Skatteudvalget 2009-10
L 216 Bilag 8
Offentligt
845450_0001.png
845450_0002.png
845450_0003.png
845450_0004.png
845450_0005.png
845450_0006.png
845450_0007.png
845450_0008.png
845450_0009.png
845450_0010.png
845450_0011.png

Navn

AdvokatrådetAdvokatsamfundetBryggeriforeningen (BF)

Høringssvar

Ingen bemærkningerIngen bemærkningerGenerelt:BF deler ikke Skatteministeriets opfattelse af, atcider, der i henhold til fødevarelovgivningenmarkedsføres som cider, afgiftsmæssigt skalbetragtes som alkoholsodavand.Forslaget om at forhøje tillægsafgiften foralkoholsodavand og udvide tillægsafgiften medcider- og frugtvinsbaserede produkter, vilindebære en afgiftsforhøjelse på cider med+192 pct. En så stor afgiftsforhøjelse på cidervil medføre en eksplosiv vækst igrænsehandlen.Den foreslåede afgiftsforhøjelse på cider vilgøre det prohibitivt vanskeligt for cider atkonkurrere med vin, idet afgiften for cider forfremtiden vil være næsten 3 gange højere endvinafgiften.Meget høje afgifter på alkoholsodavand vilgivet føre til, at flere især unge selv vil blandef.eks. spiritus med ikke-alkoholholdigedrikkevarer.BF anfører endvidere, at afgiften på cider vilblive 24,6 pct. højere end den samlede afgift afspiritusbaserede alkoholsodavand, og at densamlede afgift for en maltbaseretalkoholsodavand vil blive 20,13 pct. højere endafgiften for spiritusbaserede alkoholsodavand.

Bemærkninger

Generelt:Betegnelsen cider dækker over megetforskellige produkter. Cider bestårfortrinsvis af gæret frugtsaft og enfærdigproduceret cider skal for atkunne betegne sig som en ciderindeholde mellem 15 pct. og 100 pct.frugtsaft. Alkoholprocenten kan ogsåsvinge en del, nemlig fra 0,5 pct. til8,5 pct.Umiddelbart kan cider inddeles i 3kategorier:sodavandscider, somindeholder under 1,2 pct.alkohol og derfor ikke eromfattet af vinafgiften ellertillægsafgiften. Disseprodukter har typisk etalkoholindhold på ca. 0,5pct. og indeholder ikkemeget frugtsaft.Alkoholsodavandscider, somtypisk har et alkoholindholdpå 4 – 5 pct., som i dag eromfattet af vinafgiften ogmed lovforslaget bliveromfattet af tillægsafgiften.Disse produkter har typisk etlavt frugtindhold omkring15 pct.Klassisk eller traditionelcider, som kan have op til8,5 pct. alkohol, som i dager omfattet af vinafgiften ogmed lovforslaget bliveromfattet af tillægsafgiften.Disse produkter indeholdermellem 85 og 100 pct. frugt.Det er korrekt, at cider ogciderbaserede alkoholsodavand vilmærke en stigning i afgifterne, mendet er også formålet med lovforslaget.I henhold til den indgåede aftalemellem regeringen (V og KF) ogDansk Folkeparti ønsker parterne atmindske forbruget af alkohol –særligt blandt unge.Det har vist sig, at den gældendeundtagelse for cider og frugtvin fratillægsafgiften, har resulteret i nyeprodukter, der netop udnytterundtagelsen til at markedsføre og
Der må sikres en afgiftsmæssig ligebehandlingaf de forskellige typer alkoholsodavand,hvorfor den samlede afgift (produktafgiftentillagt tillægsafgiften) naturligvis må være ens,uanset alkoholens oprindelse. Den nuværendediskrimination er ikke berettiget, og for atundgå dette bør det afgiftsmæssigeligevægtspunkt flyttes fra 5,5 pct. alkohol til4,6 pct. alkohol.
sælge alkoholsodavand til ungemennesker. Det medfører uligekonkurrence i forhold til spiritus- ogmaltbaserede alkoholsodavand, somer omfattet af tillægsafgiften.Tillægsafgiften er balanceret, såledesat den samlede afgift balancerer ved5,5 pct. Balancepunktet ved de 5,5pct. er bestemt således, at det ergennemsnittet af de muligealkoholprocenter ved den lavetillægsafgift mellem 1,2 og 10 pct.alkohol.Det vil sige, at når mansammenligner afgiften på 1 literalkoholsodavand med etalkoholindhold på 5,5 pct., så erafgiften den samme, uanset omproduktet er baseret på spiritus, malt,eller vin.Det bemærkes, at ved den nuværendeafgiftsstruktur er den samlede afgiftpå vin og spiritus også i balance veden alkoholprocent på 7. Det skyldesden trinvise inddeling af vinafgiften,hvor afgiften stiger, nåralkoholindholdet i vinen overstiger 6pct.En ændring af balancepunktet fortillægsafgiften vil dog udelukkendeafspejle den nuværendemarkedssituation, og vil i stedetskabe større afgiftsforskelle ved ethøjere indhold af alkohol til fordel forde vinbaserede alkoholsodavand.
§ 1, nr. 3.BF anfører, at det er uhensigtsmæssigt, atafgiftslovgivningen ikke er i overensstemmelsemed fødevarelovgivningen, især når derhenvises til frugtsaftbekendtgørelsen og denkombinerede nomenklatur.
Konkrete bemærkninger:Lovforslaget ophæver denundtagelse, som har været gældendefor cider og frugtvin, og dermedfjernes også henvisningen tilfrugtsaftbekendtgørelsen oganordningen om frugtvin.
Ifølge afsnit 3.2. i lovforslagets bemærkningervil ”cider og frugtvin og hermed ligeledescider- og frugtvinsbaserede alkoholsodavand”blive omfattet af tillægsafgiften. Af sammeafsnit fremgår det dog, at det kun er cider- ogfrugtvinsbaserede produkter, der vil bliveomfattet, hvilket svarer til en ny formulering af§ 3C. Ifølge denne omfattes produkterhenhørende under position 2206 (f.eks. cider),ogsom er enblandingaf ikke-alkoholholdigedrikkevarer med vinbaserede drikkevarerhenhørende under position 2206.Ifølge formuleringen af § 3C vil cider, derfremstilles i henhold tilfrugtsaftbekendtgørelsen, ikke blive omfattet aftillægsafgiften. I stedet omfattesalkoholsodavand, der består i at blande enfærdig og drikkeklar cider med en ikke-alkoholholdig drikkevare, dvs. når en færdig ogdrikkeklar cider blandes med enten endrikkeklar frugt- eller grøntsagssaft, endrikkeklar vand uden smag eller med endrikkeklar vand med smag.BF er enige i, at cider, der er fremstillet ihenhold til frugtsaftsbekendtgørelsen, og somikke efterfølgende blandes med andre drikke,ikke skal pålægges tillægsafgift. ØnskerSkatteministeriet imidlertid at fastholde, atcider og ikke kun ciderbaserede produkter skalomfattes, skal det anbefales at sondre mellem”alkoholsodavandcider” og ”traditionel” cider,hvor sidstnævnte undtages. Traditionel cider erfremstillet en ren ufortyndet pære- og/elleræblesaft(over 85 % frugtmost), er tør og rettetmod et voksent publikum.§ 2, nr. 1.BF anfører, at satsen for tillægsafgiften formalt- og vinbaserede alkoholsodavand måjusteres ned, så den samlede afgift svarer tilafgiften på en spiritusbaseret alkoholsodavand.Ellers vil afgiften på den spiritusbaseredealkoholsodavand være hhv. 2,25 kr. lavere endafgiften for vinbaserede alkoholsodavand og1,80 kr. lavere end afgiften for maltbaseredealkoholsodavand. En sådan afgiftsforskel erikke berettiget, og forvrider konkurrencenmellem de enkelte produkter.§ 5, stk. 2.BF anfører, at ikrafttrædelse 1. juli i praksis vilvære umuligt at gennemføre for mangevirksomheder. Nye prislister skal udarbejdes,og virksomheder er bundet af aftaler medkunder om frist for varsling af prisændringer,og der er frist for ændring af tilbudsaviser,
Hensigten med lovforslaget, og detder er indgået aftale om, er, at derlægges tillægsafgift på cider ogciderbaserede alkoholsodavand.Såfremt der er tale om produkter,som består af 100 pct. gæret frugtsaft,vil disse ikke blive omfattet aftillægsafgiften, men udelukkendevære omfattet af den almindeligevinafgift.Såfremt der iblandes vand, vand medbrus, frugtkoncentrat, aroma ellerandet vil cideren eller frugtvinenblive omfattet af tillægsafgiften ogdet uanset om produktet tilsættes 15eller 85 pct. andre ingredienser.Såfremt der laves en undtagelse forsåkaldt traditionel cider bestående af85 pct. gæret frugtsaft, men tilsatvand og/eller sukker og/ eller andenfrugtsaft, vil det give producenternemulighed for at udnytte den nyeundtagelse til at producere en nyalkoholsodavand på denne base. Detsamme gælder for frugtvin, såsomkirsebærvin og lignende.Ikrafttrædelsestidspunktet er fastsattil den 1. juli 2010, og gælder forprodukter, der udleveres fra såvel envaremodtager som en oplagshaverden 1. juli eller derefter.Såfremt lovforslaget vedtages den 4.juni, vil producenterne kunne varsleprisstigninger knap 4 uger før detræder i kraft. Endvidere blevlovforslaget fremsat og dermedoffentliggjort den 5. maj 2010, ogdetailhandlen har derfor mulighed forat planlægge udgivelsen aftilbudsaviserne primo juli.
annoncer mv.BF mener således, at det er helt afgørende, atfristen rykkes fra 1. juli til ikke tidligere end 1.oktober. Det anbefales endvidere at præcisere,om afgiftsforhøjelsen skal omfatte varer, derudleveres på dagenellerherefter. Endvidereanbefales det at præcisere, hvad der menes medregistreret virksomhed.BF anbefaler, atbegrebet dækker over både autoriseretoplagshaver og registreret varemodtager, jf. § 4i lov nr. 1385 af 21. december 2009, samt § 1,stk. 1, nr. 1 og 2 i bekendtgørelse nr. 326 af 29.marts 2010.Øvrige forslagBF fremkommer herudover med en rækkeforslag til ændring af øl- og vinafgiftsloven.Danske AdvokaterDansk ErhvervIngen bemærkningerDansk Erhverv ser overordnet positivt påForårspakke 2.0.,selvom det kunne ønskes, atskattereformen i endnu højere grad afspejlededet videns- og servicesamfund, som Danmarkskal leve af i årene fremover. Dansk Erhverv erendvidere tilfreds med, at der nu foretages etserviceeftersyn af skattereformen.Dansk Erhverv er enig i forhøjelsen aftobaksafgiften – særligt forhøjelsen afminimumsafgiften.Dansk Erhverv er endvidere enig i den samledeændring vedrørende afgifterne påalkoholsodavand og cider.På grund af faren for øget grænsehandel og tabaf danske arbejdspladser vil Dansk Erhvervgerne kvittere for, at der ikke gennemføresyderligere afgiftsforhøjelser på produkter somøl, vin og spiritus.Dansk Erhverv stiller sig uforstående overforopgørelsesmetoden af lovforslagetsprovenuvirkninger. De undrer sig over, atforhøjelsen af tobaksafgifterne pludseligopgøresmeddynamiske effekter, og henvisereksempelvis til oversigtstabellen over deenkelte elementer skattereformen, der blevoversendt til Skatteudvalget d. 27. maj 2009,som svar på spørgsmål 45 af 20. maj 2009, hvordet fremgår at den varige provenuvirkning ertilbageløbskorrigeret, men ikkeadfærdskorrigeret. Hvis de medtagnedynamiske effekter står til troende, så udhulerde hvad der svarer til 81 pct. af det umiddelbareog tilbageløbskorrigerede provenu.Det er korrekt, at den nævnteopgørelse ikke er adfærdskorrigeret,men hvis man konsulterer L 206,fremsat som led i udmøntningen afSkattereformen, vil man kunne se, atder også her er indregnetadfærdseffekter, der resulterer i, atdet umiddelbare ogtilbageløbskorrigerede provenu, derellers ville være vedafgiftsforhøjelsen, udhules med, hvadder svarer til 53 pct.Metoden i L 216 er således densamme som i L 206.Øvrige forslag:Der gennemføres ikke en revision aføl- og vinafgiftsloven ved dennelejlighed.Dansk Erhverv undrer sig over, attobaksafgifterne opgøres inkl. adfærdog henviser eksempelvis til oversigts-tabellen over de enkelte elementer,skattereformen, der blev oversendt tilSkatteudvalget d. 27. maj 2009, somsvar på spørgsmål 45 af 20. maj2009, hvor det fremgår, at den varigeprovenuvirkning ertilbageløbskorrigeret, men ikkeadfærdskorrigeret.
Hvis man således i forbindelse medserviceeftersynet havde fastholdt sammeopgørelsesprincip som for resten afskattereformen, så havde der været 850 mio. kr.mere på reformens indtægtsside, someksempelvis kunne have været brugt til atafbøde nogle af de negative delelementer påskattereformens finansieringsside, herunder denskærpede beskatning af unoteredeporteføljeaktier, multimedieskat, kørselsafgifterpå lastbiler mv.Dansk Erhverv anerkender, at der vil følgeadfærdsændringer i kølvandet på den stigendetobaksafgift, men er noget tvivlende overfor,om selvfinansieringsgraden i forslagetudelukkende skulle udgøre 19 pct.Dansk Erhverv foreslår endelig, at tidspunktetfor ikrafttræden af afgiftsomlægningerne foralkoholsodavand udskydes to måneder til 1.september 2010 på grund af praktiskeproblemer i detailhandlen.DSK har forståelse for ønsket om ligestillingmellem cider og alkoholsodavand. Dog undrerdet, at afgiften ikke bliver den samme, og atcider synes at blive ramt uforholdsmæssigvoldsomt. Afgiftsforhøjelsen er så voldsom, atDSK forventer en ”ketchupeffekt”.DSK finder afgiftsforhøjelsen for tobak rigtig,og er især positive overfor forhøjelsen afminimumsafgiften. Det er DSKs vurdering, atman nu er nået til grænsen for, hvad der kangennemføres uden eksplosion i grænsehandlen.
De Samvirkende Købmænd(DSK)
Se kommentaren tilBryggerforeningen vedr.tillægsafgiften.
Finansministeriets ogSkatteministeriets analyser viser, atdet vil være forbundet med betydeligrisiko for faldende provenu og frem-komsten af et større parallelt markedat øge tobaksafgifterne ud over detteniveau.Se kommentaren tilBryggeriforeningen vedr.ikrafttrædelse.Henset til de anførte problemer medikrafttrædelsesdatoen overvejesmulighederne for en overgangs-ordning for tobaksindustrien grundetproblemer med 2-3 måneders produk-tionslagre med gamle stempel-mærker.
DSK foreslår en udskydelse for ikrafttræden påto måneder til 1. september 2010. Baggrundener:- Der er ganske kort tid til at ændrepriser på en lang række produkter.Dette er især problematisk for debutikskæder, der har valgt atmarkedsføre cider og alkoholsodavandi tilbudsaviser mv. i juli, da der typisker en 6 ugers deadline.- Der er praktiske problemer med denkorte tidsfrist for tobaksindustrien pågrund af lang produktionstid. Der ersom minimum behov for en 4-måneders varslingsperiode.- Der skal for alle være tid tiludarbejdelse af nye prislister mv.Dette kan ikke håndteres på under 4uger.- Grænsehandlen er massiv i
DI
DI Fødevarer
sommerferien, hvorfor en forhøjelse afafgifterne umiddelbart op til feriestartvil medføre unødig grænsehandel.DI tilslutter sig Tobaksindustriens høringssvar,se nedenfor. DI tilføjer, at de med tilfredshedhar konstateret, at forligspartierne eropmærksomme på risikoen for en megetuhensigtsmæssig eksplosion i grænsehandlen.DI fødevarer er overrasket over en tillægsafgiftpå cider, idet de ikke anser cider som etblandingsprodukt i lighed medalkoholsodavand. De mener derfor ikke, atproduktet bør brandbeskattes med entillægsskat.Normalt defineres cider som et produkt, hvorder er sket en forgæring af æble eller pæresaft.Der kan tilsættes sukker, vand og aroma.Tilsætning af sukker, vand og aroma bør ikke isig selv foranledige, at der udløses tillægsafgift– dette er helt tilsvarende fremstilling af f.eks.øl.Indførelsen af tillægsafgift for cider vil betydeen væsentlig konkurrenceforvridning mellemcider og vin samt mellem cider ogblandingsprodukter bestående af ikke-alkoholholdige drikkevarer og spiritus.Cider, der på mange måder er den ”danskevin”, er hidtil blevet beskattet som vin. Denfremstilles af danske virksomheder med æblerog pærer, hvilket betyder adskilligearbejdspladser i Danmark.DI Fødevarer anfører endelig, at en så stortillægsafgift på cider vil betyde en stærktforøget grænsehandel.Ingen bemærkninger.
Cider drikkes også af ungemennesker og findes i dag i mangevarianter tilsat aroma somhyldeblomst, blomme m.v., og i detomfang, der ikke er tale om en 100pct. gæret frugtsaft, vil produktetvære tilsat vand, sukker, aroma ogandet.Vand, sukker m.v., der tilsættes undertilvirkningen af produkter som øl,ændrer ikke på, at det endeligeprodukt er en øl. Dette ændres ikkemed lovforslaget. Lovforslagetophæver udelukkende undtagelsenfor tillægsafgift for cider og frugtvin,hvilket medfører, at disse produktervil blive omfattet af tillægsafgiften.Undtagelsen for cider og frugtvinophæves netop, fordi vinbaseredeready to drink produkter har haft enulige konkurrencefordel i forhold tilandre ready to drink produkter, somhenvender sig til samme kundegruppe– netop de unge mennesker. For deunge mennesker er de ciderbaseredealkoholsodavande ikke substituerbaremed vin.
Erhvervs- ogSelskabsstyrelsens Centerfor Kvalitetsregulering(CKR)Foreningen afStatsautoriserede Revisorer(FSR)KLKonkurrencestyrelsen
Ingen bemærkninger
Ingen bemærkningerKonkurrencestyrelsen anerkender denoverordnede målsætning om en sunderebefolkning.Konkurrencestyrelsen påpeger dog, at enændring i tobaksafgiften kan have enkonkurrencemæssig effekt, idet det forhold, atbillige cigaretter i gennemsnit vil stige med 3kr. pr. 20 stk., mens dyre cigaretter igennemsnit kun vil stige med 2 kr. pr. 20 stk.,kan medvirke til at ændre konkurrenceforholdetmellem de to kategorier, og således forbedre deDet er korrekt, at minimumsafgifterkan medvirke til at begrænsekonkurrencen. Det er imidlertidvurderingen, at den foreslåedeforhøjelse af minimumsafgiften haren begrænset effekt på denkonkurrencemæssige situation.
NærbutikkernesLandsforening (NBL)
dyre cigaretters konkurrencemæssige position.Det er vurderingen, at de sundhedsmæssigegevinster ved afgiftsforhøjelsen ligeledes vilkunne opnås ved at hæve afgifterne ensartet forde to kategorier.NBL beklager den korte tidsfrist.NBL er tilfredse med, at der i lovforslagetbliver taget højde for grænsehandlen. Dog er debekymret for, at der i den stigendegrænsehandel, som der kalkuleres med, ikke ertaget højde for omsætningsfald hos de mangesmå nærbutikker.NBL beklager, at regeringen nu hævertobaksafgifterne med ca. 8 pct., da afgifternefor 6 måneder siden steg med ca. 10 pct.Da det særligt er danskere i udkantområderne,der handler på den anden side af grænsen,rammer forslaget i særlig grad de småerhvervsdrivende, som er meget vigtige for atfastholde befolkning og arbejdspladser iyderområderne af Danmark.NBL mener, at der er problematisk, at mansætter en meget skarp skæringsdag for den nyeafgift. Det besværliggør overgangen til nyestregkoder, og gør det svært for NBLsmedlemmer at sikre det nødvendigetobaksudvalg, da fabrikanterne efter NBLsvidende får svært ved at sikre nye forsyningeraf alle mærker med den nødvendige beskatningså hurtigt. Det er reelt kun de størstesupermarkeder, der har mulighed for at opkøbeog opmagasinere så mange cigaretter.NBL anbefaler på denne baggrund, atskatteministeren fastsætter en senere dato for desidste leverancer fra producenterne. Det vil givemulighed for at købe eksisterende lagre inormalt tempo og på lige vilkår samt sikreforsyningen.Efter indførelse af store restriktioner påtobaksområdet er der i forvejen fjernet enmeget stor omsætning fra kiosker ognærbutikker. NBL mener derfor, at det vil væreet stort slag for butikkerne igen at skulleindføre en prisforhøjelse og håndtere denne.NBL anfører endvidere, at en tillægsafgift påciderprodukter vil hæve grænsehandlen.NBL anfører afslutningsvist, at de restriktioner,der laves, hver gang rammer de mindreerhvervsdrivende. Det er en uholdbar situation,og derfor kan flere afgiftsforhøjelser ikkeSe kommentaren tilBryggeriforeningen og DeSamvirkende Købmænd.
Phillip Morris ApS (PM)
accepteres.PM anfører, at som lovforslaget er formuleret,kan det opfattes sådan, at d. 1. juli er en megetskarp skæringsdato, der i øvrigt er meget nærtforestående. Den korte frist gør det umuligt atproducere varer med ny pris til at ligge klar vedskæringsdatoen. Dette vil bevirke, at der vilvære ”huller” i markedet på flere varianter efterskæringsdato. Dette vil skævvridekonkurrencen mellem markedsdeltagerne.Den nødvendige lagermargin (buffer) for atimødegå markedsfluktuationer er typisk 2-3måneders varelager hos producenter ogimportører. Denne (buffer) kan ikke nå at blivesolgt inden skæringsdato. Det vil betydedestruktion af nye varer, idet salg med gammelpris, men med nyt beskatningsniveau, vilbetyde markante tab.Producenter og importører kan somudgangspunkt ikke sælge så store ekstravolumener til grossister og detailhandlende, daomkostningerne er meget store.PM opfordrer således til, at man tilladerproducenter og importører at sælge ud af lagreindført eller produceret i Danmark inden 1. juli2010. Denne tilladelse kunne gælde til 30.september, hvorefter producenter og importørerikke længere kan sælge varer med gammeltbeskatningsniveau.Som værn mod overdrevent salg til grossisterbør dette salg begrænses til på månedsbasis atudgøre maksimalt gennemsnitssalget i marts,april og maj 2010 + 20 pct. Den sidsteprocentsats tillægges, da sommermånedertraditionelt har et højere salg.PM understreger, at de ikke ønsker at spekulerei at skabe hamstring – hverken blandtproducenter eller handlende.Vedrørende grænsehandlen anfører PM, at de erenige med Skatteministeriet ogFinansministeriet i, at væsentlige stigninger iafgifterne på tobak på grund af grænsehandlenog illegal handel vil medføre et faldendeprovenu for staten.PM henstiller endelig til, at hvis man ønsker athæve tobaksafgifterne for at opnå målsætningerfor folkesundheden gennem en mulig reduktionaf forbruget, bør man hæve stykafgiften.Derved vil man hæve hele markedet, og påvirkeaktører og produkter på markedet ensartet. Athæve minimumsafgiften så meget, som man
Jf. kommentaren ovenfor til DeSamvirkende Købmænd overvejesmulighederne for en overgangs-ordning.
Se kommentaren tilKonkurrencestyrelsen, idet detbemærkes, at også stykafgiften ogværdiafgiften forhøjes.
gør, medvirker til en forvridning afmarkedssituationen.PM er opmærksom på, at danskemarkedsaktører og deresinteresseorganisationer mener at vide, at ungeryger billige cigaretter – og det derfor erminimumsafgiften, der bør hæves. Disseaktører har specifikke interesser i at hæveminimumsafgiften for at begrænsekonkurrenternes muligheder for at vindemarkedsandele.Pomona Cider beklager den korte tidsfrist, samtat de ikke har fået materiale tilsendt direkte.Pomona Cider gør opmærksom på følgendeunøjagtigheder i teksten:- De tolker formuleringen ilovtekstentilikke at omfatte den originale form forcider, som er fremstillet på ren æblemost,og som ikke er blandinger, hvilketkarakteriserer alkoholsodavand.- De tolkerbemærkningernetil lovforslagetsom om tillægsafgiften ligeledes indførespå den originale form for cider. Detanbefales, at denne tekst præciseres, så detfremgår, at original cider, lavet påæblemost, som ikke er en blanding, ikkeskal pålægges tillægsafgift.- Toldposition 2206 omfatter frugtvin, ogikke vin.Pomona Cider opfordrer således kraftigt til, atoriginal cider holdes uden for tillægsafgiften.Følgende definition foreslås anvendt:Original cider er en alkoholholdig drik gæretpå æblemost. Der kan være op til 25 pct. pære icider, men ikke most fra andre frugter. Sukkerog/eller koncentrat kan tilsættes mosten førog/eller efter gæring, men anden type af råfrugter tilladt. Original cider kan være med elleruden kulsyre og tilsætning af kulsyre er tilladt.Det er ikke tilladt at tilsætte destilleret alkohol,aromaer eller farvestoffer. Den originale ciderskal være fremstillet på minimum 85 pct.frugtmost (gæret eller ikke gæret).Alkoholindholdet skal være mellem 2,0 og 8,5pct. vol.Pomona Cider fremkommer med en rækkeargumenter for, hvorfor original cider skal værefritaget for tillægsafgift, herunder at originalcider ikke drikkes af helt unge mennesker, dasmagen er for tør og vinagtig, samt at originalcider indeholder ca. halvt så meget alkohol somden vin, den erstatter.Pomona Cider anfører endelig, at såfremtSe kommentaren tilBryggeriforeningen og DI Fødevarer.
Pomona Cider
Såfremt traditionel cider undtages fratillægsafgift, vil det være muligt atlave en alkoholsodavand på baseheraf og undgå tillægsafgiften.Formålet med lovforslaget er netop atophæve undtagelsen for cider, såledesat producenter ikke længere kanudnytte undtagelsen for cider til atproducere ready to drink produkter,som markedsføres og sælges til ungemennesker.
original cider pålægges tillægsafgift, vil detmedføre en urimelig og utilsigtetkonkurrencesituation i forhold til andre oglignende produktioner af alkoholiske drikke,specielt øl og vin.Fastholdes afgiften på original cider, anbefalesen længere frist for indførelse, minimum til 1.oktober.Ingen bemærkningerTI finder det beklageligt, at regeringen hævertobaksafgifterne med 8 pct. blot 6 månederefter, at afgifterne er steget med 10 pct.
SkatterevisorforeningenTobaksindustrien (TI)
Baggrunden for aftalen mellemregeringen (V og KF) og DanskFolkeparti fremgår af lovforslagetsalmindelige bemærkninger.Jf. kommentaren ovenfor til DeSamvirkende Købmænd overvejesmulighederne for en overgangs-ordning.
TI anfører, at den valgte ikrafttrædelsesdato(1.juli 2010) og den valgte ikrafttrædelsesformgiver anledning til væsentlige problemer.Ikrafttrædelsesformen åbner for, at tobak kantilbydes forbrugerne til ”gammel” afgift udentidsmæssig begrænsning efter 1. juli 2010. Pådenne måde vil der gå flere måneder, før de nyeafgifter reelt træder i kraft. Markedet vil derforvære uoverskueligt i flere måneder frem, dareglerne tillader en usædvanlig lageropbygninghos detailhandlen op til afgiftsforhøjelsensikrafttræden.TI anbefaler derfor, at der indføres en hjemmeltil, at skatteministeren kan begrænse salget afbanderoler op til afgiftsændringen, og at dennebegrænsning bliver så enkel som mulig.Eksempelvis kan købet af banderoler fralovforslagets fremsættelse ind tilafgiftsstigningens ikrafttræden begrænses til enprocentdel i forhold til tobaksproducenternesgennemsnitlige banderoleindkøb de sidste 365dage.For røgtobakken vil ikrafttrædelsesdatoen (1.juli 2010) medføre betydelige problemer, idetproduktions- og distributionsprocessen for disseprodukter typisk er 5-6 måneder. Det vilsåledes næppe være praktisk muligt at honorereafgiftsforhøjelserne inden 1. juli 2010, og detvil samtidig påføre virksomhederne betydeligetab, herunder til kassation af emballage.TI lægger derfor vægt på, atikrafttrædelsesdatoen for afgiftsstigningen forrøgtobak som minimum udskydes 4 måneder til1. november 2010.TI anbefaler endelig, at der indføres enminimumspakkestørrelse på 20 stk. cigaretter.EU anbefaler, at medlemslandene indfører ensådan minimumsstørrelse som et forebyggende
Lovforslaget indeholder ikkebestemmelser om minimums-pakkestørrelser, idet aftaleparterneikke ønsker at regulere dette
element. Når regeringen ønsker at hæveminimumsafgiften og dermed prisen for debilligste cigaretter, finder TI det naturligt, atregeringen samtidig indfører denneminimumspakkestørrelse, eftersomproducenterne af de billige cigaretter kan”omgå” afgiftsstigningen ved at sælge 17, 18eller 19 stk. pakker.TI anerkender, at afgiften på cigaretter er enstykafgift, og dermed ikke afhængig afpakkestørrelse, men dette ”overser” elleraccepterer nogle forbrugere af de billigecigaretter, jf. erfaringer fra eksempelvisTyskland.VSOD hilser en afgiftsmæssig ligestillingmellem alkoholsodavand, herunder cider,velkommen. VSOD er ligeledes meget tilfredsemed ikrafttrædelsestidspunktet.VSOD beklager den samtidige forhøjelse aftillægsafgiften.VSOD gør opmærksom på, at afregningen afden nye afgift på tilrettelægges på en måde, derikke medfører utilsigtet lagerophobning afalkoholholdige drikkevarer til ”gammel” afgift.VSOD finder det ikke klart, hvorvidt man medlovforslaget ønsker at pålægge traditionelkirsebærvin tillægsafgift. Dette kan næppe væreintentionen.VSOD anbefaler endelig, at en del afmerprovenuet, som skal anvendes tilsundhedsfremmende foranstaltninger, anvendestil at gennemføre en forældrerettetholdningskampagne.
spørgsmål. Såfremt producenterneikke ønsker at forhøje priserne, menforetrækker at reducere indholdet afcigaretter, kan de gøre dette. Skulledette medføre, at rygerne kun rygeren pakke med 17 stk. frem for enpakke med 20 stk., kan det medvirketil at reducere tobaksforbruget.
Vin- ogSpiritusorganisationenDanmark (VSOD)
Se bl.a. kommentaren tilBryggeriforeningen.