Skatteudvalget 2009-10
L 216
Offentligt
851350_0001.png
851350_0002.png
J.nr. 2010-231-0030Dato: 21. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 216 - Forslag til Lov om ændring af øl- og vinafgiftsloven, spiritus-

afgiftsloven, tobaksafgiftsloven og lov nr. 524 af 12. juni 2009 om æn-

dring af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m., lov om af-

gift af konsum-is, lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og

frugtvin m.m (Forhøjelse af tillægsafgiften for alkoholsodavand, ind-

førelse af tillægsafgift for cider- og frugtvinsbaserede alkoholsoda-

vand og forhøjelse af tobaksafgiften).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 19. maj 2010.
Troels Lund Poulsen/ Susanne Reinholdt Andersen

Spørgsmål 1:

Er det korrekt, at det følger af EU-retlige krav, at provenuet fra afgiftsæn-dringerne skal øremærkes sundhedsfremmende foranstaltninger?

Svar:

I henhold til EU’s alkoholbeskatningsdirektiver skal der som udgangspunkt anvendessamme afgiftssats for samme gruppe af drikkevarer, dvs. for spiritus, øl, vin og andre gære-de drikkevarer end øl og vin.EU’s cirkulationsdirektiv åbner dog mulighed for at pålægge andre former for indirekte be-skatning isærligt øjemed.Det er således muligt at indføre særafgifter, når disse øremærkestil et bestemt formål og dermed ikke er rent fiskale afgifter.Den danske tillægsafgift er en sådan særafgift, og derfor er indtægterne fra tillægsafgiftenøremærket til en række konkrete sundhedsfremmende projekter herunder alkoholkampag-ner imod unges brug af alkohol, samt en styrket behandlingsindsats mod alkoholmisbrug.
Side 2