Skatteudvalget 2009-10
L 221 Bilag 10
Offentligt
860239_0001.png
860239_0002.png
860239_0003.png
860239_0004.png
860239_0005.png
860239_0006.png
860239_0007.png
860239_0008.png
860239_0009.png
860239_0010.png
860239_0011.png
860239_0012.png
860239_0013.png
860239_0014.png
J.nr. 2010-311-0047Dato: 4. juni 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema vedrøren-de forslag til Lov om ændring af personskatteloven, lig-ningsloven og børnefamilieydelsesloven. De modtagne hø-ringssvar er tidligere oversendt.
Troels Lund Poulsen/Søren Schou
Høringsskema indeholdende resumé af høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til .

Organisation

AdvokatsamfundetAE – Arbejderbevægel-sens Erhvervsråd

Bemærkninger i høringssvar

Ingen bemærkninger.GenereltAE kan ikke støtte forslaget, som efterAE’s opfattelse bidrager til at øgeuligheden i samfundet.Suspension af § 20-reguleringenAE bemærker vedrørende suspensio-nen af den automatiske regulering ef-ter § 20, at topskattegrænsen samletgår fri, da man fastholder stigningen itopskattegrænsen som aftalt iForårs-pakke 2.0.I modsætning hertil erf.eks. personfradraget og beskæftigel-sesfradraget fast i kroner og øre.Begrænsning af fradraget for fagligekontingenterAE anfører, at det forhold, at loftetover fradragsretten for fagforenings-kontingenter på 3.000 kr. ikke regule-res, i praksis medfører, at fradragsret-ten afskaffes på lang sigt.

Kommentar til bemærkninger

Topskattegrænsen friholdes ikke frasuspensionen af § 20 reguleringen.Nulreguleringen i 2011-2013 af be-løbsgrænserne omfatter også dennuværende topskattegrænse og de19.200 kr., som den skulle være for-højet med fra 2011, men som efteraftalen er udskudt til 2014.
Begrænsningen af fradrag for fagli-ge kontingenter er en del af densamlede aftale om genopretning afdansk økonomi, hvor alle skal bi-drage til at få dansk økonomi på ret-te spor igen. Genopretningsaftalenindebærer stramninger, som regerin-gen gerne ville have været foruden,men som er nødvendige at indførenu for at genskabe balancen i denoffentlige økonomi.Loftet over fradrag for faglige kon-tingenter vil samtidig styrke tilskyn-delsen til at nedbringe omkostnin-gerne og dermed kontingentet i defaglige organisationer.
AE finder endvidere, at der med lov-forslaget sker en ensidig udhulning aflønmodtageres fradrag for fagfore-ningskontingenter, som står i skæren-de kontrast til fradragsretten for bidragtil almenvelgørende foreninger. AEanfører, at det forhold, at maksi-mumsgrænsen for fradrag til almen-velgørende foreninger vil blive regule-ret efter personskattelovens § 20, ud-
Der er væsentlig forskel på en løn-modtagers betaling af kontingent tilen fagforening og donation til enalmenvelgørende eller almennyttigforeninger, og det forekommer der-for ikke relevant at sammenligneden skattemæssige behandling af deto forskellige situationer.Fradragsretten for betaling af kon-Side 2
gør en væsentlig forskelsbehandling iforhold til fradragsretten for fagfore-ningskontingenter, der i praksis af-skaffes på sigt.
tingent til en fagforening er betingetaf, at fagforeningen har som hoved-formål at varetage de økonomiskeog faglige interesser for den er-hvervsgruppe, som lønmodtagerentilhører. Der er således tale om bi-drag til en forening, der hovedsag-ligt varetager ens egne økonomiskeog arbejdsmæssige interesser. Fra-drag for donation til en almenvelgø-rende forening er derimod betingetaf, at den forening, man donerer etbeløb til, har et almenvelgørende el-ler et almennyttigt formål. Det vilsige, at midlerne anvendes til en vi-dere kreds af personer, som er iøkonomisk trang eller har vanskeli-ge økonomiske vilkår eller har etformål, som ud fra en i befolkningenalmindeligt herskende opfattelse kankarakteriseres som nyttigt, og somkommer en vis større kreds til gode,eller at der er tale om et trossam-fund.Det fremgår af aftalen om genopret-ning af dansk økonomi, at regerin-gen og Dansk Folkeparti også vilgennemføre en forhøjelse af privateog offentlige arbejdsgiveres bidragtil arbejdsmarkedsformål m.v. medhenblik på at opnå et samlet provenupå � mia. kr. Heri vil indgå en be-grænsning af arbejdsgivernes fra-drag for faglige kontingenter i denskattepligtige indkomst.Regeringen agter at fremsætte lov-forslag om begrænsning af arbejds-givernes fradragsret for bidrag til ar-bejdsgiverforeninger til efteråretsom led i udmøntningen af dennedel af aftalen.
AE finder det problematisk, at forsla-get om at begrænse arbejdsgivernesfradragsret ikke er medtaget i lovfors-laget, i og med AE ikke mener, at der iForårspakke 2.0var den store succesmed hensigtserklæringer om fremtidi-ge lovforslag. Udligningsskatten forpensionsudbetalinger blev efter AE´sopfattelse stærkt forsinket og udhulet iforhold til det oprindelige udkast tilmodel for udligningsskatten.
Med den nye aftale vil familier iLoftet over børnefamilieydelsen2011, 2012 og 2013 maksimalt fåAE kan ikke støtte forslaget. AE fore- beskåret ydelsen med 12.000 kr. sti-slår, at man i stedet velstandsgraduerer gende til 30.000 kr. i 2019. Samtidigbørnefamilieydelsen frem for at ned- hæves loftet fra 30.000 kr. til 35.000Side 3
sætte ydelsen for familier med mereend to børn. Dette kunne eksempelvisske gennem en graduering ud fra ejen-domsværdien i stedet for en indkomst-afhængig børnefamilieydelse, så manundgår virkningen af den sammensattemarginalskat.
kr. For at opnå denne lempelse afden oprindeligt aftalte model, redu-ceres ydelsesniveauet generelt med5 pct. i løbet af 2011-2013. På denmåde er der skabt en mere afbalan-ceret model, hvor alle børnefamilierbidrager.Formålet med at indføre et loft forden samlede børnefamilieydelse erbl.a. at sikre, at det dermed bedre af-spejler, at børnefamilier typisk ikkehar lige så store udgifter forbundetmed efterfølgende børn som med detførste barn.Det er vurderingen, at den valgtemodel er den mest hensigtsmæssige.En velstandsgraduering ud fra ejen-domsværdien vil i øvrigt føre til enskævdeling af Danmark, hvor børne-familier i og omkring de større dan-ske byer alt andet lige har højerehuspriser og dermed har en højereejendomsvurdering, hvilket efterforslaget vil føre til en lavere elleringen børnefamilieydelse. Det vur-deres ikke rimeligt.
FordelingsvirkningerAE kan ikke støtte, at regningen forkrisen og regeringens skattelettelserbliver betalt af dem i bunden af ind-komstfordelingen, når man samtidigfrem til 2010 gentagne gange har givetmassive skattelettelser til personerne itoppen af indkomstfordelingen. Der eren klar negativ fordelingsprofil i for-slaget, og den samlede genopretnings-pakke bidrager til at øge uligheden isamfundet.ATPDansk ErhvervIngen bemærkninger.GenereltDansk Erhverv finder den korte hø-ringsfrist utilfredsstillende herunder atder sker 1. behandling af lovforslage-ne inden høringssvarene er behandlet.
Lovforslaget kan ikke ses isoleretmen skal ses i et samlet hele med deøvrige elementer i aftalen om genop-retning af dansk økonomi. Genop-retningsaftalen indeholder elemen-ter, som på én gang sparer på udgif-terne, øger skatteindtægterne og re-formerer økonomien. Det er vurde-ringen, at Genopretningsaftalen eren realistisk, rimelig og socialt vel-afbalanceret måde at håndtere denøkonomiske udfordring på.
Det er en helt afgørende præmis forgenopretningen af dansk økonomi,at lovforslaget får virkning alleredefra 2011. Af hensyn til forskudsregi-streringen forudsætter det, at lov-forslagene vedtages i Folketinget in-Side 4
den sommerferien. Det har blandtandet medført en meget kort hø-ringsproces.Skatteministeriet finder det derforpositivt, at der med så kort frist ermodtaget kvalificeret input fra inte-resseorganisationer, faglige sam-menslutninger og andre.Det bemærkes i øvrigt, at de foreslå-ede ændringer ikke er så lovtekniskkomplicerede, som det – desværre –af og til er tilfældet på skatteområ-det.Udskydelse af forhøjelsen af topskat-tegrænsenDansk Erhverv er modstander af høje-re skat på arbejde, og havde derforhellere set at underskuddet på de of-fentlige finanser var blevet dækket afbesparelser i kommunerne frem formed højere skatter. Udskydelsen afden planlagte forhøjelse af topskat-tegrænsen vil have en yderst uhen-sigtsmæssig effekt på vækst og ar-bejdsudbud, og medvirker til at gøredet langsigtede holdbarhedsproblemendnu større.Det har været en afgørende præmisfor Genopretningsaftalen, at alledanskere skal yde et bidrag – ogsåtopskatteydere.Isoleret set skønnes nulreguleringenog udskydelsen af forhøjelsen aftopskattegrænsen på sigt at medføreet fald i arbejdsudbuddet svarende tilca. 2.800 fuldtidsbeskæftigede. Det-te tal skal dog ses i relation til, atAftalen om genopretning af danskøkonomi samlet set skønnes at øgearbejdsudbuddet med ca. 11.000personer på længere sigt.Lovforslaget kan ikke ses isoleretmen skal ses i et samlet hele med deøvrige elementer i aftalen om genop-retning af dansk økonomi. Genop-retningsaftalen indeholder elemen-ter, som på én gang sparer på udgif-terne, øger skatteindtægterne og re-formerer økonomien. Det er vurde-ringen, at Genopretningsaftalen eren realistisk, rimelig og socialt vel-afbalanceret måde at håndtere denøkonomiske udfordring
FordelingsvirkningerDansk Erhverv er stærkt bekymret fordet samlede lovforslags negative ef-fekt på familiernes rådighedsbeløb, påprivatforbruget og dermed omsætnin-gen i detailhandlen, og opfordrer tilåbenhed for væksttiltag, reformer ogevt. justering af finanspolitikken for2011 under indtryk af konjunkturud-viklingen i resten af 2010.
Dansk IndustriDanske Advokater
Ingen bemærkninger.Ingen bemærkninger.
Erhvervs- og Selskabssty- Ingen bemærkninger.Side 5
relsen, CKRFOA, Fag og ArbejdeGenereltFOA støtter LO’s bemærkninger, menvil i øvrigt særligt fremhæve følgende:Udskydelse af forhøjelsen af topskat-Der henvises til kommentaren til AEtegrænsenFOA finder, at det er positivt at forhø-jelsen af topskattegrænsen udskydesde kommende år. FOA så dog helst attopskattegrænsen slet ikke blev sat op.Begrænsning af fradraget for fagligeDer henvises til kommentaren til AEkontingenterFOA stiller sig meget kritisk over forforslaget om et loft over fradrag for defaglige kontingenter, i og med det bli-ver dyrere for den enkelte at organise-re sig i en fagforening og fordi fra-dragsbegrænsningen rammer de la-vestlønnede hårdest. Efter FOA´s op-fattelse er der risiko for, at færre væl-ger at organisere sig, hvilket kan ned-bryde de ellers så trygge og ordnedeforhold på det danske arbejdsmarked.FOA stiller sig ligeledes meget kritisk Der henvises til kommentaren til AEover for, at forslaget ikke indeholderforslag til, hvordan arbejdsgiversidenskal bidrage med sin del af provenuet– uanset det i aftalen om genopretningaf dansk økonomi er stillet i udsigt, atarbejdsgiversiden skal bidrage medsamme provenu som lønmodtagersi-den.FordelingsvirkningerDer henvises til kommentaren til AEFOA påpeger, at forslaget bidrager tilstørre ulighed i samfundet og har enskæv fordelingsvirkning, da det samletset vil give et tab i indkomsten på 2procent for de 10 procent fattigste ogkun et tab på 0,5 procent af indkom-sten for de 10 procent rigeste.Foreningen af Registrere-Begrænsning af fradraget for fagligede Revisorer - FRRkontingenterFRR forudsætter, at brancheforeningerer omfattet af den foreslåede bestem-Ligningslovens § 13 vedrører kon-tingenter til arbejdsgiverforeninger,fagforeninger og andre fagligesammenslutninger, der har til hoved-Side 6
melse i ligningslovens § 13, stk. 1,under begrebet ”andre faglige sam-menslutninger” og ønsker bekræftet,at selvstændigt erhvervsdrivende ogselskabers betaling for medlemskab afen brancheforening fortsat er fuldt udfradragsberettiget.
formål at varetage de økonomiskeinteresser for den erhvervsgruppe,som den skattepligtige hører til.Hvis en forening har til hovedformålat udgive faglitteratur eller fagligeartikler, er kontingenter til en sådanforening ikke omfattet af bestem-melsen. Lovforslaget indeholder ik-ke ændringer heri. Det betyder, atselvstændigt erhvervsdrivendes ogselskabers betaling for medlemskabaf en brancheforening omfattet afligningslovens § 13 er fuldt ud fra-dragsberettiget.Det fremgår af Aftalen om genop-retning af dansk økonomi, at rege-ringen og Dansk Folkeparti vil gen-nemføre en forhøjelse af private ogoffentlige arbejdsgiveres bidrag tilarbejdsmarkedsformål m.v. medhenblik på at opnå et samlet provenupå � mia. kr. Heri vil indgå en be-grænsning af arbejdsgivernes fra-drag for faglige kontingenter i denskattepligtige indkomst.Regeringen agter at fremsætte lov-forslag om begrænsning af arbejds-givernes, herunder selskabers fra-dragsret for bidrag til arbejdsgiver-foreninger til efteråret som led i ud-møntningen af denne del af aftalen.
FRR ønsker bekræftet, at selvstændigterhvervsdrivende og selskabers beta-ling af ansattes kontingent for med-lemskab af en brancheforening fortsatvil være fuldt ud fradragsberettiget forvirksomheden og ikke vil blive omfat-tet af den påtænkte fradragsbegræns-ning af arbejdsgiveres fradrag for kon-tingenter til arbejdsgiverforeningerm.v.
Selvstændigt erhvervsdrivendes ogselskabers betaling af ansattes kon-tingent for medlemskab af en bran-cheforening er ikke omfattet af denpåtænkte fradragsbegrænsning.
FRR synes at forudsætte, at en ar-bejdsgivers betaling af de ansatteskontingent til en brancheforeningikke kan udløse skat for de ansatte.Skattefrihed for arbejdsgiverbetaltFRR ønsker bekræftet, at en ansat,kontingenter til en brancheforeningsom af egen lomme betaler kontingent forudsætter naturligvis, at der fore-til en brancheforening bliver omfattet ligger en ren arbejdsmæssig begrun-af den foreslåede fradragsbegræns-delse for arbejdsgiverens betaling.Side 7
ning, hvorimod ansatte, der får betaltmedlemskabet af arbejdsgiveren ikkerammes. FRR mener, at der hervedopstår en forskelsbehandling baseretpå, hvem der foretager betaling afkontingentet.
Ønsker en arbejdsgiver ikke at beta-le for en ansats kontingent til enbrancheforening, kan det være ud-tryk for, at arbejdsgiveren ikke fin-der, at brancheforeningen har ar-bejdsmæssig relevans for den ansat-te. Det er et ansættelsesretligt – ikkeet skatteretligt – anliggende.
Foreningen af Statsautori- Ingen bemærkninger.serede RevisorerFTFUdskydelse af forhøjelsen af topskat-tegrænsenFTF er generelt positive overfor, atder i den nuværende alvorlige økono-miske situation også anvendes skatte-instrumenter til at forbedre de offent-lige finansers holdbarhed, herunder atde lovede skattelettelser udskydes.Begrænsning af fradraget for fagligeDer henvises til kommentaren til AEkontingenterFTF finder, at begrænsningen af fra-drag for fagligt kontingent er en straf-feaktion mod fagbevægelsen og dendanske model.FTF er ligeledes uforstående over for, Der henvises til kommentaren til AEat begrænsningen af arbejdsgivernesfradragsret ikke er medtaget i lovfors-laget. Selvom der i aftalen om genop-retning af dansk økonomi henvises tilat der vil blive gennemført en sådanbegrænsning, finder FTF ikke, at deren reel argumentation for, at der ind-føjes en sådan undtagelse.HåndværksrådetGenereltHåndværksrådet støtter regeringen ogDansk Folkepartis genopretningsplanfor dansk økonomi. Håndværksrådetmener dog, at regeringen burde haveværet mere ambitiøs, når det gælderoffentlige besparelser.Suspension af § 20-reguleringen ogudskydelse af forhøjelsen af topskat-tegrænsenHåndværksrådet synes, at skattein-Der henvises til kommentaren tilDansk Erhverv
Side 8
strumentet i den konkrete aftale bliverbrugt bekymrende meget, når man bå-de udskyder den planlagte forhøjelseaf indkomstgrænsen for topskat i tre årog suspenderer den automatiske regu-lering af beløbsgrænser i 3 år.Håndværksrådet mener, at regeringeni genopretningsaftalen strammer skat-teskruen for hårdt og man ærgrer sigover udskydelsen af forhøjelsen aftopskattegrænsen, idet, dette - isoleretset - ikke styrker dansk økonomi. Re-geringen burde have fastholdt forhø-jelsen af topskattegrænsen, idet denvarige provenuvirkning ikke er særligstor. Håndværksrådet mener, at der erbrug for at sænke skattetrykket iDanmark, hvis der skal skabes øko-nomisk vækst.Landbrug og Fødevarer(Videnscentret)Suspension af § 20-reguleringenLandbrug og Fødevarer tager afstandfra suspension af indekseringsreglenved opgørelse af ejendomsavance.Forslaget vil medføre en skærpelse afbeskatningen ved generationsskifte ilandbruget og dræne erhvervet for nykapital.Den omstændighed, at der ikke skerregulering efter personskattelovens §20, medfører også suspension af in-dekseringsreglen i ejendomsavance-beskatningsloven i 2011-2013. Dettefremgår også af bemærkningerne tillovforslaget.Det må anses for rimeligt, at alle bi-drager til finansieringen af genop-retningen af dansk økonomi – ogsålandbruget. Tilsvarende sker der hel-ler ingen reguleringer af en langrække bundfradrag og grundbeløb iskattelovgivningen. Og på sammemåde som i forbindelse medFor-årspakke 2.0er der i øvrigt helleringen undtagelser fra nulregulerin-gen på andre områder.Suspensionen rammer landbrugetdobbelt - både opgørelsen af den skat-tepligtige avance samt den efterføl-gende beregning af skatten rammes.Landbrug og fødevarer antager, at deter en fejl ved udformning af lovforsla-get, at reguleringen af anskaffelses-Skatteministeriet vil udarbejde etændringsforslag, der præciserer, atreguleringen af anskaffelsessummenikke fortabes for hele perioden sidenanskaffelsen.
Side 9
summen undlades for hele periodensiden anskaffelsen og ikke kun for2011-2013. Der var en tilsvarende fejlifm.Forårspakke 2.0,som blev rettetved et ændringsforslag til L 197.LOSuspension af § 20-reguleringenLO finder, at den manglende regule-ring af personfradraget er særlig kri-tisk, fordi den rammer de dårligst stil-lede hårdest, nemlig pensionister, kon-tanthjælpsmodtagere og dagpenge-modtagere. Den manglende § 20-regulering af personfradraget er uret-færdig og giver en skæv fordelings-profil i lovforslaget.KonsolideringsfradragetLO er uenige med Skatteministeriet i,at konsolideringsfradraget for 2010 ernul jf. tidligere korrespondance. LOmener, at lovforslaget og den mang-lende regulering i hele 4 år får alvorligbetydning i henhold til udhuling afforeningskapitalen hos de faglige or-ganisationer.Suspensionen af reguleringen efterpersonskattelovens § 20 er et finan-sieringselement i Aftale om genop-retning af dansk økonomi. I den for-bindelse er det væsentligt at se afta-len som en helhed, hvor alle i sam-fundet skal bidrage og det giver der-for ingen mening at trække enkelt-elementer ud af sammenhængen ogbegrunde det nærmere.Den omstændighed, at der ikke skerregulering efter personskattelovens §20, medfører, at arbejdsmarkeds-sammenslutninger ikke kan foretagekonsolideringsfradrag efter fondsbe-skatningsloven i 2011-2013. Dettefremgår også af bemærkningerne tillovforslaget.Det må anses for rimeligt, at fagfor-eninger og arbejdsgiverforeningerbidrager til finansieringen af genop-retningen af dansk økonomi, selvom det rammer foreningernes med-lemmer. Tilsvarende sker der helleringen reguleringer af en lang rækkebundfradrag og grundbeløb i skatte-lovgivningen. Og på samme mådesom i forbindelse medForårspakke2.0er der i øvrigt heller ingen und-tagelser fra nulreguleringen på andreområder.De årlige reguleringer genoptagesfra indkomståret 2014, og dermedgenopstår muligheden for konsolide-ringsfradrag ligeledes fra 2014.På sigt vil det også være til gavn formedlemmer af fagforeninger og ar-bejdsgiverforeninger, at dansk øko-nomi nu bliver genoprettet, såledesat den offentlige økonomi styrkes.Side 10
Udskydelse af forhøjelsen af topskat-tegrænsenLO finder det yderst rimeligt, at ogsåde bedst stillede yder et bidrag til gen-opretningspakken, men ser dog helstat den planlagte forhøjelse af topskat-tegrænsen suspenderes fuldstændigt.
I henhold til Genopretningsaftalenudskydes den allerede vedtagne eks-traordinære forhøjelse af topskat-tegrænsen kun i tre år. I den mellem-liggende periode sker der ingen re-gulering af den nuværende topskat-tegrænse og af forhøjelsesbeløbet.
Begrænsning af fradraget for fagligeDer henvises til kommentaren til AEkontingenterLO finder det urimeligt, at lønmodta-gernes fradrag for fagforeningskontin-genter begrænses til 3.000 kr. LO an-fører, at forslaget har en skæv forde-lingseffekt, og at det er problematiskat begrænse fradraget i en tid med fi-nansiel krise og omfattende fyrings-runder. LO finder det yderligere pro-blematisk, at den foreslåede grænse på3.000 kr. årligt ikke reguleres fremad-rettet.Loftet over børnefamilieydelsenDer henvises til kommentaren til AEForslaget, inkl. den justerede modelved aftale af 1. juni 2010, har en skævfordelingsprofil og vil føre til flere fat-tige børn.FordelingsvirkningerLO mener, at lovforslaget vil forstær-ke uligheden i samfundet, idet de fat-tigste 10 pct. af befolkningen vil ople-ve tab i disponibel indkomst på 2,0pct., mens de rigeste 10 pct. vil opleveet tab på 0,5 pct. Forslaget har en klarnegativ fordelingsprofil, der er yderli-gere forværret af den senest gennem-førte skattereform.Lovforslaget kan ikke ses isoleretmen skal ses i et samlet hele med deøvrige elementer i aftalen om genop-retning af dansk økonomi. Genop-retningsaftalen indeholder elemen-ter, som på én gang sparer på udgif-terne, øger skatteindtægterne og re-formerer økonomien. Det er vurde-ringen, at Genopretningsaftalen eren realistisk, rimelig og socialt vel-afbalanceret måde at håndtere denøkonomiske udfordring på.Før gennemførelsen af Forårspakke2.0 forventedes antallet af topskat-teydere at ville runde 1 mio. skatte-ydere.Med forårspakkens forhøjelser aftopskattegrænsen var der udsigt til atSide 11
Lederne
Udskydelsen af forhøjelsen af topskat-tegrænsenEfter Ledernes opfattelse er det ærger-ligt, at udskyde forhøjelsen af topskat-tegrænsen samt at suspendere den au-tomatiske regulering af beløbsgrænseri tre år. Selvom der kan argumenteres
for nødvendigheden, er det uheldigtfordi antallet af topskatteydere vil sti-ge kraftigt i forhold til det planlagte.Hvis Danmark skal være konkurren-cedygtigt, skal topskatten nedsættesog antallet af topskatteydere skalmindskes.Lederne havde gerne set, at der lige-som i aftalen om Lavere skat på arbej-de, nu var lavet en bestemmelse om, atantallet af topskatteydere ikke må sti-ge i forhold til det planlagte niveau i2011. Lederne imødeser en plan fraregeringen om hvordan antallet aftopskatteydere kan nedbringes til detplanlagte niveau samt hvordantopskatten kan nedsættes yderligere.
antallet ville komme ned under600.000 personer i 2011.Med den nu foreslåede nulreguleringaf beløbsgrænserne og udskydelse afden ekstraordinære forhøjelse aftopskattegrænsen i tre år, forventesantallet af topskatteydere at blive ca.700.000 personer i 2014.I betragtning af den økonomiske kri-se, der skal overvindes, er det rime-ligt, at også topskatteyderne bidra-ger. Derfor findes det acceptabelt atantallet af topskatteydere ”kun” re-duceres med omkring 300.000 per-soner i forhold til en videreførelse afreglerne før Forårspakke 2.0.Der henvises i øvrigt til kommenta-ren til Dansk Erhverv.
Skatterevisorforeningen3F
Ingen bemærkninger.Suspension af § 20-reguleringenDer henvises til kommentaren til LO3F kan ikke støtte forslaget om mang-lende regulering af beløbsgrænser i2011-2013. Den største del af prove-nuet fra at fastlåse beløbsgrænsernekommer fra personfradraget. Når manøger skatterne ved at reducere person-fradraget bliver personer i bunden afindkomstfordelingen ramt forholdsvisthårdest. Det står i kontrast til den må-de, hvorpå VKO har givet skattelettel-ser på frem til 2010, hvor den relativestørste gevinst er givet til dem i top-pen af indkomstfordelingen. Det erheller ikke rimeligt, at topskattegræn-sen samlet går fri, da man fastholderstigningen i topskattegrænsen aftalt iForårspakke 2.0.KonsolideringsfradragetDer henvises til kommentaren til LO3F mener, at den manglende regule-ring i hele fire år vil medføre en væ-sentlig udhuling af foreningskapitalenhos de faglige organisationer. Dettefinder 3F ganske urimeligt, da formå-let med konsolideringsfradraget bl.a.Side 12
er, at faglige organisationer skal havemulighed for at konsolidere deresformue før der beregnes skat.Begrænsning af fradraget for fagligeDer henvises til kommentaren til AEkontingenter3F er uforstående over for, at regerin-gen ønsker at reducere fradragsrettenfor fagforeningskontingent, i og medfagforeningerne løser en række sam-fundsmæssige opgaver. Endviderefinder 3F begrænsningen af fradragetproblematisk i en tid med økonomiskkrise og utryghed på det danske ar-bejdsmarked.3F finder, at lovforslaget er et brud påprincippet om ligebehandling mellemlønmodtager- og arbejdsgiverorganisa-tioner, fordi forslaget om at begrænsearbejdsgivernes fradragsret ikke ermedtaget i lovforslaget. Det er efter3F´s opfattelse uklart, hvad hensigts-erklæringen dækker over og 3F for-venter ikke, at der vil blive rettet op påforskelsbehandlingen.Det er vanskeligt at se, at lovforsla-get er udtryk for et brud på et lige-behandlingsprincip mellem lønmod-tager- og arbejdsgiverorganisationer,fordi begrænsning af arbejdsgiver-nes fradragsret ikke er medtaget ilovforslaget, når der af aftalen omgenopretning af dansk økonomi net-op fremgår, at regeringen agter atfremsætte lovforslag herom. I øvrigthenvises til kommentaren til AE.
3F anfører, at lovforslaget er udtrykDer henvises til kommentaren til AEfor en ensidig fokus på udhuling afalmindelige lønmodtageres fradrag,som står i kontrast til den mere fordel-agtige fradragsret for bidrag til almen-velgørende foreninger efter lignings-lovens § 8 og 12. 3F finder, at der meddet foreslåede loft over fradragsret forfagforeningskontingenter, der på langsigt helt mister sin værdi, sker en væ-sentlig forskelsbehandling i forhold tilalmenvelgørende fonde, herunder CE-POS.Loftet over børnefamilieydelsenKan ikke støtte forslaget, inkl. den ju-sterede model ved aftale af 1. juni. Istedet foreslås en velstandsgradueretbørnefamilieydelse.En indkomstdifferentiering af børne-familieydelsen vil svare til en højeremarginalskat på arbejdsindkomst,som vil mindske incitamentet til atarbejde mere.
Side 13
Fordelingsvirkninger3F kan ikke støtte den skæve skattepo-litik i lovforslaget, der indebærer, atregningen for krisen og regeringensskattelettelser bliver betalt af dem medde laveste indkomster, samtidig medat regeringen frem til 2010 har givetmassive skattelettelser til de rigeste.
Lovforslaget kan ikke ses isoleretmen skal ses i et samlet hele med deøvrige elementer i aftalen om genop-retning af dansk økonomi. Genop-retningsaftalen indeholder elemen-ter, som på én gang sparer på udgif-terne, øger skatteindtægterne og re-formerer økonomien. Det er vurde-ringen, at Genopretningsaftalen eren realistisk, rimelig og socialt vel-afbalanceret måde at håndtere denøkonomiske udfordringBeløbsgrænsen for hvornår der skalbetales udligningsskat, der indgår idet netop vedtagne lovforslag om enmidlertidig udligningsskat, bliverligesom de øvrige beløbsgrænser iskattelovgivningen ikke reguleret i2011-2013.Som led i genopretningen af danskøkonomi findes det rimeligt, at pen-sionister med relativt store privatepensionsudbetalinger også bidragerved, at udligningsskatten bliver lidtstørre, end hvis de gældende regule-ringsregler var blevet fastholdt.
Ældresagen
Suspension af § 20 -reguleringenÆldresagen påpeger, at for pensioni-ster, der skal betale udligningsskat, vilvirkningen af fastfrysningen af be-løbsgrænserne i skattelovgivningenblive højere end vist i bemærkninger-ne til forslaget. F.eks. vil en pensionistmed en pensionsindkomst på 400.000kr. komme til at betale 2.500 kr. merei skat i 2013 som følge af fastfrysnin-gen, hvilket er ca. det dobbelte af,hvad en lønmodtager med tilsvarendeindkomst skal betale ekstra.
I øvrigtDette element falder udenfor lov-Ældresagen peger desuden på, at det forslagets rammer.bør tydeliggøres, hvad der skal forståsved ”markedsrenten” i den foreslåedeændring af forrentningen af lån til be-taling af kommunal ejendomsskat,som er en del af den fremlagte plan,som endnu ikke er udmøntet i lovgiv-ning.
Side 14