Skatteudvalget 2009-10
L 221 Bilag 23
Offentligt
862635_0001.png
862635_0002.png
862635_0003.png
862635_0004.png
862635_0005.png
862635_0006.png
J.nr. 2010-311-0047Dato: 10. juni 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål 495 af 26.maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Søren Schou
Spørgsmål 495:Der ønskes en opdatering over fordelingsvirkningen af Forårspakke 2.0 og Aftale om gen-opretning af dansk økonomi fordelt på personniveau, indkomstdeciler og med angivelse afden relative ændring af de disponible indkomster for 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 og2014.Svar:De ønskede beregninger er vist i nedenstående tabel 1-9. DaForårspakke 2.0førsthar virkning fra og med 2010 er der ikke vist fordelingsberegninger for 2009, og for Gen-opretningsaftalen er der vist fordelingsberegninger fra 2011, hvorfra denne har virkning.Jeg vil dog indledningsvis nævne, at jeg ikke kan acceptere den præmis, der lægges op til ispørgsmålet, nemlig at Genopretningsaftalen ogForårspakke 2.0skal knyttes sammen –men i øvrigt ses løsrevet fra alt andet. HvorForårspakke 2.0er en del af regeringens over-ordnede skattepolitik, der primært har det langsigtede strukturelle formål at øge arbejdsud-buddet, er Genopretningsaftalen betinget af de aktuelle konjunkturer.Genopretningsaftalen er således ikke en del afForårspakke 2.0,og det er derfor ikke me-ningsfyldt at se de fordelingsmæssige virkninger af disse to i sammenhæng, uden også atinddrage virkningerne af regeringens øvrige skattepolitik siden 2002.Regeringens skattepolitik siden 2002 har som nævnt det overordnede formål at øge incita-mentet til at arbejde. Det er sket ved gennem flere omgange at nedsætte skatten på arbejds-indkomst. Den forøgelse af arbejdsudbuddet, det medfører, skal sikre skatteindtægter ogdermed velfærd i fremtiden. Skattepolitikken er med andre ord langsigtet.Forårspakke 2.0er en vigtig del af denne politik, men stadig dog kun en del.Først og fremmest er der skattestoppet. I 2010 vil borgerne spare ca. 18 mia. kr. som følgeaf skattestoppet. Det svarer til ca. 5.700 kr. pr. familie.Dernæst medførte Lavere skat på arbejdsindkomst fra 2003 og Forårspakken fra 2004, atbeskæftigelsesfradraget blev indført og mellemskattegrænsen forhøjet. Dette skønnes at ha-ve medført skattelettelser i størrelsesordenen 12 mia. kr.Med Lavere skat på arbejde fra 2007 blev personfradraget forhøjet og mellemskattegrænsenyderligere forhøjet op til topskattegrænsen. Dette skønnes at have medført skattelettelser istørrelsesordenen 9-10 mia. kr.I alt har regeringens samlede skattepolitik før Genopretningsaftalen medført, at borgernehar fået en samlet fremgang i rådighedsbeløbet på ca. 58,5 mia. kr. Det svarer for en faglærtarbejderfamilie til en årlig forøgelse af den disponible indkomst på ca. 34.000 kr. i 2010.Fælles for regeringens skatteinitiativer er, at de i høj grad er kommet lav- og mellemind-komstgrupperne til gode. Og skal man have det sandfærdige billede af regeringens skatte-politik, skal disse ting også med.Hvis man blot ser Genopretningsaftalen ogForårspakke 2.0sammen, men ser bort fra altandet, vil man ikke få et retvisende resultat.Der er igangsat et beregningsarbejde med det formål at belyse de fordelingsmæssige kon-sekvenser af regeringens samlede skattepolitik, jf. også det foreløbige svar af 30. marts2010 på spørgsmål 303, alm. del.
Side 2
Tabel 1.
Fordelingsmæssige konsekvenser i 2010 af

Forårspakke 2.0 m.v.

(2010-niveau)Antalpersoner1.0005455455455455455455455455455455.435Fremgang i rådig-hedsbeløb3, 4mia. kr.0,60,91,01,11,21,51,72,22,76,219,1Gns.fremgang i rådigheds-Gns.fremgang i rådigheds- beløb ift. disponibelindkomst4, 5beløb2, 4Kr.Pct.1.3201,72.1101,62.3701,62.7301,63.2501,73.8901,94.6402,05.7302,27.2602,516.3803,74.9702,3
Decil1. decil2. decil3. decil4. decil5. decil6. decil7. decil8. decil9. decil10. decilAlleAnm:1)2)
Skat i altmia. kr.10,718,422,928,032,938,844,652,462,8101,7413,2
1
3)4)
5)
Beregninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.Skat er opgjort som summen af arbejdsmarkedsbidrag, statslige og kommunale indkomstskatter, herunder aktieindkomstskatsamt ejendomsværdiskat. Familiernes afgifter indgår ikke.Ækvivalerede beløbsstørrelser. Ved ækvivalering foretages der en korrektion af indkomster, der tager højde for antallet afmedlemmer i en familie. Dermed bliver det muligt at sammenligne indkomster og skatter for familier med forskellig størrel-se. En konsekvens af ækvivaleringen er, at den samlede skattelettelse for et decil ikke kan beregnes som antallet af personer idecilet ganget med den gennemsnitlige ændring i rådighedsbeløbet i decilet.Ikke-ækvivalerede størrelser.Ændring i rådighedsbeløb som følge afForårspakke 2.0.Det vil sige, at også forhøjet pensionsbidrag, tilskud til daginstituti-onsbetaling samt de afgifter, der direkte påvirker husstandene er medregnet. Endvidere er medregnet ændringerne i serviceef-tersynet og Sundhedspakken.Disponibel indkomst omfatter skattepligtige indkomster samt en række ikke skattepligtige overførsler.
Tabel 2.
Fordelingsmæssige konsekvenser i 2011 af

Forårspakke 2.0 m.v.

(2010-niveau)Antalpersoner1.0005455455455455455455455455455455.435Se tabel 1.
Decil1. decil2. decil3. decil4. decil5. decil6. decil7. decil8. decil9. decil10. decilAlleAnm og noter:
Skat i altmia. kr.10,718,422,928,032,938,844,652,462,8101,7413,2
1
Fremgang i rådig-hedsbeløb3, 4mia. kr.0,40,70,80,91,11,41,72,22,86,218,4
Gns.fremgang i rådigheds-Gns.fremgang i rådigheds- beløb ift. disponibelindkomst4, 5beløb2, 4Kr.Pct.1.0101,31.7301,32.0001,32.4101,43.0401,63.8201,84.6702,05.8702,37.4502,516.4503,74.8402,3
Side 3
Tabel 3.
Fordelingsmæssige konsekvenser i 2012 af

Forårspakke 2.0 m.v.

(2010-niveau)Antalpersoner1.0005455455455455455455455455455455.435Se tabel 1.
Decil1. decil2. decil3. decil4. decil5. decil6. decil7. decil8. decil9. decil10. decilAlleAnm og noter:
Skat i altmia. kr.10,718,422,928,032,938,844,652,462,8101,7413,2
1
Fremgang i rådig-hedsbeløb3, 4mia. kr.0,40,70,70,81,01,31,62,12,65,917,1
Gns.fremgang i rådigheds-Gns.fremgang i rådigheds- beløb ift. disponibelindkomst4, 5beløb2, 4Kr.Pct.8401,11.5401,21.7801,22.1401,32.7501,53.5001,74.3101,95.4702,16.9702,415.8203,64.5102,1
Tabel 4.
Fordelingsmæssige konsekvenser i 2013 af

Forårspakke 2.0 m.v.

(2010-niveau)Antalpersoner1.0005455455455455455455455455455455.435Se tabel 1.
Decil1. decil2. decil3. decil4. decil5. decil6. decil7. decil8. decil9. decil10. decilAlleAnm og noter:
Skat i altmia. kr.10,718,422,928,032,938,844,652,462,8101,7413,2
1
Fremgang i rådig-hedsbeløb3, 4mia. kr.0,30,60,70,70,91,21,51,92,55,715,9
Gns.Gns.fremgang i rådigheds-fremgang i rådigheds- beløb ift. disponibelbeløb2, 4indkomst4, 5Kr.Pct.7200,91.3901,11.6001,11.9101,12.5001,33.2101,53.9901,75.1002,06.5402,215.2503,44.2202,0
Tabel 5.
Fordelingsmæssige konsekvenser i 2014 af

Forårspakke 2.0 m.v.

(2010-niveau)Antalpersoner1.0005455455455455455455455455455455.435Se tabel 1.
Decil1. decil2. decil3. decil4. decil5. decil6. decil7. decil8. decil9. decil10. decilAlleAnm og noter:
Skat i altmia. kr.10,718,422,928,032,938,844,652,462,8101,7413,2
1
Fremgang i rådig-hedsbeløb3, 4mia. kr.0,30,60,60,70,81,11,41,82,35,515,1
Gns.Gns.fremgang i rådigheds-fremgang i rådigheds- beløb ift. disponibelbeløb2, 4indkomst4, 5Kr.Pct.6300,81.2901,01.4701,01.7501,02.3101,23.0001,43.7601,64.8401,96.2402,114.8203,34.0101,9
Side 4
Tabel 6.
Fordelingsmæssige konsekvenser i 2011 af Genopretningsaftalen (2010-niveau)Antalpersoner1.0005455455455455455455455455455455.435Nedgang i rådigheds-beløb3mia. kr.0,20,20,20,30,30,40,50,70,91,35,1Gns.nedgang i rådigheds-beløb2Kr.5005306208109901.2201.5001.8802.3103.2101.360Gns.nedgang i rådigheds-beløb ift. disponibelindkomst4Pct.0,70,40,40,50,50,60,70,70,80,70,6
Decil1. decil2. decil3. decil4. decil5. decil6. decil7. decil8. decil9. decil10. decilAlleAnm:1)2)
Skat i altmia. kr.10,718,422,928,032,938,844,652,462,8101,7413,2
1
3)4)
Beregninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.Skat er opgjort som summen af arbejdsmarkedsbidrag, statslige og kommunale indkomstskatter, herunder aktieindkomstskatsamt ejendomsværdiskat. Familiernes afgifter indgår ikke.Ækvivalerede beløbsstørrelser. Ved ækvivalering foretages der en korrektion af indkomster, der tager højde for antallet afmedlemmer i en familie. Dermed bliver det muligt at sammenligne indkomster og skatter for familier med forskellig størrel-se. En konsekvens af ækvivaleringen er, at den samlede skattelettelse for et decil ikke kan beregnes som antallet af personer idecilet ganget med den gennemsnitlige ændring i rådighedsbeløbet i decilet.Ikke-ækvivalerede størrelser.Disponibel indkomst omfatter skattepligtige indkomster samt en række ikke skattepligtige overførsler.
Tabel 7.
Fordelingsmæssige konsekvenser i 2012 af Genopretningsaftalen (2010-niveau)Antalpersoner1.0005455455455455455455455455455455.435Se tabel 6
Decil1. decil2. decil3. decil4. decil5. decil6. decil7. decil8. decil9. decil10. decilAlleAnm og noter:
Skat i altmia. kr.10,718,422,928,032,938,844,652,462,8101,7413,2
1
Nedgang i rådigheds-beløb3mia. kr.0,30,40,40,50,50,70,81,01,21,77,5
Gns.nedgang i rådigheds-beløb2Kr.8909401.0601.3301.5601.8302.2002.6803.2104.3402.000
Gns.nedgang i rådigheds-beløb ift. disponibelindkomst4Pct.1,20,70,70,80,80,91,01,01,11,00,9
Side 5
Tabel 8.
Fordelingsmæssige konsekvenser i 2013 af Genopretningsaftalen (2010-niveau)Antalpersoner1.0005455455455455455455455455455455.435Se tabel 6
Decil1. decil2. decil3. decil4. decil5. decil6. decil7. decil8. decil9. decil10. decilAlleAnm og noter:
Skat i altmia. kr.10,718,422,928,032,938,844,652,462,8101,7413,2
1
Nedgang i rådigheds-beløb3mia. kr.0,50,50,60,70,80,91,11,31,62,210,2
Gns.nedgang i rådigheds-beløb2Kr.1.2401.3501.5201.8702.1602.5202.9903.5804.2305.6102.710
Gns.nedgang i rådig-heds-beløb ift. di-sponibel indkomst4Pct.1,61,01,01,11,11,21,31,41,41,31,3
Tabel 9.
Fordelingsmæssige konsekvenser i 2014 af Genopretningsaftalen (2010-niveau)Antalpersoner1.0005455455455455455455455455455455.435Se tabel 6
Decil1. decil2. decil3. decil4. decil5. decil6. decil7. decil8. decil9. decil10. decilAlleAnm og noter:
Skat i altmia. kr.10,718,422,928,032,938,844,652,462,8101,7413,2
1
Nedgang i rådigheds-beløb3mia. kr.0,50,50,60,60,70,80,91,01,21,58,2
Gns.nedgang i rådigheds-beløb2Kr.1.2801.3601.4801.7401.9102.1102.3702.6803.0503.8302.180
Gns.nedgang i rådig-heds-beløb ift. di-sponibel indkomst4Pct.1,71,11,01,01,01,01,01,01,00,91,0
Side 6