Skatteudvalget 2009-10
L 221 Bilag 30
Offentligt
864186_0001.png
864186_0002.png
864186_0003.png
864186_0004.png
864186_0005.png
Til lovforslag nr.L 221
Folketinget 2009-10
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. juni 2010
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven,børnefamilieydelsesloven og ejendomsavancebeskatningsloven(Ingen regulering af beløbsgrænser i 2011-2013, begrænsning af fradraget for faglige kontingenterog loft over børnefamilieydelsen)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet æn-dringsforslag nr. 1, 2 og 4, og skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 27. maj 2010 og var til 1. behandling den 31. maj 2010. Lovforsla-get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget afgav betænkning den8. juni 2010. Lovforslaget var til 2. behandling den 10. juni 2010, hvorefter det blev henvist til for-nyet behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1møde.SpørgsmålUdvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 3 spørgsmål til skatteministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det under nr. 3stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 1, 2 og 4 stillede ændringsfor-slag.Etandet mindretali udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget tilforkastelse.Mindretallet vilstemme imod det under nr. 1 stillede ændringsforslag og for de under nr. 2 og 4 stillede ændrings-forslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det under nr. 3 stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at Socialdemo-kratiet og SF vil aflyse forringelserne af børnefamilieydelsen, hvis regeringsmagten skifter efter detkommende valg. Socialdemokratiet og SF vil desuden udskyde den med skattereformen besluttedeforhøjelse af topskattegrænsen, men ikke aflyse den, som det foreslås i ændringsforslaget. De to
2
partier henviser til det fælles skatteudspil »Fair Forandring«, der bl.a. øger skatten på millionærind-tægter, aktiespekulation og bankerne – og letter skatten på lønindkomster under 1 mio. kr.Ettredje mindretali udvalget (RV) indstiller lovforslaget tilforkastelse.Mindretallet vil stemmehverken for eller imod de under nr. 1 og 3 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 3. behand-ling redegøre for sin stillingtagen til de under nr. 2 og 4 stillede ændringsforslag.Etfjerde mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilforkastelse.Mindretallet vil stemmefor de under nr. 1, 2 og 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imoddet under nr. 3 stillede ændringsforslag.Etfemte mindretali udvalget (LA) indstiller lovforslaget tilforkastelse.Mindretallet vil stemmeimod de under nr. 1, 2 og 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imoddet under nr. 3 stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for til-lægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikkeadgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen. Der gøres op-mærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal vedafstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(EL):Til § 11)Nr. 1affattes således:»1.§ 7, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Bundfradraget udgør 389.900 kr. (2010-niveau).««[Permanent fastholdelse af topskattegrænsen]Af etmindretal(EL), tiltrådt af etmindretal(S og SF):Til § 32)Paragraffen udgår.[Ændringerne i børnefamilieydelsen udgår]Afskatteministeren,tiltrådt af etmindretal(V, DF og KF):Ny paragraf3)Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
3
»§ 01I lov nr. 624 af 11. juni 2010 om ændring af lov om en børnefamilieydelse og forskellige andrelove. (Ungeydelse for 15-17-årige, mulighed for at standse ungeydelsen m.v.) foretages følgendeændringer:1.§ 1, nr. 3,ophæves.2.§ 7, stk. 2,ophæves.«[Lovteknisk korrektion som følge af lovforslagets § 3, nr. 1]Af etmindretal(EL), tiltrådt af etmindretal(S og SF):Til § 54)Stk. 3udgår.[Konsekvens af, at ændringerne i børnefamilieydelsen udgår, jf. ændringsforslag nr. 2]
BemærkningerTil nr. 1, 2 og 4Ændringsforslagene indebærer, dels at alle de af regeringen foreslåede besparelser i børnefamilie-ydelsen udgår af lovforslaget (ændringsforslag nr. 2 og 4), dels at den foreslåede fastholdelse aftopskattegrænsen gøres permanent, således at topskattegrænsen ikke forhøjes i 2014 og 2015 (æn-dringsforslag nr. 1).Som det fremgår af skatteministerens svar på spørgsmål 18 vil den umiddelbare provenueffekt førtilbageløb og adfærd ved ikke at forhøje topskattegrænsen i 2014 og 2015 være et merprovenu istørrelsesordenen 4,0 mia. kr. i forhold til lovforslaget. Det svarer omtrent til summen af provenueti 2011-2015 af de af regeringen foreslåede ændringerne i børnefamilieydelsen.Betragtes den varige virkning, der også omfatter provenueffekter af perioden efter 2015, vil denvarige virkning af permanent ikke at forhøje topskattegrænsen være ca. 1,9 mia. kr. mere end lov-forslaget. Til sammenligning er den varige virkning af ændringerne i børnefamilieydelsen ca. 1,15mia. kr. Efter tilbageløb vil den varige virkning af permanent at undlade at forhøje topskattegrænsenvære ca. 1,4 mia. kr., mens den varige virkning af forslaget om ændringerne af børnefamilieydelsener ca. 0,85 mia. kr.Enhedslistens ændringsforslag sikrer således ikke blot en mere rimelig fordelingsmæssig belast-ning af de stramninger, der skal gennemføres – nemlig at de, der tjener mest, og som har råd til det,også bidrager mere, frem for at man rammer børnefamilierne og økonomisk dårligt stillede hårdt.Ændringsforslagene har også den bonusgevinst, at der opnås en varig provenugevinst, der er 0,55mia. kr. højere end de af regeringen foreslåede stramninger af børnefamilieydelsen.Til nr. 3Der er tale om et teknisk ændringsforslag, som først har kunnet fremsættes efter stadfæstelsen aflovforslag nr. L 201, nu lov nr. 624 af 11. juni 2010, jf. også bemærkningerne til ændringsforslag
4
nr. 3 i betænkningen, der blev vedtaget ved 2. behandling af nærværende lovforslag den 10. juni2010.Både nærværende lovforslag og lov nr. 624 af 11. juni 2010 nyaffatter § 1 i børnefamilieydelses-loven. Da begge nyaffattelser træder i kraft den 1. januar 2011, foreslås det at ophæve nyaffattelsenaf børnefamilieydelseslovens § 1 i § 1, nr. 3, i lov nr. 624 af 11. juni 2010, således at det tydeliggø-res, at det er affattelsen i nærværende lovforslag, der vil være gældende fra den 1. januar 2011.Endvidere foreslås den særlige overgangsbestemmelse i § 7, stk. 2, i lov nr. 624 af 11. juni 2010,der fastsætter ungeydelsen for 2011, ophævet.Der er allerede taget højde for ændringerne i lov nr. 624 af 11. juni 2010 i den nyaffattelse af bør-nefamilieydelseslovens § 1, der er foreslået i nærværende lovforslags § 3, nr. 1.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 221 efter afgivelse af betænkningBilagsnr.19202122232425262728Spm.nr.36TitelHenvendelse af 7/6-10 fra Foreningen Rejsearbejdere.dkBetænkning afgivet den 8. juni 2010Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/6-10 fra Forenin-gen Rejsearbejdere.dkSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/6-10 fra ClausKirstejn Jensen, HolteKopi af svar på SAU alm. del – spm. 495, 501, 502 og 506Invitation til deltagelse i Socialudvalgets åbne samråd med socialmi-nisteren om børnefamilieydelsenKopi af svar på PØU alm. del – spm. 110Høringssvar fra KL og skatteministerens kommentar, fra skattemini-sterenÆndringsforslag, fra skatteministeren1. udkast til tillægsbetænkningTitelSpm. om at oplyse indkomstforskellen i 2013 for en folkepensionist,der modtager fuldt pensionstillæg, hvis henholdsvis regeringens for-slag om nulregulering af personfradraget gennemføres, over for S ogSF’s forslag om at øge pensionstillægget med 5.000 kr. om året, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en tilføjelse til beregningerne i ministerens svar af 7. juni2010 på alm. del – spm. 503 tabel 1 og 2. Tilføjelsen angår konse-kvenserne af forårspakke 2.0 og genopretningsaftalen for 2011, 2014og 2019 for en enlig dagpengemodtager i lejebolig med to børn, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, der sik-rer, at besparelserne på børnefamilieydelsen udgår, og at der sker enpermanent fastholdelse af topskattegrænsen, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor meget suspenderingen af personfradraget for landetspensionister frem til 2015 koster årligt og samlet – og hvordan dettebeløb er sammenlignet med ældrechecken, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvorfor en reduktion af børnefamilieydelsenmedfører et ekstra arbejdsudbud på 100 personer, til skatteministeren,og ministerens svar herpå
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 221 efter afgivelse af betænkning
37
38
39
40