Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 224 Bilag 2
Offentligt
861549_0001.png
861549_0002.png
861549_0003.png
Arbejdsmarkedsstyrelsen([email protected], [email protected], [email protected][email protected], [email protected])
7.6.2010
Lovforslag om harmonisering af beskæftigelseskravetHermed fremsendes FTF’s og LO’s bemærkninger til Lovforslag om harmonisering af beskæftigel-seskravet.Generelle bemærkningerLønmodtagerne i Danmark (LO, FTF) finder det uacceptabelt, at de langtidsledige skal bære om-kostningerne i Regeringens og Dansk Folkepartis såkaldte genopretningsplan for dansk økonomi.De tusinder af mennesker, der har mistet deres arbejde under finanskrisen, vil Regeringen og DanskFolkeparti nu også fratage retten til dagpenge ved at gøre det sværere at genoptjene retten til dag-penge. Samtidig har regeringen forkortet dagpengeperioden fra fire til to år.Kombinationen af de to forslag – halvering af dagpengeperioden og fordobling af genoptjeningskra-vet – vil berøre omkring 20.000 ledige. Hertil kommer, at når virkningerne af forslaget slår igennemvil langtidsledigheden være væsentlig højere, end den er i dag.Regeringens og Dansk Folkepartis nedskæringspolitik skader på flere områder den fleksible danskearbejdsmarkedsmodel. Allerede i dag ser vi, at titusinder af de lønmodtagere, der har mistet arbej-det under krisen, ikke er arbejdsløshedsforsikret. Dette skyldes bl.a. at dagpengenes dækningsgradfor store grupper af lønmodtagere er så lav at man undlader at forsikre sig. Halveringen af dag-pengeperioden og skærpelsen af beskæftigelseskravet kan betyde, at mange flere lønmodtagere vilmelde sig ud eller undlade at lade sig arbejdsløshedsforsikre. Det vil svække den danske arbejds-markedsmodel.Ét af formålene med dagpengesystemet – og de tilhørende stramme rådighedsregler – er, at sikredet rette match mellem virksomheder og ledige. Ét andet formål er, at sikre de ledige den rette op-
2
kvalificering. Lovforslaget vil modvirke begge disse hensyn idet beregninger viser, at a-kassesystemet er mere effektivt end det kommunale system i relation til begge formål.Lønmodtagerne i Danmark finder det kritisabelt, at Regeringens og Dansk Folkepartis voldsommeindgreb i beskæftigelsespolitikken sker uden nogen form for inddragelse af arbejdsmarkedets par-ter. Det er et brud med et grundlæggende princip i den danske arbejdsmarkedstradition.Frem for regeringens udsigtsløse nedskæringspolitik på dagpengeområdet efterlyser lønmodtagernei Danmark en reform af arbejdsmarkedspolitikken, der med udgangspunkt i inddragelsen af parternestyrker den danske model gennem en markant satsning på uddannelse, forbedring af de aktive til-bud til de ledige, samt et mere attraktivt forsikringssystem.Forlængelsen af beskæftigelseskravet fra 26 uger til 52 uger for genoptjening af dagpengeretten eren markant forringelse af mulighederne for dagpenge for de mest udsatte grupper på arbejdsmar-kedet samt de grupper der har tidsbegrænsede ansættelser.Tidsbegrænsede ansættelser er almindelige på store dele af arbejdsmarkedet. Det gælder på detpædagogiske område med et stort omfang af vikarstillinger og andre tidsbegrænsede ansættelserpå daginstitutionsområdet. På undervisningsområdet er mange undervisere fx på folkeoplysnings-området ansat tidsbegrænset og på mindre end fuldt tid. På kulturområdet er langt hovedparten afkunstnerne ansat i kortvarige ansættelsesforhold.Disse områder vil blive ramt hårdt af forlængelsen af beskæftigelseskravet, og det vil blive vanskeli-gere at rekruttere arbejdskraft til de pågældende områder. Dermed forringes fleksibiliteten på ar-bejdsmarkedet, og lovforslaget er dermed et yderligere bidrag til at svække den danske arbejds-markedsmodel.I lovforslaget nævnes, at ændringerne gennemføres således at den enkelte får god tid til at indrettesig på konsekvenserne af lovforslaget. De pågældende ansættelsesforhold er imidlertid ikke define-ret af lønmodtagerne, men af arbejdsgiverne og vilkårene på de pågældende arbejdsmarkeder.Permanent arbejde, som det omtales i lovforslaget, er således ikke alternativet på store dele af ar-bejdsmarkedet. Lovforslaget rammer ensidigt lønmodtagerne.
3
Særlige bemærkninger1) Vedrørende de økonomiske konsekvenser. Det skønnes, at ca. 2.200 dagpengemodtagere bliverberørt af lovforslaget. Antagelsen må bero på en viden om beskæftigelsesomfanget for personer deri dag får ret til at påbegynde en ny dagpengeperiode. Lønmodtagersiden skal anmode om dokumen-tation herfor.2) Det anføres, at omkring halvdelen af den gruppe, der bliver berørt af forslaget vil opfylde det nyebeskæftigelseskrav gennem øget beskæftigelse. Der anmodes om dokumentation for baggrundenfor denne antagelse.3) Forslaget indebærer en høj grad af tilfældighed for de arbejdsløse. En ledig der har mistet dag-pengeretten og bliver nyindplaceret fredag den 29. juni 2012 kan nøjes med 962 timer. Et andetmedlem, der har mistet dagpengeretten inden 2. juli 2012, men som har time nr. 962 mandag den2. juli 2012, kan ikke få en ny dagpengeret, men skal have yderligere 962 timer. Det kan være derene tilfældigheder, der skiller de to ledige.Der tages forbehold for høringssvarets godkendelse i LO og FTF’s kompetente organer.Med venlig hilsenBente SorgenfreyFTFLizette RisgaardLO