Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 224 Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.L 224
Folketinget 2009-10
OMTRYKT(Rettelse til Folketingets sammen-sætning)
Tillægsbetænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 22. juni 2010
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.(Harmonisering af beskæftigelseskravet)[af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)]
1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 2. juni 2010 og var til 1. behandling den 16. juni 2010. Lovforsla-get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Udvalget afgav be-tænkning den 17. juni 2010. Lovforslaget var til 2. behandling den 22. juni 2010, hvorefter det blevhenvist til fornyet behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1møde.DeputationerByggefagenes Samvirke i København og Dansk Artist Forbund har mundtligt over for udvalgetredegjort for deres holdning til lovforslaget.SamrådUdvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 3 spørgsmål til beskæftigel-sesministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål C-E i et åbent samråd den22. juni 2010.SpørgsmålUdvalget har under den fornyede udvalgsbehandling stillet 3 spørgsmål til beskæftigelsesministe-ren til skriftlig besvarelse. Udvalget forventer spørgsmålene besvaret inden 3. behandling.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF, RV og LA) indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Etmindretali udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget tilforkastelse.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer,at Danmark står i en dyb økonomisk krise.Den offentlige saldo er på få år forringet med 175 mia. kr. Danmark har tabt 150.000 arbejdsplad-ser, arbejdsløsheden er steget med 70.000, og langtidsledigheden er øget med mere end 20.000 per-soner. Regeringen har med en blanding af svag og virkningsløs krisepolitik og ufinansierede skatte-lettelser for 19,5 mia. kr. sat Danmark i stå.
2
Nu skal regningen betales. Regeringen og Dansk Folkeparti har med deres såkaldte genopret-ningsaftale vist manglende format, vilje og evne til at bringe Danmark og danskerne ud af den øko-nomiske krise på en fremadrettet og fair måde. Den borgerlige blok friholder de rigeste for at bidra-ge til genopretningen af den danske økonomi og lader i stedet de ledige, børnefamilierne, udsattedanskere og uddannelses- og forskningsområdet være de primære bidragydere.Regeringens og Dansk Folkepartis genopretningsplan vil øge uligheden i det danske samfund, ogden vil sætte Danmark i en svagere økonomisk situation end den nuværende.Konkret er regeringens og Dansk Folkepartis genopretningsaftale et direkte angreb på mange tu-sinde ledige danskere, den danske arbejdsmarkedsmodel og fagbevægelsen. Halveringen af dagpen-geperioden, fordoblingen af arbejdskravet for at genoptjene dagpengeret, som er konsekvens af det-te lovforslag, samt firedoblingen af beregningsperioden, der gennemføres i den kommende folke-tingssamling, udgør tilsammen en effektiv underminering af det danske dagpenge- og a-kasse-system.En fordobling af genoptjeningskravet vil især ramme de lønmodtagere, der har skiftende og løseretilknytning til arbejdsmarkedet. Det gælder lønmodtagere på bygge- og anlægsområdet, visse løn-modtagergrupper i industrien, sæsonarbejdere, projektansatte, kunstnere, undervisere uden fast jobm.fl.De borgerlige partier påstår, at forringelserne på dagpengeområdet vil øge beskæftigelsen med13.000 personer. Dette kan kun opnås, hvis der kommer mange flere job med lavere løn. De borger-lige partiers formål med dagpengeangrebet som helhed er derfor ikke blot at spare penge på at smi-de arbejdsløse ud af a-kasserne, men også at forsøge at presse langt flere arbejdsløse ud i omfatten-de løntrykkeri i jagten på arbejde. Det er dybt kritisabelt, at den siddende regering og Dansk Folke-parti reelt arbejder for et arbejdsmarked med flere dårlige og lavtlønnede job. Nye og ordentlige jobskabes gennem investeringer – ikke gennem løntrykkeri, besparelser og forringelser.Konsekvensen af angrebet på dagpengeordningen er derfor ikke, at de ledige vil komme i job,men i stedet at en række af de ledige, der mister dagpengene, helt vil miste deres forsørgelsesgrund-lag. De vil ikke være berettiget til kontanthjælp på grund af mindre formue, ægtefælles beskedneindkomst eller ejerskab af bolig eller bil.Samlet set er det Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens vurdering, at dag-pengeforslagene ikke vil give regeringen den forventede økonomiske gevinst og den forventedebeskæftigelseseffekt, men at forslagene til gengæld vil skubbe langt flere arbejdsløse, end regerin-gen skønner, ud af dagpengesystemet og over på kontanthjælp eller ingen indtægt.S, SF og EL anerkender, at de forhandlingsberettigede fagforeninger heldigvis er en stærk barrieremod løntrykkeri. Partierne vil gøre alt, hvad der står i deres magt for at gøre arbejdsmarkedet mererummeligt og stabilisere det – frem for at forringe løn- og ansættelsesvilkår og forringe den økono-miske sikkerhed ved arbejdsløshed, sådan som regeringen og Dansk Folkeparti ønsker.Dette lovforslag vil desuden føre til et mindre fleksibelt arbejdsmarked med dårligere jobmatch.Det skyldes særlig, at lønmodtagere, der er i arbejde, og som føler sig rimelig sikre mod fyring, vilblive mere tilbageholdende med at søge nyt job – selv i situationer, hvor et nyt job vil give et bedrejobmatch og bedre udnyttelse af lønmodtagerens kompetencer for arbejdsgiverne.Det sidste led i regeringens tretrinsraket mod dagpengesystemet – firedoblingen af den periode,hvorpå dagpengene beregnes – vil føre til, at en række lønmodtagere vil få en lavere dagpengesats,end de vil få med de gældende regler. Igen er det særlig lønmodtagere med kortere og svagere til-knytning til arbejdsmarkedet, der må holde for.
3
Regeringens og Dansk Folkepartis nye angreb på dagpengesystemet ligger i forlængelse af de for-ringelser af supplerende dagpenge, der skete i 2008. Her var det adskillige tusinde lønmodtageremed atypiske, men ikke ualmindelige, arbejdsforhold, der blev ramt, f.eks. ufaglærte sæsonarbejde-re, de kvindelige ansatte i fiskeindustrien, deltidsbrandmænd og massevis af kulturarbejdere. Til-sammen tegner sig et billede af forringelser, der rammer de lønmodtagere hårdest, der ikke harfunktionær- eller funktionærlignende ansættelse.Lovforslaget skal først træde i kraft om to år. På trods af den lange tidshorisont har regeringen ogDansk Folkeparti valgt at få lovforslaget vedtaget hurtigt og uden grundig og ordentlig behandling.Det er unødvendigt og stærkt kritisabelt.Der henvises desuden til partiernes bidrag til betænkningen og tillægsbetænkningen over lovfors-lag nr. L 222 om halvering af dagpengeperioden.S, SF og EL kan af disse grunde ikke stemme for lovforslaget om fordobling af genoptjeningskra-vet til dagpengeretten.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænk-ningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Peter Madsen (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF)Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF)fmd.Rasmus Jarlov (KF) Anders Samuelsen (LA)Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone Møller (S) Leif Lahn Jensen (S)nfmd.Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havdeikke medlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 224 efter betænkningsafgivelseBilagsnr.567TitelBetænkning afgivet den 17. juni 20101. udkast til tillægsbetænkningKonsekvensvurderinger fra Byggefagenes Samvirke i Københavnudleveret ved foretræde den 22. juni 2010TitelSpm. om i forlængelse af svaret på spørgsmål 12 at indhente en udta-lelse fra ligestillingsministeren i forhold til spørgsmålet om de lige-stillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget, til beskæftigelsesmini-sterenSpm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. juni 2010vedr. samrådsspm. C-E, til beskæftigelsesministerenSpm. om kommentar til notat fra Byggefagenes Samvirke, til beskæf-tigelsesministerenOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 224 efter betænkningsafgivelseSamråds-Titelspm.nr.CSamrådsspm. om redegørelse for, hvilke grupper der først og frem-mest vil blive berørt af lovforslaget, herunder om der er en geografiskubalance i forhold til udkantsområderne, til beskæftigelsesministerenDSamrådsspm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage, så enkeltgrup-per ikke rammes særlig hårdt af lovforslaget, til beskæftigelsesmini-sterenSamrådsspm. om, hvilken form for overvågning og hvilke initiativerministeren vil igangsætte, således at ingen langtidsledige, der er i risi-kozonen for at falde ud af dagpengesystemet, falder ud af systemet, tilbeskæftigelsesministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 224 efter betænkningsafgivelseSpm.nr.19
2021
E