Færøudvalget 2009-10
L 43 Bilag 4
Offentligt
769432_0001.png
769432_0002.png
769432_0003.png
769432_0004.png
Til lovforslag nr.L 43
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Færøudvalget den 3. december 2009
Betænkningover
Forslag til lov om tilskud til Færøernes hjemmestyre for 2010[af finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)]
1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 22. oktober 2009 og var til 1. behandling den 30. oktober 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Færøudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.HøringLovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring hos Færøernes landsstyre. Den 22. ok-tober 2009 sendte finansministeren et høringsnotat herom til udvalget.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af TF) indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Etmindretali udvalget (TF) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling.Tjóðveldiflokkurins medlem af udvalget konstaterer, at bloktilskuddet er et skyggebillede. Det eret forholdsvis lille beløb på den danske finanslov. Det svarer til 0,1 pct. – 1 promille – af den dan-ske finanslov, så det er en utrolig billig betaling for Danmark for at beholde råderetten over et om-råde, der er to gange så stort som Danmark.På Færøerne er dette skyggebillede heller ikke så stort længere, men det forstørres op, ligesom nårman laver skyggebilleder på en væg. Bloktilskuddet bliver gjort til det helt afgørende omdrejnings-punkt i den færøske debat om den færøske fremtid og hindrer muligheden for, at de færøske politi-ske partier og det færøske demokrati kan træffe fornuftige afgørelser.Dette beløb er – for ottende år i træk – sat til samme nominelle kronebeløb, nemlig 615,5 mio. kr.Der er faktisk tale om en god udvikling. Beløbet blev af selvstændighedsregeringen skåret fra ca. 1mia. kr. til 615,5 mio. kr. i 2002, og det har siden været fastfrosset. Hvis det ikke blev beskåret, oghvis man fremdeles fremskrev med pris- og lønudviklingen, som man gjorde tidligere, havde blok-tilskuddet i dag været på ca. 1,4 mia. kr. Men i dag er det altså kun 615,5 mio. kr.Det, som Færøerne dengang sagde nej tak til, vil, hvis det omregnes til dansk økonomi og til rela-tive tal, svare til, at Danmark havde sagt nej tak til et beløb på ca. 100 mia. kr. på finansloven omåret. Så stort er tallet i virkeligheden i den færøske økonomi. I 1993 udgjorde det danske bloktilskud25 pct. af den færøske økonomi. I dag er det ca. 6 pct. grundet den handling, som Færøerne selvforetog i 2002.
2
Med dette årlige beløb på den danske finanslov, som svarer til 0,1 pct. af den samlede finanslov,fastholder Danmark suveræniteten, udenrigspolitikken, forsvarspolitikken, højesteretten, statsbor-gerskabsafgørelser og valutapolitikken over det færøske territorium i Nordatlanten, som er mere endto gange større end Danmarks territorium. Dermed er det et beløb, som fastholder magt, geopoliti-ske/udenrigspolitiske fordele og hele adgangen til det internationale samfund, som er de afgørendeforudsætninger for et moderne samfunds økonomiske, politiske, sociale og kulturelle udvikling.Tjóðveldi finder det utrolig vigtigt og vil endnu en gang anbefale, at bloktilskuddet afvikles –selvfølgelig under forudsætning af, at færingerne selv overtager alle områder af deres eget samfundog ikke mindst de internationale relationer og udenrigspolitikken. Det, vi oplever nu, er egentlig, atFærøerne tager større og større ansvar for alle de indre områder. Færøerne overtager alle de områ-der, der koster penge. Færøerne overtager hele debetsiden, men hele kreditsiden ligger stadigvæk iDanmark, nemlig alle de internationale relationer, hele udenrigspolitikken, alle aftaler med andrelande, som virkelig er det, der kan give et land økonomisk fremgang.Tjóðveldi anbefaler, at man også fra dansk side tager en grundigere debat, også med den nuvæ-rende færøske regering, om, hvad man egentlig agter at gøre fremover, så Folketinget ikke hvert årskal behandle dette beløb, som i Færøerne bliver brugt til billigt valgflæsk. Færøske partier får mu-ligheden for at sige: Vi tilbyder nye store udgifter til det færøske samfund, og pengene skal kommefra Danmark.Bloktilskuddet er et politisk og økonomisk instrument, som fastholder Færøerne i den samme fol-keretlige situation, og derfor er Tjóðveldi meget opsatte på at få afviklet dette instrument på en civi-liseret måde, så Færøerne kan fokusere på egne evner til at have en ansvarsfuld økonomisk politik,og så dette skyggebillede, som bloktilskuddet er, ikke skygger for vores muligheder i verden ogikke skygger for et bedre samarbejde mellem Danmark og Færøerne på et ligeværdigt grundlaguden diskussioner og fnidder om økonomiske forhold.Derfor vil Tjóðveldi stemme imod forslaget og endnu engang opfordre til, at den danske regeringog den færøske regering indgår i en forhandling om at afvikle bloktilskuddet over en passende år-række, hvor Færøerne tager det fulde ansvar for sin egen økonomi, udenrigspolitik og adgang til detinternationale samfund, som er nøglen til det færøske samfunds moderne udvikling og til at kæmpesig ud af rollen som et udkantsområde i Europa.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikkerepræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-linger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Louise Schack Elholm (V) Flemming Damgaard Larsen (V) Britta Schall Holberg (V)Sophie Løhde (V) Flemming Møller (V) Søren Espersen (DF)nfmd.Henrik Brodersen (DF)Vivi Kier (KF) Edmund Joensen (SP)fmd.Niels Sindal (S) Lise von Seelen (S)Lene Hansen (S) Poul Andersen (S) Kristen Touborg (SF) Niels Helveg Petersen (RV)Line Barfod (EL) Høgni Hoydal (TF)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget.
3
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 43Bilagsnr.123TitelHøringsnotat, fra finansministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkning