Skatteudvalget 2009-10
L 63 Bilag 13
Offentligt
770591_0001.png
770591_0002.png
770591_0003.png
770591_0004.png
770591_0005.png
770591_0006.png
770591_0007.png
770591_0008.png
J.nr. 2009-231-0025Dato: 7. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 63 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov omkuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Æn-dringer som følge af afgørelse i statsstøttesag m.m.).Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlin-gen.
Kristian Jensen
/Lene Skov Henningsen

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldio-

xidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer som følge af

afgørelse i statsstøttesag m.m.) (L 63)

Til § 4

1)

INr. 1ændres ”8) Fyringstjære, 299,3” til: ”8) Fyringstjære, 229,3”[Tilpasninger til tidligere vedtagen lovgivning]
Til § 5

2)

INr. 1ændres ”11) Gas, bortset fra LPG, der anvendes ved raffinering af mineralsk olie(raffinaderigas)” til: ”11) Gas, bortset fra LPG, der fremkommer ved raffinering af mine-ralsk olie i form af raffinaderigas”.[Tilpasninger til tidligere vedtagen lovgivning]

3)

INr. 1ændres ”a) med et vandindhold på mindst 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ, og” til: ”a) medet vandindhold på mindst 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ eller 388,8 kr. pr. ton, og”[Tilpasninger til tidligere vedtagen lovgivning]

4)

INr. 1ændres ”b) med et vandindhold på mindre end 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ.” til: ”b)med et vandindhold på mindre end 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ eller 511,2 kr. pr. ton.”[Tilpasninger til tidligere vedtagen lovgivning]

5)

Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:”01.§ 9, stk. 5,affattes således.” Den forhøjede tilbagebetaling efter stk. 4 gives for højst 650 Wh/m2pr. døgn belystvæksthusareal med lysplanter, der blomstrer ved en daglig belysning på under 14 timer(kortdagsplanter) og for andre lysplanter 900 Wh/m2pr. døgn. I den forhøjede tilbagebeta-ling fratrækkes det antal timer, hvor den faktiske solbelysning udgør mindst 75 W/m2, gan-ge 50 W/m2.”[Tilpasninger til tidligere vedtagen lovgivning]Side 2

6)

INr. 10ændres:”Reglerne i § 9, stk. 4-7 og 17” til: ”Reglerne i § 9, stk. 12”.[Tilpasninger til tidligere vedtagen lovgivning]

7)

INr. 11ændres ”Bilag

4. satser for kuldioxidafgiftsloven § 9, stk. 2 og 7”

til: ”Bilag

4.

satser for kuldioxidafgiftslovens § 9, stk. 2 og 3”

[Tilpasninger til tidligere vedtagen lovgivning]
Til § 6

8)

Nr. 4affattes således:

”4.§

8, stk. 4,affattes således:”Et energiprodukt, der medgår direkte til produktion af et tilsvarende energiprodukt, er fri-taget for afgift. Fritagelsen gælder kun for energiprodukter, som er produceret på virksom-hedens område. Fritagelsen gælder dog ikke for energiprodukter, der anvendes som motor-brændstof.”[Præciseringer til tidligere vedtagen lovgivning]

9)

INr. 5ændres ”Bilag1, nr. 19,”til: ”Bilag 1, nr. 19, under ”Satserved dagtemperatur”.[Præciseringer til tidligere vedtagen lovgivning]

10)

INr. 6ændres ”I bilag 1” til: ”I bilag 1 under ”Satserved dagtemperatur”.[Præciseringer til tidligere vedtagen lovgivning]
Til § 12

11)

Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

”01.

§ 3, stk. 4 og 5,ophæves.[Tilpasninger til tidligere vedtagen lovgivning]Til § 15

12)

Istk. 3ændres ”tidspunktet fra lovforslagets fremsættelse” til: ”den 18. november2009”.Side 3

13)

Stk. 6affattes således:”Stk. 1 i svovlafgiftslovens § 33, som affattet ved nr. 1 i denne lovs § 12, har virkning fraden 1. januar 2005.”[Ændring af et virkningstidspunkt]

14)

Somstk. 7-16indsættes:”Stk.7.Der ydes tilbagebetaling af svovlafgift for varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2 eller 5-7, ilov om afgift af svovl, der anvendes af momsregistrerede virksomheder. Tilbagebetalingen afsvovlafgiften opgøres ligesom det særlige bundfradrag i svovlafgiften, som opgøres efter reg-lerne for beregning i § 33, stk. 1-6, i lov om afgift af svovl, som var gældende i perioden 2005-2009, dog uden de betingelser og tidsfrister som her gælder for bundfradraget. Tilbagebetalin-gen reduceres i det omfang, at virksomheden har fået eller får dette særlige bundfradrag for detsamme forbrug af en brændselstype. Tilbagebetalingen opgøres efter reglerne i stk. 8-13.Stk.8. Der ydes tilbagebetaling for varer, der anvendes til kemisk reduktion.
Stk.9. Der ydes tilbagebetaling for varme og varer, der anvendes i elektrolyse.Stk. 10.Der ydes tilbagebetaling for varme og varer, der anvendes direkte til opvarmning imetallurgiske processer. Opvarmningen skal foregå i anlæg, og de anvendte materialer skalgennem opvarmningen i anlæggene forandre kemisk eller indre fysisk struktur.Stk. 11.Der ydes tilbagebetaling for varme og varer, der anvendes direkte til opvarmning imineralogiske processer. Opvarmningen skal foregå i anlæg, og de anvendte materialer skalgennem opvarmningen i anlæggene forandre kemisk eller indre fysisk struktur.Stk. 12.Det er en betingelse for tilbagebetaling, at varmen og varerne anvendes direkte tilprocesser, som er nævnt i bilag 1 til lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.Stk. 13.Opgørelsen af tilbagebetalingen skal så vidt, som det er muligt, være baseret på ener-gimålinger. I det omfang at der ikke foreligger de fornødne målerregistreringer, skal virksom-heden kunne fremlægge anden dokumentation for opgørelsen,herunder dokumentation somforefindes i virksomheden, og som told- og skatteforvaltningen måtte ønske.Opgørelsen aftilbagebetalingen foretages for hver type brændsel, jf. § 1, stk. 1, nr. 2 eller 5-7, i lov om afgiftaf svovl, og for hvert kalenderår.
Stk. 14.Til momsregistrerede virksomheder, der fra kraftvarmeværker og hertil knyttedeblokvarmecentraler får leveret varme, som er baseret på varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2eller 5-7, i lov om afgift af svovl, og hvor den til virksomheden fakturerede og af virksom-heden betalte svovlafgift af den til brug for leverancen medgåede mængde brændsel kandokumenteres og udgør mindst 250.000 kr. pr. år, ydes tilbagebetaling af svovlafgift op-gjort ligesom det særlige bundfradrag efter reglerne i § 33, stk. 1 eller 3, i lov om afgift afsvovl, som var gældende i perioden 2005-2009, for nævnte varer, når anvendelsen sker tilformål nævnt i bilag 1 til lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, og når virksom-heden har tilladelse til udledning af CO2efter § 9 i lov om CO2-kvoter. Leveres varmen kunSide 4
i en del af året, nedsættes grænsen på 250.000 kr. forholdsmæssigt. Tilbagebetalingen redu-ceres i det omfang, at virksomheden har fået eller får godtgørelse for samme vareforbrugfor perioden 2005-2009 efter den i denne periode gældende § 33, stk. 7, i lov om afgift afsvovl.Opgørelsen af tilbagebetalingen foretages for hver type brændsel, jf.§ 1, stk. 1, nr. 2 el-ler 5-7, i lov om afgift af svovl, og forhvert kalenderår.Stk. 15.For at opnå tilbagebetaling efter stk. 7-13 eller stk. 14 skal virksomheden have an-søgt told- og skatteforvaltningen herom senest den 1. september 2010.Stk. 16.Tilbagebetaling efter stk. 7-13 eller stk. 14 ydes for perioden 2005-2009.”[Tilbagebetaling af svovlafgift på fuelolie eller kul til mineralogiske processer m.v. for 2005-2009. Tilbagebetaling af svovlafgift for fjernvarme til visse virksomheder for 2005-2009]
Side 5
BemærkningerTil nr. 1-4Det foreslås at korrigere tidligere vedtagen lovgivning, jf. lov nr. 527 af 12. juni 2009, ved-rørende lov om energiafgift på mineralolieprodukter m.v. og lov om kuldioxidafgift af visseenergiprodukter. Med forslaget fremstår de korrekte afgiftssatser for 2015 og det korrektevareområde på de foreslåede vareområder. Der er ikke tale om substantielle ændringer iforhold til de politiske aftaler, der er indgået på området.Til nr. 5-7Det foreslås at der foretages konsekvensrettelser af en række bestemmelser i lov om afgiftaf kuldioxidafgift i forhold til tidligere ændringer lovgivningen.
Til nr. 8Det foreslås at nyaffatte bestemmelsen med henblik på at imødegå fortolkningsmæssigtvivl.Til nr. 9-10Der foreslås præciseringer af lovteksten, hvorved fortolkningsmæssig tvivl imødegås.Til nr. 11Som konsekvens af forslaget om at ophæve svovlafgiftslovens § 33, stk. 3, jf. § 12, nr. 2 ilovforslag L 63, fremsat af skatteministeren den 18. november 2009, foreslås det tillige atophæve svovlafgiftslovens § 3, stk. 4 og 5, der henviser til § 33, stk. 3.Til nr. 12Der foreslås præciseringer af lovteksten, hvorved fortolkningsmæssig tvivl imødegås.Til nr. 13Der er tvivl om, hvorvidt den i § 12, nr. 5, i lovforslag L 63 foreslåede nyaffattelse afsvovlafgiftslovens § 33, stk. 7, (der bliver stk. 6) reelt indebærer en stramning med tilbage-virkende kraft for de omfattede virksomheder i forhold til den hidtidige affattelse af svovl-afgiftslovens § 33, stk. 7, med ændringen vedrørende CO2-kvoteomfattede virksomhederfra lov nr. 464 af 9. juni 2004. Der er tale om en ordning med godtgørelse af visse typersvovlafgift på fjernvarme, som ydes til visse virksomheder, som forbruger fjernvarmen.På den baggrund foreslås, at den nævnte foreslåede nyaffattelse i § 12, nr. 5, i lovforslag L63, ikke skal have virkning tilbage fra den 1. januar 2005, men derimod kun fremadrettetfra den 1. januar 2010.Til nr. 14
Side 6
Med indsættelsen af stk. 7-16 foreslås to ordninger med tilbagebetaling af pligtig svovlaf-gift fra perioden 2005-2009 til virksomheder.Det foreslås med indsættelsen af stk. 7-13 og stk. 15 og 16, at der gennemføres en ordningmed tilbagebetaling af svovlafgift af fuelolie eller kul, som er anvendt af momsregistreredevirksomheder. Tilbagebetalingen ydes for perioden 2005-2009. Tilbagebetalingen ydes ale-ne for fuelolie eller kul, som virksomheder har anvendt til mineralogiske processer m.v.Der er tale om virksomheder, som er stærkt konkurrenceudsatte, og som hermed opnår enforbedring af deres økonomiske situation. Det skønnes, at der herved skal tilbagebetales etsamlet svovlafgiftsbeløb på knap 25 mio. kr. Dette er en skatteudgift.Det vurderes, at ordningen ikke vil være i strid med EU’s energibeskatningsdirektiv m.v.Disse mineralogiske processer m.v. er udenfor direktivets anvendelsesområde. Ordningenvil ikke medføre nævneværdige miljømæssige konsekvenser, da den vedrører fortiden.Disse mineralogiske processer m.v. er afgrænset bl.a. i forbindelse med § 5, nr. 6, i lovfors-lag L 63. Der henvises til de specielle bemærkninger til denne bestemmelse.Med ordningen stilles virksomhederne beløbsmæssigt (nominelt) svarende til, at de har fåetsærligt bundfradrag efter svovlafgiftsloven for fuelolie eller kul til mineralogiske processerm.v. for perioden 2005-2009. For det relevante forbrug af fuelolie eller kul skal tilbagebeta-lingsbeløbet opgøres efter reglerne for opgørelse af det særlige bundfradrag for fuelolie el-ler kul i svovlafgiftslovens § 33, stk. 1-6, som var gældende i perioden 2005-2009. Det så-ledes opgjorte beløb reduceres i det omfang virksomheden har fået eller får dette særligebundfradrag for samme forbrug af en brændselstype i henhold til de for perioden 2005-2009 gældende regler. Virksomheden skal med henblik på tilbagebetaling foretage separatopgørelse for hver brændselstype, herunder for forskellige slags kul, og for hvert kalenderåri perioden 2005-2009.Opgørelsen af tilbagebetalingen skal så vidt, som det er muligt, være baseret på energimå-linger. Hvis virksomheden ikke har de fornødne målerregistreringer, skal virksomhedenkunne fremlægge anden dokumentation for opgørelsen, herunder den dokumentation somtold- og skatteforvaltningen måtte ønske.For at opnå tilbagebetaling skal virksomhederne ansøge told- og skatteforvaltningen heromsenest den 1. september 2010. Virksomheder, som ikke har henvendt sig til told- og skatte-forvaltningen senest på denne dato, vil således ikke kunne opnå tilbagebetaling.Herudover foreslås en anden ordning med tilbagebetaling af svovlafgift.Under hensyn til tvivlen om, hvorvidt den i § 12, nr. 5, i lovforslag L 63 foreslåede nyaffat-telse af svovlafgiftslovens § 33, stk. 7, (der bliver stk. 6) reelt indebærer en stramning medtilbagevirkende kraft for virksomhederne i forhold til den hidtidige affattelse af svovlaf-giftslovens § 33, stk. 7, med ændringen vedrørende CO2-kvoteomfattede virksomheder fralov nr. 464 af 9. juni 2004, foreslås en ordning med tilbagebetaling af svovlafgift vedrøren-de fjernvarme for perioden 2005-2009. Formålet hermed er at præcisere retstilstanden påområdet for denne periode. Der henvises til bemærkningerne til nr. 13 foran.Side 7
Det skønnes, at ordningen ikke vil medføre nævneværdige provenumæssige konsekvenser.Ordningen vil heller ikke medføre nævneværdige miljømæssige konsekvenser, da den ved-rører fortiden.Det foreslås således med indsættelsen af stk. 14-16, at der for perioden 2005-2009 gennem-føres en ordning med tilbagebetaling af svovlafgift af brændslerne fuelolie eller kul, sombelaster fjernvarme fra kraftvarmeværker m.v., hvormed der ydes tilbagebetaling til vissemomsregistrerede virksomheder, som anvender fjernvarmen.Det gælder flere betingelser for denne tilbagebetaling. Fjernvarmen skal anvendes til for-mål nævnt i bilag 1 til CO2-afgiftsloven (tunge processer). Den pågældende virksomhedskal samtidig have tilladelse til udledning af CO2efter § 9 i lov om CO2-kvoter. Den betal-te svovlafgift skal udgøre mindst 250.000 kr. pr. år. Hvis varmen kun leveres en del af åretnedsættes beløbet forholdsmæssigt.Svovlafgiften, som betales tilbage, opgøres ligesom det særlige bundfradrag i svovlafgiftenfor det relevante brændsel efter reglerne i stk. 1 for kul eller stk. 3 for fuelolie i § 33 isvovlafgiftsloven, som var gældende i perioden 2005-2009. Ved opgørelsen af tilbagebeta-lingen modregnes eventuel godtgørelse af svovlafgift for samme vareforbrug i perioden2005-2009, som virksomheden har fået eller får efter den i denne periode gældende § 33,stk. 7, i svovlafgiftsloven.Virksomheden skal med henblik på tilbagebetaling foretage separat opgørelse for hver typebrændsel og for hvert kalenderår i perioden 2005-2009.For at opnå tilbagebetaling skal virksomhederne ansøge told- og skatteforvaltningen heromsenest den 1. september 2010. Virksomheder, som ikke har henvendt sig til told- og skatte-forvaltningen senest på denne dato, vil således ikke kunne opnå tilbagebetaling.De administrative engangsudgifter for SKAT ved ovennævnte to ordninger skønnes at kun-ne holdes indenfor den tidligere skønnede engangsudgift på 1 årsværk. Der henvises til af-snit 4.2 under de almindelige bemærkninger til lovforslag L 63.
Side 8