Skatteudvalget 2009-10
L 63 Bilag 20
Offentligt
772103_0001.png
772103_0002.png
772103_0003.png
J.nr. 2009-231-0025Dato: 8. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 63 – Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elek-tricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter ogforskellige andre love (Ændringer som følge af afgørelse istatsstøttesag m.m.).Hermed sendes kommentar til henvendelse fra KPMG af 8.december 2009 (L 63 – bilag 14).
Kristian Jensen/Lene Skov Henningsen

Henvendelse:

KPMG henvender sig på vegne af en gruppe af mineralogiske virksomheder, Ardagh GlassHolmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, KnaufDanogips A/S, Rockwool A/S, Akzo Nobel SaltA/S, Aalborg Portland A/S og Kalk- og Teglværksforeningen.KPMG konstaterer med glæde, at der efter et ændringsforslag til lovforslag L 63 ydes tilba-gebetaling af svovlafgift til virksomheders mineralogiske processer m.v. for perioden 2005-2009.KPMG konstaterer, at der i forslaget ikke er indarbejdet den tilsvarende lempelse efter ud-gangen af 2009. KPMG opfordrer til, at lempelsen fortsætter efter 2009.KPMG anfører bl.a., at en dansk særbeskatning indebærer en meget væsentlig risiko for tabog udflytning af danske arbejdspladser, særligt i en periode med negativ vækst og krise imarkedet, hvorved produktionen udflyttes til lande uden samme miljøkrav som de danske.KPMG anfører bl.a. også, at den danske særbeskatning i forhold til svovl er ikke eneståen-de. I den forbindelse nævner KPMG, at der fra 2010 bliver indført væsentlige stigendeenergiafgifter samt NOx-afgift og smøreolieafgift, og at flere danske særskatter skaber storusikkerhed i forhold til at foretage betydelige investeringer i den teknologi, der er så vitalfor at udvikle virksomhedernes konkurrenceevne.

Kommentar:

KPMG anmodede i tidligere brev af 26. november 2009 om lempelse i svovlafgiften forvirksomhedernes mineralogiske processer både for perioden 2005-2009 og fremadrettet.Det fremgår af min kommentar til det tidligere brev, at jeg kommer virksomhederne i mødemed hensyn til perioden 2005-2009. Dette udmøntes i et ændringsforslag til lovforslag L 63om en ordning med tilbagebetaling af pligtig svovlafgift til virksomheder for deres minera-logiske processer m.v. for perioden 2005-2009.Det fremgår endvidere af min kommentar, at med hensyn til fremtiden fra den 1. januar2010 er jeg ikke indstillet på, at der ydes lempelse i svovlafgiften, da det vil indebære enrisiko for svækkelse af afgiftens miljømæssige incitamenter til mindsket udledning afsvovl, som jeg vil være betænkelig ved.Jeg finder, at der aktuelt ikke er grundlag for yderligere lempelser i svovlafgiften til de mi-neralogiske virksomheder.Udover ovennævnte lempelse er der allerede en flerårig lempelig overgangsordning for sto-re udledere af svovl, som endeligt udløber i 2015.Svovlafgiften har været medvirkende til et fald i forureningen lokalt og regionalt. Jeg sy-nes, at det er rimeligt, at jo mere svovl, der udledes, jo mere skal der betales i svovlafgift.Jeg vil i øvrigt bemærke, atForårspakke 2.0indebærer energiafgifter på erhvervene fra den1. januar 2010. I den forbindelse er der taget særligt hensyn til konkurrencesituationen m.v.
Side 2
for de mineralogiske virksomheder, idet mineralogiske processer m.v. er fritaget for de nyeenergiafgifter på erhvervene.Formålet medForårspakke 2.0er blandt andet at sikre lavere personskatter og samtidig atbidrage til klima- og energimålsætningerne. Lavere personskatter er også til gavn for detdanske erhvervsliv, herunder de mineralogiske virksomheder.Reformen styrker dansk vækst og velstand på både kort og langt sigt.
Side 3