Skatteudvalget 2009-10
L 63 Bilag 21
Offentligt
773908_0001.png
773908_0002.png
773908_0003.png
773908_0004.png
773908_0005.png
773908_0006.png
773908_0007.png
773908_0008.png
773908_0009.png
Til lovforslag nr.L 63
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 9. december 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov omkuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love(Ændringer som følge af afgørelse i statsstøttesag m.m.)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 18. november 2009 og var til 1. behandling den 25. november2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.Dispensation fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, i Folketingets forretningsordenEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller, at der dispenseres fra bestemmel-sen i § 13, stk. 1, i Folketingets forretningsorden, således at lovforslaget kommer til 3. behandlingtidligere end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 13. oktober 2009 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 13. Den 18. november 2009sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:AGA A/S,DI,KPMG på vegne af Airliquide,KPMG på vegne af Ardagh Glass Holmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, Knauf Danogips A/S, Rock-wool A/S, Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Portland A/S og Kalk- og Teglværksforeningen,PriceWaterHouseCoopers på vegne af Hovedstadsregionens Naturgas I/S og Naturgas Midt-NordI/S ogRockwool A/S.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
2
DeputationerEndvidere har KPMG, Aalborg Portland Group og Rockwool Scandinavia mundtligt over for ud-valget redegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. IndstillingerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed destillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de under nr. 1-13 stilledeændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det under nr. 14 stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 41)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 1, stk. 1, nr. 8,ændres »Fyringstjære, 299,3« til:»Fyringstjære, 229,3«.[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]Til § 52)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 2, stk. 1, nr. 11,ændres »Gas, bortset fra LPG, deranvendes ved raffinering af mineralsk olie (raffinaderigas)« til: »Gas, bortset fra LPG, der frem-kommer ved raffinering af mineralsk olie i form af raffinaderigas«.[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]3)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 2, stk. 1, nr. 13, litra a,ændres »med et vandindholdpå mindst 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ, og« til: »med et vandindhold på mindst 27 pct., 13,6 kr. pr. GJeller 388,8 kr. pr. ton, og«.[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]4)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 2, stk. 1, nr. 13, litra b,ændres »med et vandindholdpå mindre end 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ.« til: »med et vandindhold på mindre end 27 pct., 13,6 kr. pr.GJ eller 511,2 kr. pr. ton.«
3
[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]5)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»01.§ 9, stk. 9,der bliver stk. 5, affattes således:»Stk. 5.Den forhøjede tilbagebetaling efter stk. 4 gives for højst 650 Wh/m2pr. døgn belystvæksthusareal med lysplanter, der blomstrer ved en daglig belysning på under 14 timer (kortdags-planter), og for andre lysplanter 900 Wh/m2pr. døgn. I den forhøjede tilbagebetaling fratrækkes detantal timer, hvor den faktiske solbelysning udgør mindst 75 W/m2, gange 50 W/m2.««[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]6)I det undernr. 10foreslåede§ 9 a, stk. 4,ændres »Reglerne i § 9, stk. 4-7 og 17« til: »Reglernei § 9, stk. 12«.[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]7)I det undernr. 11foreslåedebilag 4ændres i overskriften »§ 9, stk. 2 og 9« til: »§ 9, stk. 2 og3«.[Tilpasninger til tidligere vedtaget lovgivning]Til § 68)Nr. 4affattes således:»4.§ 8, stk. 4,affattes således:»Stk. 4.Et energiprodukt, der medgår direkte til produktion af et tilsvarende energiprodukt, er fri-taget for afgift. Fritagelsen gælder kun for energiprodukter, som er produceret på virksomhedensområde. Fritagelsen gælder dog ikke for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof.««[Præciseringer til tidligere vedtaget lovgivning]9)Inr. 5ændres»Bilag 1, nr. 19,«til:»Bilag 1, nr. 19,underSatser ved dagtemperatur«.[Præciseringer i forhold til tidligere vedtaget lovgivning]10)Inr. 6ændres »I bilag 1« til:»I bilag 1underSatser ved dagtemperatur«.[Præciseringer i forhold til tidligere vedtaget lovgivning]Til § 1211)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.§ 3, stk. 4og5,ophæves.«[Konsekvensændring som følge af § 12, nr. 2]Til § 1512)Istk. 3ændres »tidspunktet for lovforslagets fremsættelse« til: »den 18. november 2009«.[Tydeliggørelse af virkningstidspunkt]
4
13)Stk. 6affattes således:»Stk. 6.§ 33, stk. 1, i lov om afgift af svovl som affattet ved § 12, nr. 1, har virkning fra den 1. ja-nuar 2005.«[Ændring af et virkningstidspunkt]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af EL):14)Somstk. 7-16indsættes:»Stk. 7.Der ydes tilbagebetaling af svovlafgift for varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2 eller 5-7, i lovom afgift af svovl, der anvendes af momsregistrerede virksomheder. Tilbagebetalingen af svovlaf-giften opgøres ligesom det særlige bundfradrag i svovlafgiften, som opgøres efter reglerne for be-regning i § 33, stk. 1-6, i lov om afgift af svovl, som var gældende i perioden 2005-2009, dog udende betingelser og tidsfrister, som her gælder for bundfradraget. Tilbagebetalingen reduceres, i detomfang virksomheden har fået eller får dette særlige bundfradrag for det samme forbrug af enbrændselstype. Tilbagebetalingen opgøres efter reglerne i stk. 8-13.Stk. 8.Der ydes tilbagebetaling for varer, der anvendes til kemisk reduktion.Stk.9. Der ydes tilbagebetaling for varme og varer, der anvendes i elektrolyse.Stk. 10.Der ydes tilbagebetaling for varme og varer, der anvendes direkte til opvarmning i metal-lurgiske processer. Opvarmningen skal foregå i anlæg, og de anvendte materialer skal gennem op-varmningen i anlæggene forandre kemisk eller indre fysisk struktur.Stk. 11.Der ydes tilbagebetaling for varme og varer, der anvendes direkte til opvarmning i mine-ralogiske processer. Opvarmningen skal foregå i anlæg, og de anvendte materialer skal gennem op-varmningen i anlæggene forandre kemisk eller indre fysisk struktur.Stk. 12.Det er en betingelse for tilbagebetaling, at varmen og varerne anvendes direkte til proces-ser, som er nævnt i bilag 1 til lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.Stk. 13.Opgørelsen af tilbagebetalingen skal, så vidt det er muligt, være baseret på energimålin-ger. I det omfang der ikke foreligger de fornødne målerregistreringer, skal virksomheden kunnefremlægge anden dokumentation for opgørelsen, herunder dokumentation, som forefindes i virk-somheden, og som told- og skatteforvaltningen måtte ønske. Opgørelsen af tilbagebetalingen fore-tages for hver type brændsel, jf. § 1, stk. 1, nr. 2 eller 5-7, i lov om afgift af svovl, og for hvert ka-lenderår.Stk. 14.Til momsregistrerede virksomheder, der fra kraft-varme-værker og hertil knyttede blok-varmecentraler får leveret varme, som er baseret på varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2 eller 5-7, i lovom afgift af svovl, og hvor den til virksomheden fakturerede og af virksomheden betalte svovlafgiftaf den til brug for leverancen medgåede mængde brændsel kan dokumenteres og udgør mindst250.000 kr. pr. år, ydes tilbagebetaling af svovlafgift opgjort ligesom det særlige bundfradrag efterreglerne i § 33, stk. 1 eller 3, i lov om afgift af svovl, som var gældende i perioden 2005-2009, fornævnte varer, når anvendelsen sker til formål nævnt i bilag 1 til lov om kuldioxidafgift af visseenergiprodukter, og når virksomheden har tilladelse til udledning af CO2efter § 9 i lov om CO2-kvoter. Leveres varmen kun i en del af året, nedsættes grænsen på 250.000 kr. forholdsmæssigt.Tilbagebetalingen reduceres, i det omfang at virksomheden har fået eller får godtgørelse for sammevareforbrug for perioden 2005-2009 efter den i denne periode gældende § 33, stk. 7, i lov om afgiftaf svovl. Opgørelsen af tilbagebetalingen foretages for hver type brændsel, jf. § 1, stk. 1, nr. 2 eller5-7, i lov om afgift af svovl, og for hvert kalenderår.Stk. 15.For at opnå tilbagebetaling efter stk. 7-13 eller stk. 14 skal virksomheden have ansøgttold- og skatteforvaltningen herom senest den 1. september 2010.Stk. 16.Tilbagebetaling efter stk. 7-13 eller stk. 14 ydes for perioden 2005-2009.«[Tilbagebetaling af svovlafgift på fuelolie eller kul til mineralogiske processer m.v. for 2005-2009.Tilbagebetaling af svovlafgift for fjernvarme til visse virksomheder for 2005-2009]
5
BemærkningerTil nr. 1-4Det foreslås at korrigere tidligere vedtaget lovgivning, jf. lov nr. 527 af 12. juni 2009, vedrørendelov om energiafgift på mineralolieprodukter m.v. og lov om kuldioxidafgift af visse energiproduk-ter. Med forslaget fremstår de korrekte afgiftssatser for 2015 og det korrekte vareområde på de fore-slåede vareområder. Der er ikke tale om substantielle ændringer i forhold til de politiske aftaler, derer indgået på området.Til nr. 5-7Det foreslås, at der foretages konsekvensrettelser af en række bestemmelser i lov om afgift af kul-dioxidafgift i forhold til tidligere ændringer af lovgivningen.Til nr. 8Det foreslås at nyaffatte bestemmelsen med henblik på at imødegå fortolkningsmæssig tvivl.Til nr. 9-10Der foreslås præciseringer af lovteksten, hvorved fortolkningsmæssig tvivl imødegås.Til nr. 11Som konsekvens af forslaget om at ophæve svovlafgiftslovens § 33, stk. 3, jf. lovforslagets § 12,nr. 2, fremsat af skatteministeren den 18. november 2009, foreslås det tillige at ophæve svovlafgifts-lovens § 3, stk. 4 og 5, der henviser til § 33, stk. 3.Til nr. 12Der foreslås præciseringer af lovteksten, hvorved fortolkningsmæssig tvivl imødegås.Til nr. 13Der er tvivl om, hvorvidt den i § 12, nr. 5, i lovforslaget foreslåede nyaffattelse af svovlafgiftslo-vens § 33, stk. 7, (der bliver stk. 6) reelt indebærer en stramning med tilbagevirkende kraft for deomfattede virksomheder i forhold til den hidtidige affattelse af svovlafgiftslovens § 33, stk. 7, medændringen vedrørende CO2-kvote-omfattede virksomheder fra lov nr. 464 af 9. juni 2004. Der ertale om en ordning med godtgørelse af visse typer svovlafgift på fjernvarme, som ydes til vissevirksomheder, som forbruger fjernvarmen.På den baggrund foreslås, at den nævnte foreslåede nyaffattelse i § 12, nr. 5, i lovforslaget, ikkeskal have virkning tilbage fra den 1. januar 2005, men derimod kun fremadrettet fra den 1. januar2010.Til nr. 14Med indsættelsen af stk. 7-16 foreslås to ordninger med tilbagebetaling af pligtig svovlafgift fraperioden 2005-2009 til virksomheder.
6
Det foreslås med indsættelsen af stk. 7-13, 15 og 16, at der gennemføres en ordning med tilbage-betaling af svovlafgift af fuelolie eller kul, som er anvendt af momsregistrerede virksomheder. Til-bagebetalingen ydes for perioden 2005-2009. Tilbagebetalingen ydes alene for fuelolie eller kul,som virksomheder har anvendt til mineralogiske processer m.v.Der er tale om virksomheder, som er stærkt konkurrenceudsatte, og som hermed opnår en forbed-ring af deres økonomiske situation. Det skønnes, at der herved skal tilbagebetales et samlet svovlaf-giftsbeløb på knap 25 mio. kr. Dette er en skatteudgift.Det vurderes, at ordningen ikke vil være i strid med EU’s energibeskatningsdirektiv m.v. Dissemineralogiske processer m.v. er uden for direktivets anvendelsesområde. Ordningen vil ikke medfø-re nævneværdige miljømæssige konsekvenser, da den vedrører fortiden.Disse mineralogiske processer m.v. er afgrænset bl.a. i forbindelse med § 5, nr. 6, i lovforslaget.Der henvises til de specielle bemærkninger til denne bestemmelse.Med ordningen stilles virksomhederne beløbsmæssigt (nominelt) svarende til, at de har fået sær-ligt bundfradrag efter svovlafgiftsloven for fuelolie eller kul til mineralogiske processer m.v. forperioden 2005-2009. For det relevante forbrug af fuelolie eller kul skal tilbagebetalingsbeløbet op-gøres efter reglerne for opgørelse af det særlige bundfradrag for fuelolie eller kul i svovlafgiftslo-vens § 33, stk. 1-6, som var gældende i perioden 2005-2009. Det således opgjorte beløb reduceres, idet omfang virksomheden har fået eller får dette særlige bundfradrag for samme forbrug af enbrændselstype i henhold til de for perioden 2005-2009 gældende regler. Virksomheden skal medhenblik på tilbagebetaling foretage separat opgørelse for hver brændselstype, herunder for forskelli-ge slags kul, og for hvert kalenderår i perioden 2005-2009.Opgørelsen af tilbagebetalingen skal, så vidt det er muligt, være baseret på energimålinger. Hvisvirksomheden ikke har de fornødne målerregistreringer, skal virksomheden kunne fremlægge andendokumentation for opgørelsen, herunder den dokumentation, som told- og skatteforvaltningen måtteønske.For at opnå tilbagebetaling skal virksomhederne ansøge told- og skatteforvaltningen herom senestden 1. september 2010. Virksomheder, som ikke har henvendt sig til told- og skatteforvaltningensenest på denne dato, vil således ikke kunne opnå tilbagebetaling.Herudover foreslås en anden ordning med tilbagebetaling af svovlafgift.Under hensyn til tvivlen om, hvorvidt den i § 12, nr. 5, i lovforslaget foreslåede nyaffattelse afsvovlafgiftslovens § 33, stk. 7, (der bliver stk. 6) reelt indebærer en stramning med tilbagevirkendekraft for virksomhederne i forhold til den hidtidige affattelse af svovlafgiftslovens § 33, stk. 7, medændringen vedrørende CO2-kvote-omfattede virksomheder fra lov nr. 464 af 9. juni 2004, foreslåsen ordning med tilbagebetaling af svovlafgift vedrørende fjernvarme for perioden 2005-2009. For-målet hermed er at præcisere retstilstanden på området for denne periode. Der henvises til bemærk-ningerne til ændringsforslag nr. 13.Det skønnes, at ordningen ikke vil medføre nævneværdige provenumæssige konsekvenser. Ord-ningen vil heller ikke medføre nævneværdige miljømæssige konsekvenser, da den vedrører fortiden.Det foreslås således med indsættelsen af stk. 14-16, at der for perioden 2005-2009 gennemføresen ordning med tilbagebetaling af svovlafgift af brændslerne fuelolie eller kul, som belaster fjern-varme fra kraftvarmeværker m.v., hvormed der ydes tilbagebetaling til visse momsregistrerede virk-somheder, som anvender fjernvarmen.Det gælder flere betingelser for denne tilbagebetaling. Fjernvarmen skal anvendes til formålnævnt i bilag 1 til CO2-afgiftsloven (tunge processer). Den pågældende virksomhed skal samtidig
7
have tilladelse til udledning af CO2efter § 9 i lov om CO2-kvoter. Den betalte svovlafgift skal ud-gøre mindst 250.000 kr. pr. år. Hvis varmen kun leveres en del af året, nedsættes beløbet forholds-mæssigt.Svovlafgiften, som betales tilbage, opgøres ligesom det særlige bundfradrag i svovlafgiften for detrelevante brændsel efter reglerne i stk. 1 for kul eller stk. 3 for fuelolie i § 33 i svovlafgiftsloven,som var gældende i perioden 2005-2009. Ved opgørelsen af tilbagebetalingen modregnes eventuelgodtgørelse af svovlafgift for samme vareforbrug i perioden 2005-2009, som virksomheden har fåeteller får efter den i denne periode gældende § 33, stk. 7, i svovlafgiftsloven.Virksomheden skal med henblik på tilbagebetaling foretage separat opgørelse for hver typebrændsel og for hvert kalenderår i perioden 2005-2009.For at opnå tilbagebetaling skal virksomhederne ansøge told- og skatteforvaltningen herom senestden 1. september 2010. Virksomheder, som ikke har henvendt sig til told- og skatteforvaltningensenest på denne dato, vil således ikke kunne opnå tilbagebetaling.De administrative engangsudgifter for SKAT ved ovennævnte to ordninger skønnes at kunne hol-des inden for den tidligere skønnede engangsudgift på et årsværk. Der henvises til afsnit 4.2 underde almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Flemming Møller (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Henrik Rasmussen (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF) Johs. Poulsen (RV)Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
8

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 63Bilagsnr.123TitelHøringssvar, fra skatteministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 26/11-09 fra KPMG på vegne af Ardagh Glass Hol-megaard A/S, Faxe Kalk A/S, Knauf Danogips A/S, Rockwool A/S,Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Portland A/S og Kalk- og Teglværks-foreningen1. udkast til betænkningHenvendelse af 26/11-09 fra PriceWaterHouseCoopers på vegne afHovedstadsregionens Naturgas I/S og Naturgas Midt-Nord I/SHenvendelse af 27/11-09 fra AGA A/SHenvendelse af 30/11-09 fra DISkatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/11-09 fra Pri-ceWaterHouseCoopers på vegne af Hovedstadsregionens Naturgas I/Sog Naturgas Midt-Nord I/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/11-09 fra KPMGpå vegne af Ardagh Glass Holmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, KnaufDanogips A/S, Rockwool A/S, Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Port-land A/S og Kalk- og TeglværksforeningenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-09 fra DISkatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/11-09 fra Rock-wool A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/11-09 fra AGAA/SÆndringsforslag, fra skatteministerenHenvendelse af 8/12-09 fra KPMG på vegne af Ardagh Glass Holme-gaard A/S, Faxe Kalk A/S, Knauf Danogips A/S, Rockwool A/S, Ak-zo Nobel Salt A/S, Aalborg Portland A/S og Kalk- og Teglværksfor-eningen2. udkast til betænkningHenvendelse af 8/12-09 fra KPMG på vegne af AirliquideFortrolig henvendelse af 8/12-09 fra KPMG på vegne af AirliquideSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/12-09 fra KPMGpå vegne af AirliquideSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/12-09 fra KPMGpå vegne af AirliquideSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/12-09 fra KPMGpå vegne af Ardagh Glass Holmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, KnaufDanogips A/S, Rockwool A/S, Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Port-land A/S og Kalk- og TeglværksforeningenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 63
45678
9
1011121314
151617181920
9
Spm.nr.1
2
34
TitelSpm. om en redegørelse for, hvorfor det har taget 5 år at få notifice-ringsproceduren med EU afsluttet, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om særskilte provenuberegninger for ændringerne vedrørendeCO2-afgift og ændringerne vedrørende svovlafgift, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for lovforslagets miljømæssige konsekvenser, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,der sikrer, at der for de kvoteomfattede virksomheder med mineralo-giske processer sker tilbagebetaling af svovlafgiften (bundfradrag) forperioden 2005-09, til skatteministeren, og ministerens svar herpå