Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 81 Bilag 1
Offentligt
765668_0001.png
765668_0002.png
765668_0003.png
765668_0004.png
765668_0005.png
NOTATDato:Kontor:30. november 2009Kontoret forIntegrationspolitikJ.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:09/09309ALUHøringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring afrepatrieringsloven (Udvidelse af målgruppen, forhøjelse af repatrieringsstøt-ten, justering af reintegrationsbistanden, ekstra reintegrationsydelse til visseudlændinge og styrkelse af den kommunale indsats) – L 811. IndledningIntegrationsministeriet har ved e-mail af 19. november 2009 hørt en række myndigheder ogorganisationer over udkast til forslag til lov om ændring af repatrieringsloven (Udvidelse afmålgruppen, forhøjelse af repatrieringsstøtten, justering af reintegrationsbistanden, ekstrareintegrationsydelse til visse udlændinge og styrkelse af den kommunale indsats).Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til udkastet til lovforsla-get:Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors og KL.Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet,Frivilligrådet, Vestre Landsret og Østre Landsret.Følgende myndigheder og organisationer har pr. dags dato ikke afgivet bemærkninger til lov-forslaget:Amnesty International, Beskæftigelsesrådet, Danske Handicaporganisationer, Dansk Rets-politisk Forening, Dansk Socialrådgiver Forening, Den Danske Dommerforening, Det Centra-le Handicapråd, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Flygtnin-genævnet, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Insti-tut for Menneskerettigheder, Landsorganisationen i Danmark, Liberalt Oplysningsforbund,Mellemfolkeligt Samvirke, Retterne i København, Århus, Odense, Aalborg og Roskilde,Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Rådet for Etniske Minoriteter, UNHCR.Herudover har Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK) afgivet bemærkninger tillovudkastet.
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar samt Integrationsmini-steriets bemærkninger hertil. Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang afsamtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets In-tegrationsudvalg.2. Bemærkninger til udkastet til lovforslag2.1. Generelle bemærkningerDansk Flygtningehjælp finder, at de foreslåede ændringer i repatrieringsloven er fornuftigeog nyttige, og at de vil forbedre mulighederne for en vellykket repatriering og reintegration.Dansk Røde Kors tilslutter sig lovforslagets forslag om forbedrede forhold for personer, derfrivilligt ønsker at repatriere.2.2. Udvidelse af personkredsen (udkastets § 1, nr. 1, nr. 5, nr. 6 og nr. 7)Dansk Flygtningehjælp ser meget positivt på de foreslåede ændringer i forhold til udvidelsenaf personkredsen.LOKK kan støtte forslaget om udvidelse af personkredsen for repatriering og afskaffelsen afkravet om tidsubegrænset opholdstilladelse. LOKK påpeger, at der fortsat vil være en grup-pe voldsudsatte familiesammenførte kvinder, der ikke vil være omfattet af repatrieringslo-vens personkreds. LOKK anbefaler, at denne gruppe tillige gives mulighed for repatrieringfra det tidspunkt, hvor de pågældende efter praksis – dvs. efter ca. to års opholdstilladelseefter familiesammenføringsreglerne – kan søge om midlertidig opholdstilladelse. LOKK an-befaler endvidere, at gruppen kan vælge mellem den særlige opholdstilladelse som voldsud-sat eller ansøge om repatriering.Integrationsministerietgår ud fra, at der sigtes til den særlige bestemmelse i udlændingelo-vens § 19, stk. 8, hvorefter der ved afgørelsen om inddragelse af en opholdstilladelse med-delt i medfør af udlændingelovens § 9 stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, skal tages særligt hen-syn til, om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge af samlivsophør, der skyl-des, at udlændingen med opholdstilladelse efter § 9 stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, har væretudsat for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v. her i landet. Der er således ikke taleom en ny opholdstilladelse for kvinder, der forlader deres ægtefælle på grund af vold, menderimod om, at den oprindeligt meddelte opholdstilladelse på den baggrund opretholdes.Opholdsgrundlaget vil i så fald forblive uændret.Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at målgruppen for repatrieringsloven er ud-lændinge, der har en opholdstilladelse i Danmark. Såfremt en udlænding, der er omfattet afden af LOKK omtalte personkreds, bibeholder sin opholdstilladelse i Danmark, vil den på-gældende være omfattet af repatrieringsloven på lige fod med andre udlændinge, der haropholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 eller § 9 c, stk. 1, på baggrund af en familie-Side 2
mæssig tilknytning til en person, der ikke er omfattet af repatrieringslovens begreb om flygt-ninge m.v., og vil således kunne gøre brug af ordningen efter fem års ophold i Danmark.Det er Integrationsministeriet opfattelse, at det ikke er hensigtsmæssigt, at en udlænding,der er kommet til Danmark som familiesammenført, allerede efter to års ophold her i landetskal have mulighed for at modtage støtte efter repatrieringsloven.2.3. Forhøjelse af støttebeløbene (udkastets § 1, nr. 2, nr. 3, nr. 8 og nr. 9)Dansk Flygtningehjælp er enig i de foreslåede forhøjelser af etableringsydelsen og reintegra-tionsbistanden.Dansk Flygtningehjælp anbefaler en ændret fordeling af størrelsen af det be-løb, der udbetales til etablering i hjemlandet, således at en relativt større andel bliver udbe-talt umiddelbart i forbindelse med hjemrejsen, da det ofte er i den første periode i hjemlan-det, der er meget store udgifter i forbindelse med etablering af bolig mv. og start af forret-ning/værksted eller lignende med henblik på at skabe et eksistensgrundlag for familien.Integrationsministerietkan hertil bemærke, at hjælp til etablering i hjemlandet eller det tidli-gere opholdsland efter den gældende bestemmelse i repatrieringslovens § 7, stk. 3, udbeta-les i to dele, således at der ved tilbagevenden udbetales indtil 16.954 kr. af de 28.256 kr. pr.person, der er fyldt 18 år, og indtil 5.651 kr. af de 9.042 kr. pr. person, der ikke er fyldt 18 år(2009-niveau). For udlændinge, der har fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1eller 2, udbetales den resterende del af hjælp til etablering efter fortrydelsesfristens udløb.For andre udlændinge udbetales den resterende del af hjælp til etablering 12 måneder efterudrejsen af Danmark.Det fremgår af aftalen af 12. november 2009 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, at16.954 kr. af de 116.954 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og 5.651 kr. af de 35.651 kr. pr.person, der ikke er fyldt 18 år, udbetales ved tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligereopholdsland. For udlændinge, der har fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1eller 2, udbetales den resterende del af hjælp til etablering – henholdsvis 100.000 kr. og30.000 kr. – efter fortrydelsesfristens udløb. For andre udlændinge udbetales den resterendedel af hjælp til etablering 12 måneder efter udrejsen af Danmark.Det beløb, der udbetales på tidspunktet for tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligereopholdsland, svarer således til det beløb, der udbetales efter de gældende regler.For at forhindre misbrug og for yderligere at øge udlændingens motivation til at blive i hjem-landet eller det tidligere opholdsland foreslås det, at størstedelen af beløbet først udbetalesefter fortrydelsesfristens udløb eller, for udlændinge der ikke er omfattet af fortrydelsesretten,12 måneder efter udrejsen. Udbetalingen af størstedelen af hjælpen til etablering sker såle-des først på det tidspunkt, hvor udlændingen ikke har mulighed for at vende tilbage til Dan-mark på sit hidtidige opholdsgrundlag, og sikrer på den måde den enkelte udlænding et so-lidt økonomisk fundament for den fortsatte tilværelse i hjemlandet eller det tidligere opholds-land.
Side 3
Integrationsministeriet skal endelig bemærke, at en udlænding – udover hjælp til etablering ihjemlandet – kan modtage hjælp til udgifter forbundet med rejsen, hjælp til transport af per-sonlige ejendele og udstyr, hjælp til udgifter til køb af og transport af erhvervsudstyr, hjælp tiludgifter til sygesikring i et år samt hjælp til udgifter til lægeordineret medicin til højst et årsforbrug og til medbragte nødvendige personlige hjælpemidler.2.4. Styrkelse af den kommunale indsats (udkastets § 1, nr. 10)Dansk Flygtningehjælp ser positivt på styrkelsen af den kommunale indsats og bidrager ger-ne til kommunernes udvikling af og gennemførelse af repatrieringsrettede aktiviteter.Dansk Røde Kors udtrykker bekymring for, at de øgede incitamenter, der gives til kommu-nerne for at motivere visse minoritetsgrupper til at rejse tilbage til deres oprindelige hjemlandeller tidligere opholdsland, vil få karakter af pression og virke stigmatiserende på målgrup-pen. Det er afgørende for Dansk Røde Kors, at repatriering for personer med lovligt ophold iDanmark bør være et frit valg, der sker på et oplyst grundlag med en fortrydelsesret. For atsikre dette foreslår Dansk Røde Kors, at der bliver mulighed for at klage til en uafhængigklageinstans for de personer, der er omfattet af lovgivningen, så dårlig rådgivning og utilsig-tet pression kan påtales.Integrationsministerietskal hertil indledningsvist bemærke, at repatrieringsloven bygger påden forudsætning, at udlændingens tilbagevenden sker på frivilligt grundlag. Det er endvide-re en forudsætning, at den enkelte kommune varetager sin rådgivningsopgave på et sagligtog objektivt grundlag, og således i den forbindelse tager højde for at repatriering beror påden enkelte udlændings frivillige beslutning herom.Ministeriet skal endelig bemærke, at i det omfang kommunen træffer afgørelser i medfør afrepatrieringsloven, kan kommunalbestyrelsens afgørelser efter repatrieringslovens § 12 ind-bringes for det sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administra-tion på det sociale område. Ministeriet finder på den baggrund ikke, at der er behov for æn-dring af adgangen til at klage.KL tager lovforslaget til efterretning, idet der med forslaget om en ændring af refusionspro-centen for kommunernes udgifter til repatrieringshjælp lægges op til en model, hvor en for-stærket indsats ikke vil medføre merudgifter for kommunerne. KL anbefaler, at Integrations-ministeriet snarest muligt efter lovens vedtagelse udarbejder en vejledning til kommunerne,bl.a. med en vejledning om, hvilken personkreds der er omfattet af loven samt vejledning omovergangsbestemmelserne.Integrationsministerietskal hertil bemærke, at ministeriet hurtigst muligt efter lovforslagetsvedtagelse vil drage omsorg for, at der udarbejdes en vejledning om repatrieringsloven tilkommunerne.
Side 4
2.5. HøringsfristenKL tager forbehold for efterfølgende bemærkninger, idet det ikke har været muligt at få lov-udkastet behandlet politisk inden for den korte høringsfrist.Integrationsministerietskal hertil bemærke, det fremgår af aftalen mellem regeringen ogDansk Folkeparti, at de med lovforslaget ændrede regler skal gælde pr. 1. januar 2010, hvor-for lovforslaget derfor skulle fremsættes inden udgangen af november 2009. Integrationsmi-nisteriet vil eftersende senere modtagne høringssvar til Folketingets Integrationsudvalg.
.
Side 5