Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 81 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.L 81
Folketinget 2009 - 10
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 0. januar 2010
1. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven(Udvidelse af målgruppen, forhøjelse af repatrieringsstøtten, justering af reintegrationsbistanden,ekstra reintegrationsydelse til visse udlændinge og styrkelse af den kommunale indsats)[af integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)]
1. ÆndringsforslagIntegrationsministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. november 2009 og var til 1. behandling den 4. december 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge- og Integra-tionspolitik.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og integrationsministerensendte den 20. november 2009 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 32. Den 30. novem-ber 2009 sendte integrationsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af RV og EL) indstiller forslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.]Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at forslaget er en videreførelse af de initia-tiver, som indgik i Dansk Folkepartis finanslovudspil til finanslovsaftalen for 2010.Indvandrere, der er dårligt integreret i det danske samfund, og for hvem en tilbagevenden til dereshjemland udgør en chance for at få en bedre tilværelse, bør ifølge DF gives bedre mulighed for fri-villig repatriering. Desuden bør ældre indvandrere, der har opholdt sig i Danmark i en længere år-række, men hvor repatriering kan styrke den enkeltes livskvalitet, gives bedre muligheder for at
2
tilbringe alderdommen i hjemlandet. Repatrieringsloven giver indvandrere mulighed for at modtageøkonomisk støtte ved frivillig tilbagevenden til det tidligere hjemland eller opholdsland med detformål at tage varig bopæl der.På en række områder har det danske samfund forandret sig. Og på nogle områder har det danskesamfund forandret sig i en negativ retning. Det, der bl.a. er negativt - set med DF’s øjne - er, at derflere steder i Danmark har udviklet sig forskellige former for parallelsamfund bestående af indvan-drere, som ikke føler sig hjemme her, og som ønsker at leve et liv, hvor de er omgivet af folk, derhar den samme kulturelle baggrund, som de selv har. Det kan ifølge DF i visse tilfælde give alvorli-ge problemer for bl.a. sammenhængskraften i samfundet.Lovforslaget bygger videre på mange af de andre politiske initiativer, som er taget på udlændin-geområdet og det retspolitiske område siden 2001, bl.a. en række stramninger af udvisningsregler-ne. Lovforslaget skal derfor ses i sammenhæng med og som et supplement til disse politiske initia-tiver.DF har haft en betydelig indflydelse på den udlændingepolitik, som bliver ført i dag. Denne ud-lændingepolitik har medført, at den muslimske indvandring til Danmark er bragt ned. Dette har medDF’s øjne været og er fortsat afgørende for Danmark.Dette lovforslag er et tilbud til de mennesker, som ikke ønsker at være her, som ikke kan væreher, ikke vil integreres og ikke må integrere sig. Med dette lovforslag får de et tilbud om at vendetilbage til det land, de kom fra. Men det er samtidig også et signal om, at samfundet skal brugekræfter på at integrere dem, der har det bedste integrationspotentiale. Samfundet må gøre sig klart,at uanset hvor mange midler det offentlige og det private poster ud til integration i det danske sam-fund – til sociale projekter osv. – er det i sidste ende den enkeltes vilje til at lade sig integrere, til atlade sig tilpasse til det danske samfund, viljen til at blive dansk, der er afgørende for, at integratio-nen vil komme til at fungere.Det er vigtigt for DF, at kommunerne aktivt benytter sig af de eksisterende muligheder og laveropsøgende arbejde over for indvandrere, som kan benytte sig af tilbuddene om repatriering i lov-givningen. DF har med tilfredshed noteret sig ministerens besvarelse af spørgsmål nr. 6, hvoraf føl-gende bl.a. fremgår: »Integrationsministeriet har kort inden jul udsendt en informationsskrivelse tilsamtlige landets kommuner, hvori der redegøres for de foreslåede ændringer i repatrieringsloven.Skrivelsen er udsendt med henblik på at gøre de kommunale medarbejdere opmærksomme på deforestående ændringer.« Herudover tilkendegiver Integrationsministeriet i svaret, at ministeriet lø-bende vil følge udviklingen i antallet af repatrierede udlændinge for dermed at sikre, at kommuner-ne er opmærksomme på de forbedrede støttemuligheder. Derudover vil Integrationsministeriet bl.a.som led i udmøntningen af repatrieringspuljen på 20 mio. kr. understøtte den kommunale indsatsvia ministeriets udgående konsulentenhed Integrationsservice. Disse initiativer hilser DF velkom-men.[Etmindretali udvalget (RV og EL) indstiller forslaget tilforkastelseved 3. behandling.]Enhedslistens medlem af udvalget mener, at det er en vigtig opgave at hjælpe etniske minoriteter,der af den ene eller den anden grund frivilligt ønsker at vende tilbage til deres oprindelsesland. En-hedslisten kan imidlertid ikke støtte forslaget, da det hviler på regeringens og DF’s ønske om at fåmindre bemidlede etniske minoriteter til at forlade landet og opgive deres opholdstilladelse. At mo-tivet er at få folk til at blive væk frem for en reel interesse i vellykket repatriering understreges iføl-ge EL bl.a. af det faktum, at størstedelen af det beløb, som udbetales som hjælp til etablering ihjemlandet, først udbetales efter fortrydelsesrettens ophør – eller for de udlændinge, der ikke eromfattet af fortrydelsesretten, 12 måneder efter udrejsen. Størstedelen af den økonomiske hjælp tilgenetablering i hjemlandet burde ifølge EL blive udbetalt i forbindelse med hjemrejsen, da det jo er
3
i den første periode i hjemlandet, at man har behov for økonomisk hjælp til fx etablering af bolig oget eksistensgrundlag.Endvidere er EL imod, at der afsættes 20 mio. kroner til kommuner, der laver en lokal, offensivindsats for at få herboende udlændinger til at benytte repatrieringsordningen.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfintegrationsministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 2affattes således:»2. I§ 7, stk. 2, nr. 4,ændres »25.000 kr.« til: »117.581 kr.«, og »8.000 kr.« ændres til: »35.860kr.««[Ændret som følge af satsregulering af beløbene pr. 1. januar 2010]2)Nr. 3affattes således:»3. I§ 7, stk. 3,ændres »15.000 kr.« til: »17.581 kr.«, og »5.000 kr.« ændres til: »5.860 kr.««[Ændret som følge af satsregulering af beløbene pr. 1. januar 2010]3)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 7, stk. 1,ændres »stk. 7« til: »stk. 8««.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 5]4)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»02.I § 10, stk. 4,der bliver stk. 5, ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.«[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]5)Nr. 10affattes således:»10. § 13, stk. 1, affattes således:»Staten refunderer en kommunes udgifter til hjælp til repatriering efter §§ 7 og 8 samt til reinte-grationsbistand efter § 10.««[Præcisering]
4
Til § 26)Istk. 2, 1. pkt.,ændres »lovens § 3« til: »repatrieringslovens kapitel 3«.[Korrektion]7)Istk. 2, 1. pkt.,ændres »lovens § 10« til: »repatrieringslovens § 10«.[Præcisering]
BemærkningerTil nr. 1 og 2Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at beløbene efter repatrieringslovens § 7 i hen-hold til repatrieringslovens § 14 skal satsreguleres hvert år pr. 1. januar, og at de i lovforslaget an-førte beløb, som en udlænding kan modtage i hjælp til etablering på tidspunktet for tilbagevenden tilhjemlandet eller det tidligere opholdsland, er anført i 2009-niveau. Efter en satsregulering udgørbeløbene i 2010 i repatrieringslovens § 7, stk. 3, henholdsvis 17.581 kr. og 5.860 kr. Med ændrin-gen bringes beløbene således i 2010-niveau.Til nr. 3 og 4Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 1, nr. 5 og 8.Til nr. 5Der er tale om en sproglig præcisering, da staten med den foreslåede ændring fuldt ud dækker enkommunes udgifter til hjælp til repatriering og reintegrationsbistand.Til nr. 6 og 7Der er tale om en korrektion samt en sproglig præciseringiforhold til det fremsatte lovforslag.Karsten Lauritzen (V) Irene Simonsen (V)fmd.Eyvind Vesselbo (V) Troels Christensen (V)Peter Skaarup (DF) Martin Henriksen (DF) Jesper Langballe (DF) Tage Leegaard (KF)Naser Khader (KF) Henrik Dam Kristensen (S) Maja Panduro (S) Ole Hækkerup (S)Sophie Hæstorp Andersen (S) Meta Fuglsang (SF) Anne Baastrup (SF)nfmd.Marianne Jelved (RV) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)311
5
Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Det Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
231894
Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)
111
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 81Bilagsnr.12345TitelHøringssvar og høringsnotat, fra integrationsministerenSupplerende høringssvarUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetGodkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag til forslag til lov om ændring af repatrieringslovenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 81Spm.nr.1TitelSpm. om fortrydelsesretten bortfalder ved selve anmodningen om atmodtage en månedlig livslang ydelse på 800 kr., til integrationsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser det har for en udlændings adgang til atfortryde repatriering, at vedkommende anmoder om en løbende, må-nedlig, livslang ydelse på 800 kr., til integrationsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, ministeren vil oversende en tabeloversigt med oplysningerom, hvor mange personer der har benyttet repatrieringsordningen,siden den blev etableret, fordelt på år, til integrationsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor mange personer med tilknytning til arbejdsmarkedetder har benyttet repatrieringsordningen, til integrationsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilke parametre der ligger til grund for vurderingen af mu-lighederne for en vellykket repatriering, til integrationsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at kommuner-ne følger op på vedtagelsen af lovforslaget, til integrationsministeren,og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til integrationsministeren og dennes svar herpåSpørgsmålet og integrationsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.Spørgsmål 6:Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at kommunere følger op påvedtagelsen af lovforslaget, herunder sikre at kommunerne benytter sig af de styrkede mulighederfor at støtte den enkelte udlænding, der ønsker at repatriere.Svar:Integrationsministeriet har kort inden jul udsendt en informationsskrivelse til samtlige landetskommuner, hvori der redegøres for de foreslåede ændringer i repatrieringsloven. Skrivelsen er ud-sendt med henblik på at gøre de kommunale medarbejdere opmærksomme på de forestående æn-dringer.Integrationsministeriet er endvidere i færd med at udarbejde en revideret og opdateret vejledningom repatrieringsloven, som sagsbehandlerne i kommunerne kan benytte ved sager om repatriering,samt en informationsbrochure til kommunerne, der i kortere form redegør for ændringerne i repatri-eringsloven. Vejledningen og brochuren planlægges at udsendes hurtigst muligt efter lovforslagetsvedtagelse.Herudover har Integrationsministeriet aftalt med Dansk Flygtningehjælp, at der udarbejdes enbrochure til udlændinge om ændringer i repatrieringsloven. Brochuren planlægges at blive trykt i 8-10 forskellige sprog.Endvidere vil Integrationsministeriet løbende følge udviklingen i antallet af repatrierede udlæn-dinge for dermed at sikre, at kommunerne er opmærksomme på de forbedrede støttemuligheder.Derudover vil Integrationsministeriet bl.a. som led i udmøntningen af repatrieringspuljen på 20mio. kr. understøtte den kommunale indsats via ministeriets udgående konsulentenhed Integrations-service.