Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 81 Bilag 7
Offentligt
792933_0001.png
792933_0002.png
792933_0003.png
792933_0004.png
792933_0005.png
792933_0006.png
792933_0007.png
Til lovforslag nr.L 81
Folketinget 2009 - 10
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 0. januar 2010
2. udkast(betænkningsbidrag fra RV)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven(Udvidelse af målgruppen, forhøjelse af repatrieringsstøtten, justering af reintegrationsbistanden,ekstra reintegrationsydelse til visse udlændinge og styrkelse af den kommunale indsats)[af integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)]
1. ÆndringsforslagIntegrationsministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. november 2009 og var til 1. behandling den 4. december 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge- ogIntegrationspolitik.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og integrationsministerensendte den 20. november 2009 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 32. Den 30.november 2009 sendte integrationsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af RV og EL) indstiller forslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.]Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at forslaget er en videreførelse af deinitiativer, som indgik i Dansk Folkepartis finanslovudspil til finanslovsaftalen for 2010.
2
Indvandrere, der er dårligt integreret i det danske samfund, og for hvem en tilbagevenden til dereshjemland udgør en chance for at få en bedre tilværelse, bør ifølge DF gives bedre mulighed forfrivillig repatriering. Desuden bør ældre indvandrere, der har opholdt sig i Danmark i en længereårrække, men hvor repatriering kan styrke den enkeltes livskvalitet, gives bedre muligheder for attilbringe alderdommen i hjemlandet. Repatrieringsloven giver indvandrere mulighed for at modtageøkonomisk støtte ved frivillig tilbagevenden til det tidligere hjemland eller opholdsland med detformål at tage varig bopæl der.På en række områder har det danske samfund forandret sig. Og på nogle områder har det danskesamfund forandret sig i en negativ retning. Det, der bl.a. er negativt - set med DF’s øjne - er, at derflere steder i Danmark har udviklet sig forskellige former for parallelsamfund bestående afindvandrere, som ikke føler sig hjemme her, og som ønsker at leve et liv, hvor de er omgivet affolk, der har den samme kulturelle baggrund, som de selv har. Det kan ifølge DF i visse tilfældegive alvorlige problemer for bl.a. sammenhængskraften i samfundet.Lovforslaget bygger videre på mange af de andre politiske initiativer, som er taget påudlændingeområdet og det retspolitiske område siden 2001, bl.a. en række stramninger afudvisningsreglerne. Lovforslaget skal derfor ses i sammenhæng med og som et supplement til dissepolitiske initiativer.DF har haft en betydelig indflydelse på den udlændingepolitik, som bliver ført i dag. Denneudlændingepolitik har medført, at den muslimske indvandring til Danmark er bragt ned. Dette harmed DF’s øjne været og er fortsat afgørende for Danmark.Dette lovforslag er et tilbud til de mennesker, som ikke ønsker at være her, som ikke kan væreher, ikke vil integreres og ikke må integrere sig. Med dette lovforslag får de et tilbud om at vendetilbage til det land, de kom fra. Men det er samtidig også et signal om, at samfundet skal brugekræfter på at integrere dem, der har det bedste integrationspotentiale. Samfundet må gøre sig klart,at uanset hvor mange midler det offentlige og det private poster ud til integration i det danskesamfund – til sociale projekter osv. – er det i sidste ende den enkeltes vilje til at lade sig integrere,til at lade sig tilpasse til det danske samfund, viljen til at blive dansk, der er afgørende for, atintegrationen vil komme til at fungere.Det er vigtigt for DF, at kommunerne aktivt benytter sig af de eksisterende muligheder og laveropsøgende arbejde over for indvandrere, som kan benytte sig af tilbuddene om repatriering ilovgivningen. DF har med tilfredshed noteret sig ministerens besvarelse af spørgsmål nr. 6, hvoraffølgende bl.a. fremgår: »Integrationsministeriet har kort inden jul udsendt en informationsskrivelsetil samtlige landets kommuner, hvori der redegøres for de foreslåede ændringer i repatrieringsloven.Skrivelsen er udsendt med henblik på at gøre de kommunale medarbejdere opmærksomme på deforestående ændringer.« Herudover tilkendegiver Integrationsministeriet i svaret, at ministerietløbende vil følge udviklingen i antallet af repatrierede udlændinge for dermed at sikre, atkommunerne er opmærksomme på de forbedrede støttemuligheder. Derudover vilIntegrationsministeriet bl.a. som led i udmøntningen af repatrieringspuljen på 20 mio. kr.understøtte den kommunale indsats via ministeriets udgående konsulentenhed Integrationsservice.Disse initiativer hilser DF velkommen.[Etmindretali udvalget (RV og EL) indstiller forslaget tilforkastelseved 3. behandling.]Det Radikale Venstres medlem af udvalget konstaterer, at der er tale om en treårig ordning, hvorydelsen til repatriering hæves betragteligt, og hvor målgruppen for repatriering udvides til atomfatte stort set alle udlændinge i Danmark - uanset deres opholdsgrundlag. Dog gælder ordningenikke udlændinge, der har fået dansk statsborgerskab.
3
Repatrieringsydelsen fordeles i to portioner - det nugældende tilskud på ca.17.000 for en voksenog det supplerende støttebeløb på 100.000 kr., hvoraf sidstnævnte beløb først udbetales, når denrepatrierede har været så længe i sit hjemland eller tidligere opholdsland, at opholdsgrundlaget iDanmark ikke længere gælder. At størstedelen af beløbet først udbetales efter fortrydelsesrettensudløb eller efter 12 måneder efter udrejsen begrundes i lovforslagets bemærkninger med, at tiltagetindføres…»… for at forhindre misbrug og for yderligere at styrke den enkelte udlændingsmotivation til at blive varigt i hjemlandet«. Meningen med den forhøjede ydelse skulle jo ellersvære at forbedre mulighederne for at etablere sig med bolig og mulig virksomhed i hjemlandet, mendet skal altså først ske efter mindst et års ophold. Radikale Venstre bemærker desuden, at detfremgår, at forslaget især er henvendt til de, der ikke er i arbejde eller er vanskelige at integrere.Kommunerne vil få dækket alle deres omkostninger i forbindelse med repatrieringen imod dennuværende refusion på 75 procent. Desuden presses kommunerne efter Radikale Venstres opfattelsetil at gøre noget ved sagen, hvilket tydeliggøres i dette citat fra lovforslagets bemærkninger:»Kommunerne opnår herudover en væsentlig økonomisk gevinst ved repatriering i det omfang, denpågældende, der repatrierer, alternativt ville have modtaget offentlige indkomstoverførsler.« Ja,hensigten med forslaget er at få så mange som muligt til at rejse ud af Danmark. Dette illustreres affølgende formulering fra lovforslagets bemærkninger: »Lovforslaget vil øge de økonomiskeincitamenter til repatriering.«Radikale Venstre mener, at der med lovforslaget sendes det budskab ud i samfundet, at vi iDanmark helst ser udlændinge ude af landet. De ca. 41 mio. kr. i merudgifter, som lovforslaget vilkoste, burde ifølge Radikale Venstre i stedet blive brugt til at hjælpe de traumatiserede flygtninge tilen mere tålelig tilværelse, så de kan komme ud i samfundet og bidrage til fællesskabet. Det er det,de helst vil, men ikke kan få den nødvendige hjælp til. Det kan de derimod få til at repatriere sig.Den prioritering, vil Radikale Venstre ikke medvirke til.Enhedslistens medlem af udvalget mener, at det er en vigtig opgave at hjælpe etniske minoriteter,der af den ene eller den anden grund frivilligt ønsker at vende tilbage til deres oprindelsesland.Enhedslisten kan imidlertid ikke støtte forslaget, da det hviler på regeringens og DF’s ønske om atfå mindre bemidlede etniske minoriteter til at forlade landet og opgive deres opholdstilladelse. Atmotivet er at få folk til at blive væk frem for en reel interesse i vellykket repatriering understregesifølge EL bl.a. af det faktum, at størstedelen af det beløb, som udbetales som hjælp til etablering ihjemlandet, først udbetales efter fortrydelsesrettens ophør – eller for de udlændinge, der ikke eromfattet af fortrydelsesretten, 12 måneder efter udrejsen. Størstedelen af den økonomiske hjælp tilgenetablering i hjemlandet burde ifølge EL blive udbetalt i forbindelse med hjemrejsen, da det jo eri den første periode i hjemlandet, at man har behov for økonomisk hjælp til fx etablering af bolig oget eksistensgrundlag.Endvidere er EL imod, at der afsættes 20 mio. kroner til kommuner, der laver en lokal, offensivindsats for at få herboende udlændinger til at benytte repatrieringsordningen.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikkeadgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfintegrationsministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 2affattes således:»2. I§ 7, stk. 2, nr. 4,ændres »25.000 kr.« til: »117.581 kr.«, og »8.000 kr.« ændres til: »35.860kr.««[Ændret som følge af satsregulering af beløbene pr. 1. januar 2010]2)Nr. 3affattes således:»3. I§ 7, stk. 3,ændres »15.000 kr.« til: »17.581 kr.«, og »5.000 kr.« ændres til: »5.860 kr.««[Ændret som følge af satsregulering af beløbene pr. 1. januar 2010]3)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 7, stk. 1,ændres »stk. 7« til: »stk. 8««.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 5]4)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»02.I § 10, stk. 4,der bliver stk. 5, ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.«[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]5)Nr. 10affattes således:»10. § 13, stk. 1, affattes således:»Staten refunderer en kommunes udgifter til hjælp til repatriering efter §§ 7 og 8 samt tilreintegrationsbistand efter § 10.««[Præcisering]Til § 26)Istk. 2, 1. pkt.,ændres »lovens § 3« til: »repatrieringslovens kapitel 3«.[Korrektion]7)Istk. 2, 1. pkt.,ændres »lovens § 10« til: »repatrieringslovens § 10«.[Præcisering]
5
BemærkningerTil nr. 1 og 2Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at beløbene efter repatrieringslovens § 7 ihenhold til repatrieringslovens § 14 skal satsreguleres hvert år pr. 1. januar, og at de i lovforslagetanførte beløb, som en udlænding kan modtage i hjælp til etablering på tidspunktet for tilbagevendentil hjemlandet eller det tidligere opholdsland, er anført i 2009-niveau. Efter en satsregulering udgørbeløbene i 2010 i repatrieringslovens § 7, stk. 3, henholdsvis 17.581 kr. og 5.860 kr. Medændringen bringes beløbene således i 2010-niveau.Til nr. 3 og 4Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 1, nr. 5 og 8.Til nr. 5Der er tale om en sproglig præcisering, da staten med den foreslåede ændring fuldt ud dækker enkommunes udgifter til hjælp til repatriering og reintegrationsbistand.Til nr. 6 og 7Der er tale om en korrektion samt en sproglig præciseringiforhold til det fremsatte lovforslag.Karsten Lauritzen (V) Irene Simonsen (V)fmd.Eyvind Vesselbo (V) Troels Christensen (V)Peter Skaarup (DF) Martin Henriksen (DF) Jesper Langballe (DF) Tage Leegaard (KF)Naser Khader (KF) Henrik Dam Kristensen (S) Maja Panduro (S) Ole Hækkerup (S)Sophie Hæstorp Andersen (S) Meta Fuglsang (SF) Anne Baastrup (SF)nfmd.Marianne Jelved (RV) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 81Bilagsnr.12345TitelHøringssvar og høringsnotat, fra integrationsministerenSupplerende høringssvarUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetGodkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag til forslag til lov om ændring af repatrieringslovenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 81Spm.nr.1TitelSpm. om fortrydelsesretten bortfalder ved selve anmodningen om atmodtage en månedlig livslang ydelse på 800 kr., tilintegrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser det har for en udlændings adgang til atfortryde repatriering, at vedkommende anmoder om en løbende,månedlig, livslang ydelse på 800 kr., til integrationsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, ministeren vil oversende en tabeloversigt med oplysningerom, hvor mange personer der har benyttet repatrieringsordningen,siden den blev etableret, fordelt på år, til integrationsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor mange personer med tilknytning til arbejdsmarkedetder har benyttet repatrieringsordningen, til integrationsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilke parametre der ligger til grund for vurderingen afmulighederne for en vellykket repatriering, til integrationsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, atkommunerne følger op på vedtagelsen af lovforslaget, tilintegrationsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7

Bilag 2

Et af udvalgets spørgsmål til integrationsministeren og dennes svar herpåSpørgsmålet og integrationsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.Spørgsmål 6:Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at kommunere følger op påvedtagelsen af lovforslaget, herunder sikre at kommunerne benytter sig af de styrkede mulighederfor at støtte den enkelte udlænding, der ønsker at repatriere.Svar:Integrationsministeriet har kort inden jul udsendt en informationsskrivelse til samtlige landetskommuner, hvori der redegøres for de foreslåede ændringer i repatrieringsloven. Skrivelsen erudsendt med henblik på at gøre de kommunale medarbejdere opmærksomme på de foreståendeændringer.Integrationsministeriet er endvidere i færd med at udarbejde en revideret og opdateret vejledningom repatrieringsloven, som sagsbehandlerne i kommunerne kan benytte ved sager om repatriering,samt en informationsbrochure til kommunerne, der i kortere form redegør for ændringerne irepatrieringsloven. Vejledningen og brochuren planlægges at udsendes hurtigst muligt efterlovforslagets vedtagelse.Herudover har Integrationsministeriet aftalt med Dansk Flygtningehjælp, at der udarbejdes enbrochure til udlændinge om ændringer i repatrieringsloven. Brochuren planlægges at blive trykt i 8-10 forskellige sprog.Endvidere vil Integrationsministeriet løbende følge udviklingen i antallet af repatrieredeudlændinge for dermed at sikre, at kommunerne er opmærksomme på de forbedredestøttemuligheder.Derudover vil Integrationsministeriet bl.a. som led i udmøntningen af repatrieringspuljen på 20mio. kr. understøtte den kommunale indsats via ministeriets udgående konsulentenhedIntegrationsservice.