Retsudvalget 2009-10
L 88 Bilag 16
Offentligt
811723_0001.png
811723_0002.png
811723_0003.png
811723_0004.png
811723_0005.png
811723_0006.png
811723_0007.png
811723_0008.png
811723_0009.png
Til lovforslag nr.L 88
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Retsudvalget den 4. marts 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love(Ny politiklageordning)[af justitsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 4-8. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 9. december 2009 og var til 1. behandling den 12. januar 2010.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringLovforslaget bygger på betænkning nr. 1507/2009 om behandling af klager over politiet. Justits-ministeren sendte den 20. april 2009 betænkningen til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 417, folke-tingsåret 2008-09. Betænkningen har været sendt i høring og den 10. december 2009 sendte justits-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Mediations-instituttet, Frank Norre og en anonymiseret henvendelse.Ministeren har over for udvalget kommenteret henvendelserne.SpørgsmålUdvalget har stillet 22 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret. Efter betænkningsafgivelse har udvalget stillet yderligere 1 spørgsmål, som udvalget forventerbesvaret inden 2. behandling.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af justitsmini-steren stillede ændringsforslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det positivt, at der bliver lavet en politiklage-myndighed, som er uafhængig af både politi og anklagemyndighed, og som skal tage sig af selve
2
efterforskningen i straffesager imod politiet og træffe afgørelse ved klager over politipersonaletsadfærd.Denne ændring skulle gerne gøre det mere gennemskueligt for borgeren og skabe en bedre tillidtil behandlingen af klager over politiet.DF ønsker, at der indarbejdes et gebyr for at klage, således at grundløse klager over politiet mini-meres. Klagegebyret skal refunderes, såfremt klageren får medhold.DF kan se i svaret på spørgsmål 8, at regeringen afviser at indføre et gebyr for at klage. Derfor børder fra politiklagemyndighedens side fortsat være mulighed for at afvise en adfærdsklage, hvis detfindes åbenbart, at der ikke er grundlag for at indlede eller fortsætte en undersøgelse, f.eks. hvis derer tale om en åbenlys bagatel, eller hvis en gruppe mennesker klager over en masseanholdelse, somkan fastslås at være helt lovlig, og som bærer præg af chikane mod politiet.Ifølge lovforslaget er det fortsat statsadvokaten, der endeligt afgør, om der skal rejses sag mod enpolitibetjent, og det anser DF som fornuftigt. DF vil følge tæt, hvordan den nye lov kommer til atvirke i praksis, og vil forbeholde sig ret til om nødvendigt at kræve en justering af loven, hvis detteskønnes nødvendigt.DF udtrykker betænkelighed ved indsættelse af en universitetslærer i retsvidenskab eller en repræ-sentant fra KL (Kommunernes Landsforening) i klagerådet, men kan på baggrund af justitsministe-rens tilkendegivelse af en evaluering efter 3 år støtte forslaget.Etandet mindretali udvalget (S, SF, EL og LA) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, set ilyset af den vedvarende debat i offentligheden om den nuværende politiklageordning og dens(manglende) uafhængighed, at det er positivt, at der nu oprettes en uafhængig politiklagemyndig-hed, som af egen drift kan tage sager op og efterforske dem. Partierne finder i lighed med udvalgetbag betænkning nr. 1507/2009, at det væsentlige argument for at ændre den nuværende ordning erfremadrettet at kunne sikre, at den høje tillid, som borgerne i Danmark har til politiet, fortsat kanopretholdes, og at den fornødne tillid til behandlingen af klagerne tilvejebringes.Partierne konstaterer, at det nye Politiklageråd kun får to lægmandsrepræsentanter fra offentlig-heden, som udpeges af henholdsvis KL og Dansk Folkeoplysnings Samråd. Partierne mener, at deter vigtigt med en bred sammensætning med mange lægmænd for at kunne styrke befolkningenstillid til Politiklagerådet, og partierne er således af den opfattelse, at den nye ordning svækker detlæge element ved at blive reduceret til to repræsentanter for offentligheden, ligesom partierne hellerikke finder det velbegrundet, at den ene af to udpeges via Dansk Folkeoplysnings Samråd. Partierneforeslår derfor, at KL udpeger begge. Endelig er partierne betænkelige ved, at Politiklagerådets af-gørelser ikke kan påklages til Justitsministeriet eller anden administrativ myndighed, og finder, atder principielt bør være en sådan mulighed alene af hensyn til at styrke befolkningens tillid til be-handlingen af klager. Partierne undrer sig derfor over, at ministeren i et svar til Retsudvalget ikkemener, der bør være noget til hinder for at etablere en politiklageordning med en sådan ankemulig-hed, men undlader at ændre dette, når dette kan være egnet til at højne den fornødne tillid til syste-met og såvel borgernes som politifolkenes retssikkerhed. Partierne bifalder, at justitsministeren erindstillet på at sende årlige redegørelser for relevante indikatorer på sagsbehandlingen samt en eva-luering af systemet efter 3 år, idet det er vigtigt at følge, hvordan det går med implementeringen afog tilliden til den nye politiklageordning.Retssikkerhedsfonden, Det Kriminalpræventive Råd og flere private henvendelser peger på, atkonfliktmægling bør indføres som en generel mulighed i adfærdsklagesager. Partierne noterer sig, at
3
der er mulighed for, at den uafhængige politiklagemyndighed selv kan foreslå en ordning med kon-fliktmægling i adfærdsklagesager. Partierne finder imidlertid, på baggrund af de positive erfaringermed ordningen med konfliktråd som supplement til retssager, at Folketinget politisk bør indikeregennem lovforslaget, at en sådan ordning skal etableres. Partierne er overbevist om,at konfliktmægling vil give markant bedre løsninger for både borger og den indklagede betjent ogmindske unødvendigt ressourceforbrug på småsager, da et faldende konfliktniveau formentligt vilføre til færre klagesager og sagsbehandling.Partierne er enige med høringssvaret fra Retspolitisk Forening, der angiver, at Politiklagemyndig-heden bør kunne pålægge politidirektøren at rejse en disciplinærsag. Partierne stiller derfor æn-dringsforslag herom.Endelig bør det nævnes, at regeringens nye program »Danmark 2020 – Viden, vækst, velstand,velfærd« lægger op til, at regeringen vil styrke borgernes tillid til de offentlige myndigheder, bl.a.gennem ændringen af den nuværende politiklageordning. Partierne finder, at der samtidig bør etab-leres forskning i politikultur, da denne forskning kan tilvejebringe en viden og refleksion i organisa-tionen, som kan bidrage til at styrke danskernes tillid til politiet yderligere. Danmark udmærker sigved ikke at have en etableret forskning i politikultur, og dette forhold bør der rettes op på.Ettredje mindretali udvalget (RV) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de i nr. 2-8 stilledeændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. Der gøres opmærksom på,at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning iFolketingssalen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(SF), tiltrådt af (S, EL og LA):Til § 11)Det inr. 2foreslåede§ 118 b, stk. 5,affattes således:»Stk. 5.Offentlighedsrepræsentanterne beskikkes efter indstilling fra KL (Kommunernes Lands-forening).«[KL (Kommunernes Landsforening) udpeger begge offentlighedsrepræsentanter i Politiklagerådet.]Af etmindretal(SF), tiltrådt af (S, RV, EL og LA):2)I den inr. 7foreslåede§ 1019 mindsættes somstk. 2:»Stk. 2.Politiklagemyndigheden kan pålægge ansættelsesmyndigheden at iværksætte disciplinærforfølgning af den indklagede.«[Politiklagemyndighedens adgang til at pålægge ansættelsesmyndigheden at iværksætte disciplinærforanstaltning over for politipersonalet.]
4
3)I den inr. 8foreslåede§ 1020 eindsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Politiklagemyndigheden kan pålægge ansættelsesmyndigheden at iværksætte disciplinærforfølgning af den indklagede.«[Politiklagemyndighedens adgang til at pålægge ansættelsesmyndigheden at iværksætte disciplinærforanstaltning over for politipersonalet.]Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.[Politiklagemyndighedens adgang til at pålægge ansættelsesmyndigheden at iværksætte disciplinærforanstaltning over for politipersonalet.]Afjustitsministeren,tiltrådt afudvalget:4)Paragraffen affattes således:»§ 2I lov nr. 1261 af 16. december 2009 om Den Europæiske Politienhed (Europol) foretages følgendeændring:1.I§ 6, stk. 3,ændres »93 b og 93 d« til: »11 a og 93 b«.«[Ændring som følge af vedtagelsen af lov nr. 1261 af 16. december 2009 om Den Europæiske Poli-tienhed (Europol)]Til § 35)Paragraffen udgår.[Ændring som følge af vedtagelsen af lov nr. 1261 af 16. december 2009 om Den Europæiske Poli-tienhed (Europol)]Til § 56)Istk. 1ændres »§§ 3 og 4« til: »§§ 2 og 4«.[Ændring som følge af vedtagelsen af lov nr. 1261 af 16. december 2009 om Den Europæiske Poli-tienhed (Europol)]7)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.Medlemmerne af Politiklagerådet kan beskikkes med virkning fra den 1. juli 2011. Direk-tøren for Politiklagemyndigheden kan udnævnes med virkning fra den 1. juli 2011. Direktøren forPolitiklagemyndigheden kan med virkning fra den 1. juli 2011 ansætte personale i Politiklagemyn-digheden.«[Adgang til beskikkelse af medlemmerne af Politiklagerådet, udnævnelse af direktøren for Politi-klagemyndigheden og ansættelse af Politiklagemyndighedens personale inden lovens materielleregler træder i kraft.]Til § 78)Istk. 2ændres »§§ 2-4« til: »§§ 2 og 4«.[Ændring som følge af vedtagelsen af lov nr. 1261 af 16. december 2009 om Den Europæiske Poli-tienhed (Europol)]
5
BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget vil medføre, at begge offentlige repræsentanter indstilles af KL (KommunernesLandsforening).Til nr. 2 og 3Ændringsforslagene vil medføre, at Politiklagemyndigheden – ud over at træffe afgørelse vedrø-rende en adfærdsklage eller efterforske en straffesag mod et politipersonale – vil skulle tage stillingtil, om den indklagede har handlet på en sådan måde, at det giver anledning til at iværksætte disci-plinær forfølgning af den indklagede.Til nr. 4-8Lov nr. 1261 af 16. december 2009 om Den Europæiske Politienhed (Europol) blev vedtaget efterfremsættelsen af forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Ny poli-tiklageordning) (L 88). Lov om Den Europæiske Politienhed (Europol) trådte i kraft den 1. januar2010 og ophævede lov nr. 415 af 10. juni 1997 om gennemførelse af Europolkonventionen.Ved lov nr. 1435 af 22. december 2004 om ændring af lov om gennemførelse af Europolkonven-tionen og lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforholdpå telemarkedet og lov om international fuldbyrdelse af straf m.v. (Gennemførelse af tillægsproto-koller til Europolkonventionen m.v.) blev der indsat en ny bestemmelse i § 5 a i lov om gennemfø-relse af Europolkonventionen. Efter bestemmelsens stk. 3 skulle klager over Europol-ansattes ad-færd under udførelse af opgaver i Danmark efter Europolkonventionens artikel 3 a behandles efterreglerne i retsplejelovens kapitel 93 b om klager over politipersonalet og kapitel 93 d om politi-klagenævn. § 5 a var ikke i kraft, da lov om Den Europæiske Politienhed (Europol) blev vedtaget.I forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love. (Ny politiklageordning) (L88) foreslås henvisningen til reglerne i retsplejelovens kapitel 93 b og d ændret til en henvisning tilretsplejelovens kapitel 11 a om Den Uafhængige Politiklagemyndighed og kapitel 93 b om klagerover politipersonalet.På denne baggrund foreslås det, at lovforslagets § 2 nyaffattes, således at der bliver foretaget enændring i § 6, stk. 3, i lov om Den Europæiske Politienhed (Europol) i stedet for i lov om gennem-førelse af Europolkonventionen. Endvidere foreslås det, at lovforslagets § 3 udgår. § 3 vedrører lovnr. 1435 af 22. december 2004, der bl.a. ændrede lov om gennemførelse af Europolkonventionen.Endelig foreslås § 5 (om ikrafttrædelse) og § 7 (om lovens territoriale gyldighed) ændret som følgeaf de foreslåede ændringer vedrørende §§ 2 og 3.Det foreslås endvidere, at lovforslagets § 5 om ikrafttræden ændres med henblik på at sikre, atmedlemmerne af Politiklagerådet kan udpeges og begynde planlægningen af arbejdet i rådet indenden nye politiklageordnings ikrafttræden. Herunder skal rådet først og fremmest ansætte en direktørfor Politiklagemyndigheden. Endvidere foreslås det, at direktøren vil kunne ansættes inden den nyepolitiklageordnings ikrafttræden, særligt med henblik på at kunne ansætte medarbejdere ved Politi-klagemyndigheden, så myndigheden vil kunne påbegynde sit arbejde straks ved den nye politikla-geordnings ikrafttræden. Politiklagemyndighedens personale forudsættes som udgangspunkt først attiltræde den 1. januar 2012, men der vil dog kunne ansættes administrativt personale med tiltrædelsefør den 1. januar 2012 med henblik på at assistere direktøren ved ansættelsen af det øvrige persona-le.
6
Kim Andersen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF) Pia Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S) Thomas Jensen (S)Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF)nfmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Lone Dybkjær (RV) Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
7

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 88Bilagsnr.123456789101112131415Spm.nr.123TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenHenvendelse af 15/12-09 fra Frank NorreHenvendelse af 22/12-09 fra MediationsinstituttetUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetGodkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 25/1-10 fra Frank NorreRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra justitsministerenAnonymiseret henvendelseRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget2. udkast til betænkning3. udkast til betænkning4. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 88TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 15/12-09 fra Frank Norre, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 22/12-09 fra Mediation-sinstituttet, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give mulighed for, at konfliktmægling i for-bindelse med klage over politiet også kan anvendes i andre sager endmindre adfærdsklagesager (notitssagsbehandling) eventuelt som for-søgsordninger, og vil ministeren sikre, at der er de nødvendige res-sourcer til at gennemføre konfliktmægling, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om det er korrekt, at Politiklagemyndighedens afgørelser ikkekan påklages. Såfremt Politiklagemyndighedens afgørelser ikke kanpåklages, bedes ministeren redegøre for, hvorledes man kan sikre en2. instans’ behandling, således som man kender fra andre forvalt-ningsområder, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at i dag er det sådan, at politiklagenævnet af egen drift overfor statsadvokaten kan tilkendegive, at der efter nævnets opfattelsebør indledes en undersøgelse efter reglerne i kapitel 93 b. Hvem hardenne mulighed efter den nye lov, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om begrundelsen for, hvorfor der skal være en juraekspert frauniversiteterne med i Politiklagerådet, og om juridisk assistance til
4
5
6
8
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Politiklagerådet ikke lige så godt kunne gives via en medarbejder iPolitiklagemyndigheden eller via f.eks. konsulentbistand, til justits-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om sammensætningen af Politiklagerådet, og hvordan man erkommet frem til netop disse, samt en vurdering af, hvad hver enkelt afde foreslåede medlemmer skal bidrage med i forhold til klager overpolitiet, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministerens holdning er til, at det f.eks. skulle koste50 kr. at klage over politiet, så man kan undgå grundløse klager overpolitiet, samt om ministeren har gjort sig nogle overvejelser om,hvordan antallet af grundløse klager imod politiet kan mindskes ellerundgås, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren har nogen forslag til, hvordan man kan bevarefolks mulighed for at klage over politiet, samtidig med at systemetikke misbruges med grundløse klager, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren vil sikre det nødvendige kvalificerede personaletil at sikre efterforskningen som anført af Landsforeningen af For-svarsadvokater, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes den foreslåede ordning adskiller sig fra AmnestyInternationals forslag, og hvad er baggrunden herfor, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at tilliden til behandlingen af dispositi-onsklager kan opretholdes, når det er politiet selv, der skal undersøgedem, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvorfor antallet af lægfolk reduceres, nårdisse er bærende for tilliden til systemet, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, at idet det hævdes, at nugældende ordning ændres underhensyntagen til befolkningens tillid, vil ministeren så afsætte midlerligeledes til forskning i politikultur, som kan øge tilliden til politiet, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tage initiativ til, at statistik for den nye ord-ning bliver tilsendt til Retsudvalget en gang årligt, således at sagsbe-handlingstider, antal klager, medhold m.v. kan følges, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tage initiativ til, at ordningen evalueres efter3 år, således at vi kan vurdere, hvordan systemet virker, og om tilli-den er vokset, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tage initiativ til at registrere boomerangan-meldelser, således at det kan iagttages, om der rejses sigtelser modanmeldere, efter at de har henvendt sig til politiklagenævnet, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, således at Politikla-gemyndigheden kan pålægge at rejse en disciplinærsag, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpå
9
1920
21
22
Spm. om kommentar til henvendelse af 25/1-10 fra Frank Norre, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der indebærer, at beggerepræsentanter for offentligheden i Politiklagerådet beskikkes efterindstilling fra KL, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen omdelt på L 88 – bilag 11 ogoversendelse af foreliggende statistisk materiale om, i hvor mangesager, hvor politiet anklages for politivold mod en borger, der samti-dig eller efterfølgende rejses sag om vold mod tjenestemand i funkti-on el.lign., til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil gennemføre en undersøgelse af den karakter irepræsentative politikredse for at få sammenhængene belyst, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpå