Erhvervsudvalget 2009-10
L 92 Bilag 2
Offentligt
7. januar 2010
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om fond til grøn omstilling og er-hvervsmæssig fornyelse1. IndledningDet overordnede formål med lovforslaget er at etablere en fond, som skalunderstøtte grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse, herunder havesærligt fokus på små og mellemstore virksomheder.Fonden skal forbedre rammerne for, at danske virksomheder kan udnytteden stigende globale efterspørgsel efter grønne løsninger, som bl.a. kli-maudfordringerne medfører. Derudover skal fonden styrke udvikling ogmarkedsmodning af nye offentlig-private velfærdsløsninger med henblikpå at udnytte de erhvervsmæssige muligheder til gavn for væksten og be-skæftigelsen i Danmark. Fonden har et klart erhvervsmæssigt sigte ogskal ses i sammenhæng med den forsknings- og udviklingsindsats, der erigangsat på det grønne område og ABT-fonden på erhvervsområdet.Lovforslaget er sendt i høring blandt 120 myndigheder, organisationermv. den 16. december 2009 med høringsfrist den 30. december 2009.Der er modtaget høringssvar fra i alt 29 af de 120 myndigheder, organisa-tioner mv., hvoraf 23 har haft bemærkninger til lovforslaget. De væsent-ligste bemærkninger til de enkelte dele af lovforslaget gennemgås ogkommenteres nedenfor. I bilag 1 er det anført, hvilke organisationer ogmyndigheder, der har deltaget i høringen.2. SammenfatningHøringssvarerne er helt overvejende positive overfor fonden, og der bak-kes generelt op om fondens formål og indsatsområder (bl.a. fra DI, DanskErhverv, Håndværksrådet, Landbrug & Fødevarer og Danske Regioner).De væsentligste bemærkninger knytter sig til bestemmelserne vedrørendebestyrelsen (§ 2) og anvendelsen af fondens midler (§ 9). Flere parter harkommenteret bestyrelsens sammensætning, herunder ønsket indstillings-/udpegningsret til bestyrelsen..Det er vurderingen, at det udsendte lovforslag generelt tager højde forhovedparten af de indsendte bemærkninger, og at evt. præciseringer vilkunne ske i bekendtgørelsen vedr. fonden. Der vurderes således ikke atvære behov for at ændre det fremsatte lovforslag. Det bemærkes endvide-re, at de nedenfor nævnte kommentarer til de indkomne høringssvar tillovforslaget indgår som en del af lovforarbejderne, og at de som sådan vil
2/10
skulle lægges til grund ved senere fortolkning af lovforslagets bestem-melser.
3. Konkrete bemærkninger til lovforslaget§ 1: FormålTil § 1 er der modtaget bemærkninger fra CO-Industri, Dansk Metal,Dansk Miljøteknologi, FTF, GTS, Håndværksrådet, LO og DI.CO-Industri og Dansk Metal opfordrer til, at det af lovteksten skal frem-gå, at fonden skal understøtte en målsætning om Danmark som fremtidigtproduktionsland.Dansk Miljøteknologi mener, at der er behov for øget klarhed omkring,hvordan de forskellige initiativer og ordninger skal fungere i forhold tilhinanden, og hvordan de skal koordineres. Dansk Miljøteknologi finderdet endvidere betænkeligt, hvis støtten helt begrænses til små og mellem-store virksomheder, da det ifølge Dansk Miljøteknologi er kendetegnendefor den grønne branche, at den i vid udstrækning drives af større virk-somheder.GTS, FTF og LO opfordrer endvidere til, at det af lovforslagets bemærk-ninger gøres tydeligere, hvordan fondens samspil og koordinering medABT-fonden skal foregå. Fødevareministeriet understreger tilsvarendebehovet for tæt koordinering mellem de forskellige bevillingsgivende or-ganer inden for samme områder eller erhvervssektorer.FTF mener, at fondens fokus på at fremme virksomhedsrettet innovation,som er ”tæt på markedet” er for snævert. Efter FTF’s mening har privatevirksomheder i høj grad brug for, at der skabes bedre rammer for innova-tion, da det er en af de helt afgørende parametre i den globale konkurren-ce. Men innovation i den offentlige sektor er også et vigtigt element - bå-de i forhold til at fremtidssikre velfærden, fastholde arbejdskraft og un-derstøtte vækst og konkurrenceevne i private virksomheder.Håndværksrådet mener, at fonden skal arbejde for at styrke den grønneomstilling i små virksomheder, der ligger betydeligt under kravene i denanvendte definition, hvor små og mellemstore virksomheder defineressom virksomheder, der ikke overskrider to af følgende tre størrelser: Enbalancesum på 119 mio. kr., en nettoomsætning på 238 mio. kr. og etgennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 250 i løbet af regnskabsåret.Håndværksrådet anbefaler derfor, at fonden opstiller en overordnet mål-sætning om, at hovedparten af midlerne skal gå til grøn innovation i virk-somheder med under 50 ansatte.DI forventer, at bekendtgørelsen vil tydeliggøre, at fondens særlige virkei forhold til mindre og mellemstore virksomheder ikke udelukker større
3/10
virksomheders deltagelse. Det bemærkes således, at mange relevantefondsprojekter vil ske i samarbejde mellem mindre og større virksomhe-der (eksempelvis i kunde/leverandør forhold), hvor de større virksomhe-der ofte vil være videnskabende og kompetenceudviklende i forhold til demindre.Kommentar:Loven har et klart erhvervsmæssigt sigte med fokus på det grønne områdeog velfærdsområdet. Der er ikke lagt op til, at fonden skal have et særligtbranchefokus, og fremstillingsvirksomheder vil således kunne søge på li-ge fod med andre virksomheder inden for fonden formål og indsatsområ-der.Det fremgår desuden af lovforslaget, at Fonden skal ses i sammenhængmed andre relevante ordninger, fx ABT-fonden, EUDP og GUDP, og atdet er væsentligt at sikre dialog og koordinering, således at overlap mel-lem de forskellige ordninger undgås. Der lægges derfor op til, at deretableres et netværk bestående af medlemmer fra fondssekretariatet ogsekretariaterne i bl.a. EUDP, GUDP og ABT-fonden.Indsatsområdet ”Markedsudvikling af offentlige sundheds- og velfærds-løsninger” er i høj grad rettet mod den offentlige sektor, og fonden kanher understøtte samarbejdet mellem offentlige institutioner og virksom-heder med henblik på at give virksomheder bedre muligheder for at af-prøve og sælge nye innovative sundheds- og velfærdsløsninger.Det fremgår af lovteksten, at fonden skal have særlig fokus på små ogmellemstore virksomheder. Der er i lovforslaget anvendt den almindeligedefinition af små og mellemstore virksomheder, som EU-Kommissionenogså anvender. Lovforslaget udelukker ikke, at store virksomheder (dvs.med mere end 250 ansatte) kan modtage støtte under fonden. Både småog store virksomheder kan bidrage til grøn omstilling og erhvervsmæssigfornyelse, og det er vurderingen, at der kan opnås større effekt, hvis fon-den er åben for virksomheder af alle størrelser.
§ 2: BestyrelsenTil § 2 er der modtaget bemærkninger fra Danske Regioner, BornholmsVækstforum Dansk Erhverv, Danske Maritime, FTF, Håndværksrådet,Ingeniørforeningen, Landbrug & Fødevarer og LO.Danske Regioner ønsker, at Danmarks Vækstråd skal fungere som besty-relse for fonden, da det kan skabe sammenhæng til de øvrige erhvervsud-viklingsaktiviteter, som er prioriteret i den nationale vækstpolitik og denkonkurrenceudsatte pulje, som Danmarks Vækstråd i forvejen indstillertil. Bornholms Vækstforum har et tilsvarende synspunkt.
4/10
Dansk Erhverv finder det centralt for bestyrelsens resultater, at dets kom-petencer og repræsentativitet tager højde for servicesektorens store be-tydning for dansk økonomi. Det er samtidig Dansk Erhvervs vurdering, atfonden bedst får de relevante kompetencer ved at tildele landets bærendeerhvervsorganisationer en egentlig udpegningsret til bestyrelsen.Danske Maritime finder det ønskeligt, at bestyrelsen kommer til at omfat-te personer med indsigt i produktionsvirksomheder i global konkurrence.FTF foreslår, at bestyrelsen også kommer til at omfatte personer medsærlig ekspertise inden for offentlig innovation og den offentlige sektorsudfordringer.Håndværksrådet anbefaler, at der i bestyrelsen indgår personer med videnom små og mellemstore virksomheders særlige udfordringer.Ingeniørforeningen opfordrer økonomi- og erhvervsministeren til at bedeIngeniørforeningen om at udpege et medlem til fondens bestyrelse.Landbrug & Fødevarer finder det afgørende, at bestyrelsen samlet set om-fatter kompetencer inden for udvikling i de berørte sektorer, herunderprimærproduktion, energi, miljø mv. Landbrug & Fødevarer foretrækker,at disse kompetencer sikres via direkte indstillingsret til de relevante er-hvervsorganisationer, herunder Landbrug & Fødevarer. Alternativt bør idet mindste kravet om erhvervskompetence inden for de berørte sektorerindføjes i de samlede kompetencekrav til bestyrelsen.LO mener, at bestyrelsen ikke blot skal have viden om brugerdreven in-novation, men om bruger- og medarbejderdreven innovation. Derudoverunderstreger LO vigtigheden af, at fagbevægelsen er repræsenteret i be-styrelsen.Kommentar:Der lægges i lovforslaget op til, at fonden får en bestyrelse på 8 med-lemmer (inkl. formand), som tilsammen skal besidde en række konkretekompetencer dækkende fondens fokusområder. Det fremgår bl.a. af lov-forslaget, at bestyrelsen skal have en bred erhvervsmæssig indsigt og ha-ve kompetence inden for, viden om og erfaring med brugerdreven innova-tion, markedsmodning og kommercialisering samt regional udvikling pådet grønne område og velfærdsområdet.Det vurderes ikke hensigtsmæssigt, at der gives udpegningsret til en ræk-ke specifikke organisationer og myndigheder eller at der tilføjes yderlige-re kompetencekrav til bestyrelsen, da det vil forudsætte en væsentligtstørre bestyrelse.Danmarks Vækstråd har et bredere fokus end fonden, men det vil værehelt naturligt med en tæt dialog mellem fonden og Danmarks Vækstråd,
5/10
bl.a. fordi fonden har fokus på nogle af de områder, som DanmarksVækstråd har peget på som værende væsentlige.Økonomi- og erhvervsministeren vil drøfte sammensætningen af bestyrel-sen med forligspartierne.
§ 3 og 4: Ingen bemærkninger modtaget
§ 5: Bestyrelsens udarbejdelse af handlingsplan, herunder foreløbigfordeling af fondens midlerTil § 5, er der modtaget bemærkninger fra FTF, Håndværksrådet ogLandbrug & Fødevarer.FTF mener ikke, at innovationsindsatsen styrkes tilstrækkeligt med de 60mio. kr. i 2010 til brugerdreven innovation, som fremgår af den indikati-ve fordeling af midlerne.Håndværksrådet er forbeholden over for en meget fastlåst fordeling afmidlerne til de forskellige indsatsområder og anbefaler, at der fastsættesnogle bredere mål til fordelingen af midlerne.Landbrug & Fødevarer ønsker at tilføje, at bestyrelsen inden udarbejdelseaf handlingsplanen skal foretage en bred konsultation i erhvervslivet ogblandt relevante offentlige institutioner. Det ønskes endvidere, at priorite-ringen af fondens midler foretages efter en nøje analyse.Kommentar:Det fremgår af lovforslagets § 8, at bestyrelsen træffer afgørelse om an-vendelsen af fondens midler. Ligeledes præciseres det i bemærkningernetil § 5, at de skitserede rammer for fordelingen af midlerne alene er vej-ledende og gældende indtil bestyrelsen har udarbejdet den første hand-lingsplan for fondens virke. Rammerne for fordelingen er således ikke fa-ste, og de vil bl.a. afhænge af bestyrelsens forslag til prioriteringer.Bestyrelsen vil blive sammensat af personer med en bred erhvervsmæssigindsigt, og fonden vil gennem dens arbejde have en løbende dialog mederhvervslivet og offentlige virksomheder mv. om fondens arbejde gene-relt. En formaliseret høringspligt i forhold til erhvervet og offentlige virk-somheder omkring den årlige handlingsplan forventes at begrænse flek-sibiliteten og effektiviteten i fondens arbejde.Sekretariatet for fonden vil som bidrag til den årlige handlingsplan forfondens virke udarbejde relevante analyser mv.
§ 6: Ingen bemærkninger modtaget
6/10
§ 7: Faglige rådgivende udvalgTil § 7 er der modtaget bemærkninger fra Dansk Erhverv, FTF og LO.Dansk Erhverv støtter op om forslaget om at etablere faglige rådgivendeudvalg og bemærker vigtigheden af, at rådene sammensættes af de for-skellige, relevante erhvervsgrupper og kompetencer.FTF mener, at et af de faglige rådgivende udvalg bør rettes specifikt modden offentlige sektor.LO finder, at det bør sikres, at nedsættelsen af faglige udvalg også omfat-ter kompetencer i forhold til medarbejderdreven innovation.Kommentar:Der lægges i lovforslaget op til, at de faglige rådgivende udvalg kan ned-sættes efter anmodning fra fondens bestyrelse, og at udvalgene kan ind-drages i den faglige vurdering af de aktiviteter, projekter mv., der søgesstøtte til. Eftersom udvalgene nedsættes efter anmodning fra bestyrelsen,vil det være naturligt, at bestyrelsen får indflydelse på den nærmeresammensætning af udvalgene, og at sammensætningen ikke reguleres vedlov.
§ 8: Ingen bemærkninger modtaget
§ 9: Anvendelsen af fondens midlerTil § 9 er der modtaget bemærkninger fra CO-Industri, Dansk Erhverv,Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Danske Maritime, Danske Regioner,Det Økologiske Råd, Bornholms Vækstforum, FTF, HORESTA, Hånd-værksrådet, Landbrug & Fødevarer samt LO.CO-Industri og Dansk Metal foreslår, at fonden tilføjes et sjette indsats-område med fokus på at ”Understøtte udvikling og omstilling i danskefremstillingsvirksomheder.”Danske Maritime antager, at fondens fem indsatsområder ikke vil ude-lukke initiativer til oprettelse af maritime produktionsvirksomheder medhenblik på omstilling og erhvervsmæssig fornyelse.Det Økologiske Råd og Forbrugerrådet foreslår, at kemikalieområdetnævnes i de almindelige bemærkninger under markedsmodning og kom-mercialisering af nye grønne løsninger.
7/10
Dansk Erhverv finder, at fondens indsats vedr. omstilling i hårdt ramteområder falder uden for fondens strategiske fokus på det grønne områdeog på velfærdsområdet. Det er endvidere vigtigt, at turisme- og oplevel-seserhvervene indtænkes i fondens regionale satsning, da disse erhvervkan bidrage væsentligt til regional vækst- og jobskabelse.HORESTA peger på vigtigheden af, at fonden også vil være med til atstøtte grønne løsninger, som tager sigte på hotel-, restaurations- og turis-mebranchen, herunder fx energibesparende og CO2-besparende produkti-on i storkøkkener. Derudover mener HORESTA, at fonden skal væremed til at sikre, at der i områder, som er hårdt ramt af tab af industriar-bejdspladser, kan ske en hurtig omstilling til nye erhvervs- og vækstmu-ligheder, herunder etablering af nye virksomheder. Endvidere finderHORESTA, at fonden bør fokusere på tilskud til etablering og eller ud-vikling af turismerelaterede projekter.Dansk Miljøteknologi opfordrer til, at fonden fastholder fokus på hhv. detgrønne område og på velfærdsområdet, også i forhold til indsatsen rettetmod omstilling i hårdt ramte områder.Danske Regioner opfordrer til, at der i bemærkningerne til lovforslagets §9 vedr. sundheds- og velfærdsløsninger indarbejdes eksempler fra syge-husområdet.FTF foreslår, at det af selve lovteksten fremgår, at medarbejderdreven in-novation også er et indsatsområde, og at det ikke kun fremgår af be-mærkningerne til loven. FTF bemærker endvidere, at man er positiv over-for indsatsen vedr. omstilling i hårdt ramte områder, men mener, at det eruklart, hvori fondens indsats skal bestå.LO finder, at medarbejderdreven innovation bør nævnes på lige fod medbrugerdreven innovation. Derudover bør arbejdsmiljø også indskrivessom et af de temaer, fonden skal beskæftige sig med.Håndværksrådet finder det vigtigt, at der til indsatsområdet ”Markeds-modning og kommercialisering af nye grønne løsninger” samt ”Omstil-ling i hårdt ramte områder” i bemærkninger nævnes, at der lægges vægtpå at sikre videnspredning, således at de udviklede løsninger får så breden udbredelse som muligt. Endvidere finder Håndværksrådet det særligtpositivt, at fonden i forbindelse med indsatsområdet ”Anvendelse ogformidling af brugerdrevne innovationsmetoder” vil støtte arbejdet medat formidle og forankre den viden, der er fremkommet under Program forBrugerdreven Innovation, samt at fonden vil gennemføre konkrete bru-gerdrevne innovationsforløb for små og mellemstore virksomheder indenfor det grønne område, således at de udviklede metoder bliver afprøvet ipraksis.Landbrug & Fødevarer finder beskrivelsen i lovbemærkningerne vedrø-rende markedsmodning lidt uklar, og mener, at det er afgørende, at man
8/10
kan inkludere afprøvning af teknologier specielt med hensyn til at doku-mentere driftssikkerhed, vedligehold og reel miljøgevinst af de nye tek-nologier. Landbrug & Fødevarer mener desuden, at det bør være op tilbestyrelsen at fastlægge tildelingskriterier m.v. inden for gældende lov ogEU’s statsstøttebestemmelser.Bornholms Vækstforum og Danske Regioner foreslår, at projekter medopbakning fra vækstfora får en positiv vægt i tildelingskriterierne på allefondens indsatsområder.Kommentar:Fondens fem indsatsområder er fastlagt i enighed mellem forligspartier-ne. Af lovforslaget fremgår det, at fremstillingsvirksomheder kan søge pålige fod med andre typer af virksomheder. Ligeledes vil det maritime er-hverv og eksempelvis turismeerhvervet også kunne søge fonden om mid-ler inden for fondens formålsområder.Medarbejderdreven innovation indgår som en del af indsatsen for øgetbrugerdreven innovation, og fonden vil således også kunne yde støtte tilprojekter vedr. medarbejderdreven innovation, jf. bemærkningerne tillovforslaget. Det bemærkes imidlertid, at der ikke er lagt op til, at fondenskal støtte projekter vedr. arbejdsmiljø, da dette sker inden for rammerneaf Forebyggelsesfonden.Det fremgår desuden af bemærkningerne til lovforslaget, at bestyrelsenskal formidle kendskabet til fondens virke og resultaterne af de aktivite-ter, projekter mv., som fonden har tildelt midler, herunder også projekterinden for markedsmodning og kommercialisering af nye grønne løsnin-ger.Under indsatsområdet for markedsmodning og kommercialisering af nyegrønne løsninger fremgår det af bemærkningerne til § 9, at formålet er atafprøve, om løsningerne virker efter hensigten hos et større antal brugeresamt at forbedre muligheden for, at løsningerne efterfølgende kan sælgespå kommercielle vilkår. Derved indgår driftsikkerhed og vedligehold og-så som en del af indsatsområdet. Ligeledes forventes påvisning af den re-elle miljøforbedring, som et givent produkt kan medføre også at være encentral del af kommercialiseringen af den enkelte løsning.Der vil i forbindelse med den del af fondens midler, der tildeles projektervedr. omstilling i hårdt ramte områder, blive lagt vægt på regional op-bakning, herunder regional medfinansiering.Tildelingen af midler vil i sidste ende afhænge af bestyrelsens vurderingaf de konkrete ansøgninger. De nærmere bestemmelser omkring tilde-lingskriterier mv. vil blive fastlagt i en selvstændig bekendtgørelse.
9/10
§ 10: SagsbehandlingTil § 10 er der modtaget bemærkninger fra Dansk Erhverv, som finder detnaturligt, at ansøgning til fonden samt hovedparten af den øvrige kom-munikation mellem ansøger og fonden skal foregå digitalt. Dog menerman, at ansøgere og andre relevante aktører bør have mulighed for at be-nytte andre kommunikationskanaler i relevante tilfælde.Kommentar:Bestemmelsen i lovforslaget om, at økonomi- og erhvervsministeren kanfastsætte regler om, at ansøgninger til fonden skal foregå digitalt, ermedtaget for at sikre, at fonden har den nødvendige hjemmel til at kunnebidrage til regeringens målsætning om, at al relevant skriftlig kommuni-kation mellem det offentlige og virksomhederne senest i 2012 skal foregådigitalt. Ansøgninger til fonden vil derfor ske digitalt fra fondens hjem-meside som det bl.a. kendes fra ABT-fonden. Der kan dog være konkretedokumenttyper og korrespondancer mv., hvor digital kommunikation ikkeumiddelbart egner sig.
§ 11-16: Ingen bemærkninger modtaget
Lovforslagets almindelige bemærkningerDanske Regioner opfordrer til, at det afklares snarest, hvorvidt fondenskal administrere de 50 mio. kr. fra Erhvervspakken.Kommentar:Det fremgår af lovforslaget, at fonden kan administrere de 50 mio. kr.,der blev afsat med Erhvervspakken til små og mellemstore virksomheder iseptember 2009.
Bilag 1. Oversigt over høringsparterOversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v. i forbindelsemed forslag til Lov om fond til grøn omstilling og erhvervsmæssigfornyelseFinansministeriet, Indenrigs- og Socialministeriet, Justitsministeriet,Klima- og Energiministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for fødevarer,landbrug og fiskeri, Ministeriet for sundhed og forebyggelse, Ministerietfor videnskab, teknologi og udvikling, Statsministeriet, Transportministe-riet, Udenrigsministeriet, Rigsrevisionen, 92-gruppen for bæredygtig ud-vikling, Advokatrådet, Affald Danmark, Akademiet for de tekniske vi-denskaber, Akademikernes Centralorganisation, ArbejderbevægelsensErhvervsråd, Arkitektskolen Aarhus, Asfaltindustrien, Associerede Dan-ske Arkitekter, BAT-Kartellet, Brancheforeningen for Biogas, Branche-foreningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen SPT, Byggeri-
10/10
ets Evalueringscenter, Bygherreforeningen, Byggesocietetet, CopenhagenBusiness School, CO-industri, DAKOFA, Danmarks Designskole, Dan-marks Erhvervsforskningsakademi, Danmarks Naturfredningsforening,Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Vindmølleforening, DanskArbejdsgiverforening, Dansk Arkitektur Center, Dansk Brint Forening,Dansk Byggeri, Dansk Design Center, Dansk Energi, Dansk Erhverv,Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center,Dansk Industri, Dansk Iværksætterforening, Dansk Metal, Dansk Opfin-derforening, Dansk Transport og Logistik, Danske Arkitektvirksomheder,Danske Maritime, Danske Mejeriers Fællesorganisation, Danske Regio-ner, DANVA, De Samvirkende Invalideorganisationer, DesignskolenKolding, Det Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd, Emballageindustri-en, Energitjenesten, Energinet.dk, Finansrådet, Forbrugerrådet, Forenin-gen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af danskekraftvarmeværker, Foreningen af miljøakkrediterede miljøcertifikatorer,Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Rådgivende Ingeni-ører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Slutbruge-re af Energi, Forsikring & Pension, Forskerparkforeningen i Danmark,Forskningscenter RISØ, FUHU, Hydrogen Innovation & Research Cen-ter, Gate 21, Genvindingsindustrien, Green network, Horesta, Højtekno-logifonden, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen, It Universitetet, ITEK, Kammeradvokaten, KommunernesLandsforening, Københavns Universitet, Landbrugsraadet, Landsorgani-sationen i Danmark, Lægemiddelindustriforeningen, Netværket af fore-byggende sygehuse i Danmark, Offshore center Danmark, Organisationenfor Vedvarende Energi, Patientforum, Plastindustrien i Danmark, Prakti-serende Arkitekters Råd, Realkreditrådet, Roskilde Universitetscenter,Sammenslutningen af Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter, SDE,Sammenslutningen af Danske Energiforbrugere, Serviceindustrien, Spil-devandsteknisk forening, Statens Byggeforskningsinstitut, SyddanskUniversitet, Teknologirådet, Varmepumpefabrikantforeningen, Vækst-fonden, Økologisk Landsforening, Aalborg Universitet, Aarhus Universi-tet, Vækstforum Nordjylland, Vækstforum Midtjylland, VækstforumSyddanmark, Vækstforum Sjælland, Vækstforum Hovedstaden, Vækstfo-rum Bornholm.Følgende organisationer, myndigheder mv. har haft bemærkningertil lovforslaget:Bornholms Vækstforum, CO-Industri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, DI,Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Danske Maritime, Danske Regioner,Det Økologiske Råd, Forbrugerrådet, FTF, Fødevareministeriet, GTS,HORESTA, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen, Landbrug & Fødeva-rer, LO, Registrerede Revisorer, RUC, Vækstforum Midtjylland, Vækst-forum Syddanmark.Følgende organisationer, myndigheder mv. har svaret, men havdeingen konkrete bemærkninger:Advokatsamfundet, Dansk Fjernvarme, Foreningen af StatsautoriseredeRevisorer, Rigsrevisionen, Indenrigs- og Socialministeriet og KL.