Skatteudvalget 2009-10
L 15
Offentligt
750898_0001.png
750898_0002.png
J.nr. 2009-611-0048Dato: 03.11.2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 15 - Forslag til Lov om indgåelse af protokoller om ændring af dobbelt-beskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Belgien,Luxembourg, Singapore og Østrig.Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 28. oktober 2009.Spørgsmåleter stillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen/ Ivar Nordland

Spørgsmål:

I hvilket omfang giver aftalerne mulighed for, at danske skattemyndigheder besøger de på-gældende lande, og foretager besøg hos dér registrerede selskaber for at konstatere, om derforegår reel aktivitet i de pågældende selskaber på deres officielle adresse?

Svar:

Indledningsvis skal det understreges, at den væsentligste betydning af ændringerne af artik-len om informationsudveksling i dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Belgien, Luxem-bourg, Singapore og Østrig er, at det pågældende lands skattemyndigheder ikke kan afviseat give de danske skattemyndigheder oplysninger, som de danske myndigheder har anmo-det om, med den begrundelse, at oplysningerne skal indhentes i en bank, eller at det pågæl-dende land ikke behøver oplysningerne til dets egen beskatning.Ændringerne har derimod ikke betydning for mulighederne for, at embedsmænd fra danskeskattemyndigheder kan være til stede i de pågældende lande for at foretage undersøgelserhos andre selskaber i disse lande.OECD’s bemærkninger til artikel 26, stk. 1, nævner, at artiklen tillader udveksling af op-lysninger på tre måder: efter anmodning, automatisk eller spontant. Det nævnes videre, atde kontraherende stater kan anvende andre teknikker til udveksling af oplysninger, herun-der samtidig revisioner og at embedsmænds tilstedeværelse på et andet lands territorium.Vedr. embedsmænds tilstedeværelse på et andet lands territorium nævner OECD-bemærkningerne, at skattemyndighederne i et land kan tillade, at repræsentanter fra det an-det lands skattemyndigheder besøger det førstnævnte land for at udspørge fysiske personereller undersøge et foretagendes bogføring eller være til stede ved undersøgelse, som foreta-ges af førstnævnte lands myndigheder.OECD-landene har mulighed for at indsætte forbehold til OECD-modellen om, at de ikkevil følge en artikel i modellen, eller observationer om, at de ikke tilslutter sig den fortolk-ning af en artikel i modellen, som er angivet i OECD-bemærkningerne. Ikke-medlemslandehar mulighed for at indsætte deres position til modellens artikler og bemærkningerne hertil.OECD-landene Belgien, Luxembourg og Østrig, som hidtil har haft forbehold vedr. artikel26, stk. 5 (om bankoplysninger m.v.), har ikke indsat observationer til OECD-bemærkningerne til artikel 26, stk. 1.Singapore har slet ikke brugt muligheden for at tilkendegive positioner til OECD-modellen.Under alle omstændigheder tillader dobbeltbeskatningsoverenskomsternes artikel om in-formationsudveksling ikke, at skattemyndigheder fra et land på egen hånd foretager myn-dighedsudøvelse i form af kontrolbesøg hos personer og selskaber i et andet land.Artiklen tillader derimod, at danske embedsmænd efter aftale med et andet lands myndig-heder kan besøge det andet land for at foretage undersøgelser hos personer eller foretagen-der i dette andet land eller være til stede ved det andet lands undersøgelser dér.Det kan endnu ikke oplyses, om eller i hvilket omfang Belgien, Luxembourg, Singapore ogØstrig vil tillade, at danske embedsmænd besøger de nævnte lande for at foretage undersø-gelser dér.
Side 2