Retsudvalget 2009-10
L 164
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. maj 2010Strafferetskontoret2009-730-1050AKO40023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om erstatning fra statentil ofre for forbrydelser (Ungdomskriminalitet) (L 164), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. april 2010. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Anne Kristine Axelsson
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-
ven, retsplejeloven og lov om erstatning fra staten til ofre for forbry-
delser (Ungdomskriminalitet) (L 164):
”Kan ministeren garantere, at der ikke vil være 14-årige derbliver fængslet og reelt kommer i isolation, fordi der manglerpladser på sikrede institutioner?”Svar:
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 2 fra Folketingets Retsudvalgvedrørende lovforslaget.Spørgsmålet om etablering af det fornødne antal sikrede pladser på døgn-institutioner for unge under 18 år hører under Socialministeriet, som harudtalt følgende:”Socialministeriet kan oplyse, at det er kommunerne sommed kommunalreformen fra 1. januar 2007, har ansvaret forat sikre, at der er det nødvendige antal sikrede pladser. Dettefølger af servicelovens § 67, stk. 3. Det følger desuden afservicelovens § 5, at regionsrådet efter aftale med kommu-nalbestyrelserne i regionen skal etablere sikrede døgninstitu-tioner.De drøftelser sker i de såkaldte rammeaftaler, hvor kommu-ner og regioner drøfter og aftaler, hvorvidt der er behov fornye sikrede pladser og i givet fald hvor mange.Som følge af disse drøftelser, blev det i rammeaftalerne for2009 vedtaget at etablere 15 nye sikrede pladser. I forbindel-se med finanslovsaftalen for 2008 blev der afsat 16 mio. kr.til nye sikrede pladser. De 16 mio. kr. har medfinansieret de15 aftalte pladser.10 af pladserne fra rammeaftalen for 2009 er på nuværendetidspunkt blevet etableret gennem ombygning af eksisterendeinstitutioner. De resterende pladser afventer færdiggørelsenaf en ny institution i Nordjylland, som forventes færdig i2011.Kommunerne og regionerne har i rammeaftalerne for 2010besluttet at etablere yderligere 15 nye sikrede pladser. Plad-serne vil blive oprettet i løbet af 2010, 2011 og 2012.De indgåede rammeaftaler viser, at både kommuner og regi-oner har påtaget sig ansvaret med at tilpasse behovet for sik-rede pladser til efterspørgslen efter disse.2
Det skal dog i forbindelse med etableringen af de nye pladsermedregnes, at der går en vis periode fra, at beslutningen ometablering af nye pladser er taget, til at pladserne er oprettet.Som følge af Justitsministeriets lovforslag om nedsættelse afden kriminelle lavalder er der afsat midler til at etablere yder-ligere 24 nye sikrede pladser, mens der med Socialministeri-ets lovforslag om skærpelse af reaktionsmuligheder over forkriminalitetstruede børn og unge er afsat midler til yderligere2 nye pladser.Samlet set vil antallet af pladser blive forøget med i alt 56pladser.I Socialministeriets lovforslag om skærpelse af reaktionsmu-ligheder over for kriminalitetstruede børn og unge indgårdesuden en ændring af finansieringsreglerne for unge på sik-rede institutioner, der er i varetægtssurrogat eller afsoner endom, med henblik på at motivere kommunerne til at forebyg-ge, at unge placeres på sikrede institutioner og sikre, at derhurtigt findes et egnet afsoningssted efter afsagt dom for un-ge, der skal afsone på en åben institution. Denne ændring vilmedvirke til at reducere behovet for sikrede plader.”I de tilfælde, hvor unge lovovertrædere under 18 år alligevel må anbrin-ges i et fængsel eller et arresthus, er der taget en lang række initiativer iKriminalforsorgen med henblik på i videst muligt omfang at tage hensyntil de unges særlige behov og sikre, at de unge ikke anbringes steder,hvor der ikke er mulighed for samvær med andre indsatte. Der henvisestil besvarelsen af spørgsmål nr. 385 (Alm. del), som Folketingets Rets-udvalg har stillet til justitsministeren den 17. december 2009.Der fremgår bl.a. følgende af besvarelsen af spørgsmål nr. 385 (Alm.del):”3. For så vidt angår spørgsmålet om behandlingen i fængslerog arresthuse af de unge lovovertrædere, der ikke kan anbrin-ges andre steder, har Direktoratet for Kriminalforsorgen op-lyst, at retningslinjerne for anbringelse af unge frihedsberø-vede indtil januar 1999 var således, at 15-17-årige varetægts-arrestanter i Københavnsområdet blev placeret på en særligafdeling i Blegdamsvejens Fængsel. Unge, der skulle afsone iåbent fængsel, blev anbragt på en særlig afdeling adskilt fravoksne i Statsfængslet på Søbysøgaard, og unge, der skulleafsone i lukket fængsel, blev som udgangspunkt anbragt iStatsfængslet i Ringe, som fortrinsvis er beregnet til unge.3
Erfaringerne med denne ordning viste, at placering på de sær-lige ungdomsafdelinger i Blegdamsvejens Fængsel og Stats-fængslet på Søbysøgaard var forbundet med store ulemperfor de unge. Dette skyldes bl.a., at der kun var et meget lilleantal unge anbragt i fængsler og arresthuse, og at der somfølge heraf kun var ganske få unge anbragt på navnlig unge-afdelingen på Statsfængslet på Søbysøgaard. De unge føltesig derfor ofte isolerede i forhold til de øvrige indsatte. Yder-ligere havde de unge ofte vanskeligt ved at fungere sammen,fordi de tilhørte indbyrdes uenige grupperinger, og de kunnederudover have dårlig indflydelse på hinanden. Da anbringel-se skulle ske på de særlige afdelinger, blev de unge ofte pla-ceret med stor afstand til deres hjemegn og kunne som følgeheraf have vanskeligheder med at modtage besøg. Dette varuhensigtsmæssigt, idet de unge har brug for så meget tilknyt-ning til familien som muligt.Det blev derfor i 1998 besluttet at nedlægge de særlige afde-linger for unge i Statsfængslet på Søbysøgaard og Bleg-damsvejens Fængsel. Endvidere blev kriterierne for anbrin-gelse og behandling af de unge ændret.I bekendtgørelse nr. 390 af 17. maj 2001 om behandlingen af15-17-årige, der anbringes i Kriminalforsorgens institutioner,er der fastsat regler, som skal sikre, at unge beskyttes moduheldig påvirkning fra voksne. Efter bekendtgørelsen gælderdet generelt, at hvis en institution modtager en ung vare-tægtsarrestant eller domfældt, skal man snarest muligt søge atetablere et særligt behandlingsprogram for den pågældendefor eksempel i form af undervisnings- eller aktiveringstilbud.Ved placeringen af unge varetægtsarrestanter skal der efterbekendtgørelsen tages hensyn til institutionens aktuelle be-lægssammensætning og mulighederne for at iværksætte sær-lige behandlingsprogrammer. Den unge skal placeres på enafdeling, hvor hensynet til at beskytte den unge mod uheldigpåvirkning fra medindsatte bedst tilgodeses, og den unge måikke uden godkendelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgendele opholdsrum med indsatte over 17 år. Personalet skal lø-bende overveje, om der er indsatte, som den unge kan havefællesskab med, og hvis dette ikke er muligt i den pågælden-de institution, skal det overvejes at overføre den unge til eninstitution, hvor dette kan lade sig gøre.Unge varetægtsfængslede fra Københavnsområdet placerespå en afdeling i Vestre Fængsel, hvor de kan skærmes i for-hold til de øvrige indsatte, og hvor de har mulighed for egengårdtur og eget fællesskab. Der er tilknyttet en pædagogiskassistent samt særlig socialrådgiver- og lærerbistand til afde-lingen, og de unge har også derudover bedre faciliteter pådenne afdeling end på den ovennævnte afdeling i Bleg-4
damsvejens Fængsel, hvor de tidligere var anbragt, herunderadgang til en gymnastiksal og et opholdsrum, hvor man sam-ler de unge hver dag.Unge, som skal afsone en fængselsstraf i fængsel, anbringessom udgangspunkt i åbent fængsel. Ved anbringelsen place-res den unge efter en konkret vurdering på en afdeling, hvorfællesskab med de øvrige indsatte er i overensstemmelse medden pågældendes tarv, og hvor hensynet til at beskytte denunge mod uheldig påvirkning bedst tilgodeses. Institutionener forpligtet til at føre et særligt tilsyn med de unge og herun-der være opmærksom på, at den unge ikke udsættes for uhel-dig påvirkning fra medindsatte. Institutionen skal mindst hver14. dag drøfte den unges forhold og vurdere, om der ergrundlag for at foretage ændringer med hensyn til placering.Direktoratet for Kriminalforsorgen har desuden etableret enordning, som gør det muligt at anbringe unge i en særlig af-deling med personale, der er uddannet til at tage sig af dem.Kriminalforsorgen har således åbnet en særlig afdeling iStatsfængslet i Jyderup for unge, der skal afsone i åbentfængsel. Afdelingen blev taget i brug den 1. september 2009,og de unge kan udover egne aktivitetsrum tilbydes socialpæ-dagogisk støtte i form af en tværfaglig indsats, idet der til af-delingen udover uniformeret personale er knyttet socialpæda-goger, psykologer, socialrådgivere og andre relevante fagper-soner. Med disse tilbud forventer Kriminalforsorgen at kunneimødekomme de særlige behov hos de unge og mindske deulemper, der som nævnt ovenfor kan være ved placering påsærlige ungdomsafdelinger.Unge, der skal afsone i lukket regi, anbringes fortrinsvis i ensærlig afdeling for unge i Statsfængslet i Ringe. Unge over17 år med et særligt behandlingsbehov, som ikke skønnes atville dominere de yngre, kan efter en konkret vurdering ogsåanbringes på afdelingen.Målet for ungeafdelingen i Statsfængslet i Ringe er at sikreen hensigtsmæssig og ordentlig afsoning for den lille gruppeunge, som ikke kan rummes andre steder. Desuden er måletat yde en individuel pædagogisk indsats i forhold til den en-kelte, i det omfang det er muligt under de givne forhold ogtidsmæssige rammer. Udover fængselsbetjente er der knyttetsærligt behandlingspersonale, skolelærer og beskæftigelses-personale til afdelingen. Afdelingen blev etableret i samar-bejde med det daværende Fyns Amt, og som samarbejdspart-ner indgår også en åben døgninstitution, hvor de unge kananbringes i udslusning fra fængslet.”
5