Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
832961_0001.png
832961_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 23. april 2010
E-mail [email protected]
EJB/ J.nr. 2010-795
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 45 (L169).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 45:”Ministeren bedes redegøre for om bestemmelsen om, at en tidligere bo-pælskommune kan beslutte ikke at overtage handlepligten pr. 1. januar 2011for eksempel på grund af hensyn til borgerens alder, afstand fra borgerensbopæl til den gamle kommune eller til pårørendes opholdskommune, inde-bærer at der skal foretages en individuel vurdering af hver enkelt borgersforhold, inden kommunen tager endelig stilling?”
Svar:For eksisterende sager, hvor en person inden lovens ikrafttræden har fåetophold i en af de omfattede boformer efter medvirken fra en tidligere op-holdskommune eller anden offentlig myndighed, følger det af lovforslagets §3, stk. 3, at den tidligere opholdskommune som udgangspunkt bliver handle-kommune efter serviceloven fra 1. januar 2011.Efter lovforslagets § 3, stk. 4, kan den tidligere opholdskommune træffe af-gørelse om ikke at overtage visitationskompetencen og dermed fortsat beta-le mellemkommunal refusion for udgifter til hjælp efter serviceloven.De hensyn, der efter den foreslåede § 3, stk. 4, 1. pkt., kan lægges til grundfor en sådan afgørelse, er dels de budgetstyringsmæssige behov, der ergrundlag for lovforslaget, dels administrative hensyn samt hensyn til borge-ren, der i konkrete sager kan tale imod en ændring af handlekommunefor-pligtelsen, herunder f.eks. hvis borgeren i en længere årrække har boet i enkommune, der ligger fjernt fra den kommune, der har betalt refusionen.
2
Afgørelser herom skal træffes inden for rammerne af den forvaltningsretligelovgivning og forvaltningsretlige grundsætninger.Der vil ved en afgørelse skulle foretages en afvejning i den konkrete sag afde nævnte hensyn. Det er op til den enkelte kommune at vurdere, hvilkeoplysninger der er nødvendige for at træffe afgørelse.En kommunes afgørelse om ikke at overtage visitationskompetencen kanefter forslagets § 3, stk. 4, 2. pkt., af den person, afgørelsen vedrører, ind-bringes for det sociale nævn.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen