Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 4. maj 2010
EJB/ J.nr. 2010-795
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 89 (L169).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Marie Geisler Andersen(RV).
Spørgsmål nr. 89:”Ministeren bedes oplyse, hvad der vil ske, hvis en person inden for mål-gruppen selv eller i samråd med sine pårørende beslutter at flytte fra énkommune til en anden, herunder om den kommune, vedkommende flytter til,vil være forpligtet til at bevilge den nødvendige støtte og kompensation tilden nye borger i kommunen?”
Svar:Som det fremgår af den foreslåede § 9, stk. 7, i retssikkerhedsloven, jf. lov-forslagets § 1, nr. 2, og § 3, stk. 2, omfatter lovforslaget alle personer, derefter lovforslagets ikrafttræden efter medvirken fra den oprindelige opholds-kommune eller anden offentlig myndighed får ophold i en ny kommune i:1) boformer efter §§ 107-110 og 192 i serviceloven, (varige og midlerti-dige sociale boformer, forsorgshjem og krisecentre samt plejehjem),2) boliger efter § 115, stk. 4, jf. § 105, stk. 2, i lov om almene boligerm.v., (plejeboliger),3) institutioner under sygehusvæsenet,4) institutioner under Kriminalforsorgen eller5) boliger, boformer m.v., der træder i stedet for og kan sidestilles medboformer m.v. under nr. 1-4.Forslaget gælder endvidere unge, der efter lovforslagets ikrafttræden fårophold i en af de nævnte boformer i umiddelbar forlængelse af en anbringel-se i et anbringelsessted for børn og unge, jf. den foreslåede § 9 a, stk. 7, iretssikkerhedsloven.
2
Forslaget omfatter endvidere efter § 3, stk. 3, og § 4, stk. 4, personer, hvorder ved lovændringens ikrafttræden betales mellemkommunal refusion fraen tidligere opholdskommune efter den gældende retssikkerhedslovs § 9 c,stk. 2, nr. 1-5, fordi den pågældende efter medvirken fra den oprindeligeopholdskommune eller anden offentlig myndighed har fået ophold i et af denævnte sociale tilbud i en anden kommune. I sidstnævnte sager foreslås dogefter forslagets § 3, stk. 4, og § 4, stk. 5, at den tidligere opholdskommuneskal kunne beslutte fortsat at betale refusion for udgifter til hjælp efter ser-viceloven frem for igen at blive handlekommune for personen vedrørendedisse ydelser.Forslagets regler gælder efter den foreslåede § 9, stk. 8, så længe personenhar ophold i det pågældende botilbud eller et tilsvarende botilbud.Personer, der uden medvirken som anført i lovforslaget flytter fra én kom-mune til en anden, vil, som anført i besvarelsen af spørgsmål 60, ikke væreomfattet af lovforslagets regler.Sådanne personer vil ved flytning få handlekommune efter serviceloven iden kommune, hvor de bor eller opholder sig efter flytningen, jf. retssikker-hedslovens § 9, stk. 1.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen