Socialudvalget 2009-10
L 176
Offentligt
846159_0001.png
846159_0002.png
846159_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 17. maj 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
BEA/ J.nr. 2010-1148
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. maj 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 2 ad L176.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Yildiz Akdogan (S).
Spørgsmål nr. 2:”Ministeren bedes give en detaljeret redegørelse for effektiviseringsgevin-sterne i forbindelse med forslaget.”
Svar:Frigørelsespotentialet som følge af L 176 omhandler tre opgaver, pædagogi-ske læreplaner, børnemiljøvurdering og sprogvurdering.Forslagene er blevet til på baggrund af et omfattende arbejde med at identi-ficere regler, der kan forenkles. Der er bl.a. taget udgangspunkt i medarbej-dernes erfaringer. Blandt medarbejdernes bidrag til arbejdet er en omfatten-de kortlægning af, hvor meget tid medarbejderne typisk bruger på forskelligeopgaver, der kendetegner deres hverdag.På dagtilbudsområdet har Deloitte gennemført kortlægningen af arbejdsti-den. Resultaterne af kortlægningen er offentliggjort i april 2009 i rapporten”Kortlægning og måling af administrative opgaver på dagtilbudsområdet”. Irapporten indgår tidsforbrug for seks medarbejdergrupper: Institutionsleder,souschef, daglig leder, pædagog, pædagogmedhjælper og dagplejer.For daginstitutioner er der ved opgørelsen af det samlede tidsforbrug på detre opgaver, læreplaner, børnemiljøvurdering og sprogvurdering anvendt dettidsforbrug, som personalet har registreret anvendt på hver af de tre opga-ver. For dagplejen er der ved læreplaner og børnemiljøvurdering antaget, atdagplejen i en kommune anvender en samlet tid svarende til en institution.For sprogvurderingen indgår dagplejen ikke i opgørelsen af det samlede
2
tidsforbrug. Der indgår ikke tid anvendt på forvaltningsniveau til de tre opga-ver, ligesom der ved opgørelsen af tidsforbruget til sprogvurderinger ikkeindgår tid anvendt uden for institutionerne.De enkelte personalegruppers opgørelse af tidsforbruget til de tre opgaver eromregnet til landstal på grundlag af kommunernes og daginstitutionernesindberetning af antal ansatte til Danmarks Statistik. Der er anvendt Dan-marks Statistik´s opgørelse af antallet af fuldtidsansatte i vuggestuer, børne-haver og aldersintegrerede daginstitutioner i 2008 ifølge ”Børnepasningmv.”, Danmarks Statistik, jf.http://www.statistikbanken.dk.Ved beregningen af det samlede tidsforbrug er der herudover korrigeret fortidsforbrug til ferie, kurser, og andet fravær, f.eks. som følge af sygdom.Korrektionen er baseret på Finansministeriets vejledning af beregning aftimenorm i DUT-sager, december 2006.Ved prisfastsættelse af tiden anvendt på de tre opgaver er der anvendt brut-totimelønnen ifølge de fælleskommunale løndata, jf.http://www.fldnet.dk/På baggrund af ovenstående er det nuværende ressourceforbrug i daginsti-tutioner og dagpleje i tilknytning til arbejdet med pædagogiske læreplaneropgjort til 440,2 mio. kr., arbejdet i tilknytning til børnemiljøvurderinger eropgjort til 96,0 mio. kr. og ressourceforbruget i daginstitutioner til arbejdetmed dagtilbudslovens regler om sprogvurderinger er opgjort til 73,2 mio. kr.Ved beregningen af frigørelselsespotentialet i tilknytning til forslaget om depædagogiske læreplaner er det forudsat, at der gennemsnitlig kan frigøres25 procent af det nuværende tidsforbrug som opgjort ovenfor, svarende til110,0 mio. kr.Ved beregningen af frigørelselsespotentialet i tilknytning til forslaget om bør-nemiljøvurdering er der indledningsvis reduceret med den nuværende sam-lede tid anvendt på børnemiljøvurderinger som opgjort ovenfor, svarende til96,0 mio. kr., idet kravet om udarbejdelse af en børnemiljøvurdering mv.bortfalder. Supplerende er der kompenseret for en stigning i den tid, der istedet skal anvendes til pædagogiske læreplaner, idet arbejdet med børne-miljø fremadrettet skal være en integreret del af arbejdet med pædagogiskelæreplaner. Stigningen er forudsat til 5 procent af tiden anvendt til pædago-giske læreplaner efter reduktion af frigørelsespotentialet, svarende til 16,3mio. kr.Ved beregningen af frigørelsespotentialet i tilknytning til forslaget om sprog-vurderinger er det forudsat, at der gennemsnitlig kan frigøres 20 procent afdet nuværende tidsforbrug på sprogvurderinger i dagtilbud som opgjortovenfor, svarende til 14,6 mio. kr. Hertil kommer effekt af ændringerne vedr.folkeskoleloven, hvor det er antaget, at der kan frigøres 0,5 mio. kr.
3
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget forhandles p.t. med KL.
Benedikte Kiær/Birgitte Olesen