Socialudvalget 2009-10
L 178
Offentligt
837400_0001.png
837400_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 22
Dato: 3. maj 2010
1060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 2 (SOUL 178).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen (S).
E-mail [email protected]
chvi/ J.nr. 2010-1085
Spørgsmål nr. 2:”Vil ministeren konkretisere, hvordan kommunerne skal koble kriterierne iden ny formålsbestemmelse (ny § 46 og ny § 142, stk. 7) med vurderingenaf opholdsstedernes egnethed og tilsynet med opholdsstedet, som indgår i L177?”
Svar:Et vigtigt formål med Barnets Reform er at sikre fokus på kvaliteten af ind-satsen over for udsatte børn og unge. Af udredningsarbejdet i forbindelsemed Barnets Reform fremgik det således, at en stor del af udsatte børn ogunge har alvorlige vanskeligheder på en række områder, herunder genereltrivsel, sociale, familiemæssige relationer og øvrige netværk, skolegang,sundhed og overgang til voksenlivet. Det er derfor vigtigt, at kommuner såvelsom anbringelsessteder målretter indsatsen, så det enkelte barn kan få denbedst mulige støtte i forhold til forskellige nødvendige aspekter af barnetsudvikling.På den baggrund blev det derfor med Barnets Reform aftalt at præcisereservicelovens § 46, så det fremgår helt klart, hvad det overordnede formålmed indsatsen over for børn og unge skal være. I bestemmelsen er der for-muleret 5 konkrete formål, som støtten efter servicelovens kapitel 11 skalsigte mod (nære stabile relationer til voksne, opbygning af sociale relationerog netværk, skolegang, sundhed og trivsel samt forberedelse til et selvstæn-digt voksenliv). Det er hensigten, at de enkelte målsætninger skal fungere
2
som pejlemærker, når kommunerne tilrettelægger konkrete tiltag over for etbestemt barn eller en ung. Det kan f.eks. gøre sig gældende, når kommu-nerne udarbejder handleplaner eller når de godkender og fører tilsyn med etanbringelsessted, herunder et privat opholdssted.Med Barnets Reform har aftaleparterne endvidere været enige om, at god-kendelse og tilsyn med anbringelsesstederne spiller en vigtig rolle i forhold tilat sikre, at de anbragte børn modtager tilstrækkelig støtte. Det driftsoriente-rede tilsyn skal være med til at sikre, at anbringelsen af børn og unge skerunder betryggende rammer på steder, som formår at bidrage positivt tilbørns udvikling. Derfor foreslås det med lovforslaget om Barnets Reform, atder fremover stilles mere detaljerede krav til såvel godkendelse som detløbende tilsyn med anbringelsesstederne. Det skal som hidtil være op til denenkelte kommune selv at tilrettelægge den måde, som kommunen konkretgodkender og fører tilsyn med anbringelsesstederne på. De indholdsmæssi-ge krav til tilsynet skal tage udgangspunkt i en vurdering af, om anbringel-sesstedets pædagogiske målsætning og metoder gør opholdsstedet egnet tilat opfylde målgruppens behov, herunder særligt de behov, som også erbeskrevet i § 46. Konkret skal kommunerne i deres godkendelse og tilsynfokusere på, om det konkrete anbringelsessted i tilstrækkeligt omfang harden pædagogik og de nødvendige kompetencer, der skal til for at støtte ogudvikle den målgruppe, som stedet er godkendt til at modtage. Det konkreteopholdssted skal således vurderes ud fra den konkrete målgruppes behov.Det betyder, at f.eks. skolegang ikke er et relevant kriterium i forhold til vur-deringen af opholdssteder for spædbørn, da målgruppen ikke har nogetbehov herfor. De nye regler om godkendelse af og tilsyn med anbringelses-stederne vil blive beskrevet yderligere i en ny vejledning om særlig støtte tilbørn og unge og deres familier som udsendes samtidig med, at lovforslagetom Barnets Reform træder i kraft.
Benedikte Kiær/ Lise Stidsen Vandal