Retsudvalget 2009-10
L 185
Offentligt
837046_0001.png
837046_0002.png
837046_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
29. april 2010Strafferetskontoret2009-730-1047EHL40982
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lovom ændring af tv-overvågningsloven (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning for boligorganisationer m.v. og idrætsanlæg) (L 185), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. april 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af tv-overvågningsloven (Udvidelse af adgangen til

tv-overvågning for boligorganisationer m.v. og idrætsanlæg) (L 185):

”Idet Foreningen af Lystbåde i Danmark (FLID) oplever etstigende problem med indbrud i lystbåde og tyveri af samme,vil ministeren da medvirke til at sikre, at lystbådehavne ogsåkan få tilladelse til at tv-overvåge, således at indbruddene ogtyverierne præventivt kan hindres samt effektivt opklares?”

Svar:

Som anført i lovforslagets bemærkninger er reglerne om privates tv-overvågning udformet ud fra en afvejning af navnlig hensynet til privat-livets fred, herunder borgernes adgang til at kunne færdes i det offentligerum uden at blive overvåget, over for hensynet til kriminalitetsbekæm-pelse mv.Reglerne blev senest ændret i 2007 på baggrund af anbefalingerne i tv-overvågningsudvalgets betænkning nr. 1483/2006 om tv-overvågning.Justitsministeriet kan tilslutte sig udvalgets synspunkt om, at private ikkebør have fri adgang til at tv-overvåge frit tilgængelige områder, men kuni tilfælde, hvor der er et særligt behov, således at de fordele, der kan væreved tv-overvågning med hensyn til forebyggelse og efterforskning afkriminalitet, må anses for at overstige ulemperne, herunder at tv-overvågning af borgerne kan opleves som en indskrænkning i deres fri-hed til at kunne færdes frit og uovervåget i det offentlige rum.Justitsministeriet har fundet, at der for så vidt angår boligorganisationermv. og idrætsanlæg foreligger et sådant særligt behov, som begrunderadgang til tv-overvågning under forudsætning af, at overvågningen ervæsentlig af hensyn til kriminalitetsforebyggelse. Ministeriet har hervedbl.a. lagt vægt på forekomsten af alvorlige problemer med uro og hær-værk i udsatte boligområder og hooligan-uroligheder i form af vold oghærværk ved idrætsanlæg.Omvendt finder Justitsministeriet ikke på det foreliggende grundlag, atder for så vidt angår lystbådehavne er et særligt behov for at udvide mu-lighederne for at foretage tv-overvågning.Hvad angår de eksisterende muligheder for at foretage tv-overvågning afhavne kan Justitsministeriet oplyse, at forbuddet i tv-overvågningsloven2
kun gælder overvågning, som foretages af private, og kun overvågning afområder, der benyttes til almindelig færdsel.Det følger i den forbindelse af havnelovens § 6, at en havn kan organise-res som 1) en statshavn, 2) en kommunal havn, 3) en kommunal selvsty-rehavn, 4) et helt eller delvist kommunalt ejet aktieselskab eller 5) enprivatretligt organiseret havn, der ikke er omfattet af nr. 4.For en række havne gælder der således ikke i dag noget forbud i tv-overvågningsloven mod tv-overvågning.Hertil kommer, at det i forhold til tv-overvågning, der ønskes foretaget afprivate, beror på en konkret vurdering, om f.eks. et havneområde i formaf en mole til lystbåde må anses for at blive benyttet til almindelig færd-sel og dermed er omfattet af forbuddet i tv-overvågningsloven.
3