Retsudvalget 2009-10
L 185
Offentligt
848860_0001.png
848860_0002.png
848860_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. maj 2010Strafferetskontoret2009-730-1047EHL41020
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18, som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 17. maj 2010 vedrørende forslagtil lov om ændring af lov om tv-overvågning (Udvidelse af adgangen tiltv-overvågning for boligorganisationer m.v. og idrætsanlæg). (L 185).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om tv-overvågning (Udvidelse af adgangen til

tv-overvågning for boligorganisationer m.v. og idrætsanlæg). (L

185):

”Under henvisning til ministerens besvarelse af spørgsmål nr.5 drejer det sig om, at det skal være en plan, som kommune,politi og boligselskab laver i fællesskab for hvordan krimina-liteten i et område nedbringes.”

Svar:

Justitsministeriet har forstået anmodningen således, at der ønskes tekniskbistand til et ændringsforslag, hvorefter det er en betingelse for, at alme-ne boligorganisationer og andre organisationer og foreninger mv., derrepræsenterer husstandene i et boligområde, kan opnå tilladelse til at fo-retage tv-overvågning i medfør af den foreslåede § 2, stk. 2, i tv-overvågningsloven, at der udarbejdes en plan som angivet i spørgsmålet.Et sådant ændringsforslag vil kunne udformes således:”ÆndringsforslagAf …, tiltrådt af …:Til § 1

x)

Nr. 1 affattes således:”1. I§ 2indsættes som nye stykker:»Stk.2.Politidirektøren kan uanset bestemmelsen i § 1, stk. 1, efter an-søgning give boligorganisationer og foreninger m.v., der repræsentererhusstandene i et boligområde, tilladelse til at foretage tv-overvågning afdet pågældende boligområde og af arealer, som ligger i direkte tilknyt-ning hertil, når overvågningen er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbe-kæmpelse. Det er en betingelse, at kommunalbestyrelsen, politidirektørenog den pågældende boligorganisation m.v. i fællesskab udarbejder enplan for bekæmpelse af kriminaliteten i boligområdet. En tilladelse kangives for højst 5 år ad gangen.Stk. 3.Politidirektøren kan uanset bestemmelsen i § 1, stk. 1, efter an-søgning give ejere af idrætsanlæg tilladelse til at foretage tv-overvågningaf anlæggets indgange, facader, indhegninger m.v. og af arealer, som lig-2
ger i direkte tilknytning hertil, når overvågningen er væsentlig af hensyntil kriminalitetsbekæmpelse. En tilladelse kan gives for højst 5 år ad gan-gen.«[Indsættelse af en bestemmelse om, at der forinden en tilladelse til tv-overvågning gives, skal udarbejdes en plan, som kommune, politi og bo-ligorganisation mv. laver i fællesskab for, hvordan kriminaliteten i detpågældende område bekæmpes.]”Ændringsforslaget indebærer, at der i den foreslåede § 2, stk. 2, i tv-overvågningsloven indsættes et krav om, at der skal udarbejdes en planfor bekæmpelse af kriminaliteten i boligområdet, før der kan gives tilla-delse til tv-overvågning i medfør af bestemmelsen. Planen skal udarbej-des af kommune, politi og boligorganisation mv. i fællesskab.Der bør i givet fald i bemærkningerne til et sådant ændringsforslag nær-mere redegøres for, hvad den nævnte plan skal indeholde.Justitsministeriet kan ikke støtte ændringsforslaget, idet det efter ministe-riets opfattelse er tilstrækkeligt, at det bl.a. er en betingelse for at en bo-ligorganisation mv. kan få tilladelse til tv-overvågning i medfør af denforeslåede § 2, stk. 2, i tv-overvågningsloven, at det politifagligt vurde-res, at tv-overvågningen i sig selv er væsentlig af hensyn til kriminali-tetsbekæmpelse.
3