Retsudvalget 2009-10
L 199
Offentligt
852848_0001.png
852848_0002.png
852848_0003.png
852848_0004.png
852848_0005.png
852848_0006.png
852848_0007.png
852848_0008.png
852848_0009.png
852848_0010.png
852848_0011.png
852848_0012.png
852848_0013.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
25. maj 2010Procesretskontoret2009-711-0226KHE41364+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lovom ændring af konkursloven og forskellige andre love (Rekonstruktionm.v.) (L 199), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministerenden 20. maj 2010.
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 11 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af konkursloven og forskellige andre love (Rekon-

struktion m.v.) (L 199):

”Uagtet at ministeren i sin besvarelse af L 199 – spørgsmål 8anfører, at et ændringsforslag, som det ønskede, ville blivemeget omfattende m.v., skal man bede om teknisk bistand tilet ændringsforslag med bemærkninger, som det i spørgsmål 8angivne.”

Svar:

Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet ville i princippet teknisk setkunne udformes på den måde, som fremgår af vedlagte udkast til æn-dringsforslag med bemærkninger.Efter Justitsministeriets opfattelse vil det imidlertid – som anført i besva-relsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 8 vedrørende lovforslaget – føre tilen grundlæggende indbyrdes modstrid i regelsættet, hvis et sådant æn-dringsforslag vedtages.Selv om man i princippet rent teknisk ved skifteretterne vil kunne opere-re med en rekonstruktionsbehandling, der går ud på afvikling af skyldne-rens virksomhed uden gennemførelse af en tvangsakkord, vil medtagelseaf en sådan mulighed for afvikling inden for rammerne af rekonstrukti-onsinstituttet således efter Justitsministeriets opfattelse være i afgørendemodstrid med det helt grundlæggende formål med lovforslaget – at for-bedre mulighederne for videreførelse af levedygtige, men midlertidigtinsolvente virksomheder.Medtagelse af en mulighed for afvikling under en rekonstruktionsbe-handling vil således efter Justitsministeriets opfattelse medføre en storrisiko for, at den tilsigtede forbedring af mulighederne for at videreførelevedygtige, men midlertidigt insolvente virksomheder ikke opnås.Det indgår således som et helt afgørende element i de foreslåede reglerom rekonstruktionsbehandling, at en virksomhedikkemå være under re-konstruktionsbehandling, medmindre der fortsat er reel udsigt til en re-konstruktion i form af tvangsakkord og/eller virksomhedsoverdragelse,jf. blandt andet de foreslåede regler om fremlæggelse og vedtagelse af enrekonstruktionsplan, tidsfrister for rekonstruktionsbehandlingen og re-konstruktørens underretningspligt i tilfælde af ændrede forudsætninger2
eller af, at der ikke er udsigt til at få gennemført en rekonstruktion (for-slag til konkurslovens § 11 a, stk. 2, §§ 11 c-11 f, § 13, § 13 a og § 15,stk. 2).Disse forslag er blandt andet møntet på at undgå, at rekonstruktionsbe-handling – som det er sket for anmeldt betalingsstandsning efter de gæl-dende regler – i praksis bliver brugt til afvikling af virksomheder. Hvisrekonstruktionsbehandling i praksis bruges til afvikling af virksomheder,må det forventes i høj grad at vanskeliggøre videreførelsen af en virk-somhed, der er under rekonstruktionsbehandling, fordi der – som det ertilfældet for anmeldt betalingsstandsning – hos potentielle kunder og le-verandører mv. vil være en forventning om, at virksomheden sandsynlig-vis snart lukker.Det følger af det anførte, at Justitsministeriet ikke kan støtte et ændrings-forslag som anført i spørgsmålet. Medtagelsen af en sådan mulighed vilsåledes efter Justitsministeriets opfattelse kunne være ødelæggende forden tilsigtede forbedring af mulighederne for at videreføre levedygtige,men midlertidigt insolvente virksomheder.Det bemærkes i øvrigt, at nedenstående udkast til ændringsforslag givermulighed for rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling, hvisskyldneren anmoder om det i begæringen om rekonstruktionsbehandling,og dermed ikke giver mulighed for, at en rekonstruktionsbehandling medhenblik på rekonstruktion senere overgår til rekonstruktionsbehandlingmed henblik på afvikling. Udkastet til ændringsforslag er udformet pådenne måde, fordi det som følge af de betydelige forskelle mellem rekon-struktionsbehandling med henblik på rekonstruktion og rekonstruktions-behandling med henblik på afvikling efter Justitsministeriets opfattelseikke umiddelbart er muligt at udforme regler om overgang fra den enebehandlingsform til den anden.
3

Udkast til ændringsforslag med bemærkninger

ÆndringsforslagTil § 1

x)

I det undernr. 11foreslåedeafsnit I Aindsættes efter § 15 b:”Kapitel 2 fRekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling

§ 16.

Reglerne i dette kapitel anvendes, hvis skyldneren har anmodetom det i begæringen om rekonstruktionsbehandling.

§ 16 a.

En skyldner, der er insolvent, jf. § 17, stk. 2, og § 18, skal tagesunder rekonstruktionsbehandling, når det begæres af skyldneren. § 22,stk. 1, finder tilsvarende anvendelse.Stk. 2.§ 10 c, § 11, stk. 2, 3 og 6, § 11 a, stk. 1, 2 og 5-7, og §§ 11 bog 11 g finder tilsvarende anvendelse.

§ 16 b.

Senest en uge før mødet med fordringshaverne skal rekonstruk-tøren sende sit forslag til afviklingsplan til samtlige kendte fordringsha-vere og skifteretten.Stk. 2.Forslaget til afviklingsplan skal indeholde:1) En begrundet redegørelse for, hvordan afviklingen agtes foretaget, ogen vurdering af, om der er væsentlige forhold, som kan være til hin-der for en gennemførelse af denne afvikling.2) Så vidt muligt oplysning om skyldnerens balance pr. dagen for ind-ledningen af rekonstruktionsbehandling med angivelse af afvigelsersom følge af senere indtrufne ændringer.3) Oplysning om, hvorvidt der efter tillidsmandens opfattelse er manglerved skyldnerens seneste årsrapport.Stk. 3.Forslaget til afviklingsplan skal være tiltrådt af skyldneren. For-slaget skal vedlægges tillidsmandens vurdering af skyldnerens aktiver ogen erklæring fra rekonstruktøren og tillidsmanden om, hvorvidt planenefter deres skøn er gennemførlig.Stk. 4.Hvis forslaget til afviklingsplan ikke senest på mødet med for-dringshaverne opfylder kravene i stk. 2 og 3, bestemmer skifteretten, atrekonstruktionsbehandlingen ophører. Det samme gælder, hvis den ba-lance, der er nævnt i stk. 2, nr. 2, ikke foreligger senest på mødet medfordringshaverne.Stk. 5.§§ 11 d og 11 e finder tilsvarende anvendelse.4

§ 16 c.

Rekonstruktøren skal inden tre måneder efter rekonstruktions-behandlingens indledning sende en redegørelse til samtlige kendte for-dringshavere og skifteretten om alle væsentlige forhold vedrørende re-konstruktionsbehandlingen, herunder resultatet af en eventuel fortsat driftaf skyldnerens virksomhed, og oplysning om, hvornår afviklingen afskyldnerens virksomhed forventes afsluttet.Stk. 2.Hvis forudsætningerne for afviklingsplanen ændrer sig væsent-ligt, skal rekonstruktøren uden ugrundet ophold orientere fordringshaver-ne og skifteretten herom. Skifteretten indkalder til et møde i skifteretten,hvor der tages stilling til, om rekonstruktionsbehandlingen skal ophøre,eller om afviklingsplanen skal ændres. § 16 b finder tilsvarende anven-delse.

§ 16 d.

§ 12, stk. 1, 3 og 4, og § 12 h finder tilsvarende anvendelse.

§ 16 e.

Under rekonstruktionsbehandlingen kan arrest eller udlæg ikkeforetages i skyldnerens aktiver, og skyldnerens ejendom kan ikke tagestil brugeligt pant. Dette gælder dog ikke for pantefordringer, som ikkeville kunne omstødes i tilfælde af konkurs. Krav, som skyldneren erhver-ver under rekonstruktionsbehandlingen, kan ikke berigtiges ved modreg-ning med fordringer på skyldneren, som er erhvervet før fristdagen.Stk. 2.Der kan ikke ske rådighedsberøvelse på grundlag af arrest, ogder kan ikke ske rådighedsberøvelse eller søges fyldestgørelse på grund-lag af udlæg, som ville bortfalde i tilfælde af konkurs, medmindre udlæger foretaget på grundlag af en pantefordring, som ikke ville kunne om-stødes. Skifteretten kan dog bestemme, at der kan foretages rådighedsbe-røvelse.Stk. 3.Ved udlæg i fordringer finder retsplejelovens § 523, stk. 2-4,tilsvarende anvendelse. Udlagte fordringer kan indkræves, når de forfal-der. Betales udlagte fordringer, forbliver det indkomne beløb i fogedret-tens besiddelse.Stk. 4.Bestemmelserne i stk. 2 medfører ikke tab af en af udlæggetfølgende sikkerhedsret.

§ 16 f.

Såfremt det må anses for nødvendigt af hensyn til rekonstrukti-onsbehandlingens formål, kan skifteretten, når skyldneren med re-konstruktørens samtykke fremsætter begæring herom, bestemme, at derikke skal kunne foretages udlæg eller rådighedsberøvelse, herunder over-tagelse til brugeligt pant, eller søges fyldestgørelse på grundlag af pante-fordringer, som ikke ville kunne omstødes i tilfælde af konkurs.5
Stk. 2.Træffer skifteretten afgørelse efter stk. 1, skal skyldneren betaleløbende ydelser på de i stk. 1 nævnte pantefordringer, efterhånden somde forfalder. Med henblik på betalingen af disse ydelser kan skifterettenbestemme, at skyldneren med passende mellemrum skal indbetale nær-mere fastsatte beløb på en særskilt konto i bank eller sparekasse. Re-konstruktøren afgiver straks indberetning til skifteretten, såfremt indbeta-ling ikke er sket senest 7 dage efter betalingsfristen ifølge skifterettensafgørelse.Stk. 3.Såfremt det må anses for nødvendigt af hensyn til rekonstrukti-onsbehandlingens formål, kan skifteretten, når skyldneren med re-konstruktørens samtykke fremsætter begæring herom, bestemme, at enpanteret eller retsforfølgning, der vil kunne omstødes i tilfælde af kon-kurs, ikke skal være til hinder for, at skyldneren udskiller aktiver omfat-tet af panteretten eller retsforfølgningen som led i driften.Stk. 4.Skifteretten kan bestemme, at stk. 2 ikke skal gælde med hen-syn til bestemte pantefordringer, som ikke kan forventes dækket af pan-tet.

§ 16 g.

Personer, som er ansat i skyldnerens erhvervsvirksomhed, ogsom vederlægges periodevis bagud, kan kræve, at skyldneren stiller be-tryggende sikkerhed for det til enhver tid først forfaldende vederlag, forså vidt det vedrører tiden efter rekonstruktionsbehandlingens indledning.Stilles sikkerheden ikke inden 14 dage eller, hvis tiden for den ansattesydelse til skyldneren er kommet, uden ugrundet ophold, kan den ansatteophæve arbejdsaftalen.

§ 16 h.

Er en ydelse, for hvilken der skal svares vederlag, overgivet tilskyldneren efter rekonstruktionsbehandlingens indledning, kan ydelsenkræves tilbage, medmindre rekonstruktøren tiltræder aftalen. Er forfalds-tid for modydelsen ikke kommet, skal der på opfordring stilles sikkerhedfor denne.Stk. 2.Er der rådet således over ydelsen, at den ikke kan tilbageleveresi væsentlig uforandret stand, og kommer skyldneren senere under kon-kurs, svarer boet vederlag efter reglen i § 94, nr. 2. Har konkursboet rådetover ydelsen, svares vederlag dog efter reglen i § 93, nr. 3.

§ 16 i.

Når skyldnerens virksomhed er afviklet, bestemmer skifteretten,at rekonstruktionsbehandlingen ophører. Rekonstruktøren skal straks gi-ve skifteretten meddelelse om, at skyldnerens virksomhed er afviklet.
6
Stk. 2.Skifteretten skal senest seks måneder efter mødet med for-dringshaverne, jf. § 16 b, stk. 5, jf. § 11 e, bestemme, at rekonstruktions-behandlingen ophører. § 13 a finder dog tilsvarende anvendelse.Stk. 3.Rekonstruktionsbehandlingen ophører endvidere, hvis konkurs-dekret afsiges.Stk. 4.§§ 15 og 15 b finder tilsvarende anvendelse.

§ 16 j.

I øvrigt finder reglerne i kapitel 2-2 e ikke anvendelse ved re-konstruktionsbehandling efter reglerne i dette kapitel.”

y)

I den undernr. 13foreslåede affattelse af§ 24, 1. pkt.,indsættes efter”ophør”: ”, medmindre rekonstruktionsbehandlingen sker efter reglerne ikapitel 2 f.”BemærkningerTil nr. xÆndringsforslaget går ud på i de foreslåede regler om rekonstruktionsbe-handling at medtage regler om afvikling. Ændringsforslaget bygger påfølgende hovedprincipper:Af hensyn til overskueligheden samles reglerne om afvikling i et sær-skilt kapitel.Som udgangspunkt gælder samme regler for afvikling som for rekon-struktionsbehandling i øvrigt, dog således:- at de foreslåede regler om indholdet og virkningerne af en rekon-struktion, som alene angår tvangsakkord og virksomhedsoverdra-gelse (forslaget til konkurslovens §§ 10-10 b og §§ 14-14 e), ikkegælder for afvikling.- at de foreslåede regler om fordringshaveres begæring om rekon-struktionsbehandling og om rekonstruktørens overtagelse af ledel-sen af skyldneren virksomhed, som har til formål at styrke mulig-hederne for at videreføre skyldnerens virksomhed (forslaget tilkonkurslovens § 11, stk. 1, 4 og 5, § 11 a, stk. 3 og 4, § 11 h, § 12,stk. 5 og 6, §§ 12 a og b og § 15 a), ikke gælder for afvikling.- at den del af de foreslåede regler om rekonstruktionsbehandlingensretsvirkninger, som angår virksomhedsoverdragelse, forbud modindividualforfølgning, behandlingen af pantsatte aktiver, krav modskyldneren, omstødelse og gensidigt bebyrdende aftaler, som har tilformål at styrke mulighederne for at videreføre skyldnerens virk-somhed (forslaget til konkurslovens § 12, stk. 2, og §§ 12 c-12 g og7
12 i-12 u), ikke gælder for afvikling. I stedet foreslås der for afvik-ling regler om forbud mod individualforfølgning, modregning oggensidigt bebyrdende aftaler svarende til de gældende regler omanmeldt betalingsstandsning (gældende §§ 16-16 c svarende til demed ændringsforslag nr. x foreslåede §§ 16 e-16 h).- at de foreslåede regler om en rekonstruktionsplan (forslaget tilkonkurslovens §§ 11 c-11 f) erstattes af tilsvarende regler om enafviklingsplan (forslaget til §§ 16 b og 16 c), og således at de fore-slåede regler om gennemførelse af en rekonstruktion (forslaget tilkonkurslovens §§ 13-13 f) erstattes af regler om afslutning af re-konstruktionsbehandlingen, når skyldnerens virksomhed er afvik-let, og om afslutning af rekonstruktionsbehandlingen senest indenfor samme frister, som foreslås for gennemførelse af en rekonstruk-tion (forslaget til § 16 i).Til § 16Det foreslås, at reglerne i kapitel 2 f om rekonstruktionsbehandling medhenblik på afvikling skal anvendes, hvis skyldneren har anmodet om det ibegæringen om rekonstruktionsbehandling.Forslaget indebærer, at en rekonstruktionsbehandling, der er indledt efterde almindelige regler i kapitel 2-2 e, ikke senere kan overgå til behand-ling efter reglerne i kapitel 2 f.Til § 16 aDet foreslås istk. 1, 1. pkt.,at en skyldner, der er insolvent, skal tagesunder rekonstruktionsbehandling, når det begæres af skyldneren. Kon-kurslovens § 22, stk. 1, om vedlæggelse af en opgørelse over aktiver ogpassiver samt en liste over fordringshaverne finder tilsvarende anvendel-se, jf.2. pkt.Det foreslåede stk. 1 svarer til det foreslåede § 11, stk. 1, for så vidt an-går skyldnerens begæring om rekonstruktionsbehandling. Forslaget inde-bærer, at en fordringshaver ikke kan begære rekonstruktionsbehandlingmed henblik på afvikling, men kun med henblik på rekonstruktion. Enfordringshaver kan i stedet indgive konkursbegæring.
8
Det foreslås istk. 2,at de foreslåede § 10 c, § 11, stk. 2, 3 og 6, § 11 a,stk. 1, 2 og 5-7, og §§ 11 b og 11 g skal finde tilsvarende anvendelse pårekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling.Det drejer sig om de foreslåede reglerom,at fordringshaverne skal be-handles lige,omforslag til rekonstruktør og tillidsmand,om,at en rekon-struktionsbegæring ikke kan tilbagekaldes, når rekonstruktionsbehand-ling er indledt,omskifterettens beslutning om indledning af rekonstruk-tionsbehandling, herunder om beskikkelse af rekonstruktør og tillids-mand, fastsættelse af tidspunktet for et møde med fordringshaverne ogsikkerhedsstillelse for omkostninger,omrekonstruktørens meddelelse tilfordringshaverne om rekonstruktionsbehandlingens indledning ogomudskiftning af rekonstruktør og tillidsmand.Til § 16 bDet foreslås, at der senest fire uger efter rekonstruktionsbehandlingensindledning skal fremlægges og vedtages en afviklingsplan, på sammemåde som der ved rekonstruktionsbehandling med henblik på rekonstruk-tion skal fremlægges og vedtages en rekonstruktionsplan, jf. forslaget tilkonkurslovens §§ 11 c-11 e.Det foreslås, at forslaget til afviklingsplan blandt andet skal indeholde enbegrundet redegørelse for, hvordan afviklingen agtes foretaget, og envurdering af, om der er væsentlige forhold, som kan være til hinder foren gennemførelse af denne afvikling, jf.stk. 2, nr. 1.Dette træder i stedetfor kravet om, at forslaget til rekonstruktionsplan blandt andet skal inde-holde en begrundet redegørelse for, hvilken type forslag til rekonstrukti-on der agtes fremsat, og en vurdering af, om der er væsentlige forhold,som kan være til hinder for en gennemførelse af denne rekonstruktion,samt en redegørelse for de væsentligste skridt, der agtes foretaget underrekonstruktionsbehandlingen, jf. forslaget til konkurslovens § 11 c, stk. 2,nr. 1 og 4. I øvrigt foreslås der samme regler om indholdet og behandlin-gen af forslaget til afviklingsplan som om forslaget til rekonstruktions-plan.Til § 16 cDet foreslås istk. 1,at rekonstruktøren inden tre måneder efter rekon-struktionsbehandlingens indledning skal sende en redegørelse til samtligekendte fordringshavere og skifteretten om alle væsentlige forhold vedrø-9
rende rekonstruktionsbehandlingen, herunder resultatet af en eventuelfortsat drift af skyldnerens virksomhed, og oplysning om, hvornår afvik-lingen af skyldnerens virksomhed forventes afsluttet.Det foreslåede stk. 1 svarer til det foreslåede § 11 f, stk. 1, om rekon-struktionsbehandling med henblik på rekonstruktion.Det foreslås istk. 2,at hvis forudsætningerne for afviklingsplanen ændrersig væsentligt, skal rekonstruktøren uden ugrundet ophold orientere for-dringshaverne og skifteretten herom. Skifteretten skal i givet fald indkal-de til et møde i skifteretten, hvor der tages stilling til, om rekonstrukti-onsbehandlingen skal ophøre, eller om afviklingsplanen skal ændres. Denforeslåede § 16 b finder tilsvarende anvendelse på fremlæggelse og ved-tagelse af en ændret afviklingsplan.Det foreslåede stk. 2 svarer til det foreslåede § 11 f, stk. 2, om rekon-struktionsbehandling med henblik på rekonstruktion.Til § 16 dDet foreslås, at de foreslåede § 12, stk. 1, 3 og 4, og § 12 h skal finde til-svarende anvendelse på rekonstruktionsbehandling med henblik på afvik-ling.Det drejer sig om de foreslåede reglerom,at skyldneren ikke må foretagevæsentlige dispositioner uden rekonstruktørens samtykke, og at betalingaf gæld kun må ske i overensstemmelse med konkursordenen, eller hvisbetaling er nødvendig for at afværge tab,omskyldnerens regnskabsaf-læggelse over for rekonstruktøren,omskyldnerens oplysningspligt mv.ogomrekonstruktionsbehandlingens ekstinktive virkning.Til § 16 eDet foreslås at videreføre den gældende regel i konkurslovens § 16 omudelukkelse af pant og udlæg i skyldnerens aktiver, bortset fra udlæg forpantefordringer, som ikke ville kunne omstødes i tilfælde af konkurs, så-ledes at rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling træder i ste-det for anmeldt betalingsstandsning.Til § 16 f10
Det foreslås at videreføre den gældende regel i konkurslovens § 16 a omskifterettens beslutning om udelukkelse af udlæg for pantefordringer,som ikke ville kunne omstødes i tilfælde af konkurs, således at rekon-struktionsbehandling med henblik på afvikling træder i stedet for anmeldtbetalingsstandsning.Til § 16 gDet foreslås at videreføre den gældende regel i konkurslovens § 16 b ombagudlønnede ansattes krav på sikkerhedsstillelse for lønnen, således atrekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling træder i stedet foranmeldt betalingsstandsning.Til § 16 hDet foreslås at videreføre den gældende regel i konkurslovens § 16 c omydelser, for hvilke der skal svares vederlag, der overgives til skyldnerenefter anmeldelse af betalingsstandsning, således at rekonstruktionsbe-handling med henblik på afvikling træder i stedet for anmeldt betalings-standsning.Til § 16 iDet foreslås istk. 1, 1. pkt.,at skifteretten skal bestemme, at rekonstruk-tionsbehandlingen ophører, når skyldnerens virksomhed er afviklet. Re-konstruktøren skal straks give skifteretten meddelelse om, at skyldnerensvirksomhed er afviklet, jf.2. pkt.Det foreslås istk. 2, 1. pkt.,at skifteretten under alle omstændigheder –dvs. uanset om skyldnerens virksomhed er afviklet – senest seks månederefter mødet med fordringshaverne om afviklingsplanen skal bestemme, atrekonstruktionsbehandlingen ophører.Det foreslås dog i stk. 2,2. pkt.,at den foreslåede § 13 a om forlængelseaf seksmånedersfristen skal finde tilsvarende anvendelse. Henvisningentil den foreslåede § 13 a indebærer, at skifteretten kan forlænge seksmå-nedersfristen med indtil to måneder ad gangen, dog ikke ud over fire må-neder, hvis skyldneren med rekonstruktørens samtykke anmoder heromog fordringshaverne vedtager dette efter den foreslåede § 13 d.
11
Det foreslås istk. 3,at rekonstruktionsbehandlingen endvidere ophører,hvis konkursdekret afsiges. Dette svarer til det gældende § 16 e, stk. 1,nr. 4, om anmeldt betalingsstandsning.Det foreslås istk. 4,at de foreslåede §§ 15 og 15 b skal finde tilsvarendeanvendelse.Det drejer sig om de foreslåede regler rekonstruktionsbehandlingens op-hør og bekendtgørelse i Statstidende og registrering i Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsens it-system.Den tilsvarende anvendelse af det foreslåede § 15, stk. 1, indebærer, atskifteretten skal bestemme, at rekonstruktionsbehandlingen ophører, hvisskyldneren ikke er insolvent, ikke samarbejder loyalt eller bringer for-dringshavernes ret i fare, hvis skyldneren begærer det, eller hvis afviklin-gen ikke kan gennemføres.Den tilsvarende anvendelse af det foreslåede § 15, stk. 3, indebærer, athvis rekonstruktionsbehandlingen ophører af andre grunde, end at skyld-neren ikke er insolvent, tages skyldnerens bo under konkursbehandlingsamtidig med rekonstruktionsbehandlingens ophør. Dette gælder også,når rekonstruktionsbehandlingen ophører, fordi skyldnerens virksomheder afviklet, eller fordi seksmånedersfristen eller en eventuelt forlængetfrist for rekonstruktionsbehandlingen er udløbet.Til § 16 jDet foreslås, at de foreslåede regler i konkurslovens kapitel 2-2 e om re-konstruktionsbehandling (med henblik på rekonstruktion) i øvrigt ikkeskal finde anvendelse ved rekonstruktionsbehandling med henblik på af-vikling. De foreslåede regler i kapitel 2-2 e (§§ 10-15 b) finder såledeskun anvendelse ved rekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling,i det omfang der udtrykkeligt henvises hertil i det foreslåede kapitel 2 f(§§ 16-16 j).Når der i øvrigt i konkursloven eller anden lovgivning henvises til rekon-struktionsbehandling, omfatter det imidlertid både rekonstruktionsbe-handling med henblik på rekonstruktion, hvor konkurslovens kapitel 2-2 e finder anvendelse, og rekonstruktionsbehandling med henblik på af-vikling, hvor konkurslovens kapitel 2 f finder anvendelse. Som en undta-gelse hertil foreslås det dog med ændringsforslag nr. y, at den foreslåede12
regel i konkurslovens § 24, 1. pkt., om udsættelse af afgørelsen om kon-kurs, hvis skyldneren er under rekonstruktionsbehandling, ikke skal gæl-de, hvis skyldneren er under rekonstruktionsbehandling med henblik påafvikling.Til nr. yDet foreslås, at den foreslåede regel om, at afgørelsen om konkurs (dvs.behandlingen af en konkursbegæring) udsættes, hvis skyldneren er underrekonstruktionsbehandling, ikke skal gælde, hvis rekonstruktionsbehand-lingen sker efter de med ændringsforslag nr. x foreslåede regler om re-konstruktionsbehandling med henblik på afvikling.Forslaget indebærer, at en fordringshavers konkursbegæring skal behand-les efter konkurslovens almindelige regler, også hvis skyldneren er underrekonstruktionsbehandling med henblik på afvikling. Hvis betingelsernefor afsigelse af konkursdekret er opfyldt, skal der i givet fald afsigeskonkursdekret, og rekonstruktionsbehandlingen ophører i så fald, jf. for-slaget til konkurslovens § 16 i, stk. 3 (ændringsforslag nr. x).
13