Retsudvalget 2009-10
L 49
Offentligt
756293_0001.png
756293_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
12. november 2009Strafferetskontoret2009-730-1017JEE42349
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket ind-sats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. no-vember 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen(SF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-

ven og lov om politiets virksomhed (Styrket indsats mod omfattende

forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49):

”Ministeren bedes kommentere Retspolitisk Forenings på-stand om at fortsætkravet er tæt på at være et objektivt ansvarfor andres handlinger.”

Svar:

Retspolitisk Forening anfører i sit høringssvar over et udkast til lovfor-slaget, at de foreslåede strafskærpelsesregler og kravet om, at de pågæl-dende personer skal have forsæt (f.eks. kendskab) til, at der i området ergrov forstyrrelse af offentlig ro og orden, nærmest medfører et objektivtansvar for andres handlinger.Som der er redegjort for i lovforslagets bemærkninger, finder de foreslå-ede strafskærpelser alene anvendelse på forhold, som begås, mens eller iumiddelbar forlængelse af, at der i området foregår grov forstyrrelse afoffentlig ro og orden. Den nærmere afgrænsning heraf er beskrevet i lov-forslagets bemærkninger, og det fremgår heraf, at de foreslåede straf-skærpelsesregler alene finder anvendelse, hvis der er en tidsmæssig oggeografisk sammenhæng mellem overtrædelsen og den grove forstyrrelseaf den offentlige ro og orden.Det er i overensstemmelse med almindelige strafferetlige principper,herunder straffelovens § 19, en forudsætning for anvendelse af de fore-slåede strafskærpelsesregler, at den pågældende har forsæt (f.eks. kend-skab) til, at der i området foregår sådanne uroligheder. Lovforslaget in-debærer endvidere ingen nykriminalisering af handlinger, som i dag erlovlige. Lovforslaget er således ikke udtryk for, at en person gøres straf-feretligt ansvarlig for andres handlinger, men at de pågældende urolighe-der – som han eller hun skal kende til mv. – indgår som en skærpendeomstændigheder ved fastsættelsen af straffen for handlinger, som allere-de i dag er strafbare.
2