Europaudvalget 2008-09
2918 - Landbrug og fiskeri
Offentligt
1453707_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
5471/09 (Presse 13)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2918. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 19. januar 2009
Formand
Petr GA DALOVIČ
Den Tjekkiske Republiks landsbrugsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9548 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
5471/09 (Presse 13)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0002.png
19.I.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Petr GA DALOVIČ gav en redegørelse for
det tjekkiske formandskabs arbejdsprogram
på land-
brugs- og fiskeriområdet.
Rådet havde en orienterende drøftelse om et forslag om forpligtelser for virksomheder, der bringer
træ
i omsætning.
Da Rådet har afsluttet sine drøftelser om to beslutninger om markedsføring af henholdsvis en
gene-
tisk modificeret
(GM) raps (T45) og af en GM nellike (Dianthus caryophyllus L., linje123.8.12),
kan Kommissionen nu afslutte beslutningsproceduren for begge spørgsmål.
Rådet vedtog uden debat lovgivningspakken om "sundhedstjekket" af den fælles landbrugspolitik.
Denne pakke foretager en række vigtige justeringer af den fælles landbrugspolitik med henblik på at
gøre den fælles landbrugspolitik mere markedsorienteret og bedre i stand til at klare de nye udfor-
dringer, som landbruget står over for. Blandt foranstaltningerne i pakken er der følgende:
3 mia. EUR i forbindelse med de nye udfordringer, som landbruget står over for, idet fi-
nansieringen sker gennem en graduering af betalingerne til landbruget
yderligere afkobling af betalinger til landbruget, så landbrugerne bedre kan reagere på
markedets signaler
en blød landing for mejerisektoren, hvor mælkekvoteordningen udløber i 2015
mulighed for mere målrettet støtte til landbrugssektorer med problemer.
5471/09 (Presse 13)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0003.png
19.I.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM ..................................................................................7
OIV.....................................................................................................................................................10
FØDEVAREPRISER .........................................................................................................................11
GENETISK MODIFICEREDE ORGANISMER ..............................................................................12
KRAV TIL VIRKSOMHEDER, DER MARKEDSFØRER TRÆ OG TRÆPRODUKTER ...........13
EVENTUELT.....................................................................................................................................15
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
LA DBRUG
Sundhedstjek af den fælles landbrugspolitik*........................................................................................................16
FORSK I G
Internationalt videnskabeligt og teknologisk samarbejde - Indien - New Zealand ................................................20
TOLDSAMARBEJDE
EU's strategi for toldsamarbejdet - gennemførelse af handlingsplanen .................................................................21
DE FÆLLES UDE RIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Traktat om våbenhandel.........................................................................................................................................21
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
5471/09 (Presse 13)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.I.2009
ME
ESKERETTIGHEDER
EU-retningslinjer for dialoger om menneskerettigheder med tredjelande – Ajourføring ......................................22
HA DELSPOLITIK
Associeringsaftale mellem EU og Det Andinske Fællesskab ................................................................................23
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg ..................................................................................................23
Regionsudvalget.....................................................................................................................................................23
ÅBE HED
Aktindsigt ..............................................................................................................................................................24
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
TAC og kvoter for 2009*.......................................................................................................................................24
5471/09 (Presse 13)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0005.png
19.I.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Kris PEETERS
Minister for SMV'er og selvstændige, landbrugsminister
og minister for videnskabspolitik
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for institutionelle reformer, havne, landbrug, hav-
fiskeri og landdistrikter
Landbrugs- og fødevareminister
Landbrugsminister
Første vicelandbrugsminister
Miljøminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Landbrugs-, fiskeri- og fødevareminister
Statssekretær for landdistriktudvikling og fødevarer
Miljøminister og minister for land- og vandmiljø
Landbrugsminister og minister for landdistriktudvikling
det selvstændige samfund Castillla - La Mancha
Landbrugs- og fiskeriministers
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Naturressourcer
og Miljø
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt minister for selvstændige erhverv, små og mellem-
store virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og Landdistrikt-
udvikling
Bulgarien:
Valeri TSVETANOV
Den Tjekkiske Republik:
Petr GANDALOVIČ
Ivo HLAVÁČ
Danmark:
Troels Lund POULSEN
Tyskland:
Gert LINDEMANN
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Irland:
Brendan SMITH
Grækenland:
Konstantinos KILTIDIS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
José Luis MARTÍNEZ-GUIJARRO
Frankrig:
Michel BARNIER
Italien:
Luca ZAIA
Cypern:
Panicos POUROS
Letland:
Mārti š ROZE
Litauen:
Kazimieras STARKEVIČIUS
Luxembourg:
Fernand BODEN
Ungarn:
Barnabás FORGÁCS
5471/09 (Presse 13)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0006.png
19.I.2009
Malta:
George PULLICINO
ederlandene:
Gerda VERBURG
Østrig:
Walter GRAHAMMER
Polen:
Marek SAWICKI
Portugal:
Jaime SILVA
Rumænien:
Ilie SÂRBU
Slovenien:
Milan POGAČNIK
Slovakiet:
Stanislav BECÍK
Finland:
Sirkka-Liisa ANTTILA
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Hilary BENN
Kommissionen:
Stavros DIMAS
Mariann FISCHER BOEL
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug, naturspørgsmål og fødevarekvalitet
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Landbrugs- og skovbrugsminister
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Medlem
Medlem
5471/09 (Presse 13)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0007.png
19.I.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORMA DSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Petr Gandalovič gav ministrene en oversigt over arbejdsprogrammet og de spørgsmål, der skal drøf-
tes under det tjekkiske formandskab
1
. Landbrugsministeriets arbejde vil blive koncentreret om føl-
gende hovedområder:
1)
Fremtiden for den fælles landbrugspolitik og udviklingen af landdistrikterne
Formandskabet vil aktivt bygge på drøftelserne om fremtiden for den fælles landbrugspolitik efter
2013. Det vil stimulere en debat om, hvilke instrumenter i den fremtidige fælles landbrugspolitik,
der kan føre til, at de finansielle ressourcer anvendes mere effektivt, samt at landmændenes konkur-
renceevne øges, og lægge grundstenen til styrkelse på lang sigt af den europæiske landbrugs og for-
arbejdningsindustris stilling på det åbne globale marked. Disse emner hænger nøje sammen med
drøftelsen om fremtiden for direkte betalinger og hele første søjle efter 2013. Drøftelserne skal bane
vej for lige betingelser for alle EU-medlemsstater, ikke kun med hensyn til omfanget af direkte be-
talinger, men også i forbindelse med fordelingssystemet, der skal respektere den landbrugsmæssige
diversitet i medlemsstaterne.
2)
Politikken vedrørende landbrugsprodukter og fødevarekvalitet
For at øge den europæiske produktions konkurrenceevne agter formandskabet aktivt at fremme
drøftelserne om revisionen af politikken vedrørende landbrugsprodukter og fødevarekvalitet. Disse
drøftelser skal tilstræbe at sikre et perspektiv på lang sigt for kvalitetslandbrugsprodukter og -
fødevarer, først og fremmest produkter, der er registreret under BGB (beskyttet geografisk beteg-
nelse) eller BOB (beskyttet oprindelsesbetegnelse). De nøglespørgsmål, der skal fremhæves, omfat-
ter effektive og omfattende salgsfremmende foranstaltninger, reduktion af den administrative byrde
og afkortning af registreringsprocedurerne. Med henblik herpå vil formandskabet holde en konfe-
rence på højt niveau og fremme drøftelserne i EU-Rådet om en meddelelse, som Kommissionen
forelægger i år.
3)
Udvikling af landdistrikterne og afgrænsning af ugunstigt stillede områder
I forbindelse med udviklingspolitikken for landdistrikter har det tjekkiske formandskab planer om at
iværksætte en drøftelse af en omdefinering af ugunstigt stillede områder i forlængelse af en medde-
lelse fra Kommissionen om dette spørgsmål. Formandskabets mål er at stimulere en konstruktiv
debat, der kan føre til fastlæggelsen af ensartede procedurer og metoder til afgrænsning af disse
områder.
1
For yderligere information jf. det tjekkiske formandskabs hjemmeside:
http://www.eu2009.cz/
7
5471/09 (Presse 13)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.I.2009
4)
Forenkling af den fælles landbrugspolitik og bedre lovgivning
Fremtiden for den fælles landbrugspolitik og reduktionen af EU's administrative byrde er et betyde-
ligt horisontalt mål, og formandskabet prioriterer revisionen af den nuværende lovgivning og for-
bedringen af de lovgivningsmæssige rammer i landbruget. Det vil prøve at iværksætte en bred drøf-
telse på grundlag af den ventede rapport fra Kommissionen om opfyldelsen af målene om forenk-
ling og bedre lovgivning på landbrugsområdet. I den forbindelse vil det bestræbe sig på at vedtage
lovgivning, der tager sigte på sundhedstjekket af den fælles landbrugspolitik og at få vin inddraget i
den fælles markedsordning.
5)
Fødevaresikkerhed, veterinær- og plantesundhedsområdet
Formandskabet agter at opretholde det høje niveau for fødevaresikkerhed og gennemsigtighed i
fødekæden for forbrugerne.
6)
Forbrugeroplysning, plantebeskyttelsesmidler, dyrevelfærd
Formandskabet vil arbejde for at skabe fremskridt i forhandlingerne om forordningsforslaget om
fødevareinformation til forbrugerne. Gennem en dialog mellem medlemsstaterne og Europa-
Parlamentet vil det prøve at nå et fælles mål, som er at give forbrugerne mulighed for at træffe deres
valg på et velinformeret grundlag om sikker anvendelse af fødevarer.
Formandskabet har til hensigt at afslutte forhandlingerne om et udkast til forslag til forordning om
statistik over plantebeskyttelsesmidler. Formålet med denne forordning er at fastsætte velafbalance-
rede regler for markedsføring af disse stoffer, der skal sikre et højt niveau for forbrugersikkerhed og
-beskyttelse samt forbedre og forenkle den måde, hvorpå det indre marked fungerer.
Formandskabet tillægger forslaget til forordning om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet stor
betydning. Det agter at ændre det ved at indføre de nødvendige forbedringer og forenklinger og
præcisere de relevante bestemmelser på dette område. Formandskabet vil også indlede en debat om
revisionen af lovgivningen om beskyttelse af dyr, der anvendes til forskningsformål.
5471/09 (Presse 13)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.I.2009
7)
Den fælles fiskeripolitik (FFP) - Akvakultur
For at fremme bæredygtigt og ansvarligt fiskeri vil formandskabet gå videre med revisionen af de
lovgivningsmæssige forslag vedrørende tekniske foranstaltninger, fiskerikontrol og de langsigtede
forvaltningsplaner for udvalgte fiskearter. Det vil også fortsætte med at fremme en bæredygtig ud-
vikling af akvakultur og arbejde for at få Kommissionen til at udarbejde en meddelelse om disse
spørgsmål. Det vil desuden være vært for en debat om den fremtidige reform af den fælles fiskeri-
politik og navnlig om de vigtigste punkter, der er nævnt i Kommissionens grønbog. I forbindelse
med forbindelserne udadtil fremmer formandskabet en aktiv rolle for EU i internationale organisati-
oner som f.eks. FN, FAO og OECD såvel som i regionale fiskeriorganisationer, og det er dets øn-
ske, at EU skal arbejde for fremskridt hen imod indgåelsen af visse bilaterale fiskeriaftaler (f.eks.
med Guinea).
8)
Skovbrug - træ
Sidst men ikke mindst vil formandskabet fokusere på et forslag til forordning om fastsættelse af
krav til virksomheder, der bringer træ og træprodukter i omsætning. Der vil blive lagt særlig vægt
på forvaltningen af træhandelen inden for EU. Formandskabet vil også støtte EU's rolle i forbindel-
se med internationalt skovbrug, navnlig inden for rammerne af FN's forum vedrørende skove og den
internationale overenskomst om tropisk træ.
Følgende begivenheder vil finde sted i Den Tjekkiske Republik:
I Brno:
Uformelt landbrugsministermøde (den 31. maj - den 2. juni 2009)
Møde i Specialkomitéen for Landbrug (den 31. maj - den 1. juni 2009)
I Prag:
Konference om "EU's udvidelse - fem år efter" (den 2. marts 2009)
Konference om kvalitetspolitik (den 12.-13. marts 2009)
En "Small Business Act" for Europa: Iværksættervirksomhed uden hindringer", Af-
slutningskonference for den første den europæiske SMV-uge og Den Europæiske
Iværksætterpris (den 13.-14. maj 2009)
Konference om vildmarken og store naturlige habitatområder (den 27.-29. maj 2009)
5471/09 (Presse 13)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0010.png
19.I.2009
OIV
Efter at have hørt en generel præsentation af en henstilling om bemyndigelse af Kommissionen til at
indlede og føre forhandlinger med Den Internationale Vinorganisation (OIV) om vilkår og betingel-
ser for Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse noterede Rådet sig visse delegationers foreløbige
bemærkninger
1
og opfordrede sine forberedende instanser til at foretage en grundig gennemgang af
alle spørgsmål for at give Rådet mulighed for at vende tilbage til spørgsmålet på en kommende
samling (13934/08).
1
Navnlig økonomiske aspekter, delt kompetence, folkesundhedsspørgsmål og forholdet mel-
lem medlemsstater, der er medlemmer af OIV, og dem, der ikke er.
10
5471/09 (Presse 13)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0011.png
19.I.2009
FØDEVAREPRISER
Rådet noterede sig kommissær Mariann Fischer Boels fremlæggelse af meddelelsen om fødevare-
priser i Europa, herunder en køreplan for forbedring af fødevareforsyningskædens virkemåde
(17380/08), og ministrenes reaktion på det spørgsmål.
De fleste delegationer var enige om, at markedet skal følges nøje. Flere medlemsstater ønskede en
mere reguleret ramme, mens andre anførte, at de eksisterende markedsforvaltningsværktøjer var
hensigtsmæssige. Flere delegationer påpegede, at producenterne står i en svag position over for de
store detailkæder, og at prisnedsættelserne bør afspejles i hele fødevareforsyningskæden og ikke
kun på producentniveau.
På grundlag af køreplanen i meddelelsen undersøger Kommissionen mulighederne for at træffe
yderligere foranstaltninger og vil aflægge rapport ved udgangen af 2009.
Denne meddelelse ser på den seneste udvikling i priserne på landbrugsråvarer og fødevarepriserne
og foreslår også et program til forbedring af den måde, hvorpå fødevareforsyningskæden fungerer
på i Europa.
Som et svar på en anmodning, som Det Europæiske Råd fremsatte på mødet i juni 2008, forelagde
Kommissionen Rådet ovennævnte meddelelse.
5471/09 (Presse 13)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0012.png
19.I.2009
GE ETISK MODIFICEREDE ORGA ISMER
Rådet noterede sig, at der ikke var det nødvendige kvalificerede flertal til at træffe afgørelse for
eller imod følgende to forslag til henholdsvis:
a)
en beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder eller er fremstil-
let af genetisk modificeret T45-raps (ACSBNØØ8-2), i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 som følge af handelen med denne raps i tredjelande
indtil 2005 (15039/08), og
en beslutning om markedsføring i medfør af direktiv 2001/18/EF af en nellike (Dianthus
caryophyllus L., linje 123.8.12), der er genetisk modificeret med henblik på farveændring
(16271/08).
b)
Da Rådet har afsluttet sine drøftelser om denne sag, kan Kommissionen færdiggøre beslutningspro-
ceduren for begge spørgsmål.
5471/09 (Presse 13)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0013.png
19.I.2009
KRAV TIL VIRKSOMHEDER, DER MARKEDSFØRER TRÆ OG TRÆPRODUKTER
Rådet havde en
offentlig orienterede debat
1
om et forslag til en forordning om fastsættelse af krav
til virksomheder, der markedsfører
træ og træprodukter
(14482/08), på grundlag af følgende
spørgeskema fra formandskabet:
Mener De, at påpasselighedsordningen
2
i forslaget bør specificeres yderligere i overens-
stemmelse med de forskellige typer af produkter, der bringes i omsætning?
Hvad ville De foreslå som et middel til at begrænse den administrative byrde for de opera-
tører, der bringer træ og træprodukter i omsætning?
Er De tilfreds med omfanget af detaljer, der skal fastsættes i gennemførelsesforordningen,
og hvilken udvalgsprocedure beskytter efter Deres opfattelse alle involverede parters inte-
resser bedst?
Hovedresultaterne af debatten er følgende:
Flere delegationer har anmodet om yderligere præcisering i forbindelse med definitionen af
virksomheder og om eventuelle undtagelser for små virksomheder og for de tilfælde, hvor
påpasselighedsordningen har vist sig pålidelig og effektiv på nationalt plan. Medlemssta-
terne ønskede fuld overholdelse af WTO-rammerne, samtidig med at der sendes et stærkt
signal til sektoren.
Alle medlemsstater var enige om, at de administrative omkostninger og byrder ikke må stå
i urimeligt forhold til risiciene, og at de eksisterende nationale ordninger skal anvendes så
meget som muligt. De understregede også, at det er vigtigt ikke at bringe den europæiske
skovbrugssektors konkurrenceevne i fare.
De fleste medlemsstater delte det synspunkt, at så mange detaljer som muligt bør præcise-
res i forordningen. En mindre gruppe går ind for mere fleksibilitet i denne forbindelse.
Rådet gav De Faste Repræsentanters Komité mandat til at fortsætte arbejdet med denne sag med
henblik på at gøre hurtige fremskridt.
1
2
http://www.consilium.europa.eu/videostreaming
De virksomheder, der er omfattet af denne ordning, skal anvende en påpasselighedsordning
for at kontrollere træ, der markedsføres første gang.
13
5471/09 (Presse 13)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0014.png
19.I.2009
Europa-Parlamentets betænkning skal efter planen vedtages af Udvalget om Miljø, Folkesundhed
og Fødevaresikkerhed den 17. februar (ordfører: Caroline Lucas) og skal forelægges på et plenar-
møde i april.
I 2005, vedtog Rådet FLEGT-forordningen om en FLEGT-licensordning for import af træ til Det
Europæiske Fællesskab, og det gav Kommissionen mandat til at forhandle partnerskabsaftaler med
interesserede lande. FLEGT-forordningen vil blive gennemført via disse partnerskabsaftaler.
Det foreliggende forslag er en del af en pakke med foranstaltninger, der skal afhjælpe problemet
med ulovlig skovhugst og den dertil knyttede handel, i forbindelse med hvilken Kommissionen fo-
relagde en fællesskabshandlingsplan i 2003
1
.
1
Jf.
13090/03
(Rådets konklusioner fra oktober 2003 som reaktion på denne handlingsplan).
14
5471/09 (Presse 13)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0015.png
19.I.2009
EVE TUELT
a)
Midlertidige tilpasninger af bestemmelserne i Den Europæiske Fiskerifond og Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne - Anmodning fra den
lettiske delegation
Rådet noterede sig anmodningen fra den lettiske og rumænske delegation, der fik støtte fra andre
delegationer
1
, for så vidt angår midlertidige tilpasninger af bestemmelserne i Den Europæiske
Fiskerifond og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne, og reaktionen fra
Kommissionens repræsentant.
b)
Situationen på markedet for mejeriprodukter - Anmodning fra den lettiske, polske og
slovakiske delegation
Rådet noterede sig den lettiske, polske og slovakiske delegations synspunkter, der blev støttet af
andre delegationer, der takkede Kommissionen for den nylige genindførelse af eksportrestitutioner
og ændring af interventionsforanstaltninger inden for mejerisektoren.
Kommissionens repræsentant oplyste Rådet om, at der vil blive forelagt supplerende foranstaltnin-
ger på næste forvaltningskomitémøde.
c)
Situationen på svinemarkedet
Rådet noterede sig anmodningen fra den franske delegation, der blev støttet af andre delegationer
2
,
vedrørende svinesektoren.
Den franske delegation fremsatte en anmodning om op til 100 000 tons for så vidt angår ydelse af
støtte til privat oplagring.
Kommissær Mariann Fischer Boel erklærede, at der ikke vil blive indført markedsstøtteforanstalt-
ninger på nuværende tidspunkt. Kommissionens repræsentant informerede Rådet om et møde på
højt plan, der er berammet til at finde sted den 6.-7. februar i Rusland, et af de største europæiske
markeder.
1
2
Grækenland, Litauen, Polen og Ungarn. Danmark støttede kun behovet for at udskyde fri-
sten for underretning af ændringer til udgangen af 2009 i stedet for 30. juni 2009.
Cypern, Den Slovakiske Republik, Irland, Spanien, Bulgarien, Ungarn, Rumænien, Østrig,
Belgien, Grækenland. Polen gik ind for en særlig restitution i stedet for. Nederlandene og
Danmark fandt, at det var for tidligt og ønskede, at Kommissionen foretager en grundig ana-
lyse, inden der træffes nogen afgørelse.
15
5471/09 (Presse 13)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0016.png
19.I.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
LA DBRUG
Sundhedstjek af den fælles landbrugspolitik*
Rådet vedtog med kvalificeret flertal
1
en pakke med retsakter, der følger af det sundhedstjek af den
moderniserede landbrugspolitik, der blev gennemført i andet halvår af sidste år (16765/08,
16307/08, 16789/08, 16790/08
og
5263/09 ADD 1
+ COR 1 + ADD 2).
Formålet med disse foran-
staltninger er at forenkle enkeltbetalingsordningen og gøre den mere effektiv, bringe landbrugspro-
duktionen i bedre overensstemmelse med de globale markeder og gennem programmer for udvik-
ling af landdistrikterne bedre at tackle de nye udfordringer vedrørende klimaændringer, vedvarende
energi, vandforvaltning og bevarelse af biodiversiteten ved hjælp af innovation, der understøtter
disse fire punkter samt dem inden for mejerisektoren.
De vigtigste elementer i lovgivningspakken kan sammenfattes således:
Betalinger til landbruget:
Den obligatoriske graduering,
dvs. overførsel af en procentdel af midler, der er øremær-
ket med henblik på betalinger til landbruget, til Fonden for Udvikling af Landdistrikter.
For at styrke finansieringen af de nye udfordringer, som landbruget står over for, forhøjes
beløbet for denne overførsel på to måder:
For EU 15 forhøjes den nuværende overførselssats på 5% med 2% i 2010 og med yderli-
gere 1% i hvert af de følgende tre år, så den når op på 10% i 2013. Desuden vil der blive
anvendt en yderligere "gradvis gradueringssats" på 4% i forbindelse med betalinger til
landbruget på over 300 000 EUR fra 2009 (regnskabsåret 2010) og fremefter.
For de nye medlemsstater vil obligatorisk graduering kun finde anvendelse i det år, hvor
niveauet for direkte betalinger vil være mindst lig med det niveau, der betales i EU 15.
Fritagelse for de første 5 000 EUR af betalinger til landbruget vil fortsat finde anvendelse.
1
Den estiske og den slovakiske delegation stemte imod de fire retsakter, den lettiske delegati-
on stemte imod forordningen om direkte støtte samt forordningen og afgørelsen om udvik-
ling af landdistrikterne, og den tjekkiske delegation undlod at stemme om hele pakken.
16
5471/09 (Presse 13)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.I.2009
Krydsoverensstemmelsesregler:
Listen over de miljø-, sundheds- og dyrevelfærdsrelaterede krav, hvis opfyldelse er en be-
tingelse for ydelse af fuld betaling til landbruget, er blevet tilpasset, så den bedre svarer til
landbrugerens arbejde og til bedriften. Endvidere er kravene med hensyn til at bevare land-
brugsjord i god landbrugs- og miljømæssig stand blevet skærpet for så vidt angår beskyt-
telse af landskabet (hvilket var nødvendigt som konsekvens af, at forpligtelsen til jordud-
tagning er bortfaldet) og vandforvaltning.
Rådet og Kommissionen har givet tilsagn om at gå videre med arbejdet for yderligere at
forenkle krydsoverensstemmelsesreglerne, både for landbrugerne og for de nationale for-
valtninger.
Minimumsbeløbstærskler
for betalinger til landbruget:
For at reducere de administrative omkostninger ved udbetaling af små beløb til landbruget
omfattes betalinger til landbruget af
minimumstærskler
pr. udbetaling til landbruget eller
pr. størrelse af de støtteberettigede arealer. Dog kan de faste standardtærskler (100 EUR og
én hektar) justeres for at tage hensyn til de enkelte landes særlige situation (for Ungarns
vedkommende f.eks. er der den fleksibilitet, at Ungarn kan hæve tærsklen til 200 EUR el-
ler nedsætte den til 0,3 ha, mens Frankrig kan hæve tærsklen til 300 EUR eller 4 ha).
Valg mellem
regional eller historisk reference
som grundlag for betalingerne til landbru-
get:
For at give medlemsstaterne mulighed for større fleksibilitet i forbindelse med ydelsen af
betalinger til landbruget og for bedre at målrette disse betalinger bliver det efter de nye
regler muligt for dem gradvis at udligne de beløb, der anvendes til betalinger til landbruget
på deres område, og at ændre grundlaget for ydelse af betalinger til landbruget fra et histo-
risk grundlag til et regionalt grundlag. I forbindelse med drøftelserne om fremtiden for den
fælles landbrugspolitik efter 2013 har Rådet og Kommissionen givet tilsagn om nøje at un-
dersøge mulighederne for udvikling af betalingsordningen inden for landbruget og se nær-
mere på de uens niveauer for udbetalinger til landbruget i de forskellige medlemsstater.
5471/09 (Presse 13)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.I.2009
Størstedelen af betalingerne til landbruget
afkobles
mellem 2010 og 2012:
Støtten til
markafgrøder, hård hvede, olivenlunde
og
humle
og til visse betalinger til få-
re- og gedekød samt okse- og kalvekød afkobles den 1. januar 2010. Med hensyn til andre
betalinger til
okse- og kalvekød
(bortset fra ammekøer),
ris, nødder, udsæd, proteinaf-
grøder
og
stivelseskartofler
afkobles senest den 1. januar 2012. Støtten til forarbejdning
af
tørret foder
afkobles den 1. april 2012 og til forarbejdning af
kartoffelmel og hør og
hamp
den 1. juli 2012.
Al denne støtte indarbejdes i enkeltbetalingsordningen.
Kommissionen udarbejder en rapport pr. 31. december 2012 om gennemførelsen af sund-
hedstjekket, navnlig fremskridtene med hensyn til afkobling.
Specifikke støtteforanstaltninger, særlig til
sektorer med problemer
og til
forsikring og
gensidige fonde ("artikel 68-støtte"):
Medlemsstaterne vil kunne anvende op til 10% af deres nationale enkeltbetalingslofter til
at yde målrettet støtte til landbrugerne i klart definerede tilfælde.
Denne støtte kan ydes til særlige typer landbrug, som er vigtige for beskyttelse eller for-
bedring af miljøet, foranstaltninger til forbedring af landbrugsprodukternes kvalitet eller til
bedre markedsføring af disse produkter samt til forbedret dyrevelfærdspraksis og til gavn
for miljøvenligt landbrug.
Støtten kan også anvendes til at afbøde særlige ulemper i okse- og kalvekødsektoren, fåre-
og gedekødsektoren, mælkesektoren og rissektoren i økonomisk sårbare eller miljømæssigt
følsomme områder eller i de samme sektorer for så vidt angår økonomisk sårbart landbrug.
Der er imidlertid knyttet en række betingelser til denne form for støtte, navnlig at den af-
koblede støtte ikke må stige i forhold til tidligere.
5471/09 (Presse 13)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0019.png
19.I.2009
Desuden kan den specifikke støtte også antage form af finansielle bidrag til betaling af
forsikring af afgrøder, dyr og planter mod økonomisk tab som følge af ugunstige vejrfor-
hold og dyre- eller plantesygdomme eller skadedyrsangreb, eller bidrag til gensidige fonde
i forbindelse med dyre- og plantesygdomme eller miljøhændelser.
De nye medlemsstater, som endnu ikke deltager i enkeltbetalingsordningen kan fortsat an-
vende
den generelle arealbetalingsordning,
der skulle udløbe i 2010, indtil udgangen af
2013.
Forvaltning af markederne:
Den obligatoriske
udtagningsordning
for landbrugsarealer afskaffes. For at kompensere
for den beskyttelse, som den gav med hensyn til bestemte landskabstræk, f.eks.
bræmmer
langs vandløb, er bestemmelserne om krydsoverensstemmelse på dette område blevet for-
bedret.
Mælkekvoterne
forhøjes med 1% om året fra 2009 til 2013 for at forberede mælkekvote-
ordningens udløb i 2015. For Italiens vedkommende forhøjes kvoten på en gang med 5%
fra 2009 for at give Italien mulighed for at rette op på landets overproduktion.
Kommissionen vil vurdere situationen i denne sektor i to rapporter, der fremlægges senest
ved udgangen af 2010 og 2012.
Andre afgørelser vedrørende mælkesektoren vedrører afskaffelse af støtten til privat oplag-
ring af ost og bibeholdelse af støtten til
privat oplagring af smør.
Offentlig intervention:
Foranstaltningerne vedrørende
smør
og
skummetmælkspulver
vil blive fortsat i en for-
enklet form. For
blød hvede
indføres der et nyt loft, således at der skal indkaldes tilbud i
forbindelse med mængder ud over dette loft. For
hård hvede, ris, byg
og
sorghum
beva-
res interventionsmekanismen som et markedsforvaltningsinstrument, men med lofterne
fastsat til nul i lighed med interventionen for majs.
5471/09 (Presse 13)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0020.png
19.I.2009
For lange og korte lange
hampe- og hørfibre
er der fastsat nye støttebeløb, som skal gælde
indtil den totale afkobling af denne støtte i 2012.
Omstruktureringen af
tobakssektoren
vil blive finansieret med midler til landdistriktud-
vikling.
Støtten til
energiafgrøder
afskaffes, fordi denne specifikke støtte ikke længere kan retfær-
diggøres i lyset af den stærke efterspørgsel efter sådanne produkter på de internationale
markeder, og fordi der er indført bindende mål for andelen af bioenergi i den samlede
brændselsmængde senest i 2020. De 90 mio. EUR, der spares, stilles til rådighed for de nye
medlemsstater.
Nye udfordringer i forbindelse med programmerne for udvikling af landdistrikterne:
Medlemsstaterne skal anvende de supplerende midler, der fremkommer ved forhøjelsen af gradue-
ringen (3 mia. EUR), til at imødegå udfordringerne i forbindelse med
klimaændringer, vedvaren-
de energi, vandforvaltning
og
biodiversitet
og til at finansiere
innovation
på de ovennævnte om-
råder eller ledsageforanstaltninger til omstrukturering af
mælkesektoren.
Medfinansieringssatsen for ressourcer, der hidrører fra gradueringen og afsættes til disse prioriteter
i forbindelse med programmerne for udvikling af landdistrikterne, udgør 75% (hhv. 90% for de re-
gioner, der er omfattet af konvergensmålet).
FORSK I G
Internationalt videnskabeligt og teknologisk samarbejde - Indien - ew Zealand
Rådet vedtog en afgørelse om at forlænge aftalen om videnskabeligt og teknologisk samarbejde
med Indien med yderlige fem år
(16348/08).
Rådet vedtog også en afgørelse om at indgå en aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde
med New Zealand
(16558/08).
Denne aftale blev undertegnet den 16. juli 2008 i Bruxelles.
5471/09 (Presse 13)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0021.png
19.I.2009
TOLDSAMARBEJDE
EU's strategi for toldsamarbejdet - gennemførelse af handlingsplanen
Rådet noterede sig en rapport om gennemførelsen af EU's handlingsplan for strategien for toldsam-
arbejdet i perioden 1. januar 2007-30. juni 2008.
DE FÆLLES UDE RIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Traktat om våbenhandel
Rådet vedtog en afgørelse med henblik på at fremme processen hen imod en traktat om våbenhan-
del mellem tredjelande.
Den 6. december 2006 vedtog De Forenede Nationers Generalforsamling resolution 61/89 "På vej
mod en traktat om våbenhandel: fastlæggelse af fælles internationale standarder for import, eksport
og overførsel af konventionelle våben".
Rådet hilste det i sine konklusioner af 11. december 2006 velkommen, at processen med henblik på
udarbejdelse af en juridisk bindende international traktat om våbenhandel blev indledt formelt, og
noterede sig med tilfredshed, at et klart flertal af FN's medlemsstater havde støttet ovennævnte reso-
lution, herunder alle EU's medlemsstater. Rådet bekræftede på ny, at EU og medlemsstaterne vil
spille en aktiv rolle i denne proces, og understregede, hvor vigtigt det er at samarbejde med andre
stater og regionale organisationer i denne proces.
5471/09 (Presse 13)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0022.png
19.I.2009
ME
ESKERETTIGHEDER
EU-retningslinjer for dialoger om menneskerettigheder med tredjelande – Ajourføring
Rådet vedtog EU-retningslinjer for dialoger om menneskerettigheder med tredjelande. De vedtagne
retningslinjer er en ajourføring af de eksisterende retningslinjer, der blev vedtaget i 2001.
Disse retningsliner regulerer, hvordan EU iværksætter og gennemfører en intensiv dialog med tred-
jelande. Retningslinjerne sætter også dialogen ind i de overordnede rammer for den fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik og EU's menneskerettighedspolitik og fremhæver, at EU's strategi skal være
sammenhængende og konsekvent.
Retningslinjerne omfatter følgende punkter:
generelle principper
målene for menneskerettighedsdialogerne
emner, der drøftes som led menneskerettighedsdialogerne
den procedure, der skal følges, inden der indledes en menneskerettighedsdialog
de nærmere retningslinjer for menneskerettighedsdialogerne
sammenhængen mellem medlemsstaternes bilaterale dialoger og de dialoger, der føres af
EU
sammenhængen mellem menneskerettighedsdialogerne og EU-resolutioner på FN's Gene-
ralforsamling og i FN's Menneskerettighedskommission
evaluering af menneskerettighedsdialogerne
forvaltning af menneskerettighedsdialogerne
menneskerettighedsspørgsmålet i forbindelse med de politiske dialoger.
Retningslinjerne bliver snart gjort tilgængelige på webstedet
EU Human Rights Policy.
5471/09 (Presse 13)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0023.png
19.I.2009
HA DELSPOLITIK
Associeringsaftale mellem EU og Det Andinske Fællesskab
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af Kommissionens mandat til at forhandle en associeringsaf-
tale med Det Andinske Fællesskab og dets medlemsstater.
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af medlemmer for den resterende del af mandatperioden,
dvs. indtil den 20. september 2010:
Carlos TRIAS PINTÓ, Asociación General de Consumidores (ASGECO)
Gabriela BISCHOFF, Bereichsleiterin Europapolitik im DGB
Michaela ROSENBERGER, Vorstandsmitglied Gewerkschaft Nahrung-Genuss-
Gaststätten.
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den
25. januar 2010:
som medlemmer:
Gerhard DÖRFLER, Landeshauptmann, Kärnten
Jens Jørgen NYGAARD, 1. Viceborgmester, Egedal Kommune
5471/09 (Presse 13)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453707_0024.png
19.I.2009
som suppleanter:
Anna Margrethe KAALUND, Byrådsmedlem, Viborg Kommune
Jens STENBÆK, Viceborgmester, Holbæk Kommune.
ÅBE HED
Aktindsigt
Rådet vedtog:
svar på genfremsat begæring 22/c/01/08, idet den svenske delegation dog stemte imod
(16718/08)
svar på genfremsat begæring 23/c/01/08, idet den danske, finske, slovenske og svenske
delegation dog stemte imod (16845/08), og
svar på genfremsat begæring 24/c/03/08, idet den svenske delegation dog stemte imod
(16932/08).
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
TAC og kvoter for 2009*
Rådet vedtog med enstemmighed
1
en forordning om fastsættelse for 2009 af fiskerimuligheder og
dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EF-
farvande og for EF-fartøjer i andre farvande, som er omfattet af fangstbegrænsninger (17020/08,
5229/09).
Yderlige oplysninger findes i pressemeddelelse
16916/08,
s. 10.
1
Ved skriftlig procedure den 16. januar 2009.
24
5471/09 (Presse 13)
DA