Europaudvalget 2008-09
2919 - økofin Bilag 1
Offentligt
630369_0001.png
7. januar 2009
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 20. januar 2009
1.
2.
3.
Det tjekkiske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN for 1. halvår 2009
- Præsentation
Opfølgning på DER og uformelt ECOFIN i december 2008 – finansielle sager
- Udveksling af synspunkter
EU-landenes finanspolitik og implementering af den europæiske økonomiske genop-
retningsplan
- Orienterende debat
Udvidelse af euroområdet med Slovakiet - statusrapport
- Udveksling af synspunkter
Western Balkan Investment Framework
- Status
Forordning om kreditvurderingsbureauer
(ikke på dagsorden for ECOFIN den 20. januar 2009)
KOM(2008) 704
side 2
side 22
side 25
4.
5.
6.
side 28
side 30
side 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0002.png
2
Dagsordenspunkt 1:
Det tjekkiske formandskabs arbejdsprogram for
ECOFIN for 1. halvår 2009
Resumé
Det nye formandskab (Tjekkiet) har forud for ECOFIN mødet den 20. januar 2009, som det
er normal praksis, fremlagt sit arbejdsprogram vedrørende ECOFIN’s arbejde.
Baggrund og indhold
ECOFIN-arbejdsprogrammet for det tjekkiske formandskab tager udgangspunkt i
formandskabets eget arbejdsprogram, som blev offentliggjort i december 2008,
samt det fælles 18-måneders arbejdsprogram, som Frankrig, Tjekkiet og Sverige
har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla-konklusionerne fra 2002.
Formandskabet prioriterer følgende overordnede områder for ECOFIN’s arbejde:
1.
2.
3.
4.
Økonomisk-politisk samarbejde for stabilitet, vækst og beskæftigelse
Finansiel stabilitet og finansielle tjenesteydelser
Skatter og afgifter
EU’s budget
1. Økonomisk-politisk samarbejde for stabilitet, vækst og beskæftigelse
I det kommende halvår ventes
den økonomiske og finansielle situation
at være særligt
prioriteret af ECOFIN i lyset af den finansielle krise og den økonomiske afmat-
ning i EU. Formandskabet ventes at lægge op til en præcisering af hensigtsmæssi-
ge politiktiltag i lyset af situationen, herunder i forhold til økonomisk politik, bud-
getmæssige overvejelser og finansielle tiltag. Hensigten er at følge op på Det Eu-
ropæiske Råds beslutning om en ”European Economic Recovery Plan”.
Implementeringen af
den reviderede Stabilitets- og Vækstpagt
forventes fortsat i løbet
af 1. halvår af 2009, både vedr. den forebyggende og den korrigerende del. ECO-
FIN ventes i den forbindelse at udarbejde udtalelser om landenes opdaterede sta-
bilitets- og konvergensprogrammer samt at vedtage vurderinger og beslutninger i
relation til proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for en række lande.
Formandskabet ventes at lægge vægt på, at Stabilitets- og Vækstpagten fortsat
udgør rammen for EU-landenes politiktiltag som reaktion på den økonomiske
afmatning. Formandskabet forventes i samarbejde med Kommissionen og Det
Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC) at benytte implementeringen af Stabili-
tets- og Vækstpagten til horisontale overvejelser om design af budgetmæssige og
økonomiske politiktiltag.
Formandskabet ventes at sætte fokus på
kvalitet og holdbarhed af offentlige finanser
i
EU-landene. Dette er særligt relevant i lyset af EU-landenes allerede vedtagne eller
planlagte stigninger i offentlige udgifter i 2009 mhp. at modvirke effekterne af den
økonomiske afmatning og den finansielle krise. I 1. halvår 2009 ventes offentlig-
gjort en opdateret rapport om de økonomiske og budgetmæssige effekter af den
aldrende befolkning. Formandskabet ventes endvidere at bidrage til den fortsatte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0003.png
3
drøftelse af effektiv anvendelse af offentlige midler med en analyse af ændringer i
strukturen af offentligt forbrug.
ECOFIN ventes endvidere at fortsætte implementeringen af
Lissabonstrategien
for
vækst og beskæftigelse samt drøfte strategiens fokus efter 2010. Formandskabet
ventes at lægge vægt på, at aktuelle økonomiske vanskeligheder i EU ikke hindrer
eller forsinker fortsat implementering af strukturelle reformer. Formandskabet har
som overordnet prioritet at skabe et mere konkurrencedygtigt EU og vil i den
forbindelse fortsætte arbejdet med bedre regulering og reduktion af administrative
byrder.
ECOFIN ventes at drøfte økonomiske dimensioner af implementering af
klima- og
energipakken.
Formandskabet ventes herunder at lægge op til en drøftelse af inter-
national finansiering i forbindelse med indgåelse af en klimaaftale i perioden efter
2012. Danmark spiller en særlig rolle i disse drøftelser i lyset af COP15- mødet i
København i december 2009.
Formandskabet ventes at fortsætte drøftelserne af, hvordan fordelene ved
ØMU’en
bedst udnyttes. Som opfølgning på ECOFIN’s konklusioner herom af
oktober 2008 ventes formandskabet at arbejde tæt sammen med eurogruppen
med henblik på forbedret overvågning af økonomisk politik i overensstemmelse
med den reviderede Stabilitets- og Vækstpagt.
Fra årsskiftet indførte Slovakiet euroen, hvilket udvider euroområdet til 16 lande.
ECOFIN ventes at følge Slovakiets implementering af euroen tæt i det kommen-
de halvår.
2. Finansiel stabilitet og finansielle tjenesteydelser
For så vidt angår det finansielle område ventes det tjekkiske formandskab i 1.
halvår af 2009 at fortsætte arbejdet med implementering og opdatering af ECO-
FIN’s arbejdsplaner (roadmaps) for
finansiel stabilitet.
Den finansielle krise har tyde-
liggjort behovet for at tilpasse rammerne for regulering og tilsyn til udviklingen i
finansielle institutioner og på de finansielle markeder. Formandskabet har som
mål at færdiggøre forhandlingerne om kapitalkravsdirektivet og Solvens II-
direktivet i 1. halvår af 2009.
I forlængelse af internationale drøftelser om
finansiel arkitektur og regulering,
vil
ECOFIN drøfte reformer af rammerne for regulering af den finansielle sektor i
EU. Formandskabet lægger op til at ændringsforslag vedr. de eksisterende rammer
for regulering af grænseoverskridende finansielle grupper analyseres grundigt i
forhold til effekterne i institutionernes hjemland og værtsland.
ECOFIN ventes endvidere at arbejde videre med Kommissionens forslag til en
forordning vedr. regulering af
kreditvurderingsbureauer,
som bl.a. omfatter krav om
registrering af kreditvurderingsbureauer, bestemmelser om sikring af kvaliteten og
gennemskueligheden af ratings samt en effektiv tilsynsmekanisme. Forslaget læg-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0004.png
4
ger endvidere op til en større grad af uafhængighed af kreditvurderingsbureauerne
og forebyggelse af interessekonflikter.
Formandskabet forventes ligeledes at fortsætte bestræbelserne for at styrke det
indre marked for
finansielle tjenesteydelser i detailleddet.
Arbejdet tager udgangspunkt i
Kommissionens grønbog herom, der sigter på øget konkurrence, øget forburger-
tillid og styrkelse af forbrugernes evne til at gennemskue finansielle produkter.
ECOFIN ventes endvidere at fortsætte arbejdet med regulering af grænseover-
skridende betalinger i euro og e-pengedirektivet.
3. Skatter og afgifter
Det tjekkiske formandskab ventes at prioritere
bekæmpelse af skatte- og momssvig
højt
og vil fortsætte det igangsatte arbejde på dette område. Formandskabet ventes at
prioritere arbejdet med et review af rentebeskatningsdirektivet højt med henblik
på at lukke eksisterende huller i lovgivningen, der muliggør skatteunddragelse.
ECOFIN vil endvidere arbejde for øget effektivitet af det administrative samar-
bejde mellem EU-landene på skatteområdet og modernisering af systemet for
samarbejde om geninddrivelse af fordringer.
ECOFIN ventes generelt at fortsætte arbejdet med
forenkling og modernisering af skat-
te- og afgiftssystemerne
med det mål at reducere de administrative omkostninger og
forbedre det Indre Marked. Det tjekkiske formandskab ventes i den forbindelse at
fremskynde drøftelserne om momsreglerne på finansielle og forsikringstjeneste-
ydelser. Formandskabet vil herudover fortsætte bestræbelserne for at opnå politisk
enighed om et fremtidigt regime for anvendelse af nedsatte momssatser i EU samt
arbejde for vedtagelse af den foreslåede forordning om punktafgifter på tobaksva-
rer.
4. EU’s budget
Kommissionen ventes på rådsmødet den 5. maj 2009 at præsentere ECOFIN for
et foreløbigt udkast til EU’s budget for 2010. ECOFIN ventes forud for dette at
drøfte rådets overordnede prioriteter for budgettet for 2010. Budgettet for 2010
ventes endeligt vedtaget under det kommende svenske formandskab i 2. halvår
2009.
På rådsmødet den 2. december 2008 præsenterede Revisionsretten sin års-
beretning for regnskabsåret 2007 med tilhørende revisionserklæring. Beretningen
ventes behandlet i Rådets budgetudvalg og Coreper med henblik på udarbejdelse
af en henstilling om decharge til Europa-Parlamentet. Henstillingen ventes vedta-
get i ECOFIN den 10. februar 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet
arbejdsprogram.
har ikke
udtalt
sig
om formandskabets ECOFIN-
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det tjekkiske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Det tjekkiske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfi-
nansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECO-
FIN’s dagsorden i 1. halvår 2009 kan imidlertid have statsfinansielle eller lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Høring
Formandskabets ECOFIN-arbejdsprogram har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det tjekkiske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side kan det tjekkiske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 1.
halvår af 2009 generelt støttes.
Andre landes holdninger
Rådet ventes at udtrykke generel støtte til det tjekkiske formandskabs arbejdspro-
gram for ECOFIN i 1. halvår af 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0006.png
6
Bilag - Oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
Det tjekkiske formandskabs Det tjekkiske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram for
ECOFIN-arbejdsprogram det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 20. januar
2009. Kommissionen offentliggjorde sit arbejdsprogram for 2009 pri-
mo november 2008, herunder for ECOFIN’s arbejde.
Overordnet økonomisk
politik – de integrerede
retningslinier (IG)
Traktatens artikel 99 EF
(kvalificeret flertal)
Den centrale procedure i den økonomisk-politiske samordning i EU.
Processen følger den nye koordinationsprocedure, hvorefter Rådet på
baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal vedtage ”et sæt
integrerede retningslinier bestående af to elementer: de overordnede
økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for
beskæftigelsen (EG). Da BEPG er det generelle instrument for sam-
ordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele vif-
ten af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespoli-
tikkerne, for så vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske
politikker”. Dette er et led i midtvejsevalueringen af Lissabon-
strategien, der blev gennemført på forårstopmødet i marts 2005, hvor
det bl.a. blev besluttet, at reorganisere hele strategien efter en treårig
cyklus, inklusive den samlede pakke af retningslinier bestående af
BEPG’erne og EG’erne. Den igangværende cyklus for de integrerede
retningslinier, herunder BEPG’erne, dækker perioden 2008-2010.
ECOFIN ventes i første halvår af 2009 at evaluere det første år af den
anden treårige cyklus for de integrerede retningslinier 2008-2010, her-
under de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG).
Formandskabet lægger op til, at landespecifikke anbefalinger bruges i
forbindelse med håndtering af både den nuværende økonomiske situa-
tion og landenes mellemfristede strategier.
Traktatens artikel 104 EF
(kvalificeret flertal)
Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabili-
tets- og Vækstpagten.
Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlems-
lande konvergensprogrammer. De opdaterede stabilitets- og konver-
gensprogrammer forventes behandlet af ECOFIN på mødet i marts
2009.
ECOFIN opnåede på et møde den 20. marts 2005 enighed om en
aftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpag-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0007.png
7
ten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret på Det
Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Rapporten er herefter ud-
møntet i konkrete justeringer af Pagtens forordninger mv. Rådets for-
ordninger nr. 1055/2005 og 1056/2005, blev endelig godkendt den 27.
juni 2005. Den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konver-
gens-programmerne blev godkendt i ECOFIN den 10. oktober 2005.
ECOFIN ventes under det tjekkiske formandskab at fortsætte imple-
menteringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder at
vedtage udtalelser om medlemslandenes opdaterede stabilitets- og
konvergensprogrammer.
Makroøkonomisk dialog
(Køln-processen)
Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet (social- og
arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen afholdes i
forbindelse med ECOFIN to gange årligt.
EU’s budget for 2010: Kommissionen ventes på rådsmødet den 5. maj
2009 at præsentere ECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget
for 2010 inden for rammerne af de finansielle perspektiver for 2007-
2013 og de fastlagte retningslinier for budgettet. ECOFIN foretager
sin første behandling af budgetforslaget den 10. juli og den anden be-
handling i november. Den endelige aftale om budgettet for 2010 ven-
tes indgået med Europa-Parlamentet i december under det svenske
formandskab.
Review: Et centralt led i DER’s kompromis i december 2005 om de
finansielle perspektiver for 2007-2013 var, at der i 2008/2009 skal
fremlægges et review, som mere grundlæggende skal overveje, hvad
EU’s budget skal anvendes til i fremtiden. I henhold til DER-
konklusionerne skal review’et særligt fokusere på landbrugsordninger
og rabatsystemer, men arbejdet kommer til at omfatte hele EU-
budgettets indtægts- og udgiftsside. Kommissionen fremlagde i sep-
tember 2007 en meddelelse med efterfølgende høring 2. halvår 2008,
hvor alle interessenter opfordredes til at byde ind med bidrag. Den
danske regering svarede d. 15. april 2008. Review’et forventes fremlagt
i form af en hvidbog fra Kommissionen i løbet af 2009, og efterføl-
gende DER-konklusioner, formentlig under svensk formandskab 2.
halvår 2009.
På mødet i ECOFIN den 2. december 2008 præsenterede Revisions-
retten sin årsberetning for regnskabsåret 2007 med tilhørende revisi-
onserklæring. Herefter behandles beretningen i Rådets budgetudvalg
og Coreper med henblik på udarbejdelse af henstilling fra Rådet til
Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen for
Budgetsager
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0008.png
8
gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 276, stk. 1 i EF-traktaten. Hen-
stillingen forventes vedtaget i ECOFIN den 10. februar 2009.
Udvidelse af euroområdet
Euroområdet er pr. 1. januar 2009 blevet udvidet med et nyt medlems-
land, Slovakiet. Den formelle beslutning om optagelse af Slovakiet
blev vedtaget i ECOFIN den 8. juli 2008.
ECOFIN forventes under det tjekkiske formandskab at følge den
praktiske indførelse af euroen i Slovakiet og forventes den 20. januar
2008 at blive orienteret af Kommissionen om den seneste status for
indførelsen.
Bedre regulering
ECOFIN ventes i 1. halvår af 2009 at fortsætte det arbejde med bedre
regulering som igangsattes i december 2004.
Det ventes, at det tjekkiske formandskab vil fokusere på reduktion af
administrative byrder som et element i formandskabets overordnede
målsætning om at skabe et mere konkurrencedygtigt EU.
Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at
fortsætte arbejdet med måling af de administrative byrder samt opstil-
ling af mål for sektorreduktioner i medlemslandene, ligesom Kommis-
sionens ventes at fremlægge sin tredje rapport om forenklingsstrategi-
en.
Statistik
På ECOFIN den 28. november 2006 vedtog Rådet, på baggrund af
den Økonomiske og Finansielle Komités (EFC) statusrapport på stati-
stikområdet, konklusioner som fremhæver nødvendigheden af reduk-
tioner af de administrative byrder forårsaget af statistikrapportering i
EU. Desuden opfordrede ECOFIN til, at Kommissionen fortsætter
sine analyser af mulighederne for at overgå til et ”Single Flow”-system
for intern varehandel i EU, således at handler mellem to EU-lande
alene afrapporteres af det eksporterende land.
På ECOFIN den 13. november 2007 drøftedes reduktionen af de sta-
tistiske byrder og Rådet anerkendte det arbejde, der er blevet iværksat,
men opfordrede samtidig Kommissionen til at fremskynde arbejdet.
ECOFIN drøftede endvidere rammerne for statistisk produktion og
vedtog en beslutning om oprettelsen af et rådgivende organ og et råd-
givende udvalg herom.
Det er muligt, at der vil blive fulgt op på det rådgivende organ og ud-
valg i løbet af 1. halvår 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0009.png
9
Skatteområdet
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
1)
Skattepakken
Traktatens artikel, 94EF
(enstemmighed)
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skattepak-
ken, dvs.
1.
2.
3.
Beskatning af opsparing (rentebeskatningsdirektivet)
Beskatning af renter og royalties og
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.
ECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og rente-
/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og ad-
færdskodeksen for erhvervsbeskatning) den 3. juni 2003.
Rentebeskatningsdirektivets (Direktiv 2003/48/EF) ikrafttræden af-
hang af aftaler dels mellem EU og fem tredjelande (herunder Schweiz),
dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UK og Nederlan-
dene. ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, at forudsætningerne for
direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 var opfyldt, og alle 40 parter i
direktivet og rentebeskatningsaftalerne vil anvende direktivet med
virkning fra denne dato.
For punkt 1, 2 og 3 henvises til nedenfor.
2)
Rentebeskatningsdirektivet Efter rentebeskatningsdirektivets artikel 18 skal Kommissionen hvert
tredje år aflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivet virker, og
eventuelt foreslå Rådet de ændringer af direktivet, som måtte være
nødvendige for bedre at sikre en reel beskatning af indtægter fra op-
sparing og fjerne uønskede konkurrencefordrejninger.
Kommissionen fremlagde en foreløbig rapport for ECOFIN 14. maj
2008 om erfaringen med direktivets virkninger. Kommissionen frem-
lagde den endelige rapport til ¨Rådet den 15. september 2008.
Kommissionen har herefter den 13. november 2008 fremsat forslag til
direktiv om ændring af rentebeskatningsdirektivet.
Sagen ventes drøftet i ECOFIN i 1. halvår af 2009.
3)
Renter og royalties
Direktivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selskaber i
forskellige EU-lande blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni 2003 som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0010.png
10
Traktatens artikel 94EF
(enstemmighed)
led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. ovenfor.
Kommissionen fremsatte 30. december 2003 et forslag til ændring af
rente-/royaltydirektivet. Kommissionen foreslog en præcisering af
direktivet, således at et EU-lands pligt til at undlade kildebeskatning af
renter og royalties bliver betinget af, at det selskab, der modtager beta-
lingen i et andet EU-land, er omfattet af en effektiv beskatning i dette
land.
ECOFIN kunne den 7. juni 2005 ikke opnå enighed om det foreslåede
ændrings-direktiv, idet et medlemsland ikke kunne acceptere forslaget.
Efterfølgende har en arbejdsgruppe drøftet sagen og et nyt kompro-
misforslag, som kunne accepteres af det pågældende medlemsland,
men ikke af et andet medlemsland.
Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2009.
4)
Adfærdskodeks for er-
hvervsbeskatning
Mellemstatslig aftale af 1.
december 1997.
Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skade-
lig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af
EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæ-
ver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med kodeksen (Roll-
back), og at EU-landene ikke indfører nye ordninger i strid med ko-
deksen (Standstill). Desuden har gruppen set på EU-landenes regler og
praksis for transfer pricing og udveksling af information. Endelig har
gruppen drøftet procedurer for dens beslutninger og andre opgaver.
ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeks-
gruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksisterende skade-
lige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne – som beskrevet i
rapporten – var tilstrækkelige og gav tilladelse til tidsbegrænsede for-
længelser af visse ordninger efter den principielle afviklingsfrist ved
udgangen af 2005.
ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om arbejdet i
adfærdskodeksgruppen den 25. november 2003, den 7. december
2004, den 7. juni og 6. december 2005, den 7. juni og 28. november
2006, 5. juni og 4. december 2007 samt 3. juni og 2. december 2008
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2009.
5)
Selskabsbeskatning
Traktatens artikel 94
EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund af
undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0011.png
11
Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde i sep-
tember 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles sel-
skabsskattebase. Det blev i den forbindelse besluttet at nedsætte en
teknisk arbejdsgruppe, der skulle undersøge muligheder for og konse-
kvenser ved etablering af en fælles konsolideret selskabsskattebase i
EU (Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)).
Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 28. november 2006 en
meddelelse om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen og planerne for
det videre arbejde.
Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlemsstater. I
dag kan et selskab med aktivitet i flere medlemsstater blive beskattet i
alle disse stater efter deres forskellige skatteregler og under hensyn til
de bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskomster. Forslaget medfører,
at selskaber kan opgøre en samlet skattepligtig indkomst efter ét sæt
fælles EU-regler. Indkomsten fordeles mellem de berørte stater efter
en fordelingsnøgle. Hver stat beskatter den del af selskabets indkomst,
som henføres til staten. Det er kun metoden til beregning af skatteplig-
tig indkomst, der er fælles. Hver medlemsstat bestemmer selv sin skat-
tesats.
Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrder for
selskaber med grænseoverskridende aktivitet, gøre det lettere at gen-
nemføre grænseoverskridende omstruktureringer og hindre dobbeltbe-
skatning inden for EU.
Kommissionen havde planer om i efteråret 2008 at fremsætte forslag
til udformning af den fælles selskabsskattebase, men initiativet er ud-
skudt.
Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2009.
6)
Kommissionens meddelel- Kommissionen sendte Rådet tre meddelelser af 19. december 2006 om
ser om direkte beskatning Koordinering af medlemsstaternes systemer for direkte beskatning i
det indre marked (KOM(2006)823/824/825).
I den første meddelelse redegjorde Kommissionen for baggrunden for
meddelelserne. Personer og selskaber, som har grænseoverskridende
aktiviteter, kan blive udsat for diskrimination, dobbeltbeskatning eller
øgede administrative omkostninger. Det udgør en hindring for græn-
seoverskridende etablering, aktivitet og investering. En fælles konsoli-
deret selskabsskattebase (CCCTB), jf. ovenfor, er en systematisk måde
til at fjerne disse grundlæggende skattehindringer på. Imidlertid vil
CCCTB ikke omfatte personer og ikke nødvendigvis alle selskaber
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0012.png
12
og/eller alle EU-lande, og der er derfor behov for mere målrettede
tiltag på kort og mellemlangt sigt. Der er bl.a. behov for at sikre, at
EU-landenes skattesystemer fungerer bedre sammen, både for at und-
gå de skattemæssige hindringer for grænseoverskridende aktivitet mv.
og for at hindre en udhuling af EU-landenes skattegrundlag.
Desuden er der efter Kommissionens opfattelse behov for vejledning
om betydningen af de principper, der følger af EF-domstolens afgø-
relser, for så vidt angår direkte beskatning.
De to andre meddelelser vedrører to områder, hvor de nuværende
skattesystemer kan medføre sådanne skattemæssige hindringer, nemlig
-
den skattemæssige behandling af underskud i grænseoverskri-
dende tilfælde,
-
fraflytningbeskatning, dels når en person flytter fra et EU-land
til et andet, dels når et selskab flytter aktiver fra anvendelse i et
EU-land til et andet.
I den førstnævnte meddelelse foreslår Kommissionen en undersøgelse
af mulighederne for en effektiv og bindende mekanisme til løsning af
problemer med international dobbeltbeskatning inden for EU.
ECOFIN tog på mødet den 27. marts 2007 meddelelserne til efterret-
ning.
ECOFIN har den 2. december 2008 vedtaget en Råds-resolution med
anbefalinger vedr. fraflytningsbeskatning.
Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2009.
7)
Nedsat moms
Der blev uden drøftelse på Rådsmødet (miljø) den 22. december 2003
vedtaget konklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningen for nedsat
moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (momsdirektivets bilag
IV). ECOFIN traf den 10. februar 2004 formel beslutning om en to-
årig forlængelse med udløb 31. december 2005.
Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFIN den
24. januar 2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den 14. fe-
bruar 2006 uden drøftelse en ændring af direktivet om nedsat moms,
der bl.a. indebærer, at ordningen vedrørende reducerede momssatser
for arbejdskraftintensive ydelser (bilag IV) forlænges til den 31. de-
cember 2010, at alle medlemslande fik mulighed for at søge om an-
vendelse af bilag IV inden 31. marts 2006, samt at Kommissionen
inden udgangen af juni 2007 opfordres til at præsentere ECOFIN og
Europa-Parlamentet for en rapport om virkningerne af nedsat moms
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0013.png
13
på lokale tjenesteydelser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk
vækst og indre marked. Analyserne skulle gennemføres af en uaf-
hængig økonomisk tænketank.
Kommissionen har i 2. halvår 2007 fremlagt denne rapport. Samtidig
har den i en meddelelse skitseret et oplæg til principper for anvendelse
af nedsat moms i EU-landene fra 1. januar 2011. ECOFIN vedtog 4.
december 2007 at vende tilbage til sagen i 2008 for bl.a. at drøfte, om
nedsat moms er et egnet instrument til at nå sektorpolitiske mål.
På ECOFIN den 4. december 2007 opnåede man enighed om en for-
længelse af nogle af de nye medlemslandes ordninger om nedsatte
momssatser frem til 31. december 2010.
ECOFIN drøftede den 2. december 2008 Kommissionens direktivfor-
slag af juli 2008 om mulighed for nedsat moms på lokale ydelser.
Drøftelserne ventes fortsat i 1. halvår 2009. Det samme gælder drøf-
telse af et direktivforslag om nedsat moms på energibesparende varer,
Kommissionen ventes at fremsætte januar 2009.
8)
Moms på rejsebureauer
9)
Forskellige ændringer af
momsdirektivet
Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003.
Forhandlingerne forventes ikke genoptaget i 1. halvår 2009.
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til forskellige
ændringer i momsdirektivet. Det vedrører bl.a. momsfritagelse for
leverancer til fællesforetagender inden for forskning m.v. oprettet efter
traktatens artikel 171 og justering af reglerne om momsfradrag for
byggemoms.
Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau i 2008, og drøf-
telserne ventes fortsat i 1. halvår 2009.
10)
Momsfritagelsen for bank- Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justeringer i
og forsikringsydelser
momsdirektivets regler om momsfritagelse for bank- og forsikrings-
ydelser. Samtidig har Kommissionen fremsat forslag til rådsforordning
med gennemførelsesbestemmelser herom.
Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn til den
udvikling, der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerne klarere.
Endvidere foreslås det bl.a., at medlemsstaterne skal tillade finansielle
virksomheder frivillig momsregistrering for salg af finansielle ydelser,
der aktuelt er momsfri.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0014.png
14
Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau i 2008, og
ECOFIN den 3. juni og 2. december 2008 har taget fremskridtsrap-
porter fra formandskaberne om arbejdet til efterretning. Drøftelserne
ventes fortsat i 1. halvår 2009.
11)
Bekæmpelse af svig
Kommissionen har den 2. juni 2006 fremsendt en meddelelse til bl.a.
ECOFIN om behovet for at udvikle en koordineret strategi mod den
fiskale svig. På ECOFIN den 28. november 2006 vedtoges konklusio-
ner, som lægger vægt på vigtigheden i at bekæmpe skattesvig og som
anerkender behovet for en fælles anti-svig strategi som kan komple-
mentere de nationale bestræbelser på dette område. Rådet opfordrede
Kommissionen til at forberede en sådan strategi med vægten lagt på en
styrkelse af medlemslandes sanktionsmuligheder over for svindlere,
bedre beskyttelse af medlemslandenes momsindtægter samt bedre og
hurtigere informationsdeling medlemslandene imellem.
På ECOFIN den 5. juni 2007 præsenterede Kommissionen en forelø-
big rapport om arbejdet og de forslag, der undersøges. På det grundlag
vedtog ECOFIN konklusioner, der opfordrer Kommissionen til dels
at fremsætte visse af forslagene inden årets udgang med henblik på
vedtagelse i Rådet inden udgangen af 2008, dels at prioritere undersø-
gelserne af de øvrige forslag med henblik på en rapport til Rådet inden
årets udgang.
På ECOFIN den 4. december 2007 fremlagde Kommissionen en
meddelelse med afrapportering om det hidtidige arbejde og overvejel-
ser om fokus for det videre arbejde. ECOFIN vedtog konklusioner,
som støtter retningen i Kommissionens arbejde.
ECOFIN den 4. oktober 2008 vedtog en opfordring til Kommissio-
nen om at fremsætte forslag om retsregler vedrørende oprettelse af
”Eurofisc” – dvs. et decentralt netværk mellem EU-landene med hen-
blik på særlig hurtig udveksling af oplysninger om momssvig.
På møderne 28. november 2006 og 5. juni 2007 samt på uformelt
ECOFIN 20.-21. april 2007 har mulighederne for at ændre momssy-
stemet som led i svigsbekæmpelsen ligeledes været drøftet. På ECO-
FIN den 5. juni 2007 vedtog Rådet konklusioner, der opfordrer
Kommissionen til inden årets udgang at komme med en teknisk analy-
se af to forslag til ændringer: Dels at EU-landene vil kunne vælge at
indføre generel omvendt betalingspligt for moms af indenlandske
B2B-leverancer (herunder et eventuelt pilotprojekt herom i en med-
lemsstat), dels indførelse af moms i afgangslandet for grænseoverskri-
dende vareleverancer B2B inden for EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0015.png
15
Kommissionen har februar 2008 præsenteret en foreløbig analyse.
På møderne 4. marts og 14. maj 2008 har ECOFIN drøftet konklusio-
ner vedrørende det videre arbejde med ændringer af momssystemet
for at bekæmpe momssvig. Der blev ikke vedtaget konklusioner. Det
hænger sammen med uenighed om en eventuel opfordring fra Rådet
til Kommissionen om forslag angående et pilotprojekt vedrørende
generel omvendt betalingspligt.
12)
Forslag vedrørende svigs-
bekæmpende foranstalt-
ninger
Kommissionen har marts 2008 fremsat forslag til en række ændringer i
momsdirektivet og forordningen om administrativt samarbejde på
momsområdet. Hovedsigtet er, at skattemyndighederne skal have hur-
tigere angivelsesoplysninger om moms fra virksomhederne, og at der
skal ske hurtigere udveksling af sådanne oplysninger mellem medlems-
staterne. Bl.a. foreslås det, at den særlige angivelse af varesalg til er-
hvervskunder i andre EU-lande skal ske månedligt i stedet for, som i
dag, kvartalsvis. ECOFIN nåede 4. november 2008 til politisk enighed
om et kompromisforslag.
Kommissionen har november 2008 fremsat forslag om, at sælger i én
medlemsstat under visse omstændigheder bliver medhæftende for kø-
bers momsbetaling i en anden medlemsstat (grænseoverskridende soli-
darisk hæftelse). Dette forslag forventes behandlet 1. halvår 2009.
Det samme gælder to yderligere forslag, Kommissionen ventes at
fremsætte i begyndelsen af 1. halvår 2009. Det ene forventes at angå
bl.a. fælles minimum-standarder for medlemsstaternes regelsæt med
hensyn til momsregistrering og afmelding fra registrering samt et ar-
rangement, hvor medlemsstaterne får adgang til visse virksomhedsdata
i de andre medlemsstaters databaser. Det andet forventes bl.a. at angå
yderligere harmonisering af direktivreglerne om momsfaktura og reg-
lerne om tidspunktet for momspligtens opståen i forbindelse med EU-
handel.
13)
Registreringsafgift og årlig Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om harmonise-
ejerafgift for motorkøretø- ring af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift af biler.
jer
Forslaget blev drøftet på ECOFIN 13. november 2007, hvor der var
bred skepsis over for EU-rammebestemmelser vedrørende CO2-
differentiering af bilafgifter.
Drøftelserne forventes ikke genoptaget i 1. halvår 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0016.png
16
14)
Fjernsalgsdirektivet
(punktafgifter) og nyt cir-
kulationsdirektiv (punktaf-
gifter)
Kommissionens forslag til ændring af direktiv om fjernsalg af harmo-
niserede punktafgiftspligtige varer har senest været behandlet i rådsar-
bejdsgruppen primo 2005. Der kunne ikke opnås enighed om reglerne
for indførsel heraf. Direktivet har ikke været forhandlet siden.
Ændringer af cirkulationsdirektivet (92/12) – dvs. den generelle ord-
ning for punktafgiftspligtige varer – har været drøftet i en arbejds-
gruppe under Kommissionen, der i februar 2008 fremsatte et nyt sam-
let forslag til cirkulationsdirektiv. Forslaget gentager det tidligere for-
slag vedrørende fjernsalg men indeholder som noget nyt de regler,
som virksomhederne skal overholde i forbindelse med indførelse af et
elektronisk angivelses- og kontrolsystem for forsendelse af punktaf-
giftspligtige varer i EU (systemet forkortes ”EMCS”).
ECOFIN den 4. november 2008 nåede til politisk enighed om et
kompromisforslag. Det opretholder de gældende regler vedrørende
fjernsalg og tager derfor først og fremmest sigte på indførelse af
EMCS-systemet.
15)
Punktafgifter på alkohol
ECOFIN den 28. november 2006 drøftede forslag til justeringer af
minimumssatserne for alkoholbeskatning. Desuden drøftedes mulig-
heden for vedtagelse af en mekanisme for automatisk inflationskorrek-
tion af satserne. Skønt der med få undtagelser var generel tilslutning til
en justering af minimumssatserne, lykkedes det ikke at opnå enighed.
Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en analyse af
alkoholbeskatning, herunder udviklingen i konkurrencesituationen og
niveauet for alkoholpriser og -afgifter. Analysen skal også se på en
mere smidig procedure for regelmæssige beslutninger, der kan inflati-
onskorrigere minimumssatsen.
Kommissionens analyse af alkoholbeskatning forventes ikke at forelig-
ge i løbet af 1. halvår 2009.
16)
Kommissionen har juli 2008 fremsat forslag til ændringer af direkti-
Punktafgifter på tobaksva- verne om tobaksafgifter. Kommissionen foreslår bl.a. gradvise forhø-
rer
jelser frem til 1. januar 2014 af minimumsafgifterne på cigaretter og
rulletobak. Endvidere foreslår den regulering med inflationen af mi-
nimumafgifterne på cigarer/cigarillos og pibetobak pr. 1. januar 2010.
Drøftelserne er indledt på arbejdsgruppeniveau 2. halvår 2008 og for-
slaget ventes drøftet i ECOFIN i løbet af 1. halvår 2009.
17)
Kommerciel diesel
Kommissionen fremsatte i marts 2007 et forslag om at hæve de eksi-
sterende EU-minimumssatser for afgifter på kommerciel diesel (også
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0017.png
17
kaldet gasolie). Samtidig blev det foreslået at hæve minimumsafgiften
for blyfri benzin.
Forslaget har været drøftet på arbejdsgruppeniveau i 2007 og i 2008.
Der har været afholdt et enkelt arbejdsgruppemøde under fransk for-
mandskab, som dog ikke førte til større fremskridt bl.a. på grund af
satsniveauet. Det forventes at forslaget ville blive indarbejdet i forsla-
get om en revision af energibeskatningsdirektivet, der forventes frem-
sat i begyndelsen af 2009.
18)
Revision af energiafgiftsdi-
rektivet
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til revision af energi-
beskatningsdirektivet i begyndelsen af 2009
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0018.png
18
Det finansielle område
Sag/initiative/hjemmel
Forløb/status
Handlingsplanen for de fi- I Kommissionens hvidbog om den fremtidige politik for finansielle
nansielle markeder + ECO- tjenesteydelser 2005-2010 fremlægger Kommissionen behovet for
FIN´s "roadmap" + G20
nye EU initiativer om finansielle tjenesteydelser samt udformningen
af nye initiativer.
Som følge af den finansielle krise er gennemførelsen af forslagene
fremskyndet og nye initiativer kommet til. Arbejdet følger nu de ar-
bejdsplaner (roadmaps), der fremgår af rådserklæringer fra ECOFIN.
På globalt niveau arbejdes i G20-regi bl.a. for mere effektiv regule-
ring af de finansielle markeder. Det tjekkiske formandskab vil re-
præsentere EU på kommende G20 møder.
’Clearing og afvikling’
Aktørerne på værdipapirmarkederne nåede den 7. november 2006 til
enighed om en ”Code of Conduct”.
Endvidere arbejdes med clearing og afvikling af værdipapirhandelen,
herunder en orientering fra Den Europæiske Centralbank (ECB) om
TARGET2-værdipapirafviklings-systemet.
Der er ikke bebudet initiativer på disse områder under det tjekkiske
formandskab.
Direktiv om solvenskrav til Der blev opnået politisk enighed i ECOFIN-Rådet den 2. december.
forsikringsselskaber (Solvens
II)
Der forhandles med Europa-Parlament med henblik på vedtagelse i 1.
behandling.
”Lamfalussy-processen”/
Larosiére-gruppen
Lamfalussy-processen vedrørende finansielle tjenesteydelser er ble-
vet evalueret i 2007.
Kommissionen har nedsat en High Level gruppe, som skal komme
med et oplæg til den fremtidige struktur i tilsynet med finansielle
virksomheder. Gruppen forventes at aflevere sin rapport forud for
Det europæiske Råds møde i foråret 2009.
Ændring af direktivet om På ECOFIN-rådet den 2. december blev opnået politisk enighed
investeringsforeninger m.m. om ændringer i direktivet om investeringsforeninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0019.png
19
(UCITS)
Der forhandles med Europa-Parlament med henblik på vedtagelse i 1.
behandling.
Indskudsgarantiordninger for På ECOFIN-rådet den 2. december blev opnået politisk enighed
pengeinstitutter
om ændringer i direktivet om indskudsgarantiordninger.
Der forhandles med Europa-Parlament med henblik på vedtagelse i 1.
behandling.
Hedge fonde
Det forventes, at Kommissionen vil orientere om sine overvejelser om
hedge fonde i forbindelse med Det europæiske Råds møde i marts
2009.
.
Kommissionen offentliggjorde den 30. april 2007 en grønbog om
finansielle tjenesteydelser i detailleddet i det indre marked.
1
Kommissionen mener, at integrationen af det indre marked for fi-
nansielle tjenesteydelser i detailleddet kan videreudvikles gennem:
1.
Øget konkurrence.
Fælles regler på visse områder forventes at
øge konkurrencen på tværs af grænser og give forbrugerne kon-
krete fordele i form af lavere priser og flere valgmuligheder,
2.
Øget forbrugertillid.
Dette forventes opnået gennem en til-
strækkelig, ensartet forbrugerbeskyttelse, og ved information om
tilsynskontrol af de finansielle udbydere, således at forbrugerne
kan være trygge ved produkter udbudt fra udbydere i andre
medlemslande
3.
Styrkelse af forbrugernes evne til at gennemskue finansiel-
le produkter (”finansiel viden”).
Formidlingen af den rette in-
formation skal finde sted på rette tid og således at forbrugerne
har mulighed for at anvende informationen til at træffe finansiel-
le valg.
Kommissionen fortsætter i 2009 arbejdet med de initiativer, der er
nævnt i hvidbogen.
Der forventes ikke nye initiativer i form af direktivforslag under det
tjekkiske formandskab.
Grønbog om finansielle tje-
nesteydelser i detailleddet
KOM(2007)226
1
http://ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/docs/policy/com_2007_226_da.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0020.png
20
Ændring af direktivet om
finansiel sikkerhedsstillelse
for så vidt angår forbundne
systemer og fordringer samt
direktivet om endelig afreg-
ning i betalingssystemer og
værdipapirafviklingssystemer.
Hvidbog om boligfinansie-
ring (realkredit)
Der er opnået politisk enighed i Rådet om forslaget i november
2008.
Der forhandles med Europa-Parlament med henblik på vedtagelse i 1.
behandling.
Kommissionen har den 18. december 2007 fremsat en hvidbog om
boligfinansiering (realkredit), der argumenterer for, at der vil kunne
opnås både samfundsmæssige fordele samt fordele i form af et stør-
re produktudbud med delvist harmoniserede regler ved en tilnær-
melse af reglerne om boligfinansiering i EU-landene.
I Hvidbogen gennemgår Kommissionen 12 initiativer, som den vil
tage i perioden 2008-2010. Blandt initiativerne vil være et forslag til
direktiv, der regulerer 1) tilbagebetaling før tid, 2) oplysninger som
låntager skal have inden låneaftalen indgås, 3) oplysninger om låne-
omkostninger og 4) adgang til oplysninger om kreditoplysninger om
lånerne.
Der forudses ikke initiativer på dette område under det tjekkiske
formandskab.
Single Euro Payment Area
(SEPA)
SEPA er en ny infrastruktur for betalinger i euro mellem pengeinsti-
tutter i EU/EØS og Schweiz. Infrastrukturen skal gøre det muligt at
foretage grænseoverskridende betalingstjenester i Europa lige så
hurtigt og billigt, som når der er tale om indenlandske betalingstje-
nester.
Der forudses ikke initiativer på dette område under det tjekkiske
formandskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0021.png
21
Kreditvurderingsbureauer
Kommissionen.har fremsat forslag til en forordning, der
stiller krav om registrering og tilladelse til at drive virksom-
hed for alle kreditvurderingsbureauer, der ønsker, at deres
ratings benyttes af finansielle virksomheder i EU som led i
opgørelsen af deres solvenskrav
indfører en række konkrete bestemmelser om, hvordan et
kreditvurderingsinstitut skal håndtere interessekonflikter
skal skabe tillid til, at kreditvurderingsbureauernes ratings er
af høj kvalitet, og at gennemsigtigheden i forhold til bruger-
ne forbedres
indfører et offentligt tilsyn med overholdelsen af disse
krav.
Forordningen forventes vedtaget i juni 2009
Dialog med 3. lande om et
Kommissionen drøfter et tættere samarbejde med en række lande –
nordatlantisk / globalt finan- først og fremmest USA – om at fjerne restriktioner for den frie ud-
sielt marked
veksling af finansielle tjenesteydelser.
Kommissionen ventes løbende at orientere ECOFIN om fremskrid-
tene i disse forhandlinger.
Opdatering af direktivet om
kapitalkrav til kreditinstitut-
ter
På ECOFIN-rådet den 2. december blev opnået politisk enighed
om ændringer i direktivet om kapitalkrav til kreditinstitutter.
Der forhandles med Europa-Parlament med henblik på vedtagelse i 1.
behandling.
Revision af e-pengedirektivet Kommissionen har fremsat et forslag om ændringer af det eksiste-
rende e-pengedirektiv.
Det tjekkiske formandskab stiler mod en vedtagelse af forslaget i
løbet af 1. halvår 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0022.png
22
Dagsordenspunkt 2:
Opfølgning på Det Europæiske Råd og uformelt
ECOFIN i december 2008 – finansielle sager
Resumé
På det kommende møde ventes en kort opfølgning på DER og det uformelle ECOFIN, der
primært ventes at berøre hvordan EU bedst kan bidrage konstruktivt til udviklingen af de glo-
bale rammer for den finansielle stabilitet.
Baggrund og indhold
På Det Europæiske Råds møde d. 11-12. december blev ECOFIN opfordret til
sammen med Kommissionen at forberede EU-input til G20s arbejdsprogram, der
bl.a. vedrører initiativer til mere effektiv regulering af de finansielle markeder og
forbedret globalt samarbejde om styringen heraf. ECOFIN skal fremlægge rap-
port til DER i foråret 2009 forud for næste G20 møde, der ventes at finde sted d.
2. april 2009 i London.
På det europæiske plan ønskede DER, at forhandlinger med Europa-Parlamentet
om de forslag, ECOFIN er nået til enighed om, dvs. kapitalkravsdirektivet, Sol-
vens II, direktivet om UCITS
2
og direktivet vedrørende indskydergaranti hurtigt
fører til endelig vedtagelse af direktiverne. DER opfordrede endvidere til at der
hurtigt træffes afgørelse om de andre identificerede prioritetsområder.
På det uformelle ECOFIN hvor formanden for Financial Stability Forum, Mario
Draghi, og Managing Director for IMF, Dominique Strauss-Kahn deltog, blev der
udvekslet synspunkter om tre emner:
1.
Non-cooperative jurisdiktioner
3
Det blev drøftet, hvorledes den ustabilitet de non-cooperative jurisdiktioner
bidrager til i de finansielle markeder kan reduceres. FSF blev i første om-
gang bedt om at identificere de problematiske jurisdiktioner, og det blev
overvejet om indberetninger om non-kooperative handlinger til en fælles
database kunne være værdifuldt. Det forventes, at Kommissionen vil offent-
liggøre en handlingsplan i starten af 2009.
IMFs ressourcer
Behovet for yderligere ressourcer til IMF som følge af den finansielle krise
og efterspørgslen efter IMF-programmer blev drøftet. Ministrene var enige
om det væsentlige i, at IMF har tilstrækkelige ressourcer til at kunne udføre
sin mission. Det skal overvejes nærmere, hvorledes IMF kan tilføres nye
ressourcer samt hvor meget der skal tilføres.
2.
2
3
Undertakings for Collective Investments in Transferable Securities.
Hermed forstås et område som f.eks. et land udøver myndighed over, der er hjemsted for hvidvaskning af penge, finansi-
ering af terrorister mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0023.png
23
3.
Et globalt ”early warning system”
Muligheden for et advarselssystem, der kan forudsige globale kriser, blev
drøftet. Selvom der var enighed om at et sådant system er ønskværdigt, blev
det også erkendt, at det er en række vanskeligheder forbundet med at im-
plementere det i praksis. Men øget overvågning af vigtige aktører, lande og
markeder vurderes at være hensigtsmæssigt ligesom en bedre kobling af den
makroøkonomiske og den finansielle overvågning vil være en fordel i for-
hold til at identificere potentielle systemiske udfordringer.
Som opfølgning på DER udarbejdede formandskabet i december en plan for
hvornår konkrete emner skal drøftes i forskellige EU fora, herunder ECOFIN
med henblik på at identificere og tydeliggøre europæiske synspunkter.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Sagen om den
finansielle turbulens blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmøderne (ECOFIN) den 9. oktober 2007, den 29. februar 2008, den 4. marts
2008, den 8. juli 2008, den 7.oktober 2008 og den 4. november 2008.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen støtter, at erfaringer anvendes til relevante ændringer i de eksisterende
rammer for de finansielle markeder med henblik på at styrke den finansielle stabilitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
fremover. Det støttes endvidere, at rammerne for de finansielle markeder så vidt
muligt er globale.
Andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
Dagsordenspunkt 3:
EU-landenes finanspolitik og implementeringen af
den europæiske økonomiske genopretningsplan
Resumé
I opfølgning på vedtagelsen af EU-planen for økonomisk stabilisering på Det Europæiske Råd
den 11.-12. december 2008 ventes ECOFIN at have en generel drøftelse af implementeringen af
EU-planen med fokus på landenes nationale finanspolitiske tiltag.
Baggrund
I lyset af den finansielle og økonomiske krise vedtog EU-landene en økonomisk
stabiliseringsplan (’European Economic Recovery Plan’) i forbindelse med Det
Europæiske Råd den 11.-12. december 2008. EU-planen er baseret på en medde-
lelse fra Kommissionen af 26. november og konklusioner fra ECOFIN af 2. de-
cember 2008.
Planens hovedelement er en finanspolitisk ekspansion på i alt 1,5 pct. af EU’s
BNP i form af dels finanspolitiske lempelser i EU-landene og dels EU-
finansierede initiativer, og planen udgør en fælles ramme med principper og ret-
ningslinjer for disse tiltag på nationalt og europæisk niveau.
I forhold til de nationale finanspolitiske tiltag understregede DER, at Stabilitets-
og Vækstpagten er fundamentet for finanspolitik i EU, og at Pagten er tilstrække-
lig fleksibel til at rumme mulighed for gennemførelse af EU-planen. DER konsta-
terede, at finanspolitiske tiltag midlertidigt vil øge de offentlige underskud, men
betonede EU-landenes forpligtelse til at sikre de offentlige finansers langsigtede
holdbarhed, og opfordrede landene til så hurtigt som muligt i lyset af et kommen-
de økonomisk opsving og i overensstemmelse med Pagten at opfylde deres mel-
lemfristede budgetmål om strukturelle budgetpositioner tæt på balance. DER’s
retningslinjer anfører, at nationale tiltag kan støtte efterspørgslen og være begræn-
sede og målrettede, bestå af udgifts- og skattetiltag, og gennemføres i sammen-
hæng med en styrket indsats for reformer, der sikrer strukturforbedringer.
I forhold til de europæiske tiltag lægger DER’s konklusioner blandt andet op til
øget låneaktivitet fra EIB, fremrykket implementering af programmer finansieret
af blandt andet samhørigheds- og strukturfondene, styrkede investeringer inden
for rammerne af EU-budgettet, og øget støtte finansieret af Globaliseringsfonden.
DER opfordrede desuden til andre tiltag på EU-niveau, herunder en løsning ved-
rørende EU-reglerne for differentieret moms på ECOFIN senest i marts 2009,
samt tiltag, som ventes behandlet i regi af Rådet (Konkurrenceevne).
Indhold
På rådsmødet den 20. januar 2009 ventes ECOFIN at have en generel drøftelse af
implementeringen af EU-planen med fokus på landenes nationale finanspolitiske
tiltag.
ECOFIN’s orienterende debat vedrørende EU-planen ventes at omfatte blandt
andet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
en vurdering af den økonomiske situation og udsigter på grundlag af Kom-
missionens kommende prognose af 19. januar d.å.
en foreløbig vurdering af EU-landenes gennemførte og planlagte finanspoli-
tiske tiltag med effekt i 2009 og 2010 under hensyntagen til landenes for-
skellige finanspolitiske råderum samt økonomiske udfordringer
sammenhængen mellem planen og EU’s finanspolitiske samarbejdsproces-
ser baseret på Stabilitets- og Vækstpagten, herunder landenes stabilitets- og
konvergensprogrammer og Rådets udtalelser herom
arbejdet med sikring af en samlet strategi for en holdbar udvikling i de of-
fentlige finanser, hvor finanspolitiske lempelser på kort sigt modsvares af
styrket konsolidering og reformer i en mellemfristet ramme
Den videre proces ventes at indebære, at Kommissionen og ECOFIN foretager
en horisontal vurdering af EU-landenes finanspolitiske tiltag og strategier for re-
former og konsolidering samt vurderinger af de individuelle landes politikker i
forbindelse med rådsudtalelserne om landenes stabilitets- og konvergenspro-
grammer. På grundlag af et oplæg fra ECOFIN ventes DER at foretage en evalue-
ring af gennemførelsen af EU-planen og tage stilling til opfølgning på planen un-
der forårstopmødet den 19.-20. marts 2009.
Kommissionen foreslog som et led i genopretningsplanen at allokere 5 mia. euro
til en række forskellige projekter som energiinfrastruktur og bredbånd. Projekter-
ne blev foreslået finansieret ved at overflytte uforbrugte midler fra budgetkategori
2 til budgetkategori 1a, hvilket indebærer en revision af de finansielle perspektiver.
Forslaget blev drøftet under fransk formandskab, men kunne ikke samle kvalifice-
ret flertal, bl.a. begrundet i at forslaget kun var beskrevet overordnet. Det forven-
tes, at både Kommissionen og formandskabet vil orientere om sine videre overve-
jelser.
Danmarks finanspolitik
er lempelig i 2009 og ligger på linje med principperne i EU-
planen. De aktive finanspolitiske beslutninger i form af skattenedsættelser og hø-
jere udgifter indebærer således en direkte provenuvirkning svarende til knap 1 pct.
af BNP i 2009 (ca. 16 mia. kr.) og en svækkelse af den beregnede strukturelle sal-
do på ca. 1 pct. af BNP.
Den danske finanspolitik skal tage hensyn til Danmarks særlige forhold i form af
dels konjunktursituationen, hvor ledigheden fortsat er meget lav og under niveau-
erne i de andre EU-lande og hvor der er pres på løn og konkurrenceevne, og dels
hensynet til fastkurspolitikken og behovet for at nedbringe det danske rentespænd
til eurolandene. Finanspolitikkens automatiske stabilisatorer, der indebærer lavere
skatteindtægter og højere udgifter i takt med konjunkturnedgangen, er endvidere
forholdsvis kraftige i Danmark. I lyset af disse forhold er vurderingen, at den dan-
ske finanspolitik er relativt ekspansiv i et europæisk perspektiv. Hvis de allerede
vedtagne initiativer vedrørende finanspolitik og sikring af finansiel stabilitet ikke
rækker, vil der kunne tages yderligere skridt til at sikre den økonomiske aktivitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
EU-planens aspekter vedr. finanspolitik har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Den planlagte finanspolitik ligger på linje med planen. Planens aspekter vedr.
EU’s budget vil kunne have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
EU-landenes finanspolitik vil kunne stabilisere vækst og beskæftigelse på kort sigt,
men vil ikke have effekt på aktiviteten på længere sigt. Ekspansiv finanspolitik vil
øge den offentlige gæld og renteudgifterne. EU-planen vil kunne have positive
strukturelle samfundsøkonomiske konsekvenser i det omfang den bidrager til en
styrket gennemførelse af økonomiske reformer, herunder via sammenkædning af
finanspolitiske tiltag og reformer samt via EU-budgetinitiativer, der fremmer re-
former.
Høring
Sagen har ikke været i høring
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 2. decem-
ber 2008, hvor EU-planens overordnede og finanspolitiske aspekter blev forelagt
til orientering, mens planens EU-budgetmæssige aspekter blev forelagt til for-
handlingsoplæg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter en implementering af EU’s økonomiske stabiliseringsplan, der
er i overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten, tager højde for landenes
forskellige råderum, udfordringer og allerede planlagte finanspolitik, støtter mu-
lighederne for at kunne gennemføre pengepolitiske rentenedsættelser og bidrager
til lave lange renter samt stabilisering af de finansielle markeder, og lægger særlig
vægt på, at finanspolitiske lempelser gennemføres som led i en samlet reform- og
konsolideringsstrategi, der sikrer holdbare offentlige finanser på lang sigt.
Andre landes holdning
EU-landene ventes generelt at støtte en implementering af EU-planen, der bidra-
ger til stabilisering af den realøkonomiske aktivitet i lyset af krisen og samtidig
fastholder forpligtelserne til at sikre sunde og holdbare offentlige finanser i over-
ensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
Dagsordenspunkt 4:
Udvidelse af euroområdet med Slovakiet - status-
rapport
Resumé
På rådsmødet (ECOFIN) den 20. januar 2009 ventes Kommissionen at præsentere en rapport
om status for Slovakiets overgang til euroen 1. januar 2009. Overgangen er ifølge de foreløbige
oplysninger forløbet smidigt.
Baggrund og indhold
På rådsmødet (ECOFIN) den 8. juli 2008 blev et forslag om Slovakiets optagelse i
eurosamarbejdet pr. 1. januar 2009 endeligt vedtaget. Euroen blev således indført i
Slovakiet den 1. januar 2009.
Kommissionen ventes forud for ECOFIN den 20. januar 2009 at udarbejde en
statusrapport for indførslen af euroen i Slovakiet. Rapportens indhold er endnu
ikke kendt. Ifølge Kommissionen tyder de første dages erfaringer med ombytnin-
gen af slovakiske koruna til euro imidlertid på følgende:
Den 1. januar 2009 gennemførtes omkring 6 gange så mange kontantudbe-
talinger i de slovakiske pengeautomater, som samme dag året før, og værdi-
en af transaktionernes var 3 gange højere. Omstillingen af pengeautomater
til euro synes at være forløbet gnidningsfrit.
Om aftenen den 5. januar havde omkring 56 pct. af befolkningen kun, eller
næsten kun, eurosedler i deres pengepung – det tilsvarende for euromønter
var 63 pct. Omkring 45 pct. af befolkningen betalte for deres indkøb med
euro alene, hvorimod 48 pct. kun gennemførte betalinger i koruna.
Den 5. januar fik 96 pct. af befolkningen euro retur ved handel i butikker
mv. – kun 3 pct. fik penge tilbage i koruna.
Sammenlignet med omvekslingen til euro i Slovenien (2007), Cypern (2008)
og Malta (2008), synes omvekslingen i Slovakiet at have taget et par ekstra
dage.
Euroen cirkulerer side om side med den slovakiske koruna frem til 16. januar
2009, hvorefter kun euroen er lovligt betalingsmiddel i Slovakiet. De slovakiske
borgere kan veksle korunamønter til euro i de kommercielle banker frem til 30.
juni 2009, og korunasedler frem til 31. december 2009. Herefter kan korunamøn-
ter veksles i Slovakiets centralbank frem til 2013, mens korunasedler kan veksles i
centralbanken i en ubegrænset periode.
På ECOFIN den 20. januar 2009 ventes Kommissionen at præsentere sin kom-
mende statusrapport. Rapporten ventes også at indeholde en foreløbig analyse af
euroomvekslingens betydning for prisudviklingen i Slovakiet.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da det forventes, at Slovakiets introduktion af euroen blandt andet vil bidrage til
visse effektivitetsgevinster samt et gennemsnitligt lavere slovakisk rentespænd og
heraf afledt højere økonomisk aktivitet i Slovakiet, skønnes isoleret set en svag
positiv effekt på den økonomiske aktivitet i Danmark.
Europa-Parlamentets holdning
Sagen forventes ikke at blive drøftet i Europa-Parlamentet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen om Slovakiets optagelse i eurosamarbejdet blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til forhandlingsoplæg den 20. juni 2008 forud for rådsmødet (ECOFIN)
den 8. juli 2008.
Holdning
Regeringen holdning
Regeringen tager Kommissionens kommende rapport til efterretning.
Andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslandene tager Kommissionens rapport til efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0030.png
30
Dagsordenspunkt 5:
Resumé
Western Balkan Investment Framework
Arbejdet vedrørende Western Balkan Investment Framework, som skal sikre rammer for øget
koordinering mellem finansielle instrumenter til at gennemføre aktiviteter i regionen, har været
undervejs siden ECOFIN den 14. maj 2008 udtrykte støtte til initiativet. Kommissionen har
på den baggrund fremlagt et statuspapir, der opsummerer arbejdets udvikling. På nuværende
tidspunkt har man ikke foreslået en konkret løsningsmodel.
Baggrund
Landene på det vestlige Balkan har de seneste år oplevet en overgang fra post-
konflikt samfund til samfund baseret på demokratiske og markedsøkonomiske
principper. Den socioøkonomiske udvikling er imidlertid fortsat præget af en ræk-
ke udfordringer. På trods af relativt høje vækstrater i regionen er BNP per capita
fortsat meget lavere end EU-27 gennemsnittet, og arbejdsløsheden er høj. Lande-
ne har desuden store eksterne ubalancer. Den økonomiske reformproces har væ-
ret træg og ujævn, og fortsat politisk turbulens gør implementering af reformer
vanskelig. Landene på det vestlige Balkan har været udsat i den finansielle krise,
hvilket bl.a. har øget behovet for ekstern finansiering af investeringer.
Reformprocessen på det vestlige Balkan er tæt knyttet til perspektivet om større
integration med EU. Grundlaget for EU’s samarbejde med det vestlige Balkan er
Stabilitets- og Associeringsprocessen, der gradvist bringer landene tættere på EU
medlemskab.
4
Processen omfatter forhandlinger om aftaler, der tilbyder landene
væsentlige fordele, f.eks. favorable handelsvilkår og finansiel støtte, men også stil-
ler krav til politiske, økonomiske og institutionelle reformer. Finansiel støtte gives
som gavebistand gennem Instrumentet for Førtiltrædelsesbistand (IPA).
Europæiske finansieringsinstitutioner og udviklingsbanker tilbyder en række fi-
nansieringsinstrumenter på det vestlige Balkan. Den Europæiske Investeringsbank
(EIB), Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD), Europa-
rådets Udviklingsbank (CEB) og Kommissionen har til sammen 18 finansierings-
instrumenter i området. Øget harmonisering af disse instrumenter og bedre over-
blik og vejledning til brugerne kan styrke tilgængeligheden for ansøgere fra Vest-
balkan og effektiviteten af EU’s finansieringsaktiviteter i regionen.
I juni 2006 bekræftede Det europæiske Råd (DER) hensigten om større integrati-
on af det vestlige Balkan med EU. DER noterede i den anledning med tilfredshed,
at Kommissionen agtede at udvide og intensivere samarbejdet med EIB og andre
internationale finansielle institutioner (IFI) på det vestlige Balkan med henblik på
at træffe passende foranstaltninger til at oprette en finansieringsfacilitet for det
vestlige Balkan.
4
Kroatien og Den tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien er tildelt status som kandidatlande, og i 2005 indledtes
tiltrædelsesforhandlinger med Kroatien. Albanien, Bosnien-Hercegovina, Montenegro, Serbien og Kosovo er såkaldte
potentielle kandidater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31
I maj 2008 besluttede ECOFIN at oprette Western Balkan Investment
Framework (WBIF), for at sikre rammerne for øget integration og harmonisering
af de eksisterende finansielle instrumenter til rådighed i regionen. Det blev beslut-
tet at iværksætte en styregruppe med medlemskab af bl.a. Kommissionen, interna-
tionale finansielle institutioner (EIB, EBRD og CEB) og repræsentanter fra med-
lemsstaterne. Denne styregruppe skulle bl.a. kortlægge de eksisterende instrumen-
ter samt identificere potentielle synergier ved øget koordination i forhold til inve-
steringsprojekter. ECOFIN foreslog følgende konkrete tiltag:
Samling af gavebistand
til infrastrukturprojekter, f.eks. ved oprettelse af
en fælles trust fund, der samler ressourcer fra Kommissionen, IFI’erne, EU-
landene og andre multilaterale EU donorer.
Oprettelsen af en fælles
hjemmeside,
der forbedrer finansieringsinstitutio-
nernes eksterne kommunikation og giver ansøgere overblik over finansie-
ringsmuligheder.
Indførelsen af
ét enkelt konktaktpunkt for ansøgere
(one-stop-shop),
hvor finansieringsansøgninger kan indleveres og koordineret vejledning om
finansieringsløsninger kan tilbydes.
Øget koordinering og harmonisering
af forskellige instrumenter inden
for andre sektorer end infrastruktur.
Desuden blev Kommissionen opfordret til løbende at aflægge rapport til ECO-
FIN om arbejdets fremskridt. Kommissionens har udarbejdet en første statusrap-
port til ECOFIN angående forløbet i forbindelse med Western Balkan Invest-
ment Framework.
Indhold
Det første initiativ der skal tages inden for WBIF, involverer investeringer i infra-
struktur projekter. I forbindelse med dette infrastrukturinitiativ (WBII) er det fo-
reslået at der både skal oprettes en fælles fond, der samler gavebistand og en fond
der skal administrere udlån til finansiering af vigtige infrastruktur projekter. Når
en løsningsmodel er fundet inden for dette område, vil der kunne fokuseres på
investeringer inden for andre områder.
Den nedsatte styregruppe, bestående af Kommissionen, IFIerne og repræsentan-
ter fra medlemslandene, har mødtes 2 gange siden ECOFIN i maj 2008. Møderne
har primært fokuseret på indretningen af den fælles fond for gavebistand, samt
indledende bestræbelser på at kortlægge eksisterende finansielle instrumenter i
området. Diskussionen i styregruppen har fået Kommissionen til at arbejde videre
med en organisationsstruktur af fonden, der tager udgangspunkt i ét enkelt kon-
taktpunkt for ansøgere. Et oplæg herom vil blive præsenteret for styregruppen i
begyndelsen af 2009.
I forsøg på at kortlægge EU-landes finansielle instrumenter i området, har Kom-
missionen rundsendt en indledende spørgeskemaundersøgelse til medlemsstater-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
ne, hvis resultater er blevet fremlagt for styregruppen. Denne undersøgelse be-
kræftede behovet for en dybdegående undersøgelse bl.a. af medlemsstaternes eksi-
sterende instrumenter, deres midler til rådighed, samt i hvilket omfang faciliteter-
ne overlapper. Kommissionen har planlagt at gennemføre denne inden medio
2009.
ECOFIN konklusionerne opfordrede til oprettelsen af en fælles hjemmeside, bl.a.
hvor ansøgere kunne finde information om de tilgængelige instrumenter. Denne
hjemmeside afventer afslutningen af den dybdegående spørgeskemaundersøgelse,
og forventes oprettet inden medio 2009.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke været hørt i sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forelagt FEU den 9 maj 2008, vedrørende ECOFIN den 14. maj 2008.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støtter vi WBIF, og tager Kommissionens statusrapport til efterret-
ning. Der er et behov for mere gennemsigtighed for ansøgere, og initiativet vil kunne
øge harmoniseringen og effektiviteten af investeringsinstrumenterne i regionen.
Arbejdet i Kommissionen og i den nedsatte styregruppe skrider fremad, og rammer-
ne for det fremtidige arbejde synes veldefinerede. Fra dansk side bakker vi op om
dette arbejde. Fra dansk side er det vigtigt, at harmonisering af de eksisterende in-
strumenter styrkes, uden at der oprettes nye investeringsfaciliteter, idet unødig kon-
kurrence mellem EU’s investeringsaktiviteter bør undgås.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
Fra dansk side ser man frem til konkrete løsningsforslag fra Kommissionen.
Andre landes holdninger
Der vurderes generelt at være enighed om, at effektivisering og harmonisering af
eksisterende finansieringsinstrumenter på det vestlige Balkan bør styrkes. Der
vurderes ligeledes at være enighed blandt EU-landene om, at Western Balkan In-
vestment Framework skal øge koordineringen mellem og tilgængeligheden af eksi-
sterende instrumenter og ikke bør medføre oprettelsen af nye investeringsinstru-
menter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0034.png
34
Dagsordenspunkt 6:
Forordning om kreditvurderingsbureauer (Forslaget
er ikke på ECOFIN’s dagsorden for den 20. januar
2009, men vil muligvis blive vedtaget på et kom-
mende Rådsmøde)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en forordning, der kræver registrering og tilladelse til at
drive kreditvurderingsvirksomhed i EU. Forslaget indeholder regler om registrering og godkendel-
se af kreditvurderingsbureauer samt krav til bureauernes interne organisering for at fremme
tilliden til vurderingernes uafhængighed. KOM(2008)704
5
KOM(2008) 704
Baggrund
Kommissionen har den 12. november 2008 fremsat forslag til forordning om kredit-
vurderingsbureauer.
Forslaget udbygger den internationale samarbejdsorganisation for værdipapirtilsyns-
myndigheder - IOSCO´s - standarder for kreditvurderingsbureauer. Kommissionen
fremsætter forslaget i form af en forordning for at sikre samme retsgrundlag for til-
synet med kreditvurderingsbureauer i hele EU.
Forslaget tager sigte på at genskabe tilliden på de finansielle markeder og sikre, at
investorerne beskyttes. Kreditvurderingsbureauer er virksomheder, der leverer
vurderinger (ratings) af sandsynligheden for, at virksomheder, myndigheder og
bred vifte af finansielle instrumenter misligholder deres forpligtelser. Kreditvur-
deringer har stor indflydelse på låntagernes/udstedernes mulighed for at optage
lån og på prisen på disse lån.
Kommissionen mener, at kreditvurderingsbureauer i høj grad har været medan-
svarlige for de aktuelle problemer på finansmarkederne. De har undervurderet
risikoen for, at udstedere af bestemte mere komplicerede finansielle instrumenter
måske ikke vil være i stand til at indfri deres gæld. Kommissionen mener, at efter-
som bureauerne gav den højest mulige rating til mange af disse innovative instru-
menter, følte uerfarne investorer sig tilskyndet til at investere i dem uden først at
vurdere risikoen ordentligt.
Kommissionen mener desuden, at kreditvurderingsbureauernes ratings ikke i til-
strækkelig grad afspejlede de forværrede markedsvilkår. Denne forsømmelse fra
kreditvurderingsbureauers side blev ledsaget af uforsigtighed fra investorernes
side. Dette medførte, at der blev ydet lån, selv når de grundlæggende finansielle
forhold ikke berettigede det.
5
http://ec.europa.eu/internal_market/securities/agencies/index_en.htm
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35
Forslaget vil primært få effekt for reguleringen af de internationale kreditvurde-
ringsbureauer - Fitch, Standard & Poor´s og Moody´s - virksomhed i EU, da disse
bureauer tegner sig for mere end 94 % af markedet for ratings.
Indhold
Forslaget indeholder tre centrale elementer:
1.
Krav om registrering af alle kreditvurderingsbureauer, der ønsker, at deres
ratings benyttes af banker og forsikringsselskaber i EU som led i opgørelsen
af solvenskrav
2.
Konkrete bestemmelser om intern organisering (håndtering af interessekon-
flikter, kvalitetsikring af ratings og øget gennemsigtighed for brugere)
3.
Offentligt tilsyn med kreditvurderingsbureauer for at håndhæve reglerne om
registrering og intern organisering.
Tilladelse og tilsyn
Kreditvurderingsbureauer skal søge om tilladelse til at drive virksomhed hos tilsyns-
myndigheden i deres hjemland. For grupper (koncernforbundne selskaber) af kredit-
vurderingsbureauer skal ansøgningen omfatte alle selskaber i gruppen og indgives til
myndighederne i det land, hvor de væsentligste aktiviteter udøves.
EU-landenes samarbejdsorganisation for tilsynsmyndigheder, CESR, deltager i koor-
dineringen af registreringsproceduren og i koordineringen af tilsynet med bureauer-
ne.
Tilladelse til at drive virksomhed som kreditvurderingsbureau giver ret til at drive
denne type virksomhed i hele EU (europæisk pas).
Krav til den interne organisering i kreditvurderingsbureauer - uafhængighed
Forordningen indeholder krav om:
uafhængighed og forebyggelse af interessekonflikter i bureauerne
adskillelse af analysefunktioner og bureauernes markedsføring/salg af deres
ydelser
offentliggørelse af vurderingsmetoder
aflæggelse af en årlig rapport om åbenhed og klarhed.
Bureauerne skal løbende gennemgå og opdatere deres procedurer.
Bilagene til udkastet til forordning indeholder en række detaljerede krav til opbyg-
ning af og organiseringen af arbejdet i de konkrete bureauer. F.eks. skal navne på
væsentlige kunder oplyses. Det gælder kunder, der udgør mere end 5 % af omsæt-
ningen, og kunder, med hvem omsætningen er vokset med mere end 150 % af stig-
ningen i bureauets omsætning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0036.png
36
Anvendelsesområdet
Forordningen finder anvendelse på virksomheder, der udbyder kreditvurderinger,
der anvendes i reguleringsøjemed eller til andre formål af finansielle virksomhe-
der
6
,
og som offentliggøres eller distribueres pr. abonnement. Finansielle virk-
somheder er i denne forbindelse kreditinstitutter, investeringsselskaber, forsik-
rings-, livsforsikrings- og genforsikringsselskaber, institutter for kollektiv investe-
ring i værdipapirer og arbejdsmarkedsorienterede pensionskasser.
Der kan kun anvendes kreditvurderinger i reguleringsøjemed, hvis disse vurderin-
ger er afgivet af et kreditvurderingsbureau, som er godkendt i medfør af forord-
ningen, etableret i Fællesskabet og registreret i henhold til denne forordning.
Investeringsselskaber og kreditinstitutter må ikke udføre ordrer på deres kunders
vegne med hensyn til finansielle instrumenter, der er blevet vurderet, medmindre
den pågældende kreditvurdering er blevet afgivet af et kreditvurderingsbureau, der
er registreret i overensstemmelse med denne forordning.
Efter forslaget finder forordningen ikke anvendelse på private kreditvurderinger
eller på kreditvurderinger, der udarbejdes af offentlige "organer m.m.", hvis kre-
ditvurderingerne ikke offentliggøres og ikke betales for af den kreditvurderede
enhed.
I EU findes bestemmelser om ratings i Markedsmisbrugsdirektivet
7
, Kreditinsti-
tutdirektivet
8
og i direktivet om kapitalkrav for kreditinstitutter
9
.
Proces
Kommissionen foreslår, at de gennemførelsesforanstaltninger, som medlemslandene
skal gennemføre, skal træde i kraft 6 måneder efter forordningens ikrafttræden.
Forordningen skal erstatte en meddelelse om kreditvurderingsbureauer fra Kommis-
sionen fra 2006
10
.
Det tjekkiske formandskab sigter mod at opnå politisk enighed i Coreper den 4. fe-
bruar 2009.
Dvs. af kreditinstitutter som defineret i direktiv 2006/48/EF, investeringsselskaber som defineret
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/39/EF, forsikringsselskaber, der er omfattet af
Rådets direktiv 73/239/EØF, livsforsikringsselskaber som defineret i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/83/EF, genforsikringsselskaber som defineret i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/68/EF, institutter for kollektiv investering i værdipapirer (UCITS) som de-
fineret i direktiv [2009/XX/EF] eller arbejdsmarkedsorienterede pensionskasser som defineret i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/41/EF.
6
7
8
9
Direktiv 2003/6/EF, EUT L 96, af 12. april 2003 s. 16.
Direktiv 2006/48/EF, EUT L 177 af 30. juni 2006 s. 1
Direktiv 2006/49/EF, EUT L 177 af 30. juni 2006 s. 33
EUT C 59 af 11. marts 2006 s. 2.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0037.png
37
Hjemmelsgrundlag
Traktatens art. 95. Vedtagelse under den fælles beslutningstagning.
Nærhedsprincippet
Kommissionen ønsker at understøtte, at de ratings, der benyttes i EU, er uvildige,
objektive og af den højeste kvalitet. Fælles retlige rammer skal anvendes på ensar-
tet vis i samtlige medlemsstater. Det vil resultere i et mere velfungerende indre
marked inden for finansielle tjenester og sikre samme investorbeskyttelsesniveau i
hele EU.
Regeringens vurdering er, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at stemme om forslaget i april 2009.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslagets krav om udelukkende at måtte anvende ratings fra godkendte kredit-
vurderingsbureauer omfatter virksomheder, der er reguleret i medfør af lov om
finansiel virksomhed, værdipapirhandelsloven og lov om investeringsforeninger
eller bekendtgørelser udstedt i medfør af disse love. Der er ikke lovgivet om regi-
strering og godkendelse af kreditvurderingsbureauer i Danmark.
Statsfinansielle konsekvenser
Forordningens bestemmelser om registrering af kreditvurderingsbureauer betyder,
at der i Danmark skal lovgives om selve registrerings- og godkendelsesprocedu-
ren.
De statsfinansielle konsekvenser kan endnu ikke opgøres, da forordningens an-
vendelsesområde ikke er afklaret. Der forventes ikke ansøgninger fra internationa-
le kreditvurderingsbureauer om at få tilladelse i Danmark til at drive virksomhed.
Det er endnu ikke afklaret, om andre virksomheder vil skulle søge tilladelse i med-
før af forordningen. Omfanget af tilsynsmyndighedernes opgaver i andre lande
end i kreditvurderingsbureauernes hjemlande er endnu ikke afklaret.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En høj tillid til kvaliteten af kreditvurderingsbureauernes ratings er et væsentligt ele-
ment i, at de finansielle markeder kan fungere effektivt.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle Sektor. Hørings-
svarene støtter generelt forslaget.
Advokatrådet mener, at forslagets tilsynsbestemmelser rejser tvivl om nationale reg-
ler om princippet om fortrolighed mellem advokater og deres klienter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630369_0038.png
38
Dansk Aktionærforening mener, at det ikke vil være rimeligt at regulere kreditvurde-
ringsbureauerne, uden at det sikres, at deres produkter ikke misbruges efterfølgende i
forhold til kunderne. Foreningen ønsker, at der indsættes en bestemmelse i forord-
ningen om rådgivning. Hvis en finansiel virksomhed bruger kreditvurderinger i for-
bindelse med rådgivning, skal rådgivningen respektere og understøtte principperne i
forordningen.
Finansrådet udtaler, at der er tale om en meget detaljeret forordning, og at teksten
med fordel kan forenkles.
Der er tillige modtaget en række tekniske kommentarer.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget. Der er fremsendt grundnotat
om sagen den 22. december 2008.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen støtter fælles regler om registrering og godkendelse af kreditvurderings-
bureauer, hvis vurderinger indgår i reglerne for finansielle virksomheder. Regeringen
lægger vægt på en klar afgrænsning af, hvilke virksomheder der bliver omfattet af
forordningen. Forordningen bør kun omfatte kreditvurderingsbureauer og reglerne
må stå i et rimeligt forhold til både den tilsigtede beskyttelse af investorerne og til
omkostningerne i den forbindelse.
Andre landes holdninger
Der er bred støtte til forslaget.