Europaudvalget 2008-09
2919 - økofin
Offentligt
1453708_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
5196/09 (Presse 9)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2919. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 20. januar 2009
Formand
Miroslav KALOUSEK
Den Tjekkiske Republiks finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
5196/09 (Presse 9)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0002.png
20.I.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
På baggrund af nye økonomiske prognoser fra Kommissionen, hvorefter den økonomiske nedgang
vil fortsætte hele første halvår af 2009, noterede Rådet sig de foranstaltninger, der er truffet for at
genoprette tilliden og vende tilbage til vækst.
Selv om de foranstaltninger, EU's regeringer har truffet, har bidraget til at stabilisere
finansmarkederne, fremhævede Rådet betydningen af at genoprette kreditkanalernes funktion. Den
økonomiske genopretningsplan, der blev godkendt af Det Europæiske Råd i december til støtte for
efterspørgslen og beskæftigelsen ved hjælp
af rettidige, målrettede og midlertidige stimulerende foranstaltninger, er ved at blive implementeret.
Rådet understregede nødvendigheden af at lade disse foranstaltninger ledsage af strukturreformer
for at forbedre de europæiske økonomiers evne til at komme på fode igen og øge deres
vækstpotentiale.
Rådet godkendte et
lån
på 3,1 mia. EUR
til Letland
som en del af en bistandspakke fra IMF,
Verdensbanken, EBRD og forskellige europæiske lande med det formål at lette presset på Letlands
kapital- og finansmarkeder ved at støtte dets betalingsbalance på mellemlang sigt.
Det vedtog ligeledes konklusioner om
bankers kapital
og om en investeringsramme, der blev
oprettet sidste år for
Vestbalkan.
Dette var Økofinrådets første samling, efter at
Slovakiet
har tilsluttet sig euroområdet.
5196/09 (Presse 9)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0003.png
20.I.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM .............................................................................. 6
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅD - ØKONOMISK GENOPRETNINGSPLAN ........ 7
ØKONOMISKE OG BUDGETPOLITISKE BUDSKABER FOR 2009.......................................... 8
BANKERS KAPITAL .................................................................................................................. 10
INDFØRELSE AF EUROEN I SLOVAKIET............................................................................... 11
INVESTERINGSRAMME FOR VESTBALKAN ........................................................................ 12
EVENTUELT ............................................................................................................................... 13
Fondsdepositarers ansvar .................................................................................................................................13
Aftale med Liechtenstein om bekæmpelse af svig ............................................................................................13
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................. 14
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Støtte til Letland til tackling af den finansielle krise .........................................................................................15
Nationale centralbankers eksterne revisorer - Malta..........................................................................................16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
5196/09 (Presse 9)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0004.png
20.I.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Plamen Vassilev ORESHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Lars Løkke RASMUSSEN
Tyskland:
Peer STEINBRÜCK
Estland:
Ivari PADAR
Irland:
Brian LENIHAN
Grækenland:
Ioannis PAPATHANASIOU
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Atis SLAKTERIS
Litauen:
Algirdas Gediminas SEMETA
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
János VERES
Malta:
Tonio FENECH
ederlandene:
Wouter BOS
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Vicepremierminister og finansminister samt minister for
institutionelle reformer
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Finansminister
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Vicepremierminister, finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Ministro de Estado, finansminister
5196/09 (Presse 9)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0005.png
20.I.2009
Rumænien:
Gheorghe POGEA
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Slovakiet:
Ján POČIATEK
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Alistair DARLING
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Siim KALLAS
Joaquín ALMUNIA
László KOVÁCS
Neelie KROES
Charlie MCCREEVY
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Frank MOSS
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Christian KASTROP
Generaldirektør i Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
5196/09 (Presse 9)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0006.png
20.I.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORMA DSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig det tjekkiske formandskabs forelæggelse af arbejdsprogrammet for det
økonomiske og finansielle område (Økofinrådet) for den tjekkiske formandskabsperiode fra januar
til juni 2009 (dok.
17492/08).
Det havde en kort udveksling af synspunkter.
Det tjekkiske formandskab har til hensigt at reagere hurtigt og på en koordineret måde på de
økonomiske udfordringer uden fortilfælde, som Europa står overfor som følge af den globale
finanskrise og den økonomiske nedgang. I denne forbindelse vil det bygge videre på det arbejde,
der er gennemført under den franske formandskab i andet halvår af 2008, og arbejde tæt sammen
med det kommende svenske formandskab.
Fokus vil være rettet mod:
– reaktionen på den økonomiske nedgang og en så hurtig genindførelse som muligt af vækst i EU's
økonomier
– sikring af finansiel stabilitet og genskabelse af tilliden til finansmarkederne
– koordinering af økonomi- og skattepolitikkerne i overensstemmelse med EU's stabilitets- og
vækstpagt og Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse
– et velfungerende indre marked i EU, navnlig hvad angår finansielle tjenesteydelser og
beskatning.
Formandskabet har navnlig til hensigt at sikre, at EU fortsat spiller en førende rolle i forbindelse
med reformen af den globale finansielle forvaltningspraksis. Dette betyder, at den handlingsplan,
der blev godkendt af G20 på topmødet i november i Washington, skal gennemføres, og at der
udarbejdes en fælles EU-holdning til næste topmøde, som finder sted den 2. april 2009 i London.
Ud over de fastsatte prioriteter er formandskabet rede til at reagere fleksibelt og tilpasse
arbejdsprogrammet til eventuelle nye betingelser og hastende spørgsmål, der måtte opstå.
5196/09 (Presse 9)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0007.png
20.I.2009
OPFØLG I G AF DET EUROPÆISKE RÅD - ØKO OMISK GE OPRET I GSPLA
Rådet havde en udveksling af synspunkter om spørgsmål, der fortsat er udestående efter Det
Europæiske Råds møde den 11.-12. december 2008 med hensyn til foranstaltninger til imødegåelse
af den globale finanskrise og økonomiske nedgang.
Det noterede sig navnlig, at formandskabet har til hensigt at arbejde videre med spørgsmålet om
nedsatte satser for merværdiafgiften (moms).
Det Europæiske Råd blev på mødet i december enig om en økonomisk genopretningsplan svarende
til omkring 1,5% af EU's bruttonationalprodukt (omkring 200 mia. EUR), der sigter mod fornyet
vækst og genskabelse af forbrugernes og erhvervslivets tillid. Planen indeholder en ramme for den
indsats, der skal gøres på EU-plan, og for foranstaltninger, der er vedtaget af hver enkelt
medlemsstat.
Det Europæiske Råd vil på sit næste planlagte møde den 19.-20. marts 2009 vurdere, hvor godt
genopretningsplanen er gennemført, og kan om nødvendigt føje mere til den eller tilpasse den.
Nedsatte momssatser
Muligheden for en mere udbredt anvendelse af nedsatte momssatser er en af de foranstaltninger,
som i december blev udpeget af Det Europæiske Råd, der anmodede Rådet om at finde en løsning
på dette spørgsmål senest i marts 2009.
Kommissionen forelagde i juli 2008 et forslag til direktiv om revision af reglerne for nedsatte
momssatser og er i øjeblikket ved at udarbejde et særskilt forslag om anvendelse af nedsatte satser
på miljøvenlige produkter og tjenesteydelser.
I henhold til direktiv 2006/112/EF kan medlemsstaterne anvende en nedsats sats (minimum 5%)
1
visse produkter og tjenesteydelser, og der er i visse tilfælde og/eller for visse medlemsstater fastsat
midlertidige undtagelser. Den foreslåede revision af reglerne tager navnlig sigte på at tillade alle
medlemsstater at anvende nedsatte satser - på permanent grundlag - på visse arbejdskraftintensive
tjenesteydelser, der leveres lokalt, herunder restaurationsydelser, som ikke er udsat for risiko for
illoyal konkurrence på det indre marked.
Formandskabet forelagde en note med en redegørelse for sine planer for det videre arbejde med
dette spørgsmål.
På samlingen den 10. februar 2009 vil Rådet drøfte spørgsmålet på grundlag af et dokument, som
formandskabet vil udarbejde, og den 10. marts 2009 vil det blive opfordret til at vedtage
konklusioner, der skal danne grundlaget for arbejdet efter Det Europæiske Råds møde i marts.
1
Minimumnormalsatsen er på 15%.
7
5196/09 (Presse 9)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0008.png
20.I.2009
ØKO OMISKE OG BUDGETPOLITISKE BUDSKABER FOR 2009
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af sine seneste økonomiske prognoser og sin
vurdering af de forventede indvirkninger på medlemsstaternes budgetpolitik.
Det havde en udveksling af synspunkter om økonomiske og budgetpolitiske budskaber for 2009, der
skal fremlægges i et dokument om nøglespørgsmål for Det Europæiske Råd på mødet den
19.-20. marts 2009.
Rådet havde en indgåelse drøftelse, hvorunder følgende elementer blev fremhævet:
"De afgørende foranstaltninger, der blev truffet af de europæiske regeringer sidste efterår, har
bidraget til stabiliseringen af de finansielle markeder. Den økonomiske situation forværres dog
hastigt, og den seneste prognose fra Kommissionen viser, at vi nu står over for en alvorlig
økonomisk nedgang, der forventes at fortsætte i første halvår 2009.
I den forbindelse har EU vedtaget et antal afgørende foranstaltninger, der tager sigte på at
genoprette tilliden og vende tilbage til vækst:
Ud over foranstaltninger truffet af ECB og andre centralbanker, som hilses velkommen,
har EU's regeringer taget skridt for at afhjælpe manglerne i finanssektoren i form af
finansielle redningspakker med henblik på stabilisering af banksektoren. For øjeblikket
er genopretningen af kreditkanalernes funktion, hvor det er nødvendigt, en meget vigtig
opgave.
En europæisk økonomisk genopretningsplan til støtte for efterspørgslen og
beskæftigelsen ved hjælp af rettidige, målrettede og midlertidige stimulerende
foranstaltninger er ved at blive implementeret. Disse foranstaltninger er i
overensstemmelse med de specifikke forhold i de enkelte medlemsstater. Endvidere er
omfattende store automatiske stabilisatorer sat i spil.
For at forbedre vores økonomiers evne til at komme på fode igen og øge deres
vækstpotentiale vil disse foranstaltninger blive ledsaget af strukturreformer inden for
rammerne af Lissabonstrategien. Der må ikke ske drastiske ændringer af
reformstrategierne, og tilbagefald bør undgås. Ved gennemførelsen af nationale
foranstaltninger bør man endvidere undgå forvridning af det indre marked ved
overholdelse af konkurrence- og statsstøttereglerne.
Alle disse foranstaltninger vil kræve en vis tid, før de får indvirkning på den reelle økonomi; i
mellemtiden forventes en periode med negative økonomiske resultater.
5196/09 (Presse 9)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.I.2009
Selv om budgetunderskuddene vil vokse i mange medlemsstater på kort sigt og en række
medlemsstater midlertidigt vil overskride underskudsreferenceværdien, står vi fortsat fuldt ud ved
tilsagnet om sunde og holdbare offentlige finanser. Stabilitets- og vækstpagten indebærer passende
fleksibilitet til at tackle disse ekstraordinære situationer. I tilpasningsprocessen og i anbefalingerne
vil der blive taget hensyn til både denne ekstraordinære situation og de forskellige finanspolitiske
forhold. Disse procedurer skal ses som et redskab til konstruktivt "peer pressure", der medvirker til
at vende tilbage til holdbare offentlige finanser. Vi er alle fast besluttet på at vende tilbage til
konsolideringsprocessen hen imod de mellemfristede budgetmål så hurtigt som muligt og holde trit
med den økonomiske genopretning. Den koordinerede finanspolitiske stimulans vil således blive
fulgt op af en koordineret budgetkonsolidering."
5196/09 (Presse 9)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0010.png
20.I.2009
BA KERS KAPITAL
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"(1) Med baggrund i internationalt vedtagne principper har medlemsstaterne truffet kraftige og
resolutte foranstaltninger for at stimulere deres økonomier, skaffe likviditet, styrke de
finansielle institutioners kapital, beskytte opsparing og indlån, imødegå manglende regulering
og frigøre kreditmarkederne. Som led i disse foranstaltninger har mange medlemsstater i de
seneste måneder stillet ny kernekapital til rådighed for bankerne for at styrke disses midler.
(2)
Det er vigtigt, at det står klart, hvilken rolle kapital spiller i banksystemet, især når der er
fortsatte forstyrrelser i kreditudbuddet.
I denne forbindelse har Rådet i dag bekræftet, at hensigten med tilvejebringelsen af kapital i
banksektoren ikke er at indføre nye og større lovmæssige kapitalkrav i denne sektor.
Kapitalkravene til bankerne bør fortsat vurderes i hvert enkelt tilfælde i overensstemmelse
med gældende EU-regulering og være baseret på deres individuelle risikoprofil og en streng
stresstestning. Det må erkendes, at kapital udgør en stødpude både til imødegåelse af
vanskelige økonomiske betingelser og til opretholdelse af långivningen til kreditværdige
låntagere.
Rådet støtter opfordringerne til at ændre den internationale regulering af kapital og
regnskabsregler i fremtiden for at sikre, at for store procykliske konsekvenser afbødes. Rådet
opfordrer til, at der gøres fremskridt i arbejdet hermed. Rådet mener, at dette yderligere vil
øge den vægt, der lægges på, at kapital anvendes som stødpude, også med henblik på at sikre,
at långivningen ikke begrænses unødvendigt i vanskelige perioder.
Medlemsstaterne er fortsat fast besluttet på at tage alle de nødvendige skridt, herunder med
hensyn til kapital, likviditet og långivning, i form af samarbejde, når det er muligt. Rådet vil
fortsat overvåge gennemførelsen af redningspakkerne i de kommende måneder og opfordrer
Kommissionen til at komme med anbefalinger om, hvordan deres effektivitet kan forbedres."
(3)
(4)
(5)
5196/09 (Presse 9)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0011.png
20.I.2009
I DFØRELSE AF EUROE I SLOVAKIET
Rådet glædede sig over rapporterne fra Kommissionen, repræsentanten for Den Europæiske
Centralbank og den slovakiske minister med oplysninger om en smidig indførelse af euroen i Den
Slovakiske Republik den 1. januar 2009. Det havde en kort udveksling af synspunkter.
Kommissionen og ECB vil fortsat overvåge situationen i samarbejde med de slovakiske
myndigheder.
I lighed med Cypern og Malta i 2008 og Slovenien i 2007 bragte Slovakiet eurosedler og
euromønter i omløb samtidig med, at det indførte euroen som sin officielle valuta. De øvrige 12
medlemsstater i euroområdet indførte euroen i to etaper i 1999 og 2002.
5196/09 (Presse 9)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0012.png
20.I.2009
I VESTERI GSRAMME FOR VESTBALKA
Rådet noterede sig gennemførelsen af en investeringsramme for Vestbalkan. Det vedtog følgende
konklusioner:
"I konklusionerne fra maj 2008 hilste Økofinrådet initiativet fra Kommissionen samt EIB, EBRD
og CEB til at etablere en samlet investeringsramme for Vestbalkan og til at oprette en
styringsgruppe velkommen. Den 15. december 2008 forelagde Kommissionen den første årsrapport
om gruppens arbejde.
Rådet hilser det arbejde, som styringsgruppen, Kommissionen og partner-IFI'erne har udført,
velkommen. Rådet efterlyser og hurtigere og større fremskridt.
Rådet erindrer om, at det er nødvendigt at revidere de eksisterende instrumenter og strømline de
eksisterende faciliteter. Det lægger i den henseende vægt på nødvendigheden af yderligere at
harmonisere og forenkle procedurerne for såvel modtagerlandene som donorerne, at holde antallet
af mellemled i forbindelse med transaktionerne på et så lavt niveau som muligt og at begrænse den
administrative byrde. Rådet anmoder navnlig indtrængende Kommissionen om i samarbejde med
partner-IFI'erne:
at fremskynde det igangværende arbejde med at gøre samlet status over de eksisterende faciliteter
og programmer, herunder analysen af, hvordan den tekniske bistand til investeringsaktiviteter og
finansielle aktiviteter, som støttes af IFI'ernes långivning, er blevet finansieret hidtil, og en analyse
af eventuelle overlapninger med og mangler i den eksisterende støtte
– at gøre fremskridt med initiativet for at lette eventuelle yderligere skridt, som gør det muligt
effektivt at forene ressourcerne, eventuelt i en fælles trustfond
– at fremskynde arbejdet med at reducere antallet af finansielle instrumenter og tekniske
bistandsinstrumenter samt strømline de eksisterende faciliteter
– som aftalt i 2008, hurtigt at oprette et fælles websted og øjeblikkeligt øge bestræbelserne på at
etablere et enkelt kontaktpunkt for modtagerne.
Muligheden for at give ikke-EU-donorlande adgang til investeringsrammen for Vestbalkan med
henblik på at øge fordelene for regionen bør drøftes i en senere fase.
Rådet gentager målene i Økofinrådets konklusioner af 14. maj 2008 og opfordrer samtidig
medlemsstaterne til at arbejde tæt sammen med Kommissionen om gennemførelsen af dette initiativ
og opfordrer Kommissionen til at forelægge en interimsrapport inden udgangen af første halvår af
2009 om de yderligere fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af ovennævnte specifikke mål."
5196/09 (Presse 9)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0013.png
20.I.2009
EVE TUELT
Fondsdepositarers ansvar
Efter anmodning fra den franske delegation drøftede Rådet EU's bestemmelser om
fondsdepositarers ansvar og navnlig gennemførelsen i forbindelse hermed af direktiv 85/611/EØF
om visse institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter).
Det anmodede Kommissionen om at undersøge spørgsmålet.
Aftale med Liechtenstein om bekæmpelse af svig
Efter anmodning fra den tyske delegation havde Rådet en udveksling af synspunkter om forløbet af
forhandlingerne med Liechtenstein om en aftale om bekæmpelse af skattesvig.
5196/09 (Presse 9)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0014.png
20.I.2009
MØDER I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
-
Eurogruppen
Ministrene fra medlemsstaterne i euroområdet deltog i et møde i Eurogruppen den 19. januar 2009.
-
Morgenmadsmøde om den økonomiske situation
Ministrene deltog i et morgenmadsmøde for at drøfte gennemførelsen af nationale redningsplaner
inden for den finansielle sektor. De fik ligeledes en debriefing om Eurogruppens møde den 19.
januar 2009.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene de internationale finansielle aspekter af konferencen mellem
parterne i FN's rammekonvention om klimaændringer, der blev afholdt den 1.-12. december 2008 i
Poznan, Polen, og et møde mellem finansministre og embedsmænd på højt plan, der blev afholdt
den 8.-9. december 2008 i Warszawa.
Konferencen mellem parterne mødes i december 2009 i København for at vedtage bestemmelser om
klimaændringer for årene efter 2012.
5196/09 (Presse 9)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0015.png
20.I.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Støtte til Letland til tackling af den finansielle krise
Rådet vedtog beslutninger om godkendelse af ydelsen af et lån på 3,1 mia. EUR til Letland for at
sætte det i stand til at tackle sin nuværende finansielle krise.
Lånet er en del af en bistandspakke på 7,5 mia. EUR til støtte for Letlands betalingsbalance på
mellemlang sigt. Pakken omfatter endvidere 1,7 mia. EUR fra Den Internationale Valutafond samt
bidrag fra Verdensbanken, Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling og andre
europæiske lande: Den Tjekkiske Republik, Danmark, Estland, Norge, Polen, Sverige og Finland.
EU-lånet vil blive stillet til rådighed over en periode på tre år med en højeste gennemsnitlig løbetid
på syv år.
Bistanden skal hjælpe Letland med at klare presset på dets kapital- og finansmarkeder, som er et
resultat af den forværrede stemning på markedet og bekymringer over den lettiske økonomis
sundhed som følge af ubalancer, der skyldes dets udlandsgæld, svækkede offentlige finanser samt
høje omkostninger og prisinflation. Den lettiske banksektor har oplevet alvorlige likviditets- og
tillidsproblemer, og valutareserverne er faldet, idet centralbanken har grebet ind for at bevare
valutakursbindingen.
Lånet er betinget af, at de lettiske myndigheder træffer foranstaltninger for at dæmme op for det
umiddelbare likviditetspres, genskabe den langsigtede stabilitet ved at styrke banksektoren og
korrigere finanspolitiske ubalancer. Letland har indvilliget i at videreføre nationale politikker for at
forbedre konkurrenceevnen, samtidig med at et snævert udsvingsbånd for valutakursen fastholdes
omkring den eksisterende centralkurs.
Disse foranstaltninger omfatter en omgående og varig finanspolitisk konsolidering, en omfattende
løsningsstrategi for bankerne, en styrkelse af de lettiske regulerende myndigheders muligheder for
krisestyring samt strukturreformer og andre foranstaltninger.
Rådets beslutninger er baseret på EU's støttemekanisme
1
for mellemfristet betalingsbalancestøtte til
medlemsstater uden for euroområdet i tilfælde af finansielle vanskeligheder.
1
Oprettet i henhold til forordning (EF) nr. 332/2002.
15
5196/09 (Presse 9)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453708_0016.png
20.I.2009
ationale centralbankers eksterne revisorer - Malta
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af udnævnelsen af KPMG AUDIT Sarl som ekstern
revisor for Central Bank of Malta for regnskabsårene 2009 - 2013 (17303/08).
Regnskaberne for Den Europæiske Centralbank (ECB) og for Eurosystemets nationale
centralbanker skal revideres af uafhængige eksterne revisorer, der indstilles af ECB's Styrelsesråd
og godkendes af Rådet.
5196/09 (Presse 9)
16
DA