Europaudvalget 2008-09
2927 - RIA
Offentligt
1453715_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
6877/09 (Presse 51)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2927. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 26.-27. februar 2009
Formænd
Ivan Langer
Den Tjekkiske Republiks indenrigsminister
Jiří Pospíšil
Den Tjekkiske Republiks justitsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9548 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6877/09 (Presse 51)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0002.png
26.-27.II.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om anden generation af
Schengeninformationssystemet "SIS II".
Indenrigsministrene drøftede et nyt forslag om oprettelse af et
europæisk asylstøttekontor
og den
særlige situation med
ulovlig indvandring i Middelhavsområdet.
De udvekslede også oplysninger
om situationen for
irakiske flygtninge.
Under frokosten havde ministrene en uformel udveksling af synspunkter om situationen i
Guantánamo.
Justitsministrene drøftede nøgleaspekterne ved et udkast til rammeafgørelse om forebyggelse og
bilæggelse af
konflikter om jurisdiktion i straffesager
og noterede sig de fremskridt, der er gjort
med hensyn til etablering af en
europæisk e-justice-portal.
Endelig godkendte de et forhandlings-
mandat vedrørende en kommende aftale om
gensidig retshjælp med Japan.
Derudover vedtog Rådet uden forhandling seks retsakter i
den tredje lovgivningspakke om sikker-
hed til søs
samt et direktiv om
garantiniveauer for bankindskud.
6877/09 (Presse 51)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0003.png
26.-27.II.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................6
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
DET EUROPÆISKE ASYLSTØTTEKONTOR.................................................................................8
ULOVLIG INDVANDRING I MIDDELHAVSOMRÅDET .............................................................9
EU-BORGERES FRI BEVÆGELIGHED I FÆLLESSKABET ......................................................10
SITUATIONEN FOR IRAKISKE FLYGTNINGE I EUROPA .......................................................11
KONFLIKTER OM JURISDIKTION I STRAFFESAGER .............................................................12
FORHANDLINGER MELLEM EU OG JAPAN OM GENSIDIG RETSHJÆLP...........................14
HANDLINGSPLAN FOR EUROPÆISK E-JUSTICE .....................................................................15
DET BLANDEDE UDVALG............................................................................................................17
EVENTUELT.....................................................................................................................................18
Guantánamo........................................................................................................................................18
Politik til bekæmpelse af narkotika ....................................................................................................18
Programmet til sporing af finansiering af terrorisme - SWIFT-nettet................................................18
Flystyrt i Amsterdam..........................................................................................................................19
Forurening fra skibe ...........................................................................................................................19
Den internationale Havretsdomstol, Hamburg...................................................................................19
Politikken om gennemsigtighed .........................................................................................................19
Verdenstopmøde mellem generalanklagere i Bukarest ......................................................................19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
6877/09 (Presse 51)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.-27.II.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Schengeninformationssystem "SIS II" -
Rådets konklusioner
...............................................................................20
Konvention om værnetingsaftaler - International privatret....................................................................................24
Europarådet - Konvention om finansiering af strafbart forhold og terrorisme.......................................................24
Europarådets lovgivningsarbejde på strafferetsområdet -
Rådets konklusioner.....................................................24
Strafferegistre - Udvekslinger af oplysninger mellem medlemsstaterne ...............................................................26
Domsforhandlinger in absentia ..............................................................................................................................26
Toldinformationssystemet - Situationsrapport.......................................................................................................27
EUROPOL - Decharge for budgettet 2007 ............................................................................................................27
EUROPOL - Indien ...............................................................................................................................................27
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Foranstaltninger til indskyderbeskyttelse...............................................................................................................27
EU's Solidaritetsfond - Rumænien.........................................................................................................................28
EKSTER E FORBI DELSER
EU NAVFOR - militæroperationen Atalanta - Samarbejde med Kenya ...............................................................29
Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien - Restriktive
foranstaltninger ......................................................................................................................................................29
EU-Albanien - Stabiliserings- og associeringsaftale..............................................................................................29
HA DELSSPØRGSMÅL
Den fælles importordning ......................................................................................................................................30
EF-varemærker ......................................................................................................................................................30
Linjerederier ..........................................................................................................................................................30
Konkurrenceregler for transport med jernbane, ad landeveje og sejlbare vandveje ..............................................30
MILJØ
Affaldsstatistik - Forskriftsprocedure med kontrol ................................................................................................30
BESKÆFTIGELSE
Anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.................................................................................................31
6877/09 (Presse 51)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.-27.II.2009
FISKERI
Statistikker .............................................................................................................................................................31
TRA SPORT
Tredje pakke om sikkerhed til søs*........................................................................................................................31
ÅBE HED - AKTI DSIGT
6877/09 (Presse 51)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0006.png
26.-27.II.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Stefaan DE CLERCK
Bulgarien:
Miglena Ianakieva TACHEVA
Kalin SLAVOV
Den Tjekkiske Republik:
Jiří POSPÍŠIL
Ivan LANGER
Danmark:
Birthe RØNN HORNBECH
Brian MIKKELSEN
Tyskland:
Brigitte ZYPRIES
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Rein LANG
Jüri PIHL
Irland:
Dermot AHER
Grækenland:
Nikos DENDIAS
Spanien:
Alfredo PÉREZ RUBALCABA
Frankrig:
Rachida DATI
Eric BESSON
Italien:
Roberto MARONI
Cypern:
Louas LOUCA
Neoklis SYLIKIOTIS
Letland:
Mārti š LAZDOVSKIS
Ziedonis RUBEZIS
Litauen:
Raimundas PALAITIS
Paulius GRICIUNAS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Tibor DRASKOVICS
Judit FAZEKAS
Malta:
Carmelo MIFSUD BONNICI
ederlandene:
Nebahat ALBAYRAK
Justitsminister
Justitsminister
Viceindenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Minister for flygtninge, indvandrere og integration
Justitsminister
Forbundsjustitsminister
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for ligestilling og lovreformer
Justitsminister
Indenrigsminister
Seglbevarer, justitsminister
Indvandrings- og integrationsminister samt minister for
national identitet og solidarisk udvikling
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Justitsminister og minister for statens finanser og budget
Justits- og retshåndhævelsesminister
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Justits- og
Retshåndhævelsesministeriet
Justits- og indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
6877/09 (Presse 51)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0007.png
26.-27.II.2009
Østrig:
Hans-Dietmar SCHWEISGUT
Polen:
Andrzej CZUMA
Piotr STACHAŃCZYK
Portugal:
Rui PEREIRA
João TIAGO SILVEIRA
Rumænien:
Dan NICA
Alina BICA
Slovenien:
Katarina KRESAL
Aleš ZALAR
Slovakiet:
Anna VITTEKOVA
Finland:
Tuija BRAX
Anne HOLMLUND
Astrid THORS
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Jacqui SMITH
Lord BACH
Frank MULHOLLAND
Kommissionen:
Jacques BARROT
Fast repræsentant
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Vicepremierminister, indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Justitsminister
Indenrigsminister
Migrations- og Europaminister
Justitsminister
Migrationsminister
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Solicitor General (den skotske regering)
Næstformand
6877/09 (Presse 51)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0008.png
26.-27.II.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
DET EUROPÆISKE ASYLSTØTTEKO TOR
Rådet havde under den offentlige del af samlingen en første udveksling af synspunkter om et nyt
forslag om oprettelse af et europæisk asylstøttekontor i forbindelse med udviklingen af et fælles
europæisk asylsystem
(6700/09).
Rådet hilste forslaget velkommen og anmodede de relevante rådsorganer om at arbejde videre med
forslaget hurtigst muligt.
Debatten fokuserede på de vigtigste aspekter af forslaget og gav retningslinjer for den videre be-
handling efter Rådets og Parlamentets fælles beslutningsprocedure.
Dette forslag, som Kommissionen forelagde den 18.februar, blev drøftet sammen med et suppleren-
de udkast til beslutning om overførsel af midler fra Den Europæiske Flygtningefond til asylstøtte-
kontoret
(6702/09).
De vigtigste opgaver for det europæiske asylstøttekontor skal efter planen være at:
lette, koordinere og forbedre samarbejdet om asylspørgsmål mellem EU-landene og
derved forbedre den internationale beskyttelse af asylansøgere
bistå EU's regeringer med at sammenligne god praksis og tilrettelægge uddannelse på
EU-plan for at udarbejde en mere sammenhængende og gennemsigtig asylpolitik i
EU
koordinere nationale eksperthold, der kan udsendes på anmodning fra et EU-land, der
står over for en massiv indstrømning af flygtninge
yde videnskabelig og teknisk bistand i samarbejde med nationale myndigheder og
FN's Højkommissariat for Flygtninge
øge det praktiske samarbejde om asylspørgsmål mellem EU og tredjelande.
I oktober 2008 anmodede Det Europæiske Råd, da det vedtog den europæiske pagt om indvandring
og asyl
(13440/08),
om, at "der i 2009 skulle oprettes et europæisk støttekontor, der skulle have til
opgave at lette udvekslingen af oplysninger, analyser og erfaringer mellem medlemsstaterne og
udvikle konkrete samarbejdsformer mellem de forvaltninger, der står for behandlingen af asyl-
ansøgninger."
6877/09 (Presse 51)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0009.png
26.-27.II.2009
ULOVLIG I DVA DRI G I MIDDELHAVSOMRÅDET
Rådet havde en udveksling af synspunkter om bekæmpelsen af ulovlig indvandring i Middelhavs-
området efter fremlæggelsen af et dokument, som Cypern, Grækenland, Italien og Malta havde ud-
arbejdet.
Formålet med dette dokument er at øge forståelsen og foreslå foranstaltninger på EU-niveau ved-
rørende de udfordringer, som ulovlig indvandring i Middelhavsområdet stiller. Det er inspireret af
pagten om indvandring og asyl, som Det Europæiske Råd vedtog i oktober 2008. Det fastsætter,
hvordan de grundlæggende principper i pagten kan afspejles i en række foranstaltninger, der bliver
gennemført både på EU- og nationalt plan.
Rådet så med tilfredshed på initiativet som et værdifuldt bidrag til forberedelsen af det kommende
Stockholmprogram
1
.
Det fælles initiativ tager sigte på at styrke praktisk samarbejde og koordinerede synergier for at øge
medlemsstaternes evne til at beskytte de ulovlige indvandreres liv og regulere migrationsstrømmene
fra havet eller landgrænserne. Disse praktiske foranstaltninger omfatter en intensivering af bestræ-
belserne gennem styrkelsen af Frontex (agenturet for forvaltning af det operative samarbejde ved
EU's ydre grænser) og fortsættelsen af fælles operationer i Middelhavsområdet.
De fire Middelhavslande opfordrer også til supplerende aktioner for at bistå nabolandene med kon-
trol af blandede migrationsstrømme, grænsekontrol og bekæmpelse af ulovlig migration.
Opmærksomheden på migration fra Middelhavsområdet er tidligere blevet afspejlet i Rådets kon-
klusioner af 27. og 28. november 2008 om den samlede migrationsstrategi
(16041/08).
Den samlede
strategi tilbyder en fælles politisk ramme, der gør det muligt bedre at integrere migrationsspørgsmål
i EU's eksterne forbindelser på grundlag af et effektivt og velafbalanceret partnerskab med tredje-
landene.
1
Stockholmprogrammet er den kommende femårige handlingsplan for EU-samarbejde
om retlige og indre anliggender, der vil træde i stedet for det nugældende Haagpro-
gram for 2005-2009.
9
6877/09 (Presse 51)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0010.png
26.-27.II.2009
EU-BORGERES FRI BEVÆGELIGHED I FÆLLESSKABET
Rådet noterede sig en rapport vedrørende anvendelsen af direktiv 2004/38/EF om unionsborgeres
og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område
(5553/09).
Rapporten, som Kommissionen har udarbejdet, giver en oversigt over, hvordan direktiv
2004/38/EF
1
er blevet inkorporeret i national lovgivning, og hvordan det anvendes til daglig. Den
tilskynder også medlemsstaterne til at iværksætte informationskampagner med henblik på at infor-
mere EU-borgerne om deres rettigheder i medfør af direktivet.
Rådet noterede sig navnlig med tilfredshed, at Kommissionen har til hensigt så snart som muligt at
tilbyde oplysning og bistand til medlemsstaterne ved at udstikke retningslinjer for en række spørgs-
mål f.eks. udsendelser og bekæmpelse af misbrug for at lette en effektiv anvendelse af direktivet.
I november 2008 vedtog Rådet konklusioner om misbrug og omgåelse af retten til fri bevægelighed
for personer. I konklusionerne lod Rådet muligheden stå åben for at behandle spørgsmålet nærmere,
efter at Kommissionen har fremlagt en rapport om anvendelsen af direktivet.
Disse konklusioner understregede desuden den vægt, som medlemsstaterne lægger på beskyttelse af
retten til fri bevægelighed mod det misbrug, der blandt andet er forekommet gennem ulovlig ind-
vandring.
(jf. pressemeddelelse
16325/1/08,
side 27).
Ifølge artikel 39 i direktiv 2004/38/EF skal Kommissionen føre tilsyn med anvendelsen af direkti-
vets bestemmelser og aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet.
1
Offentliggjort i Den Europæiske Unions tidende, EUT L 158 af 30.4.2004, s. 77.
10
6877/09 (Presse 51)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0011.png
26.-27.II.2009
SITUATIO E FOR IRAKISKE FLYGT I GE I EUROPA
Kommissionen briefede ministrene om de fremskridt, der er gjort med hensyn til modtagelsen af
irakiske flygtninge efter vedtagelsen af Rådets konklusioner om emnet i november 2008. Rådet be-
sluttede at følge udviklingen. Rådet noterede sig også oplysninger fra Nederlandene om oprettelsen
af et "midlertidigt kontor for Irak". Kontorets opgave skal være at fastslå, hvordan indvandrings-
tjenesterne kan forbedre deres praktiske samarbejde om beskyttelse, særlige pres, omflytning og
tilbagesendelse.
I november 2008 vedtog Rådet et sæt konklusioner, der byggede på en kommissionsrapport om en
mission til Syrien og Jordan for at undersøge mulighederne for genbosættelse af flygtninge fra Irak i
frivillige medlemsstater
(16325/1/08,
side
23).
Ved den lejlighed understregede Rådet, at hovedsigtet hermed er at skabe forhold, der vil gøre det
muligt for de internt fordrevne i Irak og flygtningene i nabolandene at vende sikkert tilbage til deres
hjem, og samtidig drage omsorg for at beskytte og forsvare menneskerettighederne for alle irakere.
Det opfordrede også Kommissionen til i begyndelsen af 2009 at orientere Rådet om de oplysninger,
den modtager fra medlemsstaterne.
Den 1.- 2. december 2008 indkaldte Nederlandene til at møde på højt niveau i Haag med henblik på
at bidrage til en koordineret reaktion fra EU på migrationsstrømmene fra eller til Irak.
6877/09 (Presse 51)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0012.png
26.-27.II.2009
KO FLIKTER OM JURISDIKTIO I STRAFFESAGER
Rådet havde en orienterende debat om nøgleelementerne i et udkast til rammeafgørelse om fore-
byggelse og bilæggelse af konflikter om jurisdiktion i straffesager med henblik på at udstikke politi-
ske retningslinjer for det fremtidige arbejde
(5208/09).
EU-delegationerne anerkendte værdien af dette fælles initiativ, som Den Tjekkiske Republik, Polen,
Slovenien, Slovakiet og Sverige fremlagde i januar 2009.
Debatten fokuserede navnlig på mål og anvendelsesområde for det kommende instrument, arten af
de kompetente myndigheder, der vil kunne handle i henhold til rammeafgørelsen, og kommunikati-
onsprocedurerne.
Der er opnået bred enighed om det tilrådelige i at begrænse instrumentets anvendelsesområde til
situationer, hvor den eller de samme personer er genstand for parallelle straffesager i forskellige
medlemsstater, der kan føre til, at der træffes endelig afgørelse om de pågældende retssager to
gange (det retlige "ne bis in idem"-princip).
I et fælles område med frihed, sikkerhed og retfærdighed er det nødvendigt at sikre, at de nationale
myndigheder på et tidligt tidspunkt bliver opmærksomme på faktiske omstændigheder i sager, som
henhører under to eller flere medlemsstaters jurisdiktion, og at der opnås enighed om, at straffe-
sagerne vedrørende sådanne faktiske omstændigheder så vidt muligt koncentreres i en enkelt juris-
diktion.
For at gennemføre disse principper foreslås følgende foranstaltninger:
så tidligt i sagen som muligt at undgå situationer, hvor den samme person er genstand for
parallelle straffesager i forskellige medlemsstater
allerede på et tidligt stadium at sikre tilstrækkelig udveksling af oplysninger mellem med-
lemsstaterne om verserende sager, som har en tydelig forbindelse med en anden juris-
diktion
6877/09 (Presse 51)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.-27.II.2009
at indføre gennemsigtige regler og fælles kriterier, som skal anvendes, når medlemssta-
terne søger at nå til enighed om, hvilken jurisdiktion der er den mest hensigtsmæssige
at gøre det muligt for de berørte nationale myndigheder at høre hinanden direkte for hurtigt
at nå til enighed.
Rammeafgørelsen tager sigte på at forbedre det retlige samarbejde i EU samt at bidrage til en bedre
anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse både i den forberedende fase og efter dom-
fældelsen. Den tager også sigte på en mere grundig overvejelse af personers rettigheder og interes-
ser i forbindelse med stedet for retssagen, herunder beskyttelse af ofrene. I situationer, hvor der
findes mere fleksible instrumenter eller ordninger mellem medlemsstaterne, bør disse anvendes i
første række for at undgå unødigt bureaukrati.
6877/09 (Presse 51)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0014.png
26.-27.II.2009
FORHA DLI GER MELLEM EU OG JAPA OM GE SIDIG RETSHJÆLP
Efter en gennemgang af rammevilkårene for et forhandlingsmandat bemyndigede Rådet EU-
formandskabet til at indlede forhandlinger med Japan med henblik på at indgå en fremtidig aftale
om gensidig retshjælp med dette land. Europa-Kommissionen vil blive fuldt inddraget i forhand-
lingsprocessen.
En sådan aftale kan bidrage til at styrke og lette gensidig retshjælp mellem Japan og de 27 EU-
medlemsstater, samtidig med at grundlæggende rettigheder bevares, og det sikres, at medlemssta-
ternes fælles værdier overholdes. Den vil udgøre et yderligere element inden for rammerne af det
strategiske partnerskab mellem EU og Japan.
Indledningen af foreløbige drøftelser om samarbejde på området gensidig retshjælp i straffesager
blev hilst velkommen på 16. topmøde mellem EU og Japan i juni 2007. De to parter havde tre
uformelle møder i 2007 og 2008 for at vurdere muligheden for at indgå en aftale på dette område.
I øjeblikket er der ingen af EU-medlemsstaterne, der har bilaterale aftaler af denne art med Japan.
6877/09 (Presse 51)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0015.png
26.-27.II.2009
HA DLI GSPLA FOR EUROPÆISK E-JUSTICE
Rådet noterede sig, hvor langt man er nået med gennemførelsen af handlingsplanen for europæisk
e-justice (15315/08), der blev vedtaget i november 2008, og som navnlig indeholder bestemmelser
om etableringen af en europæisk e-justice-portal.
Rådet godkendte det hidtidige arbejde med henblik på at udvikle og iværksætte portalen senest i
december 2009 og noterede sig det igangværende arbejde med brug af videokonferencer.
Brug af videokonferencer er et vigtigt aspekt af det europæiske e-justice-system, hvilket blev be-
kræftet på det uformelle rådsmøde i januar 2009 i Prag. For at fremme og lette brugen af videokon-
ferencer i grænseoverskridende retssager er der allerede blevet arbejdet med en oplysningsbrochure,
og der forberedes et udkast til håndbog. Yderligere arbejde vil vedrøre spørgsmål som et reservati-
onssystem for afholdelse af videokonferencer og tolkning via videokonferencer.
Rådet noterede sig også, at Kommissionen har til hensigt at forelægge en opgørelse over tilgænge-
lige ressourcer på EU's budget til finansiering af projekter på e-justice-området på justitsministrenes
næste samling i april.
Det europæiske e-justice-system er et skridt på vejen til at fuldføre et europæisk retsområde. Det
tager sigte på at forenkle procedurerne i forbindelse med grænseoverskridende retssager og lette
adgangen til retsvæsenet.
Systemet skal fungere som et redskab ikke blot for praktiserende jurister, retlige myndigheder og
virksomheder, men også for borgerne generelt ved at oplyse dem om deres rettigheder og de måder,
hvorpå de kan gøre brug af disse rettigheder. Dets formål er at opfylde tre grundlæggende funktio-
ner:
at give bred adgang til retsområdet, navnlig via portalen
at gøre det muligt at bruge elektronisk kommunikation i grænseoverskridende
retslige og udenretslige procedurer mellem en domstol og de berørte parter
at forbedre kommunikationen mellem retlige myndigheder, f.eks. ved hjælp af vi-
deokonferencer.
6877/09 (Presse 51)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0016.png
26.-27.II.2009
Oprettelsen af den europæiske e-justice-portal, videokonferencer og tekniske sikkerhedsspørgsmål
blev også drøftet på en international konference om "e-Justice without barriers", der fandt sted den
17. og 18. februar 2009 i Prag (jf.
www.justice2009.cz/en).
*
*
*
Ministrene drøftede under frokosten proceduren vedrørende indgåelsen af traktater mellem Det
Europæiske Fællesskab og tredjelande, hvis traktaterne indeholder tvangsforanstaltninger eller
strafferetlige foranstaltninger.
6877/09 (Presse 51)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0017.png
26.-27.II.2009
DET BLA DEDE UDVALG
Det Blandede Udvalg EU-Island, Norge, Liechtenstein og Schweiz mødtes den 26. februar i tilknyt-
ning til Rådets samling og noterede sig,
hvor langt man er nået
med hensyn til anden generation af
Schengeninformationssystemet (SIS II).
Konklusionerne
om SIS II
er efterfølgende blevet ved-
taget af Rådet uden debat.
De noterede sig de fremskridt, der er gjort med
visuminformationssystemet,
der skal iværksættes i
slutningen af 2009.
Efter en supplerende evalueringsmission ved de schweiziske luftgrænser inden for rammerne af
Schengenevalueringen noterede Det Blandede Udvalg sig, at den endelige rapport vil blive drøftet
den 17. marts af en ekspertgruppe, der vil fastslå, hvorvidt alle betingelser for ophævelse af intern
grænsekontrol ved de schweiziske luftgrænser pr. 29. marts 2009 er blevet opfyldt. Kontrollen ved
landegrænserne mellem Schweiz og dets EU-naboer blev ophævet den 12. december 2008
(15698/08).
6877/09 (Presse 51)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0018.png
26.-27.II.2009
EVE TUELT
Guantánamo
Indenrigsministrene havde en første udveksling af synspunkter om lukningen af USA's tilbagehol-
delsesfacilitet i Guantánamo. Ministrene var enige om, at det er nødvendigt at søge flere oplysnin-
ger og undersøge alle aspekter af spørgsmålet. I overensstemmelse med resultaterne af de forudgå-
ende drøftelser i Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) var ministrene enige om,
at det er ønskeligt med yderligere drøftelser med USA om dette spørgsmål.
Politik til bekæmpelse af narkotika
Rådet noterede sig formandskabets prioriteter på området politik til bekæmpelse af narkotika, der
omfatter følgende emner:
støtte til udvikling og indførelse af indikatorer til måling af effektiviteten af indgreb til
måling af området begrænsning af efterspørgslen
narkotikamisbrug i forbindelse med fri bevægelighed for personer og varer inden for EU
med særlig fokus på de østeuropæiske lande, der er EU's nabolande
koordination af EU's holdninger i forhandlinger i internationale fora, navnlig inden for
rammerne af revisionsprocessen på FN's Generalforsamlings særlige samling om narkotika
(UNGASS).
Programmet til sporing af finansiering af terrorisme - SWIFT-nettet
Rådet noterede sig oplysninger fra Kommissionen om revisionen af de procedurer, der gælder for
behandling, brug og spredning af oplysninger om finansielle transaktioner fra EU, der formidles
over SWIFT-nettet og modtages af det amerikanske finansministerium som støtte til det amerikan-
ske program til sporing af finansiering af terrorisme (TFTP). Kommissionen bekræftede, at det
amerikanske finansministerium fra starten har været årvågent med hensyn til at overholde beskyttel-
sesbestemmelserne i behandlingen af personoplysninger inden for rammerne af TFTP og den ud-
trykkelige begrænsning til terrorbekæmpelsesformål. Kommissionen udpegede dommer Jean-Louis
Bruguière som den "fremtrædende europæer", der får til opgave at udarbejde en første rapport med
henblik på at kontrollere beskyttelsen af personoplysninger fra EU.
6877/09 (Presse 51)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0019.png
26.-27.II.2009
Flystyrt i Amsterdam
Den nederlandske delegation modtog sympatitilkendegivelser fra de øvrige delegationer i forbin-
delse med det flystyrt, der for nylig skete i nærheden af Amsterdam.
Forurening fra skibe
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort med hensyn til ændring af direktiv 2005/35/EF om
forurening fra skibe og om indførelse af sanktioner for overtrædelser, med henblik på at nå til enig-
hed med Europa-Parlamentet under førstebehandlingen efter den fælles beslutningsprocedure.
Den internationale Havretsdomstol, Hamburg
Rådet noterede sig en række oplysninger fra den tyske delegation om dette spørgsmål.
Politikken om gennemsigtighed
Den svenske delegation henledte opmærksomheden på betydningen af politikken om gennemsigtig-
hed på alle områder af EU's institutionelle aktiviteter, navnlig på området retlige og indre anliggen-
der, som et redskab til at styrke borgernes tillid til EU-institutionerne.
Verdenstopmøde mellem generalanklagere i Bukarest
Den rumænske delegation meddelte, at der den 23. - 25. marts 2009 afholdes et verdenstopmøde i
Bukarest mellem generalanklagere, statsadvokater og chefanklagere.
http://www.summitgp2009.ro/
6877/09 (Presse 51)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0020.png
26.-27.II.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Schengeninformationssystem "SIS II" -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet,
som henviser til udvekslingen af synspunkter på RIA-ministrenes uformelle møde den 15. janu-
ar 2009 i Prag, og som henviser til formandskabets note i
6067/09,
som
på ny bekræfter,
at en hurtig idriftsættelse af SIS II stadig har højeste prioritet
som
noterer sig
status for det nuværende SIS II-projekt, hvor der stadig udestår en række proble-
mer, samt Kommissionens opfattelse, der går ud på, at alle de udestående spørgsmål kan løses uden
større designændring af SIS II-applikationen
1.
giver sin tilslutning til
implementeringen af SIS II-analysen og afhjælpningsplanen, der
giver mulighed for at identificere alle spørgsmål og deres umiddelbare løsning, og til evalue-
ringen af den tekniske arkitektur, så der sikres et stabilt og fejlfrit SIS II-system
ser med tilfredshed på
implementeringen af den overordnede tilgang til forvaltningen af SIS
II-programmet, der involverer medlemsstaterne inden for rammerne af den SIS II-taskforce,
der blev oprettet i overensstemmelse med Rådets konklusioner af 5. oktober 2006, og som
samarbejder med Kommissionen i overensstemmelse med de respektive retligt definerede
beføjelser, hvorved der sikres styrket forvaltning og koordinering af SIS II-projektet og rela-
terede aktiviteter under ét (herunder nødplanen) samt sammenhæng mellem centrale og nati-
onale systemudviklinger
ser med tilfredshed på
revisionen af SIS II-testtilgangen, der sikrer øget involvering fra
medlemsstaternes side i forbindelse med testdefinition og -forvaltning og fremmer en effek-
tiv anvendelse af finansielle og menneskelige ressourcer
2.
3.
6877/09 (Presse 51)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.-27.II.2009
4.
beklager,
at den dato for migration fra SIS 1+ til SIS II, der er fastsat til september 2009, på
grund af den tid, der kræves til løsning af udestående spørgsmål, ikke længere er realistisk
ser med tilfredshed på
fuldførelsen af den feasibilityundersøgelse, der skal tjene som grund-
lag for at opstille et brugbart alternativt teknisk scenarie for udvikling af SIS II på basis af
udviklingen i SIS 1+ som del af en nødplan
anmoder om,
at formandskabet og Kommissionen i tæt samarbejde med SIS II-taskforcen og
i samråd med de relevante organer snarest muligt og senest i maj 2009 forelægger Rådet en
rapport med en grundig vurdering og sammenligning af begge scen arier i lyset af kriterierne
i bilaget. Rapporten bør for så vidt angår det alternative scenarie baseres på et detaljeret
input, som Rådets relevante forberedende organer giver i god tid
beslutter,
at det snarest muligt, dog senest på samlingen den 4.-5. juni 2009 på basis af den
rapport, der er omhandlet i punkt 6, og de analysekriterier, der er indeholdt i bilaget til disse
rådskonklusioner, nemlig bl.a.
tidsplanen for idriftsættelsen af SIS II
tidsplanen for integration af Irland, Det Forenede Kongerige, Cypern, Bulgarien,
Rumænien og Liechtenstein i SIS under forudsætning af, at alle krav er opfyldt
de budgetmæssige virkninger og den tekniske holdbarhed
de eventuelle juridiske konsekvenser,
vil vurdere de fremskridt, der er gjort med udviklingen af SIS II
i forbindelse med det alternative scenarie vil undersøge evnen til at opfylde de SIS II-mål,
der er fastlagt i de retlige rammer for oprettelse, drift og anvendelse af SIS II, på teknisk
basis af udviklingen i SIS 1+
vil foreslå en teknisk løsning, der giver mulighed for, at flere lande kan deltage i SIS i
overensstemmelse med deres egen erklærede tidsplan og træffe beslutning om dette pro-
jekts videre udvikling.
5.
6.
7.
6877/09 (Presse 51)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0022.png
26.-27.II.2009
8.
opfordrer indtrængende
Kommissionen og medlemsstaterne til at samarbejde fuldt ud for at
nå disse fælles mål
opfordrer
Kommissionen til regelmæssigt at holde Europa-Parlamentet og Rådet fuldt
underrettet om udgifterne i forbindelse med det centrale SIS II-projekt og om de foranstalt-
ninger, der træffes med henblik på fuldstændig finansiel gennemsigtighed
opfordrer
formandskabet og Kommissionen til at holde Europa-Parlamentet fuldt underrettet
om problemerne i forbindelse med SIS II og det videre forløb.
9.
10.
BILAG
Analysekriterier til brug for beslutningstagningen om alternative SIS II-scenarier
1.
a)
P
OLITISKE OG JURIDISKE KRITERIER
:
Tidsfaktor
tidsplan for at sætte et system i drift, der mindst indeholder de funktioner, der
juridisk set kræves
perspektiver på kort sigt (2009), mellemlang sigt (medio 2010) og lang sigt
(indtil 2012)
b)
Integrationstidsplan for medlemsstater, der ikke deltager i SIS 1+ (UK, IE, BG, RO, CY,
FL) -
datoer specificeres for hver medlemsstat
Projektets troværdighed
Schengeninformationsudvekslingens korrekte virkemåde
merværdi for den interne sikkerhed i området med frihed, sikkerhed og retfær-
dighed
c)
d)
Forenelighed med de lovgivningsmæssige rammer for SIS II (herunder styring og ansvar)
6877/09 (Presse 51)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.-27.II.2009
2.
a)
b)
F
I
A SIELLE KRITERIER
:
Udgifter for EU's budget og for medlemsstaterne (hver for sig og samlet)
Investeringsbeskyttelse - mulighed for "genanvendelse" af investeringer, der allerede er afsat
til udvikling af SIS II og forberedelse af driften heraf
Totale ejerskabsomkostninger
Kontraktmæssige konsekvenser for Kommissionen og medlemsstaterne
c)
d)
3.
a)
b)
T
EK
ISKE KRITERIER
:
Teknisk gennemførlighed og tilhørende risici (herunder migration)
Evne til at integrere alle de funktioner, der kræves til SIS II (ny type indberetninger, logfiler,
sikkerhed, ...) og biometriske søgefunktioner
Styrke, hensigtsmæssighed og pålidelighed for hver løsningsmulighed (netværks- og
systemstabilitet og systemarkitektur)
Ingen negative virkninger af at sætte VIS i drift
Indvirkning på operationernes kontinuitet
Projektforvaltning
Forenelighed med allerede udviklede nationale SIS II-systemer
Overholdelse af sikkerhedskrav."
c)
d)
e)
f)
g)
h)
6877/09 (Presse 51)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0024.png
26.-27.II.2009
Konvention om værnetingsaftaler - International privatret
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af konventionen om værnetingsaftaler (16248/08).
Konventionen om værnetingsaftaler, der blev indgået i juni 2005 inden for rammerne af
Haagerkonferencen om International Privatret, tager sigte på fremme af parternes selvbestemmelse i
internationale handelstransaktioner og til en større forudsigelighed med hensyn til retsafgørelser
vedrørende sådanne transaktioner.
Konventionen påvirker Fællesskabets afledte ret om domstolskompetence baseret på parternes valg
og om anerkendelse og fuldbyrdelse af de resulterende retsafgørelser, navnlig forordning
nr. 44/2001 om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det
civil- og handelsretlige område.
Det Europæiske Fællesskab ønsker at skabe et fælles retligt område baseret på princippet om gensi-
dig anerkendelse af retsafgørelser.
Europarådet - Konvention om finansiering af strafbart forhold og terrorisme
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af Europarådets
konvention om hvidvaskning, efterforskning, beslaglæggelse og konfiskation af udbyttet fra straf-
bart forhold samt om finansiering af terrorisme.
Den nye konvention nr. 198 om hvidvaskning, efterforskning, beslaglæggelse og konfiskation af
udbyttet fra strafbart forhold samt om finansiering af terrorisme blev åbnet for undertegnelse i
maj 2005.
Europarådets lovgivningsarbejde på strafferetsområdet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet,
SOM ANERKENDER de betydelige resultater, som Europarådet har skabt ved oprettelsen af en
traktatramme for samarbejde på det strafferetlige område mellem medlemmerne af Europarådet
6877/09 (Presse 51)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.-27.II.2009
SOM UNDERSTREGER, at en lang række af Europarådets konventioner udgør en integrerende del
af grundlaget for det strafferetlige samarbejde mellem Den Europæiske Unions medlemsstater
SOM TAGER HENSYN TIL, at dobbeltarbejde så vidt muligt bør undgås, hvis de mål, der til-
træbes, også kan nås gennem ratificering og gennemførelse af Europarådets konventioner i alle
EU's medlemsstater
SOM ERINDRER OM den afgørende rolle, som Europarådet har spillet i den indbyrdes tilnærmelse
af straffelovgivningen i Europa for så vidt angår de grundlæggende spørgsmål
SOM især UNDERSTREGER, at Europarådets konventioner ofte har udgjort et uundværligt grund-
lag for en yderligere indbyrdes tilnærmelse af EU-medlemsstaternes lovgivning
SOM HENVISER til nødvendigheden af, at medlemsstaterne undertegner og/eller ratificerer straf-
feretskonvention nr. 173 om korruption, konvention nr. 196 om forebyggelse af terrorisme, konven-
tion nr. 197 om bekæmpelse af menneskehandel, konvention nr. 198 om hvidvaskning, efterforsk-
ning, beslaglæggelse og konfiskation af udbyttet fra strafbart forhold samt om finansiering af terro-
risme og konvention nr. 201 om beskyttelse af børn mod seksuel udnyttelse og seksuelt misbrug;
SOM ANERKENDER, at det i visse tilfælde kan være nødvendigt at indføre mere specifikke og
detaljerede bestemmelser for EU-medlemsstaterne. En sådan yderligere integration formindsker
ikke vigtigheden af Europarådets konventioner
SOM UNDERSTREGER, at Europarådets konventioner spiller en afgørende rolle i samarbejdet
mellem EU's medlemsstater og tredjelande,
1.
2.
bekræfter sin respekt for Europarådets lovgivningsarbejde på strafferetsområdet;
gentager sin hensigt om at fortsætte det tætte samarbejde mellem Den Europæiske Union og
Europarådet på dette område;
opfordrer medlemsstaterne til at undertegne, ratificere og gennemføre Europarådets konven-
tioner inden for internationalt samarbejde på det strafferetlige område og om indbyrdes til-
nærmelse af straffelovgivningen, hvor det er relevant, navnlig når bestemmelserne i disse
konventioner indgår i EU's gældende ret."
3.
6877/09 (Presse 51)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0026.png
26.-27.II.2009
Strafferegistre - Udvekslinger af oplysninger mellem medlemsstaterne
Rådet vedtog en rammeafgørelse om udvekslinger af oplysninger fra strafferegistre mellem med-
lemsstaterne (13017/08).
Rammeafgørelsen om tilrettelæggelsen og indholdet af udvekslinger af oplysninger fra strafferegi-
stre tager sigte på at forbedre udvekslingen af oplysninger om straffedomme afsagt over statsborge-
re i EU's medlemsstater. Den fastlægger de grundlæggende bestemmelser om overførsel af oplys-
ninger om domme til det land, hvori den berørte person er statsborger, samt om denne stats opbe-
varing af sådanne oplysninger og om videreformidling heraf til andre medlemsstater efter anmod-
ning. Rammeafgørelsen behandler også spørgsmålet om udveksling af oplysninger i forbindelse
med domme for seksuelle lovovertrædelser begået mod børn.
Domsforhandlinger in absentia
Rådet vedtog en rammeafgørelse om styrkelse af personers proceduremæssige rettigheder og frem-
me af anvendelsen af princippet om gensidig anerkendelse i forbindelse med afgørelser afsagt, uden
at den pågældende selv var til stede under retssagen (domsforhandlinger
in absentia)
(11638/08).
De forskellige tilgange i EU har skabt en vis usikkerhed og forsinkelse i sager, hvor sagsøgte er
dømt uden at være til stede. De proceduremæssige garantier, der er fastlagt i denne rammeafgørelse,
navnlig retten til fornyet prøvelse eller anke, når sagsøgte ikke er blevet passende underrettet om
den oprindelige retssag og ikke har udpeget en advokat til at repræsentere sig, indebærer, at med-
lemsstaterne vil kunne håndhæve hinandens domme med endnu større tillid til, at de pågældendes
ret til forsvar overholdes fuldt ud.
De eksisterende instrumenter om gensidig anerkendelse (rammeafgørelser om den europæiske
arrestordre, bødestraffe, afgørelser om konfiskation, overførelse af domfældte og tilsyn med tilsyns-
foranstaltninger og alternative sanktioner) skal ændres for at tage hensyn til bestemmelserne i denne
rammeafgørelse.
6877/09 (Presse 51)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0027.png
26.-27.II.2009
Toldinformationssystemet - Situationsrapport
Rådet noterede sig en rapport om anvendelsen af toldinformationssystemet (CIS) i perioden fra
januar til oktober 2008.
CIS blev etableret for at lagre informationer med henblik på at bidrage til forebyggelse, undersøgel-
se og retsforfølgning af operationer, der er i strid med told- og landbrugslovgivningen eller alvor-
lige overtrædelser af nationale love. Det har fungeret siden 2003.
EUROPOL - Decharge for budgettet 2007
Rådet noterede sig en revisionsberetning og meddelte Europols direktør decharge for gennemførel-
sen af budgettet for 2007 (17160/08
+ ADD1).
EUROPOL - Indien
Rådet vedtog en afgørelse med henblik på at tilføje Indien på den liste over lande, som Europols
direktør bemyndiges til at indlede forhandlinger om samarbejdsaftaler med
(5439/09).
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Foranstaltninger til indskyderbeskyttelse
Rådet vedtog et direktiv, der forhøjer garantiniveauerne og afkorter udbetalingsfristerne i tilfælde
af, at en banks indlån skulle blive utilgængelige (3743/08).
Det nye direktiv omfatter bestemmelser, der:
forhøjer dækningsniveauet til mindst 50 000 EUR pr. 30. juni 2009 i stedet for de
nuværende 20 000 EUR;
6877/09 (Presse 51)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0028.png
26.-27.II.2009
fastsætter dækningsniveauet til 100 000 EUR pr. 31. december 2010;
afkorter udbetalingsfristen til 25 arbejdsdage (en periode på fem arbejdsdage til at
fastslå, at et kreditinstitut ikke har tilbagebetalt et indskud, der er forfaldet til udbe-
taling, og på 20 arbejdsdage, med mulighed for forlængelse med 10 arbejdsdage til at
foretage tilbagebetalingen). De tilsvarende perioder er i øjeblikket 21. arbejdsdage og
tre måneder med mulighed for forlængelse med to gange tre måneder.
Formålet med det vedtagne direktiv er at hjælpe med at genopbygge tilliden til banksektoren ved at
styrke indskyderbeskyttelsen ved radikalt at nedbringe udbetalingsfristerne, at afskaffe coassurance,
at forhøje dækningsniveauet til 50 000 EUR så hurtigt som muligt og derefter til 100 000 EUR i
slutningen af 2010 og at forbedre det grænseoverskridende samarbejde mellem hjemlandet, hvor
banken har fået meddelt tilladelse, og værtslandet, hvor den udenlandske filial er beliggende.
Direktivet træder i kraft efter sin offentliggørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
EU's Solidaritetsfond - Rumænien
Rådet vedtog en afgørelse med det formål at tilvejebringe 11 785 377 EUR fra EU's Solidaritets-
fond for at bidrage til at kompensere Rumænien for skader forårsaget af alvorlige oversvømmelser
og jordskred, der ramte en del af landet i juli 2008
(5778/09).
Dokumenterne vedrørende ændringsbudgettet for anvendelsen af midler fra fonden fremsendes til
Europa-Parlamentet.
6877/09 (Presse 51)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0029.png
26.-27.II.2009
EKSTER E FORBI DELSER
EU AVFOR - militæroperationen Atalanta - Samarbejde med Kenya
Rådets vedtog en afgørelse om godkendelse af brevvekslingen mellem EU og Kenyas regering om
betingelserne og de nærmere bestemmelser for overførsel af personer, der mistænkes for at have
begået piratvirksomhed, og som tilbageholdes af den EU-ledede flådestyrke (EUNAVFOR), og
beslaglagte genstande i EUNAVFOR's varetægt, fra EUNAVFOR til Kenya og for behandling heraf
efter en sådan overførsel (5348/09).
I november 2008 vedtog Rådet fælles aktion 2008/851/FUSP om en EU-militæroperation med hen-
blik på at bidrage til at afskrække fra, forebygge og bekæmpe piratvirksomhed og væbnede røverier
ud for Somalias kyster (operation Atalanta) (EUT
L 301af 12.11.2008, s. 33.).
Operationen blev
iværksat den 8. december 2008.
For yderligere oplysninger om EU NAVFOR:
www.consilium.europa.eu/eunavfor-somalia.
Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien - Restriktive
foranstaltninger
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse i 12 måneder indtil den 16. marts 2010 af fælles
holdning 2004/293/FUSP om foranstaltningerne til støtte for den effektive gennemførelse af manda-
tet til Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien (ICTY)
(6334/09).
Foranstaltningerne har til formål at hindre indrejse i EU for personer, som er involveret i aktiviteter,
der hjælper personer på flugt til fortsat at unddrage sig retsforfølgning for forbrydelser, for hvilke
ICTY har rejst tiltale over for dem, eller som på anden vis handler på en måde, som kan hindre
ICTY's effektive gennemførelse af sit mandat. Listen over personer, der blev opstillet første gang i
april 2003, omfatter nu 34 personer, som er omfattet af rejseforbud.
EU-Albanien - Stabiliserings- og associeringsaftale
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af stabiliserings- og associeringsaftalen med Albanien
(8161/06). Rådet vedtog også en afgørelse om godkendelse af en tillægsprotokol til denne aftale for
at tage hensyn til Republikken Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af Den Europæiske Union
(7999/08).
6877/09 (Presse 51)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0030.png
26.-27.II.2009
HA DELSSPØRGSMÅL
Den fælles importordning
Rådet vedtog en forordning om den fælles importordning (9533/08). Teksten er en kodificeret ud-
gave af forordning nr. 3285/94.
EF-varemærker
Rådet vedtog en forordning om EF-varemærker
(17435/08).
Teksten er en kodificeret udgave af
forordning nr. 40/94.
Linjerederier
Rådet vedtog en forordning om anvendelse af traktatens artikel 81, stk. 3, på visse kategorier af
aftaler, vedtagelser og samordnet praksis mellem linjerederier
(17436/08).
Teksten er en kodificeret
udgave af forordning nr. 479/92.
Konkurrenceregler for transport med jernbane, ad landeveje og sejlbare vandveje
Rådet vedtog en kodificeret udgave af en forordning om anvendelse af konkurrenceregler for trans-
port med jernbane, ad landeveje og sejlbare vandveje (5059/09). Den nye forordning erstatter de
forskellige retsakter, der indgik i forordning nr. 1017/68, samtidig med at det bevarer indholdet
fuldt ud.
MILJØ
Affaldsstatistik - Forskriftsprocedure med kontrol
Rådet vedtog en forordning, som bringer forordning nr. 2150/2002 om affaldsstatistik i overens-
stemmelse med de nye udvalgsbestemmelser (3694/08), efter at der er opnået enighed med Europa-
Parlamentet ved førstebehandlingen.
6877/09 (Presse 51)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0031.png
26.-27.II.2009
BESKÆFTIGELSE
Anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af forordningen om anerkendelse
af erhvervsmæssige kvalifikationer og om ændring af bilag II til direktiv 2005/36.
FISKERI
Statistikker
Rådet vedtog forordninger, der er omarbejdninger af den nuværende lovgivning om indberetning af
statistiske oplysninger om medlemsstaternes fangster og fiskeriaktivitet i det nordvestlige og det
nordøstlige Atlanterhav (3633/08 og 3648/08) samt statistiske oplysninger om fangster i visse om-
råder uden for det nordlige Atlanterhav (3620/08).
TRA SPORT
Tredje pakke om sikkerhed til søs*
Rådet vedtog seks retsakter, der er en del af tredje pakke om søfartssikkerhed, i overensstemmelse
med fælles tekster, som der var opnået enighed om med Europa-Parlamentet under Parlamentets og
Rådets forligsprocedure.
De seks vedtagne retsakter hører til en række foranstaltninger, der består af i alt syv lovgivningsfor-
slag
1
, der tager sigte på at styrke sikkerheden i søtransportsektoren i Europa ved en forbedring af
forebyggelsen af ulykker og undersøgelser af ulykker og en styrkelse af kontrollen med fartøjernes
kvalitet.
1
De syv oprindelige kommissionsforslag er følgende:
-
-
-
-
-
-
-
forslag til direktiv om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe, og for
søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse dermed (omarbejdning) (5912/06)
forslag til direktiv om ændring af direktiv 2002/59/EF om oprettelse af et trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibs-
farten i Fællesskabet (5171/06)
forslag til direktiv om de grundlæggende principper for undersøgelser af ulykker i søtransportsektoren og om ændring af direktiv
1999/35/EF og 2002/59/EF (6436/06)
forslag til direktiv om havnestatskontrol (5632/06)
forslag til forordning om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under passagertransport ad søvejen og indre vandveje
(6827/06)
forslag til direktiv om opfyldelse af kravene til flagstater (6843/06)
forslag til direktiv om rederes erstatningsansvar og om finansiel garanti (5907/06).
6877/09 (Presse 51)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453715_0032.png
26.-27.II.2009
Tekster vedtaget af Rådet findes i følgende dokumenter:
direktiv om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører inspektion og syn af
skibe, og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse dermed
3719/08;
forordning om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører inspektion og syn
af skibe
3720/08
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om havnestatskontrol
3721/08
direktiv om ændring af direktiv 2002/59/EF om oprettelse af et trafikovervågnings- og
trafikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet
3722/1/08, 6536/09
ADD1
direktiv om de grundlæggende principper for undersøgelser af ulykker i søtransportsekto-
ren og om ændring af direktiv 1999/35/EF og 2002/59/EF
3723/08
forordning om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under passagertransport ad
søvejen og indre vandveje
3724/08, 6538/09
ADD1.
For yderligere oplysninger se pressemeddelelse
16939/08.
ÅBE HED - AKTI DSIGT
Rådet vedtog:
-
svar på genfremsat begæring 01/c/01/09 fra Eva MORAGA GUERRERO, idet den finske
og den svenske delegation stemte imod (5475/09)
svar på genfremsat begæring 02/c/01/09 (5955/09)
svar på genfremsat begæring 03/c/01/09, idet den estiske, finske og svenske delegation
stemte imod (5990/09) og
svar på genfremsat begæring 04/c/01/09 fra Matthew CAMPBELL, idet den danske og den
svenske delegation stemte imod (6038/09).
-
-
-
6877/09 (Presse 51)
32
DA