Europaudvalget 2008-09
2930 - beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
645623_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Velfærdsministeriet
Ligestillingsafdelingen
Udenrigsministeriet
Samlenotat vedr. rådsmøde for beskæftigelse og
sociale anliggender den 9. marts 2009
Dagsordenen for rådsmødet forventes at se således ud:
1.
Forberedelse af forårstopmødet
a) Nøglebudskaber baseret på b) til g)
- Vedtagelse
- Politisk debat
b) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet: En europæisk
genopretningsplan, KOM (2008)800
- [Ikke angivet]
c) Fælles beskæftigelsesrapport 2008/2009, KOM(2009)34/2
- Vedtagelse
d) Forslag til rådsbeslutning om Guidelines for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker, KOM(2008)869
- Generel indstilling.
e) Implementering af Lissabon-strategien. Strukturelle reformer inden
for rammerne af den europæiske genopretningsplan – årlig vurdering:
Kommissionens anbefalinger til Rådets anbefalinger om implementeringen
af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker, KOM(2008)34/2/1
- Politisk enighed
f) Fælles rapport om social beskyttelse og social inklusion,
KOM-dokument foreligger ikke
-
Vedtagelse
g) Rapport fra Kommissionen om ligestilling mellem kvinder
og mænd, 2009, Rapporten foreligger endnu ikke
- [Ikke angivet]
s. 3
s. 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
h) Forberedelse af det sociale trepartsmøde
- Information fra formandskabet
2.
Forslag til revision af forordningen for Den Europæiske Fond
for Tilpasning til Globaliseringen (”Globaliseringsfonden”),
KOM(2008)867
- Fremskridtsrapport
Rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse: Nye kompetencer
til nye job: at forudse og imødegå arbejdsmarkedets kompetencebehov,
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse om virkningen af
den fri bevægelighed for arbejdstagere i lyset af EU-udvidelsen,
KOM dokument foreligger ikke
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Rådets direktiv 92/85/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til
forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for
arbejdstagere, som er gravide, som lige har født, eller som ammer
- Graviditetsdirektivet, KOM(2008)13983
- Politisk debat
Forslag til rammedirektiv om status for personer, der er indrejst på
medlemsstaternes territorium med henblik på at udøve økonomisk
aktivitet (artikel 12), KOM2007(638)
-
Udveksling af synspunkter
Eventuelt
s. 14
3.
s. 17
4.
s. 20
5.
s. 22
6.
s. 27
7.
Punkterne 1b, 1c, 1d, 1e, 1h, 3, 4 og 5 hører under Beskæftigelsesministeriets ressort.
Punkterne 1f og 1g, hører under Velfærdsministeriets ressort. Punktet 1a er delt mellem
de to ministerier. Punkt 6 hører under Integrationsministeriets ressort, men
forhandlingerne om artikel 12 koordineres af Velfærdsministeriet. Punkt 2 hører under
Udenrigsministeriets ressort.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Forberedelsen af Forårstopmødet i Det Europæiske Råd
a) Nøglebudskaber baseret på b) til g)
- Vedtagelse
- Politisk debat om beskæftigelsessituationen i EU
Nyt notat.
1. Resumé
Beskæftigelseskomiteen og Komiteen for Social Beskyttelse har vedtaget nøglebudskaber
til forårstopmødet i Det Europæiske Råd. Der lægges bl.a. vægt på, at det ikke mindst i
lyset af den finansielle krise er vigtigt at fastholde momentum for strukturreformer og
styrke gennemførelsen af de nationale reformprogrammer.
2. Baggrund
I lighed med tidligere år har Beskæftigelseskomiteen (EMCO) og Komitéen for Social
Beskyttelse (SPC) vedtaget nøglebudskaber til forårstopmødet i Det Europæiske Råd.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
Beskæftigelses - og social politik i en tid med økonomisk krise
EU står overfor en alvorlig recession, som forventes at ville øge ledigheden med 6
millioner personer i 2010. Den hastigt stigende ledighed vækker bekymring hos EU’s
borgere. På kort sigt er midlertidige og målrettede foranstaltninger nødvendige for at
forebygge og begrænse tabet af jobs og de sociale konsekvenser.
De sociale beskyttelsessystemer skal fuldt ud spille deres rolle som automatiske
stabilisatorer, hvilket er vigtigt i forhold til genskabelse af tillid og økonomisk
genopretning.
Den finansielle og økonomiske krise rammer hårdt og nødvendiggør hurtig handling.
Styrket koordination mellem økonomisk politik, beskæftigelsespolitik og socialpolitik er
nødvendig for at sikre en gensidig forstærkende effekt, og sikre at de budgetmæssige
bestræbelser i nationale genopretningspakker har øjeblikkelig indvirkning på
arbejdsmarkederne. En EU-koordineret indsats skal mobilisere alle de til rådighed
værende redskaber, herunder strukturfondene. En direkte involvering af alle aktører på
området er central for en effektiv indsats. Krisen nødvendiggør også en tæt overvågning
af beskæftigelsesudviklingen og de sociale tendenser.
Revision af Lissabon-strategien
Den kortsigtede indsats skal være sammenhængende med de langsigtede målsætninger.
Rådet henstiller, at retningslinjerne for beskæftigelsen i Lissabon-strategiens nuværende
treårige cyklus forbliver uændrede.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Passende landespecifikke henstillinger er nyttige i bestræbelserne på at fastholde
reformforpligtigelserne. Styrket forpligtigelse til at leve op til de fælles sociale mål er
nødvendig.
Lissabon-strategien har bidraget til stigende vækst og flere og bedre jobs. Men ingen af
de overordnede mål er endnu nået. De nødvendige reformer og forskellige politikker, der
skal imødegå EU’s langsigtede økonomiske, beskæftigelsesmæssige og sociale
udfordringer, skal være mere sammenhængende og gensidigt understøttende. Dette skal
fremgå klart af EU’s langsigtede reformmål efter 2010.
Forebyggelse og bekæmpelse af ledigheden samtidig med at arbejdsmarkedsreformer
fastholdes på sporet
Rådet byder Fællesrapporten (fælles for Rådet og Kommissionen om beskæftigelse)
velkommen og særligt Kommissionens initiativ ”Nye færdigheder i nye jobs”.
Medlemslandene anmodes om at give øjeblikkelig prioritet til:
- At støtte adgang til beskæftigelse og lette overgange på arbejdsmarkedet for at forkorte
ledighedsperioden inden for rammerne af de fælles principper for flexicurity.
- At skabe adgang til træning og aktiv arbejdsmarkedspolitik for de ledige samt for
beskæftigede i fare for afskedigelse og andre udsatte grupper, for at fastholde dem aktive,
forbedre deres beskæftigelsesevne og sikre, at de er parate til at påtage sig nye jobs i
forbindelse med genopretningen af økonomien.
- At forbedre kobling af færdigheder og arbejdsmarkedets behov. Den offentlige
beskæftigelsesservice (jobcentrene) skal yderligere moderniseres for at forbedre
arbejdsmetoder og effektivitet.
- At støtte skabelsen af job og fremme efterspørgselen på arbejdskraft gennem
foranstaltninger, der stabiliserer økonomien, fremmer overgang til en CO2 reducerende
økonomi og styrker investering i forskning og udvikling såvel som i hurtigt voksende
sektorer i økonomien.
Med henvisning til at Beskæftigelseskomiteen blev etableret for at tage hånd om
betydelige udfordringer som følge af høj ledighed, inviteres Komiteen også til at tage
bestik af erfaringerne siden 2000 så vel som af de indhøstede erfaringer under denne krise
og reflektere over de fremtidige udfordringer vedrørende beskæftigelsen.
Styrke arbejde med at imødekomme målsætningerne for social inklusion og social
beskyttelse
Rådet byder Fællesrapporten vedrørende social beskyttelse og inklusion velkommen. Året
for udløbet af Lissabon-strategiens målsætninger nærmer sig, og i betragtning af den
nuværende økonomiske situation er et stærkt politisk engagement for at leve op til
målsætningerne for social beskyttelse og social inklusion så meget desto mere hastende.
Det vil blive understreget af, at 2010 er europæisk år for bekæmpelse af fattigdom og
social eksklusion. På den baggrund opfordres medlemslandene til særligt at tilstræbe:
- At reducere fattigdom og skabe social sammenhængskraft gennem fornyede strategier
for bekæmpelse og forebyggelse af fattigdom og social eksklusion for børn (herunder en
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
styrket indsats for at give bedre adgang til betaling af børnepasning) og nye grupper i fare
for eksklusion, såsom unge samt personer i nye risiko-situationer, herunder forgældede
personer. En vedvarende indsats skal også fremme social inklusion af migranter og
håndtere hjemløshed, der er en ekstrem form for social eksklusion. Endvidere er
balancerede og omfattende strategier for social inklusion samt for et rummeligt
arbejdsmarked, herunder adgang til sociale services af god kvalitet og en passende
indkomststøtte, endnu mere nødvendigt i den nuværende økonomiske situation.
- At være opmærksom på pensionssystemernes langsigtede tilstrækkelighed og
holdbarhed gennem passende reformer, herunder opnåelse af Lissabon-målet om en
beskæftigelsesfrekvens på 50 pct. for ældre arbejdstagere.
- At forbedre effektiviteten af sundhedssystemerne og reducere uligheder i sundhed
gennem øget opmærksomhed på primær pleje, forebyggelse, sundhedsfremme, bedre
koordinering og rationel anvendelse af ressourcer, især under budgetrestriktioner.
- At forstærke kvaliteten af langvarig pleje for at sikre en sund og værdig alderdom, samt
at skabe en solid finansiel basis, forbedre koordinering af pleje og sikre tilstedeværelse af
uddannet personel. Det er også nødvendigt at støtte uformel langvarig omsorg og fortsat
fremme aktiv alderdom.
I betragtning af den aktuelle finansielle situation og under hensyn til Lissabon-strategien
post 2010 kunne den essentielle rolle, som den åbne koordinations metode udgør på det
sociale område, styrkes yderligere gennem ’mainstreaming’ af sociale overvejelser på
andre politikområder, ved at styrke den sociale dimension i konsekvensanalyser, ved at
give øget opmærksomhed til kvaliteten af og kontinuiteten af øvrige interessenters
involvering, og ved evidensbaserede politikker og nationale målsætninger, om end
beslutningen om at sætte nationale kvantitative mål og deres definition vedbliver at være
medlemslandenes ansvar.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Nøglebudskaberne har ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Eventuelle opfølgende tiltag vil –
afhængigt af deres karakter – kunne have konsekvenser for statsfinanserne eller
samfundsøkonomien.
9. Høring
Udkastet til nøglebudskaber forelægges Specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale
forhold den 24. februar 2009.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen er positiv over for de foreslåede budskaber. Man lægger især vægt på, at det
på grund af udfordringer for beskæftigelsen og de aktuelle økonomiske udsigter er vigtigt
at fastholde momentum for strukturreformer, herunder påpegningen af betydningen af
principperne for flexicurity for modernisering af arbejdsmarkederne; samt at budskaberne
fremhæver de sociale konsekvenser af den finansielle krise og vigtigheden af langsigtede
reformer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemslandene forventes at bakke op om budskaberne på Rådsmødet.
12. Tidligere forlæggelse for Folketingets Europaudvalg
Nøglebudskaberne for 2009 har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Forberedelse af forårstopmødet - punkterne b til h
b) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet: En europæisk
genopretningsplan, KOM (2008)800
- [Ikke angivet]
c) Den Fælles beskæftigelsesrapport 2008/2009, KOM(2009)34/2
- Vedtagelse
d) Forslag til rådsbeslutning om Guidelines for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker, KOM (2008)869
- Generel indstilling
e) Implementering af Lissabon-strategien. Strukturelle reformer inden
for rammerne af den europæiske genopretningsplan – årlig vurdering:
Kommissionens henstillinger til Rådets henstillinger om implementeringen
af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker, KOM (2009) 34/2/1
- Politisk enighed
f) Fælles rapport om social beskyttelse og social inklusion
Vedtagelse
g) Rapport fra Kommissionen om ligestilling mellem kvinder og mænd, 2009,
rapporten foreligger endnu ikke
- [Ikke angivet]
h) Forberedelse af det sociale trepartsmøde
- Information fra formandskabet
Nyt notat
1. Resumé
Beskæftigelseskomiteen (EMCO) og Komiteen for Social Beskyttelse (SPC) vil fremlægge
udkast til nøglebudskaber fra EPSCO til Det Europæiske Råd. Disse budskaber tager
udgangspunkt i rådsmøde dagsordenens punkter 1b-1h, som omfatter:
b) Meddelelse fra Kommissionen til Det Europæiske Råd: Den økonomiske
genopretningsplan;
c) Fællesrapporten om beskæftigelse 2008/2009;
d) Forslag til rådsbeslutning om retningslinjerne for medlemslandenes
beskæftigelsespolitikker 2009;
e) Kommissionens henstillinger til Rådets henstillinger om implementering af
medlemslandenes beskæftigelsespolitikker;
f) Fællesrapporten om Social Beskyttelse og Social Inklusion 2009;
g) Rapport fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Den økonomiske og sociale
komité og Regionskomiteen om ligestilling mellem kvinder og mænd 2009;
h) Forberedelse af trepartstopmødet;
Fra dansk side stiller man sig generelt positivt over for alle disse punkter.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
645623_0008.png
2. Baggrund
b) Kommissionen meddelelse om den økonomiske genopretningsplan.
I lyset af den finansielle og økonomiske krise vedtog EU-landene en økonomisk
stabiliseringsplan (’European Economic Recovery Plan’) i forbindelse med Det
Europæiske Råd den 11.-12. december 2008. Genopretningsplanen er baseret på
Kommissionen meddelelse af 26. november 2008 og konklusioner fra ECOFIN af 2.
december 2008. Kommissionen forventes at foretage vurderinger af EU-landenes
finanspolitiske tiltag og strategier for reformer og at udarbejde et oplæg til Det
Europæiske Råds (DER) evaluering af planen på forårstopmødet den 19.-20. marts 2009.
c) Kommissionens forslag til Fællesrapport om beskæftigelsen.
Rapporten om beskæftigelsen er Kommissionens og Rådets fælles beskæftigelsesrapport,
som danner grundlag for drøftelserne af beskæftigelsen på DER. den 19.-20. marts 2009.
d) Forslag til rådsbeslutning om retningslinjerne for medlemslandenes
beskæftigelsespolitikker.
Rådet skal på forslag af Kommissionen og efter høring af bl.a. Europa-Parlamentet opnå
politisk enighed om nye retningslinjer for beskæftigelsen, jf. traktatens artikel 128.
e) Kommissionens henstilling om implementering af medlemslandenes
beskæftigelsespolitikker.
Rådet kan på grundlag af gennemgang af medlemslandenes nationale
reformprogrammer/fremskridtsrapporter efter henstilling fra Kommissionen rette
henstillinger til medlemslandene, jf. traktatens artikel 128.
f) Fællesrapport om social beskyttelse og social inklusion 2009.
Fællesrapporten bygger på de nationale strategirapporter, som medlemsstaterne
indleverede i oktober 2008. Rapporten indeholder en række nøglebudskaber, der i al
væsentlighed er identiske med Nøglebudskaberne under Punkt 1a, der omhandler sociale
politikker samt en samlet beskrivelse af situationen i EU inden for de områder, der er
beskrevet i strategirapporterne om bekæmpelse af fattigdom og social eksklusion;
pensionssystemet samt sundhedssystemet og længerevarende pleje. Den endelige udgave
af Fællesrapporten forventes først at foreligge umiddelbart forud for Rådsmødet.
g) Rapport fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Den økonomiske og sociale
komité og Regionskomiteen om ligestilling mellem kvinder og mænd 2009.
Kommissionen forelægger til orientering den årlige rapport om ligestilling, hvori der
redegøres for det foregående års indsatser samt større prioriteringer for 2009.
h) Forberedelse af det sociale trepartstopmøde.
Rådet vedtog under det danske EU-formandskab i 2002 et forslag fra Kommissionen til
rådsbeslutning om et "socialt trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse" forud for Det
europæiske Råds møde i marts hvert år. Formålet er at styrke den sociale dialogs rolle
gennem konsultationer med arbejdsmarkedets parter på europæisk plan om beskæftigelse,
økonomisk politik og social beskyttelse, herunder Lissabon-strategien. Det sociale
trepartstopmøde bringer den sociale trojka (det nuværende og de to følgende EU-
formandskaber), Kommissionen og arbejdsmarkedets parter på europæisk niveau sammen
mindst én gang om året. Mødets diskussioner/ resultater skal rapporteres til DER.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
645623_0009.png
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
c) Fællesrapporten har hjemmel i TEF art. 128.
d) Retningslinjerne har hjemmel i TEF art.128.
e) Henstillingerne har hjemmel i TEF art.128
f) Ikke relevant
g) Ikke relevant
h) EF-traktaten, særligt art. 202.
4. Nærhedsprincippet
b) Ikke relevant
c) Da Lissabon-strategien og processen tager udgangspunkt i den åbne koordinations
metode og de nationale kompetencer vurderes nærhedsprincippet at være overholdt.
d) jf. c)
e) jf. c)
f) Ikke relevant
g) Ikke relevant
h) Ikke relevant
5. Formål og indhold
b) Kommissionen meddelelse. Den økonomiske Genopretningsplan
Planens formål og hovedelement er at stimulere den økonomiske aktivitet svarende til 1,5
pct. af EU’s BNP i form af dels finanspolitiske lempelser i EU-landene og dels EU-
finansierede initiativer.
I forhold til de nationale finanspolitiske tiltag understregede DER på mødet i december
2008, at Stabilitets- og Vækst-pagten er fundamentet for finanspolitik i EU, og at Pagten
er tilstrækkelig fleksibel til at rumme mulighed for gennemførelse af
genopretningsplanen. DER anfører, at nationale tiltag kan bestå af udgifts- og skattetiltag
og gennemføres i sammenhæng med en styrket indsats for reformer, der sikrer
strukturforbedringer.
I forhold til de europæiske tiltag lægger DER’s konklusioner blandt andet op til øget låne-
aktivitet fra Den Europæiske Investeringsbank, fremrykket implementering af
programmer finansieret af blandt andet samhørigheds- og strukturfondene, styrkede
investeringer inden for rammerne af EU-budgettet og øget støtte finansieret af
Globaliseringsfonden.
Genopretningsplanen understreger nødvendigheden af generelle finanspolitiske
incitamenter og en indsats målrettet borgere, virksomheder, infrastruktur og energi samt
forskning og innovation. Planen fremhæver, at aktiv inddragelse på arbejdsmarkedet og
integrerede flexicurity-politikker er af stor betydning for fremme af arbejdsstyrkens
beskæftigelsesevne og forebyggelse af langtidsledighed.
Planens indsats for borgere har to hovedområder 1) Et europæisk initiativ til støtte for
beskæftigelsen og 2) Reduktion af beskatningen af lavere lønnede. Under 1) har
Kommissionen fremlagt forslag til ændringer af reglerne og budgettet for bl.a. Den
Europæiske Globaliseringsfond, jf. EPSCOs dagsorden under punkt 4. Under 2) foreslår
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
645623_0010.png
Kommissionen, at medlemslandene overvejer indførelse af bl.a. midlertidig støtte til
ansættelse af udsatte grupper. Danmark har ikke implementeret sådanne nye ordninger
som følge af finanskrisen.
Danmarks finanspolitik er lempelig i 2009 og ligger på linje med principperne i
genopretningsplanen. Det er vurderingen, at den danske finanspolitik er relativt ekspansiv
i et europæisk perspektiv. Skattenedsættelser og højere offentlige udgifter indebærer en
direkte provenuvirkning svarende til knap 1 pct. af BNP i 2009 (ca. 16 mia. kr.).
Finanspolitikkens automatiske stabilisatorer, der indebærer lavere skatteindtægter og
højere udgifter i takt med konjunkturnedgangen, er endvidere forholdsvis kraftige i
Danmark. Samtidig er konjunktursituationen i Danmark speciel derved, at ledigheden
fortsat er meget lav og under niveauerne i de andre EU-lande.
c) Fællesrapporten om beskæftigelsen
Rapporten fremhæver, at selvom 2008 på en række områder viste fremskridt med højere
beskæftigelsesfrekvenser (65,5 pct. i gennemsnit) og faldende ledighed, så betyder den
usikre økonomiske situation, at der er stærkt forværrede udsigter for arbejdsmarkederne i
Europa. Det forventes således ikke længere, at Lissabon-målsætningerne for
beskæftigelsesfrekvenserne bliver nået inden 2010. Der er en forventning om nedgang i
beskæftigelsen på ca. 2 pct. og en stigning i ledighed på op til 2,5 pct. Point, som dermed
på EU-niveau vil nå op på ca. 9,5 pct. i 2010.
Udviklingen i 2008 viste fortsat strukturelle problemer i en række lande med
segmenterede arbejdsmarkeder, hvilket bl.a. kommer til udtryk i høj
ungdomsarbejdsløshed og lav deltagelse i livslang læring. Det understreges, at der fortsat
er behov for strukturelle reformer. Prioriteterne for beskæftigelsespolitikken vil være
implementering af flexicurity og bedre matchning mellem færdigheder og behov på
arbejdsmarkedet.
Alle landene har i deres Nationale Reform Programmer for 2008 forholdt sig til
flexicurity-strategier, men indsatsen vurderes ikke som tilstrækkelig og skal styrkes. I
forhold til bedre kobling mellem færdigheder og behov på arbejdsmarkedet er der taget
initiativer af Kommissionen bl.a. med meddelelsen om ”Nye kompetencer
til nye job: at forudse og imødegå arbejdsmarkedets kompetencebehov”. Rapporten
beskriver tilgange til forbedring af mulighederne for at forudsige fremtidige
arbejdskraftbehov. Kortuddannet arbejdskraft og ældre fremhæves som grupper, der har
en lav deltagelse i livslang læring.
d) Forslag til rådsbeslutning om retningslinjerne for medlemslandenes beskæftigelsespoli-
tikker
Retningslinjerne for beskæftigelsen er grundlaget for medlemslandenes udarbejdelse af
deres nationale strategier for beskæftigelsen, som indgår i medlemslandenes nationale
reformprogrammer.
Kommissionen forslår, at de ved rådsbeslutning af 15. juli 2008 besluttede retningslinjer
for beskæftigelsen fastholdes for 2009, og at de skal tages i betragtning af
medlemslandene ved tilrettelæggelsen af deres beskæftigelsespolitikker.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
645623_0011.png
e) Kommissionens henstilling om implementering af medlemslandenes
beskæftigelsespolitikker
Kommissionen har lige som sidste år udarbejdet landespecifikke henstillinger som
supplement til de integrerede retningslinjer. Henstillingerne er generelt bredt formulerede,
således at der inden for de enkelte områder er frihed for landene med hensyn til den
praktiske politikimplementering. Henstillingerne fremgår af konklusionsteksten for hver
landevurdering og afspejler Kommissionens vurdering af, hvor der for det enkelte land
ligger særlige udfordringer. Konklusionsteksten omfatter desuden en overordnet
bedømmelse af landenes reformfremskridt. Kommissionen har i lighed med sidste år ikke
foreslået landespecifikke henstillinger til Danmark i 2009.
f) Fællesrapport om social beskyttelse og social inklusion 2009
Den endelige udgave af Fællesrapporten foreligger først umiddelbart forud for
Rådsmødet. Rapporten forventes at fastslå nedenstående nøglebudskaber, der i al
væsentlighed er identiske med de nøglebudskaber til DER (jvf. Punkt 1a), der omhandler
sociale politikker. Den øvrige Fællesrapport indeholder herudover nogle afsnit, der er en
sammenskrivning af medlemsstaternes nationale Strategirapporter:
Indledningsvist beskrives de overordnede linjer i den sociale, og økonomiske situation i
EU de sidste år. Den endelige rapport forventes også at beskrive den forværrede
økonomiske situation, siden de nationale Strategirapporter blev indleveret i oktober
2008.
Bekæmpelse af fattigdom og social eksklusion: Omhandler blandt andet fattigdom blandt
børn, aktiv inklusion, hjemløshed og finansiel eksklusion.
Pensionssystemets langsigtede tilstrækkelighed og holdbarhed: Omhandler blandt andet
reformer, der hæver pensionsalderen, private pensionsordninger og minimumsindkomster
for ældre.
Sundhedssystemet og længerevarende pleje: Omhandler blandt andet social ulighed
indenfor sundhed, primær pleje, forsøg på at forbedre effektiviteten og kvalitetssikring.
g) Rapport fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Den økonomiske og sociale
komité og Regionskomiteen om ligestilling mellem kvinder og mænd 2009
Rapporten forventes først at foreligge umiddelbart forud for Rådsmødet. Den forventes at
give en status over fremskridt indenfor ligestillingspolitikken i medlemsstaterne.
h) Forberedelse af det sociale trepartstopmøde
Formandskabet har endnu ikke oplyst om emnet for drøftelserne, men det må forventes, at
arbejdsmarkedets parters reaktioner på EU’s genopretningsplan og medlemslandenes
arbejde med implementering af flexicurity vil indtage en fremtrædende plads i
drøftelserne.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
b) Ikke relevant
c) Europa-Parlamentet skal ikke høres.
d) Europa-Parlamentet høres i henhold til traktatens art. 128
e)-h) Europa-Parlamentet skal ikke høres
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
b)-h) Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og
beskyttelsesniveauet
b) Genopretningsplanens anbefalinger vedrørende finanspolitiske lempelser har ikke i sig
selv statsfinansielle konsekvenser, idet den planlagte finanspolitik ligger på linje med
planen. Planens aspekter vedrørende EU’s budget vil kunne have statsfinansielle
konsekvenser for Danmark. Genopretningsplanen vil kunne have positive strukturelle
samfundsøkonomiske konsekvenser i det omfang den bidrager til en styrket
gennemførelse af økonomiske reformer, herunder via sammenkædning af finanspolitiske
tiltag og reformer samt via EU-budgetinitiativer, der fremmer reformer.
c)-h) Sagerne har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
b)- h) har ikke været i høring med undtagelse af (f) fællesrapporten om social beskyttelse
og social inklusion, der er sendt til høring i Specialudvalget for beskæftigelse og sociale
forhold.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
b) Regeringen støtter en implementering af EU’s genopretningsplan, der 1) er i
overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten, 2) tager højde for landenes
forskellige råderum, udfordringer og allerede planlagte finanspolitik, 3) støtter
mulighederne for at kunne gennemføre pengepolitiske rentenedsættelser, 4) bidrager til
lave lange renter samt stabilisering af de finansielle markeder, og 5) lægger særlig vægt
på, at finanspolitiske lempelser gennemføres som led i en samlet reform- og
konsolideringsstrategi, der sikrer holdbare offentlige finanser på lang sigt. Regeringen er
kritisk over for forslaget om ændringer af Den Europæiske Globaliseringsfond.
c) Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag til Fællesrapport for
2008, herunder Kommissionens understregning af, at der fortsat er behov for strukturelle
reformer og at prioriteterne for beskæftigelsespolitikken vil være implementering af
flexicurity og bedre matchning af behov og færdigheder på arbejdsmarkedet.
d) Regeringen er generelt positiv over for Kommissionen forslag om, at de ved
rådsbeslutning af 15. juli 2008 besluttede retningslinjer for beskæftigelsen fastholdes for
2009, og at de skal tages i betragtning af medlemslandene ved tilrettelæggelsen af deres
beskæftigelsespolitikker.
e) Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens henstilling om implementering
af medlemslandenes beskæftigelsespolitikker, herunder at Kommissionen i lighed med de
seneste år ikke har foreslået landespecifikke henstillinger til Danmark i 2009.
f) Det er regeringens generelle holdning at støtte arbejdet inden for den åbne
koordinations metode med at modernisere den sociale beskyttelse og bekæmpe fattigdom
og social udstødelse. Regeringen kan generelt tilslutte sig rapportens nøglebudskaber
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vedrørende vigtigheden af socialpolitikken, ikke mindst i lyset af den nuværende
finansielle krise.
g) Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens årlige rapporter om ligestilling
mellem kvinder og mænd, idet disse bidrager til et øget fokus på ligestillingsindsatsen og
udfordringer på området.
h) Regeringen er generelt positiv over for afholdelsen af de sociale trepartstopmøder, som
vurderes at bidrage til yderligere inddragelse af arbejdsmarkedets parter i gennemførelsen
af Lissabon-strategien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes en generelt positiv indstilling til sagerne b)-g). Hvad angår punkt h) har de
øvrige medlemslande traditionelt støttet afholdelsen af disse møder, hvilket også
forventes at blive tilfældet denne gang.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punkt b) Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for ECOFIN
den 2. december 2008, hvor EU-planens overordnede og finanspolitiske aspekter blev
forelagt til orientering, mens planens EU-budgetmæssige aspekter blev forelagt til
forhandlingsoplæg. Sagerne c)-h) har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Forslag til revision af forordningen for Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (”Globaliseringsfonden”), KOM(2008)867
-
Fremskridtsrapport
Nyt notat.
1. Resumé
Forslaget til en revision af forordningen for Globaliseringsfonden udgør en del af
Kommissionens pakke for økonomisk genopretning, der blev præsenteret i november 2008
som reaktion på den finansielle og økonomiske krise. Formålet med ændringen af
forordningen er at lette adgangen til ansøgning af midler fra Fonden gennem at nedsætte
tærskelværdien for støtte, der p.t. er 1000 arbejdstagere til 500. Hertil kommer, at den
finansielle krise som en undtagelse indskrives som bevæggrund til at kunne søge støtte,
hvor det i den nuværende forordning kun er masse fyringer som led i ændringer i
verdenshandelsmønstre, der kan legitimere en ansøgning. Endelig foreslås den
maksimale EU-medfinanseringsrate øget fra 50 til 75 pct. og perioden for anvendelse af
midler udvidet fra 12 til 24 måneder. Fonden foreslås fortsat kun at kunne støtte
afskedigede arbejdstagere og ikke virksomheder.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde i november 2008 sin meddelelse om en økonomisk
genopretningsplan Europa som en reaktion på den tiltagende finansielle og økonomiske
krise. I meddelelsen indgik et forslag om en revision af forordningen for
Globaliseringsfonden. På baggrund af et meget lavt antal ansøgninger til Fonden i dens
første år i funktion har Kommissionen vurderet, at en ændring af støttekriterierne for
Fonden vil kunne give yderligere muligheder for at støtte afskedigede medarbejdere i EU
i en periode, hvor der forventes stigende arbejdsløshed. Fonden blev oprettet i slutningen
af 2006 på baggrund af kompromiset indgået på DER i december 2005 om EU’s
finansielle perspektiver for 2007-2013. Fondens budget er på maksimalt 500 mio. euro
om året, som finansieres gennem uudnyttede midler i EU-budgettet.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEF art. 159 stk. 3 og skal vedtages efter proceduren i TEF art.
251 (fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet) efter høring af det Økonomiske-
og Sociale udvalg og Regionsudvalget.
4. Nærhedsprincippet
Globaliseringsfondens bidrag skal ses som et supplement til den indsats, der i første
række skal ydes af lokale, regionale og nationale aktører i forbindelse med støtte til
medarbejdere ramt af massefyringer.
5. Formål og indhold
Forslaget til en revision af forordningen for Globaliseringsfonden udgør en del af
Kommissionens pakke for økonomisk genopretning, der blev præsenteret i november
2008 som reaktion på den finansielle og økonomiske krise. Formålet med ændringen af
forordningen er at lette adgangen til ansøgning af midler fra Fonden ved at nedsætte
tærskelværdien for støtte, der p.t. er 1000 arbejdstagere, til 500. Hertil kommer, at den
finansielle krise som en undtagelse indskrives som bevæggrund til at kunne søge støtte,
hvor det i den nuværende forordning kun er massefyringer som konsekvens af strukturelle
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ændringer i verdenshandelsmønstre, der kan legitimere en ansøgning. Endelig foreslås
den maksimale EU-medfinanseringsrate øget fra 50 til 75 pct. og perioden for anvendelse
af midler udvidet fra 12 til 24 måneder. Fonden foreslås fortsat kun at kunne støtte
afskedigede arbejdstagere og ikke virksomheder.
Kommissionens reviderede forslag ændrer ikke ved, at Globaliseringsfonden fortsat kun
kan støtte arbejdstagere og ikke virksomheder.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at behandle sagen på samlingen i april eller maj, hvorfor
Parlamentets holdning endnu ikke er fastlagt.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget får ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
En fuld udnyttelse op til 500 mio. euro om året vil medføre en merudgift for Danmark
svarende til landets andel af finansieringen af EU-budgettet. Denne andel er på ca. 2 pct.,
hvilket vil svare til ca. 75 mio. kr. om året. Disse midler ville alternativt enten ikke have
været opkrævet eller ville have været tilbageført til medlemsstaterne som ubrugte midler
fra EU-budgettet. Herudover vil der – hvis Danmark modtager midler fra fonden – være
statsfinansielle konsekvenser i form af national medfinansiering.
9. Høring
Det reviderede forslag har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen var under de afsluttende forhandlinger om de finansielle perspektiver skeptisk
over for forslaget til en Globaliseringsfond, men accepterede det som led i det samlede
kompromis, forudsat at støtte fra Fonden gik til foranstaltninger for afskedigede
arbejdstagere og ikke som statsstøtte til lukningsramte virksomheder. Regeringen har
derfor også indtaget en skeptisk holdning til det reviderede forordningsforslag, som vil
lempe kriterierne for at søge om støtte fra Fonden. Regeringen finder ikke, at det er en
god begrundelse for ændringsforslaget, at Fonden i 2007 kun har haft få udbetalinger.
2007 var netop karakteriseret ved at være et år med stigende beskæftigelse og fald i
arbejdsløsheden. Med de ændrede økonomiske konjunkturer vil man kunne forvente, at
der under alle omstændigheder vil forekomme flere sager, der vil være støtteberettigede.
Fonden er netop tiltænkt at hjælpe i ekstraordinære massefyringssituationer, hvor der er
stor risiko for meget negative følger for lokal, regional eller national økonomi.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et flertal af medlemslandene har givet udtryk for støtte til Kommissionens reviderede
forslag, mens en mindre gruppe lande har fastholdt, at forordningen bør forblive uændret.
Nogle lande har ønsket, at forordningen lempes yderligere bl.a. med hensyn til den
periode, som opgørelsen af antallet af afskedigede kan foretages over, ligesom enkelte
andre lande har udtrykt ønske om at målrette fonden mod bestemte sektorer i lyset af den
økonomiske krise.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Det reviderede forslag til konkret retsakt har ikke tidligere være forelagt Folketingets
Europaudvalg, men spørgsmålet om en revision af Fonden blev nævnt som en del af de
EU-budgetmæssige aspekter af Kommissionens økonomiske genopretningspakke, der
blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 28. november 2008 til forhandlingsoplæg.
Det oprindelige forslag blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg
den 3. november 2006.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Rådskonklusioner om Meddelelse fra Kommissionen: Nye kompetencer
til nye job: at forudse og imødegå arbejdsmarkedets kompetencebehov,
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionens meddelelse ”Nye
kompetencer til nye job: at forudse og
imødegå arbejdsmarkedets kompetencebehov”
har til formål at give en første vurdering
af de fremtidige behov for færdigheder frem mod 2020 og at foreslå veje til en gradvis
forbedret kapacitet til at udarbejde disse vurderinger og anvende dem inden for
rammerne af EU’s Strategi for vækst og beskæftigelse (Lissabon-strategien). På grundlag
af eksisterende budgetter og EU-programmer beskriver Kommissionen sin indsats opdelt
på tre områder: 1) Håndtering af dårlige kobling mellem færdigheder og behov på
arbejdsmarkedet, 2) Styrkelse af EU’s kapacitet med hensyn til prognose og foregribelse
af udvikling, 3)Uddybet internationalt samarbejde. De danske erfaringer viser, at en
effektiv arbejdsmarkedsovervågning er afgørende i forhold til at sikre en bedre
matchning og forudsigelse af arbejdsmarkedsbehov.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd inviterede i marts 2008 Kommissionen til at ”præsentere en
omfattende vurdering af de fremtidige kompetencebehov i Europa frem mod 2020 under
hensyntagen til den teknologiske udvikling og den aldrende befolkning samt at foreslå
skridt til at foregribe fremtidige behov”. Kommissionen har den 19. december 2008 som
svar herpå og som del af Kommissionens forslag til Den Europæiske Genopretningsplan
fremlagt meddelelsen " Nye kompetencer til nye job: at forudse og
imødegå arbejdsmarkedets kompetencebehov " KOM(2008)868.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Meddelelsen har til formål at give en første vurdering af de fremtidige behov for
færdigheder frem mod 2020 og at foreslå veje til en gradvis forbedret kapacitet til at
udarbejde disse vurderinger og anvende dem inden for rammerne af EU’s Strategi for
vækst og beskæftigelse (Lissabon-strategien).
Meddelelsen fremhæver under henvisning til den uforudsete finanskrise, at prognoser
bygger på forudsætninger. Viden om mange af de færdigheder og jobs, som vil være
almindelige i 2020 som konsekvens af anvendelsen af fx miljøteknologi, har man således
ikke i dag.
Kommissionen fremhæver tre konklusioner på baggrund af sin første vurdering, som
bygger på og er en videreudvikling af en analyse udarbejdet i 2008 af Cedefop (”Skill
Needs in Europe. Focus on 2020”),
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
645623_0018.png
at der er både på mellemlangt og langt sigt et stort potentiale for skabelse af job i
Europa – både med hensyn til nye jobs og erstatningsjobs
at kompetence- og kvalifikationskrav vil øges markant og over alle typer og
niveauer af beskæftigelse og erhverv, og
at der er behov for at sikre en bedre matchning mellem udbuddet af færdigheder
og efterspørgslen på arbejdskraft på langt sigt.
Kommissionen beskriver på grundlag af eksisterende budgetter og EU programmer sin
indsats opdelt på tre områder:
1) Håndtering af dårlig kobling mellem færdigheder og behov på arbejdsmarkedet,
herunder fra 2009 at:
Fremme professionel og geografisk mobilitet via en ”European Labour Market
Monitor” med periodisk opdatering om kortsigtet udvikling på det europæiske
arbejdsmarked.
Udvikle et flersproget leksikon over job og færdigheder for at styrke kvaliteten og
gennemsigtigheden af informationer om ledige jobs med henblik på at forbedre
matchning mellem jobsøgere og ledige jobs
Skabe ”Match and Map”, en brugervenlig, transparent online service for borgere
med informationer om jobs, kvalifikationer samt uddannelses- og
træningsmuligheder i EU.
2) Styrkelse af EU’s kapacitet med hensyn til prognose og foregribelse af udvikling,
herunder bl.a. at:
Etablere en regelmæssig og systematisk vurdering på det lange sigt af udbud og
efterspørgsel på EU’s arbejdsmarkeder op til 2020, fordelt på sektorer,
beskæftigelser, kvalifikationsniveauer og lande.
Forøge EU’s kapacitet på områder som metode, analyse og læring med hensyn til
færdigheds- og jobprognoser. Fra 2009 vil Kommissionen under bl.a.
programmet PROGRES udvikle nye metoder til måling af kompetencer.
Fremme dialogen mellem erhvervslivet og uddannelses- og træningsudbyderne
bl.a. for at etablere partnerskaber til at imødegå færdighedsbehov på mellem- og
lang sigt.
3) Uddybet internationalt samarbejde: herunder bl.a. at.
Deltage aktivt i OECD’s ny program for vurdering af voksen kompetencer
(PIIAC)-
Samarbejde med ILO, særligt med henblik på udvikling af
vidensdelingsplatforme og vurdering af den globale indflydelse af
klimaændringspolitikker på færdigheder og jobs.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget har ikke direkte konsekvenser for statsfinanser osv. men forslaget vil, dersom
det medfører en bedre matchning af udbud og efterspørgsel på arbejdsmarkedet bidrage til
fremme af vækst og beskæftigelse i medlemslandene.
9. Høring
Meddelelsen har været i høring i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale forhold
og i Specialudvalget vedrørende uddannelse. Høringssvar er modtaget fra: Dansk
Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Akademikernes Centralorganisation samt fra Danmarks
Lærerforening, International og Dansk Magisterforening.
Høringssvarene tilkendegiver generel tilslutning til Kommissionens overordnede
vurdering af udviklingen i efterspørgslen efter kvalifikationer,. Ligeledes støttes
Kommissionens forslag om at øge beredskabet i forhold til at kunne forudse
kvalifikationsbehovene og matche behov med uddannelsesinitiativer. Konkret peges
imidlertid bl.a. på, at dette arbejde bør foregå inden for etablerede fora i EU-regi såvel
som nationalt regi, at man bør inddrage både arbejdsgiver og arbejdstagersiden i arbejdet,
at der bør være løbende kontakt mellem uddannelsessystemet og arbejdsmarkedets parter
i dette arbejde, at der ikke må pålægges virksomheder nye indberetningsopgaver, og at
det er vigtigt, at prognoser anvendes med forsigtighed da, at disse bygger på
forudsætninger, der overtid kan undergå betydelige ændringer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for meddelelsen og rådskonklusioner på grundlag af
meddelelsen. De danske erfaringer viser, at en effektiv arbejdsmarkedsovervågning er
afgørende i forhold til at sikre en bedre matchning og forudsigelse af
arbejdsmarkedsbehov.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en generel positiv indstilling til meddelelsen og rådskonklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse om virkningen af den fri
bevægelighed for arbejdstagere i lyset af EU-udvidelsen, KOM dokument
foreligger ikke
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Det tjekkiske formandskab har udarbejdet udkast til rådskonklusioner om mobilitet og
virkningen af den fri bevægelighed for arbejdstagere i EU. Rådskonklusionerne følger op
på Kommissionens meddelelse om fri bevægelighed i lyset af EU-udvidelsen fra 2008
(KOM(2008) 765). I rådskonklusionerne fremhæves den fri bevægelighed som en
hjørnesten i traktaten, og medlemsstaterne opfordres til at fremme arbejdskraftmobilitet
og nedbryde barrierer for mobiliteten..
2. Baggrund
Forud for rådsmødet den 17. december 2008 fremlagde Kommissionen en meddelelse om
konsekvenserne af arbejdskraftens frie bevægelighed som følge af udvidelsen
(KOM(2008) 765). Meddelelsen indeholdt statistik og analyser vedr. arbejdskraftens fri
bevægelighed og erfaringen med brug af overgangsforanstaltninger og anbefalede, at
overgangsordningerne for statsborgere fra de nye medlemslande blev ophævet.
Det tjekkiske formandskab har mobilitet som et af sine prioriterede områder og har i
forlængelse af Kommissionens rapport udarbejdet udkast til rådskonklusioner om
mobilitet og den fri bevægelighed for arbejdstagere.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I rådskonklusionerne understreges det, at den fri bevægelighed udgør en af hjørnestenene
i traktaten, og at den bidrager positivt til den økonomiske vækst og tilpasningen af de
europæiske arbejdsmarkeder.
Medlemsstaterne inviteres til at fremme mobilitet og nedbryde barrierer for den fri
bevægelighed. I den forbindelse opfordres medlemsstaterne til at bidrage til det
igangværende arbejde med at vurdere og sikre de fremtidige kompetencebehov i Europa
samt til at tilvejebringe sikre overgangsperioder mellem jobs og i den forbindelse styrke
aktive arbejdsmarkedspolitikker og -strategier vedrørende livslang læring.
Medlemsstaterne opfordres desuden til at fremme brugen af EURES-systemet og andre
relevante værktøjer, og flexicurity dagsordenen fremhæves som middel til at sikre, at
arbejdsmarkederne effektivt kan reagere på de udfordringer, som de europæiske
arbejdsmarkeder aktuelt står overfor.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig opfordres de medlemsstater, der har opretholdt overgangsordninger for
arbejdstagere fra de nye medlemslande, til at løfte restriktionerne, hvis der ikke kan
konstateres alvorlige ubalancer på arbejdsmarkederne som følge af udvidelsen.
Kommissionen inviteres til at fortsat at følge området og tage nye initiativer til at
nedbryde barrierer for den fri bevægelighed for arbejdstagere.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet samt
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Specialudvalget for beskæftigelse og sociale anliggender vil få rådskonklusionerne
udsendt til orientering.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for en konklusionstekst, som har til formål at fremme
den fri bevægelighed for arbejdstagere.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande ventes at støtte udkastet til rådskonklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Kommissionens
meddelelse om konsekvenserne af arbejdskraftens frie bevægelighed som følge af
udvidelsen af EU blev forelagt forud for rådsmødet den 17. december 2008.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv 92/85/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
sikkerheden og sundheden under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide,
som lige har født, eller som ammer - Graviditetsdirektivet, KOM
(2008)13983
- Politisk debat
Nyt notat.
1. Resumé
Med direktivet revideres det eksisterende graviditetsdirektiv 92/85/EØF om iværksættelse
af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for
lønmodtagere, som er gravide, som lige har født, eller som ammer. Det er angivet, at
målet med forslaget er at give bedre beskyttelse til lønmodtagere, som er gravide, som
lige har født eller som ammer. Det foreslås at regulere barselorloven ved bl.a. at
forlænge perioden fra 14 til 18 uger, heraf mindst 6 obligatorisk uger umiddelbart efter
fødslen. Endvidere foreslås afskedigelsesbeskyttelsen udvidet og lønmodtagernes
arbejdsvilkår forbedret bl.a. med i princippet fuld løn under barsel. Endelig foreslås
indsat horisontale bestemmelser om bevisbyrde, repressalier, sanktionsmuligheder og
ligebehandlingsorganer til beskyttelse af lønmodtagerne.
2. Baggrund
I sin køreplan for ligestilling mellem kvinder og mænd 2006-2010, som blev vedtaget i
marts 2006, forpligtede Kommissionen sig til at gennemgå den gældende EU-
ligestillingslovgivning, der ikke var omfattet af omarbejdningen i 2005.
Graviditetsdirektiv 92/85/EØF var ikke omfattet af omarbejdningen.
Parlamentet opfordrede, i sin beslutning af 27. september 2007, medlemsstaterne til at
fordele udgifterne til barsel- og forældreorlov ligeligt med henblik på at sikre, at kvinder
ikke længere udgør en dyrere arbejdskraft end mænd og opfordrede også medlemsstaterne
til i samarbejde med arbejdsmarkedets parter at bekæmpe forskelsbehandlingen af gravide
kvinder på arbejdsmarkedet og at iværksætte alle de nødvendige tiltag for at sikre et højt
beskyttelsesniveau for mødre.
I december 2007 opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen til at evaluere
bestemmelserne vedrørende en bedre balance mellem arbejde og privatliv og behovet for
eventuelle forbedringer.
I marts 2008 gentog Rådet, at der skal udfoldes ekstra bestræbelser på at forene arbejdsliv
med privat- og familieliv for både kvinder og mænd.
Kommissionen angiver, at formålet med forslaget er at bidrage til bedre balance mellem
arbejds-, privat- og familieliv, og indgår som et prioriteret initiativ i Kommissionens
arbejdsprogram for 2008.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i EF-traktatens artikel 137, stk. 2, og artikel 141, stk. 3.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Retsgrundlaget for dette forslag er en kombination, idet graviditetsdirektivet 92/85/EØF
bygger på EF-traktatens artikel 118a (nu artikel 137) og er et særdirektiv inden for
rammerne af direktivet om sikkerhed og sundhed (direktiv 89/391/EØF). EF-traktatens
artikel 141 tilføjes til retsgrundlaget for forslaget, idet der tilføjes en række
ligebehandlingselementer i det nye direktivforslag.
Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget kommer til at ændre et gældende direktiv. En sådan ændring kan udelukkende
foretages gennem endnu et direktiv.
Kommissionen angiver, at de overordnede mål i dette forslag kun kan nås ved hjælp af en
foranstaltning på fællesskabsplan, da der kun med en fælles minimumsstandard kan sikres
et sæt fælles spilleregler i samtlige medlemsstater for beskyttelse af arbejdstagere, som er
gravide, som lige har født, eller som ammer.
Udover at beskytte de pågældende kvinders sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, er
det kommissionens opfattelse, at forslaget også vil have en positiv indvirkning på
kvinders muligheder for at forene private, familiemæssige og arbejdsmæssige
forpligtelser.
Det er Kommissionens vurdering, at ændringerne overholder proportionalitetsprincippet,
idet Kommissionen mener, at forslaget ikke går længere end nødvendigt for at sikre, at
målene opfyldes.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering af forholdet til nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
5. Formål og indhold
Forslaget vil ændre gældende graviditetsdirektiv 92/85/EØF om iværksættelse af
foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for
arbejdstagere, som er gravide, som lige har født, eller som ammer.
Forslaget indeholder følgende ændringer:
1. Artikel 8, barselorlovens indhold
- 1. Barselorloven udvides fra 14 til 18 uger.
- 2. 6 uger af barselorloven er obligatorisk og skal tages efter fødslen. Lønmodtagere
kan frit vælge, hvornår den ikke obligatoriske del af orloven placeres, før eller efter
fødslen.
- 3. Hvis fødslen forekommer efter den forventede dato, forlænges den del af orloven,
der ligger forud for fødslen til den faktiske dato for fødslen, uden at dette medfører en
forkortelse af barselorloven.
- 4. Medlemsstaterne kan træffe beslutning om en supplerende orlov i tilfælde af for
tidlig fødsel, hospitalsindlæggelse af barnet i umiddelbar tilknytning til fødslen,
handicappede nyfødte og flerfødsler.
- 5. Eventuel sygeorlov indtil 4 uger før fødslen i tilfælde, hvor der opstår sygdom eller
komplikationer som følge af graviditeten eller fødslen, afkorter ikke barselorloven.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Artikel 10, forbud mod afskedigelse
- 1) Forbuddet mod afskedigelse udvides til at omfatte ethvert skridt med henblik på
afskedigelse fra graviditetens indtræden og til udløbet af barselorloven.
- 2) Arbejdsgiverens forpligtigelse til skriftligt at give en berettiget begrundelse for
afskedigelsen af en kvinde under barselorlov, udvides til 6 måneder efter udløbet af
hendes barselorlov.
- 3) Lønmodtagere skal beskyttes mod følgerne af en ulovlig afskedigelse efter nr. 1) og
2).
- 4) Enhver form for dårligere behandling af en kvinde i forbindelse med graviditet og
barselorlov er direkte forskelsbehandling.
3. Artikel 11, arbejdsvilkår
- a) En gravid lønmodtager, der bliver hjemsendt uden at have fremlagt en
lægeerklæring, har ret til fuld løn indtil begyndelsen af barselorloven.
- b) Lønmodtagere har ret til at vende tilbage til det samme eller et tilsvarende arbejde
og til at nyde godt af enhver forbedring i arbejdsvilkårene, som de ville have været
berettiget til under deres fravær.
- c) Princippet er fuld løn under barselorlov, idet ydelsen er passende, når den sikrer en
indtægt der svarer til den seneste månedsløn inden barselorloven eller en
gennemsnitlig månedsløn. Dog kan ydelsen underlægges et loft, som fastlægges af
medlemsstaterne, forudsat at det ikke ligger under sygedagpengesatsen.
- d) Lønmodtagere har eller får ret til at forhandle ændrede arbejdsvilkår ved
tilbagekomst fra barsel.
4. Artikel 12a, 12b, 12 c og 12d, horisontale bestemmelser
- 12a. Bevisbyrde. Hvis vedkommendes rettigheder efter direktivet krænkes, påhviler
det indklagede at bevise, at direktivet ikke er blevet overtrådt. Gælder dog ikke i
straffesager.
- 12b. Beskyttelse mod repressalier.
- 12c. Sanktioner skal fastsættes af medlemsstaterne. Dette kan være skadeserstatning,
som skal stå i rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed.
- 12d. Ligebehandlingsorgan skal også være kompetent til at behandle sager inden for
direktivets anvendelsesområde.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. Europa-
Parlamentets positioner kendes endnu ikke.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget vil medføre behov for en række ændringer i barselloven og mindre ændringer i
arbejdsmiljøloven, fordi både barselorlovens tilrettelæggelse, vilkår og beskyttelsesregler
ændres.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Direktivet vurderes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, idet
forslaget ikke vil udvide den samlede udgift til barselorlov, som allerede i dag er en
længere periode end den forslåede udvidede periode.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
645623_0025.png
I det omfang forslaget vedtages, kan det forventes at få konsekvenser for
virksomhedernes administration af barselorlov og arbejdsmarkedet. Dette må forudses
som følge af den begrænsede fleksibilitet, en fastlæggelse af ydelserne under orlov, og en
detailstyringer der vil modvirke mødres deltagelse på arbejdsmarkedet. Dette vil efter
regeringens opfattelse ikke bidrage til at sikre ligestilling på det danske arbejdsmarked.
Det er dog Kommissionens vurdering, at den foreslåede længere barselorlov vil have en
positiv indvirkning på mødres sundhed, og at bedre rettigheder, når kvinder vender
tilbage til arbejdet efter endt barselorlov, vil bidrage til at sikre ligestillingen mellem
mænd og kvinder på arbejdsmarkedet.
9. Høring
Forslaget er den 29. oktober 2008 sendt i høring i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet
og Sociale Forhold med frist den 7. november 2008.
Følgende høringssvar er modtaget fra arbejdsgiverorganisationer:
DA er meget kritisk overfor Kommissions forslag, da det reelt vil ændre et
arbejdsmiljødirektiv til et ligestillingsdirektiv, skabe uklarhed om placeringen af
fraværsperioder og underminere bestemmelser om betaling i de kollektive aftaler.
Kommissionen har ikke godtgjort et behov for et ændret direktiv på dette område, og
desuden er timingen meget uheldig, idet fremsættelsen af forslaget kan gøre det
vanskeligt for parterne at nå frem til en aftale om revision af forældreorlovsdirektivet, og
dermed skade den europæiske sociale dialog.
Det er DA´s opfattelse, at forslaget er bureaukratisk, formynderisk og rammer langt over
målet i forhold til, hvad der er behov for af initiativer på området, herunder hæmmer det
fleksibilitet som både medlemslandene i deres nationale retsorden samt arbejdsmarkedets
parter på nationalt niveau har opbygget i de seneste årtier.
KL finder baggrunden for revisionen fagligt utilstrækkeligt. Derudover finder KL at flere
af artiklerne bør udgå. Artikel 10 om udvidelsen af afskedigelsesbeskyttelsen strider mod
den flexicurity som Kommissionen priser i andre sammenhænge, bestemmelserne om
fastlæggelse af løn skal ikke ske på EU plan, og bestemmelserne om bevisbyrde,
repressalier og sanktioner bør fastlægges nationalt.
3 rederiforeninger, Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen for mindre skibe og
Bilfærgernes Rederiforening. Det er rederiforeningernes opfattelse, at der ikke er behov
for en ændring af det eksisterende direktiv, og at det er betænkeligt, at der inddrages
spørgsmål om løn, der hører under arbejdsmarkedets kompetence. Det anses for
unødvendigt at udvide den obligatoriske orlovsperiode og rederiforeningerne ønsker den
hidtidige fleksibilitet vedrørende orlovens placering opretholdt.
Følgende høringssvar er modtaget fra lønmodtagerorganisationer:
Lederne er uenige i, at den obligatoriske barselorlov skal ændres fra 2 til 6 uger, idet
kvinden selv skal kunne bestemme og planlægge, hvor lang tid hun vil holde orlov.
Lederne er enige i de foreslåede ændringer af artikel 10, 11 og 12. Dog mener Lederne, at
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
645623_0026.png
den foreslåede ydelse i artikel 11, nr. 3) skal fastsættes uden noget loft, og at
bestemmelsen om bevisbyrde er overflødig, idet denne allerede er gældende.
FTF støtter forslaget om en obligatorisk barselorlov på 6 uger, da kvinden vil få mere tid
sammen med barnet, og adgang til frit at placere den ikke obligatoriske del af orloven,
idet kvinden derved vil have mulighed for at spare orlov inden fødslen til brug efter
fødslen. For så vidt angår retten til supplerende barselorlov i særlige situationer, og
ændringer i arbejdstid efter tilbagevenden til arbejdspladsen efter endt orlov, undrer FTF
sig over, at der ikke i anden lovgivning er iværksat skridt for så vidt angår faderen, da
begge forældre har samme behov.
LO er overordnet positiv over for tiltag, som tilsigter at forbedre kvinders retsstilling på
arbejdsmarkedet. Dog finder LO at ligestilling mellem kønnene sikres bedst ved at dele af
barselorloven reserveres til fædrene. LO hilser den obligatoriske barsel på 6 uger
velkommen. LO er bekymret over muligheden for at lægge 12 ugers orlov før fødslen,
idet mest mulig af den barselsrelaterede orlov skal anvendes i overensstemmelse med
barnets tarv, og at kvindelige lønmodtagere kan presses på tidlig graviditetsorlov i de
brancher, hvor man har erfaring for forudgående sygemeldinger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt kritisk over for Kommissionens forslag om ændring af
graviditetsdirektivet.
Forslaget indeholder en række nye bestemmelser, der trækker retsgrundlaget for
barselorlov til kvinder i den forkerte retning, fordi fleksibilitet bliver yderligere
begrænset, fædrene ikke inkluderes og ydelserne under barselorlov forhøjes som en EU-
forpligtelse.
Direktivet pålægger yderligere begrænsninger for arbejdsgivers tilrettelæggelse af
arbejdet og bidrager derved ikke til fleksibilitet for kvinderne på arbejdsmarkedet.
Forslaget lægger op til en detailstyring af medlemsstaterne, der efter dansk opfattelse dels
modvirker mødres deltagelse på arbejdsmarkedet og dels kolliderer med de meget
forskellige orlovsrettigheder, som de forskellige europæiske lande har.
Regeringen kan ikke støtte forslaget til revision af graviditetsdirektivet i den foreliggende
form og vil, såfremt der er kvalificeret flertal for at gå videre med forslaget om en
ændring af direktivet, arbejde for at fjerne eller modificere uhensigtsmæssige
ændringsforslag, der strider mod hensynet til fleksibilitet og ligestilling på området.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De fleste lande udtrykker skepsis enten over for direktivforslaget generelt og over for
enkelte bestemmelser. Forhandlingssituationen er uklar. Det påhviler Kommissionen at
klarlægge de enkelte bestemmelsers konsekvenser for kvinders position på
arbejdsmarkedet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
Forslag til rammedirektiv om status for personer, der er indrejst
på medlemsstaternes territorium med henblik på at udøve
økonomisk aktivitet (artikel 12), KOM2007(638)
-
Udveksling af synspunkter
Revideret notat.
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 23. oktober 2007 et forslag til et direktiv om én enkelt
procedure for udstedelse af en samlet opholds- og arbejdstilladelse samt om et fælles
rettighedssæt for arbejdskraftindvandrere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat.
Forslaget har tidligere været drøftet i Rådet for retlige og indre anliggender, og på
rådsmødet skal alene forslagets art. 12 vedrørende ligebehandling af
tredjelandsstatsborgere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat og har adgang til
arbejdsmarkedet, drøftes. Rådets Juridiske Tjeneste har anfægtet, at dele af art. 12 kan
vedtages med hjemmel i EF-traktatens art. 63. Sagen er omfattet af forbeholdet for
retlige og indre anliggender.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) vedtog på sit møde den 4.-5. november 2004 et nyt flerårigt
program på området for retlige og indre anliggender. Det fremgår blandt andet af
programmet, at lovlig indvandring vil spille en vigtig rolle med hensyn til udbygning af
den vidensbaserede økonomi i Europa og fremme af økonomisk udvikling og dermed
bidrage til gennemførelsen af Lissabon-strategien. Endvidere bekræftes det i programmet,
at de enkelte medlemsstater selv fastlægger antallet af opholdstilladelser, der udstedes
med henblik på arbejde. DER opfordrede Kommissionen til på baggrund af resultaterne
af drøftelserne om en grønbog om arbejdskraftindvandring, bedste praksis i
medlemsstaterne og dens relevans for gennemførelsen af Lissabon-strategien inden
udgangen af 2005 at forelægge en politikplan for lovlig migration.
Den 11. januar 2005 vedtog Kommissionen en grønbog om en fælles tilgang til en styret
økonomisk indvandring. På baggrund af grønbogen fandt der den 14. juni 2005 en
offentlig høring sted blandt alle relevante aktører. På baggrund af resultaterne af
drøftelserne vedtog Kommissionen den 4. januar 2006 en meddelelse om en politikplan
for lovlig indvandring, (KOM(2005) 669) hvoraf det fremgår, at Kommissionen i
perioden fra 2007 og frem til 2009 vil fremlægge en lovgivningspakke bestående af et
generelt dækkende rammedirektiv og fire specifikke direktiver. Kommissionen ønsker
hermed dels at fastlægge, hvilke grundlæggende rettigheder tredjelandsstatsborgere skal
have, når de pågældende har fået adgang til en medlemsstats arbejdsmarked, og dels at
regulere betingelserne og procedurerne for særlige grupper af tredjelandsstatsborgeres
adgang til EU. De fire specifikke direktiver skal supplere rammedirektivet ved at
fastsætte regler for indrejse og ophold for visse særlige grupper.
Kommissionen vedtog på den baggrund den 23. oktober 2007 et forslag til det generelle
rammedirektiv samt et forslag til et direktiv om indrejse og ophold for højtkvalificerede
indvandrere.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det tre øvrige direktiver kommer til at omhandle henholdsvis sæsonarbejdere,
udstationerede medarbejdere (Intra-Corporate Transferees) samt lønnede praktikanter og
forventes fremlagt i
foråret 2009.
Kommissionens forslag til et generelt rammedirektiv om en enkelt procedure for
udstedelse af en samlet opholds- og arbejdstilladelse samt om et fælles rettighedssæt
for
tredjelandsstatsborgere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat og har adgang til
arbejdsmarkedet, fremsættes med hjemmel i EF-traktatens artikel 63, stk. 3, litra a), og
skal vedtages med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge
protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette
afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Forslaget blev præsenteret af Kommissionen på rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 8.-9. november 2007,
hvor Formandskabet orienterede om status i forhandlingerne
om direktivet.
På rådsmødet den 6.-7. december 2007 skete der en indledende drøftelse af
forslaget.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens direktivforslag er at skabe rammerne for en retfærdig og
rettighedsbaseret tilgang til arbejdskraftindvandring.
Til dette formål foreslår Kommissionen vedtagelsen af et rammedirektiv, der for det
første skal etablere en en-strenget procedure for tredjelandsborgeres indgivelse af
ansøgning om og myndighedernes udstedelse af en tilladelse til at opholde sig i en
medlemsstat med henblik på arbejde. For det andet skal direktivet regulere de
overordnede rettigheder for tredjelandsstatsborgere, der allerede har en opholds- og
arbejdstilladelse, og som endnu ikke har opholdt sig i en medlemsstat i de fem år, der
kræves for at opnå status som fastboende udlænding efter direktiv 2003/109/EF af 25.
november 2003 om tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding (artikel 1).
Kommissionens forslag indeholder ingen regulering af betingelser for indrejse og ophold,
men fokuserer i stedet på et fælles sæt af rettigheder til alle tredjelandsstatsborgere med
lovligt ophold i en medlemsstat samt adgang til arbejdsmarkedet. Det er ikke hensigten,
at indholdet af disse rettigheder skal defineres på fællesskabsplan, men blot, at der på en
række nærmere bestemte områder skal være tale om ligebehandling med egne borgere.
Forslaget finder anvendelse på alle tredjelandsstatsborgere, der ikke udtrykkeligt er
undtaget fra anvendelsesområdet. Direktivet finder anvendelse på alle
tredjelandsstatsborgere, der er meddelt arbejdstilladelse i en medlemsstat, uagtet hvilket
opholdsgrundlag de har, og uagtet om de er aktive på arbejdsmarkedet. Det afgørende er
således om tredjelandsstatsborgeren har ret til at arbejde, og ikke om opholdstilladelsen
er betinget af beskæftigelse, eller om denne ret udnyttes jf. definitionen på en ”third-
country worker” i artikel 2, litra b. Kommissionen har begrundet dette i, at visse
rettigheder i kraft af deres natur stiller krav om aktuel beskæftigelse, jf. artikel 12, stk. 1,
litra a, om arbejdsforholdene, hvorimod andre rettigheder såsom anerkendelse af
eksamensbeviser eller retten til arbejdsløshedsstøtte alene relaterer sig til de
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tredjelandsstatsborgere, der er arbejdssøgende eller dem, der efterfølgende er blevet
arbejdsløse.
Kommissionen foreslår indførelsen af en proceduremæssig harmonisering, idet der ifølge
direktivforslaget kun skal indgives én samlet ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse,
der, hvis ansøgningen bliver imødekommet, skal udstedes i ét samlet dokument (artikel 4-
6). Mange medlemsstater har på nuværende tidspunkt to procedurer for udstedelse af
henholdsvis opholds- og arbejdstilladelser. Denne procedure skal som udgangspunkt
omfatte tredjelandsstatsborgere, der ansøger om opholdstilladelse under henvisning til
beskæftigelse, jf. artikel 2, litra c. Tredjelandsstatsborgere, der ikke har opnået opholds-
og arbejdstilladelse under henvisning til beskæftigelse, eksempelvis studerende, kan blive
omfattet af denne procedure, jf. artikel 7, stk. 1.
Specielt til art. 12.
Ifølge forslaget skal der være ligebehandling med egne borgere på følgende områder:
Arbejdsforhold, herunder løn, regler for opsigelse samt sundhed og sikkerhed på
arbejdspladsen, organisationsfrihed, uddannelse, anerkendelse af
uddannelseskvalifikationer, nærmere bestemte sociale ydelser, udbetaling af opsparet
pension ved flytning til et tredjeland samt adgang til varer og tjenesteydelser, der stilles
til rådighed for offentligheden, herunder adgang til bolig og støtte fra
arbejdsformidlingskontorer.
Adgangen til ligebehandling er ikke undtagelsesfri, idet medlemsstaterne under en række
nærmere bestemte betingelser kan begrænse ligebehandlingen mellem danske
statsborgere og tredjelandsstatsborgere. Eksempelvis kan ligebehandling, for så vidt
angår studiestøtte, samt rettigheder i forhold til boligforhold begrænses. Endvidere kan
retten til uddannelse begrænses til alene at omfatte tredjelandsstatsborgere, der er meddelt
opholdstilladelse i medfør af direktiv 2004/114/EF (studier, elevudveksling, ulønnet
erhvervsuddannelse eller volontørtjeneste). Herudover kan medlemsstaterne begrænse
rettighederne nævnt i litra c (uddannelse), litra g (adgang til varer og tjenesteydelser, der
stilles til rådighed for offentligheden), litra h (støtte fra arbejdsformidlingskontorer) og
litra e (sociale sikringsgrene, såsom barselsordning, arbejdsskadeforsikring og lignende –
dog ikke arbejdsløshedsunderstøttelse –, som defineret i Rådets forordning (EØF) nr.
1409/71) til alene at omfatte tredjelandsstatsborgere, der er i beskæftigelse, jf. artikel 12,
stk. 2, litra e.
4. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelsen af direktivforslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da
Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og
direktivet ikke vil blive bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
5. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for vedtagelsen af direktiver, der forbedrer
mulighederne for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til EU og sikrer deres
grundlæggende rettigheder.
Regeringen finder, at spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget
bør afklares hurtigst muligt, da det også vil være afgørende for rækkevidden af artikel
12.
6. Generelle forventninger til andre landes holdning
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Direktivforslaget blev ved Kommissionens præsentation af forslaget på rådsmødet den 7.-
8. november 2007 modtaget positivt af medlemsstaterne, men der pågår fortsat
forhandlinger om rækkevidden af art. 12.
7. Høring
Sagen har senest været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og
Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 6. november 2008.
8. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet en udtalelse om direktivet.
9. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at de enkelte medlemsstater ikke selv kan sikre, at der på EU-
plan indføres et ensartet niveau for behandlingen af tredjelandsstatsborgere, der har
opholds- og arbejdstilladelse i en medlemsstat. Forskellige niveauer for rettigheder kan
føre til en forvridning af konkurrencen inden for fællesmarkedet og til, at der opstår
sekundære bevægelser af arbejdskraftindvandring til medlemsstater, der giver flere
rettigheder til tredjelandsstatsborgere.
Ifølge Kommissionen vil et direktiv, der sikrer ligebehandling på en række
arbejdsmarkedsrelaterede områder, medvirke til at beskytte EU-borgere imod billig
arbejdskraft fra tredjelande og indvandrere mod at blive udnyttet. Endvidere vil fælles
regler på området sikre en bedre integration af arbejdstagere fra tredjelande.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens bemærkninger for så vidt angår
nærhedsprincippet.
10. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens direktivforslag har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske,
miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark, da
forslaget er omfattet af det danske forbehold om retlige og indre anliggender.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 7.-8. november 2007
og den 6.-7. december 2007.
Grundnotat om Kommissionens meddelelse om en politikplan om lovlig indvandring blev
oversendt til udvalgene den 10. maj 2006.
30