Europaudvalget 2008-09
2931 - Økofin
Offentligt
1453718_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
7048/09 (Presse 54)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2931. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 10. marts 2009
Formand
Miroslav KALOUSEK
Den Tjekkiske Republiks finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9548/6319 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7048/09 (Presse 54)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453718_0002.png
10.III.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om anvendelsen af
nedsatte satser for merværdiafgiften
(moms) i
visse sektorer.
Det godkendte et mandat for EU's deltagelse i et møde mellem G20-finansministrene og
centralbankcheferne den 14. marts, som skal forberede
G20-topmødet om international finansiel
styring
den 2. april i London.
Det vedtog et
dokument om nøglespørgsmål,
der redegør for de vigtigste politiske mål, der skal
fastsættes for 2009 for så vidt angår økonomiske og finansielle anliggender, samt en rapport om
opdateringen i 2009 af EU's
landespecifikke henstillinger
til medlemsstaterne vedrørende deres
økonomiske politikker og beskæftigelsespolitikker.
Rådet vedtog også konklusioner om internationale
finansielle aspekter af klimaforandringer.
Alle disse dokumenter vil blive forelagt for Det Europæiske Råd på forårsmødet den 19. og
20. marts.
Derudover vurderede Rådet en række opdaterede
stabilitets- og konvergensprogrammer,
som
medlemsstaterne havde fremlagt, og opstillede prioriteterne for EU's
budget for 2010.
7048/09 (Presse 54)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453718_0003.png
10.III.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
STABILITS- OG VÆKSTPAGTEN............................................................................................... 6
Årlige opdateringer af medlemsstaternes stabilitets- og konvergensprogrammer ............................. 6
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE............................................ 7
Dokument om nøglespørgsmål vedrørende økonomiske og finansielle anliggender ......................... 7
Fælles budskaber til G20-topmødet ................................................................................................. 8
Landespecifikke henstillinger.......................................................................................................... 9
Nedsatte momssatser..................................................................................................................... 10
Internationale finansielle aspekter af klimaforandringer ................................................................ 12
EU's ALMINDELIGE BUDGET .................................................................................................. 15
Rådets prioriteter for 2010-budgettet ............................................................................................. 15
ARRANGEMENTER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING ............................................ 16
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Reduktion af de administrative byrder..............................................................................................................17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7048/09 (Presse 54)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453718_0004.png
10.III.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Plamen Vassilev ORESHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Peter CHRENKO
Danmark:
Lars Løkke RASMUSSEN
Tyskland:
Peer STEINBRÜCK
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Raul MÄLK
Irland:
Bobby McDONAGH
Grækenland:
Ioannis PAPATHANASIOU
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Atis SLAKTERIS
Litauen:
Algirdas Gediminas ŠEMETA
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Álmos KOVÁCS
Malta:
Tonio FENECH
ederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan VINCENT- ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Vicefinansminister, Told- og Skatteafdelingen
Finansminister
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Statssekretær for finansspørgsmål
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Ministro de Estado, finansminister
7048/09 (Presse 54)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453718_0005.png
10.III.2009
Rumænien:
Cosmin COMAN
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Slovakiet:
Maroš ŠEFOVIČ
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Alistair DARLING
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
László KOVÁCS
Charlie MCCREEVY
Endvidere deltog:
Lucas PAPADEMOS
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Christian KASTROP
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Fast repræsentant
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Medlem
Medlem
Medlem
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Næstformand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
7048/09 (Presse 54)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453718_0006.png
10.III.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
STABILITS- OG VÆKSTPAGTE
Årlige opdateringer af medlemsstaternes stabilitets- og konvergensprogrammer
Rådet vedtog i overensstemmelse med EU's stabilitets- og vækstpagt udtalelser om en række årlige
opdateringer af medlemsstaternes stabilitets- og konvergensprogrammer.
Udkastene til udtalelser vedrører:
opdaterede stabilitetsprogrammer fremlagt af Tyskland, Grækenland, Irland, Spanien,
Frankrig, Italien, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Portugal og Finland
opdaterede konvergensprogrammer fremlagt af Bulgarien, Den Tjekkiske Republik,
Danmark, Estland, Letland, Litauen, Ungarn, Polen, Sverige og Det Forenede Kongerige.
I henhold til stabilitets- og vækstpagten skal medlemsstater, der anvender møntenheden euro,
forelægge stabilitetsprogrammer, og lande, der ikke deltager i den fælles valuta, skal forelægge
konvergensprogrammer. Formålet er at sikre sunde offentlige finanser som et middel til at styrke
forudsætningerne for prisstabilitet og vedvarende og beskæftigelsesskabende vækst.
Rådets udtalelser findes i følgende dokumenter: Bulgarien (7308/09), Den Tjekkiske Republik
(7310/09), Danmark (7311/09), Tyskland (7315/09), Grækenland (7316/09), Estland (7312/09),
Irland (7318/09), Spanien (7323/09), Frankrig (7314/09), Italien (7327/09), Letland (7319/09),
Litauen (7328/09), Luxembourg (7329/09), Ungarn (7317/09), Nederlandene (7325/09), Polen
(7322/09), Portugal (7330/09), Finland (7313/09), Sverige (7324/09), Malta (7320/09) og
Det Forenede Kongerige (7326/09).
7048/09 (Presse 54)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453718_0007.png
10.III.2009
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Dokument om nøglespørgsmål vedrørende økonomiske og finansielle anliggender
Rådet vedtog et dokument om nøglespørgsmål til forelæggelse på Det Europæiske Råds forårsmøde
(den 19. og 20. marts), der redegør for de vigtigste politiske mål, som skal fastsættes for 2009 for så
vidt angår økonomiske og finansielle anliggender (økofin).
Dokumentet om nøglespørgsmål findes i dok.
6784/1/09 REV 1.
Dokumentet om nøglespørgsmål fokuserer på følgende spørgsmål:
finansmarkederne: hvordan markederne kan stabiliseres og deres funktion genoprettes på
kort sigt, og hvordan der kan udvikles global finansiel styring på længere sigt
den europæiske økonomiske genopretningsplan: gennemførelse af finanspolitiske fiskale
stimuleringsplaner
offentlige finanser: konsekvenserne af ekspansive budgetpolitikker i medlemsstaterne og
sikring af holdbare finanspolitikker og makroøkonomiske politikker.
I betragtning af den igangværende finansielle og økonomiske krise forventes Det Europæiske Råd:
at gøre status over de fremskridt, der er gjort med at sikre større stabilitet og bedre tilsyn
og gennemsigtighed på finansmarkederne, og det vil om nødvendigt overveje yderligere
foranstaltninger, navnlig på baggrund af Kommissionens analyse og forslag baseret på
henstillingerne fra den refleksionsgruppe på højt plan, der har Jacques de Larosière som
formand
1
at vurdere gennemførelsen af den europæiske økonomiske genopretningsplan, som den
godkendte i december
at gentage medlemsstaternes tilsagn om at vende tilbage til holdbare budgetstillinger så
hurtigt som muligt
1
Tidligere administrerende direktør for Den Internationale Valutafond.
7048/09 (Presse 54)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.III.2009
at fremhæve den øgede betydning af at gøre fornyede fremskridt med gennemførelsen af
EU's Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse
at understrege, at medlemsstaterne er fast besluttede på at efterleve principperne i EU's
indre marked
at fastlægge EU's holdning på G20-topmødet den 2. april i London.
Økofinrådet er en af de forskellige rådssammensætninger, der bidrager til Det Europæiske Råd med
dokumenter om nøglespørgsmål. De Faste Repræsentanters Komité vil lægge de vigtigste budska-
ber i disse dokumenter til grund, når den forbereder udkastet til konklusioner fra Det Europæiske
Råd.
Fælles budskaber til G20-topmødet
Rådet godkendte mandatet for EU's deltagelse i et møde mellem G20-finansministrene og
centralbankcheferne den 14. marts, der skal forberede G20-topmødet om den globale økonomi og
den internationale finansielle styring den 2. april i London.
Der blev holdt et uformelt møde mellem EU's stats- og regeringschefer i G20 den 22. februar i
Berlin. På mødet den 19. og 20. marts forventes Det Europæiske Råd at godkende de fælles
budskaber til G20-mødet.
Londontopmødet vil samle stats- og regeringschefer for verdens udviklede økonomier og nye
vækstøkonomier og repræsentanter for internationale finansielle institutioner (IFI'er) med henblik
på at indkredse, hvordan den økonomiske tillid og finansielle stabilitet kan genoprettes.
Det vil ligge i forlængelse af et topmøde den 15. november i Washington, som var det første G20-
møde på stats- og regeringschefniveau.
Målet vil være at nå til enighed om koordinerede aktioner for at puste nyt liv i den globale økonomi
og reformere og forbedre de finansielle systemer og om principperne for reform af IFI'erne, navnlig
Den Internationale Valutafond, Forummet for Finansiel Stabilitet og Verdensbanken.
7048/09 (Presse 54)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453718_0009.png
10.III.2009
EU's mandat omfatter følgende spørgsmål:
tættere international koordination af de makroøkonomiske politikker
global regulering af finansmarkederne på grundlag af øget gennemsigtighed og
ansvarliggørelse
styrket samarbejde mellem de finansielle myndigheder på internationalt plan
styrkelse af Den Internationale Valutafond
den rolle, som de multilaterale udviklingsbanker spiller med hensyn til at imødegå
virkningerne af den finansielle og økonomiske krise, navnlig for de fattigste og mest
sårbare befolkninger.
Landespecifikke henstillinger
Rådet godkendte en rapport til forelæggelse på Det Europæiske Råds forårsmøde (den 19. og
20. marts) om 2009-opdateringen af EU's landespecifikke integrerede henstillinger til medlems-
staterne vedrørende deres økonomiske politikker og beskæftigelsespolitikker.
Når henstillingerne er blevet godkendt af Det Europæiske Råd, vil de blive forelagt Rådet til ved-
tagelse.
Henstillingerne findes i dok.
6638/09.
7048/09 (Presse 54)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.III.2009
edsatte momssatser
Det Europæiske Råd anmodede i december 2008 Rådet (økonomi og finans) om inden marts 2009
at forholde sig til spørgsmålet om "muligheden for, at de medlemsstater, der ønsker det, kan
anvende nedsatte momssatser i visse sektorer".
Rådet (økonomi og finans) havde en indgående drøftelse af den overordnede ordning for nedsatte
momssatser, hvoraf det fremgik, at det
ANERKENDER, at nedsatte momssatser afhængig af omstændighederne kan have positive
og negative økonomiske virkninger, hvorfor det altid bør undersøges, om der findes andre
og mere effektive løsninger, inden en medlemsstat beslutter at benytte muligheden for at
anvende nedsatte momssatser;
NÅEDE TIL POLITISK ENIGHED OM,
at alle medlemsstater ved en ændring af direktiv 2006/112/EF bør have mulighed for
permanent at anvende nedsatte momssatser i forbindelse med:
(1)
ydelserne i bilag IV til direktiv 2006/112/EF, uden at det berører bilag III til
direktiv 2006/112/EF:
småreparationer af cykler, sko og lædervarer, beklædningsgenstande og linned
(herunder reparation og ændring)
vinduespudsning og rengøring i private husholdninger
pleje i hjemmet, f.eks. hjemmehjælp og pleje af børn, ældre, syge eller
handicappede
frisørvirksomhed
reparation og renovering af private boliger, bortset fra materialer, som udgør en
betydelig del af værdien af den leverede ydelse
7048/09 (Presse 54)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.III.2009
(2)
(3)
restaurationsydelser
bøger (i alle fysiske medier)
Portugals tilladelse til at anvende en nedsat momssats på broafgifter i Lissabonområdet,
Cyperns tilladelse til at anvende en nedsat momssats på flaskegas,
og at alle de øvrige punkter i Kommissionens forslag fra 2008 ikke er omfattet af
nedsatte momssatser;
NOTERER SIG i tråd med resultaterne af relevante økonomiske undersøgelser af
virkningen af nedsatte momssatser af hensyn til miljøet, at nedsatte momssatser som et
redskab til at nå miljøpolitiske mål kun er relevant i en vis udstrækning;
NOTERER SIG, at Kommissionen agter at forelægge et forslag om at forlænge
Det Forenede Kongeriges undtagelse vedrørende ordningen for omvendt betalingspligt i to
år, og ERKLÆRER sin støtte til forlængelsen;
OPFORDRER Kommissionen til, inden Maltas overgangsperiode for opretholdelsen af
nulsatsen for moms i stedet for den nedsatte sats på 5% for leveringer af fødevarer og
farmaceutiske produkter udløber den 31. december 2010, at forelægge et passende forslag
om forlængelsen af denne ordning indtil vedtagelsen af den endelige momsordning, der er
omhandlet i artikel 402 i direktiv 2006/112/EF, og ERKLÆRER sin støtte til forlængelsen.
7048/09 (Presse 54)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.III.2009
Internationale finansielle aspekter af klimaforandringer
Rådet havde en udveksling af synspunkter om de internationale finansielle aspekter af klima-
forandringer med henblik på Det Europæiske Råds forårsmøde (den 19. og 20. marts).
Rådet vedtog følgende konklusioner, der skal forelægges for Det Europæiske Råd, idet sidste afsnit
(i skarp parentes) skal overvejes i Det Europæiske Råd.
"Økofinrådet ERINDRER OM Det Europæiske Råds konklusioner af 19.–20. juni 2008, hvori der
opfordres til en samlet strategi vedrørende de finansielle aspekter af klimaforandringer, og hilser
Kommissionens meddelelse "Mod en global klimaændringsaftale i København" velkommen.
Økofinrådet BEKRÆFTER på ny, at EU er fast besluttet på, at der skal opnås en global og samlet
klimaaftale i december 2009 i København. Det generelle mål med en sådan aftale bør være at
begrænse den gennemsnitlige temperaturstigning på verdensplan til under 2 °C i forhold til de
førindustrielle niveauer. Økofinrådet ERINDRER OM, at de skønnede samlede udgifter til tackling
af klimaforandringerne gennem en koordineret international reaktion stadig er langt lavere end
omkostningerne ved ikke at handle, når blot der handles hurtigt for at anvende de billigste
reduktionsmuligheder, der findes internationalt. Økofinrådet UNDERSTREGER, at en
omkostningseffektiv indsats kræver, at der i alle de største udlederlande gennemføres
reduktionsmuligheder med negative omkostninger, hvilket vil begrænse finansieringsbehovet på
internationalt plan.
Økofinrådet NOTERER SIG, at der er store muligheder for at opnå en lang række fordele, hvis der
anlægges en koordineret tilgang til at løse den nuværende globale økonomiske krise og tackle
energisikkerhed og klimaforandringer. Nyttevirkningen og effektiviteten af EU's klima- og
energipakke og en omkostningseffektiv overgang til en lavemissionsøkonomi afhænger således i
vid udstrækning af, at der indgås en ambitiøs og samlet global aftale.
Økofinrådet ERINDRER OM de stærke modvirkningstilsagn og de bidrag til klimabeskyttelse, der
allerede er iværksat af EU, samt betydningen af, at alle de udviklede lande yder en indbyrdes til-
svarende indsats. Økofinrådet ER AF DEN OPFATTELSE, at de udviklede lande fortsat bør spille
en ledende rolle, men UNDERSTREGER dog, at alle, bortset fra de mindst udviklede lande (LDC)
og de små udviklingsøstater (SIDS), bør forpligte sig til målbare, rapporterbare og verificerbare
(MRV) modvirkningstiltag og deltagelse i finansieringen i forbindelse hermed på grundlag af en
dynamisk vurdering af de individuelle niveauer for reduktionspotentiale og -udvikling, hvis
klimaforandringerne skal imødegås effektivt.
7048/09 (Presse 54)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.III.2009
Økofinrådet UNDERSTREGER, at den internationale finansielle bistand til udviklingslande til
dækning af ekstraomkostninger, som landene ikke uden videre selv kan dække, skal være effektiv
og derfor skal være knyttet til effektive resultater med hensyn til emissionsreduktioner som følge af
gennemførelse af konkrete tiltag. I den forbindelse bør udviklingslandene, bortset fra LDC- og
SIDS-landene, forpligte sig til senest i 2012 at vedtage eller ajourføre udviklingsstrategier med lavt
CO
2
-udslip på grundlag af passende MRV-modvirkningspolitikker, der dækker alle de vigtigste
emissionssektorer. Denne definition af nationale modvirkningstiltag i udviklingslandene bør være
en betingelse for, at der kan ydes international offentlig finansiel støtte.
Økofinrådet UNDERSTREGER, at markedsbaserede instrumenter, der giver en høj grad af
fleksibilitet, har central betydning for en virkningsfuld og omkostningseffektiv imødegåelse af
klimaforandringerne, herunder handel med enheder tildelt mængde (AAU). Økofinrådet STØTTER
udviklingen af et robust incitamentsforbedrende globalt CO
2
-marked, der fremmer incitamenter
gennem såvel sammenkædning af lige ambitiøse emissionshandelsordninger verden over – i OECD-
landene senest i 2015, hvilket udvides til at omfatte de mere avancerede udviklingslande senest i
2020 – som ydelse af støtte til udformning og gennemførelse af nye kredit- og handelsmekanismer,
og NOTERER SIG, at de økonomisk mere avancerede udviklingslande bør deltage efter deres
fælles, men differentierede ansvar og respektive kapaciteter.
Økofinrådet ERKENDER, at CDM-mekanismen har spillet og fortsat bør spille en væsentlig rolle
for navnlig udviklingslandenes deltagelse i CO
2
-markedet, for fremme af en omkostningseffektiv
global reduktion og for tilvejebringelse af finansiering til overførsel af ren teknologi. For at styrke
mekanismens bidrag til bæredygtig udvikling, sikre dens miljøintegritet, og sikre, at det kun er
foranstaltninger, der resulterer i reelle yderligere emissionsreduktioner, der anerkendes, bør
mekanismen forbedres, og sektor- og programtilgange bør fremmes, også med henblik på udvidet
deltagelse af udviklingslande. Økofinrådet NOTERER SIG, at gennemførelsen af EU's klima- og
energipakke vil kunne medføre væsentlige finansielle strømme fra EU til udviklingslandene,
navnlig gennem CDM-mekanismen.
Økofinrådet UNDERSTREGER, at der til finansiering af modvirknings- og tilpasningstiltag er
behov for passende indenlandske og udenlandske finansieringskilder, såvel private som offentlige,
og FREMHÆVER, at privat finansiering inden for passende politiske rammer kommer til at udgøre
den væsentligste kilde til de nødvendige investeringer. Der er behov for supplerende offentlig
finansiering på de områder, hvor der ikke kan skaffes tilstrækkelig finansiering fra den private
sektor, for at fremme private investeringer og sikre incitamenter til at gøre en yderligere indsats.
7048/09 (Presse 54)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.III.2009
Økofinrådet UNDERSTREGER PÅ NY, at forvaltningen af de mekanismer, der kanaliserer den
internationale støtte, skal sikre en effektiv og virkningsfuld beslutningstagning og en gennemsigtig
opfølgning. Offentlig og international finansiering skal styres efter principper om effektivitet,
efficiens og retfærdighed og være underlagt gennemsigtighed og tilsvarende forsvarlig
forvaltningspraksis. Økofinrådet FINDER, at finansiel bistand bør ydes via mekanismer, der øger
sammenkædningen og synergierne med den eksisterende udviklingsbistand mest muligt og bygger
på internationale erfaringer med finansiering og udvikling, navnlig erfaringer med
bistandseffektivitet.
I bevidstheden om, at udviklingslandene står over for en tilpasningsudfordring, og at deres
finanspolitiske spillerum i den nære fremtid sandsynligvis vil være begrænset, UNDERSTREGER
Økofinrådet de eksisterende finansielle mekanismers væsentlige rolle og FINDER, at indførelse af
nye instrumenter bør vurderes omhyggeligt med hensyn til deres ekstra nytteværdi i forhold til de
eksisterende strukturer og deres tilstrækkelighed inden for en sammenhængende finansiel arkitektur
og kun bør overvejes, hvis der er et klart behov herfor.
Økofinrådet ERKENDER, at international finansiel støtte er altafgørende for opnåelse af en
ambitiøs aftale i København. Økofinrådet bekræfter, at EU inden for rammerne af en samlet
international aftale er rede til at bidrage med sin rimelige andel. I forbindelse med international
enighed ERINDRER Økofinrådet om, at de medlemsstater, der ønsker det, kan anvende mindst
halvdelen af indtægterne fra auktioner over emissionskvoter til aktiviteter i relation til
klimaforandringerne, herunder støtte til de udviklingslande, der ratificerer Københavnsaftalen.
[Økofinrådet ER REDE til nærmere at udvikle de praktiske muligheder for finansiering af
modvirkning, tilpasning, teknologistøtte og kapacitetsopbygning. Der vil blive foretaget en
omhyggelig vurdering af det nødvendige niveau for offentlig finansiering, idet der bl.a. vil blive set
nærmere på de budgetmæssige og makroøkonomiske virkninger. Både EFC og EPC opfordres til at
bidrage yderligere med hensyn til finansiel arkitektur og mulige finansielle mekanismer med
henblik på tiden efter 2012 og beslægtede økonomiske aspekter som forberedelse af konferencen i
København. Økofinrådet OPFORDRER Europa-Kommissionen til at fortsætte arbejdet med
vurdering af behovet for private investeringer og international offentlig finansiering.]"
7048/09 (Presse 54)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453718_0015.png
10.III.2009
EU's ALMI DELIGE BUDGET
Rådets prioriteter for 2010-budgettet
Rådet vedtog konklusionerne i dok.
6767/1/09 REV 1.
7048/09 (Presse 54)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453718_0016.png
10.III.2009
ARRA GEME TER I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
Følgende arrangementer fandt sted i tilknytning til Rådets samling:
-
Eurogruppen
Ministrene fra de medlemsstater, der er medlemmer af euroområdet, deltog i et møde i Eurogruppen
den 9. marts.
-
Morgenmadsmøde om den økonomiske situation
Ministrene deltog i et morgenmadsmøde for at drøfte den økonomiske situation. De blev også
orienteret om stats- og regeringschefernes uformelle møde den 1. marts og om Eurogruppens møde
den 9. marts.
-
Konventionen om centraliseret toldbehandling
Ministrene undertegnede en konvention om centraliseret toldbehandling for så vidt angår
fordelingen af de nationale opkrævningsomkostninger, der tilbageholdes, når de traditionelle egne
indtægter overdrages til EU's budget (dok.
5641/09).
I overensstemmelse med konventionen skal den kontraherende part, på hvis område toldangivelsen
indgives, omfordele 50% af de tilbageholdte opkrævningsomkostninger til fordel for den
kontraherende part, på hvis område varerne frembydes. Den centraliserede toldbehandling, som er
fastlagt i den moderniserede toldkodeks, indfører mulighed for at angive varer til fri omsætning i én
medlemsstat, men at frembyde dem for toldmyndighederne i en anden medlemsstat.
7048/09 (Presse 54)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453718_0017.png
10.III.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Reduktion af de administrative byrder
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Under henvisning til Det Europæiske Råds konklusioner af 8.-9. marts 2007, hvori det anmodede
om status over fremskridtene vedrørende bedre regulering en gang om året, hilser Rådet
Kommissionens rapport "Tredje strategiske gennemgang af programmet for bedre lovgivning i Den
Europæiske Union" velkommen.
Økofinrådet FINDER, at bedre regulering, herunder reduktion af de administrative byrder, er et
centralt element i den fornyede Lissabonstrategi. Bedre lovgivning er af afgørende betydning for at
realisere det indre markeds fulde potentiale, stimulere iværksætterkultur og innovation og øge
konkurrenceevnen. I betragtning af den begrænsede budgetmæssige manøvrefrihed i den nuværende
svære økonomiske situation, vil reduktion af unødige administrative byrder, der vil lette den
økonomiske krises indvirken på virksomhederne på en finanspolitisk neutral måde, bidrage til
stimulans på kort sigt og være i overensstemmelse med målsætningerne på mellemlang og lang sigt.
Derimod må indsatsen for at reducere de administrative byrder ikke være i strid med
foranstaltningerne til sikring af de finansielle markeders integritet og gennemsigtighed.
Økofinrådet VÆRDSÆTTER Kommissionens arbejde på dette område, især opgørelsen af de
administrative byrder for erhvervslivet, de første forslag om reduktion af de administrative byrder
(de potentielle besparelser anslås af Kommissionen til 30 mia. EUR i EU) og den foreslåede
forlængelse af handlingsprogrammet som forelagt af Kommissionen i dens tredje strategiske
gennemgang af programmet for bedre lovgivning. Økofinrådet UNDERSTREGER dog, at der er
behov for yderligere foranstaltninger, hvis der skal opnås rettidige resultater. Økofinrådet
OPFORDRER derfor Kommissionen til at fortsætte med at fjerne unødvendige administrative
byrder og kortlægge, hvilke særlige reduktioner der skal foretages på hvert af de 13 prioriterede
områder, og vedtage forslag på baggrund af det nuværende handlingsprogram inden udløbet af sin
embedsperiode.
Fællesskabsinstitutionerne bør gøre en fælles indsats for at opnå hurtige fremskridt med hensyn til
en reduktion på 25% af de administrative byrder som følge af EU-lovgivningen med henblik på
mærkbare virkninger for virksomhederne senest i 2010 og virkninger i alle kortlagte nøglesektorer
senest i 2012. Økofinrådet SER MED TILFREDSHED PÅ, at Kommissionen har opstillet tal for
reduktionen på sektorplan inden for to områder (beskatning og selskabsret), og at den inden udløbet
af sin embedsperiode agter at fastlægge, hvilket bidrag hver enkelt basissektor skal yde til det
samlede reduktionsmål på 25%.
7048/09 (Presse 54)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453718_0018.png
10.III.2009
Økofinrådet FREMHÆVER vigtigheden af en vejledende tidsplan for handlingsprogrammet og en
nøje overvågning af de fremskridt, der gøres, samt årlig rapportering til Det Europæiske Råds
forårsmøde om gennemførelsen af handlingsprogrammet og om ændringer af de administrative
byrder. Fremskridtene med reduktion af de administrative byrder vil blive undergravet af yderligere
administrative omkostninger som følge af nye lovgivningsforslag. Økofinrådet OPFORDRER
derfor Kommissionen til at vurdere de potentielle administrative byrder som følge af nye
lovgivningsforslag i overensstemmelse med sine retningslinjer for konsekvensanalyser for at sikre,
at de administrative byrder holdes på et nødvendigt minimum for nye politikinitiativer.
Ved udgangen af 2008 havde 21 medlemsstater fastsat deres nationale mål for reduktion af de
administrative byrder som følge af national lovgivning i overensstemmelse med anmodningen fra
Det Europæiske Råds forårsmøde i 2007. Rådet TILSKYNDER de resterende medlemsstater til at
fastsætte deres nationale mål med et tilsvarende ambitionsniveau inden Det Europæiske Råds
forårsmøde i 2009 og alle medlemsstater til aktivt at gennemføre konkrete foranstaltninger til
reduktion af unødvendige administrative byrder i overensstemmelse med deres landespecifikke
retlige og fovaltningsmæssige procedurer. Rådet OPFORDRER medlemsstaterne til at fuldføre
deres specifikke nationale basisopgørelse snarest muligt, helst inden udgangen af 2010."
7048/09 (Presse 54)
18
DA