Europaudvalget 2008-09
2931 - Økofin Bilag 4
Offentligt
658040_0001.png
18. marts 2009
Referat af økonomi- og finansministermøde (ECOFIN) den 10. marts
2009 til Folketingets Europaudvalg
Dagsordenspunkt 1a
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten -
Stabilitets- og konvergensprogrammerne
ECOFIN vedtog udtalelser om stabilitetsprogrammer (eurolande) og konvergenspro-
grammer (ikke-eurolande) for Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Græ-
kenland, Irland, Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Nederlandene, Malta, Polen,
Spanien, Portugal, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Polens seneste stabili-
tets- og konvergensprogrammer.
Det danske konvergensprogram, Danmarks økonomiske politik og håndtering af den
internationale krises effekter får positive vurderinger af EU-Kommissionen og EU’s
finansministre. EU-vurderingerne af Danmark er foretaget inden udarbejdelsen af
forårspakke 2.0, og tager derfor ikke højde for skattereformen og vækstinitiativerne i
forårspakken. EU-Kommissionen og EU’s finansministre udtaler blandt andet, at den
overordnede konklusion er, at Danmarks samlede finanspolitik med en aktiv finanspo-
litisk lempelse på omkring 1 pct. af BNP i 2009 er passende i den aktuelle situation og
givet Danmarks gode udgangspunkt. Finanspolitikken ligger på linje med EU-aftalen
om en fælles finanspolitisk indsats i lyset af den internationale krise. Skattereformen
m.v. indebærer, at den finanspolitiske lempelse kommer op på ca. 1,2 pct. af BNP i
2009 og foreløbig 1,0 pct. af BNP i 2010.
Dagsordenspunkt 2a
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts
2009 - Key Issues Paper
ECOFIN vedtog Key Issues Papiret, der skal forelægges til forårsmødet i Det Euro-
pæiske Råd den 19. og 20. marts. Papiret fokuserer på at genoprette funktionen af og
stabilisere de finansielle markeder på kort sigt og udvikle den globale finansielle styring
på lang sigt, gennemføre de finanspolitiske planer i forbindelse med den europæiske
genopretningsplan samt, som konsekvens af finanspolitisk ekspansion i medlemslan-
dene, at lægge strategien for den efterfølgende konsolidering af de offentlige finanser
med henblik på at sikre holdbar finans- og makroøkonomisk politik.
Dagsordenspunkt 2b
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts
2009 - EU input til G20
ECOFIN vedtog retningslinjer (Terms of Reference) om fælles budskaber til det
kommende G20 finansministermøde den 14. marts forud for G20 topmødet i London
den 2. april. De fælles budskaber omhandler tættere international koordinering af
makroøkonomiske politikker, at regulering af globale finansielle markeder baseres på
større transparens og ansvarlighed, at styrke samarbejdet mellem internationale finan-
sielle myndigheder, at styrke valutafonden samt at multilaterale udviklingsbanker skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
imødegå effekterne af den økonomiske og finansielle krise, særligt for de fattigste og
mest sårbare befolkninger.
Dagsordenspunkt 2c
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts
2009 - Landespecifikke integrerede anbefalinger
ECOFIN vedtog efter en kort drøftelse en opdateret rapport om landespecifikke an-
befalinger, der vedrører medlemslandenes økonomiske politik samt beskæftigelsespoli-
tik. Rapporten skal fremlægges til forårsmødet i Det Europæiske Råd den 19.-20.
marts.
Dagsordenspunkt 2d
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts
2009 - Nedsat moms
På baggrund af et udspil fra formandskabet drøftede ministrene en udvidelse af an-
vendelsesområdet for nedsat moms. Nogle lande var for udvidelsen af anvendelsesom-
rådet for nedsat moms, mens andre lande, herunder Danmark var imod, idet nedsatte
momssatser er et ineffektivt økonomisk-politisk instrument, der indebærer unødven-
digt store forvridninger af bl.a. skattebasen og det indre marked. Efter en længere de-
bat enedes ministrene imidlertid om at gøre det muligt for de lande der ønsker det at
anvende nedsatte momssatser på bl.a. arbejdskraftintensive tjenesteydelser.
På dansk initiativ enedes Bulgarien, Estland, Litauen, Tyskland og Danmark om en
erklæring, hvor bl.a. landene udtaler at man ikke ønsker at gøre brug af muligheden for
nedsatte momssatser, da de mindsker skattebasen og forværrer de offentlige finanser;
kun gavner indtjeningen og muligvis beskæftigelsen i de sektorer, der er berettiget til at
benytte nedsatte momssatser, på bekostning af andre sektorer, hvorfor den samlede
beskæftigelse ikke påvirkes samt øger de administrative byrder for erhvervslivet og
myndighederne. Østrig har efterfølgende tilsluttet sig erklæringen.
Dagsordenspunkt 2e
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts
2009 - Finansiering inden for en global klimaaftale
Ministrene drøftede udkast til rådskonklusioner, idet der imidlertid ikke kunne opnås
enighed om teksten. Det ventes at sagen vil blive drøftet på det kommende GAERC-
møde.
Dagsordenspunkt 2f
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts
2009 – Bedre regulering
ECOFIN vedtog udkastet til rådskonklusioner uden drøftelse.
Dagsordenspunkt 3
Rådets prioriteter for EU’s budget for 2010
ECOFIN vedtog udtalelser til rådskonklusioner efter en kort drøftelse.
Morgenmadsdrøftelse
Under morgenmaden drøftede ECOFIN den økonomiske situation. Ministrene blev
også orienteret om eurogruppens møde den 9. marts samt om stats- og regeringsleder-
nes uformelle møde den 1. marts.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658040_0003.png
Bilag – Udtalelse fra ECOFIN og rådskonklusioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658040_0004.png
Dansk erklæring om nedsat moms ved ECOFIN rådsmødet den 10 marts 2009
Danmark, Bulgarien, Estland, Tyskland og Litauen blev ved ECOFIN rådsmødet
den 10. marts 2009 enige om følgende erklæring vedrørende udvidelsen af anven-
delsesområdet for nedsat moms.
Erklæring fra Bulgarien, Danmark, Estland, Tyskland og Litauen vedr. afta-
len om nedsat moms
Bulgarien, Danmark, Estland, Tyskland og Litauen ønsker ikke at benytte sig af det
udvidede anvendelsesområde for nedsatte momssatser, opfordrer andre lande til at
vise samme tilbageholdenhed med hensyn til anvendelse af nedsatte satser for at
undgå afsmittende effekter og noterer, at øget anvendelse af nedsatte momssatser
mindsker skattebasen og forværrer de offentlige finanser;
kun gavner indtjeningen og muligvis beskæftigelsen i de sektorer, der er be-
rettiget til at benytte nedsatte momssatser, på bekostning af andre sektorer,
hvorfor den samlede beskæftigelse ikke påvirkes;
øger administrative byrder for erhvervslivet og myndighederne,
Bulgarien, Danmark, Estland, Tyskland og Litauen understreger, at enhver fremti-
dig beslutning vedrørende nedsatte momssatser skal reducere det overordnede an-
vendelsesområde for nedsat moms.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658040_0005.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658040_0006.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658040_0007.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658040_0008.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658040_0009.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658040_0010.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658040_0011.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658040_0012.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658040_0013.png