Europaudvalget 2008-09
2934 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
11. marts 2009
FVM 639
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23. marts 2009
____________________________________________________________________
1.
Henstilling fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at ind-
lede og gennemføre forhandlinger med Den Internationale Vinorganisation (OIV) om
betingelser og vilkår for Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse
- Orienterende debat
KOM (2008) 577
Side 2
Situationen på mælkemarkedet
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Side 4
Kommissionens situationsrapport ”En forenklet fælles landbrugspolitik for Europa – en
succes for alle”
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Side 7
(evt.) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om bedre adgang
til moderne informations- og kommunikationsteknologi i landdistrikterne
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM (2009) 103
Side 9
2.
3.
4.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
654389_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 23. marts 2009
1.
Henstilling fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at
indlede og gennemføre forhandlinger med Den Internationale Vinorganisation
(OIV) om betingelser og vilkår for Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse
KOM (2008) 577
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 8. januar 2009.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen anmoder om Rådets bemyndigelse til at indlede og gennemføre forhandlinger med
Den Internationale Vinorganisation (OIV) om Fællesskabets tiltrædelse af OIV.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2008)577 af 26. september 2008 henstillet til Rådet om at bemyndige
Kommissionen til at indlede og gennemføre forhandlinger med Den Internationale Vinorganisation
(OIV) om betingelser og vilkår for Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af OIV.
Henstillingen er fremsat med henvisning til TEF artikel 300, stk. 1, hvorefter Rådet træffer afgørel-
se med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Henstillingen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. marts med henblik
på orienterende debat.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles handelspolitik, hvorfor forslaget hører under Fæl-
lesskabets enekompetence. Nærhedsprincippet finder således ikke anvendelse.
Formål og indhold
Formålet med Kommissionens henstilling er at indlede forhandlinger om Fællesskabets tiltrædelse
af OIV, som er en videnskabelig og teknisk mellemstatlig organisation med ca. 43 medlemslande
som medlemmer (pr. 3. april 2006) samt seks tidligere medlemmer med midlertidig observatørsta-
tus. Seks EU-lande er ikke medlemmer af OIV; Det Forenede Kongerige, Polen, Danmark, Litauen,
Letland og Estland.
OIV blev oprettet ved en international aftale den 3. april 2001 og er en direkte udløber af to tidlige-
re internationale vinorganisationer fra henholdsvis 1924 og 1958. OIV udarbejder resolutioner, hen-
stillinger og forslag om diverse aspekter ved produktionen og handlen med vinprodukter, herunder
ønologiske fremgangsmåder, produktbeskrivelse og -definition, mærkning, afsætningsvilkår, analy-
semetoder samt beskyttelse af geografiske betegnelser og sortsbeskyttelse. Endvidere indgår flere af
OIV’s standardiseringskodekser som referencekodeks for alle OIV’s medlemmer, herunder bl.a.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
654389_0003.png
den internationale ønologiske kodeks og den internationale standard for mærkning af vin og vin-
brændevin.
Med vedtagelsen af vinreformen ved Rådsforordning (EF) nr. 479/2008 er OIV’s kompetenceområ-
der i væsentligt omfang blevet omfattet af EU-retten, idet OIV’s henstillinger vedr. ønologiske
fremgangsmåder samt analysemetoder af vin i vid udstrækning vil blive lagt til grund i forbindelse
med fastlæggelsen af metoder til behandling af vin i Fællesskabet.
Fællesskabet har på nuværende tidspunkt ingen officiel status i OIV, og Kommissionen kan alene
deltage passivt i OIV’s arbejde, ligesom der heller ikke ydes frivilligt bidrag til OIV.
Fællesskabets rolle i OIV bør ifølge forslaget styrkes og formaliseres ved, at Fællesskabet
tiltræder OIV som fuldgyldigt medlem. Herved sikres, at Fællesskabets interesser bliver passende
repræsenteret, og at Fællesskabet kan fremlægge forslag eller ændringer til OIV’s regler i modsæt-
ning til, hvis Fællesskabet alene havde observatør- eller gæstestatus.
De specifikke tiltrædelsesvilkår, herunder størrelsen af det finansielle bidrag fra Fællesskabet, samt
bestemmelser om Fællesskabets stemmeret, skal fastsættes i en tiltrædelsesprotokol, som indgås
mellem OIV og Fællesskabet. Ligeledes vil der blive fastsat interne samordningsprocedurer, der
skal sikre at Fællesskabets og dets medlemsstaters holdninger samordnes. I den henseende skal der
desuden udarbejdes overgangsforanstaltninger med henblik på at styrke Fællesskabets nuværende
gæstestatus i OIV frem til selve tiltrædelsen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om henstillingen.
Konsekvenser
Ifølge forhandlingsdirektiverne, som er bilagt Kommissionens henstilling, skal Fællesskabet ikke
yde noget finansielt bidrag til OIV’s budget. Hvis dette er til hinder for Fællesskabets tiltrædelse,
kan det alternativt accepteres, at der stilles et beløb til rådighed til at dække visse udgifter, som Fæl-
lesskabets tiltrædelse medfører. Beløbet skal fastsættes af OIV i samråd med Fællesskabet.
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Såfremt Fællesskabet stiller et beløb
til rådighed til at dække visse udgifter ved tiltrædelsen af OIV, vil dette beløb blive dækket af EU’s
budget, hvoraf Danmark betaler ca. 2 %.
Høring
Notatet har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug), hvilket ikke har givet anledning til be-
mærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
I forbindelse med vinreformen støttede Danmark, at OIV’s regler og standarder for ønologiske
fremgangsmåder samt analysemetoder af vin fik en mere fremtrædende rolle i EU’s regelsæt.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
654389_0004.png
For at sikre at Kommissionen aktivt kan deltage i beslutningsprocessen i OIV og dermed fremme
Fællesskabets synspunkter på dette område, er det hensigtsmæssigt, at Fællesskabet bliver medlem
af OIV. Det er i denne sammenhæng vigtigt, at der fastlægges procedurer, som sikrer en effektiv
koordinering af alle medlemsstaternes holdninger i spørgsmål, som drøftes i OIV.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En stor gruppe medlemsstater er umiddelbart skeptiske overfor EU medlemskab af OIV på nuvæ-
rende tidspunkt og vil foretrække, at EU i stedet får observatørstatus i OIV.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er blevet forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. januar 2009 i forbindelse med forelæg-
gelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. januar 2009, jf. samlenotat oversendt den 8. januar
2009.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets udvalg for fødevarer, landbrug og fiskeri.
2.
Situationen på mælkemarkedet
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Der vil være en drøftelse i Rådet af situationen på mælkemarkedet, hvor der har været et stort fald i
priserne for mælk. Drøftelsen berører ikke beskyttelsesniveauet.
Baggrund
Markedssituationen for mælk er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23.
marts 2009 med henblik på udveksling af synspunkter. Det skal blandt andet ses i lyset af, at Tysk-
land har sat spørgsmålstegn ved tidsplanen for gennemførelsen af visse elementer i sundhedstjekket
af den fælles landbrugspolitik for så vidt angår mælkekvoter.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen
til konkrete forslag.
Formål og indhold
Markedssituationen for mælk og mejeriprodukter var i sommeren og efteråret 2008 præget af re-
kordhøje priser, men priserne er nu faldet til et niveau, der for visse produkters vedkommende er det
laveste i mange år. Faldet virker ekstra voldsomt, fordi prisfaldet sker fra et meget højt niveau. Det
gælder priserne for smør og skummetmælkspulver, hvor priserne igennem nogen tid har ligget un-
der det niveau (221,75 €/100 kg for smør og 174,69 €/100 kg for skummetmælkspulver), hvor der
kan ske opkøb til intervention i perioden 1. marts til 31. august. Prisfaldet skyldes i høj grad over-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
654389_0005.png
forsyning af markedet, som følge af stort fald i EU’s eksport til verdensmarkedet. Verdensmarkedet
har været præget af rekordlave priser i EU’s konkurrentlande USA og New Zealand. Det skyldes i
høj grad en voldsom produktionsforøgelse, især i USA, med lagerdannelse til følge, mens priserne
var høje. Den forøgede produktion er i betydeligt omfang søgt afsat på verdensmarkedet. Hertil
kommer, at den finansielle krise har medført afmatning i efterspørgslen på verdensmarkedet.
Den dårlige markedssituation påvirker afregningspriserne til producenterne. Prisen i Tyskland i de-
cember 2008 lå på 27,8 eurocent/kg i mod 41 eurocent/kg i november 2007. Prisen i Danmark var
indtil for nyligt blandt de højeste i EU. Da den danske produktion for 70 % vedkommende eksporte-
res, har en høj mælkepris imidlertid ikke kunnet opretholdes, og prisen er nu 2,27 kr./kg. (ca. 30,5
eurocent/kg).
For at afbøde den dårlige markedssituation indførte Kommissionen i december 2008 støtte til privat
oplagring af smør. Der er indtil nu oplagret ca. 53.000 tons smør under denne ordning i 2009, heraf
blot 531 tons i Danmark. I januar 2009 blev eksportrestitutionerne genindført i EU efter at have væ-
ret nulstillet siden juni 2007. Opkøb til intervention af smør og skummetmælkspulver er i medfør af
rådsforordningen muligt fra 1. marts 2009 til en fast pris indenfor en fast mængde, som vurderes
snart at være nået. Interventionsopkøb herudover skal foregå ved licitation.
Der findes herudover to støtteinstrumenter, der endnu ikke er bragt i anvendelse, dels støtte til
skummetmælk og skummetmælkspulver til foderbrug, dels støtte til skummetmælk, der forarbejdes
til kasein og kaseinater.
Tyskland har overfor Kommissionen fremført, at alle tiltag, der kan presse priserne yderligere, bør
undgås. Tyskland foreslår i den forbindelse, at den beslutning, der i november 2008 blev truffet i
forbindelse med sundhedstjekket af den fælles landbrugspolitik, hvorefter mælkekvoterne udvides
med 5x 1 %, og hvor der foretages en reduktion af koefficienten for beregning af fedtregulering, ik-
ke sættes i kraft for det mælkekvoteår, der påbegyndes 1. april 2009. Tyskland anmoder endvidere
Kommissionen om at anvende alle relevante instrumenter under markedsordningen.
Sundhedstjekket af den fælles landbrugspolitik indeholder holder følgende ændringer i forhold til
mælkekvoter:
a. Udvidelse af mælkekvoten med 1 % om året i perioden 2009 til 2013 - i alt 5 %.
b. De eksisterende regler for fedtregulering
1
ændres, således at koefficienten, der anvendes ved
positiv regulering, nedsættes fra 0,18 til 0,09, og grænsen for anvendelse af den fulde nega-
tive regulering fjernes. En ændring, der resulterer i, at en del producenter får en øget leve-
rancemulighed, hvilket på EU-niveau er svarende til i alt 1,7 millioner tons. For Danmarks
vedkommende udregnet til en forøgelse svarende til en udvidelse af den nationale mælke-
kvote på 2,4 %.
1
I forbindelse med opgørelsen af den årlige mælkeproduktion og hermed beregning af en eventuel overskudsafgift,
øges eller reduceres den leverede mængde, når det faktiske fedtindhold i de leverede mængder adskiller sig fra et tidli-
gere fastsat referencefedtindhold.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
654389_0006.png
c. Mindstekravet til udnyttelse af mælkekvote øges fra 70 % til 85 %.
d. Kommissionen skal den 31. december 2010 og den 31. december 2012 fremlægge rapporter
om udviklingen i markedssituationen for mælk og de deraf følgende konsekvenser for en
harmonisk udfasning af mælkekvoterne.
Ændringerne, som blev vedtaget i forbindelse med sundhedstjekket, indgår i Rådets forordning
72/2009. Dog forudsætter ændringen af fedtreguleringen og den ovennævnte koefficient fra 0,18 til
0,09 en tilpasning af Kommissionens forordning 595/2004. Denne del af gennemførelsen af sund-
hedstjekket foretages af Kommissionen efter forelæggelse for Den Fælles Forvaltningskomite for
Landbrugsvarer. Forslaget forventes vedtaget af Kommissionen med henblik på ikrafttræden inden
1. april 2009.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
En drøftelse i Rådet har i sig selv ingen umiddelbare administrative eller statsfinansielle konsekven-
ser i Danmark eller EU. Drøftelsen berører ikke beskyttelsesniveauet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrugsraadet afviser på det kraftigste en genåbning af sundhedstjekket for så vidt angår mælke-
kvoter. Markedssituationen i EU og på verdensmarkedet er i øjeblikket præget af svigtende efter-
spørgsel. Fra EU’s side er de nødvendige markedspolitiske tiltag imidlertid sat i værk for at lægge
en bund i markedet. I EU er mælkeproduktionen i øjeblikket under den samlede kvote, og der er
dermed ikke udsigt til, at kvoteforhøjelsen vil medføre kraftige produktionsstigninger. Beslutningen
i november 2008 om at øge mælkekvoterne er et vigtigt signal til EU’s landmænd om, at man går i
retning af en øget markedsorientering. For at mælkeproducenter og mejerier kan udvikle deres pro-
duktion, er der et behov for at skabe sikkerhed om én så vigtig rammebetingelse som kvotens stør-
relse. Det er derfor bydende nødvendigt, at landbrugsministrene står fast ved deres beslutning fra
november 2008.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil modsætte sig en udskydelse af gennemførelsen af dele af sundhedstjekket, således at
strategien for afvikling af mælkekvoterne ligger fast.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hovedparten af medlemsstaterne må forventes at modsætte sig en udskydelse af gennemførelse af
sundhedstjekket. De fleste medlemsstater forventes at være positivt stillede overfor at udnytte alle
eksisterende muligheder for at støtte mejerisektoren i den nuværende økonomiske situation, hvor
priserne er meget lave, og hvor det er vanskeligt at sælge produkterne på verdensmarkedet.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
654389_0007.png
Tidligere forelæggelser for folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3.
Kommissionens situationsrapport ”En forenklet fælles landbrugspolitik for
Europa - en succes for alle”
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen forventes at fremlægge en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om ”en for-
enklet fælles landbrugspolitik for Europa – en succes for alle”. Meddelelsen vil være en opfølgning
på en tidligere meddelelse om forenkling fra 2005. I meddelelsen forventes Kommissionen at rede-
gøre for de gennemførte forenklingstiltag, nye tiltag og for fortsættelsen af de allerede eksisterende
forenklingsprocesser.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om ”en for-
enklet fælles landbrugspolitik for Europa – en succes for alle”.
Meddelelsen er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23. marts
2009 med henblik på præsentation og udveksling af synspunkter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en meddelelse og ikke om et forslag til en retsakt. På denne baggrund er spørgsmålet
om nærhedsprincippet ikke relevant.
Formål og indhold
Meddelelsen er en opfølgning på en tidligere meddelelse fra 2005 om forenkling af den fælles land-
brugspolitik - KOM(2005)509, hvor Kommissionen redegjorde for, at den fælles landbrugspolitik
skulle forenkles og reguleres bedre, hvorfor man ville rydde op i landbrugspolitikkens regelsæt.
Kommissionen forventes i den forestående meddelelse at gøre status for arbejdet og skitsere mulig-
heden for at videreføre forenklingsplanerne. Meddelelsen om forenkling af den fælles landbrugspo-
litik er endvidere en del af Kommissionens overordnede strategi om bedre regulering. Det forven-
tes, at Kommissionens meddelelse omhandler forenklingstiltag vedtaget siden 2005. Kommissionen
forventes endvidere at evaluere omkostningsbesparelser i forbindelse med enkelte af tiltagene.
Den fremadrettede del i meddelelsen forventes at beskæftige sig med dels en række nye tiltag, dels
en fortsættelse af allerede eksisterende forenklingsprocesser. Blandt de nye foranstaltninger kan det
nævnes, at Kommissionens Generaldirektorat for Landbrug og Landdistriktsudvikling fra 2010 ag-
ter at sende administratorer på landbrugsophold ud fra en forventning om, at nærkontakt med er-
hvervet vil give bedre forordninger. Der skal også ses på, om krydsoverensstemmelsesgrundlaget
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
654389_0008.png
kan samles i én forordning, og om det er muligt at have en fælles startdato for alle nye lovændringer
inden for landbrugspolitikken. Kvalitetspolitikken i form af markedsnormer, oprindelsesregler etc.,
vil blive søgt forenklet, ligesom der forventes yderligere forenklingsinitiativer på kommunikation.
Den eksisterende aktionsplan vil blive videreført. Møderne med medlemsstater og stakeholders i
eksisterende fora vil blive fortsat. Samtidig vil man foretage regelmæssige revisioner for eventuelt
at fjerne eller modificere forældet lovgivning.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen.
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, administrative eller lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrugsraadet noterer med tilfredshed, at Kommissionen har stor fokus på forenkling og omkost-
ningsbesparelser; og at der også er nået betydelige konkrete resultater. Her er det blandt andet værd
at nævne bortfaldet af braklægningskravet og fjernelsen af 10-månedersreglen. Det fjerner dog iføl-
ge Landbrugsraadet ikke den kendsgerning, at Kommissionen ikke har leveret den nødvendige for-
enkling og gennemskuelighed på det måske vigtigste område, nemlig reglerne for krydsoverens-
stemmelse. Landbrugsraadet konstaterer tværtimod med bekymring, at udviklingen går i den forker-
te retning. I stedet for at reducere og forenkle regelsættet vedrørende krydsoverensstemmelse ople-
ver vi fra Kommissionens side en ”snigende” udbygning og udvidelse af kravene. Således kom
landdistriktsordningerne med i 2008, og der er i 2009 sket en udvidelse vedrørende God Landbrugs-
og Miljømæssig stand (GLM). Landbrugsraadet påpegede senest i forbindelse med fremsættelsen af
forslaget til sundhedstjekket af den fælles landbrugspolitik, at der må ske en væsentlig reduktion i
omfang og kompleksitet i kravene. Der er efter Landbrugsraadets opfattelse for mange krav omfat-
tet af ordningen, og i mange tilfælde er kravene alt for uklare og ikke målbare. Overholdelse beror
derfor i alt for mange tilfælde på et skøn, hvilket giver anledning til stor usikkerhed hos landmæn-
dene. Landbrugsraadet henviser til, at der i aftalen om sundhedstjekket indgår en erklæring, hvor
Rådet og Kommissionen lover, at de vil arbejde for yderligere forenkling. Den erklæring skal sna-
rest omsættes i reel handling.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder aktivt for at forenkle den fælles landbrugspolitik. Regeringen vil tage Kommissi-
onens meddelelse til efterretning, men vil påpege, at der er behov for yderligere reelle forenklings-
forslag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det må forventes, at der vil være en positiv holdning til meddelelsen fra stort set alle medlemsstater.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
654389_0009.png
Rådet og Kommissionen afgav i forbindelse med kompromiset om sundhedstjekket af den fælles
landbrugspolitik i november 2008 en fælles erklæring, hvor det blev understreget, at forenklingen af
bestemmelserne om krydsoverensstemmelse skulle fortsætte.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europa-udvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4.
(evt.) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om bedre
adgang til moderne informations- og kommunikationsteknologi i landdistrikter-
ne
KOM (2009) 103
Nyt notat.
Resumé
I Kommissionens meddelelse om bedre adgang til moderne informations- og kommunikationstekno-
logi i landdistrikterne skitserer Kommissionen de fordele, som bedre adgang i landdistrikter til in-
formations- og kommunikationsteknologi kan give virksomheder og enkeltpersoner i landområder,
såsom gårde og fødevareproducenter. Kommissionen opfordrer medlemsstaterne og regionerne
(herunder de lokale myndigheder) til at overveje at tilpasse deres landdistriktsudviklingsprogram-
mer, således at der lægges større vægt på informations- og kommunikationsteknologi og internet-
forbindelse, navnlig i forbindelse med midtvejsevalueringen af programmerne.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2009)103 af 3. marts 2009 fremlagt en meddelelse til Rådet og Euro-
pa-Parlamentet om bedre adgang til moderne informations- og kommunikationsteknologi i landdi-
strikterne. Meddelelsen er oversendt til Rådet den 10. marts 2009.
Meddelelsen er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23. marts
2009 med henblik på præsentation og udveksling af synspunkter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en meddelelse og ikke om et forslag til en retsakt. På denne baggrund er spørgsmålet
om nærhedsprincippet ikke relevant.
Formål og indhold
Kommissionen har fremsendt meddelelsen med henvisning til Rådets konklusioner af 19. marts
2007 om beskæftigelse i landdistrikterne, hvor Rådet fandt behov for yderligere studier af behovet i
landdistrikterne for bedre adgang til moderne informations- og kommunikationsteknologi. Medde-
lelsen er et indlæg i debatten om, hvordan udviklingen af landdistrikterne kan bidrage til Lissabon-
strategien og EU’s informations- og kommunikationsteknologipolitik. Meddelelsen beskriver de po-
tentielle forbedringer for erhvervslivet og de generelle levevilkår i landdistrikterne ved at introduce-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
re forskellige indsatser under landdistriktsprogrammet til bedre udnyttelse af bredbåndsinfrastruk-
tur.
Kommissionen opfordrer i meddelelsen bl.a. medlemsstaterne til
at udnytte midlerne til fremme af bredbåndsinfrastruktur i den europæiske genopretnings-
plan til at stimulere økonomisk og social aktivitet i landdistrikterne gennem støtte under
landdistriktsprogrammerne,
at tilpasse deres landudviklingsprogrammer, således at der lægges større vægt på informati-
ons- og kommunikationsteknologi, navnlig i forbindelse med midtvejsevalueringen af land-
distriktsprogrammerne,
at sikre komplementaritet og samarbejde ved anvendelsen af fællesskabsmidlerne under
landdistriktsprogrammerne og strukturfondsprogrammerne for regional og social udvikling,
yderligere at styrke anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi.
Danmark havde i 2008 over 99 % dækning af IT bredbåndsadgang i såvel byer som landdistrikter.
Kommissionen anfører, at især de nye medlemsstater (EU-12) har dækningsgrader i landdistrikterne
langt under 80 % i 2007. Den store udbredelse af bredbåndsforbindelser i Danmark omfatter imid-
lertid en ganske stor variation mellem bykommuner og landdistriktskommuner for så vidt angår
kvalitet og pris for informations- og kommunikationsteknologi adgangen.
Det danske landdistriktsprogram for 2007-2013 omfatter allerede muligheden for at formidle støtte
til projekter vedrørende bedre adgang til IT bredbåndsinfrastruktur under den decentrale indsats via
de lokale aktionsgrupper (Leader indsatsen). Projekter vedrørende anvendelse af ny teknologi eller
distribution af informations- og kommunikationsbredbånd til et lokalområde kan understøttes under
landdistriktsprogrammet, mens regionalfondsprogrammet 2007-13 og den Europæiske Fond for
Regionaludvikling understøtter lignende projekter for etablering og anvendelse af informations- og
kommunikationsinfrastruktur med regionalt eller nationalt sigte.
Kommissionen har som opfølgning på Det Europæiske Råd den 11.-12. december 2008 og som et
led i den europæiske økonomiske genopretningsplan foreslået at stille 1,5 mia. € til rådighed for alle
medlemsstaterne via Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
med henblik på at udvikle bredbåndsbaseret internetadgang i landdistrikterne samt til de nye udfor-
dringer, der blev fastlagt i 2008 i forbindelse med sundhedstjekket af den fælles landbrugspolitik.
Hovedparten af beløbet (1 mia. €) foreslås anvendt til udvikling af bredbåndsinfrastrukturer i land-
distrikterne. Kommissionen har i den forbindelse foreslået en tilpasning af landdistriktsforordnin-
gen, jf. samlenotat oversendt den 12. februar 2009.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen.
Konsekvenser
Meddelelsen om bedre adgang til moderne informations- og kommunikationsteknologi i landdi-
strikterne har ikke i sig selv statsfinansielle, administrative eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
654389_0011.png
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrugsraadet finder det naturligt, at Kommissionen søger at udbrede informations- og kommu-
nikationsteknologi i landdistrikterne set i lyset af, at 30 % af befolkningen i EU’s landdistrikter i
dag er udelukket fra bredbåndadgang. Landbrugsraadet finder umiddelbart ikke, at der er behov for
at lægge større vægt på informations- og kommunikationsteknologi i de danske landdistriktsudvik-
lingsprogrammer i forbindelse med midtvejsevalueringen af programmerne. Set i lyset af Kommis-
sionens oplysning om, at Danmark har 100 % dækning af IT bredbåndsadgang i såvel byer som
landdistrikter. Derimod vil en øget indsats blandt andet inden for de prioriterede områder, der blev
fastlagt i forbindelse med sundhedstjekket, herunder klimaforandringer, vedvarende energi samt
vandforvaltning, være centrale for at kunne imødekomme de udfordringer, som erhvervet står over-
for. Dette bør også ses i sammenhæng med arbejdet med ”Grøn vækst”, hvor der er behov for bety-
delige midler til at løse udfordringerne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil tage Kommissionens meddelelse til efterretning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes blandt medlemsstaterne generel tilslutning til meddelelsen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget om tilpasning af landdistriktsforordningen er blevet forelagt Folketingets Europaudvalg
den 19. februar 2009 i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (almindelig anliggender og eks-
terne forbindelser) den 23.-24. februar 2009, jf. samlenotat oversendt den 12. februar 2009.
11