Europaudvalget 2008-09
2935 - transport, tele og energi
Offentligt
1453724_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
8176/09 (Presse 73)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2935. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 30.-31. marts 2009
Formand
Petr BE DL
Den Tjekkiske Republiks transportminister
Ivan LA GER
Den Tjekkiske Republiks indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
8176/09 (Presse 73)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0002.png
30.-31.III.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Transport
Rådet havde en offentlig orienterende debat om et udkast til
Eurovignet-direktivet
og opfordrede
sine forberedende organer til at fortsætte gennemgangen af dette forslag..
Rådet nåede under offentlig forhandling frem til en generel indstilling til et udkast til direktiv om
ændring af det nuværende direktiv om tilrettelæggelse af
arbejdstiden for personer, der udfører
mobile vejtransportaktiviteter.
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelsen af den
europæiske masterplan for lufttrafikstyringen
under SESAR-projektet
og en resolution om nogle aspekter af planens videreudvikling.
Rådet vedtog desuden konklusioner om:
-
Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for udbygning af
intelligente transportsy-
stemer
i Europa
-
Kommissionens meddelelse om
EU’s søtransportpolitik frem til 2018
– strategiske mål og
anbefalinger
-
et
europæisk søtransportområde uden barrierer.
Telekommunikation
Rådet vedtog konklusioner om et
tilgængeligt informationssamfund.
Rådet udvekslede synspunkter om følgerne af den
økonomiske afmatning for informations- og
kommunikationsteknologierne,
og hvordan ikt kan sætte gang i EU's økonomi.
8176/09 (Presse 73)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0003.png
30.-31.III.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
LAND TRANSPORT...........................................................................................................................7
Eurovignet ............................................................................................................................................7
Tilrettelæggelse af arbejdstiden for personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter...................8
INTERMODALE SPØRGSMÅL OG NET.........................................................................................9
Handlingsplan for udbygning af intelligente transportsystemer i Europa -
Rådets konklusioner........9
LUFTFART........................................................................................................................................18
SESAR - Masterplan for lufttrafikstyring -
Rådets resolution...........................................................18
Lufttransportaftale med Canada .........................................................................................................22
SHIPPING ..........................................................................................................................................23
Passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje ......................................................23
EU's søtransportpolitik frem til 2018 - Rådets konklusioner .............................................................24
Europæisk søtransportområde uden barrierer - Rådets konklusioner ................................................31
TELEKOMMUNIKATION...............................................................................................................36
Et tilgængeligt informationssamfund -
Rådets konklusioner
.............................................................36
Den økonomiske afmatningskonsekvens for informations- og kommunikationsteknologierne ........43
EVENTUELT.....................................................................................................................................44
ARRANGEMENTER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING...............................................47
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
8176/09 (Presse 73)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
TRA SPORT
Fremme af renere og mere energieffektive køretøjer.............................................................................................48
Aftale med Canada om civil luftfartssikkerhed .....................................................................................................48
Aftaler med Republikken Korea, Vietnam og Mongoliet om lufttrafik .................................................................49
Aftale med Den Vestafrikanske Økonomiske og Monetære Union om lufttrafik..................................................49
Teknisk kontrol med motorkøretøjer .....................................................................................................................50
ØKO OMI OG FI A S
Ekstern revisor for Deutsche Bundesbank .............................................................................................................50
BUDGET
Justering af finansieringen af EU's budget.............................................................................................................51
KO KURRE CEEV E
Farlige stoffer og præparater - Forskriftsprocedure med kontrol...........................................................................51
FORSK I G
Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem EU og Rusland .....................................................52
Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem EU og USA ..........................................................52
DET I DRE MARKED
System for godkendelse af motorkøretøjer ............................................................................................................52
LA DBRUG
Fødevarer bestemt til særlig ernæring....................................................................................................................53
MILJØ
Indesluttet anvendelse af genetisk modificerede mikroorganismer .......................................................................53
BESLUT I G TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Frihandelsaftale mellem EU og Sydkorea..............................................................................................................53
BESKIKKELSER
Regionsudvalget.....................................................................................................................................................54
8176/09 (Presse 73)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0005.png
30.-31.III.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Vincent VAN QUICKENBORNE
Etienne SCHOUPPE
Bulgarien:
Petar Vassilev MUTAFCHIEV
Plamen VATCHKOV
Den Tjekkiske Republik:
Petr BENDL
Ivan LANGER
Lenka PTÁČKOVÁ MELICHAROVÁ
Pavel ŠKVÁRA
Martin TLAPA
Danmark:
Lars BARFOED
Tyskland:
Engelbert LÜTKE DALDRUP
Bernd PFAFFENBACH
Estonia:
Gert ANTSU
Irland:
Noel AHERN
Grækenland:
Evripidis STYLIANIDIS
Anastasios PAPALIGOURAS
Spanien:
Magdalena ÁLVAREZ ARZA
Francisco ROS PERÁN
Frankrig:
Dominique BUSSEREAU
Nathalie KOSCIUSKO-MORIZET
Italien:
Altero MATTEOLI
Cypern:
Nicos NICOLAIDES
Letland:
Kaspars GERHARDS
Litauen:
Eligijus MASIULIS
Luxembourg:
Jean-Louis SCHILTZ
Erhvervsminister og minister for forenkling
Statssekretær for mobilitet under premierministeren
Transportminister
Formand for det statslige agentur for informationsteknolo-
gi og kommunikation
Transportminister
Indenrigsminister
Viceindenrigsminister med ansvar for Europaspørgsmål
Vicetransportminister
Viceindustri- og vicehandelsminister, EU-Afdelingen
Transportminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Transport, Anlægs-
arbejder og Byudvikling
Statssekretær,
Forbundsministeriet for Økonomi og
Te
knologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister, Transportministeriet, med særligt ansvar for
færdselssikkerhed
Transport- og kommunikationsminister
Minister for handelsflåden, Ægæerhavet og øpolitik
Minister for infrastruktur og transport
Statssekretær for telecommunikation og for informations-
samfundet
Statssekretær med ansvar for transport
Statssekretær med ansvar for fremtidsplanlægning og ud-
vikling af den digitale økonomi
Infrastruktur- og transportminister
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Transportminister
Transportminister
Minister for udviklingssamarbejde og humanitær bistand,
kommunikationsminister samt forsvarsminister
8176/09 (Presse 73)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0006.png
30.-31.III.2009
Ungarn:
Lajos CSEP
Malta:
Austin GATT
ederlandene:
Camiel EURLINGS
Østrig:
Doris BURES
Polen:
Magdalena GAJ
Maciej JANKOWSKI
Portugal:
Mário LINO
José MARIANO GAGO
Rumænien:
Radu BERCEANU
Marius CONSTANTIN FECIORU
Slovenien:
Patrik VLAČIČ
Jozsef GYÖRKÖS
Slovakiet:
�½ubomír VÁ�½NY
Finland:
Anu VEHVILÄINEN
Sverige:
Åsa TORSTENSSON
Leif ZETTERBERG
Det Forenede Kongerige:
Geoff HOON
Lord CARTER of BARNES
Kommissionen:
Antonio TAJANI
Viviane REDING
Statssekretær, Transport-, Telekommunikations- og Ener-
giministeriet
Infrastruktur-, transport- og kommunikationsminister
Minister for transport, offentlige arbejder og vandforvalt-
ning
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Viceinfrastrukturminister
Understatssekretær, Infrastrukturministeriet
Minister for offentlige arbejder, transport og kommunika-
tion
Minister for videnskab, teknologi og videregående uddan-
nelse
Transport- og infrastrukturminister
Statssekretær, Ministeriet for Kommunikations- og Infor-
mationsteknologi
Transportminister
Statssekretær, Ministeriet for Videregående Uddannelser,
Videnskab og Teknologi
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Transportminister
Infrastrukturminister
Statssekretær under infrastrukturministeren
Transportminister
Statssekretær for kommunikation, teknologi samt radio-
og tv-virksomhed
Næstformand
Medlem
8176/09 (Presse 73)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0007.png
30.-31.III.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
LA D TRA SPORT
Eurovignet
Under en offentlig forhandling noterede Rådet sig formandskabets fremskridtsrapport om et forslag
til direktiv om ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af
visse infrastrukturer (7546/09).
Rådet havde også en orienterende debat, der især satte fokus på trafikbelastning, og opfordrede
Rådets forberedende organer til at fortsætte behandlingen af dette forslag. Rådets forberedende or-
ganer vil især tage følgende udestående spørgsmål op: direktivets anvendelsesområde, trafikbelast-
ningsafgifter, herunder de øvre grænser for afgifter, handlingsplan, øremærkning og udkantområder.
Divergerende meninger om trafikbelastningsafgifter er fortsat den væsentligste hindring for at nå til
enighed. Selv om det tjekkiske formandskab forelagde kompromisforslag, bl.a. udsættelse af indfø-
relsen af trafikbelastningsafgifter (jf.
7546/09
for nærmere enkeltheder), er medlemsstaternes hold-
ninger fortsat indbyrdes forskellige. Inden der kan træffes endelig afgørelse om udkastet til direktiv,
er det nødvendigt at fortsætte overvejelserne om, hvilke måder og midler der egner sig bedst til at
tackle dets komplekse karakter ved også at tage hensyn til den nuværende økonomiske og finansiel-
le situation,
Formålet med dette kommissionsforslag er at tilskynde medlemsstaterne til at anvende differentie-
rede vejafgifter for at forbedre effektiviteten og miljøresultaterne i forbindelse med vejgodstrans-
port. Det opstiller også en ramme, som gør det muligt for medlemsstaterne at beregne og differenti-
ere vejafgifterne efter de eksterne omkostninger, der forårsages af vejgodstransport som følge af
luftforurening, støjforurening og trafiktrængsel ved at indføre principperne om, at brugeren betaler
og forureneren betaler. Afgifter af den karakter vil tilskynde transportvirksomheder til at benytte
mindre forurenende og mere brændstofeffektive køretøjer, vælge ruter med mindre trængsel, opti-
mere læsningen af deres køretøjer og i den sidste ende udnytte infrastrukturen bedre.
Kommissionen forelagde sit forslag i juli 2008
(11857/1/08).
Forslaget blev drøftet på samlingen i
Rådet (transport) i december under det franske formandskab. Europa-Parlamentet vedtog sin første-
behandlingsudtalelse i marts 2009 (7419/09).
8176/09 (Presse 73)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0008.png
30.-31.III.2009
Tilrettelæggelse af arbejdstiden for personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter
Rådet nåede under en offentlig forhandling frem til en generel indstilling vedrørende et forslag til
direktiv om ændring af direktiv 2002/15/EF om tilrettelæggelse af arbejdstiden for personer, der
udfører mobile vejtransportaktiviteter (7577/09).
Det nuværende direktiv fastsætter fælles regler, som sikrer et minimum af social beskyttelse for
mobile arbejdstagere i vejtransportsektoren og ses som et vigtigt skridt til bedre sundheds- og sik-
kerhedsbeskyttelse af sektorens mobile medarbejdere, hvad der samtidig øger trafiksikkerheden og
sikrer, at konkurrencen bliver redelig.
Da direktiv 2002/15/EF blev vedtaget, var Rådet og Europa-Parlamentet enige om, at det principielt
skulle gælde for selvstændige chauffører fra den 23. marts 2009, og at Kommissionen senest to år
inden denne dato skulle forelægge disse to institutioner en rapport og på den baggrund et lovgiv-
ningsforslag. Kommissionen forelagde derfor sit forslag om ændring af direktiv 2002/15/EF i okto-
ber 2008 (14461/08)
.
Den tekst, Rådet har godkendt, fastsætter i overensstemmelse med principperne i Kommissionens
forslag, at selvstændige arbejdstagere ikke er omfattet af direktivets anvendelsesområde. Dette bør
dog ikke berøre medlemsstaternes ret til anvende bestemmelserne i direktiv 2002/15/EF på disse
chauffører.
I marts 2009 forkastede Europa-Parlamentets Udvalg om Beskæftigelse og Sociale Anliggender
Kommissionens forslag. Det vil blive sat til afstemning på plenarmødet i maj 2009.
8176/09 (Presse 73)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0009.png
30.-31.III.2009
I TERMODALE SPØRGSMÅL OG ET
Handlingsplan for udbygning af intelligente transportsystemer i Europa
-
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM HENVISER TIL
-
direktiv 2007/2/EF af 14. marts 2007 om opbygning af en infrastruktur for geografisk infor-
mation i Det Europæiske Fællesskab (Inspire)
direktiv 2004/52/EF af 29. april 2004 om interoperabilitet mellem elektroniske bompengesy-
stemer i Fællesskabet
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 683/2008 af 9. juli 2008 om den videre gen-
nemførelse af de europæiske satellitbaserede navigationsprogrammer (Egnos og Galileo)
Rådets forordning nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og
dermed forbundne aktiviteter
Kommissionens meddelelse af 8. juli 2008 med titlen "Grønnere transport"
Kommissionens meddelelse af 22. juni 2006 med titlen "Hold Europa i bevægelse - Bæredyg-
tig mobilitet på vores kontinent - Midtvejsevaluering af Europa-Kommissionens hvidbog fra
2001 om transportpolitikken"
-
-
-
-
-
8176/09 (Presse 73)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
-
Kommissionens meddelelse af 18. oktober 2007 med titlen "Handlingsplan for godstransport-
logistik"
Kommissionens meddelelse med titlen "Mod sikrere, renere og effektiv mobilitet i Europa:
Første rapport om initiativet "den intelligente bil""
Kommissionens meddelelse med titlen "Europæisk handlingsprogram for trafiksikkerheden -
Halvering af antallet af trafikofre i Den Europæiske Union inden 2010: En fælles opgave"
Kommissionens meddelelse med titlen "i2010 – Et europæisk informationssamfund som mid-
del til vækst og beskæftigelse"
Kommissionens meddelelse af 14. september 2005 med titlen "Anden meddelelse om
e-sikkerhed: eCall til gavn for borgerne" og af 23. november 2006 med titlen "eCall tilbage på
rette spor - en handlingsplan (Tredje meddelelse om e-sikkerhed)"
Kommissionens meddelelse af 15. februar 2006 om initiativet "intelligente biler" - "Øget
kendskab til ikt's betydning for mere intelligente, sikrere og renere køretøjer"
Kommissionens grønbog af 25. september 2007 med titlen "På vej mod en ny kultur for mobi-
litet i byer"
Rådets resolution 94/C 309/01 af 24. oktober 1994 om telematik i trafikken, Kommissionens
meddelelse af 4. november 1994 om telematik i transportsektoren og Rådets resolution
94/C 264/01 af 28. september 1995 om implementering af telematik inden for vejtransportsek-
toren
Kommissionens meddelelse af 20. maj 1997 om en fællesskabsstrategi og ramme for udbyg-
ning af vejtelematik i Europa og forslag til indledende foranstaltninger samt Rådets (trans-
port) konklusioner herom af 17. juni 1997
-
-
-
-
-
-
-
-
8176/09 (Presse 73)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
-
Kommissionens henstilling af 4. juli 2001 om tilrettelæggelse af juridiske og økonomiske
rammer for den private sektors deltagelse i udbygningen af telematikbaserede trafik- og rejse-
informationstjenester i Europa,
SOM TAGER FØLGENDE I BETRAGTNING:
-
mobilitet er et væsentligt element i de europæiske borgeres livskvalitet og i Den Europæiske
Unions og dens medlemsstaters konkurrenceevne
der bør gøres en løbende indsats for at forbedre trafiksikkerheden
transportsektoren har et ansvar for at yde et markant bidrag til bekæmpelse af klimaændrin-
gerne
en mere bæredygtig udvikling af transportsektoren vil betyde færre miljøskader, mindre tra-
fiktrængsel og færre ulykker
intelligente transportsystemer (ITS) bør bidrage betydeligt til at nå målene for en bæredygtig
transportpolitik på lokalt, nationalt og europæisk plan under hensyntagen til multimodalitets-
aspekterne
ITS bør bidrage til udvikling af effektive, sikre og miljøvenlige transporttjenester, skabe mar-
kedsmuligheder for den europæiske industri og styrke dens konkurrenceevne
ITS-udbygningen kan føre til forbedret mobilitet i byer med mindre trængsel, lavere CO
2
-
emissioner og lavere energiforbrug, bl.a. gennem fremme af mere bæredygtige transportalter-
nativer såsom sporvogne, metro, tog, busser, trolleybusser, samkørsel osv.
for at udnytte ITS' fulde potentiale er det nødvendigt, at de indførte systemer og applikationer
sikrer brugeren en passende kompatibilitet, interoperabilitet og kontinuitet mellem tjenesterne
på europæisk plan
-
-
-
-
-
-
-
8176/09 (Presse 73)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
-
-
det igangværende arbejde i de relevante internationale fora bør tages i betragtning
den nuværende forretningsmodel for udbygningen med ITS inden for vejtransporten i Europa,
der især er baseret på private initiativer, har sine begrænsninger, og der er derfor brug for et
stærkere samarbejde mellem den private og den offentlige sektor
der er med et godt resultat blevet anvendt en integreret fællesskabstilgang, hvor en lovgiv-
ningsindsats og standardisering er kombineret med finansiel støtte, i forbindelse med tilsva-
rende ITS-initiativer som f.eks. ERTMS, VTMIS/AIS og RIS
investering i udbygningen af ITS-tjenesterne bør stimulere innovation, kan skabe job af høj
kvalitet og give sociale og økonomiske fordele på kort sigt, hvilket er særlig vigtigt i den nu-
værende finansielle og økonomiske situation
det igangværende arbejde med det transeuropæiske vejnet, som er indledt med EasyWay-
projektet, udgør en platform for samordning af ITS-udbygningen i EU i forbindelse med vej-
transport,
udvælgelsen og udbygningen af ITS-applikationer og –tjenester skal bygge på en evaluering
af behov, herunder i givet fald pilotprojekter, og overholde principperne om subsidiaritet, ef-
fektivitet, omkostningseffektivitet, geografisk sammenhæng, interoperabilitet og modenheds-
grad
den administrative byrde skal holdes på et minimum,
HILSER Kommissionens meddelelse af 16. december 2008 med titlen "Handlingsplan for ud-
bygning af intelligente transportsystemer i Europa" VELKOMMEN og NOTERER SIG det
ledsagende forslag til direktiv om fastlæggelse af rammerne for ibrugtagning af ITS på vej-
transportområdet
-
-
-
-
-
1)
8176/09 (Presse 73)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
2)
OPFORDRER formandskabet til som led i drøftelserne om forslaget til ITS-direktivet at ind-
kalde til et særligt arbejdsmøde for at drøfte og nå til afklaring af den mest hensigtsmæssige
opfølgning af alle de specifikke foranstaltninger, der er nævnt i ITS-handlingsplanen for ud-
bygning af intelligente transportsystemer i Europa, der blev forelagt i december 2008
STØTTER de overordnede målsætninger og i princippet de prioriteter, som Kommissionen
har fastlagt for at fremskynde og samordne udbygningen med ITS i EU
TILSKYNDER Kommissionen til at lette rammebestemmelser i Europa, der omfatter specifi-
kationer for kompatibilitet og interoperabilitet og kontinuitet i ITS-tjenester og grænseover-
skridende effektivitet, alt efter hvad der er relevant. I overensstemmelse med subsidiaritets-
princippet træffer medlemsstaterne og den private sektor afgørelser om udbygning og gen-
nemførelse, alt efter hvad der er relevant. Under den videre gennemførelse af ITS bør der ta-
ges hensyn til den eksisterende ITS-infrastruktur, som bestemte medlemsstater har indført for
så vidt angår teknologisk fremskridt og finansielle bestræbelser
ANERKENDER behovet for yderligere at identificere allerede eksisterende og fremtidige
hindringer for udbygningen med ITS i EU og at udvikle en strategi på kort, mellemlang og
lang sigt for fjernelse af disse hindringer med henblik på at sikre ITS-tjenesters kompatibilitet,
interoperabilitet og kontinuitet, i givet fald i form af regulering, standardisering, forskning og
udvikling, foranstaltninger baseret på incitamenter og finansiel støtte fra Fællesskabet inden
for den nuværende finansielle ramme
UNDERSTREGER behovet for at udvikle ITS inden for og på tværs af transportformerne,
hvilket vil bidrage til at nå målene for en bæredygtig transportpolitik, under hensyntagen til
multimodalitetsaspekterne
3)
4)
5)
6)
8176/09 (Presse 73)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
7)
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til at fremskynde deres arbejde med at
identificere og fjerne eventuelle hindringer for ITS-systemers og -tjenesters kompatibilitet, in-
teroperabilitet og kontinuitet og at fastlægge funktionelle specifikationer for at iværksætte og
fremme europæisk standardisering og lette transeuropæiske applikationer med følgende for-
mål:
-
-
optimal udnyttelse af vej-, trafik- og rejsedata og information fra relevante brugere
trafikoverflytning, samordnet modalitet og optimal brug af ITS-tjenester til kombineret
transport
kontinuerlige ITS-tjenester for trafikstyring og godshåndtering i de europæiske trans-
portkorridorer og storbyområder
øget trafiksikkerhed og -sikring
effektiv integration af køretøjet i transportinfrastrukturen
-
-
-
8)
9)
ANERKENDER den vejledende tidsplan, som Kommissionen forelægger i handlingsplanen
OPFORDRER Kommissionen til at undersøge mulighederne for at fremskynde indsatsen ved-
rørende sikkerhed og rejsekvalitet for sårbare trafikanter og personer med nedsat mobilitet el-
ler orienteringsevne
MENER i denne forbindelse, at især følgende foranstaltninger bør prioriteres gennem bedre
integration og koordination af ITS mellem alle transportformer på grundlag af samarbejde
mellem private og offentlige sektorer
10)
10.1) fastlæggelsen af de nødvendige krav:
i)
for at gøre tidstro trafik- og rejseinformation nøjagtig og tilgængelig over grænserne for
ITS-brugerne
8176/09 (Presse 73)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
ii)
til indsamling af vej- og trafikdata og til disse datas tilrådighedsstillelse for ITS-
tjenesteudbyderne, herunder passende foranstaltninger til begivenheds- og krisestyring
når det er muligt for at gøre tilgængelige eksisterende vej- og trafikdata, der benyttes til
digitale kort, nøjagtige og tilgængelige for producenter af digitale kort og tjenesteudby-
dere og
når det er muligt, til gratis at stille "generelle trafikmeldinger" til rådighed for brugerne:
-
særlig i forbindelse med situationer, der bringer færdselssikkerheden i fare
(f.eks. trængsel, eller ulykker)
og meldingernes minimumsindhold
iii)
iv)
-
10.2)
fastlæggelsen af mindstekrav/nødvendige krav til kontinuitet i ITS-tjenester for gods og
passagerer i transportkorridorerne samt i og mellem byområder og på tværs af trans-
portormer
fastlæggelsen af de nødvendige foranstaltninger til
i)
anvendelse af innovative teknologier i forbindelse med udarbejdelsen af ITS-
applikationer til godstransportlogistik
fremme af harmoniseret indførelse i EU af det interoperable system eCall på
grundlag af samarbejde og passende standardisering
udvikling af en europæisk ITS-rammearkitektur, der navnlig vedrører ITS-
relateret interoperabilitet, kontinuitet mellem tjenesterne og multimodalitetsaspek-
terne, og inden for hvilken medlemsstaterne og deres kompetente myndigheder i
samarbejde med den private sektor kan udvikle deres egen ITS-arkitektur på nati-
onalt, regionalt eller lokalt niveau
10.3)
ii)
iii)
8176/09 (Presse 73)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
iv)
forbedring af trafikanternes sikkerhed i relation til grænsefladen mellem menne-
ske og maskine i køretøjet og brug af flytbart udstyr samt sikring af udstyr i køre-
tøjet
tilvejebringelse af ITS-baserede reservations- og informationssystemer for sikrede
parkeringspladser for lastbiler og erhvervskøretøjer
integrering af forskellige ITS-applikationer på en åben platform, der giver mulig-
hed for at udstyre køretøjer med én "on-board unit"
v)
vi)
vii) fremme af indførelsen af avancerede førerstøttesystemer, der giver det største liv-
redningspotentiale
viii) udformning af en standard for åbne grænseflader for at lette kommunikationen i
køretøjet, mellem forskellige køretøjer og mellem køretøjer og vejfyr
ix)
yderligere fremskridt med udvikling, afprøvning og implementering af samar-
bejdssystemer (mellem forskellige køretøjer og mellem køretøjer og infrastruktur)
11)
OPFORDRER Kommissionen til senest inden udgangen af 2011 at undersøge sikkerheds- og
personbeskyttelsesaspekterne i forbindelse med behandling af data i ITS-applikationer og -
tjenester samt spørgsmålene vedrørende erstatningsansvar i forbindelse med brug af ITS-
applikationer og især køretøjsmonterede sikkerhedssystemer
OPFORDRER Kommissionen til at udvikle et værktøjssæt til støtte for beslutninger om inve-
steringer i ITS-applikationer og -tjenester og til at udvikle retningslinjer for offentlig finansie-
ring af ITS-anlæg og -tjenester
TILSKYNDER under fuld overholdelse af subsidiaritetsprincippet og for at undgå funktions-
forstyrrelser Kommissionen og medlemsstaterne til at etablere et særligt forum for ITS-
samarbejde med deltagelse af de nationale/regionale/lokale administrationer og den private
sektor, der skal prioritere ITS-initiativer vedrørende bæredygtig mobilitet på regionalt plan og
i byerne;
12)
13)
8176/09 (Presse 73)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
14)
ANMODER Kommissionen om, når det er nødvendigt, at udarbejde og udstede et standardi-
seringsmandat til europæiske standardiseringsorganisationer for at fremskynde fastlæggelsen
af standarder
OPFORDRER de europæiske standardiseringsorganisationer til at bidrage til udbygningen af
ITS og fremskynde deres arbejde med fastlæggelsen af tekniske standarder og specifikationer
for interoperable og kompatible ITS på europæisk plan
OPFORDRER Kommissionen til at udarbejde en metode til finansiering af ITS-relateret in-
frastruktur, der bygger på transportpolitiske mål, herunder en analyse af de finansielle følger
generelt og for hver aktion, f.eks. ved hjælp af en ITS-konsekvensanalyse. Denne metode skal
bistå medlemsstaterne og Kommissionen, når de finansierer ny ITS-infrastruktur eller opgra-
derer eksisterende ITS-infrastruktur
OPFORDRER Kommissionen til i samråd med medlemsstaterne og branchen at styrke den
nuværende ramme for en sikker grænseflade mellem menneske og maskine, særlig med hen-
syn til informationsudstyr i køretøjer og flytbart udstyr
TILSKYNDER Kommissionen til at fremme det internationale samarbejde om ITS-spørgsmål
og til at træffe passende foranstaltninger;
TILSKYNDER den offentlige og den private sektor til at gøre brug af satellitbaserede infra-
strukturer (bl.a. Galileo og Egnos) på en omkostningseffektiv måde i forbindelse med ITS-
applikationer og -tjenester, der kræver global, løbende, præcis og garanteret tids- og positi-
onsbestemmelse."
15)
16)
17)
18)
19)
8176/09 (Presse 73)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0018.png
30.-31.III.2009
LUFTFART
SESAR - Masterplan for lufttrafikstyring -
Rådets resolution
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af den europæiske masterplan for lufttrafikstyring
(ATM) under SESAR-projektet
1
(7119/09). Med den europæiske ATM-masterplan tilvejebringes en
køreplan for udviklings- og implementeringsfaserne for SESAR-projektet.
Rådet vedtog desuden følgende resolution om denne godkendelse, som understreger nogle aspekter
af planens videreudvikling:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som minder om:
i)
Rådets erklæring af 9. juni 2006 om forslaget til Rådets forordning om oprettelse af et fælles-
foretagende til udvikling af en ny generation af det europæiske lufttrafikstyringssystem
(SESAR),
Rådets forordning (EF) nr. 219/2007 af 27. februar 2007 om oprettelse af SESAR-
fællesforetagendet (i det følgende benævnt "fællesforetagendet") og Rådets forordning (EF)
nr. 1361/2008 af 16. december 2008 om ændring af forordning (EF) nr. 219/2007,
ii)
1
SESAR-projektet (Single European Sky Air Traffic Management Research) tager sigte på
senest i 2020 at give EU et højtydende flyvekontrolsystem, der muliggør en sikker og miljø-
venlig udvikling af luftfarten. SESAR udgør det teknologiske og industrielle aspekt af det
fælles europæiske luftrum. Det består af tre faser: definitionsfasen (2005-2008), der har gjort
det muligt at udarbejde ATM-masterplanen for indførelsen af det kommende trafikstyrings-
system, udviklingsfasen (2008-2013), der vil blive overvåget af fællesforetagendet, og im-
plementeringsfasen (2014-2020).
18
8176/09 (Presse 73)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
iii)
iv)
v)
vi)
Rådets resolution af 8. juni 2007 om den formelle oprettelse af fællesforetagendet,
Rådets resolution af 9. oktober 2008 om lanceringen af SESAR-projektets udviklingsfase,
SESAR-projektets betydning for at sikre bæredygtig vækst i den europæiske civile luftfart,
de udsigter, der udspringer af SESAR-projektet med hensyn til miljøforbedringer og emissi-
onsreduktioner,
offentlige og private partnerskaber som en væsentlig faktor for en vellykket udvikling af det
fremtidige ATM-system i Europa,
de private partneres betydeligt større ansvar for så vidt angår det tekniske grundlag for alle
fremtidige foranstaltninger i forbindelse med SESAR-projektet og dets definitionsfase base-
ret på den fælles aftale mellem medlemsstaterne og de relevante interessenter,
vii)
viii)
som henviser til:
udkastet til Rådets afgørelse om godkendelse af den europæiske masterplan for lufttrafikstyringen
(ATM-masterplanen) under ATM-forskningsprojektet i forbindelse med det fælles europæiske luft-
rum (SESAR),
1.
SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens meddelelse "Masterplanen for lufttrafiksty-
ringen (ATM-masterplanen)", der blev udsendt den 14. november 2008;
8176/09 (Presse 73)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
2.
BETRAGTER ATM-masterplanen som en indledende version, der bør ses som et dynamisk
dokument for udviklings- og implementeringsfaserne i SESAR-projektet, og MINDER OM,
at alle væsentlige ændringer i ATM-masterplanen bør følge en formel proces i tæt samarbej-
de med medlemsstaterne og alle relevante interessenter og bør forelægges Udvalget for det
Fælles Luftrum i overensstemmelse med artikel 5, stk. 4, i Rådets forordning (EF)
nr. 219/2007, idet der tages hensyn til de funktionelle luftrumsblokke og lokale dimensioner;
ANMODER OM, at Kommissionen sørger for, at fællesforetagendet forelægger bestyrelsen
den første ajourføring af ATM-masterplanen til vedtagelse inden udgangen af marts 2010;
UNDERSTREGER behovet for at fortsætte forskningen i og udviklingen af nye teknologier
i udviklingsfasen og for at etablere en passende metode (herunder principper for indsamling
af realistiske data) med henblik på resultatmålene og med henblik på at spore fremskridt i
forhold til ATM-masterplanen;
ANSER den risikostyringsplan, der skal udvikles af fællesforetagendet, for at være en meget
vigtig del af ATM-masterplanen og ANMODER Kommissionen OM at sikre, at fællesfore-
tagendet forbedrer den nuværende risikostyringsplan og som en høj prioritet ajourfører
skønnene over de overordnede risici og de tilknyttede risikobegrænsende foranstaltninger;
MINDER OM, at fællesforetagendet ifølge artikel 1, stk. 5, i Rådets forordning (EF)
nr. 219/2007 har ansvaret for gennemførelsen af ATM-masterplanen, og
UNDERSTREGER, at fællesforetagendet har den overordnede kontrol med alt arbejde, der
delegeres til Eurocontrol, og med udviklingsfasen, herunder passende finansieringsordnin-
ger;
MINDER OM, at Kommissionen regelmæssigt skal underrette Udvalget for det Fælles Luft-
rum om fællesforetagendets arbejde, herunder risici og risikobegrænsende foranstaltninger;
3.
4.
5.
6.
7.
8176/09 (Presse 73)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
8.
ANMODER Kommissionen OM første gang i 2010 og derefter årligt at rapportere til Rådet
om de fremskridt, der gøres med hensyn til fællesforetagendets gennemførelse af ATM-
masterplanen. Denne rapport skal altid indeholde en ajourføring af risikostyringsplanen,
risikobegrænsende foranstaltninger og eventuelle væsentlige konsekvenser for budgettet;
GENTAGER sin opfordring til Kommissionen om inden udgangen af 2010 at forelægge
præcise forslag, efter passende høring af Udvalget for det Fælles Luftrum, til forberedelse af
og overgang til SESAR-implementeringsfasen med vægt på styring samt passende og, hvis
det er relevant, for visse interessenter, innovative finansieringsmekanismer;
ANMODER Kommissionen OM at udvikle og opretholde en reguleringsmæssig køreplan i
samråd med fællesforetagendet og alle interessenter og i samarbejde med militæret. Denne
køreplan skal baseres på de fællesskabsmæssige retlige rammer (gennemførelsesbestemmel-
ser og fællesskabsspecifikationer) til støtte for gennemførelsen af SESAR-
implementeringspakkerne;
ANMODER OM, at Kommissionen sikrer, at fællesforetagendet udvikler en samlet kom-
munikationsplan for alle interessenter, der baseres på eksisterende høringsordninger, hvor
dette er hensigtsmæssigt, og også tager hensyn til de funktionelle luftrumsblokke og lokale
dimensioner;
ANMODER Kommissionen OM i udviklingsfasen at sikre behørig inddragelse af tilsyns-
myndighederne i den høringsproces, der iværksættes af fællesforetagendet;
ANMODER Kommissionen OM kraftigt at fokusere fællesforetagendets og relevante inte-
ressenters indsats på at levere hurtige fordele fra SESAR-projektet ved brug af validerede og
standardiserede teknologier og på basis af forretningsgrundlag, cost-benefit-analyser og af-
holdelse af høringer;
9.
10.
11.
12.
13.
8176/09 (Presse 73)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
14.
ANMODER Kommissionen OM at træffe alle nødvendige foranstaltninger til at opnå den
højst mulige grad af interoperabilitet mellem SESAR og det tilsvarende amerikanske system
NEXTGEN samt andre projekter i ICAO-regionerne og endvidere OM at iagttage og tage
hensyn til behovet for overensstemmelse med udviklingen af globale koncepter i ICAO;
OPFORDRER med henblik herpå Kommissionen TIL at forelægge Rådet en henstilling om
bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om et samarbejdsmemorandum
med den amerikanske luftfartsadministration Federal Aviation Administration;
UNDERSTREGER, at udviklingen af ATM-masterplanen bør tage hensyn til ikke-EU-
nabolande som et af elementerne i det fælles europæiske luftrums eksterne dimension for at
støtte Kommissionen i dens indsats for at etablere det fælles luftfartsområde."
15.
16.
Lufttransportaftale med Canada
Rådet indtog en positiv politisk holdning til udkastet til lufttransportaftale med Canada og anmode-
de om, at der udarbejdes en endelig tekst, således at afgørelsen kan vedtages, inden aftalen under-
skrives, hvilket forventes at ske på topmødet mellem EU og Canada i maj.
Kommissionen har forhandlet aftalen i medfør af et mandat afgivet af Rådet i oktober 2007, og den
skal afløse de eksisterende bilaterale aftaler, som medlemsstaterne har indgået med Canada. Den
omfatter en gradvis indfasning af trafikrettigheder og investeringsmuligheder samt samarbejde om
en række spørgsmål, herunder sikkerhed, security, sociale spørgsmål, forbrugerinteresser, miljø,
lufttrafikstyring, statsstøtte og konkurrence. Aftalen vil forbedre både forbindelserne mellem re-
spektive markeder og de mellemfolkelige kontakter og vil skabe nye muligheder inden for luftfarts-
sektoren.
8176/09 (Presse 73)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0023.png
30.-31.III.2009
SHIPPI G
Passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje
Under en offentlig forhandling noterede Rådet sig formandskabets fremskridtsrapport (7141/09) om
et udkast til forordning om passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje. Det
havde desuden en orienterende debat, som satte fokus på forslagets anvendelsesområde på grundlag
af et spørgeskema fra formandskabet.
Under debatten hilste alle medlemsstater Kommissionens forslag velkommen og bekræftede på ny
deres tilsagn om at styrke passagerers rettigheder.
Hvad angår første spørgsmål om typen af passagersejlads fandt et flertal af delegationerne, at den
foreslåede forordnings anvendelsesområde bør omfatte alle typer sejlads bortset fra turisme og
sightseeing.
Hvad angår det andet spørgsmål, om det territoriale anvendelsesområde, fandt et flertal af delegati-
onerne, at udkastet til forordning bør finde anvendelse på både passagerer, der rejser mellem Fæl-
lesskabets havne, og passagerer, der rejser mellem Fællesskabets havne og tredjelandes havne.
Hvad angår det tredje spørgsmål med fokus på skibstype erklærede flertallet af delegationer, at for-
slaget ikke bør finde anvendelse på skibe, der hovedsageligt benyttes til fragt.
Rådet opfordrede sine forberedende organer til at fortsætte arbejdet med dette forslag med henblik
på at nå til enighed i juni.
8176/09 (Presse 73)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0024.png
30.-31.III.2009
Den foreslåede forordning indgår i EU's generelle politik med henblik på at sikre, at passagerer be-
handles ens uanset den transportmåde, som de har valgt at benytte. Der er allerede vedtaget lignen-
de lovgivning inden for lufttransport og jernbanetransport, og der er også fremsat lovgivningsfor-
slag vedrørende buspassagerer.
Udkastet til forordning fastsætter regler for assistance til og information af handicappede og bevæ-
gelseshæmmede passagerer. Hvad angår passagerer generelt indeholder det bestemmelser om assi-
stance, information og kompensation ved aflysning eller forsinkelse af deres rejse.
Kommissionen forelagde sit forslag i december 2008 (11990/08). Europa-Parlamentet bør vedtage
sin førstebehandlingsudtalelse i april 2009.
EU's søtransportpolitik frem til 2018 - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for Den Europæiske Union,
DER HENVISER til de vigtigste mål for EU’s politik for bæredygtig transport og de overordnede
mål for den integrerede havpolitik
DER ERINDRER om, at over 90 % af verdenshandelen foregår ad søvejen, at søfart og dertil relate-
rede maritime transporttjenester udgør et vigtigt bidrag til den europæiske økonomi, at søfarten og
de dertil knyttede tjenester i Den Europæiske Union er af afgørende betydning for den europæiske
konkurrenceevne, at søtransport direkte indvirker på livskvaliteten i Europa, og at nærskibstrafikken
er en væsentlig del af det multimodale transportsystem i EU og dør til dør-logistikken
DER UNDERSTREGER, at Den Europæiske Union har interesse i at fremme sikker og effektiv
skibsfart på renere have, og at de europæiske søfartsmyndigheder og den europæiske søfartssektor
har gjort betydelige fremskridt med hensyn til søfartssikkerhed og beskyttelse af havmiljøet
8176/09 (Presse 73)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0025.png
30.-31.III.2009
DER ERKENDER, at den europæiske søfartssektor står over for betydelige udfordringer i de næste
10 år, f.eks. følgevirkningerne af den aktuelle økonomiske afmatning, vanskelighederne med at fin-
de søfolk inden for Fællesskabet, skibsfartens strategiske betydning for energiforsyningssikkerhe-
den, presserende miljøproblemer, herunder klimaændringer, illoyal konkurrence fra tredjelande
samt trusler fra pirateri og terrorisme
DER OGSÅ ERKENDER, at den geografiske beliggenhed af og særlige betingelser for de forskel-
lige havområder i Europa, for så vidt angår fartøjer, trafik, sikkerhedsbehov, krav vedrørende sej-
lads i is og eksisterende miljøforhold bør tages tilstrækkeligt i betragtning i den fremtidige europæi-
ske søfartspolitik, fordi de stiller særlige krav med hensyn til skibes egenskaber og kvalitet, infra-
struktur og besætningers faglige kompetence
DER ERINDRER om, at EU med vedtagelsen af den tredje pakke om sikkerhed til søs og med in-
ternationalt vedtagne regler nu har et af verdens mest omfattende regelsæt for skibsfart; DER
ERINDRER om den rolle, som Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed (EMSA) spiller med
hensyn til at støtte medlemsstaterne og Kommissionen i deres bestræbelser på at nå EU-målene i
denne henseende
DER FINDER, at det er nødvendigt at opretholde og videreudvikle et attraktivt og bæredygtigt re-
gelsæt for kvalitetsskibsfart inden for rammerne af liberaliserede internationale søfartstjenester for
at undgå oversøisk udflytning af europæiske centre for skibsfart såvel som for at bekæmpe sejlads
med skibe, der ikke lever op til standarderne, og at dette spørgsmål derfor har højeste prioritet
DER BETONER, at tilstrækkelige og veluddannede menneskelige ressourcer er af afgørende be-
tydning for hele den maritime klynge og frem for alt for søfartssikkerheden; DER FINDER, at
Rådets konklusioner fra juni 2003 og december 2005 om forbedring af EF-søtransportens image og
tiltrækning af unge til søfartserhvervet
1
derfor stadig er fuldt ud relevante
DER BETONER, at skibsfartens internationale karakter nødvendiggør lige konkurrencevilkår, så
det sikres, at de internationalt vedtagne regler anvendes og håndhæves globalt på en ensartet måde,
og nødvendiggør, at Den Europæiske Union konstant støtter det internationale samfunds og navnlig
IMO’s, ILO’s og UNCITRAL’s bestræbelser på at opnå sådanne lige konkurrencevilkår, idet EU
har en stærk interesse i at fremme åbne søfartsmarkeder og handel og styrke kvalitetsskibsfartens
værdigrundlag i forhold til sine vigtigste handels- og søfartspartnere
1
Dok. 10737/03, dateret 20. juni 2003.
25
8176/09 (Presse 73)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
DER UNDERSTREGER, at viden, innovation og avanceret moderne teknologi er af væsentlig be-
tydning for at højne effektiviteten i den europæiske søfartssektor som helhed, for at styrke den eu-
ropæiske søfartssektors konkurrenceevne, for at forbedre energieffektiviteten og for at minimere
miljøindvirkningen, og dermed STRÆBER mod den langsigtede "nul-vision" i den europæiske sø-
fartssektor ved i videst muligt omfang at reducere eventuelt affald og eventuelle emissioner
1.
UNDERSTREGER, at Den Europæiske Union har en stor strategisk interesse i at forbedre sit
søtransportsystems præstation for så vidt angår forsyningssikkerhed, konkurrenceevne, be-
skæftigelse, miljøresultater og bidrag til økonomisk vækst
MINDER OM, at den finansielle krise og økonomiske afmatning har betydelige virkninger for
europæisk skibsfart og tilknyttede erhverv, at protektionistisk praksis, der påvirker søhande-
len, og illoyal konkurrence på skibsfartsmarkederne udgør en alvorlig trussel mod genopret-
ningen af den europæiske økonomi og verdensøkonomien, og at svækkede markedsvilkår let
kan medføre sejlads med skibe, der ikke lever op til standarderne, hvilket medfører uacceptab-
le risici for tab af menneskeliv til søs og alvorlig forringelse af havmiljøet
ER ENIGT I, at en engageret og fælles indsats fra alle økonomiske aktørers side er nødvendig
for at sikre, at Europa opretholder sin maritime knowhow med passende menneskelige og
teknologiske ressourcer og de rette vilkår for europæisk skibsfarts konkurrenceevne på lang
sigt på verdensmarkederne og for fuld udnyttelse af nærskibsfartens potentiale
UDTRYKKER TILFREDSHED med Kommissionens strategiske gennemgang i samarbejde
med søfartsmyndighederne og den europæiske søfartssektor og den efterfølgende meddelelse
fra Kommissionen vedrørende strategiske mål og anbefalinger for EU’s søtransportpolitik
frem til 2018 og FINDER, at der med den tilgang, der redegøres for i den strategiske gennem-
gang, fremlægges en langsigtet plan for en mere konkurrencedygtig og bæredygtig europæisk
søfartssektor, øget maritim knowhow og kvalitetsjob i den europæiske søfartssektor til sikring
af effektiv og driftssikker søtransport inden for, fra og til Europa
2.
3.
4.
8176/09 (Presse 73)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
5.
UNDERSTREGER, at det er vigtigt at opbygge tillid og partnerskab på internationalt plan
inden for Den Internationale Søfartsorganisation og Verdenshandelsorganisationen såvel som
gennem bilaterale dialoger og bilaterale søfartsaftaler, hvor det er hensigtsmæssigt, med han-
dels- og søfartspartnere
ANERKENDER de seks strategiske indsatsområder, der peges på i Kommissionens medde-
lelse: europæisk søfart og globalisering, menneskelige ressourcer, sømandskab og maritim
knowhow, fremme af kvalitetsskibsfart, internationalt samarbejde, udnyttelse af det fulde po-
tentiale af nærskibsfart og søtransporttjenester for erhvervslivet og borgerne i Europa samt
forskning og teknologisk udvikling
OPFORDRER Kommissionen til efter høring af alle relevante interessenter at videreudvikle
passende foranstaltninger på de strategiske indsatsområder, navnlig med henblik på:
a)
opretholdelse og, hvis det er hensigtsmæssigt, forbedring af klare og globalt konkurren-
cedygtige rammer på EU-plan for statsstøtte, herunder tonnagebeskatning og beskatning
af indtægter
overvågning af markedsforholdene og fremme af fair og effektiv konkurrence for sø-
transporten på verdensplan
udvikling af positive foranstaltninger med henblik på at forbedre søfartens image og øge
kendskabet til de forskellige maritime erhverv i søtransportsektoren for at fremme ud-
dannelse, erhvervsuddannelse og beskæftigelse af europæiske søfarende og blandede
karriereforløb både til søs og i landbaserede erhverv for at kunne bemande alle klynger
inden for europæisk søfart; forbedring af arbejdsforholdene og den sociale beskyttelse
og gennemførelse af relevant international ret som f.eks. ILO-konventionen om søfa-
rendes arbejdsforhold
samarbejde med medlemsstaterne og andre nationer om at igangsætte og fremme stadi-
ge forbedringer af sikkerheden, miljøresultaterne og arbejdsforholdene gennem interna-
tionale instrumenter vedtaget af IMO og ILO samt sikring af, at de internationalt ved-
tagne regler gennemføres effektivt af alle flag-, havne- og kyststater i verden
6.
7.
b)
c)
d)
8176/09 (Presse 73)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
e)
skabelse af gunstige vilkår for udnyttelsen af hele potentialet for nærskibsfart og sø-
transporttjenester for borgerne og erhvervslivet i Europa, idet det navnlig påses, at der
foretages en smidig udvikling og gennemførelse af eksisterende eller nye internationale
instrumenter på miljøbeskyttelsesområdet, og at forvridninger i logistikkæden samt an-
dre følger undgås, herunder sådanne, der kunne føre til modalskift fra nærskibsfart til-
bage til vejtransport
samarbejde med medlemsstaterne, således at Den Europæiske Union aktivt kan bidrage
til IMO's bestræbelser på at opretholde og videreudvikle en omfattende international
ramme for skibsfart
med henblik på de kommende udfordringer, forbedring af arbejdet i Det Europæiske
Agentur for Søfartssikkerhed i forbindelse med teknisk og videnskabelig bistand til
medlemsstaterne og Kommissionen
fjernelse af unødige administrative barrierer, adgang til anvendelse af e-tjenester, sik-
ring af, at konceptet blå motorveje videreudvikles, og yderligere støtte til maritime tra-
fikforbindelser og havnes forbindelser med deres bagland inden for rammerne af
TEN-T-programmet og Marco Polo-programmet
støtte til forskning og udvikling på søfartsområdet, særlig til Waterborne Platform
(transport ad vandvejen) og forbedring af energieffektiviteten og miljøresultaterne, ud-
nyttelse af resultaterne af FTU-indsatsen samt fremme af brug af avancerede informati-
ons- og kommunikationsteknologier til gavn for det europæiske søtransportsystem og
den europæiske søfartssektor
styrkelse af konkurrenceevnen i EU's maritime klynge på områderne fremstilling og ud-
veksling af tjenesteydelser, herunder forbindelserne med skibsbygningssektoren, ved at
fremme avancerede teknologiske løsninger for at sikre både et højt beskæftigelsesniveau
og høje standardmiljømål
fuld udnyttelse af AIS, LRIT og satellitbaserede systemer (GMES) i den bredere sam-
menhæng, der udgøres af de kommende e-maritime tjenester, til gavn for den europæi-
ske søtransportpolitiks mål
f)
g)
h)
i)
j)
k)
8176/09 (Presse 73)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0029.png
30.-31.III.2009
8.
OPFORDRER medlemsstaterne til:
a)
at stimulere søfartssektorens globale konkurrenceevne og træffe specifikke foranstalt-
ninger til at gennemføre de tiltag, der er omhandlet i Rådets konklusioner fra 2003 og
2005 som nævnt ovenfor, for at øge den maritime knowhow og gøre karrierer inden for
søfarten, såvel til søs som på landjorden, mere attraktive for både mænd og kvinder og
samtidig bidrage til en forbedring af arbejds- og levevilkårene om bord gennem ratifika-
tion og gennemførelse af ILO’s konvention om søfarendes arbejdsforhold
at sikre national gennemførelse og håndhævelse af de internationale og europæiske sik-
kerheds- og miljøregler og gøre en aktiv indsats i IMO for at sikre, at alle flag-, kyst- og
havnestater effektivt gennemfører internationalt vedtagne regler
aktivt at arbejde hen imod udviklingen af et integreret EU-system for søfartsinformation
og trafikovervågning, som bygger på de nyeste tilgængelige værktøjer, såsom AIS,
LRIT, SafeSeaNet og CleanSeaNet, eller på dem, der er under udvikling, såsom Galileo
og GMES
at gøre en aktiv indsats for at reducere unødige administrative barrierer og dobbelt
grænsekontrol samt, hvor det er hensigtsmæssigt, harmonisere dokumenter inden for
EU og på verdensplan
aktivt at støtte IMO’s indsats for at nå frem til en passende aftale i juli 2009, der viser
deres vilje til og beslutsomhed på at begrænse og reducere drivhusgasemissionerne fra
skibe med det endelige mål at godkende et globalt og bindende instrument, der gælder
for skibe uanset flag senest i 2011
1
b)
c)
d)
e)
1
Se konklusionerne af 2. marts 2009 fra Rådet (miljø) (dok. 7128/09).
29
8176/09 (Presse 73)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
f)
at bekræfte deres tilsagn om at gøre deres yderste for at sikre hurtig vedtagelse af en
protokol til HNS-konventionen af 1996 om ansvar og erstatning for skader opstået i for-
bindelse med søtransport af farlige og skadelige stoffer, således at internationale lov-
regler kan blive sat i kraft hurtigst muligt
at støtte revisionsprocessen for så vidt angår STCW-konventionen om uddannelse af sø-
farende, om sønæring og om vagthold og derefter sikre dens hurtige ratifikation for at
kunne håndhæve forøgede kompetencekrav for besætninger
g)
9.
OPFORDRER INDTRÆNGENDE alle interessenter til aktivt at bidrage til at fremme kvali-
tetsskibsfart og opfylde den overordnede målsætning om en effektiv og bæredygtig europæisk
søfartssektor senest i 2018, blandt andet gennem investering i humankapital som den centrale
konkurrencefaktor, der skal sikre europæisk søfarts førerposition på verdensmarkederne
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til på et passende tidspunkt at delagtiggøre
de relevante internationale organisationer i de strategiske mål for EU’s søtransportpolitik frem
til 2018 samt til at orientere herom i bilaterale forbindelser
ANMODER Kommissionen om sammen med medlemsstaterne og alle relevante interessenter
at udarbejde en detaljeret køreplan snarest muligt og under alle omstændigheder senest ved
udgangen af 2009, og foretage en midtvejsevaluering af gennemførelsen af EU’s søtransport-
politik inden udgangen af 2013."
10.
11.
8176/09 (Presse 73)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
Europæisk søtransportområde uden barrierer - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for Den Europæiske Union,
som HENVISER TIL
-
de meddelelser, konklusioner, resolutioner, handlingsplaner og specifikke foranstaltninger med
henblik på fremme af nærskibsfarten, som Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet og
Rådet har vedtaget siden 1999
de konklusioner, der blev vedtaget på ministerkonferencen om blå motorveje den
24. januar 2006 i Ljubljana
Kommissionens meddelelse fra 2006 om midtvejsevalueringen af hvidbogen om transportpoli-
tikken
Kommissionens meddelelse om den integrerede havpolitik og Kommissionens meddelelse om
havnepolitik,
-
-
-
som ERKENDER, at næsten 40 % af handelen i det indre marked transporteres af nærskibsfarten,
der er en vigtig del af de europæiske transportkæders samordnede modalitet for godstransport i Fæl-
lesskabet,
som ANERKENDER de fremskridt, der er gjort i udviklingen af nærskibsfarten i årenes løb, navn-
lig det arbejde, som de nationale centre til fremme af nærskibsfarten, det europæiske nærskibsfarts-
netværk samt kontaktorganerne for de blå motorveje og kontaktorganerne for nærskibsfarten har
udført,
8176/09 (Presse 73)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
som FINDER, at nærskibsfarten bidrager til at nå Lissabonstrategiens mål og udgør et effektivt
middel til at mindske færdselstætheden og transportens skadelige miljøvirkninger og, i en klima-
kontekst, reducere CO
2
-emissionerne, øge og forbedre varestrømmene i det europæiske transportsy-
stem og samhørigheden i Fællesskabet samt skabe bedre forbindelser til fjerntliggende regioner, øer
og medlemsstater, der er afhængige af søtransport,
som UNDERSTREGER, at logistikbranchen og søtransportindustrien har et stort ansvar for udvik-
lingen af nærskibsfarten, og at EU-institutionerne spiller en afgørende rolle, når det gælder om at
mindske administrative barrierer og skabe gunstige vilkår for udviklingen af nærskibsfarten,
som UNDERSTREGER, at der stadig er en række administrative flaskehalse, der hindrer udviklin-
gen af nærskibsfarten, navnlig dem, der er fremhævet i Kommissionens meddelelse,
som ANERKENDER, at tekniske initiativer, navnlig kyst-, havne- og toldmyndighedernes kapacitet
til overvågning af varer og skibe, herunder satellitter (Egnos/Galileo og Gmes) og også de kom-
mende e-maritime- og e-Freight-systemer spiller en afgørende rolle for forenklingen af de admini-
strative procedurer, og mener, at det fulde potentiale af SafeSeaNet-netværket for trafikovervågning
for skibsfarten, de automatiske identifikationssystemer og LRIT-systemer til identifikation og spo-
ring af skibe på lang afstand skal udnyttes for bl.a. at forenkle de administrative procedurer,
1.
ANERKENDER behovet for fortsat at fremme nærskibsfarten og sikre yderligere udvikling af
blå motorveje med henblik på at nedbringe de samlede miljøvirkninger på grund af transpor-
ten og indføre et effektivt, mere konkurrencedygtigt, glat og omkostningseffektivt transport-
system i den europæiske økonomi; og FINDER, at initiativerne til fremme af nærskibsfart har
fået større betydning på grund af den aktuelle økonomiske afmatning.
8176/09 (Presse 73)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
2.
HILSER Kommissionens meddelelse og handlingsplan om etablering af et europæisk søtrans-
portområde uden barrierer VELKOMMEN og STØTTER målet om at udvide det indre mar-
ked til at dække søtransport mellem havne i EU ved at forenkle de administrative procedurer
inden for søtransporten i EU og gøre dem hurtigere ved hjælp af bl.a. it med det formål at gø-
re søtransporten mere attraktiv, mere effektiv og mere konkurrencedygtig,
UNDERSTREGER betydningen af den bedre reguleringsstrategi og behovet for, at Kommis-
sionen koordinerer sine aktiviteter på de forskellige områder for at fjerne unødvendigt bu-
reaukrati og ikke modvirker fordelene ved det europæiske søtransportområde uden barrierer
ved at indføre nye administrative byrder,
UNDERSTREGER, at det haster med dels at prioritere den ændring af forordningen om gen-
nemførelsesbestemmelserne for EF-toldkodeksen, der omtales i meddelelsen, for at mindske
barriererne for løsninger for søtransporten i Fællesskabet, dels at opfordre medlemsstaterne til
at udvikle systemer for forenklede nationale administrative procedurer,
UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens forslag til et direktiv, der tager sigte
på at rationalisere rapportering og formularer om skibe og gods, der kræves i søtransportdi-
rektiverne, og erstatte direktiv 2002/6/EF om meldeformaliteter for skibe, der ankommer til
eller afgår fra havne i Fællesskabets medlemsstater, FORPLIGTER SIG TIL at prioritere det i
det lovgivningsmæssige arbejdsprogram for yderligere at rationalisere administrative proce-
durer for skibe, der anløber og afgår fra EU-havne, ved at gøre IMO/FAL-krav kompatible
med fællesskabsregler,
OPFORDRER Kommissionen til at undersøge muligheden for at indføre forenklede admini-
strative procedurer for skibe, der først og fremmest sejler mellem EU-havne, og som anløber
et tredjeland eller en frizone undervejs, samtidig med at der opretholdes høje standarder for
bekæmpelse af svig og forfalskninger,
ANBEFALER at fortsætte udvekslingen af synspunkter mellem Kommissionen, medlemssta-
terne og den berørte del af erhvervet for at finde frem til den mest praktiske måde at fremme
konkurrencen på inden for og mellem havne for at fremme nærskibsfarten,
3.
4.
5.
6.
7.
8176/09 (Presse 73)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
8.
OPFORDRER Kommissionen til snarest muligt at fremlægge retningslinjer for at præcisere
anvendelsen af den fællesskabslovgivning, der kræver veterinær, zooteknisk og plantesund-
hedsmæssig dokumentkontrol samt kontrol på eventuelle andre områder, med henblik på at
fremskynde havneoperationerne i overensstemmelse med toldlovgivningen,
OPFORDRER Kommissionen til i samarbejde med medlemsstaterne og interessenterne at ud-
føre de nødvendige forberedende opgaver og undersøgelser med henblik på i 2010 at forelæg-
ge yderligere foranstaltninger på mellemlang sigt,
UNDERSTREGER behovet for yderligere tiltag for at reducere de administrative barrierer for
søtransport, navnlig for nærskibsfarten, på grundlag af eksisterende systemer og bedste prak-
sis og for at rationalisere reglerne for søtransport af farligt gods for nærskibsfart uden at for-
ringe det nuværende sikkerhedsniveau,
UNDERSTREGER behovet for at fremme søtransporten ved at nå op på et niveau med fuld-
stændig it-baseret kommunikation, herunder at fremme anvendelsen af telematik, på grundlag
af eksisterende eller etablerede systemer ved at udvikle e-Maritime-systemer og enstrengede
elektroniske kontaktsystemer og eventuelt ved at fremskaffe fællesskabsfinansieringsstøtte
inden for lofterne for den nuværende og kommende flerårige finansielle ramme,
UNDERSTREGER behovet for sammen med tredjelande at tage initiativer i de relevante in-
ternationale organer til at mindske de administrative barrierer for international søtransport
med henblik på at opstille ensartede spilleregler for søtransport,
STØTTER Kommissionen i bestræbelserne på at forbedre styringen og udviklingen af det
centrale SafeSeaNet-system på politisk plan under hensyntagen til muligheden af at behandle
havneoplysninger via SafeSeaNet; ER ENIGT OM, at Kommissionen og medlemsstaterne bør
sørge for en rationel fordeling af oplysninger vedrørende skibe og varer via interoperable
"SafeSeaNet- og e-Customs-systemer,
9.
10.
11.
12.
13.
8176/09 (Presse 73)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
14.
ER ENIGT OM, at medlemsstaterne - så vidt det er muligt - bør koordinere inspektioner i
havne og undersøge muligheden af at oprette adskilte områder for varer inden for EU, forbed-
re brugen af elektroniske manifester og, hvis det er relevant, anvendelsen af certifikater om
lodsfritagelse og yderligere lette administrativ kommunikation ved at mindske sprogbarrierer-
ne,
UNDERSTREGER, at det er bydende nødvendigt, at alle disse aktioner, der har til formål at
lette nærskibsfarten, gennemføres uden at mindske beskyttelsen ved EU's ydre grænser eller
berøre miljøet, sikkerheden eller told- og skatteindtægterne og uden at fremkalde ugunstige
virkninger for andre varer, skibsfarten og havneoperationerne,
OPFORDRER Kommissionen til så hurtigt som muligt at fremlægge den fremtidige vision for
gennemførelsen af og overensstemmelsen mellem moderne informationsbaserede initiativer
som f.eks. e-Freight, e-Maritime, SafeSeaNet og e-Customs,
OPFORDRER Kommissionen til at følge de fremskridt, der gøres med etableringen af det eu-
ropæiske søtransportområde uden barrierer, og om nødvendigt forelægge afhjælpende foran-
staltninger, senest i den periodiske rapport om nærskibsfart, der er planlagt til 2012."
15.
16.
17.
8176/09 (Presse 73)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0036.png
30.-31.III.2009
TELEKOMMU IKATIO
Et tilgængeligt informationssamfund -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for Den Europæiske Union
1.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
a)
b)
Kommissionens meddelelse af 1. december 2008 med titlen "Et
lettilgængeligt informa-
tionssamfund"
1
resultaterne af ministerkonferencen og udstillingen om e-inddragelse, der blev afholdt
den 30. november-2. december 2008 i Wien, og konklusionerne fra dette arrangement;
2.
MINDER OM
a)
b)
ministererklæringen "Ikt
for et åbent samfund",
der blev vedtaget den 11. juni 2006 på
konferencen i Riga om e-inddragelse
Rådets resolutioner fra 2002 om "E-adgang
for handicappede"
og
"Adgang til offentlige
websteder - adgang for handicappede",
Rådets resolution fra 2003 om "e-adgang
- for-
bedring af handicappedes adgang til videnssamfundet",
Rådets konklusioner fra 2005
om
"e-tilgængelighed",
Rådets konklusioner fra 2007 om "En
god alderdom i informa-
tionssamfundet"
og Rådets resolution fra 2008 om "Handicappedes
forhold i Den Euro-
pæiske Union"
1
KOM(2008) 804.
36
8176/09 (Presse 73)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0037.png
30.-31.III.2009
c)
d)
det europæiske initiativ om "længst muligt i eget hjem" (intelligente omgivelser) i hen-
hold til EU-traktatens artikel 169
Kommissionens meddelelse af 8. november 2007 med titlen "Det europæiske i2010-
initiativ vedrørende e-integration - Vær med i informationssamfundet"
1
og Kommissio-
nens meddelelse af 2. juli 2008 med titlen "Den nye sociale dagsorden:
Muligheder, ad-
gang og solidaritet i det 21. århundredes Europa"
2
FN's konvention om handicappedes rettigheder, navnlig dens bestemmelser om adgang
til teknologi og information;
e)
3.
ERKENDER,
a)
at informations- og kommunikationsteknologi (ikt) er yderst vigtig i dagens samfund og
økonomi, og i høj grad kan forbedre den personlige autonomi og livskvalitet, navnlig
for handicappede og ældre. E-tilgængelighed er en nødvendig forudsætning for en ud-
bredt brug af ikt, og dermed forbundne omkostninger kan blive stærkt beskåret gennem
"design for all"-strategier og bedre interoperabilitet mellem tjenester og udstyr
at bedre e-tilgængelighed medfører større sociale og økonomiske gevinster for flere be-
folkningsgrupper og for offentlige og kommercielle udbydere af tjenester. F.eks. kan
handicappede og ældre, mennesker i afsidesliggende områder og mennesker, der er un-
derprivilegerede af økonomiske eller uddannelsesmæssige årsager, blive mere aktive
som arbejdstagere og forbrugere. Offentlige og kommercielle udbydere af tjenester kan
nå en bredere kundekreds
at initiativer iværksat af visse regeringer har medvirket til at forbedre e-
tilgængeligheden. I de seneste år har myndigheder på alle niveauer og mange interesse-
parter mere og mere engageret sig i at forbedre e-tilgængeligheden. Ikke desto mindre er
e-tilgængeligheden generelt ringe i Europa
b)
c)
1
2
KOM(2007) 694.
KOM(2008) 412.
37
8176/09 (Presse 73)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0038.png
30.-31.III.2009
d)
at mange mennesker i Europa stadig kun gør lidt eller ingen brug af ikt delvis på grund
af ringe tilgængelighed. Flere mål i Rigaministererklæringen er stadig ikke opfyldt. Der-
for er der behov for en yderligere indsats fra alle berørte parter for at forhindre en frag-
mentering på grund af indbyrdes afvigende strategier. Denne indsats bør omfatte koor-
dinerede europæiske tiltag;
4.
UNDERSTREGER,
a)
at alle bør have mulighed for at få adgang til tjenester udbudt af offentlige myndigheder.
Dette gælder også handicappede og ældre brugere samt alle dem, der har vanskeligt ved
at blive en del af det digitale samfund. Muligheden for at få adgang til tjenester udbudt
af offentlige myndigheder bør findes, uanset hvilken software, kommunikationskanal el-
ler teknologisk anordning der anvendes
at offentlige myndigheder har et særligt ansvar for at fremme social samhørighed og
dermed e-tilgængelighed ved at bruge de forskellige instrumenter, de har til rådighed,
f.eks. lovgivning, standardisering og certificering samt offentlige indkøb
at repræsentanter for ministerier i mange europæiske lande i Rigaerklæringen gav til-
sagn om at gøre væsentlige fremskridt på dette område inden 2010
at vedtagelsen af anden udgave af retningslinjerne for webindholds tilgængelighed
(Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0) fra World Wide Web Consortium
(W3C) giver de nødvendige tekniske specifikationer
at bidraget fra europæiske standardiseringsorganisationer, der har arbejdet med kravene
om tilgængelighed i forbindelse med offentlige kontrakter om produkter og tjenester in-
den for ikt-sektoren, stadig er vigtigt
1
b)
c)
d)
e)
1
Gennem Kommissionens standardiseringsmandat 376 til CEN, CENELEC og ETSI.
38
8176/09 (Presse 73)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
5.
HILSER DET VELKOMMEN, AT KOMMISSIONEN HAR TIL HENSIGT
a)
b)
c)
d)
at fortsætte aktiviteterne vedrørende e-tilgængelighed inden for rammerne af Gruppen
på Højt Niveau om i2010
at stimulere dialogen med og mellem interesseparter på europæisk niveau ved at koordi-
nere indsatsen, når det er hensigtsmæssigt
at fortsætte med at føre tilsyn med og i forskellige rapporter vurdere status for og udvik-
lingen af e-tilgængelighed i Europa
at gøre Kommissionens websteder lettere tilgængelige;
6.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
a)
at fastholde e-inddragelse i almindelighed og e-tilgængelighed i særdeleshed som et vig-
tigt anliggende for at tilskynde Rådet til at bevare denne prioritet i EU's politik for in-
formationssamfundet som opfølgning af i2010-initiativet og i den næste europæiske
handlingsplan vedrørende handicap
fortsat at yde finansiel støtte til e-tilgængelighed gennem relevante EU-programmer
som f.eks. rammeprogrammet for forskning, struktur- og socialfondene og støttepro-
grammet for ikt-politikken under rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation
at støtte bestræbelser på vejledning og udveksling af god praksis på europæisk plan for
at forbedre webtilgængeligheden, herunder teknisk vejledning vedrørende gennemførel-
se af moderne specifikationer for webtilgængelighed og praktiske ledsageforanstaltnin-
ger
at rapportere til Rådet om de fremskridt, der er gjort i forbindelse med målene i
Rigaerklæringen;
b)
c)
d)
8176/09 (Presse 73)
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
7.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
a)
b)
c)
at støtte fremføring gennem flere kanaler af offentlige tjenester og fri adgang til oplys-
ninger for offentligheden
at bidrage til tilgængeligheden af ikt-produkter og -tjenesteydelser for slutbrugerne ved
at anvende relevante offentlige finansieringsordninger
at anvende tilgængelighedskriterier i deres offentlige indkøb af ikt-produkter og -
tjenester, herunder krav om webtilgængelighed i offentlige udbud om oprettelse eller
omformning af websteder finansieret af offentlige midler
at tilslutte sig eller overveje at øge deres støtte til det europæiske forskningsprogram
"længst muligt i eget hjem"
at gennemføre bestemmelserne i FN-konventionen om handicappedes rettigheder, her-
under bestemmelserne om adgang til teknologi og information
at gøre fuld brug af bestemmelserne i den nuværende fællesskabslovgivning, der vedrø-
rer ikt og handicap enten direkte eller indirekte
at vedtage og bedre at gennemføre foranstaltninger til at fremme e-tilgængelighed og
navnlig at gennemføre WCAG 2.0-retningslinjerne. En fælles strategi kan komme til
udtryk gennem en henstilling fra Kommissionen for at undgå et opsplittet europæisk
marked. Eftersom WCAG 1.0 er ved at være forældet, kan en henstilling fra Kommissi-
onen desuden undgå, at nogle medlemsstater fortsat anvender andre certificeringsstan-
darder end dem, som World Wide Web Consortium (W3C) anbefaler
at fremme samarbejde og dialog mellem nationale og regionale myndigheder samt andre
interesseparter for at gennemføre ovennævnte foranstaltninger
d)
e)
f)
g)
h)
8176/09 (Presse 73)
40
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
i)
at udvide anvendelsesområdet og fremme ikke kun e-tilgængelighed, men også inddrage
andre af fremtidens tjenester. Som det første kommer tilgængelighed på områderne digi-
talt tv, elektronisk kommunikation (herunder det fælleseuropæiske alarmnummer), mo-
bil-tv og andre mobiltjenesteydelser. Som det andet selvbetjeningsterminaler og elek-
troniske banksystemer;
8.
OPFORDRER ALLE INTERESSEPARTER TIL
a)
b)
c)
at samarbejde med Kommissionen om at støtte interesseparternes dialog og overvågning
af fremskridt
at optimere deres websteder og webtjenester i overensstemmelse med tilgængeligheds-
kravene
at forbedre tilgængeligheden, interoperabiliteten, prissættelsen og bevidstgørelsen med
hensyn til tilgængelige ikt-løsninger og så tæt som muligt følge en "design for all"-
strategi og fokusere på udbredte teknologier som f.eks. internet, fastnet- og mobiltelefo-
ner, fjernsyn og selvbetjeningsterminaler samt ikt-støttet udstyr til husholdnings- og
kontorbrug
at give oplysninger, undervisning og støtte til relevante udviklere, iværksættere og be-
slutningstagere på ikt-området i den offentlige sektor, den private sektor og nonprofit-
sektoren
at forbedre beskæftigelsen og arbejdsvilkårene for handicappede og ældre ved at levere
ikt-produkter og -tjenester, der er tilpasset deres kapacitet og arbejdsmønstre
e)
at forbedre tilgængeligheden og anvendeligheden af ikt-støttet undervisningsmateriale
og -metoder og derved forbedre indlæringsmulighederne for personer, der ikke kender
ikt så godt, samt handicappede
d)
8176/09 (Presse 73)
41
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
f)
at fremme tilgængeligheden og anvendeligheden af offentlige og kommercielle onli-
netjenester, der er særlig relevante for deltagelse i samfundslivet, f.eks. social- og sund-
hedsvæsenet, sociale bistandstjenester, beredskabstjenester, undervisning, transport og
bankvirksomhed
at indgå i en konkret aktion vedrørende adgang til digitalt tv og adgang til banktermina-
ler, hvilket blev udpeget som prioriteter af befolkningen inden for rammerne af den of-
fentlige høring, der fandt sted i Den Europæiske Union i 2008
at støtte europæiske standardiseringsbestræbelser ved at tilskynde de europæiske stan-
dardiseringsorganisationer til hurtigt at komme med resultater på grundlag af mandat
376 om tilgængeligt indkøb af ikt."
g)
h)
8176/09 (Presse 73)
42
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0043.png
30.-31.III.2009
Den økonomiske afmatningskonsekvens for informations- og kommunikationsteknologierne
Rådet havde en udveksling af synspunkter om den økonomiske afmatningskonsekvens for informa-
tions- og kommunikationsteknologierne, og hvordan ikt kan sætte gang i EU's økonomi. Formand-
skabet besluttede at sætte dette punkt på dagsordenen på baggrund af den nuværende økonomiske
krise og den europæiske økonomiske genopretningsplan
1
for at give ministrene mulighed for en ori-
enterende debat herom ud fra et specifikt ikt-synspunkt.
For at strukturere debatten havde formandskabet udarbejdet spørgsmål og fremlagt baggrundsop-
lysninger, der findes i
7749/09.
Alle medlemsstaterne var enige om, at der for at få det bedste ud af situationen skal søges langsig-
tede løsninger gennem udvikling af kommende foregangsmarkeder for teknologi, herunder satellit-
tjenester til fjerntliggende landdistriktområder, og ved at intensivere forsknings- og innovationsind-
satsen inden for ikt. Det vil sige styrket og mere kvalificeret investering på alle niveauer: offentligt
og privat, infrastruktur, forskning og innovation samt investering i mennesker og deres kvalifikatio-
ner.
I den forbindelse mindede Rådet også om, at Det Europæiske Råd i marts (se
konklusionerne fra
Det Europæiske Råd
7880/09)
nåede til enighed om fællesskabsdelen af den europæiske økonomi-
ske genopretningsplan med støtte til projekter inden for bl.a. bredbåndsinternet og bekræftede på
ny, at det vil gøre sit yderste for at få denne plan sat i gang snarest muligt, og inden Europa-
Parlamentet holder pause op til valget i juni.
For at skabe nye job og støtte den økonomiske vækst foreslog Kommissionen inden for rammerne
af den europæiske økonomiske genopretningsplan en pakke på 5 mia. EUR, der skal anvendes til
fastlagte mål, såsom energi og bredbånd. Formålet med dette initiativ inden for bredbåndsinternet er
ikke kun at støtte udviklingen af bredbåndsinfrastrukturen, navnlig i landdistriktområder, men også
at forbedre den allerede eksisterende infrastruktur.
1
Den europæiske økonomiske genopretningsplan, der blev forelagt i november 2008, er Kom-
missionens svar på den nuværende økonomiske situation (16097/08).
43
8176/09 (Presse 73)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0044.png
30.-31.III.2009
EVE TUELT
Marco Polo II
Formandskabet orienterede Rådet om, hvor langt man er nået med drøftelserne med Europa-
Parlamentet om Kommissionens forslag (17294/08) om det andet Marco Polo-program med det
formål at nå til enighed ved førstebehandlingen.
Galileo
Rådet noterede sig Kommissionens rapport om, hvor langt man er nået med Galileo (især hvilke
foranstaltninger, der er truffet for at gennemføre forordning (EF) nr. 683/2008 om den videre gen-
nemførelse af de europæiske satellitbaserede navigationsprogrammer) og Kommissionens idéer og
visioner om den fremtidige udvikling og gennemførelse af programmerne.
Opfølgning og revision af TE -T
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om opfølgningen og revisionen af TEN-T, "et brede-
re Europa" og operationelle nationale programmer på transportområdet (8057/09).
Lovpakken om det fælles luftrum
Formandskabet orienterede Rådet om, at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved før-
stebehandlingen om lovpakken om det fælles luftrum (udkast til forordning om ændring af forord-
ning (EF) nr. 549/2004, (EF) nr. 550/2004, (EF) nr. 551/2004 og (EF) nr. 552/2004 for at forbedre
det europæiske luftfartssystems præstationer og bæredygtighed og udkast til forordning om ændring
af forordning (EF) nr. 216/2008 for så vidt angår flyvepladser, lufttrafikstyring og luftfartstjene-
ster).
8176/09 (Presse 73)
44
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0045.png
30.-31.III.2009
Ankomst- og afgangstidspunkter
Kommissionen forelagde hovedlinjerne i et forslag om at ændre forordning (EØF) nr. 95/93 om fæl-
les regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne ((7500/09).
CERG-program for luftfartssikkerhed i 2009
Rådet noterede sig den rumænske delegations orientering om CERG-sikkerhedsprogrammet i 2009
(7613/09+
7613/09 COR 1).
Uformelt transportministermøde
Formandskabet orienterede Rådet om det kommende uformelle transportministermøde den
29. april 2009 i Litoměřice (8177/09). Mødet vil fokusere på spørgsmål om udbygning af intelligen-
te transportsystemer, som det tjekkiske formandskab anser for vigtigt, navnlig i forbindelse med den
nuværende økonomiske krise.
Sørøveri
Rådet noterede sig de bekymringer som den græske delegation gav udtryk for med støtte fra andre
delegationer med hensyn til sørøveri, navnlig ud for Afrikas Horn og i Adenbugten.
Interoperabilitetsløsninger for europæiske offentlige myndigheder
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om, hvor langt man er kommet med et forslag om
interoperabilitetsløsninger for europæiske offentlige myndigheder (13644/08).
Europæisk 112-dag
Formandskabet orienterede Rådet om den nyligt indførte europæiske 112-dag.
8176/09 (Presse 73)
45
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0046.png
30.-31.III.2009
Udnyttelse af ikt til at lette overgangen til en energieffektiv økonomi
Kommissionen forelagde Rådet sin meddelelse om "udnyttelse af informations- og kommunikati-
onsteknologien til at lette overgangen til en energieffektiv, kulstoffattig økonomi" (7566/09).
Revision af EU's rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
Formandskabet orienterede Rådet om de igangværende forhandlinger om denne pakke af lovgiv-
ningsforslag.
Fjerde Globale Forum om Telekommunikationspolitik
Rådet noterede sig den portugisiske delegations oplysninger om Den Internationale Telekommuni-
kationsunions fjerde Globale Forum om Telekommunikationspolitik, der afholdes den 22.-
24. april 2009 i Lissabon (8048/09).
Ministerkonference om beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur
Den estiske delegation orienterede Rådet om ministerkonferencen om beskyttelse af kritisk infor-
mationsinfrastruktur, der afholdes den 27.-28. april 2009 i Tallinn.
Beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur
Kommissionen forelagde Rådet sin meddelelse om beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur.
8176/09 (Presse 73)
46
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0047.png
30.-31.III.2009
ARRA GEME TER I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
I tilknytning til Rådets samling den 31. marts blev der undertegnet en protokol om udvidelse af afta-
len mellem Kina og EU om søtransport til også at omfatte Bulgarien og Rumænien.
8176/09 (Presse 73)
47
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0048.png
30.-31.III.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
TRA SPORT
Fremme af renere og mere energieffektive køretøjer
Rådet vedtog et direktiv om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransport
(3711/08). Rådet og Europa-Parlamentet nåede til enighed om denne retsakt ved førstebehandlin-
gen.
Formålet med direktivet er at fremme markedet for renere og mere energieffektive køretøjer og for-
bedre transportsektorens bidrag til opfyldelse af EU's miljø-, klima- og energipolitikker. Direktivet
forpligter myndigheder og visse operatører til at tage hensyn til energi- og miljøbelastningen i hele
driftslevetiden, herunder energiforbruget og emissionen af CO
2
og andre forurenende stoffer, når de
indkøber køretøjer.
Sammenlignet med Kommissionens oprindelige forslag omdefinerer det nye direktiv anvendelses-
området og indfører krav om, at myndigheder og operatører skal tage hensyn til energi- og miljøbe-
lastningen, når de indkøber et køretøj, men samtidig åbnes der mulighed for at opfylde dette krav på
flere forskellige måder.
Medlemsstaterne har 18 måneder fra direktivets ikrafttræden til at gennemføre dets bestemmelser.
Aftale med Canada om civil luftfartssikkerhed
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og
Canada om civil luftfartssikkerhed.
8176/09 (Presse 73)
48
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.-31.III.2009
Aftalen er et resultat af forhandlinger, som Kommissionen har ført på grundlag af et mandat fra
Rådet fra marts 2004. Den har til formål at fremme samarbejdet og øge effektiviteten inden for civil
luftfartssikkerhed og fremme den civile luftfarts sikkerhed, miljøkvalitet og miljøforenelighed.
Aftaler med Republikken Korea, Vietnam og Mongoliet om lufttrafik
Rådet vedtog afgørelser om undertegnelse og foreløbig anvendelse af aftaler med Republikken
Korea og Den Socialistiske Republik Vietnam og om undertegnelse af en aftale med Mongoliets
regering.
Disse aftaler er resultatet af forhandlinger under et mandat, som bemyndiger Kommissionen til at
føre forhandlinger med alle tredjelande med henblik på at bringe medlemsstaternes gældende bilate-
rale luftfartsaftaler med disse lande i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen.
Aftale med Den Vestafrikanske Økonomiske og Monetære Union om lufttrafik
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse og foreløbig anvendelse af en aftale mellem Det Euro-
pæiske Fællesskab og Den Vestafrikanske Økonomiske og Monetære Union om visse aspekter af
lufttrafik.
Denne aftale er resultatet af forhandlinger under et mandat, som bemyndiger Kommissionen til at
føre forhandlinger med alle tredjelande med henblik på at bringe medlemsstaternes gældende bilate-
rale luftfartsaftaler med disse lande i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen.
8176/09 (Presse 73)
49
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0050.png
30.-31.III.2009
Teknisk kontrol med motorkøretøjer
Rådet vedtog
1
et direktiv om teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, som er
en omarbejdning af det nuværende direktiv 96/96/EF (3699/08).
Det nuværende direktiv harmoniserer reglerne for teknisk kontrol, forhindrer konkurrencefordrej-
ning mellem transportvirksomhederne og sikrer, at køretøjerne er færdselssikkerhedsmæssigt til-
fredsstillende justeret og vedligeholdt.
Direktivet kodificerer og tilpasser gældende lovgivning til den nye udvalgsprocedure med kontrol
2
,
der gælder for generelle foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i
en basisretsakt, der er vedtaget efter den fælles beslutningsprocedure. Rådet besluttede også, at der i
forslaget til direktiv indarbejdes en dom, som Domstolen har afsagt om etablering af et såkaldt af-
ledt retsgrundlag. Alle ændringer er af teknisk art og har til formål at gøre fællesskabslovgivningen
mere læsevenlig.
ØKO OMI OG FI A S
Ekstern revisor for Deutsche Bundesbank
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af udnævnelsen af Ernst & Young AG Wirtschaftsprü-
fungsgesellschaft Steuerberatungsgesellschaft som ekstern revisor for Deutsche Bundesbank for
regnskabsårene 2009 til 2014
(6813/09).
1
2
Den tyske delegation afholdt sig fra at stemme.
Forskriftsproceduren med kontrol blev indført ved afgørelse 2006/512/EF, som ændrede
Rådets afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen.
50
8176/09 (Presse 73)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0051.png
30.-31.III.2009
BUDGET
Justering af finansieringen af EU's budget
Rådet vedtog forslag til ændringsbudget nr. 3 til det almindelige budget for 2009 under hensyntagen
til, at afgørelse om egne indtægter 2007/436, som blev vedtaget for nylig, trådte i kraft med tilbage-
virkende kraft fra den 1. januar 2007 (7331/09). Med forbehold af Europa-Parlamentets godkendel-
se vil ændringsbudgettet ændre fordelingen mellem medlemsstaterne af deres bidrag fra egne ind-
tægter i regnskabsårene 2007, 2008 og 2009. Tilpasningerne i finansieringen af EU's budget er re-
sultatet af en ny ensartet bidragssats for de momsbaserede egne indtægter, bruttonedsættelsen af
Nederlandenes og Sveriges årlige BNI-baserede bidrag, den reviderede beregning af korrektionen til
fordel for Det Forenede Kongerige og virkningen af den nye momsbidragssats for egne indtægter på
BNI-bidragssatsen for egne indtægter.
KO KURRE CEEV E
Farlige stoffer og præparater - Forskriftsprocedure med kontrol
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en beslutning om ændring og
tilpasning til den tekniske udvikling af bilag I til Rådets direktiv 76/769/EØF for så vidt angår be-
grænsning af markedsføring og anvendelse af organiske tinforbindelser.
Da det er blevet konstateret, at organiske tinforbindelser udgør en risiko for menneskets sundhed, er
det nødvendigt at indføre strengere begrænsninger med hensyn til deres markedsføring og anven-
delse.
Efter EU's forskriftsprocedure med kontrol kan Rådet modsætte sig Kommissionens vedtagelse af
retsakter. Medmindre Europa-Parlamentet fremsætter indvendinger, kan Kommissionen derfor ved-
tage beslutningen.
8176/09 (Presse 73)
51
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0052.png
30.-31.III.2009
FORSK I G
Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem EU og Rusland
Rådet vedtog en afgørelse om fornyelse for en yderligere femårsperiode af aftalen om videnskabe-
ligt og teknologisk samarbejde mellem EU og Rusland
(6691/09).
Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem EU og USA
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af forlængelsen for yderligere fem år af aftalen om vi-
denskabeligt og teknologisk samarbejde mellem EU og Amerikas Forenede Stater
(6695/09).
Indholdet af den bilaterale aftale vil også blive ændret for at føje sikkerheds- og rumforskningsakti-
viteter til listen over samarbejdsaktiviteter i tråd med anvendelsesområdet for Fællesskabets syven-
de rammeprogram for forskning (2007-2013).
DET I DRE MARKED
System for godkendelse af motorkøretøjer
Rådet godkendte en fælles indstilling med henblik på vedtagelse af en afgørelse om Det Europæiske
Fællesskabs tiltrædelse af regulativ nr. 61 fra De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for
Europa (UNECE) vedrørende ensartede bestemmelser for godkendelse af erhvervskøretøjer for så
vidt angår udragende dele foran bagpanelet på førerhuse.
De ensartede forskrifter i regulativ nr. 61 fra UNECE tilsigter at fjerne tekniske hindringer for sam-
handelen med motorkøretøjer og opnå en høj grad af sikkerhed og beskyttelse ved anvendelse af
sådanne køretøjer. Regulativet integreres i EU-lovgivningen om systemet for godkendelse af mo-
torkøretøjer.
8176/09 (Presse 73)
52
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0053.png
30.-31.III.2009
LA DBRUG
Fødevarer bestemt til særlig ernæring
Rådet vedtog et direktiv om fødevarer bestemt til særlig ernæring, som kodificerer direktiv
89/398/EØF og bringer det i overensstemmelse med den nye udvalgsbestemmelser, efter at der var
opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen (3697/08). Sammenlignet med
Kommissionens oprindelige forslag har Rådet og Europa-Parlamentet udvidet de foranstaltninger,
der skal vedtages i henhold til forskriftsproceduren med kontrol. Disse foranstaltninger omfatter
tilladelse til at bringe levnedsmidler, der ikke overholder reglerne med hensyn til sammensætning, i
omsætning i en periode på to år. De omfatter også visse undtagelser fra reglerne for mærkning.
MILJØ
Indesluttet anvendelse af genetisk modificerede mikroorganismer
Rådet vedtog et direktiv om indesluttet anvendelse af genetisk modificerede mikroorganismer, efter
at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen (3714/08). Det nye di-
rektiv tager sigte på at kodificere direktiv 90/219/EØF og bringe det i overensstemmelse med de
nye komitologibestemmelser.
BESLUT I G TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Frihandelsaftale mellem EU og Sydkorea
Rådet godkendte den 23. marts en ændring af forhandlingsdirektiverne med henblik på frihandelsaf-
talen mellem EU og Sydkorea.
8176/09 (Presse 73)
53
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453724_0054.png
30.-31.III.2009
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse som suppleant for den resterende del af mandatperioden,
dvs. indtil den 25. januar 2010, af:
Javier VELASCO MANCEBO, Director de la Oficina de Representación del Principado de
Asturias.
8176/09 (Presse 73)
54
DA