Europaudvalget 2008-09
2938+2939 - Almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
677624_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
REFERAT
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 4. maj 2009
Rådsmøde (almindelige anliggen-
der og eksterne forbindelser) den
27.-28. april 2009.
1. Tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien – status
Rådet drøftede status for tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien. Kommissionen præsente-
rede hovedlinjerne i sit initiativ til at finde en løsningsproces for den bilaterale grænsestrid
mellem Slovenien og Kroatien. Initiativet lægger op til en aftale om tvistbilæggelse ved en
voldgiftsdomstol med fem medlemmer. Rådet udtrykte sin fulde støtte til Kommissionens
bestræbelser på at finde en løsningsproces. Rådet tog de involverede parters vilje til at handle
konstruktivt til efterretning og udtrykte forventning om et snarligt positivt svar fra begge par-
ter.
2. Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP)
Kommissionen orienterede om sin meddelelse om naboskabspolitikken og de ledsagende 12
fremskridtsrapporter vedrørende de enkelte nabolande. Naboskabspolitikken var først og
fremmest et politisk redskab til fremme af politiske og økonomiske reformer i nabolandene.
Ikke desto mindre havde 2008 været et vanskeligt år for nabolandene på grund af finanskrisen,
voldelige konflikter som i Georgien og gaskrisen mellem Rusland og Ukraine. Anskuet i denne
kontekst havde flere nabolande klaret sig rimeligt godt økonomisk, mens det haltede mere
med de politiske reformer, herunder især med hensyn til menneskerettigheder, god regerings-
førelse og demokratisering.
3. Burma/Myanmar
Rådet vedtog forlængelsen af Fælles Holdningen vedr. Burma/Myanmar samt rådskonklusio-
ner, hvori EU’s engagement med hensyn til aktivt at bidrage til en fredelig løsning i Bur-
ma/Myanmar på ny bekræftes. Der var en kortfattet drøftelse med indlæg af Solana og Ferre-
ro-Waldner, som begge henviste til behovet for at følge den aktuelle amerikanske revision af
Burma-politikken nøje. Ferrero-Waldner understregede som ventet behovet for en revurde-
ring af EU’s politik, herunder de eksisterende sanktioner, samt behovet for en opgradering af
det bistandsmæssige samarbejde og en afskaffelse af restriktionerne på højniveaubesøg.
4. Det uformelle EU27/USA-topmøde den 5. april 2009 i Prag
Solana afrapporterede fra sine møder i Washington med blandt andet Præsident Obama og
Udenrigsminister Clinton. Herefter var der en drøftelse i Rådet om det fremtidige transatlanti-
ske samarbejde vedrørende Afghanistan/Pakistan og Iran.
5. Den mellemøstlige fredsproces
Drøftelserne fokuserede på, hvad EU burde gøre i den aktuelle situation. For så vidt angår
budskaber til den nye israelske regering, var alle enige om, at to-statsløsningen måtte indgå, og
der blev også generelt peget på stop for bosættelser, åbning for forsyninger til Gaza, samt det
Arabiske fredsinitiativ. Kvartet-principperne blev også nævnt. Med hensyn til palæstinensisk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
677624_0002.png
2
forsoning blev det konstateret, at udsigterne ikke var lyse. Drøftelsen berørte også kort Syrien
og Iran, herunder Israels politik i forhold til Iran.
6. Åbning af forhandling om en aftale om økonomisk integration med Canada
Punktet blev vedtaget uden debat
7. Forlag til Rådets afgørelse om udstedelse af direktiver til Kommissionen med
henblik på genforhandling af samarbejdsaftalen mellem Det Europæiske Atomenergi-
fællesskab (Euratom) og den canadiske regering om anvendelse af atomenergi til fre-
delige formål
Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det ventes vedtaget på et senere rådsmøde.
8. Ukraine
Det blev fremhævet, at situationen i Ukraine i nogen grad var stabiliseret, efter det var lykke-
des den ukrainske regering at indgå aftale med IMF om frigivelse af anden rate af stabilise-
ringslånet på i alt USD 16,4 mia. Der var enighed om vigtigheden af, at EU støttede Ukraine.
Dog kunne ukrainsk politisk vilje og handlekraft til at håndtere landets økonomiske situation
ikke erstattes af EU. Der var støtte til udsendelse af en EU-trojkamission til Kiev for at un-
derstrege den økonomiske situations alvor over for den ukrainske regering.
9. Moldova
Situationen i Moldova efter valget blev drøftet, herunder EU’s reaktion. I denne forbindelse
blev Rumæniens bilaterale uoverensstemmelse med Moldova for så vidt angår beskyldninger
om rumænsk ansvar for urolighederne nævnt. Det blev drøftet, om urolighederne efter valget
og de moldoviske myndigheders reaktion herpå burde få konsekvenser for EU's forhold til
Moldova. Der var generel enighed om, at situationen i Moldova skal følges tæt i den kom-
mende tid med henblik på at justere EU's politik.
10. Ulovlig indvandring i Middelhavsområdet
Politisk drøftelse af den illegale indvandring som et fælles EU-problem, herunder drøftelse af
muligheden for øget solidaritet og rimeligere byrdefordeling samt en opprioritering af forhol-
det til tredjelande i Stockholm-programmet (tilbagetagelse til gengæld for visumliberalisering
og støtte til grænsekapacitetsopbygning). Kommissionen udtrykte behov for politisk støtte til
indgåelse af tilbagetagelsesaftaler og fandt det vanskeligt at opnå tilbagetagelse af tredjelands-
borgere. Ingen konklusion fra formandskabet.
11. Eventuelt:
Forberedelse af det sociale troikatopmøde om beskæftigelse den 7. maj 2009
Formandskabet redegjorde for den forventede afvikling af topmødet og henviste til det om-
delte baggrundspapir fra formandskabet. Det var vigtigt, at der fra topmødet udgik et klart
signal om at fastholdelse og fremme af beskæftigelse er en meget vigtig prioritet for EU. For-
mandskabet forventede, at der fra topmødet ville udgå anbefalinger, som ville kunne indgå i
arbejdet frem mod DER i juni.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
677624_0003.png
3
Forberedelse af troikatopmødet om den Sydlige Korridor den 8. maj 2009
Formandskabet redegjorde for den forventede afvikling af topmødet, herunder status for for-
handlingerne om en fælles erklæring. Hovedformålet med topmødet var at opgradere samar-
bejdet med producent- og transitlande på energiområdet.
Forberedelse af topmødet om det østlige partnerskab den 7. maj 2009
Formandskabet redegjorde kort for den forventede afvikling af topmødet og gav en status for
forhandlingerne med de seks partnerlande om erklæringen fra topmødet.
Durban II
Kort drøftelse under frokosten. Ros til Danmark og den danske udenrigsminister for den ak-
tive rolle. Enighed om, at man måtte søge at undgå lignende situationer som bidrog til at un-
dergrave EU's troværdighed i fremtiden.
Sri Lanka
Sri Lanka blev sat på dagsordenen på grund af den meget alvorlige humanitære situation. Der
blev vedtaget rådskonklusioner, hvor blandt andet behovet for humanitær adgang til lejrene
for internt fordrevne og de såkaldte ”screeningscentre” samt en langsigtet politisk løsning på
konflikten blev understreget.
EU´s menneskerettighedsrapport om tredjelande
Udenrigsminister Bildt præsenterede under frokosten sit forslag om styrkelse af transparens
og public diplomacy i EU’s menneskerettighedsarbejde, herunder tanken om at udarbejde of-
fentlige rapporter om menneskerettighedssituationen i tredjelande, som vil blive drøftet nær-
mere i PSC.
Somalia/pirateri
Rådet drøftet ATALANTA-operationen. Solana fandt det nødvendigt, at reviewet af operati-
on foregår i samarbejde med andre aktører udenfor EU og påpegede, at det var vanskeligt at
opnå enighed. Kommissionen orienterede om nye initiativer og refererede til den nylig afhold-
te donorkonference i Bruxelles. Formandskabet konkluderede ikke.
Svineinfluenza
Punktet blev sat på dagsordenen på fransk foranledning ved mødets begyndelse. Kommissio-
nen (Vassiliou) redegjorde for Kommissionens overvågning af situationen på basis af de me-
kanismer, som blev etableret i forbindelse med udbruddet af fugleinfluenza samt om Kom-
missionens kontakter med WHO, G7 og Mexico. Formandskabet forventede at ville indkalde
til et ekstraordinært rådsmøde (sundhedsministre) torsdag eftermiddag.