Europaudvalget 2008-09
2940 - Økofin
Offentligt
1453727_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
9400/09 (Presse 112)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2940. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 5. maj 2009
Formand
Miroslav KALOUSEK
Finansminister for Den Tjekkiske Republik
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9400/09 (Presse 112)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0002.png
5.V.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte en forhøjelse fra 25 mia. EUR til 50 mia. EUR af låneloftet for EU's støttemeka-
nisme for
medlemsstater,
der ikke deltager i euroområdet, og som er i
finansielle vanskeligheder.
Støttemekanismen er for nylig blevet anvendt i forbindelse med mellemfristet støtte til Ungarn og
Letland som led i en bredere støtte fra IMF og andre kreditorer. Forhøjelsen af loftet sker i forsøget
på at imødekomme eventuelle anmodninger herom fra medlemsstaterne i lyset af den økonomiske
og finansielle krise. Rådet besluttede i den forbindelse at yde mellemfristet støtte til Rumænien.
Rådet vedtog desuden konklusioner om de
offentlige finansers
kvalitet og holdbarhed i forlængelse
af en ajourføring af fremskrivningerne for EU-medlemsstaternes aldersrelaterede udgifter.
I konklusionerne lægges der vægt på betydningen af en langtidsplanlægning af de offentlige finan-
ser trods den aktuelle vanskelige økonomiske situation. Det understreges også, at der er forskel på
de enkelte medlemsstaters situation, og at der skal tages højde for virkningerne af befolkningens
aldring i forbindelse med såvel de offentlige udgifter som de potentielle vækstrater.
Rådet vedtog de retsakter, der er resultatet af den politiske enighed i marts om anvendelse af
ned-
satte momssatser
i visse sektorer og en specifik momsfritagelse for
Det Forenede Kongerige
med
henblik på at imødegå svig.
Rådet vedtog forordninger om bedre adgang til støtte fra Den Europæiske Socialfond med henblik
på at afbøde
de sociale konsekvenser
af finanskrisen og om at gøre
energieffektivitetsforbedringer
og vedvarende energiordninger berettigede til støtte fra Den Europæiske Fond for Regionaludvik-
ling. Begge tekster indgår i den europæiske økonomiske genopretningsplan, der blev vedtaget i de-
cember.
Det vedtog endvidere konklusioner om økonomiske resultater og udfordringer fem år efter den stør-
ste
udvidelse
af EU nogensinde.
9400/09 (Presse 112)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0003.png
5.V.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
DEN ØKONOMISKE OG FINANSIELLE SITUATION ..................................................................7
LÅN TIL MEDLEMSSTATER I FINANSIELLE VANSKELIGHEDER.........................................8
DE OFFENTLIGE FINANSERS KVALITET OG HOLDBARHED -
Rådets konklusioner.............9
DIALOG MED TREDJELANDE OM ØKONOMISKE OG FINANSIELLE SPØRGSMÅL ........10
PUNKTAFGIFTER PÅ TOBAKSVARER.......................................................................................11
GOD POLITIK OG FORVALTNING PÅ SKATTEOMRÅDET ....................................................12
EU'S BUDGET - FORELØBIGT BUDGETFORSLAG FOR 2010 .................................................13
EVENTUELT.....................................................................................................................................14
MØDER I TILSLUTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET................................................................15
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMI OG FI A S
Nedsatte momssatser..............................................................................................................................................16
Momsfravigelse til Det Forenede Kongerige .........................................................................................................17
Fem år efter EU's udvidelse -
Rådets konklusioner
...............................................................................................18
SAMHØRIGHEDSPOLITIKKE
Lettere adgang til Den Europæiske Socialfond......................................................................................................19
Investeringer i energieffektivitet og vedvarende energi i boliger ..........................................................................20
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
9400/09 (Presse 112)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.V.2009
EKSTER E FORBI DELSER
Latinamerika - Ministermøder ...............................................................................................................................22
UDVIKLI GSPOLITIK
EU/SADC-landene - Økonomisk partnerskabsaftale.............................................................................................22
HA DELSPOLITIK
Produkter med dobbelt anvendelse ........................................................................................................................23
Antidumping - Tråde og strenge - Kina .................................................................................................................23
TRA SPORT
EU-Mexico - Lufttrafikaftale .................................................................................................................................24
DET I DRE MARKED
System for godkendelse af motorkøretøjer ............................................................................................................24
FORBRUGERBESKYTTELSE
Samarbejdsaftale mellem EU og USA...................................................................................................................24
LA DBRUG
Enklere procedurer på veterinærområdet og det zootekniske område ...................................................................25
9400/09 (Presse 112)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0005.png
5.V.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Boyko KOTZEV
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Tomáš ZÍDEK
Danmark:
Claus Hjort FREDERIKSEN
Tyskland:
Peer STEINBRÜCK
Estland:
Ivari PADAR
Irland:
Rory MONTGOMERY
Grækenland:
Ioannis PAPATHANASIOU
Spanien:
Elena SALGADO
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Andreas MAVROYIANNIS
Letland:
Einars REPŠE
Litauen:
Rytis MARTIKONIS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Péter OSZKÓ
Malta:
Richard CACHIA CARUANA
ederlandene:
Wouter BOS
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan VINCENT- ROSTOWSKI
Portugal:
Manuel LOBO ANTUNES
Vicepremierminister og finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Vicefinansminister, Afdelingen for Internationale Forbin-
delser og Finanspolitik
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Økonomi- og finansminister
Viceministerpræsident og økonomi- og finansminister
Økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Fast repræsentant
Justitsminister og minister for statens finanser og budget
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister, vicepremierminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
9400/09 (Presse 112)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0006.png
5.V.2009
Rumænien:
Gheorghe POGEA
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Slovakiet:
Ján POČIATEK
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Stephen TIMMS
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
László KOVÁCS
Charlie MCCREEVY
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Christian KASTROP
Minister for offentlige finanser
Finansminister
Finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Statssekretær for finansielle spørgsmål, Finansministeriet
Medlem
Medlem
Medlem
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
9400/09 (Presse 112)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0007.png
5.V.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
DE ØKO OMISKE OG FI A SIELLE SITUATIO
Rådet havde en udveksling af synspunkter om den økonomiske situation og den seneste udvikling
på de finansielle markeder.
Det noterede sig Kommissionens økonomiske forårsrapport, der blev offentliggjort den 4. maj, og
delte i store træk Kommissionens analyse af situationen.
I Kommissionens forårsrapport er der foretaget en markant nedtoning af udsigterne for økonomisk
vækst i år og næste år i forhold til de foreløbige prognoser, de forelagde i januar.
Formanden for Rådet orienterede desuden om et møde mellem G20-finansminstrene og central-
bankdirektørerne, der var blevet afholdt i forlængelse af forårsmøderne i Verdensbanken og Den
Internationale Valutafond den 25. og 26. april i Washington.
9400/09 (Presse 112)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0008.png
5.V.2009
LÅ TIL MEDLEMSSTATER I FI A SIELLE VA SKELIGHEDER
Rådet nåede i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 20. marts til po-
litisk enighed om et udkast til forordning med henblik på forhøjelse af låneloftet i EU's støttemeka-
nisme til medlemsstater, der ikke deltager i euroområdet, og som er i finansielle vanskeligheder
(9129/09).
Forordningen vedtages på en kommende samling uden yderligere drøftelse, når teksten er endeligt
udformet.
Teksten indeholder en ændring af forordning nr. 332/2002, som EU's finansielle støttemekanisme er
baseret på, med en forhøjelse af låneloftet fra 25 mia. EUR til 50 mia. EUR i lyset af den økonomi-
ske og finansielle krise. Forhøjelsen sker med henblik på at imødekomme eventuelle anmodninger
herom fra medlemsstater, der ikke deltager i euroområdet, om mellemfristet betalingsbalancestøtte.
Rådet besluttede i den forbindelse også at yde mellemfristet støtte til Rumænien.
Støttemekanismen blev for nylig anvendt for første gang for at yde mellemfristet støtte til Ungarn
(jf.
pressemeddelelse
15103/08)
og efterfølgende til Letland (5498/09) som led i en bredere støtte
fra Den Internationale Valutafond og andre kreditorer. Låneloftet er allerede blevet hævet én gang
fra 12 mia. EUR til 25 mia. EUR (16565/1/08
REV 1).
9400/09 (Presse 112)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0009.png
5.V.2009
DE OFFE TLIGE FI A SERS KVALITET OG HOLDBARHED -
Rådets konklusioner
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af en meddelelse om virkningerne af en aldrende
befolkning i krisetider (9200/09) og "2009-rapporten om befolkningens aldring", en fælles rapport
fra Kommissionen og Udvalget for Økonomisk Politik, der indeholder en ajourføring af fremskriv-
ningerne for aldersrelaterede udgifter i de 27 medlemsstater i perioden 2008-2060 (9199/09).
Det vedtog konklusionerne i
8818/09.
9400/09 (Presse 112)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0010.png
5.V.2009
DIALOG MED TREDJELA DE OM ØKO OMISKE OG FI A SIELLE SPØRGSMÅL
Rådet blev af Kommissionen orienteret om, hvilke fremskridt der er gjort i dialogerne med EU's
vigtigste internationale partnere – navnlig USA, Japan, Kina og Rusland – vedrørende makroøko-
nomiske spørgsmål og finansielle tjenesteydelser.
Det havde en udveksling af synspunkter om prioriteterne for den nærmeste fremtid.
9400/09 (Presse 112)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0011.png
5.V.2009
PU KTAFGIFTER PÅ TOBAKSVARER
Rådet gennemgik et udkast til et direktiv, der sigter mod en ajourføring af EU-reglerne om punktaf-
giftsstruktur og -satser i forbindelse med tobaksvarer.
Direktivudkastet skal modernisere og forenkle de eksisterende regler og samtidig gøre dem mere
gennemsigtige. Formålet er navnlig gradvis at bringe minimumspunktaftgiften på finskåren tobak
nærmere samme afgift på cigaretter.
Formålet med teksten er også at sikre et højere niveau af beskyttelse af folkesundheden ved at for-
høje minimumssatserne for tobaksvarer.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at sørge for den videre behandling af direktivud-
kastet på grundlag af de fremskridt, ministrene havde gjort, så der kan nås til enighed på en kom-
mende samling.
9400/09 (Presse 112)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0012.png
5.V.2009
GOD POLITIK OG FORVALT I G PÅ SKATTEOMRÅDET
1
Rådet:
noterede sig Kommissionens forelæggelse af en meddelelse om fremme af god politik og
forvaltning på skatteområdet (9281/09)
blev af Kommissionen orienteret om, hvor langt man er nået i forhandlingerne om en aftale
med Liechtenstein om foranstaltninger til bekæmpelse af skattesvig.
Det besluttede at vende tilbage til dette spørgsmål på samlingen den 9. juni på baggrund af sagens
videre udvikling.
Kommissionens meddelelse redegør for spørgsmålet om god politik og forvaltning på skatteområdet
(internationalt samarbejde på skatteområdet og fælles normer) i forbindelse med den økonomiske
og finansielle krise og de seneste G20-møder.
Den behandler i forbindelse med direkte beskatning
hvordan god politik og forvaltning på skatteområdet kan forbedres inden for EU
de instrumenter, Fællesskabet og medlemsstaterne råder over for at fremme god poli-
tik og forvaltning på internationalt plan, og
anvendelsesområdet for en mere koordineret indsats fra EU-medlemsstaternes side
for at støtte, strømline og komplettere den indsats, der er gjort i internationale fora
som OECD og FN.
I sin meddelelse foreslår Kommissionen, at man fremskynder gennemgangen af direktiverne om
administrativt samarbejde mellem medlemsstaterne, om gensidig bistand i forbindelse med inddri-
velse af skattefordringer og om beskatning af renter på opsparing, idet der fortsat skal lægges vægt
på bekæmpelse af skadelig praksis på skatteområdet. Det foreslås desuden, at der skal indarbejdes
bestemmelser om god politik og forvaltning i EU's aftaler med tredjelande.
1
9400/09 (Presse 112)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0013.png
5.V.2009
EU'S BUDGET - FORELØBIGT BUDGETFORSLAG FOR 2010
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af dens foreløbige forslag til EU's almindelige
budget for 2010.
Det pålagde De Faste Repræsentanters Komité at gennemgå forslaget med henblik på, at Rådet på
samlingen den 10. juli kan vedtage et budgetforslag ved førstebehandlingen. Rådet fastlagde den
10. marts principperne for udarbejdelse af 2010-budgettet (6767/09).
I det foreløbige budgetforslag foreslår Kommissionen, at der i alt bevilges 138,6 mia. EUR i for-
pligtelsesbevillinger (+ 1,5 % i forhold til 2009) og 122,3 mia. EUR i betalingsbevillinger (+ 5,3 %
i forhold til 2009). Forpligtelsesbevillingerne udgør 1,18 % af EU's bruttonationalindkomst, og be-
talingsbevillingerne svarer til 1,04 %.
Kommissionen satte fokus på økonomisk genopretning i udgifterne for 2010, idet den største andel
af midlerne (45 %) går til vækst- og beskæftigelsesforanstaltninger som bidrag til genopretning af
konkurrenceevnen i hele EU. Den foreslår desuden en forøgelse af midlerne til større programmer
relateret til forsknings- og energipolitik med mere end 12 % og en forhøjelse af de beløb, der tilde-
les økonomisk og social samhørighed.
9400/09 (Presse 112)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0014.png
5.V.2009
EVE TUELT
Rådet noterede sig de fremskridt, der var sket i følgende spørgsmål vedrørende finansielle tjeneste-
ydelser:
Solvenskrav til forsikringsvirksomheder
(udkast
til "Solvens II"-direktiv)
Kreditvurderingsbureauer
(udkast til forordning)
Elektroniske penge
(udkast til direktiv)
Grænseoverskridende betalinger i EU
(udkast til forordning)
Formandskabet er i alle fire spørgsmål nået til enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehand-
lingen, hvilket giver mulighed for vedtagelse i Rådet på en kommende samling efter den endelige
udformning af teksterne.
9400/09 (Presse 112)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0015.png
5.V.2009
MØDER I TILSLUT I G TIL SAMLI GE I RÅDET
Følgende møder blev afholdt i tilslutning til samlingen i Rådet:
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i Eurogruppens møde den 4. maj.
Ministerdialog med EU-kandidatlandene
Ministrene havde deres årlige dialog om den økonomiske politik med finansministrene og repræsen-
tanter for centralbankerne i EU-kandidatlandene Tyrkiet, Kroatien og Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene forberedelserne af det sociale trojkatopmøde om beskæftigel-
se
1
, der afholdes den 7. maj. i Prag, og de godkendte et bidrag om de økonomiske aspekter, som
skal fremsendes til formanden for Det Europæiske Råd.
De drøftede endvidere arbejdet med at styrke reguleringen af og tilsynet med de finansielle institu-
tioner baseret på henstillingerne fra den refleksionsgruppe på højt plan, der har Jacques de Larosière
som formand
2
, som forberedelse til mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. juni. Rådet forbereder
dette punkt til Det Europæiske Råd på samlingen den 9. juni.
1
2
Formandskabstrojka (premierministre og beskæftigelsesministre), Kommissionen, arbejdsmarkedsparterne i
Europa og platformen for europæiske ngo'er på det sociale område.
Tidligere administrerende direktør for Den Internationale Valutafond..
9400/09 (Presse 112)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0016.png
5.V.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMI OG FI A S
edsatte momssatser
Rådet vedtog et direktiv, der på permanent basis tillader valgfri anvendelse af nedsatte momssatser
for visse arbejdskraftintensive lokale ydelser, herunder restaurationsydelser, hvor der ikke er risiko
for illoyal konkurrence mellem tjenesteudbydere i forskellige medlemsstater.
Vedtagelsen af direktivet følger den politiske enighed, der blev opnået på samlingen i Rådet den
10. marts. Den valgfrie anvendelse af nedsatte momssatser i visse sektorer er en af de foranstaltnin-
ger, der nævnes i den økonomiske genopretningsplan, som Det Europæiske Råd godkendte i de-
cember.
EU-bestemmelserne om momssatser findes i direktiv 2006/112/EF og kræver, at medlemsstaterne
anvender en standardsats på mindst 15 % på de fleste varer og tjenesteydelser. Medlemsstaterne har
imidlertid tilladelse til at anvende en eller to nedsatte momssatser på et begrænset antal leveringer.
Når der er givet tilladelse til en nedsat sats, skal denne beløbe sig til mindst 5 % af værdien af leve-
ringen.
De nuværende bestemmelser er resultatet af en række initiativer i årenes løb, bl.a. afgørelsen fra
1992 om harmonisering af momssatserne som led i EU's indre marked, en afgørelse fra 2000 om
tilladelse til nedsatte momssatser på arbejdskraftintensive lokale ydelser med henblik på at stimule-
re beskæftigelsen og de undtagelser, der i 2004 blev givet til de nye medlemsstater.
Hidtil har det kun været tilladt at anvende nedsatte satser på arbejdskraftintensive lokale ydelser
midlertidigt.
I henhold til det direktiv, Rådet vedtog, kan de medlemsstater, der ønsker det, permanent anvende
nedsatte momssatser på:
9400/09 (Presse 112)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.V.2009
følgende arbejdskraftintensive lokale ydelser:
småreparationer af cykler, sko og lædervarer, beklædningsgenstande og linned (her-
under reparation og ændring)
vinduespudsning og rengøring i private husholdninger
pleje i hjemmet, f.eks. hjemmehjælp og pleje af børn, ældre, syge eller handicappede
frisørvirksomhed
reparation og renovering af private boliger, bortset fra materialer, som udgør en be-
tydelig del af værdien af den leverede ydelse
restaurations- og cateringydelser
bøger (i alle fysiske medier).
Desuden kan Portugal anvende en nedsat momssats på broafgifter i Lissabonområdet, Cypern kan
anvende en nedsat momssats på levering af flaskegas, og Malta kan opretholde en nulsats for moms
for leveringer af fødevarer og farmaceutiske produkter.
Direktivet træder i kraft den første dag i måneden efter offentliggørelsen i EU-Tidende.
Momsfravigelse til Det Forenede Kongerige
I overensstemmelse med den politiske aftale, der blev indgået på samlingen den 10. marts, vedtog
Rådet en beslutning om at forlænge en fravigelse til Det Forenede Kongerige for så vidt angår beta-
ling af merværdiafgift (moms) på visse former for kostbart elektronisk udstyr indtil den
30. april 2011.
9400/09 (Presse 112)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0018.png
5.V.2009
Hensigten med foranstaltningen er stoppe visse former for momssvig, navnlig såkaldte karruselsy-
stemer, hvor varerne handles flere gange af forskellige leverandører, uden at der betales moms til
skattemyndighederne.
Fravigelsen finder anvendelse på leverancer af mobiltelefoner og integrerede kredsløbsanordninger,
såfremt det afgiftspligtige beløb er lig med eller højere end 5 000 GBP. Ved at anvende "reverse
charge"-princippet sørger fravigelsen for, at momsbetalingspligten flyttes fra leverandøren (som det
normalt kræves i EU-bestemmelserne) til den afgiftspligtige enhed, til hvem varerne leveres.
Fem år efter EU's udvidelse -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"I anledning af femåret for den senere tids største udvidelse HILSER Rådet Kommissionens rapport
med titlen "Fem år i et udvidet EU: Økonomiske resultater og udfordringer" VELKOMMEN og til-
slutter sig den samlede vurdering heri.
Udvidelsen har medført økonomisk vækst og øget velstand
Økofinrådet UNDERSTREGER, at denne EU-udvidelse ikke blot var et historisk skridt hen imod
samlingen af et Europa, der længe havde været delt, men også en succes fra et økonomisk syns-
punkt, der indebar en vind-vind-situation for hele EU. Udvidelsen har ført til betydelige forbedrin-
ger i levestandarden og en øget økonomisk vækst, der har nydt godt af bedre handels-, investerings-
og beskæftigelsesmuligheder, samt en stærkere finansiel integration. Økofinrådet
UNDERSTREGER, at udvidelsen har bidraget til, at EU's økonomi som helhed er blevet bedre i
stand til at klare udfordringerne i forbindelse med den nuværende økonomiske og finansielle krise
og globaliseringen.
Der er sket en bemærkelsesværdig økonomisk integration og en reel konvergens i de lande, der er
tiltrådt i de seneste år. Økofinrådet ERKENDER derfor, at det ikke længere giver mening at tale om
"gamle" og "nye" medlemsstater.
9400/09 (Presse 112)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0019.png
5.V.2009
Der skal gøres mere for at udnytte fordelene ved det udvidede EU fuldt ud
Økofinrådet UNDERSTREGER, at den nuværende finansielle og økonomiske krise har bekræftet,
at sunde makroøkonomiske politikker og strukturpolitikker er af afgørende betydning. De centrale
aspekter omfatter en passende udformning af institutionerne på nationalt plan, herunder sunde fi-
nanspolitiske rammer, samt gennemførelse af de gældende EU-politikker, der bl.a. omfatter det in-
dre marked, stabilitets- og vækstpagten og Lissabonstrategien. Desuden har udvidelsen fremhævet
finanssektorens rolle i konvergensprocessen og behovet for et større grænseoverskridende samar-
bejde om finanstilsyn og for en bedre overvågning af de makrofinansielle risici for at forebygge en
ophobning af svagheder. Ophobningen af væsentlige ubalancer og grundlæggende svagheder, der er
knyttet til udlandsgæld, vedvarende store budgetunderskud og manglende holdbarhed eller vedva-
rende underskud på betalingsbalancens løbende poster har medført større følsomhed over for ude-
frakommende chok. Mere generelt har resultaterne ikke været ensartede og lige holdbare i alle lan-
de. I den henseende UNDERSTREGER Økofinrådet, at de nationale politikker og gennemførelsen
af EU-politikkerne og deres tilsynselementer skal styrkes yderligere, at strukturreformindsatsen i
overensstemmelse med Lissabonstrategien skal øges, at finanstilsynet skal forbedres, og at den mul-
tilaterale overvågning og den økonomiske koordinering på EU-plan skal gøres mere effektiv.
Desuden FREMHÆVER Økofinrådet, at reformer i henhold til Lissabondagsordenen er afgørende
med henblik på at understøtte det økonomiske opsving, øge modstandskraften og til fulde udnytte
det udvidede indre markeds potentiale. Der bør tages fat på de sidste hindringer på det indre mar-
ked, og protektionistiske tendenser skal afvises."
SAMHØRIGHEDSPOLITIKKE
Lettere adgang til Den Europæiske Socialfond
Rådet vedtog en forordning, som vil gøre det lettere at få adgang til tilskud, der medfinansieres af
Den Europæiske Socialfond (ESF), for at dæmpe de sociale virkninger af den finansielle krise
(3618/09).
Hovedsigtet med den nye forordning er at gøre styringen og forvaltningen af og kontrollen med
ESF's operationer lettere ved at forenkle begrundelsen for indirekte omkostninger (dvs. omkostnin-
ger, der ikke har direkte forbindelse til projektet, men som er nødvendige for gennemførelsen, f.eks.
omkostninger til telefon og elektricitet) og begrænse arbejdsbyrden og mængden af bilag, der er
nødvendige for at begrunde udgiften.
9400/09 (Presse 112)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0020.png
5.V.2009
I overensstemmelse med henstillingerne fra Den Europæiske Revisionsret
1
, og efter at der var opnå-
et enighed med Europa-Parlamentet under førstebehandlingen, besluttede Rådet at udvide anvendel-
sesområdet for ESF-forordningen til at omfatte yderligere tre former for støtteberettigede udgifter:
de indirekte omkostninger angivet efter en standardsats på op til 20 % af en operations di-
rekte omkostninger
omkostninger efter en standardsats beregnet på grundlag af standardskalaer for enhedsom-
kostninger fastlagt af medlemsstaterne
faste beløb til dækning af alle eller dele af omkostningerne ved operationen inden for et
loft på 50 000 EUR.
I øjeblikket godtgøres ESF-udgifter efter princippet om "faktiske omkostninger". Dette indebærer,
at et tilskud på 1 EUR skal modsvares af mindst 1 EUR i berettigede betalte udgifter. Berettigelsen
af udgifter baseres på fakturaer eller andre regnskabsdokumenter, hvoraf det fremgår, hvad der reelt
er sket; der kan let blive tale om hundreder af dokumenter. Desuden skal alle bilag opbevares i tre
år efter afslutningen af programmet.
De nye bestemmelser, der er del af genopretningsplanen
2
, finder anvendelse med tilbagevirkende
kraft fra den 1. august 2006.
Investeringer i energieffektivitet og vedvarende energi i boliger
Rådet vedtog en forordning, der gør ordninger vedrørende forbedring af energieffektiviteten og
vedvarende energi berettigede til støtte fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) i
alle medlemsstaterne, efter at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet under førstebehand-
lingen (3619/09). Den nye forordning, der er et led i den europæiske økonomiske genopretnings-
plan
3
, giver også lettere adgang til tilskud, der samfinansieres af EFRU.
1
2
3
I årsberetningen fra 2007 (http://eca.europa.eu/portal/pls/portal/docs/1/1569525.PDF).
De andre to dele i forbindelse med samhørighedspolitikken tager sigte på at fremskynde ud-
betalingerne fra EU's strukturfonde
(8585/09)
og en øget støtte til investeringer i energief-
fektivitet og vedvarende energi i boliger (9467/09).
De to andre dele i forbindelse med samhørighedspolitikken tager sigte på at fremskynde ud-
betalingerne fra EU's strukturfonde
(8585/09)
og fremme adgangen til tilskud, der er samfi-
nansieret af Den Europæiske Socialfond (ESF) (9456/09).
9400/09 (Presse 112)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0021.png
5.V.2009
Hovedsigtet med den nye forordning er at øge andelen af energieffektive investeringer og gøre sty-
ringen og forvaltningen af og kontrollen med EFRU's operationer lettere ved at forenkle begrundel-
sen for indirekte omkostninger (dvs. omkostninger, der ikke har direkte forbindelse til projektet,
men som er nødvendige for gennemførelsen, f.eks. omkostninger til telefon og elektricitet) og be-
grænse arbejdsbyrden og mængden af bilag, der er nødvendige for at begrunde udgiften.
Den nye forordningen fastsætter, at udgifter til forbedringer af energieffektiviteten og til anvendelse
af vedvarende energi i eksisterende boliger er støtteberettigede op til et beløb på 4 % af den samlede
EFRU-støtte (dvs. i alt op til 8 mia. EUR). I øjeblikket yder EFRU kun støtte til interventioner i bo-
ligsektoren, herunder energieffektivitet, i de 12 medlemsstater, der er tiltrådt EU siden den
1. maj 2004, op til et beløb på 2 % af den samlede EFRU-støtte.
I overensstemmelse med henstillinger fra Den Europæiske Revisionsret
1
udvider forordningen an-
vendelsesområdet for EFRU-forordningen til at omfatte yderligere tre former for støtteberettigede
udgifter:
de indirekte omkostninger angivet efter en standardsats på op til 20 % af en operations di-
rekte omkostninger
omkostninger efter en standardsats beregnet på grundlag standardskalaer for enhedsom-
kostninger fastlagt af medlemsstaterne
faste beløb til dækning af alle eller dele af omkostningerne ved operationen inden for et
loft på 50 000 EUR.
I øjeblikket godtgøres EFRU-udgifter efter princippet om "faktiske omkostninger". Dette indebærer,
at et tilskud på 1 EUR skal modsvares af mindst 1 EUR i berettigede betalte udgifter. Berettigelsen
af udgifter baseres på fakturaer og andre regnskabsdokumenter, hvoraf det fremgår, hvad der reelt
er sket; der kan let blive tale om hundreder af dokumenter. Desuden skal alle bilag opbevares i tre
år efter afslutningen af programmet.
De nye bestemmelser om lettere adgang til tilskud, der er samfinansieret af EFRU, finder anvendel-
se med tilbagevirkende kraft fra den 1. august 2006, og forbedringerne af investeringer i energief-
fektivitet og vedvarende energi i boliger træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i Den
Europæiske Unions Tidende.
1
I årsberetningen fra 2007 (http://eca.europa.eu/portal/pls/portal/docs/1/1569525.PDF).
21
9400/09 (Presse 112)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0022.png
5.V.2009
EKSTER E FORBI DELSER
Latinamerika - Ministermøder
Rådet noterede sig forberedelserne af de seks biregionale ministermøder, der skal holdes i Prag:
ministermødet mellem EU og Riogruppen: 13.–14. maj
Associeringsrådet EU-Chile: 13. maj
Det Fælles Råd EU-Mexico: 14. maj
ministermødet mellem EU og Det Andinske Fællesskab: 14. maj
ministermødet mellem EU og Mercosur: 14. maj
ministermødet mellem EU og Mellemamerika: 14. maj.
UDVIKLI GSPOLITIK
EU/SADC-landene - Økonomisk partnerskabsaftale
Rådet vedtog en afgørelse, der godkender undertegnelsen og den midlertidige anvendelse af en fore-
løbig aftale med henblik på en økonomisk partnerskabsaftale med følgende lande i Southern Afri-
can Development Community: Botswana, Lesotho, Mozambique, Namibia og Swaziland
(14062/08).
9400/09 (Presse 112)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0023.png
5.V.2009
Målene med denne aftale er:
at bidrage til at mindske og med tiden udrydde fattigdom gennem indgåelse af et
handelspartnerskab, som er foreneligt med målet om bæredygtig udvikling, FN's mil-
lenniumudviklingsmål og AVS-EF-partnerskabsaftalen
at fremme regional integration, økonomisk samarbejde og god regeringsførelse ved
på regionalt plan at oprette og gennemføre effektive, forudsigelige og gennemsigtige
lovgivningsmæssige rammer for handel og investering mellem parterne og mellem
SADC-ØPA-landene
at fremme SADC-ØPA-landenes gradvise integration i verdensøkonomien i overens-
stemmelse med deres samfundsmodel og prioriteringer på udviklingsområdet.
HA DELSPOLITIK
Produkter med dobbelt anvendelse
Rådet vedtog en forordning om en fællesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel, mæg-
lervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse (7815/09,
7815/09
COR 1).
Forordningen, der erstatter forordning (EF) nr. 1334/2000, tager sigte på at styrke og forbedre EU's
ordning for kontrol med udførslen af produkter med dobbelt anvendelse. Den tager hensyn til hen-
stillingerne fra peer review-processen i 2004 vedrørende samtlige medlemsstaters og tiltrædelses-
landes eksportkontrolordninger og resultaterne af en efterfølgende konsekvensvurdering samt EU's
forpligtelser i henhold til FN's Sikkerhedsråds resolution 1540, der blev vedtaget i 2004.
Antidumping - Tråde og strenge - Kina
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse for-
og efterspændte tråde og strenge af ulegeret stål (PSC-tråde og -strenge) med oprindelse i Kina og
om endelig opkrævning af den midlertidige told
(8684/09).
9400/09 (Presse 112)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0024.png
5.V.2009
TRA SPORT
EU-Mexico - Lufttrafikaftale
Rådet vedtog en afgørelse, der godkender undertegnelsen af en aftale med Mexico om visse aspek-
ter af lufttrafik.
Aftalen er et resultat af de forhandlinger, der er ført efter et mandat fra Rådet i 2003, som bemyndi-
ger Kommissionen til at føre forhandlinger med et hvilket som helst tredjeland med henblik på at
bringe medlemsstaternes bilaterale luftfartsaftaler med det pågældende land i overensstemmelse
med fællesskabslovgivningen.
DET I DRE MARKED
System for godkendelse af motorkøretøjer
Rådet vedtog en afgørelse med henblik på Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af regulativ 61
fra De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (UNECE) om ensartede bestem-
melser for godkendelse af erhvervskøretøjer for så vidt angår udragende dele foran bagpanelet på
førerhuse
(7240/09).
De ensartede forskrifter i regulativ 61 fra UNECE tilsigter at fjerne tekniske hindringer for samhan-
delen med motorkøretøjer og opnå en høj grad af sikkerhed og beskyttelse ved anvendelse af sådan-
ne køretøjer. Regulativet integreres i EU-lovgivningen om systemet for godkendelse af motorkøre-
tøjer.
FORBRUGERBESKYTTELSE
Samarbejdsaftale mellem EU og USA
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
USA med henblik på en samarbejdsaftale om håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse.
9400/09 (Presse 112)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453727_0025.png
5.V.2009
LA DBRUG
Enklere procedurer på veterinærområdet og det zootekniske område
Rådet vedtog en beslutning om forenkling af procedurerne for udarbejdelse af lister og offentliggø-
relse af oplysninger på veterinærområdet og det zootekniske område (7761/09).
9400/09 (Presse 112)
25
DA