Europaudvalget 2008-09
2942+2943 - almindelig anl.
Offentligt
1453730_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
10009/09 (Presse 137)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2943. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
Eksterne forbindelser
Bruxelles, den 18-19. maj 2009
Formand
Jan Kohout
Den Tjekkiske Republiks vicepremierminister og udenrigs-
minister
Martin Barták
Den Tjekkiske Republiks vicepremierminister og forsvars-
minister
*
Nogle punkter vedrørende eksterne forbindelser blev vedtaget uden debat på 2942. samling i
Rådet (almindelige anliggender) (10008/09).
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9548 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10009/09 (Presse 137)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0002.png
18-19.V.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Da kampene blev bragt til ende i
Sri Lanka
gentog Rådet sin opfordring til Sri Lankas regering om
snarest at indlede en samlet politisk proces. Det opfordrede regeringen og LTTE til at træffe alle
nødvendige foranstaltninger for at undgå yderligere tab af menneskeliv og opfordrede til, at de på-
ståede overtrædelser af disse love efterforskes gennem en uafhængig undersøgelse
Rådet foretog den halvårlige gennemgang af udviklingen og projekterne inden for
den europæiske
sikkerheds- og forsvarspolitik
under tilstedeværelse af forsvarsministrene. Det
-
så med tilfredshed på de fremskridt, der er gjort i det forberedende arbejde med henblik på
en eventuel udvikling af operation Althea i Bosnien-Hercegovina til en ikke-udøvende kapa-
citetsopbyggende uddannelsesoperation uden at foregribe en politisk afgørelse om dette
spørgsmål;
hilste erklæringen om fuld operationel kapacitet for EU-retsstatsmissionen i Kosovo
(EULEX Kosovo) af 6.april 2009 velkommen og roste missionens bestræbelser på at sikre
en vellykket deployering af alle komponenter i hele Kosovo;
udtrykte anerkendelse af de hidtidige resultater af Atalanta, navnlig beskyttelsen af skibe
under Verdensfødevareprogrammet, som transporterer fødevarehjælp til Somalias fordrev-
ne befolkninger, dens bidrag til at beskytte sårbare skibe, som sejler i Adenbugten og ud for
Somalias kyst, og dens bidrag til at afskrække, forebygge og bringe piratvirksomhed og
væbnede røverier ud for Somalias kyst til ophør;
Efter den vellykkede og rettidige overdragelse af myndighed mellem EUFOR Tchad/RCA og
MI URCAT den 15.marts 2009 udtrykte Rådet tilfredshed med, at EUFOR's mandat var
blevet opfyldt, og fremhævede det eksemplariske samarbejde på alle niveauer mellem EU og
F ;
besluttede at forlænge missionen EU SSR GUI EA-BISSAU i seks måneder, dvs. indtil slut-
ningen af november 2009;
så med tilfredshed på de seneste fremskridt i forbindelse med kapaciteter og medlemsstater-
nes tilsagn om kampgruppepakker;
udtrykte tilfredshed med de fremskridt, der var gjort med gennemførelsen af EDA's (Det
Europæiske Forsvarsagenturs) strategiske ramme samt udarbejdelsen af specifikke samar-
bejdsprojekter som f.eks. forbedring af disponibiliteten af helikoptere eller MUSIS (multina-
tionalt rumbaseret billeddannende system).
-
-
-
-
-
-
Udviklingsministrene holdt deres halvårlige møde i Rådet. De vedtog konklusioner, hvori de under-
stregede, at EU vil overholde sine forpligtelser med hensyn til
udviklingsstøtte
uanset opbremsnin-
gen i den internationale økonomi.
Rådet noterede sig de sidste forberedelser af
topmødet mellem EU og Rusland,
der afholdes den
21.-22. maj 2009 i Khabarovsk, Rusland.
10009/09 (Presse 137)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0003.png
18-19.V.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORBEREDELSERNE AF TOPMØDET MELLEM EU OG RUSLAND........................................8
REPUBLIKKEN MOLDOVA.............................................................................................................9
SRI LANKA -
Rådets konklusioner...................................................................................................10
BOSNIEN-HERCEGOVINA, HERUNDER OPERATION EUFOR ALTHEA..............................12
SOMALIA, HERUNDER OPERATION EU NAVFOR ATALANTA -
Rådets konklusioner........13
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK -
Rådets konklusioner..........................15
IRAN ..................................................................................................................................................29
GEORGIEN........................................................................................................................................29
BURMA/MYANMAR.......................................................................................................................29
UDVIKLINGSSAMARBEJDE .........................................................................................................30
Støtte til udviklingslandene til at håndtere den globale krise -
Rådets konklusioner.........................30
Økonomiske samarbejdsaftaler ..........................................................................................................31
Støtte til demokratisk regeringsførelse - Mod en bedre EU-ramme -
Rådets konklusioner...............31
Adgang til bæredygtige energikilder på lokalt plan i udviklingslandene -
Rådets konklusioner.......32
EU-strategi til støtte for katastroferisikoreduktion i udviklingslandene -
Rådets konklusioner
........32
EVENTUELT.....................................................................................................................................33
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING ...................................................................................33
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
10009/09 (Presse 137)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ingen
10009/09 (Presse 137)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0005.png
18-19.V.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Karel DE GUCHT
Pieter DE CREM
Charles MICHEL
Olivier CHASTEL
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Minister for udviklingssamarbejde
Statssekretær for udenrigsanliggender, med ansvar for
forberedelsen af EU-formandskabet under udenrigsmini-
steren
Viceforsvarsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Vicepremierminister og forsvarsminister
Minister med ansvar for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Viceminister for Europaspørgsmål
Forbundsforsvarsminister
Forbundsminister for økonomisk samarbejde og udvikling
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Viceminister, Taoiseachs kontor og Udenrigsministeriet,
med særligt ansvar for Europaspørgsmål
Viceminister, Udenrigsministeriet, med særligt ansvar for
udviklingssamarbejde
Forsvarsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Udenrigsminister og minister for udviklingssamarbejde
Forsvarsminister
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Statssekretær for internationalt samarbejde
Statssekretær med ansvar for Europaspørgsmål
Statssekretær med ansvar for forsvarsspørgsmål og krigs-
veteraner
Statssekretær med ansvar for udviklingssamarbejde og
fransktalende områder
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Statssekretær for forsvarsspørgsmål
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Bulgarien:
Ivan Gavrilov IVANOV
Den Tjekkiske Republik:
Jan KOHOUT
Martin BARTÁK
Štefan FÜLE
Danmark:
Per Stig MØLLER
Tyskland:
Frank-Walter STEINMEIER
Günter GLOSER
Josef Franz JUNG
Heidemarie WIECZOREK-ZEUL
Estland:
Urmas PAET
Jaak AAVIKSOO
Irland:
Dick ROCHE
Peter POWER
Grækenland:
Evangelos - Vassilios MEIMARAKIS
Ioannis VALINAKIS
Miltiadis VARVITSIOTIS
Spanien:
Miguel Ángel MORATINOS CUYAUBÉ
Carme CHACÓN PIQUERAS
Diego LÓPEZ GARRIDO
Soraya RODRÍGUEZ
Frankrig:
Bruno LE MAIRE
Jean-Marie BOCKEL
Alain JOYANDET
Italien:
Enzo SCOTTI
Giuseppe COSSIGA
Cypern:
Marcos ΚΥPRIANOU
Costas PAPACOSTAS
10009/09 (Presse 137)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0006.png
18-19.V.2009
Letland:
Māris RIEKSTI Š
Imants Viesturs LIE IS
Litauen:
Vygaudas UŠACKAS
Rasa JUKNEVIČIEN
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Jean-Louis SCHILTZ
Ungarn:
Péter BALÁZS
József BALI
Malta:
John INGUANEZ
ederlandene:
Maxime VERHAGEN
Eimert van MIDDELKOOP
Frans TIMMERMANS
Bert KOENDERS
Østrig:
Michael SPINDELEGGER
Norbert DARABOS
Polen:
Radosław SIKORSKI
Bogdan KLICH
Mikołaj DOWGIELEWICZ
Portugal:
Luis AMADO
Teresa RIBEIRO
Rumænien:
Bogdan MAZURU
Viorel OANCEA
Doru Romulus COSTEA
Slovenien:
Samuel �½BOGAR
Ljubica JELUŠIČ
Slovakiet:
Miroslav LAJČÁK
Daniel DUCHOŇ
Finland:
Alexander STUBB
Jyri HÄKÄMIES
Astrid THORS
Paavo VÄYRYNEN
Sverige:
Carl BILDT
Sten TOLGFORS
Cecilia MALMSTRÖM
Gunilla CARLSSON
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicepremierminister samt udenrigs- og
indvandringsminister
Minister for udviklingssamarbejde og humanitær bistand,
kommunikationsminister samt forsvarsministe
Udenrigsminister
Statssekretær, Forsvarsministeriet
Politisk generaldirektør
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Europaminister
Minister for udviklingssamarbejde
Forbundsminister for europæiske og internationale
spørgsmål
Forbundsforsvars- og forbundssportsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Statssekretær, Kontoret for Udvalget for Europæisk Inte-
gration
Ministro de Estado, udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær og chef for Afdelingen for Forsvars- og
Planlægningspolitik, Forsvarsministeriet
Statssekretær for globale anliggender
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Statssekretær, Forsvarsministeriet
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Migrations- og Europaminister
Minister for udenrigshandel og udvikling
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Europaminister
Minister for udviklingsbistand
10009/09 (Presse 137)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0007.png
18-19.V.2009
Det Forenede Kongerige:
David MILIBAND
Gareth THOMAS
Baroness TAYLOR
Udenrigs- og Commonwealthminister
Viceminister for handel, investering og forbrugerspørgsmå
Statssekretær for internationalt forsvar og international
sikkerhed
Kommissionen:
Benita FERRERO-WALDNER
Louis MICHEL
Catherine ASHTON
Medlem
Medlem
Medlem
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående repræsentant for FUSP
10009/09 (Presse 137)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0008.png
18-19.V.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORBEREDELSER E AF TOPMØDET MELLEM EU OG RUSLA D
Rådet drøftede forberedelserne af topmødet mellem EU og Rusland, der skal afholdes den
21.-22. maj 2009 i Khabarovsk, Rusland.
Det noterede sig en forberedende note fra formandskabet, Kommissionen og Rådets sekretariat.
Topmødet vil fokusere på den globale finansielle og økonomiske krise og på nødvendigheden af, at
EU og Rusland koordinerer deres reaktioner og modstå protektionistiske foranstaltninger. Derud-
over vil topmødet gøre status over forholdet mellem EU og Rusland med fokus på nøglespørgsmål
dækket i "de fire fælles rum" som f.eks. handelsspørgsmål og tiltrædelse af WTO, investeringer,
energi, klimaændringer, visumregler, retsstatsprincippet og menneskerettighederne samt fremskridt
i forhandlingerne om den nye rammeaftale med Rusland.
Med hensyn til regionale og internationale spørgsmål vil de omfatte Georgien, Republikken
Moldova, Iran, Mellemøsten og Afghanistan/Pakistan samt spørgsmålet om europæisk sikkerhed.
10009/09 (Presse 137)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0009.png
18-19.V.2009
REPUBLIKKE MOLDOVA
Rådet drøftede den aktuelle politiske krise i Republikken Moldova og EU's bestræbelser på at stabi-
lisere situationen, herunder fremme af demokratiske regler og principper.
Efter drøftelserne konkluderede formandskabet, at
der var behov for en politisk dialog mellem det regerende parti og oppositionen med hen-
blik på at forhandle en levedygtig løsning på den politiske krise i Moldova
en uafhængig og gennemsigtig undersøgelse af overtrædelserne af menneskerettighederne
og begivenhederne den 7. april var af stor betydning. Det udtrykte fuld støtte til Europarå-
dets arbejde i den forbindelse
der var behov for en hurtig normalisering af Republikken Moldovas forbindelser over for
Rumænien
EU har indtaget en ledende rolle med hensyn til at prøve at indlede en politisk proces mellem rege-
ringen og oppositionen med henblik på at forhandle en levedygtig løsning på den krise, der fulgte
parlamentsvalget den 5. april. 2009. Den Tjekkiske Republiks premierminister besøgte Chisinau
den 22. april, og han blev efterfulgt af den højtstående repræsentant Javier Solana den 24. april.
10009/09 (Presse 137)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0010.png
18-19.V.2009
SRI LA KA -
Rådets konklusioner
Rådet havde en udveksling af synspunkter om den seneste udvikling i Sri Lanka og vedtog følgende
konklusioner:
"1.
Rådet har fulgt begivenhederne de seneste 48 timer og er rystet over tabet af uskyldiges liv
som resultat af konflikten og over det store antal af dræbte, herunder børn, efter de seneste
voldsomme kampe i det nordlige Sri Lanka.
Nu, hvor kampene nærmer sig deres afslutning, gentager EU sin opfordring til Sri Lankas
regering om snarest at indlede en samlet politisk proces. Det opfordrer derfor Sri Lankas
præsident til at skitsere en klar proces i retning af en fuldstændig politisk løsning, der omfat-
ter alle og bygger på samtykke, lighed og retsstatsprincippet. Langsigtet sikkerhed, postkon-
fliktgenopbygning og velstand i Sri Lanka kan kun opnås gennem en sådan proces, hvis der
skal findes en løsning på alle Sri Lankas samfundsgruppers legitime betænkeligheder. EU
forventer, at alle parter omgående forpligter sig, og er rede til at støtte denne proces.
EU opfordrer den sri lankanske regering og LTTE til at træffe alle nødvendige foranstaltnin-
ger for at undgå yderligere tab af menneskeliv, idet det hilser forlydender om, at et betyde-
ligt antal civile er sluppet ud af kampområdet, velkommen. EU gentager, at samtlige parter i
en konflikt fuldt ud skal overholde deres forpligtelser i henhold til den humanitære folkeret
og den internationale lovgivning på menneskerettighedsområdet. EU opfordrer til, at de på-
ståede overtrædelser af disse love efterforskes gennem en uafhængig undersøgelse. De an-
svarlige skal bringes for en domstol.
EU anerkender de skridt, Sri Lankas regering allerede har taget, for at løse den humanitære
situation for dem, der befinder sig i lejre for internt fordrevne (IDP), men der er fortsat væ-
sentlige hindringer. Det må sikres, at lejrene har civil karakter, og at de internt fordrevne frit
kan bevæge sig rundt og snarest vende hjem. Fuld og uhindret adgang til alle IDP'er skal ga-
ranteres, og de nuværende restriktioner for de humanitære hjælpeorganisationers arbejde,
bl.a. visum- og checkpointproblemer, bør fjernes. EU opfordrer den sri lankanske regering
til at lade ICRC spille en overvågningsrolle og udveksle lister over personer, regeringen har
godkendt, i forbindelse med, at de forlader konfliktområdet.
EU opfordrer Sri Lankas regering til omgående at tage alle nødvendige skridt fra at lette
evakueringen af de civile og sørge for, at de kan få den hastende humanitære bistand, i over-
ensstemmelse med dens forpligtelse til at beskytte alle under dens jurisdiktion. EU under-
streger, at terrorbekæmpelse skal ske under fuld overholdelse af retsstatsprincippet og men-
neskerettighederne.
2.
3.
4.
5.
10009/09 (Presse 137)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
6.
EU hilser FN's Sikkerhedsråds presseerklæring af 13. maj velkommen og støtter fortsat FN's
bestræbelser på at hjælpe med at lette situationen i Sri Lanka. Det støtter, at generalsekretæ-
ren snarest besøger landet. EU opfordrer kraftigt Sri Lankas regering til at samarbejde fuldt
ud med FN om at løse den humanitære krise.
EU fordømmer LTTE, der er en terrororganisation, især på grund af dens anvendelse af
civile som menneskelige skjolde og tvangsrekruttering af civile. EU opfordrer LTTE til at
nedlægge våbnene og en gang for alle afstå fra terrorisme og vold.
EU udtrykker dyb bekymring over menneskerettighedssituationen og finder det afgørende,
at mediefriheden overholdes. Det hilser det arbejde, FN's særlige rapportører udfører, vel-
kommen, og tilslutter sig deres opfordring om en nøje overvågning af udviklingen. EU op-
fordrer fortsat FN's Menneskerettighedsråd til at træffe de nødvendige foranstaltninger.
Rådet vil følge situationen i Sri Lanka, herunder de humanitære aspekter, på tæt hold og
vende tilbage til spørgsmålet, hvis det bliver nødvendigt."
7.
8.
9.
10009/09 (Presse 137)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0012.png
18-19.V.2009
BOS IE -HERCEGOVI A, HERU DER OPERATIO EUFOR ALTHEA
På en fælles samling mellem udenrigs- og forsvarsministrene vurderede Rådet det politiske miljø og
sikkerhedssituationen i Bosnien-Hercegovina (BiH). Det besluttede at fortsætte med at følge den
politiske udvikling i BiH.
Rådet vurderede også operation ALTHEA og dens bidrag til et sikkert miljø i BiH.
Den højtstående repræsentant Javier Solana oplyste, at han ville rejse til Bosnien-Hercegovina den
19. maj 2009 sammen med Joseph R. Biden, De Forenede Staters vicepræsident, for på ny at give
udtryk for EU's og USA's fælles mål i Bosnien-Hercegovina.
10009/09 (Presse 137)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0013.png
18-19.V.2009
SOMALIA, HERU DER OPERATIO EU AVFOR ATALA TA -
Rådets konklusioner
På en fælles samling mellem udenrigs- og forsvarsministrene drøftede Rådet situationen i Somalia
og EU's flådeoperation imod piratvirksomhed EU NAVFOR – Operation Atalanta.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet fordømmer den seneste tids kamphandlinger i Mogadishu, der var rettet mod de føde-
rale overgangsinstitutioner og Djiboutifredsprocessen. Rådet opfordrer til en øjeblikkelig
indstilling af fjendtlighederne for at undgå flere civile ofre og beklager de humanitære følger
af de seneste angreb.
Rådet ser med tilfredshed på de skridt, som de nye føderale overgangsinstitutioner har taget
til at konsolidere den inklusive politiske proces i overensstemmelse med Djiboutifredspro-
cessen i retning af en vellykket og rettidig færdiggørelse af det føderale overgangscharter,
der skal føre til frie og retfærdige valg og en samlet løsning for Somalia. Rådet hilser det le-
derskab, som præsident Sheikh Sharif Sheikh Ahmed har udvist i forbindelse med disse be-
stræbelser, velkommen og opfordrer alle somaliere til at afstå fra vold og støtte den politiske
proces. Rådet understreger den vigtige rolle, som landene i regionen spiller, påskønner Den
Afrikanske Unions engagement og fremhæver betydningen af fortsat international koordine-
ring i Den Internationale Kontaktgruppe vedrørende Somalia under ledelse af FN's general-
sekretærs særlige repræsentant Ahmedou Ould Abdallah.
Rådet noterer sig, at stabile sikkerhedsforhold i Somalia er afgørende for opbygningen af
statslige institutioner, tilstrækkelig humanitær bistand, kickstart af genopbygningsindsatsen
og mindskelse af truslen fra piratvirksomhed. Det giver udtryk for sin påskønnelse over for
AU og de lande, der har sendt tropper til Amisom, for deres bidrag til stabiliseringen af situ-
ationen i Mogadishu. Rådet støtter den nye overgangsregerings ambition om at fokusere på
at udvikle og styrke den nationale kapacitet i sikkerhedssektoren. Sikkerhedssektoren bør stå
fast på retsstatsprincippet, respekten for menneskerettighederne og princippet om god rege-
ringsførelse og klare ansvarsforhold.
2.
3.
10009/09 (Presse 137)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
4.
Rådet er opmuntret over den enstemmige støtte fra det internationale samfund til Somalias
nye føderale overgangsinstitutioner, sådan som det kom til udtryk på den internationale kon-
ference om sikkerhed i Somalia for nylig, som FN's generalsekretær havde indkaldt til, og
som EU var vært for den 22.-23. april i Bruxelles. Rådet minder om det vægtige bidrag fra
EU til Amisom og til Somalias sikkerhedssektor, især politistyrken. Rådet understreger be-
tydningen af at opbygge den somaliske nationale sikkerhedsstyrke (NSF) snarest muligt. Det
hilser de store finansielle bidrag til NSF, som den internationale konference gav tilsagn om,
velkommen. Rådet opfordrer Generalsekretariatet for Rådet og Kommissionen til i samråd
med UNPOS og AU at undersøge, hvordan man kan bidrage yderligere til sikkerhedssekto-
ren, herunder NSF, til støtte for den føderale overgangsregerings strategi.
Rådet fremhæver på ny de gensidigt styrkende forbindelser mellem sikkerhed og udvikling.
Rådet minder om EU's bidrag til den internationale indsats for bekæmpelse af piratvirksom-
hed gennem EU NAVFOR Atalanta og understreger EU's fortsatte engagement, bl.a. med
levering af humanitær bistand samt genopbygning og udvikling. Rådet håber, at bestræbel-
serne på at demobilisere, afvæbne og reintegrere tidligere kombattanter snart kan begynde."
5.
10009/09 (Presse 137)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0015.png
18-19.V.2009
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK -
Rådets konklusioner
Som sædvanlig hver sjette måned havde Rådet en omfattende ESFP-drøftelse, som forsvarsmini-
strene deltog i.
Der blev sideløbende med samlingen i Rådet holdt et møde i styringskomitéen for Det Europæiske
Forsvarsagentur (EDA) under ledelse af den højtstående repræsentant, Javier Solana.
Forsvarsministrene drøftede ESFP-operationer og -missioner, kapaciteter, herunder kampgrupper,
og spørgsmål, der vedrører EDA.
Med hensyn til EU-operationer og -missioner drejede drøftelserne sig om:
militæroperation EUFOR Althea i Bosnien-Hercegovina
flådeoperation mod piratvirksomhed EU NAVFOR Somalia - Operation Atalanta
militæroperation EUFOR Tchad/RCA i det østlige Tchad og i den nordøstlige del af Den
Centralafrikanske Republik.
Under frokosten drøftede forsvarsministrene samarbejdet med partnere, især samarbejdet mellem
EU-FN og EU-NATO og forbindelserne med Den Afrikanske Union.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"I.
ESFP-OPERATIO ER OG -MISSIO ER
Sydkaukasus
EUMM Georgia
1.
Rådet så med tilfredshed på det arbejde, som missionen har gjort med at bidrage til stabili-
sering, normalisering og tillidsskabende foranstaltninger i Georgien. Rådet så også med til-
fredshed på EUMM's involvering i oprettelsen af en mekanisme til forebyggelse og af-
hjælpning af hændelser i operationsområdet. Det bekræftede på ny, at det ønsker, at missi-
onen skal fortsætte med at gennemføre sit mandat med samme engagement i de kommende
måneder i snævert samarbejde med andre internationale aktører på stedet. Rådet noterede
sig de erfaringer og henstillinger, der foreligger med hensyn til missionens planlægningsfa-
se.
10009/09 (Presse 137)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
Det vestlige Balkan
Operation Althea
2.
Rådet har foretaget en evaluering af operation Althea og har tilsluttet sig anbefalingerne i
den halvårlige rapport om denne operation fra generalsekretæren/den højtstående repræsen-
tant.
Rådet noterede sig, at sikkerhedssituationen i Bosnien-Hercegovina (BiH) på trods af den
vanskelige politiske kontekst fortsat er stabil. Rådet hilste styrkens positive bidrag til et sik-
kert miljø i BiH velkommen og tilføjede, at den EU-ledede styrke (EUFOR) fortsat skaber
tryghed og er parat til at reagere på eventuelle sikkerhedsproblemer i hele landet.
Rådet så med tilfredshed på de fremskridt, der er gjort i det forberedende arbejde med hen-
blik på en eventuel udvikling af operation Althea. Rådet godkendte i planlægningsøjemed
konceptet og den foreløbige opgørelse over behov med henblik på en eventuel udvikling af
operation Althea i retning af en ikke-udøvende kapacitetsopbyggende uddannelsesoperation
efter rådgivning og konklusioner fra Rådets relevante organer. Rådet bekræftede, at det lø-
bende vil tage dette planlægningsarbejde op til revision, så der kan træffes en afgørelse om
operationens fremtid, når de nødvendige betingelser er opfyldt. Rådet gentog, at godkendel-
sen af konceptet ikke foregriber en politisk afgørelse om en eventuel udvikling af operation
Althea, hvor der vil skulle tages hensyn til den politiske udvikling, herunder den fremtidige
rolle for EU's særlige repræsentant.
Sammenhæng i EU's indsats i BiH har stadig stor betydning og involverer samtlige EU-
aktører, inkl. Kommissionen og EU's missionschefer. Den øverstbefalende for EUFOR, EU's
særlige repræsentant og chefen for EUPM holder regelmæssigt samråd med hinanden forud
for hver aktion. EUFOR har også bibeholdt tætte arbejdsforbindelser, bl.a. vedrørende ope-
rative spørgsmål, med andre internationale aktører. Samarbejdet med NATO om operation
Althea fungerer stadig godt.
3.
4.
5.
EULEX Kosovo
6.
Rådet hilste erklæringen om fuld operationel kapacitet for EU-retsstatsmissionen i Kosovo
(EULEX Kosovo) af 6. april 2009 velkommen. Rådet roste missionens bestræbelser på at
sikre en vellykket deployering af alle komponenter i hele Kosovo. Rådet noterede sig med
tilfredshed de første resultater, som EULEX Kosovo havde opnået med at bistå Kosovos
myndigheder med hensyn til at konsolidere retsstaten og bidrage til sikre forhold for alle
indbyggere uanset deres etniske oprindelse. Gennemførelsen af EULEX Kosovos mandat vil
spille en vigtig rolle i forbindelse med styrkelsen af stabiliteten i regionen i overensstemmel-
se med dets europæiske perspektiv.
10009/09 (Presse 137)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
EUPM Bosnien-Hercegovina
7.
Rådet så med tilfredshed på EUPM's bestræbelser på at gennemføre sit mandat og noterede
sig den vigtige rolle, som missionen spiller som en del af EU's samlede bestræbelser på at
stabilisere Bosnien-Hercegovina med henblik på dets europæiske perspektiv. Det så med til-
fredshed på den støtte, som missionen yder Bosnien-Hercegovinas myndigheder i bekæm-
pelsen af organiseret og grov kriminalitet, gennemførelsen af politireformen og forbedringen
af koordinationen mellem politiet og retsvæsenet.
Missionen vil fortsætte sine aktiviteter, indtil dens mandat udløber, og bidrage til EU's sam-
lede intensiverede engagement i Bosnien-Hercegovina. Rådet vil til sin tid træffe afgørelse
om mulighederne og betingelserne for et civilt ESFP-engagement i Bosnien-Hercegovina ef-
ter 2009. EUPM vil fortsat arbejde snævert sammen med OHR/EUSR og for fremtiden med
den styrkede EUSR.
8.
Asien
EUPOL Afghanistan
9.
Rådet bekræftede på ny, at det er fast besluttet på at yde et væsentligt bidrag til reformen af
det afghanske politi, og hilste den fortsatte og voksende deployering af EUPOL Afghanistan
i Kabul og seksten afghanske provinser velkommen tillige med den planlagte deployering af
missionen i yderligere to provinser i Østafghanistan. Rådet så med tilfredshed på de frem-
skridt, som missionen har gjort i de sidste måneder på det strategiske, operationelle og takti-
ske plan, navnlig på nøgleområderne strategi til bekæmpelse af korruption for indenrigsmi-
nisteriet og det afghanske nationale politi, efterretningsbaseret politiarbejde/efterforskning af
lovovertrædelser og spørgsmål med relation til retsstaten i almindelighed. Rådet så også med
tilfredshed på EUPOL Afghanistans centrale rolle i uddannelsen af det afghanske politi i
forbindelse med dets rolle og kapacitet under det kommende valg.
Mellemøsten
EUJUST LEX
10.
Rådet hilste det velkomment, at EUJUST LEX vil blive forlænget et år, og at missionen for-
bereder de første pilotaktiviteter på irakisk område for at give uddannelse, strategisk rådgiv-
ning og støtte til højtstående embedsmænd i det irakiske strafferetssystem, så snart sikker-
hedsforholdene tillader det. Rådet understregede, at Den Europæiske Union er fast besluttet
på at støtte retsstatsområdet i Irak, navnlig politiet, fængselsvæsenet og retsvæsenet.
10009/09 (Presse 137)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
EUPOL COPPS
11.
Rådet så med tilfredshed på det arbejde, som missionen hidtil har udført på politi- og straffe-
retsområdet. Rådet besluttede at arbejde videre med yderligere foranstaltninger vedrørende
retsstatsprincippet i bredere forstand i de palæstinensiske områder. EUPOL COPPS's aktivi-
teter på dette område vil øge synergien med fællesskabsaktioner på dette område.
EU BAM Rafah
12.
Rådet bekræftede, at EU er parat til at redeployere ved grænseovergangen i Rafah, hvis om-
stændighederne tillader det. Rådet understregede, at missionen siden lukningen af grænse-
overgangen i Rafah har opretholdt sin operationelle kapacitet.
Afrika
Operation Atalanta/EU AVFOR
13.
Efter lanceringen i december 2008 af operation Atalanta som den første ESFP-
militæroperation til søs til støtte for FN's Sikkerhedsråds resolution 1814 (2008), 1816
(2008), 1838 (2008), 1846 (2008) og 1851 (2008) gentog Rådet, at det er rede til at bidrage
aktivt til at forbedre søfartssikkerheden ud for Somalias kyst i forbindelse med Den Europæ-
iske Unions samlede indsats for at bidrage til stabilitet i Somalia.
Rådet udtrykte anerkendelse af de hidtidige resultater af Atalanta, navnlig beskyttelsen af
skibe under Verdensfødevareprogrammet, som transporterer fødevarehjælp til Somalias for-
drevne befolkninger, dens bidrag til at beskytte sårbare skibe, som sejler i Adenbugten og ud
for Somalias kyst, herunder skibe, der skal støtte Den Afrikanske Unions mission i Somalia
(Amisom), og dens bidrag til at afskrække, forebygge og bringe piratvirksomhed og væbne-
de røverier ud for Somalias kyst til ophør. Rådet hilste Norges beslutning om at deltage i
operation Atalanta med flådeaktiver velkommen.
Rådet udtrykte bekymring over den stærke stigning i piratvirksomhed, der forekommer sta-
dig længere væk fra Østafrikas kyst. Det erkendte de komplekse udfordringer, som dette in-
debærer, og opfordrede til en styrket og mere koordineret indsats fra det internationale sam-
fund. EU deltager i Den Internationale Kontaktgruppe vedrørende Sørøveri ud for Somalias
kyst og har oprettet rammer og ordninger for samarbejdet, så operation Atalanta kan samar-
bejde effektivt med andre flådestyrker og aktiver i regionen. Koordinationen inden for søfar-
ten er blevet videreført aktivt, bl.a. gennem støtten fra Atalantas Maritime Sikkerhedscenter
for Afrikas Horn.
14.
15.
10009/09 (Presse 137)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
16.
Rådet udtrykte tilfredshed med brevvekslingen mellem EU og Kenya om overførsel af per-
soner, der mistænkes for sørøveri, og som tilbageholdes af operation Atalanta. Denne aftale
er et vigtigt bidrag til bekæmpelsen af sørøveri. Det udtrykte i den forbindelse tilfredshed
med det bidrag, som Kommissionen vil yde til Kenyas retsvæsen. Det hilste det desuden vel-
kommen, at der udfoldes bestræbelser på at indgå aftaler med andre lande i regionen.
Rådet noterede sig, at det er nødvendigt, at alle berørte aktører/parter involveres bredt i at
opbygge institutionel kapacitet og genoprette lov og orden i land, hvis de underliggende år-
sager til sørøveri skal kunne imødegås på varig vis. Den internationale konference til støtte
for de somaliske sikkerhedsinstitutioner, der fandt sted den 23. april 2009 i Bruxelles, var et
vigtigt bidrag til oprettelsen af somaliske sikkerhedsstyrker og en civil somalisk politistyrke
i overensstemmelse med Djiboutiaftalen fra august 2008.
17.
Operation EUFOR Tchad/RCA
18.
Efter den vellykkede og rettidige overdragelse af myndighed mellem EUFOR Tchad/RCA
og FN's mission i Den Centralafrikanske Republik og Tchad (MINURCAT) den
15. marts 2009 udtrykte Rådet tilfredshed med, at EUFOR's mandat var blevet opfyldt, og
fremhævede det eksemplariske samarbejde på alle niveauer mellem Den Europæiske Union
og De Forenede Nationer i operationens gennemførelsesfase. Dette samarbejde kan allerede
bruges som grundlag for det fremtidige samarbejde, men der skal også ses på, om der kan
uddrages flere erfaringer af det.
Rådet noterede sig, at EUFOR i hele sin mandatperiode har ydet et markant bidrag til at be-
skytte civile, navnlig flygtninge og fordrevne, der er berørt af krisen i det nærliggende
Darfur, gøre leveringen af humanitær bistand lettere og beskytte FN's personale. EUFOR har
under overholdelse af sit mandat optrådt upartisk, neutralt og uafhængigt.
Rådet understregede betydningen af, at der i planlægningen og gennemførelsen af denne
operation har været anvendt både en global og regional tilgang, hvilket har maksimeret EU's
indflydelse i marken.
I den sidste del af EUFOR's mandat gik planlægningen i stadig større grad på overdragelsen
til MINURCAT og tilbagetrækning af EUFOR. Med henblik herpå har man samarbejdet ef-
fektivt med FN om planlægningen. Støtte til planlægningen, overførsel af oplysninger og da-
ta, aftaleordninger og opbakning i marken har sikret en effektiv overdragelse. Ca. 2000 sol-
dater fra europæiske lande, der har gjort tjeneste under EUFOR, hører nu under
MINURCAT, hvilket yderligere understreger den europæiske støtte til FN's fredsbevarende
operationer
19.
20.
21.
10009/09 (Presse 137)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
22.
Rådet gjorde opmærksom på, at EUFOR's redeployering ikke markerede afslutningen af
Den Europæiske Unions engagement i Tchad, Den Centralafrikanske Republik eller området
som helhed. Den Europæiske Union forbliver aktiv på politisk og diplomatisk plan i Tchad,
Den Centralafrikanske Republik og især Sudan. Den Europæiske Union er også fortsat aktiv
i området for så vidt angår humanitære aktiviteter og udviklingsaktiviteter.
EUSEC RD Congo
23.
Genopbygning af den offentlige ledelse i almindelighed og reform af forsvaret i særdeleshed
er fortsat centrale faktorer i arbejdet med at skabe varige forudsætninger for stabilitet i Den
Demokratiske Republik Congo. EUSEC's fortsatte samarbejde med Den Demokratiske
Republik Congos regering og tæt samordning mellem EUSEC og EUPOL RD Congo, Fæl-
lesskabets aktiviteter og medlemsstaternes bilaterale aktiviteter samt med FN og andre rele-
vante internationale aktører er af stor betydning som bidrag til at nå dette mål.
Rådet fremhævede betydningen af EUSEC's nøgleopgaver med at yde rådgivning og bistand
til reformen af sikkerhedssektoren med henblik på at bistå Congo i dets bestræbelser på at
omstrukturere og genopbygge den congolesiske hær, bl.a. gennem bidrag i form af specifik
ekspertise fra EUSEC til integrationen af CNDP (Congrès National pour la Défense du
Peuple) og andre væbnede grupper og gennem en række praktiske aktiviteter. "Betalingspro-
cesprojektet", der blev lanceret i december 2005, er nu på de congolesiske myndigheders
anmodning blevet udvidet til at omfatte alt hærens personale. Den 29. december 2008 afslut-
tede EUSEC RDC optællingen af FARDC (Forces Armées de la République démocratique
du Congo). På det tidspunkt var der registreret ca. 130 000 militært ansatte. EUSEC vil fort-
sat yde bistand til at tilrettelægge FARDC's forvaltning.
Som et logisk supplement til den rådgivende rolle, EUSEC først og fremmest har i forhold
til reform af hæren, arbejder EUSEC også med at gennemføre eller føre tilsyn med projekter
på områder som kønsspørgsmål, menneskerettigheder, sundhed og infrastruktur, som finan-
sieres eller er iværksat af medlemsstaterne og/eller EF. Rådet understregede, at disse projek-
ter i øjeblikket spiller en afgørende rolle med hensyn til at gøre de aktioner, der er iværksat
på det strategiske plan, mere synlige og troværdige.
24.
25.
EUPOL RD Congo
26.
Rådet så med tilfredshed på Den Europæiske Unions politimission EUPOL RD Congos
støtte til reformen af det nationale congolesiske politi samt samspillet mellem politi og rets-
væsen. Rådet noterede sig beslutningen om at oprette en projektenhed i EUPOL RD Congo
med en supplerende rolle med henblik på at gennemføre mindre projekter inden for missio-
nens mandat og også for at styrke koordineringen og yde bedre teknisk assistance til med-
lemsstater og tredjelande, der måtte ønske det, til deres egne projekter og under deres eget
ansvar. Forlængelsen af missionens mandat indtil den 30. juni 2010 er blevet principielt ved-
taget.
10009/09 (Presse 137)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
EU SSR Guinea-Bissau
27.
Rådet så med tilfredshed på det arbejde, som missionen EU SSR Guinea-Bissau har udført.
Rådet besluttede i maj 2009 at forlænge missionen EU SSR Guinea-Bissau med seks måne-
der, dvs. indtil slutningen af november 2009. Formålet med forlængelsen er hovedsagelig at
gennemføre missionens nuværende mandat fuldt ud, yderligere at undersøge den nye rege-
rings evne og vilje til at bringe reformprocessen fremad og vurdere det internationale sam-
funds vilje til at støtte den.
Menneskerettigheder, kønsspørgsmål og børn i væbnede konflikter
28.
Rådet udtrykte tilfredshed med og mindede desuden om betydningen af, at menneskerettig-
heder, kønsspørgsmål og børn i væbnede konflikter systematisk tages i betragtning ved plan-
lægningen og udførelsen af ESFP-missioner og -operationer, herunder deres mandater og
personale, og i de efterfølgende erfaringsprocesser. Rådet fremhævede også betydningen af
et tæt samarbejde om disse spørgsmål med EU's særlige repræsentanter og med Kommissio-
nen. Rådet anerkender betydningen af at samarbejde med lokale aktører som f.eks. ngo'er og
civilsamfundet.
I den forbindelse udtrykte Rådet anerkendelse af de hidtidige bestræbelser på at gennemføre
substansen i UNSCR 1325 og UNSCR 1820 i ESFP-missioner og -operationer med henblik
på at opnå mere konkrete fremskridt i kønsspørgsmål og således gøre disse missioner og
operationer i marken mere troværdige og effektive.
CIVILE OG MILITÆRE KAPACITETER TIL KRISESTYRI G
29.
II.
Civile kapaciteter
Det overordnede civile mål for 2010
30.
Rådet så med tilfredshed på vedtagelsen af en plan til forbedring af de civile kapaciteter i
januar 2009 i overensstemmelse med det overordnede civile mål for 2010 og den erklæring
om en styrkelse af kapaciteterne, som Rådet vedtog og Det Europæiske Råd tilsluttede sig i
december 2008. Rådet noterede sig, at gennemførelsen i første halvdel af 2009 fokuserede
på udviklingen af Goalkeeper-softwaren (et redskab til civil kapacitetsforvaltning) og på
overvejelserne om nationale strategier for at lette udsendelse af civilt mandskab for ESFP.
10009/09 (Presse 137)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
31.
Rådet mindede om de uformelle drøftelser mellem udenrigsministrene i marts 2009 i
Hluboka om nødvendigheden af yderligere at udvikle de civile kapaciteter. Det understrege-
de, at det er nødvendigt at gøre fremskridt på dette område.
Styrkeopbygning
32.
Rådet så med tilfredshed på de fremskridt, der for nylig er gjort på styrkeopbygningsområ-
det, navnlig med hensyn til menneskelige og finansielle ressourcer og udstyr. Der er indført
forbedrede procedurer vedrørende personaleudvælgelse, indkaldelse af bidrag og standardi-
serede jobbeskrivelser.
Indhøstede erfaringer
33.
Rådet så frem til den fuldstændige gennemførelse af de retningslinjer om uddragning og an-
vendelse af erfaringer og god praksis i forbindelse med civile ESFP-missioner, der blev ved-
taget i november 2008. Det understregede navnlig nødvendigheden af at fortsætte arbejdet
med at anvende de erfaringer, der er opnået enighed om indtil dato, samt nye horisontale, te-
matiske rapporter om erfaringerne.
Militære kapaciteter
Det overordnede mål for 2010
34.
Rådet udtrykte tilfredshed med de fremskridt, som medlemsstaterne har gjort med udviklin-
gen af militære kapaciteter, bl.a. på baggrund af den erklæring om kapacitetsstyrkelse, som
Det Europæiske Råd vedtog i december 2008, og som vil bidrage til at øge EU's krisesty-
ringskapacitet. Rådet opfordrede til at fortsætte disse bestræbelser.
Rådet noterede sig styrkekataloget for 2009, der indeholder reviderede bidrag fra medlems-
staterne, og så frem til resultaterne af vurderingen af disse nye bidrag.
Rådet noterede sig den samlede fremskridtsrapport, samt at arbejdet med kapacitetsudvik-
ling er blevet videreført i overensstemmelse med metoden til måling af fremskridt og revisi-
on af prioriteter og efter rapporten om erfaringer fra processen med de overordnede mål for
2010.
35.
36.
10009/09 (Presse 137)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
37.
Rådet mindede om, at tidshorisonten for det overordnede mål er 2010. Rådet bemærkede, at
de første overvejelser om tiden efter 2010 er blevet indledt, og opfordrede til at gå videre
med overvejelserne for at fremme gennemførelsen af de europæiske kapaciteter.
Rådet understregede betydningen af den første kapacitetsudviklingsplan (CDP), som blev
vedtaget i juli 2008, og som skal hjælpe medlemsstaterne med at udforme deres kapacitets-
planer. Rådet hilste det samarbejde velkommen, som Militærkomitéen og Det Europæiske
Forsvarsagentur har indledt vedrørende den første tranche på tolv prioriterede CDP-aktioner.
Rådet udtrykte tilfredshed med det igangværende arbejde vedrørende mulighederne for at
lette eventuel brug af multinationale styrker i ESFP-operationer, med forbehold af gældende
nationale beslutningsprocedurer.
Rådet understregede betydningen af militærstyrkernes interoperabilitet, også med civile ak-
tører. Det noterede sig, at der stadig arbejdes på dette spørgsmål, og hilste de samarbejdsbe-
stræbelser velkommen, der er blevet gjort med henblik herpå fra medlemsstaternes side un-
der hensyntagen til relevante organisationers og enheders ekspertise.
Rådet udtrykte tilfredshed med godkendelsen af EU's koncept for Special Operations, som
fastlægger opgaver og karakteristika for særlige militæroperationer og opstiller principper
for anvendelsen af Special Operations-enheder i hele viften af EU-ledede militæroperatio-
ner.
Rådet noterede sig den igangværende udvikling med hensyn til EU Operations Wide Area
Network (EU OPS WAN) og akkrediteringen af de nationale operative hovedkvarterer og
styrkehovedkvarterer sammen med de øvrige potentielle EU-hovedkvarterer, som i øjeblik-
ket er ved at blive akkrediteret eller tilsluttet EU OPS WAN. Rådet så frem til yderligere
kapacitetsforbedringer, der tager sigte på at styrke en sikker udveksling af oplysninger mel-
lem EU-organerne, de operative hovedkvarterer (OHQ) og medlemsstaterne.
Rådet udtrykte tilfredshed med det øgede samarbejde mellem EU's militære og civile orga-
ner med henblik på at støtte EU's militære og civile kapacitetsudviklingsprocesser og i det
omfang, det er hensigtsmæssigt, fremme synergien mellem disse processer.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
Hurtig reaktion
44.
Rådet udtrykte tilfredshed med revisionen af konceptet for hurtig militær reaktion, hvor hur-
tig militær reaktion defineres som et tidsrum på 5-30 dage fra krisestyringskonceptets god-
kendelse til det tidspunkt, hvor operationerne indledes i det fælles indsatsområde. Rådet
erindrede om, hvor vigtigt det er at opretholde et højt ambitionsniveau inden for hurtig reak-
tion.
10009/09 (Presse 137)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
45.
Rådet noterede sig, at der er foretaget en analyse af den indvirkning, det reviderede koncept
for hurtig militær reaktion har haft på koncepterne vedrørende hurtig luftvåbensreaktion og
hurtig reaktion til søs. Det understregede behovet for at sikre den overordnede sammenhæng
mellem samtlige koncepter med tilknytning til hurtig reaktion. Rådet hilste resultaterne af
informationskonferencerne i oktober og april om hurtig luftvåbensreaktion og hurtig reakti-
on til søs velkommen.
Rådet udtrykte tilfredshed med resultaterne af den halvårlige kampgruppekoordineringskon-
ference den 23. april, hvor medlemsstaterne gav detaljerede tilsagn om de nødvendige
kampgruppepakker frem til andet halvår af 2010 og tilsagn om yderligere pakker frem til
andet halvår af 2011. Rådet tilskyndede medlemsstaterne til at yde yderligere bidrag på fri-
villigt grundlag efter 2011.
46.
Organisationsudvikling
47.
Rådet så frem til udnævnelsen af en vicegeneraldirektør, som skal være chef for Direktoratet
for Krisestyring og -planlægning (CMPD) og til iværksættelsen af generalsekretæren/den
højtstående repræsentants foranstaltninger til oprettelse af CMPD for yderligere at forbedre
EU's civile og militære koordination. Rådet noterede sig, at de relevante dokumenter vil bli-
ve ændret i overensstemmelse hermed.
Rådet noterede sig, at gennemførelsen af post-Wiesbadenforanstaltningerne har medført en
betydelig forbedring af EU's kapacitet til at foretage hurtig militær planlægning og dermed
støtte beslutningstagning på et velinformeret grundlag, og det hilste den endelige rapport
herom velkommen.
48.
Det Europæiske Forsvarsagentur (EDA)
49.
Rådet udtrykte tilfredshed med de gode fremskridt, der var gjort med gennemførelsen af
EDA's strategiske ramme, der blev afsluttet sidste år, og med udarbejdelsen af konkrete pro-
jekter og initiativer og de dermed forbundne politikker:
Kapacitetsudviklingsplan (CDP): EDA har arbejdet videre med ni af den første tran-
che på tolv prioriterede CDP-aktioner. For de fleste af de ni aktioner er der udviklet
cases i strategisk kontekst med henblik på samarbejdsprojekter inden for EU
10009/09 (Presse 137)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
Det europæiske forsvars teknologiske og industrielle basis (EDTIB): Arbejdet med at
identificere industrielle nøglekapaciteter, der skal bevares eller udvikles i Europa, er
blevet afprøvet med hensyn til fremtidens luftsystemer. Styringskomitéen godkendte
rapporterings- og overvågningssystemet vedrørende adfærdskodeksen for kompensa-
tionskøb, der blev vedtaget i oktober 2008, hvilket vil være afgørende for, at kodek-
sen kan skabe fuldstændig effektivitet, åbenhed og ansvarlighed mellem de med-
lemsstater, der har tilsluttet sig den. Alle, der har tiltrådt ordningen for indkøb af for-
svarsmateriel, vil anvende adfærdskodeksen for kompensationskøb (25 deltagende
medlemsstater samt Norge) fra den 1. juli i år. Bestræbelserne på at åbne de nationale
markeder for forsvarsmateriel i Europa er desuden blevet intensiveret. Iværksættel-
sen af adfærdskodeksen for indkøb af forsvarsmateriel via den elektroniske opslags-
tavle for regeringskontrakter er i det store og hele forløbet positivt med en stigning i
den procentdel af kontrakter, der tildeles på tværs af grænserne.
For at virkeliggøre den europæiske strategi for samarbejde om forsvarsmateriel god-
kendte styringskomitéen en køreplan, der beskriver anvendelsen af vejledningen til at
gennemføre forberedelse af programmer, uddannelse, bedste praksis og standardise-
ring.
Europæisk strategi for forsvarsforskning og -teknologi: Arbejdet med at identificere
forbindelser mellem fælles forsknings- og teknologiprioriteter (FoT-prioriteter), og
CDP-prioriteter er blevet videreført med henblik på at definere nøgleteknologier, der
er direkte forbundet med CDP-behov. Der er blevet udviklet integrerede køreplaner
for tværgående samarbejdsprojekter, der er opstået på baggrund af koblingen mellem
CDP og FoT på fire områder (med maritim minerydning, det kemiske, biologiske,
radiologiske og nukleare område, bekæmpelse af mandbårne luftforsvarssystemer
(MANPADS) og bekæmpelse af improviserede eksplosive anordninger).
Gennemførelsen af det fælles investeringsprogram for styrkebeskyttelse og ICET
(innovative koncepter og spirende teknologier) har givet nyttige erfaringer, som bør
tages i betragtning, når der overvejes eventuelle yderligere ad hoc-programmer inden
for FoT (kategori A).
50.
Rådet udtrykte tilfredshed med udarbejdelsen og/eller gennemførelsen af konkrete samar-
bejdsprojekter og forberedelsen af andre væsentlige initiativer. Det noterede sig navnlig føl-
gende:
Der er fortsat gjort gode fremskridt med at forbedre disponibiliteten af helikoptere på
kort, mellemlang og lang sigt i fuldt samarbejde og komplementaritet med den
multinationale helikopterfond og NATO's agenturer efter behov. Med hensyn til ak-
tivitet på kort sigt har EDA i forbindelse med uddannelse forberedt lanceringen i
2010 af det europæiske taktiske helikopteruddannelsesprogram. Programmets ind-
hold vil blive udformet i lyset af resultaterne af det igangværende arbejde, de to
EDA-undersøgelser og den EDA-støttede multinationale øvelse, der fandt sted i
marts 2009.
10009/09 (Presse 137)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
På mellemlang sigt er der udviklet muligheder for at opgradere eksisterende helikop-
tere, først med fokus på MI-helikoptere.
På længere sigt - ud over 2020 - er ad hoc-projektet (kategori B) om den fremtidige
transporthelikopter på grundlag af et fransk-tysk initiativ blevet udarbejdet i EDA's
regi.
Arbejdet med oprettelsen af en europæisk lufttransportflåde (EATF) er skredet frem.
[Status med hensyn til hensigtserklæringen (LoI) (herunder dens struktur) blev fore-
lagt for ministrene i styringskomitéen den 18. maj med henblik på undertegnelse i
november.
Den europæiske tredjepartsplatform vedrørende logistikstøtte (TPLS) blev indført
med en prøveperiode på ni måneder for at give en løsning med henblik på at øge be-
vidstheden om eksisterende muligheder for ydelse af tjenester til støtte for krisesty-
ringsoperationer.
MUSIS (multinationalt rumbaseret billeddannende system), som er et ad hoc-projekt
i tilknytning til anden generation af militære jordobservationssatelliter, blev oprettet.
Der blev oprettet en ny EDA-projektgruppe, der skal arbejde med kendskab til situa-
tionen i rummet (SSA).
Der er i den dertil bestemte ad hoc-projektgruppe gjort positive fremskridt med for-
beredelsen af etableringen af en europæisk celle for satellitkommunikationsindkøb.
Arbejdet i EDA er fortsat med hensyn til en integreret tilgang til farvandsovervåg-
ning i samråd med alle relevante aktører, herunder navnlig Kommissionen.
For at afhjælpe de europæiske mangler med hensyn til biologisk sporing, identifika-
tion og overvågning, blev der udarbejdet et nyt projekt (programmet for forbedring
og udvikling af udstyr til bekæmpelse af biologiske stoffer – Bio EDEP) i EDA med
det formål at give medlemsstaternes styrker et solidt og pålideligt beskyttelsessystem
inden 2015.]
EDA samarbejder med Generalsekretariatet for Rådet om at fastlægge informations-
udvekslingskrav og er blevet opfordret til at fortsætte arbejdet for at fastlægge klare
krav til kommunikations- og informationssystemer (CIS-krav) med henblik på poten-
tielle fælles projekter.
10009/09 (Presse 137)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18-19.V.2009
51.
EDA har intensiveret sine samarbejdsforbindelser med Kommissionen og andre relevante
organer, herunder OCCAR (Den Fælles Organisation for Forsvarsmaterielsamarbejde), Den
Europæiske Rumorganisation og NATO, i overensstemmelse med den fælles aktion om op-
rettelse af EDA og i samråd med de deltagende medlemsstater.
Agenturet har øget indsatsen for at opnå synergi mellem sit arbejde inden for FoT og Kom-
missionens aktiviteter inden for forskning i civil sikkerhed, f.eks. på området softwaredefi-
neret radio, styrkebeskyttelse og rummet. Agenturet blev af styringskomitéen på forsvarsmi-
nisterplan pålagt i samarbejde med Kommissionen at forberede et europæisk rammesamar-
bejde om synkronisering af forskningsaktiviteter med relation til forsvar og civil sikkerhed
under fuld hensyntagen til de forskellige institutioners kompetencer og beslutningsprocedu-
rer.
Den 2. april godkendte styringskomitéen et direktiv til agenturets chef med henblik på at
forhandle en administrativ ordning med OCCAR på grundlag af aftalte principper med hen-
blik at forelægge udkastet til den administrative ordning for Rådet til godkendelse i novem-
ber. Rådet tilsluttede sig EDA's styringskomités henstilling om at fremme arbejdet med
udarbejdelsen af en sikkerhedsaftale mellem EU og OCCAR med det formål, at den skal fo-
religge i tide med henblik på godkendelsen af udkastet til den administrative ordning mellem
agenturet og OCCAR.
52.
53.
EU's Satellitcenter (EUSC)
54.
Rådet udtrykte tilfredshed med den støtte, som EUSC yder til EU's militæroperationer,
navnlig dets støtte til operation Atalanta og EUFOR Tchad/RCA, og dets stadig større rolle
til støtte for EU's civile missioner, navnlig for EU's observatørmission i Georgien.
Rådet opfordrede til at lette EUSC's adgang til statsligt billedmateriale, særlig på de områ-
der, hvor der kun er begrænset adgang til kommercielt billedmateriale. Rådet udtrykte i den
forbindelse tilfredshed med anvendelsen af billedmateriale fra Helios II, navnlig til brug for
EUFOR Tchad/RCA, og så frem til anvendelsen af billedmateriale fra Cosmo-Skymed og
Sar-Lupe.
Rådet opfordrede EUSC til fortsat at undersøge mulighederne for samarbejde, når dette vil
kunne være gavnligt med henblik på yderligere forbedringer af EU's krisereaktionskapacite-
ter.
55.
56.
10009/09 (Presse 137)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0028.png
18-19.V.2009
Uddannelse
57.
Rådet noterede sig med tilfredshed, at to pilotkurser iværksat og tilrettelagt af medlemssta-
terne i Det Europæiske Sikkerheds- og Forsvarsakademis (ESDC) regi, hvoraf det første dre-
jede sig om reform af sikkerhedssektoren og det andet om strategisk missionsplanlægning,
af ESDC's styringskomité er blevet gjort til formelle kurser.
Hvad angår ESDC's fremtidige format arbejdes der på en ny rådsafgørelse, der videreudvik-
ler Det Europæiske Sikkerheds- og Forsvarsakademi i overensstemmelse med ESDC's sty-
ringskomités anbefalinger, som Rådet godkendte i december 2008.
Med hensyn til gennemførelsen af de foranstaltninger, der blev vedtaget den 10. novem-
ber 2008, udtrykte Rådet tilfredshed med de fremskridt, der var gjort med det europæiske
initiativ, inspireret af Erasmus, vedrørende udveksling af unge officerer i løbet af grundud-
dannelsen, som GS/HR redegjorde for i sin særlige rapport om det frivillige initiativ. Rådet
noterede sig med tilfredshed det igangværende arbejde, der navnlig fokuserer på at gøre sta-
tus over de nuværende udvekslingsaktiviteter, udviklingen af fælles uddannelsesmoduler og
deres gennemførelse, etableringen af en informationsplatform, herunder et debatforum, samt
udarbejdelsen af et dokument med retlige rammer for udvekslingen af officerer."
58.
59.
Hele teksten til konklusionerne findes i dok.
10087/09.
Se
Edited remarks by Javier SOLA A, EU High Representative for Common Foreign and Security
Policy, at the meetings of EU defence ministers in the framework of the General Affairs and Exter-
nal Relations Council.
10009/09 (Presse 137)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0029.png
18-19.V.2009
IRA
Under frokosten drøftede ministrene særligt det nukleare spørgsmål og de iranske ambitioner i regi-
onen.
GEORGIE
Ministrene udvekslede også synspunkter under frokosten om forbindelserne mellem EU og
Georgien samt den seneste udvikling i regionen, herunder situationen i Georgien, status over for-
handlingerne i Genève og fremtiden for den internationale tilstedeværelse i Georgien.
BURMA/MYA MAR
Rådet vurderede den seneste udvikling i landet. Det fordømte på det skarpeste arrestationen af op-
positionslederen Daw Aung San Suu Kyi få dage før hendes husarrest skulle udløbe. Det opfordrede
til, at hun omgående bliver løsladt.
Rådet mindede om, at det, da det fornyede de restriktive EU-foranstaltninger over for
Burma/Myanmar i april 2007, understregede, at det er parat til at ændre eller styrke disse foranstalt-
ninger i lyset af udviklingen i situationen i området. Rådet anmodede sine forberedende organer om
at undersøge yderligere skridt. Det besluttede også at øge dialogen med de asiatiske lande om
Burma/Myanmar.
10009/09 (Presse 137)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0030.png
18-19.V.2009
UDVIKLI GSSAMARBEJDE
Støtte til udviklingslandene til at håndtere den globale krise -
Rådets konklusioner
Rådet drøftede følgerne af den globale økonomiske og finansielle krise på udviklingslandene og
nåede til enighed om en række foranstaltninger til støtte for disse.
Der er ikke noget område i verden, som ikke er blevet ramt af den nuværende økonomiske op-
bremsning, men den er gået specielt hårdt ud over udviklingslandene: opfyldelsen af årtusindud-
viklingsmålene (MDG-målene) er i fare, mange millioner mennesker skubbes ud i fattigdom, og
store udviklingsmæssige gevinster lider tilbageslag.
Selv om EU udbetalte et hidtil uhørt stort beløb på næsten 50 mia. EUR i 2008 (0,40% af sin BNI),
bekræftede Rådet igen klart EU's vilje til at opfylde MDG-målene og nå sine mål for den officielle
udviklingsbistand (ODA). Dette sker på et tidspunkt, hvor nationale budgetter er kommet under
pres på grund af den økonomiske og finansielle krise. EU sender imidlertid et klart signal om, at det
har til hensigt at fortsætte sin positive ODA-tendens. De konklusioner, Rådet vedtog, udstikker
EU's støtte til udviklingslandene med henblik på at tackle krisen:
på trods af den globale opbremsning vil EU indfri sine ODA-forpligtelser
EU vil mobilisere så mange udviklingsfinansieringskilder som muligt for at fremme bi-
stand
Den Europæiske Investeringsbanks konjunkturudlignende hasteforanstaltninger vil blive
intensiveret
der vil blive givet mindst 600 mio. EUR i støtte til regional infrastruktur og adgang til en-
ergi og vand.
EU vil også at sikre optimal anvendelse af udviklingsstøtten, bl.a. ved at:
gå hurtigere frem med gennemførelsen af bistandseffektivitetsdagsordenen
10009/09 (Presse 137)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0031.png
18-19.V.2009
målrette bistanden
øge samordningen mellem medlemsstaterne, Kommissionen og Den Europæiske Investe-
ringsbank i samarbejde med internationale institutioner og partnerlande.
Et af de nye elementer i EU's svar er Kommissionens forslag om at anvende en ny mekanisme, sår-
barheds-FLEX-ordningen, til at fremme støtte, som muliggør rettidig EU-støtte til de mest sårbare
AVS-lande. Rådet ser positivt på dette forslag og ser frem til at drøfte det yderligere, når Kommis-
sionen forelægger flere detaljer.
EU bidrager aktivt til forberedelsen af FN's højniveaukonference om den verdensomspændende fi-
nansielle og økonomiske krise den 1.-3. juni i New York, hvor EU vil fortsætte sit globale leder-
skab. Rådets konklusioner fra i dag er et vigtigt bidrag til denne proces.
Konklusionerne findes i
10018/09
og
10018/09
COR 1.
Økonomiske samarbejdsaftaler
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort med hensyn til forhandlingerne og indgåelsen af øko-
nomiske partnerskabsaftaler (ØPA'er) med AVS-lande og -områder.
Der er ved at blive indgået en række interimaftaler, og der pågår forhandlinger om endelige ØPA-
aftaler. Der forventes yderligere fremskridt i de kommende måneder.
Støtte til demokratisk regeringsførelse - Mod en bedre EU-ramme -
Rådets konklusioner
Rådet havde en sonderende debat om demokratisk regeringsførelse og vedtog konklusioner om
"Støtte til demokratisk regeringsførelse - mod en bedre EU-ramme" (9908/09). I forbindelse med, at
der i stigende grad anvendes budgetstøtte til udviklingslandene, drøftede ministrene en styrkelse og
koordinering af den politiske dialog, som udgør rammen om denne støtte.
Rådet bekræftede sin støtte til initiativet vedrørende regeringsførelse som en mekanisme til støtte
for AVS-partnerlandenes bestræbelser på at styrke den demokratiske regeringsførelse på grundlag
af dialog og incitamenter og opfordrede Kommissionen til at overveje at anvende erfaringerne med
initiativet vedrørende regeringsførelse i processerne i forbindelse med demokratisk regeringsførelse
i andre regioner.
10009/09 (Presse 137)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0032.png
18-19.V.2009
Adgang til bæredygtige energikilder på lokalt plan i udviklingslandene -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner med det formål at tage en vigtig udfordring på energiområdet op: hjælpe
udviklingslandene med at få adgang til moderne energitjenester for at sikre grundlæggende menne-
skelige behov, fremme den økonomiske vækst og forbedre livsgrundlaget for befolkningerne i disse
lande. Adgangen til bæredygtig energi hænger også snævert sammen med to andre udfordringer på
energiområdet, dvs. at sikre energi for alle og modvirke klimaændringerne. Konklusionerne findes i
9909/09.
EU-strategi til støtte for katastroferisikoreduktion i udviklingslandene -
Rådets konklusioner
Konklusionerne findes i
9920/09.
10009/09 (Presse 137)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0033.png
18-19.V.2009
EVE TUELT
Kenya
Den nederlandske delegation gjorde ministrene opmærksom på den forværrede politiske situation i
Kenya (9830/09
- LIMITE).
Klimaændringer
Den svenske delegation forelagde den endelige rapport fra Den Internationale Kommission om
Klimaforandring, der har den svenske minister for internationalt udviklingssamarbejde som for-
mand (9831/09).
Møde mellem G8-udviklingssamarbejdsministrene
Den italienske delegation orienterede Rådet om forberedelsen af mødet mellem G8-
udviklingssamarbejdsministrene den 11.-12. juni i Rom.
F 's højniveaukonference om den verdensomspændende finansielle og økonomiske krise og
dens indvirkning på udvikling
Den tyske og den nederlandske delegation briefede Rådet om den kommende FN- højniveaukonfe-
rence om den verdensomspændende finansielle og økonomiske krise og dens indvirkning på udvik-
ling den 1.-3. juni i New York.
I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
Møde mellem forsvarsministrene og europæiske allierede, som ikke er medlem af EU, og
kandidatlande
EU-New Zealand-ministertrojka
Stabiliserings- og Associeringsrådet EU-Albanien (10113/09)
EØS-Rådet (EEE
1605/09)
Møde i Associeringsrådet EU-Tyrkiet (10074/09).
10009/09 (Presse 137)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453730_0034.png
18-19.V.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
Se pressemeddelelse
10008/09.
10009/09 (Presse 137)
34
DA