Europaudvalget 2008-09
2949 - transport, tele og energi
Offentligt
1453736_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
10850/09 (Presse 169)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2949. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Luxembourg, den 11.-12. juni 2009
Formand
Gustáv Slamečka
Transportminister
Vladimír Tošovsk�½
Industri- og handelsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10850/09 (Presse 169)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0002.png
11.-12.VI.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Georgien
om en samlet
lufttra-
fikaftale.
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning om et
europæisk banenet med henblik
på konkurrencebaseret godstransport.
Det vedtog også konklusioner om Kommissionens grønbog om
TE -T - en gennemgang af politik-
ken.
Rådet nåede til politisk enighed om et direktiv om forpligtelse for medlemsstaterne til at opretholde
minimumslagre af mineralolie eller mineralolieprodukter.
Rådet vil vedtage teksten formelt uden
debat på en kommende samling efter jurist-lingvist-gennemgangen.
Endvidere vedtog Rådet uden forhandling en revideret forordning om
Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen,
efter at der er opnået enighed med Europa-Parlamentet under før-
stebehandlingen.
10850/09 (Presse 169)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0003.png
11.-12.VI.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
TRANSPORT.......................................................................................................................................7
Lufttrafikaftale med Georgien..............................................................................................................7
Et europæisk banenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport...........................................8
Buspassagerers rettigheder .................................................................................................................10
Europæiske programmer for satellitbaseret radionavigation..............................................................12
Intelligente transportsystemer ............................................................................................................13
Grønbog om TEN-T: en gennemgang af politikken –
Rådets konklusioner
......................................14
TELEKOMMUNIKATION...............................................................................................................20
Europæisk net- og informationssikkerhedspolitik..............................................................................20
ENERGI .............................................................................................................................................21
Olielagre .............................................................................................................................................21
Energieffektivitetspakken...................................................................................................................23
Internationale forbindelser på energiområdet.....................................................................................25
EVENTUELT.....................................................................................................................................26
DRØFTELSE I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING............................................................29
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
TRA SPORT
1
Kørekort - Forskriftsprocedure med kontrol ..........................................................................................................30
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
10850/09 (Presse 169)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.VI.2009
DE EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Irak – EU's integrerede retsstatsmission ................................................................................................................30
HA DELSPOLITIK
Antidumping ..........................................................................................................................................................31
Beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab.............31
SOCIALE A LIGGE DER
Rådet styrker Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for at imødegå krisen ............................32
10850/09 (Presse 169)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0005.png
11.-12.VI.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Paul MAGNETTE
Etienne SCHOUPPE
Bulgarien:
Valentin IVANOV
Krasimira MARTINOVA
Den Tjekkiske Republik:
Gustáv SLAMEČKA
Vladimír TOŠOVSKÝ
Lenka PTÁČKOVÁ MELICHAROVÁ
Pavel ŠKVÁRA
Tomáš HÜNER
Danmark:
Connie HEDEGAARD
Lars BARFOED
Tyskland:
Jochen HOMANN
Engelbert LÜTKE DALDRUP
Estonia:
Juhan PARTS
Irland:
Eamon RYAN
Grækenland:
Kostis HATZIDAKIS
Spanien:
Concepción GUTIÉRREZ DEL CASTILLO
Pedro Luis MARÍN URIBE
Frankrig:
Jean-Louis BORLOO
Nathalie KOSCIUSKO-MORIZET
Italien:
Claudio SCAJOLA
Altero MATTEOLI
Cypern:
Antonis PASCHALIDES
Letland:
Arturs BERGHOLCS
Litauen:
Arvydas SEKMOKAS
Arunas STARAS
Klima- og energiminister
Statssekretær for mobilitet under premierministeren
Viceminister for økonomi og energi
Vicetransportminister
Transportminister
Industri- og handelsminister
Viceindenrigsminister med ansvar for Europaspørgsmål
Vicetransportminister
Viceindustri- og vicehandelsminister, Energiafdelingen
Klima- og energiminister
Transportminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Tek-
nologi
Statssekretær, Forbundsministeriet for Transport, Anlægs-
arbejder og Byudvikling
Økonomi- og kommunikationsminister
Minister for kommunikation, energi og naturressourcer
Udviklingsminister
Statssekretær for transport
Statssekretær for energi
Ministre d'État, minister for økologi, energi, bæredygtig
udvikling og fysisk planlægning
Statssekretær med ansvar for fremtidsplanlægning og ud-
vikling af den digitale økonomi
Minister for økonomisk udvikling
Infrastruktur- og transportminister
Minister for handel, industri og turisme
Statssekretær, Transport- og kommunikationsministeriet
Energiminister
Viceminister for transport og kommunikation
10850/09 (Presse 169)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0006.png
11.-12.VI.2009
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Lucien LUX
Ungarn:
Lajos CSEPI
Malta:
Austin GATT
George PULLICINO
ederlandene:
Camiel EURLINGS
Maria van der HOEVEN
Østrig:
Doris BURES
Reinhold MITTERLEHNER
Polen:
Maciej JANKOWSKI
Marcin KOROLEC
Portugal:
Ana Paula ZACARIAS
Rumænien:
Adriean VIDEANU
Eusebiu PISTRU POPA
Marius FECIORU
Slovenien:
Matej LAHOVNIK
Patrik VLAČIČ
Jozsef GYÖRKÖS
Slovakiet:
�½ubomír JAHNÁTEK
Milan MOJŠ
Finland:
Anu VEHVILÄINEN
Suvi LINDÉN
Sverige:
Maud OLOFSSON
Åsa TORSTENSSON
Det Forenede Kongerige:
Sadiq KHAN
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Miljøminister og transportminister
Statssekretær (med særligt ansvarsområde), Transport-,
Telekommunikations- og Energiministeriet
Infrastruktur-, transport- og kommunikationsminister
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Minister for transport, offentlige arbejder og vandforvalt-
ning
Økonomiminister
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Forbundsminister for økonomi samt familie- og ungdoms-
spørgsmål
Understatssekretær, Infrastrukturministeriet
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Statssekretær, Transport- og Infrastrukturministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Kommunikations- og Infor-
mationsteknologi
Økonomiminister
Transportminister
Statssekretær, Ministeriet for Videregående Uddannelser,
Videnskab og Teknologi
Økonomiminister
Statssekretær, Ministeriet for Transport, Postvæsen og
Telekommunikation
Transportminister
Kommunikationsminister
Erhvervsminister, vicestatsminister
Infrastrukturminister
Statssekretær, Ministeriet for Lokalsamfund og Lokalfor-
valtning
Kommissionen:
Antonio TAJANI
Viviane REDING
Andris PIEBALGS
Næstformand
Medlem
Medlem
10850/09 (Presse 169)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0007.png
11.-12.VI.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
TRA SPORT
Lufttrafikaftale med Georgien
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Georgien om en samlet lufttrafikaftale.
Kommissionen anmodede om dette mandat i januar 2009. Aftalen sigter mod gensidigt at åbne de
respektive markeder, hvor luftfartsselskaber frit kan levere deres tjenester på grundlag af kommer-
cielle principper og konkurrere på fair og lige vilkår.
Aftalen er i overensstemmelse med de konklusioner, som Rådet vedtog i 2005 om en dagsorden for
Fællesskabets luftfartspolitik over for tredjelande (EUT
C 173 af 13.7.2005, s.1),
hvori det med til-
fredshed noterede sig de hurtige fremskridt med hensyn til at udvikle et større fælles europæisk luft-
fartsområde inden 2010 med inddragelse af EU's nabolande. Det mandat, der blev vedtaget i dag, er
endvidere i overensstemmelse med partnerskabs- og samarbejdsaftalen mellem EU og Georgien og
følger konklusionerne fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd i september 2008
(12594/2/08) om at styrke forbindelserne med Georgien og bl.a. indføre et fuldt og omfattende fri-
handelsområde, så snart betingelserne herfor er til stede.
10850/09 (Presse 169)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.VI.2009
Et europæisk banenet med henblik på konkurrencebaseret godstransport
Rådet nåede under en offentlig forhandling til politisk enighed om et udkast til forordning, der fast-
sætter regler for etableringen og organiseringen af internationale jernbanekorridorer med henblik på
konkurrencebaseret godstransport (10678/09 som ændret af ministrene).
Rådet vil på grundlag af den politiske enighed udarbejde sin fælles holdning, som vil blive sendt til
Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling efter den fælles beslutningsprocedure.
Dette forslag sigter mod at skabe et europæisk jernbanenet med henblik på konkurrencebaseret
godstransport bestående af internationale korridorer, som giver operatørerne en effektiv godstrans-
portinfrastruktur af høj kvalitet. Som et resultat heraf skulle jernbaneoperatørerne kunne tilbyde ef-
fektiv service af høj kvalitet og være mere konkurrencedygtige på godstransportmarkedet. Med
henblik herpå indeholder forslaget regler for oprettelse og ændring af godstogskorridorer, deres or-
ganisering og styring og foranstaltninger til gennemførelse af godstogskorridorer, investeringsplan-
lægning og kapacitets- og trafikstyring.
Den tekst, som ministrene nåede til enighed om, bygger på formandskabets kompromisforslag.
Medlemsstaterne vil senest tre år eller undtagelsesvist fire år efter forordningens ikrafttræden etab-
lere de første godstogskorridorer i overensstemmelse med den liste over hovedruter, der findes i bi-
laget til udkastet til forordning. Endvidere skal de medlemsstater, der ikke er anført på listen, delta-
ge i etableringen af mindst én korridor, og endelig skal medlemsstaterne efter anmodning fra en
medlemsstat deltage i etableringen af en korridor eller forlængelsen af en eksisterende korridor for
at sikre, at en nabomedlemsstat kan opfylde sin forpligtelse til at etablere mindst én godstogskorri-
dor.
For at tage hensyn til nogle medlemsstaters betænkeligheder med hensyn til den mulige negative
indvirkning, som kapacitetsreservationen for godstog kan have på personbefordringen, og samtidig
sikre prioritet for godstog, der kører i godstogskorridorerne, opretholder den tekst, der blev opnået
enighed om, de specifikke foranstaltninger vedrørende kapacitetstildeling og sikrer samtidig, at an-
dre transporttypers kapacitetsbehov anerkendes.
10850/09 (Presse 169)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0009.png
11.-12.VI.2009
Sammenlignet med Kommissionens oprindelige forslag, der gav andre ansøgere end jernbanevirk-
somheder ret til at ansøge om kanaler til godstransport, når disse strækker sig over en eller flere dele
af godstogskorridoren, indeholder den tekst, som ministrene nåede til enighed om, ikke denne
bestemmelse. Det vil imidlertid fortsat være muligt for andre ansøgere end jernbanevirksomheder at
ansøge om infrastruktur for visse dele af kanalerne, hvis disse kanaler ligger i medlemsstater, hvor
sådanne ansøgninger ifølge den nationale lovgivning kan accepteres.
Forordningen træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i EU-Tidende. Den finder ikke
anvendelse på Cypern og Malta.
Kommissionen forelagde sit forslag i december 2008 (17324/08). Europa-Parlamentet vedtog sin
førstebehandlingsudtalelse i april 2009 (8901/09).
10850/09 (Presse 169)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0010.png
11.-12.VI.2009
Buspassagerers rettigheder
Under en offentlig forhandling noterede Rådet sig formandskabets fremskridtsrapport (10301/09)
om et udkast til forordning om buspassagerers rettigheder. Det havde endvidere en orienterende de-
bat om dette forslags anvendelsesområde på grundlag af tre valgmuligheder som foreslået af for-
mandskabet.
Under debatten bekræftede alle medlemsstater, at de går ind for at styrke buspassagerers rettigheder
i almindelighed og i særdeleshed for at gøre det lettere for handicappede og bevægelseshæmmede at
rejse.
Et meget stort flertal af medlemsstaterne pointerede dog, at anvendelsesområdet efter deres opfat-
telse ikke i tilstrækkelig grad er tilpasset de særlige forhold i bustransportsektoren og skal præcise-
res og justeres.
Med hensyn til den første valgmulighed (begrænset anvendelsesområde uden yderligere undtagel-
ser) går et klart flertal af delegationerne ind for denne valgmulighed og finder, at anvendelsesområ-
det for den foreslåede forordning bør begrænses til indenlandsk langdistancebuskørsel og internati-
onal bustransporttjeneste ad faste ruter, idet man holder sig for øje, at det er nødvendigt at vedtage
bestemmelser, der er afpasset og praktisk anvendelige for busselskaberne.
Med hensyn til den anden valgmulighed (åbent anvendelsesområde med mulighed for undtagelser)
finder nogle delegationer, at en sådan valgmulighed er værd at undersøge: dette vil sikre, at alle pas-
sagerer garanteres grundlæggende rettigheder på udvalgte områder, samtidig med at der gives plads
til eventuelle nationale tilpasninger og undtagelser under hensyn til nærhedsprincippet på lokal-
transportområdet.
Med hensyn til den tredje valgmulighed (bredt anvendelsesområde med graduerede bestemmelser)
kunne denne kun støttes af to eller tre delegationer. Denne valgmulighed synes at være for restriktiv
og mangler den nødvendige fleksibilitet til at kunne anvendes effektivt i hele bustransportsektoren.
Rådet opfordrede de kompetente organer til at fortsætte gennemgangen af forslaget med henblik på
at gøre betydelige fremskridt under det kommende svenske formandskab.
10850/09 (Presse 169)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0011.png
11.-12.VI.2009
Den foreslåede forordning indgår i EU's generelle politik med henblik på at sikre, at passagerer be-
handles ens uanset den transportmåde, som de har valgt. Der er allerede vedtaget lignende lovgiv-
ning inden for lufttransport og jernbanetransport, og der er også fremsat lovgivningsforslag vedrø-
rende sørejser og rejser på indre vandveje.
Med hensyn til passagerernes rettigheder generelt skaber den foreslåede forordning yderligere rets-
beskyttelse for alle ved passagerer ved død eller tilskadekomst og bortkomst eller beskadigelse af
bagage. Den fastsætter også forpligtelser for busselskaber i tilfælde af aflysning eller forsinkelse, en
effektiv klagebehandling og retsmidler, information til passagerer og andre initiativer med henblik
på at styrke passagerernes rettigheder. Udkastet til forordning fastsætter endvidere regler for infor-
mation af og assistance til handicappede og bevægelseshæmmede.
Kommissionen forelagde sit forslag i december 2008 (16933/08). Europa-Parlamentet vedtog sin
førstebehandlingsudtalelse i maj 2009 (8897/09).
10850/09 (Presse 169)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0012.png
11.-12.VI.2009
Europæiske programmer for satellitbaseret radionavigation
Rådet noterede sig formandskabets fremskridtsrapport (10312/09) om et udkast til forordning om
ændring af forordning (EF) nr. 1321/2004 om forvaltningsstrukturerne for de europæiske program-
mer for satellitbaseret radionavigation.
Formålet med forslaget er at bringe bestemmelserne i forordning (EF) nr. 1321/2004 (EUT
L 246 af
20.7.2004, s. 1)
i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 683/2008 (EUT
L 194 af 24.7.2008,
s.1)
om den videre gennemførelse af disse programmer som følge af de substansændringer, som
sidstnævnte forordning indebærer for Galileoprogrammernes finansielle og styringsmæssige forhold
og indkøbsprocedurer.
Ved forordning (EF) nr. 1321/2004 som ændret ved forordning (EF) nr. 1942/2006 blev der oprettet
et fællesskabsagentur benævnt Den Europæiske GNSS-Tilsynsmyndighed. Agenturets oprindelige
rolle og opgaver blev fastlagt med henblik på de behov, der ville opstå i forbindelse med planen om
at indgå koncessionsaftaler om forvaltningen og finansieringen af programmet Galileos etablerings-
og ibrugtagningsfase. Denne plan blev opgivet i 2007, og forvaltningen og finansieringen af
programmets etableringsfase vil ikke overgå til den private sektor.
De nye rammer for den offentlige forvaltning og finansiering af programmerne Galileo og Egnos
blev fastlagt ved forordning (EF) nr. 683/2008. Den knæsætter princippet om en klar fordeling af
beføjelser mellem Fællesskabet, repræsenteret ved Kommissionen, tilsynsmyndigheden og Den
Europæiske Rumorganisation, giver Kommissionen ansvaret for forvaltningen af programmerne og
præciserer de opgaver, der på det tidspunkt blev pålagt organisationen.
Under gennemgangen af forslaget i gruppen støttede alle delegationer formålet med forslaget og
erkendte, at det er nødvendigt at se på uoverensstemmelserne mellem de to forordninger så hurtigt
som muligt. Dette udkast til forordning giver imidlertid anledning til visse betænkeligheder, der ho-
vedsagelig vedrører sikkerhedsforhold. Arbejdet med denne sag vil fortsætte under det svenske
formandskab og navnlig fokusere på følgende spørgsmål: formål og opgaver for Udvalget for Sik-
kerhedsgodkendelse, Kommissionens stemmerettigheder i bestyrelsen og Europa-Parlamentets del-
tagelse.
Kommissionen forelagde sit forslag i marts 2009 (6257/09).
10850/09 (Presse 169)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0013.png
11.-12.VI.2009
Intelligente transportsystemer
Under en offentlig forhandling noterede Rådet sig formandskabets fremskridtsrapport om et udkast
til direktiv om fastlæggelse af rammerne for ibrugtagning af intelligente transportsystemer (ITS)
1
vejtransportområdet (10012/09).
Rådet opfordrede de kompetente organer til at fortsætte gennemgangen af dette forslag med henblik
på at nå til politisk enighed inden udgangen af 2009.
Formålet med dette forslag er at skabe betingelser for og indføre mekanismer til at fremme indførel-
sen af ITS-applikationer og -tjenester i forbindelse med vejtransport og deres grænseflader med an-
dre transportmåder for at understøtte en mere effektiv, mere miljøvenlig, sikrere og bedre sikret
mobilitet for gods og passagerer i EU. Med henblik på dette skal udvalgsproceduren (forskriftspro-
ceduren med kontrol) ifølge forslaget anvendes på fælles og lovligt bindende specifikationer med
henblik på fastlæggelse af detaljerede bestemmelser og procedurer for ibrugtagningen af ITS i hele
EU.
Rådets gruppe har gennemgået dette forslag og den hertil knyttede handlingsplan på flere møder.
Alle delegationer støtter formålet med forslaget, men et flertal af delegationerne er dog tøvende
med hensyn til at anvende udvalgsproceduren på alle aktioner, sådan som det foreslås i Kommissio-
nens forslag. På samlingen i marts vedtog TTE-Rådet konklusioner om handlingsplanen (8005/09
+
8005/09 COR 1).
Det uformelle transportministermøde i april 2009 i Litoměřice vedrørte også
ITS og bidrog til at klarlægge medlemsstaternes holdninger (8177/09).
Kommissionen forelagde sit forslag i december 2008 (17564/08). Europa-Parlamentet vedtog sin
førstebehandlingsudtalelse i april 2009 (8899/09).
1
"Intelligente transportsystemer" betyder, at man anvender informations- og kommunikati-
onsteknologi på transport. Disse applikationer udvikles for forskellige transportformer og for
interaktionen mellem dem.
13
10850/09 (Presse 169)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.VI.2009
Grønbog om TE -T: en gennemgang af politikken –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om Kommissionens grønbog: på vej mod større integration i
det transeuropæiske transportnet til gavn for den fælles transportpolitik:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM HENVISER TIL
-
-
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 154, 155 og 156,
Kommissionens hvidbog om transportpolitik af 12. september 2001 med titlen: "Den europæi-
ske transportpolitik frem til 2010 – de svære valg" og dens midtvejsevaluering af 22. ju-
ni 2006,
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 1692/96/EF af 23. juli 1996 om Fællesskabets ret-
ningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet, der blev revideret i 2004, senest
ændret ved Rådets forordning 1791/2006/EF af 20. november 2006 (i det følgende benævnt
"TEN-retningslinjerne"),
Kommissionens grønbog om TEN-T: en gennemgang af politikken på vej mod større integra-
tion i det transeuropæiske transportnet til gavn for den fælles transportpolitik af 4. febru-
ar 2009,
Europa-Parlamentets beslutning af 22. april 2009 om grønbogen om TEN-T-politikkens frem-
tid,
-
-
-
10850/09 (Presse 169)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.VI.2009
SOM TAGER FØLGENDE I BETRAGTNING:
-
TEN-T-politikken blev fastlagt i 1996 for en Europæisk Union med 15 medlemsstater med det
hovedformål at sammenkoble deres nationale transportinfrastrukturnet for at lette det indre
marked og social og økonomisk samhørighed, herunder tilkoble øer og randområder, for at
sikre adgang til disse net og for at forbinde EU's net med tredjelande;
selv om disse formål stadig har gyldighed, har EU's nye område, der er resultatet af udvidel-
serne af Den Europæiske Union i 2004 og 2007, nødvendiggjort justeringer navnlig af ram-
merne for TEN-T-planlægningen, der går ud over revisionen af retningslinjerne i 2004;
nye politiske og økonomiske vilkår (såsom klimamålene, Europas voksende internationale
rolle, Lissabondagsordenen og den seneste indsats for økonomisk genopretning og bæredygtig
udvikling) har også gjort det påkrævet at revidere TEN-T-politikken;
TEN-T og den fælles transportpolitik, navnlig begrebet samordnet modalitet, skal integreres
bedre, så TEN-T bliver et virkeligt grundlag for effektive, bæredygtige og sikre transporttje-
nester af høj kvalitet i alle de forskellige transportsektorer;
den fremtidige TEN-T-politik skal bygge på de positive resultater af den tidligere politikind-
sats og skal videreføre indsatsen for at gennemføre allerede besluttede foranstaltninger (især
gennemførelsen af de prioriterede projekter);
for at imødekomme fremtidige krav kræver TEN-T-politikken en styrkelse af den europæiske
dimension på netplanlægningsniveauet og mere effektive fællesskabsinstrumenter til gennem-
førelse af TEN-T;
fællesskabsindsatsen bør koordineres og koncentreres om de indsatsområder, der har en euro-
pæisk merværdi, idet der tages hensyn til fordelene for Den Europæiske Union på grundlag af
gennemsigtige kriterier;
-
-
-
-
-
-
10850/09 (Presse 169)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.VI.2009
-
transport, som i øjeblikket er blandt de sektorer, der bidrager mest til Fællesskabets drivhus-
gasemissioner, gør en række foranstaltninger til reduktion af CO
2
-emissioner påkrævet; et op-
timalt integreret og sammenkoblet europæisk transportnet er en afgørende betingelse for at nå
disse mål;
rammerne for den nationale transportinfrastruktur skal afspejle TEN-T-planlægningen, og der
skal tilstræbes sammenhæng mellem TEN-T-planlægningsambitioner og TEN-T-gennem-
førelseskapaciteter. Når afgørelsen om nettet er blevet truffet, skal medlemsstaterne og andre
projektledere samt Kommissionen koncentrere og fokusere deres indsats på bedst mulig an-
vendelse af de forskellige fællesskabsinstrumenter for at lette gennemførelsen af projekter af
fælles interesse,
UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens grønbog af 4. februar 2009 om den
fremtidige TEN-T-politik og en bred gennemgang, der bygger på de indvundne erfaringer og
hidtil opnåede resultater, uden at dette berører de fremtidige drøftelser om de finansielle
overslag;
BEKRÆFTER behovet for fortsat at investere i transportinfrastruktur for at sikre virkelig ud-
vikling af TEN-T inden for alle transportformer som grundlag for det indre marked og kon-
kurrenceevne, økonomisk, social og territorial samhørighed i EU og EU's forbindelse med na-
bolandene, med fokus på den "europæiske merværdi" og med hensyntagen til bl.a. miljø-
mæssige målsætninger ved fastlæggelsen af den fremtidige TEN-T-politik;
OPFORDRER Kommissionen til at sikre kontinuitet med den eksisterende ramme, især fær-
diggørelse af de prioriterede projekter, og samtidig være åben over for nye tilgange som reak-
tion på fremtidige politiske, økonomiske, miljømæssige og teknologiske udfordringer og mu-
ligheder;
-
1)
2)
3)
10850/09 (Presse 169)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.VI.2009
4)
UNDERSTREGER, at ikke bare de store transnationale trafikstrømme er et vigtigt kriterium
for planlægningen af TEN-T, men at økonomisk, social og territorial samhørighed og adgang
til TEN-T også er af afgørende betydning og i vid udstrækning tages i betragtning med det
primære net i det nuværende TEN-T; GÅR derfor og som følge af dets betydning som refe-
rencegrundlag for lovgivningen på en række områder i transportsektoren IND FOR, at dette
primære net bevares; fællesskabsfinansiering som omhandlet i punkt 11 skal fortsat være til
rådighed for det primære TEN-T net, uden at dette dog foregriber de fremtidige finansielle
overslag;
ER, uden at dette foregriber det endelige resultat af revisionen af TEN-T-retningslinjerne,
ENIGT I, at alle nuværende prioriterede TEN-T-projekter bør være en integreret del af et
sammenhængende prioriteret net, som samler den infrastruktur, der allerede er færdiggjort el-
ler er under opbygning, samt projekter af fælles interesse, og som er multimodal, med behørig
hensyntagen til knudepunkter (havne og lufthavne) og intermodale forbindelser (såsom for-
bindelser mellem jernbane, indre vandveje, havne og lufthavne);
BEKRÆFTER, at metoden for oprettelse af et sådant sammenhængende prioriteret net bør
tage hensyn til kriterier såsom indvirkningerne på transnationale trafikstrømme, territorial
samhørighed og økonomisk udvikling, fysisk planlægning, miljø/klimaændringer og forbin-
delse med nabolandene; OPFORDRER Kommissionen til at udvikle en sådan metode senest i
begyndelsen af 2010 som et grundlag for udarbejdelsen af dens forslag til revision af retnings-
linjerne;
FREMHÆVER, at for at sikre optimal integrering af transportinfrastrukturudvikling og en
fælles transportpolitik skal det sammenhængende prioriterede net suppleres med foranstalt-
ninger inden for intelligente transportsystemer og trafikstyringssystemer, interoperabilitet og
teknologisk innovation. Endvidere bør fælles transportpolitiske foranstaltninger eller målsæt-
ninger såsom jernbanegodskorridorer, grønne korridorer eller funktionelle luftrumsblokke og-
så indgå i TEN-T. Der er også behov for en rimelig grad af fleksibilitet og åbenhed, for at
transportinfrastrukturen kan udgøre et hensigtsmæssigt grundlag for nuværende og fremtidige
transporttjenester;
5)
6)
7)
10850/09 (Presse 169)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.VI.2009
8)
ER ENIGT OM, at TEN-T-politikken bør bidrage væsentligt til klima- og miljømålene. En
optimal integrering og indbyrdes sammenkobling af alle transportformer (både fysiske og in-
telligente transportsystemer), hvorved effektive transporttjenester baseret på samordnet moda-
litet bliver mulige, udgør et solidt grundlag for støtte til transportsektorens indsats for redukti-
on af CO
2
-emissioner og forurenende emissioner;
UNDERSTREGER, at gennemførelsen af projekter af fælles interesse inden for rammerne af
TEN-T skal hvile på kraftige tilsagn fra alle berørte parter – medlemsstaterne og Fællesska-
bet, offentlige og private parter – i overensstemmelse med deres respektive ansvarsområder;
BEKRÆFTER medlemsstaternes ansvar med hensyn til programmering, finansiering og gen-
nemførelse af TEN-T-projekter, der berører deres territorium, og UNDERSTREGER, at gen-
nemførelsen af TEN-T-projekterne skal stimuleres gennem begrænsning af de administrative
byrder og forenkling af kriterier og procedurer i forbindelse med ansøgning om TEN-T-
samfinansiering;
UNDERSTREGER, at det er nødvendigt, at Fællesskabet stiller de finansielle ressourcer, der
er nødvendige for at stimulere investeringer i TEN-T-projekter, til rådighed, og navnlig, at det
er nødvendigt at få en passende finansiel støtte fra TEN-T-budgettet til de prioriterede projek-
ter, der omfatter relevante grænseoverskridende afsnit, og hvis gennemførelse vil gå ud over
2013, til at harmonere med de institutionelle begrænsninger, som de finansielle programme-
ringsrammer giver;
OPFORDRER Kommissionen til at gennemgå koordineringen og effektiviteten af Fællesska-
bets eksisterende finansielle instrumenter og om nødvendigt foreslå indførelse af nye instru-
menter. Strategier for offentlig-private partnerskaber skal yderligere udvikles og støttes i den-
ne forbindelse efter behov;
BEKRÆFTER behovet for, at ikke-finansielle instrumenter styrkes med henblik på at stimu-
lere gennemførelsen af TEN-T-projekter, såsom koordinering (f.eks. via europæiske koordi-
natorer, hvor det er hensigtsmæssigt), nøje overvågning og større gennemsigtighed ved hjælp
af den åbne koordinationsmetode (f.eks. ved at stimulere indsatsen for at færdiggøre det pri-
mære net), udveksling af bedste praksis osv., samtidig med at unødige administrative byrder
undgås;
9)
10)
11)
12)
13)
10850/09 (Presse 169)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.VI.2009
14)
OPFORDRER Kommissionen til at meddele resultaterne af den offentlige høring om grønbo-
gen så snart som muligt efter dens afslutning, til at påtage sig det yderligere tekniske arbejde,
der er nødvendigt for at udvikle metoden for TEN-T-planlægning, til at inddrage medlemssta-
ternes eksperter i dette tekniske arbejde og også til i denne forbindelse at sikre behørig repræ-
sentation af forskellige geografiske områder og sociale/økonomiske situationer; ANMODER
Kommissionen om fortsat at drøfte de forskellige elementer i TEN-T-gennemgangen, herun-
der planlægningsmetoden, med Udvalget for Overvågning af Retningslinjer og Informations-
udveksling og Udvalget for Retningslinjerne for TEN-T inden udarbejdelsen af et forslag til
en revideret udgave af retningslinjerne;
ANMODER Kommissionen om at forelægge institutionerne et forslag til reviderede TEN-T-
retningslinjer inden udgangen af 2010. Dette forslag bør være ledsaget af et underbygget
overslag over de investeringsbehov, der følger af forslaget. Vurderingen af investeringsbeho-
vene skal være baseret på oplysninger fra medlemsstaterne og på behørigt begrundede gen-
nemsnitsudgifter pr. enhed for infrastrukturarbejder i typiske situationer;
ANMODER Kommissionen om regelmæssigt (halvårligt) at aflægge rapport til Rådet om sine
aktiviteter vedrørende TEN-T-revisionsprocessen, indtil den forelægger sit forslag til de revi-
derede retningslinjer."
15)
16)
10850/09 (Presse 169)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0020.png
11.-12.VI.2009
TELEKOMMU IKATIO
Europæisk net- og informationssikkerhedspolitik
Rådet havde en udveksling af synspunkter om net- og informationssikkerhedspolitikken. Ministrene
koncentrerede deres drøftelser om spørgsmålet om beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur,
der er emnet for en meddelelse, som Kommissionen udsendte for nyligt (8375/09), om fremtiden for
Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA) samt om den generelle linje i
de europæiske bestræbelser på dette område. For at strukturere drøftelsen bedre udarbejdede for-
mandskabet tre spørgsmål som retningslinjer for udvekslingen, jf. dok.
10125/09.
Den 27. og 28. april 2009 blev der i Tallinn holdt en ministerkonference om beskyttelse af kritisk
infrastruktur, der var tilrettelagt af Estland under det tjekkiske EU-formandskabs auspicier. Konklu-
sionerne af konferencen findes
her.
Dagens debat satte drøftelser i gang på rådsniveau. Det svenske formandskab forventes at fortsætte
drøftelserne og vedtage konklusioner eller en resolution om dette spørgsmål.
Forbedret beskyttelse kræves navnlig for visse informations- og kommunikationsteknologisystemer,
-tjenester og -infrastrukturer, der spiller en vital rolle for samfundet, herunder navnlig for virksom-
hederne og den offentlige forvaltning, og som derfor betragtes som "kritiske informationsinfrastruk-
turer". Deres afbrydelse som følge af menneskeskabte angreb, naturkatastrofer eller tekniske fejl
kan forårsage enorm økonomisk skade. De seneste begivenheder såsom cyberangrebene mod
Estland i 2007 og bruddene på de transkontinentale kabler i 2008 viser de moderne informationsnets
sårbarhed og understreger vigtigheden af beskyttelsesforanstaltninger med henblik på at sikre uaf-
brudte kritiske tjenester.
ENISA blev oprettet i 2004 for at sørge for et højt sikkerhedsniveau inden for dets ekspertiseområ-
de og bistå Kommissionen og medlemsstaterne med at tage de hertil knyttede problemer op. Dets
opgaver omfatter indsamling af oplysninger med henblik på risikoanalyse, udvikling af fælles me-
toder og styrkelse af samarbejdet. Sidste år blev dets mandat forlænget uændret indtil marts 2012.
Dets rolle tages nu op til fornyet gennemgang med henblik på at indkredse, hvordan man bedst kan
tackle de vigtigste udfordringer i forbindelse med relevant net- og informationsbeskyttelse.
10850/09 (Presse 169)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0021.png
11.-12.VI.2009
E ERGI
Olielagre
Rådet nåede til politisk enighed om et direktiv om forpligtelse for medlemsstaterne til at opretholde
minimumslagre af mineralolie eller mineralolieprodukter (11018/09).
Rådet vil vedtage teksten formelt uden debat på en kommende samling efter jurist-lingvist-
gennemgangen.
Formålet med det foreslåede direktiv, der træder i stedet for al eksisterende fællesskabslovgivning
på dette område (Rådets direktiv 2006/67/EF og 73/238/EØF og Rådets beslutning 68/416/EØF), er
at få de nuværende EU-olieoplagringsmekanismer til at fungere bedre for at sikre tilgængeligheden
i tilfælde af krise.
Med henblik herpå er det hensigten med den tekst, som ministrene blev enige om, at søge at forbed-
re regelsættet og styrke de forskellige elementer i oplagringspraksis i EU, f.eks. ved at tilskynde til
medlemsstaternes oprettelse af centrale oplagringsenheder. Formålet med disse enheder er at er-
hverve, opretholde eller sælge olielagre med henblik på dette direktiv eller med henblik på at opfyl-
de internationale aftaler vedrørende opretholdelse af olielagre.
Derudover skal medlemsstaterne senest den 31. december 2012 sikre, at de til enhver tid i EU op-
retholder samlede lagre af mineralolieprodukter på et niveau, der mindst svarer til enten 90 dages
gennemsnitlig daglig nettoimport eller 61 dages gennemsnitligt dagligt indenlandsk forbrug, alt ef-
ter hvilken mængde der er størst. Endvidere er alle medlemsstaterne i henhold til direktivet forplig-
tet til at opretholde lagre svarende til mindst 30 dage eller en tredjedel af deres oplagringsforpligtel-
se i form af raffinerede produkter. I direktivet foreslås også frivillig oprettelse af specifikke lagre,
dvs. produktreserver, der er oprettet specielt med henblik på dette direktiv.
Direktivet har også til formål at tilpasse EU-interne regler til IEA-ledede tiltag vedrørende ibrug-
tagning af sikkerhedslagre.
10850/09 (Presse 169)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0022.png
11.-12.VI.2009
I spørgsmålet om, hvor ofte der skal rapporteres om olielagrene, fastsættes det i den tekst, der blev
opnået enighed om, at medlemsstaterne skal sende Kommissionen en månedlig statistisk opgørelse
over omfanget af de kommercielle lagre, der opbevares på deres nationale område. Kommissionen
skal på dette grundlag offentliggøre en månedlig statistisk opgørelse over de kommercielle lagre i
EU. Bestemmelserne om rapportering, bl.a. hyppigheden, kan ændres efter udvalgsproceduren.
Kommissionen forelagde sit forslag i november 2008 (15910/1/08).
10850/09 (Presse 169)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0023.png
11.-12.VI.2009
Energieffektivitetspakken
Rådet noterede sig ved offentlig forhandling en situationsrapport (8989/09) med en opsummering af
det hidtidige arbejde med energieffektivitetspakken, der indeholder følgende tre forslag: et direktiv
om energimærkning (15906/1/08), et direktiv om mærkning af dæk (15920/08) og et direktiv om
bygningers energimæssige ydeevne (15929/1/08).
Rapporten omhandler også de gennemførelsesforanstaltninger, som Kommissionen efter for-
skriftsproceduren med kontrol har forelagt Rådet og Europa-Parlamentet under dette formandskab i
henhold til rammedirektiverne om krav til miljøvenligt design og energimærkning.
Formålet med de tre forslag om energieffektivitet er at bidrage til opfyldelsen af målet om at redu-
cere EU's energiforbrug med 20 % frem til 2020 i overensstemmelse med konklusionerne fra Det
Europæiske Råds forårsmøde i 2007.
Arbejdet med disse sager vil fortsætte under det svenske formandskab, der agter at nå til enighed
med Europa-Parlamentet om forslagene.
Direktivet om energimærkning
Dette forslag er en omarbejdning af direktiv 92/75/EØF om angivelse af husholdningsapparaters
energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og standardiserede vareoplysninger, og det op-
hæver direktiv 79/530/EØF. Formålet er at udvide dets anvendelsesområde, der for øjeblikket er
begrænset til husholdningsapparater, således at det (efter vedtagelsen af gennemførelsesforanstalt-
ninger for hver produktgruppe) kommer til at gælde for mærkning af alle energirelaterede produk-
ter: dette kan omfatte produkter, der bruges i husholdnings-, handels- og industrisektoren, og pro-
dukter, der ikke selv forbruger energi, men som indebærer væsentlige energisparemuligheder, når
først de er i brug eller installeret, f.eks. vinduer.
10850/09 (Presse 169)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0024.png
11.-12.VI.2009
Direktivet om mærkning af dæk
Med forslaget indføres der en mærkningsordning for dækparametre, bl.a. brændstofeffektivitet, våd-
greb og afgivelse af rullestøj til omgivelserne, og det omhandler dæk til personbiler, varebiler og
lastbiler. Ordningen giver forbrugerne, virksomhederne og detailhandelen harmoniseret og let for-
ståelig information i form af en klassificering af dækkenes egenskaber. Den sikrer, at oplysningerne
formidles til slutbrugerne på forskellig måde (f.eks. i elektronisk form, i kataloger og på mærkater).
Bygningers energimæssige ydeevne
Forslaget tydeliggør, styrker og udvider anvendelsesområdet for det nuværende direktiv
2002/91/EF, især
ved at udvide anvendelsesområdet for bestemmelsen om, at medlemsstaterne skal stille
mindstekrav til den energimæssige ydeevne, når der er tale om nye bygninger og større re-
noveringsarbejder
ved at skærpe bestemmelserne om energiattester, eftersyn af varme- og klimaanlæg, oplys-
ning og uvildige eksperter og ved at indføre pligt til at beregne det omkostningsoptimale
niveau for mindstekrav til energimæssig ydeevne
ved at tilskynde medlemsstaterne til at tilrettelægge vilkår og fastsætte mål for at øge ande-
len af bygninger med lavt eller intet energiforbrug og CO
2
-udledning
ved at tilskynde den offentlige sektor til at blive mere aktivt involveret og til at tage førin-
gen.
Kommissionen forelagde disse tre forslag i november 2008. Europa-Parlamentet vedtog sin første-
behandlingsudtalelse vedrørende forslaget om mærkning af dæk (8876/1/09) og forslaget om byg-
ningers energimæssige ydeevne (8877/1/09) i april og vedrørende forslaget om energimærkning
(9322/09) i maj 2009.
10850/09 (Presse 169)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0025.png
11.-12.VI.2009
Internationale forbindelser på energiområdet
Rådet noterede sig orienteringen fra formandskabet og Kommissionen om de arrangementer og den
udvikling, der har fundet sted i de internationale forbindelser under det tjekkiske formandskab, eller
som forventes i den nærmeste fremtid (9852/09
+
9852/09 COR 1).
Briefingen omhandlede bl.a. fjerde møde i partnerskabsrådet mellem EU og Rusland, forbindelserne
med Ukraine, spørgsmålet om levering af russisk gas gennem Ukraine, topmødet mellem landene i
den sydlige korridor, Energifællesskabet og energidialogen mellem EU og OPEC.
10850/09 (Presse 169)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0026.png
11.-12.VI.2009
EVE TUELT
a)
Luftfartssikkerhedsafgifter
Rådet noterede sig hovedlinjerne i Kommissionens forslag om luftfartssikkerhedsafgifter,
der er opfyldelsen af det tilsagn, som Kommissionen gav Europa-Parlamentet i 2007 under
de forhandlinger, der førte til vedtagelsen af forordningen om lufthavnssikkerhed
(9864/09).
b)
Liberaliseringsprocessen i jernbanesektoren
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen om graden af markedsåbning i med-
lemsstaterne i jernbanesektoren.
c)
Uformelt møde mellem transportministrene
Det tjekkiske formandskab orienterede delegationerne om resultatet af EU-
transportministrenes uformelle møde den 29. april 2009 i Litoměřice (10768/09).
d)
Første møde mellem transportministrene fra ASEM-landene
Rådet noterede sig oplysningerne fra den litauiske delegation om forberedelsen af ASEM-
transportministrenes første møde den 19.-20. oktober 2009 i Vilnius.
e)
Den nuværende situation med hensyn til transportspørgsmål efter topmødet mellem
EU og Rusland
Rådet noterede sig de oplysninger, som Kommissionen efter anmodning fra den polske de-
legationer har givet om den nuværende situation med hensyn til transportspørgsmål efter
topmødet mellem EU og Rusland den 22. maj 2009 i Khabarovsk.
10850/09 (Presse 169)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0027.png
11.-12.VI.2009
f)
Udkast til dekret om containertrafik fra Ruslands føderale toldvæsen
Rådet noterede sig oplysningerne fra den finske delegation om de mulige følger af ikraft-
trædelsen af et russisk dekret om containertrafik.
g)
Havets dag i Europa 2
Rådet noterede sig oplysningerne fra den italienske delegation om de vigtigste resultater af
havets dag i Europa 2, der var tilrettelagt i fællesskab af kommissæren for maritime anlig-
gender og den italienske regering, og som fandt sted den 18.-20. maj 2009 i Rom
(10618/09,
10619/09).
h)
Tingenes internet
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen om meddelelsen om tingenes internet,
der skal vedtages i de kommende uger (10524/09).
i)
Et sikrere internet for børn
Rådet noterede sig oplysningerne fra formandskabet om ministerkonferencen om et sikrere
internet for børn, der fandt sted den 20. april 2009 i Prag (10522/09).
j)
Internet Governance
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen om situationen med hensyn til
Internet Governance og de næste skridt, der skal overvejes (10721/09).
k)
En sammenkoblingsplan for Østersølandene
Rådet noterede sig orienteringen fra Kommissionen om sammenkoblingsplanen for ener-
gimarkederne i Østersølandene (10703/09).
10850/09 (Presse 169)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0028.png
11.-12.VI.2009
l)
G8-energiministermøde
Rådet noterede sig orienteringen fra den italienske delegation om G8-energiministermødet
den 24.-25. maj 2009 i Rom (10705/09).
m)
Det Internationale Agentur for Vedvarende Energi
Rådet noterede sig orienteringen fra den tyske delegation om oprettelsen af Det Internatio-
nale Agentur for Vedvarende Energi (Irena) (10941/09).
10850/09 (Presse 169)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0029.png
11.-12.VI.2009
DRØFTELSE I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
I tilknytning til samlingen den 11. juni drøftede Rådet uformelt, hvor langt man er nået med tele-
kommunikationspakken. Formandskabets pressemeddelelse kan ses
here.
10850/09 (Presse 169)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0030.png
11.-12.VI.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
TRA SPORT
Kørekort - Forskriftsprocedure med kontrol
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om ændring af di-
rektiv 2006/126/EF om kørekort (8558/09).
Ændringsdirektivet er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol, der giver Rådet mulighed for at
modsætte sig Kommissionens vedtagelse af retsakter. Nu da Rådet har givet grønt lys, kan Kom-
missionen vedtage direktivet, medmindre Europa-Parlamentet har indvendinger.
DE EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Irak – EU's integrerede retsstatsmission
Rådet vedtog en fælles aktion om EU's integrerede retsstatsmission for Irak (EUJUST LEX)
(9579/09).
Den fælles aktion forlænger EUJUST LEX med et år indtil den 30. juni 2010, og missionen vil også
indlede en pilotfase for aktiviteter på irakisk territorium med henblik på at tilbyde uddannelse og
yde strategisk rådgivning og mentoring af højtstående embedsmænd i det irakiske strafferetssystem,
når og hvor sikkerhedsforholdene tillader det. Derudover omfatter den fælles aktion et nyt finansielt
referencegrundlag på op til 10,8 mio. EUR til dækning af udgifterne i forbindelse med missionen
mellem den 1. juli 2009 og den 30. juni 2010.
Siden 2005 har EU bidraget til at styrke retsstaten i Irak og fremmet menneskerettighederne gennem
EUJUST LEX ved at tilbyde uddannelseskurser og udstationeringsmuligheder med henblik på prak-
tik i EU-medlemsstaterne for højtstående irakiske embedsmænd inden for politi, retsvæsen og
fængselsvæsen.
EUJUST LEX blev oprettet ved fælles aktion 2005/190/FUSP
(jf. EU-Tidende L 62 af 9.3.2005,
s. 37).
Supplerende oplysninger og dokumenter findes på:
http://www.consilium.europa.eu/eujust-lex.
10850/09 (Presse 169)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0031.png
11.-12.VI.2009
HA DELSPOLITIK
Antidumping
Håndbetjente palletrucks
Rådet vedtog en forordning om udvidelse af den endelige antidumpingtold på importen af håndbe-
tjente palletrucks og væsentlige dele dertil med oprindelse i Folkerepublikken Kina, som indførtes
ved forordning (EF) nr. 1174/2005, til at omfatte importen af samme vare afsendt fra Thailand, uan-
set om varen er angivet med oprindelse i Thailand eller ej
(9903/09).
Støbegods fra Kina
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1212/2005 om indførelse af en ende-
lig antidumpingtold på importen af visse former for støbegods med oprindelse i Kina (10062/09).
Beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske
Fællesskab
Rådet vedtog en forordning med henblik på at kodificere Rådets forordning nr. 2026/97 om beskyt-
telse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
(9380/09), som er blevet ændret væsentligt ved flere lejligheder.
Den nye forordning forklarer bl.a., hvornår en vare anses for at være subsidieret, efter hvilke prin-
cipper subsidierne kan udlignes, og på grundlag af hvilke kriterier det udligningsberettigede subsi-
diebeløb skal beregnes. Den fastlægger endvidere klare og detaljerede retningslinjer vedrørende de
faktorer, der kan være relevante for at afgøre, om den subsidierede indførsel har forvoldt væsentlig
skade eller truer med at forvolde skade.
10850/09 (Presse 169)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453736_0032.png
11.-12.VI.2009
SOCIALE A LIGGE DER
Rådet styrker Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for at imødegå krisen
Rådet vedtog i dag
1
en revideret forordning om Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globalise-
ringen ("Globaliseringsfonden")
2
, efter at der er opnået enighed med Europa-Parlamentet under før-
stebehandlingen (3654/09
+
10304/09 ADD 1).
Hovedformålet med den nye forordning er at sætte Globaliseringsfonden i stand til at gribe tidligere
ind til fordel for arbejdstagere, der afskediges som følge af globaliseringen, at gøre fonden mere
attraktiv og at styrke solidariteten på baggrund af den aktuelle økonomiske og finansielle krise.
Den nye forordning omfatter følgende bestemmelser:
antallet af afskedigelser, der udløser støtteberettigelse, sættes ned fra 1 000 til 500
perioden for anvendelsen af de finansielle bidrag fra fonden forlænges fra 12 til
24 måneder
Globaliseringsfondens anvendelsesområde udvides midlertidigt ved, at der også ydes støtte
til arbejdstagere, som har mistet deres job som direkte følge af den aktuelle krise; endvide-
re forhøjes medfinansieringssatsen i disse tilfælde til 65 % sammenlignet med den sædvan-
lige medfinansieringssats, der forbliver 50 %; for at man kan få gavn af denne undtagelse,
skal ansøgningerne indgives inden den 31. december 2011.
De nye bestemmelser, der indgår som led i den europæiske økonomiske genopretningsplan, finder
anvendelse med tilbagevirkende kraft på alle ansøgninger om bistand fra Globaliseringsfonden, der
er modtaget fra den 1. maj 2009.
1
2
Beslutningen blev truffet uden debat på samlingen i TTE-Rådet.
Tyskland stemte imod, og Det Forenede Kongerige og Letland undlod at stemme.
32
10850/09 (Presse 169)
DA