Europaudvalget 2008-09
2949 - transport, tele og energi Bilag 9
Offentligt
699944_0001.png
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
13. juni 2009
121-34
Internationalt Kontor
Rasmus Winckelmann Ottesen
Telefon 33 92 43 65
[email protected]
Referat fra rådsmødet (transport, telekommunikation og energi -
transportdelen) den 11. juni 2009 i Luxembourg
Dagsordenspunkt 1: Revision af forordning om forvaltningsstruk-
turen for de europæiske programmer for satellitbaseret radiona-
vigation (EGNOS og Galileo)
Rådet noterede sig den fremlagte fremskridtsrapport om forslaget, hvor hensig-
ten er at få forordningen fra 2004 tilpasset de nye strukturer, der er fastlagt i
den seneste forordning om programmet fra 2008, hvor Kommissionen overtog
den forpligtelse, som det tidligere var tænkt at private investorer skulle have
haft.
Dagsordenspunkt 2: Direktiv om fastlæggelse af rammerne for
ibrugtagning af intelligente transportsystemer (ITS) på vejområ-
det
Rådet noterede sig den fremlagte fremskridtsrapport om direktivet, hvis formål
det er at fremskynde og koordinere anvendelsen af intelligente transportsyste-
mer (ITS) inden for vejtransport, herunder vej-transportens grænseflader til
andre transportformer.
Dagsordenspunkt 3: - Rådskonklusioner om Grønbog: TEN-T: En
gennemgang af politikken
Der var enighed om rådskonklusioner, hvor Rådet bl.a. peger på en ny struktur
for den fremtidige indretning af TEN-T programmet. Strukturen skal fremover
bestå af a) et primært net, som er skitseplaner for de forskellige transportfor-
mer og b) et prioriteret net, som er basisnettet og som har udgangspunkt i de
nuværende prioritetsprojekter og som forbinder de store transnationale akser
og vigtigste knudepunkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
699944_0002.png
Dagsordenspunkt 4: Forordning om buspassagerers rettigheder og
om ændring af forordning om samarbejde mellem nationale myn-
digheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbruger-
beskyttelse
Rådet noterede sig den fremlagte fremskridtsrapport om forslaget og havde en
drøftelse om anvendelsesområdet for forordningen. Det kunne konstateres, at
et stort flertal af landene ønsker et begrænset og præciseret anvendelsesområde
så forslaget udelukkende vedrører national langdistance og international bus-
kørsel.
Dagsordenspunkt 5: Forordning om et europæisk banenet med
henblik på konkurrencebaseret godstransport
Rådet opnåede politisk enighed om forslaget. Forslaget tager sigte på at forbed-
re afviklingen af den grænseoverskridende jernbanegodstransport i Fællesska-
bet. Det sikres ved at lave såkaldte ’jernbanegodskorridorer’ udvalgte steder i
Europa, ved at forenkle de administrative procedurer og i det hele taget forbed-
re kvaliteten i transportkæderne. Forslaget tager samtidig hensyn til, at den
danske offentlige service-trafik kan afvikles hensigtsmæssigt, og at den eksiste-
rende jernbaneinfrastruktur kan udnyttes optimalt. På rådsmødet blev de sid-
ste udeståender om bestemmelserne om bl.a. etablering af godskorridorer og
allokering af kapacitet forhandlet på plads.
I forbindelse med rådsmødet underskrev transportministrene fra Danmark,
Sverige, Tyskland, Østrig og Italien vedlagte politiske aftale om en jernbane-
godskorridor fra Stockholm via Danmark og Østrig til Napoli. Formålet med af-
talen er at fremme godstrafik på skinner, idet de forskellige landes togkontrol-
systemer vurderes at være en barriere for grænseoverskridende godstrafik.
Dagsordenspunkt 6: Relationer med tredjelande: En civil luftfarts-
aftale med Georgien
Rådet vedtog at give Kommissionen mandat til at indlede forhandlinger med
Georgien om indgåelse af en samlet aftale på luftfartsområdet.
Dagsordenpunkt 7: Direktiv om mærkning af dæk med brændstof-
effektivitet og andre vigtige parametre
Rådet noterede sig den fremlagte fremskridtsrapport om forslaget, hvis mål det
er at fremme et skift på markedet i retning af brændstofbesparende dæk.
Forslaget blev behandlet af energiministrene på rådsmødet den 12. juni 2009.
Side 2/2