Europaudvalget 2008-09
2952 - Landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
697387_0001.png
MILJØMINISTERIET
EU og Internationalt politisk sekretariat
10. juni 2009
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg om:
Rådsmøde (land og fisk) den 22. og 23. juni 2009 - miljødelen
Rådsmøde (land og fisk) den 22. – 23. juni 2009- miljødelen
6
Forslag om optagelse af aktivstoffer på bilag 1 i direktivet om
plantebeskyttelsesmidler
vedtagelse
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697387_0002.png
PUNKT 6
Kommissionens forslag om ikke-optagelse af triazoxid, diphenylamin, metam, bifenthrin og
visse paraffinolier og forslag om optagelse af tetraconazol på bilag I til direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler
Resumé
Kommissionen foreslår, at aktivstofferne triazoxid, diphenylamin, metam, bifenthrin og visse
paraffinolier ikke optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Bilag I er
den såkaldte positivliste.
Hvis forslagene bliver vedtaget, vil det betyde, at stofferne optages på bilaget over ikke-optagne
aktivstoffer, til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen.
Det vurderes, at forslagene har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark.
Endvidere foreslår Kommissionen, at aktivstoffet tetraconazol optages på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at stoffet
optages på bilag til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for borgerne og kun marginale konsekvenser for staten og erhvervsliv. Det er ikke
muligt umiddelbart at vurdere konsekvenserne af forslaget for beskyttelsesniveauet.
1. Status
Forslag til rådsbeslutninger “Rådets beslutning [...] om afvisning af at optage triazoxid,
diphenylamin, metam, bifenthrin og visse paraffinolier i bilag I til Rådets Direktiv 91/414/EØF og
om tilbagekaldelse af godkendelser med disse stoffer” samt forslag til rådsdirektiv ”Rådets Direktiv
[…] om optagelse af tetraconazol som aktivt stof.
Forslagene er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6,
som fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilag I til direktivet (positivlisten).
Kommissionens forslag om ikke-optagelse af triazoxid, diphenylamin og metam samt forslag om
optagelse af tetraconazol blev forelagt den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den
26. februar 2009, hvor der ikke var kvalificeret flertal for forslagene.
Kommissionens forslag om ikke-optagelse af bifenthrin og visse paraffinolier blev forelagt den
Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 22. marts 2009, hvor der ikke var
kvalificeret flertal for forslagene.
I henhold til artikel 19 i direktiv 91/414/EØF og i overensstemmelse med artikel 5 i Rådets
afgørelse 1999/468/EF skal Kommissionen derfor forelægge Rådet et forslag til de foranstaltninger,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697387_0003.png
der skal træffes, idet Rådet inden for en frist på tre måneder træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Det er ikke nødvendigt at forelægge Europa-Parlamentet disse forslag til beslutning til
nærmere behandling (artikel 8 i Rådets afgørelse 1999/468/EF).
Da stofferne har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslagene
direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli
1993 skal vurderes.
2. Formål og indhold
Forslagene om ikke-optagelse af triazoxid, diphenylamin, metam, bifenthrin og visse paraffinolier
er begrundet med, at det ikke er vist, at stofferne opfylder kriterierne i artikel 5 i direktiv
91/414/EØF.
Forslaget om optagelse af tetraconazol er begrundet med, at vurderingen af stoffet ud fra de ansøgte
anvendelsesområder har vist, at det kan antages, at stoffet opfylder betingelserne i artikel 5 i
direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og
miljø. Optagelsen er begrænset til markafgrøder med en maksimal dosering på 0,1 kg/ha hvert
tredje år på samme mark, og der må ikke nationalt godkendes anvendelse i æbler og vin.
Stofferne er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen eller i arbejdsgrupper under EFSA
(Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet). EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport
1
over
risikovurderingen af stofferne.
Forslagene om ikke-optagelse pålægger medlemsstaterne at tilbagekalde godkendelser af
plantebeskyttelsesmidler, der indeholder triazoxid, diphenylamin, metam, bifenthrin og visse
paraffinolier som aktivt stof senest 6 måneder efter beslutningernes vedtagelse. Medlemsstaterne
pålægges endvidere fremover ikke at give godkendelser eller forny sådanne til
plantebeskyttelsesmidler med triazoxid, diphenylamin, metam, bifenthrin og visse paraffinolier efter
direktivets overgangsregel i artikel 8 (2). Endelig skal medlemsstaterne give en frist for afvikling af
salg og anvendelse, der er så kort som mulig og ikke længere end 18 måneder efter beslutningernes
vedtagelse.
Forslaget om optagelse af tetraconazol pålægger medlemsstaterne at tage stilling til,
Rapporterne er tilgængelige på EFSA’s hjemmeside
http://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html
1
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697387_0004.png
om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land.
Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til
direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er
sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget samt i EFSA’s
konklusion.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stoffet, skal
der ifølge forslaget tages særligt hensyn til visse risici og kræves yderligere data efter optagelsen.
Der skal tages særligt hensyn til beskyttelse af vandorganismer, ikke-mål planter og grundvand, og
der skal kræves yderligere data om risiko for forbrugere, skæbne af nedbrydningsprodukter, data til
brug for risikovurdering af nedbrydningsprodukters effekter på fugle, vandorganismer og ikke-
målarter og mulige hormonforstyrrende effekter på fugle, pattedyr og fisk.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om
gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at
forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Som følge af forslagene om ikke-optagelse vil triazoxid, diphenylamin, metam, bifenthrin og visse
paraffinolier skulle optages på bilag 9 til bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler. Bilag 9 er listen
over aktivstoffer, for hvilke der er vedtaget en beslutning om ikke-optagelse på bilag I til
plantebeskyttelsesmiddeldirektivet.
Der er ikke godkendt plantebeskyttelsesmidler med triazoxid, diphenylamin, metam og bifenthrin i
Danmark.
Der er godkendt midler med én af paraffinolierne i Danmark. Midlerne er godkendt til insekt- og
svampebekæmpelse i frugttræer og frugtbuske samt i prydplanter.
Som følge af forslaget om optagelse af tetraconazol vil stoffet blive optaget på bilag 7 til
bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler.
Der er ikke godkendt plantebeskyttelsesmidler med tetraconazol i Danmark.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forslagene om ikke-optagelse af triazoxid, diphenylamin, metam og bifenthrin får ingen
økonomiske konsekvenser for firmaerne, idet der ikke er godkendt midler med disse stoffer i
Danmark.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697387_0005.png
Forslagene om ikke-optagelse af visse paraffinolier får økonomiske konsekvenser for de firmaer,
der producerer/importerer godkendte produkter med paraffinolier i Danmark. Ved tilbagekaldelse af
danske godkendelser med det pågældende aktivstof vil markedsandelene blive flyttet over på andre
aktivstoffer og muligvis andre firmaer. Disse forslag forventes endvidere at få økonomiske
konsekvenser for brugere af midler med de pågældende aktivstoffer, hvis der ikke er alternative
eller lige så effektive produkter til rådighed. Specielt økologiske frugtavlere har næppe nogle
brugbare alternativer.
Ifølge forslaget om optagelse af tetraconazol på bilag I vil ikrafttrædelsen være 1. januar 2010. Det
skal være implementeret senest 30. juni 2010 og senest denne dato, skal landene have ændret evt.
godkendelser af produkter med tetraconazol til at følge reglerne i optagelsesdirektivet herunder de
angivne restriktioner. Vurdering af øvrige effekter skal være gjort inden 30. juni 2014 for produkter,
der allerede er godkendt. Dette får ingen konsekvenser i Danmark, da der ikke er godkendt
produkter med tetraconazol i Danmark.
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslagene om ikke-optagelse af stoffer har en positiv indflydelse på
beskyttelsesniveauet i EU og i Danmark.
Mht. forslaget om optagelse af tetraconazol er det ikke umiddelbart muligt at vurdere
konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet effekten på beskyttelsesniveauet vil
afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af et middel med det pågældende aktivstof i
Danmark, og dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om midlerne kan godkendes under
danske forhold.
5. Høring
Sagen blev behandlet i miljøspecialudvalget den 3. juni 2009, hvor der var følgende bemærkninger:
Dansk Erhverv henviste til, at det eneste lusemiddel, der anvendes til mennesker anvender de pgl.
paraffinolier, der foreslås forbudt via pesticidreguleringen, og det vil være uheldigt om forbuddet
havde en afsmittende effekt på lusemidler.
6. Forhandlingssituation
Forslagene har været forelagt den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, hvor der
ikke var kvalificeret flertal for forslagene.
7. Dansk holdning
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark støtter, at triazoxid, metam, bifenthrin og visse paraffinolier ikke-optages på bilag I, da
der ikke er vist sikker anvendelse af stofferne i EU.
For så vidt angår stoffet diphenylamin, så var forventningen forud for komitémødet d. 1.-2.
december 2008, at Kommissionen ville fremlægge er forslag om optagelse af stoffet diphenylamin
på bilag I til direktiv 91/414/EØF, hvilket Danmark kunne støtte.
Kommissionen fremlagde imidlertid et forslag om ikke-optagelse af diphenylamin på bilag I til
direktivet, da man ikke vurderede, at der var vist sikker anvendelse af stoffet i EU specielt mht.
risiko for forbrugere. Danmark støttede denne indstilling på mødet.
Danmark støtter stadig, at diphenylamin ikke optages på bilag I, idet der ikke er vist sikker
anvendelse af stoffet i EU.
Danmark støtter ikke, at tetraconazol optages på bilag I, da der i flg. EFSA’s konklusion mangler
data til tilstrækkelig belysning af udvaskning til grundvandet af nedbrydningsprodukter, og da der
mangler data til at vurdere risikoen for fugle og pattedyr, dvs. der er ikke ved optagelsen vist sikker
anvendelse i EU.
6