Europaudvalget 2008-09
2952 - Landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
697642_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
11. juni 2009
Dyrevelfærdskontoret
2008-5412-0003
TRM40538
Samlenotat (Kommissionens forslag til Rådets forordning om be-
skyttelse af dyr på aflivningstidspunktet (KOM (2008) 553 endelig))
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé
Kommissionen har den 18. september 2008 fremsat et forslag til Rådets
forordning om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet. Forordningen
vil skulle erstatte Rådets direktiv 93/119/EF af 22. december 1993 om
beskyttelse af dyr på slagte- eller aflivningstidspunktet med senere æn-
dringer. Forordningen indebærer bl.a., at en række slagteoperationer samt
overvågning af aflivning af pelsdyr alene skal kunne udføres af persona-
le, der har bestået en prøve og fået tildelt et kompetencebevis. Herudover
indebærer forordningen en række yderligere ændringer i forhold til det
gældende direktiv, og forslaget vurderes at have en række lovgivnings-
mæssige konsekvenser. Forordningen giver på en række nærmere angiv-
ne områder medlemslandene adgang til at fastsætte skærpede nationale
regler om beskyttelse af dyrevelfærden. Forslaget vurderes ikke at have
statsfinansielle konsekvenser af betydning. Forslaget vurderes at have
visse samfundsøkonomiske konsekvenser og administrative konsekven-
ser for erhvervslivet. Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om
andre medlemslandes holdninger til forslaget. Fra dansk side er man po-
sitiv over for forslaget, der generelt vil skærpe beskyttelsen af dyr på af-
livningstidspunktet.
Den danske regering vil dog arbejde for, at forslaget
giver medlemslandene en generel mulighed for at fastsætte skærpede na-
tionale regler om beskyttelsen af dyrevelfærd. Europa-Parlamentet ved-
tog den 6. maj 2009 en betænkning om forslaget, hvori det bl.a. foreslås,
at medlemslandene ikke skal have mulighed for at fastsætte et nationalt
forbud mod rituel slagtning af dyr uden forudgående bedøvelse. Europa-
Parlamentets udtalelse er alene af vejledende karakter, og parlamentets
forslag vedrørende rituel slagtning uden forudgående bedøvelse er ikke
blevet fulgt i formandskabets efterfølgende reviderede udgaver af forsla-
get.
Det tjekkiske formandskab forventes at sætte forslaget på dagsorde-
nen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. juni 2009 til politisk
enighed.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Baggrund
I 2004 og 2006 foreslog Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet i
to videnskabelige udtalelser, at der blev gennemført en revision af Rådets
direktiv 93/119/EF af 22. december 1993 om beskyttelse af dyr på slagte-
eller aflivningstidspunktet med senere ændringer (slagte- og aflivningsdi-
rektivet). Sideløbende hermed vedtog Verdensorganisationen for Dyre-
sundhed
(OIE)
i 2005 to retningslinjer for dyrevelfærd på slagte- og af-
livningstidspunktet, hvori man nåede frem til lignende konklusioner.
Kommissionen bestilte i 2006 en ekstern undersøgelse af bedøvelses-
praksis på slagterier og de økonomiske, sociale og miljømæssige konse-
kvenser heraf. I forbindelse med undersøgelsen blev interessenter (kød-
branchen, kompetente myndigheder, dyrevelfærdsorganisationer mv.)
hørt, og Kommissionen var i direkte kontakt med interesserede parter og
med videnskabelige, tekniske og juridiske eksperter.
På et arbejdsgruppemøde, som blev afholdt i januar 2008, forelagde
Kommissionen sine overvejelser om en revision af reglerne om beskyt-
telse af dyr på slagte- eller aflivningstidspunktet for medlemslandene.
Herefter fremsatte Kommissionen den 18. september 2008 et forslag til
forordning om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet, som blev mod-
taget i dansk sprogversion den 24. september 2008. Forordningen vil
skulle erstatte slagte- og aflivningsdirektivet.
Det tjekkiske formandskab har senest fremlagt et samlet revideret forslag
af 4. juni 2009 og et revideret forslag af 8. juni 2009, som indeholder
kompromisforslag for så vidt angår visse udvalgte bestemmelser, herun-
der artikel 22 a om adgangen til nationalt at fastsætte skærpede regler
om beskyttelse af dyrevelfærden.
De reviderede forslag indeholder visse
ændringer i forhold til det oprindeligt fremsatte forslag. De reviderede
forslag giver således bl.a. medlemslandene mulighed for på visse nærme-
re angivne områder at opretholde og fastsætte skærpede nationale regler
om beskyttelse af dyrevelfærden.
Formandskabet har tilkendegivet, at der ikke vil blive afholdt flere ar-
bejdsgruppemøder om forslaget, og at forslaget forventes at blive sat på
dagsordenen for rådsmødet den 22.-23. juni 2009 til politisk enighed.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0003.png
2. Indhold
2.1. Formål, anvendelsesområde og definitioner (forslagets kapitel I)
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel
37 om den fælles landbrugspolitik og kan vedtages af Rådet med kvalifi-
ceret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget til forordning har ifølge Kommissionen navnlig til formål at
forbedre beskyttelsen af dyr på aflivningstidspunktet, at fremme innova-
tion i forbindelse med bedøvelses- og aflivningsteknikker og at sikre lige
vilkår i det indre marked for de berørte virksomheder.
Kommissionen anfører endvidere, at de tekniske krav i slagte- og afliv-
ningsdirektivet aldrig er blevet ændret, selvom der er blevet indført ny
teknologi, hvorfor visse standarder i direktivet er forældede.
Det gældende slagte- og aflivningsdirektiv er et minimumsharmonise-
ringsdirektiv. Den foreslåede forordning giver adgang til at fastsætte
skærpede nationale regler på visse nærmere angivne områder, jf. pkt. 2.7
nedenfor, men indebærer i øvrigt en totalharmonisering af området.
Forslaget finder ifølge artikel 1, stk. 1, anvendelse på aflivning af dyr,
der avles eller holdes med henblik på fremstilling af fødevarer, uld,
skind, pelsværk og andre produkter, og på dermed forbundne aktiviteter.
Herudover finder forslaget anvendelse på aflivning af dyr i forbindelse
med sanering og dermed forbundne aktiviteter.
For så vidt angår fisk gælder alene forslagets artikel 3, stk. 1, hvorefter
dyr ved aflivning og dermed forbundne aktiviteter skal skånes for smerte,
der ikke kan undgås, og for psykisk belastning eller lidelse.
Ved ”aflivning” forstås efter artikel 2, litra a, enhver bevidst fremkaldt
proces, hvorved et dyr dør. Ved ”dermed forbundne aktiviteter” forstås
efter artikel 2, litra b, aktiviteter som f.eks. håndtering, opstaldning, fast-
holdelse, bedøvelse og afblødning af dyr, som finder sted i forbindelse
med og på stedet for aflivningen. Ved ”dyr” forstås efter artikel 2, litra c,
alle hvirveldyr med undtagelse af krybdyr og padder. Ved ”bedøvelse”
forstås efter artikel 2, litra f, enhver bevidst fremkaldt proces, som bevir-
ker, at et dyr, uden at det påføres smerter, mister bevidstheden og smer-
teopfattelsen, herunder enhver metode, som medfører øjeblikkelig død.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0004.png
Ved ”slagtning” forstås ifølge artikel 2, litra j, aflivning af dyr til kon-
sum, og ved ”slagteri” forstås ifølge artikel 2, litra k, enhver virksomhed,
hvor der slagtes landdyr, og som er omfattet af anvendelsesområdet for
forordning nr. 853/2004/EF. Ved ”sanering” forstås efter artikel 2, litra n,
aflivning af dyr af hensyn til folkesundheden, dyresundheden, dyrevel-
færden eller miljøet under tilsyn af den kompetente myndighed.
Forslaget finder ifølge artikel 1, stk. 2, litra a, ikke anvendelse på dyr, der
aflives
i)
ii)
iii)
i forbindelse med videnskabelige forsøg udført under tilsyn af
den kompetente myndighed,
i forbindelse med jagt eller sportsfiskeri, eller
i forbindelse med kultur- eller sportsarrangementer
Endvidere finder forslaget ikke anvendelse på fjerkræ, kaniner og harer,
der af deres ejer slagtes uden for et slagteri til privat forbrug, jf. artikel 1,
stk. 2, litra b.
Forslagets anvendelsesområde svarer i det væsentlige til anvendelsesom-
rådet for slagte- og aflivningsdirektivet.
2.2. Almindelige betingelser (forslagets kapitel II)
Forslagets kapitel II fastsætter en række generelle bestemmelser om af-
livning af dyr og dermed forbundne aktiviteter.
Efter artikel 3, stk. 1, skal dyr skånes for smerte, der ikke kan undgås, og
for psykisk belastning eller lidelse. Med henblik på at opfylde denne be-
stemmelse skal virksomhedsledere efter artikel 3, stk. 2, træffe de nød-
vendige foranstaltninger for at sikre, at dyr
a) er sikret fysisk komfort og beskyttelse, navnlig ved at de holdes
rene, har det tilstrækkeligt varmt og forhindres i at falde eller gli-
de,
b) er beskyttet mod skader,
c) håndteres og opstaldes under hensyntagen til deres normale ad-
færd,
d) ikke viser tegn på undgåelig smerte eller frygt og ikke udviser
unormal adfærd,
e) ikke lider under langvarig mangel på foder eller vand og
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0005.png
f) er forhindret i undgåelig interaktion med andre dyr, der vil kunne
skade deres velfærd.
Ved ”virksomhedsledere” forstås ifølge artikel 2, litra l, enhver fysisk
eller juridisk person, som er ansvarlig for et foretagende, der foretager
aflivning af dyr eller enhver anden dertil knyttet aktivitet, som er omfat-
tet af forordningens anvendelsesområde.
Efter artikel 3, stk. 3, skal anlæg, der anvendes ved aflivning og dermed
forbundne aktiviteter, udformes, indrettes, vedligeholdes og anvendes
således, at kravene i artikel 3, stk. 1 og 2, er opfyldt under de forventede
betingelser for anlæggets aktiviteter hele året.
For så vidt angår aflivningsmetoder følger det af artikel 4, stk. 1, at dyr
kun må aflives efter bedøvelse. Bedøvelsen skal foretages ved en af de
metoder, der er anført i bilag I, og dyret skal forblive bevidstløst og uden
smerteopfattelse indtil sin død. Hvis der anvendes en bedøvelsesmetode i
bilag I, som ikke medfører øjeblikkelig død, skal bedøvelsen så hurtigt
som muligt efterfølges af en procedure, der medfører døden, f.eks. af-
blødning.
I forbindelse med dyr, der slagtes ved særlige metoder, som er foreskre-
vet af religiøse ritualer, finder kravene i stk. 1 ikke anvendelse, forudsat
at slagtningen finder sted på et slagteri, jf. artikel 4, stk. 2.
Virksomhedslederne skal sikre, at det
personale, der er ansvarligt for be-
døvelse, eller andet dertil udpeget personale, efter artikel 5 regelmæssigt
kontrollerer, at dyrene ikke viser tegn på bevidsthed eller smerteopfattel-
se i tidsrummet mellem afslutningen af bedøvelsesprocessen og bekræf-
telsen af dødens indtræden.
Hvis dyr aflives uden forudgående bedøvelse,
jf. artikel 4, stk. 2, kontrollerer de ansvarlige for slagtningen systematisk,
at dyrene ikke viser tegn på liv, før de løses fra fastholdelse eller gen-
nemgår andre smertefulde procedurer.
Ifølge artikel 6, stk. 1, skal aflivning af dyr og dermed forbundne aktivi-
teter planlægges på forhånd og udføres i overensstemmelse med stan-
dardprocedurer. Virksomhedslederne skal efter artikel 6, stk. 2, udarbejde
og gennemføre disse standardprocedurer for at sikre, at dyr ved aflivning
og dermed forbundne aktiviteter skånes for smerte, der ikke kan undgås,
og for psykisk belastning eller lidelse. For så vidt angår bedøvelse skal
standardprocedurerne
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0006.png
a) tage hensyn til producentens anvisninger,
b) på grundlag af tilgængelig videnskabelig dokumentation for hver
anvendt bedøvelsesmetode fastsætte de nøgleparametre, der er
nævnt i kapitel I i bilag I, jf. herom pkt. 2.8 nedenfor, og sikre, at
de effektivt bedøver dyret, og
c) præcisere de foranstaltninger, der skal træffes, når den i artikel 5
omhandlede kontrol viser, at et dyr ikke er tilstrækkeligt bedøvet,
eller – når det drejer sig om dyr, der slagtes i overensstemmelse
med artikel 4, stk. 2, om rituel slagtning – at dyret stadig viser
livstegn.
Forslagets artikel 7 fastsætter regler om kravene til kompetencen hos de
personer, der udfører aflivning og dermed forbundne aktiviteter, og om
såkaldte kompetencebeviser.
Ifølge forslagets artikel 7, stk. 1, må aflivning og dermed forbundne akti-
viteter kun udføres af personer,
der har
det fornødne kompetenceniveau
til at kunne udføre disse handlinger uden at forårsage dyrene undgåelig
smerte, psykisk belastning eller lidelse.
Endvidere
skal virksomhedslederne sikre, at
følgende slagteoperationer
kun udføres af personer med et kompetencebevis,
jf. artikel 7, stk. 2:
a) Håndtering og pasning af dyr inden fastholdelse
b) Fastholdelse af dyr med henblik på bedøvelse eller aflivning
c) Bedøvelse af dyr
d) Vurdering af bedøvelsens virkning
e) Ophængning eller ophejsning af levende dyr
f) Afblødning af levende dyr
f a) Slagtning i overensstemmelse med artikel 4, stk. 2
Efter artikel 7, stk. 3, skal aflivning af pelsdyr foregå i tilstedeværelse af
og under direkte tilsyn af en person, der har et kompetencebevis, som er
udstedt for alle de aktiviteter, der udføres under den pågældende persons
tilsyn. Virksomhedslederne på pelsdyrfarme skal på forhånd underrette
den kompetente myndighed om en forestående aflivning af dyr.
Der er i forslagets artikel 18 fastsat nærmere regler om kompetencebevi-
ser, jf. herom pkt. 2.5 nedenfor.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0007.png
For så vidt angår produkter, der i forbindelse med markedsføring og re-
klame præsenteres som fastholdelses- eller bedøvelsesudstyr, følger det
af artikel 8, at sådanne kun må sælges, hvis de ledsages af passende an-
visninger vedrørende brug, således at dyr sikres de bedst mulige vel-
færdsbetingelser. Producenterne skal endvidere gøre disse anvisninger
offentligt tilgængelige via internettet.
Efter artikel 9 skal fastholdelses- og bedøvelsesudstyr endvidere vedlige-
holdes og kontrolleres i overensstemmelse med producentens anvisninger
af personer, der er uddannet hertil. Herudover fremgår det bl.a., at der
under slagtningen skal være umiddelbar adgang til passende reserveud-
styr til bedøvelse, som kan tages i anvendelse, hvis det først anvendte
bedøvelsesudstyr skulle svigte.
Forslagets artikel 9 a fastsætter regler om slagtning uden for slagterier,
der foretages af ejeren eller af en person, der handler under ejerens an-
svar og dennes tilsyn, til privat forbrug. Det fremgår, at kun forslagets
artikel 3, stk. 1, artikel 4, stk. 1, og artikel 7, stk. 1, gælder for sådanne
slagtninger.
For så vidt angår andre dyr end fjerkræ, kaniner, harer, svin, får og ge-
der, dvs. f.eks. drøvtyggere og enhovede dyr, gælder endvidere forslagets
artikel 12, stk. 3, og bilag III, pkt. 1.7-1.9 a, 3.1 og – for så vidt angår
bedøvelsesmetoder, som ikke medfører øjeblikkelig død – 3.2. Disse be-
stemmelser fastsætter navnlig krav til håndteringen af dyr.
Forslagets artikel 9 b fastsætter regler om slagtning af fjerkræ, kaniner
og harer, hvor slagtningen foretages på en bedrift (dvs. uden for slagte-
rier) og sker med henblik på direkte levering af mindre mængder kød til
forbrugeren eller en lokal detailvirksomhed. Det fremgår, at som ud-
gangspunkt gælder kun forslagets artikel 3, stk. 1, artikel 4, stk. 1, og ar-
tikel 7, stk. 1, for sådanne slagtninger.
Formandskabets forrige udgave af forslaget, som er beskrevet i Justits-
ministeriets samlenotat af 18. maj 2009, indeholdt i artikel 1, stk. 1, be-
stemmelser, der i vidt omfang svarede til bestemmelserne i artikel 9 a og
9 b.
Bestemmelserne i forslagets kapitel II indebærer ændringer i forhold til
slagte- og aflivningsdirektivet, herunder navnlig kravet om kompetence-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0008.png
bevis og reglerne om markedsføring af fastholdelses- og bedøvelsesud-
styr.
2.3. Supplerende krav til slagterier (forslagets kapitel III)
Forslagets kapitel III indeholder supplerende krav til slagterier, herunder
regler om slagteriers opførelse, grundplan og udstyr, håndtering og fast-
holdelse inden slagtning, overvågning i forbindelse med slagtning og ud-
pegning af en dyrevelfærdsansvarlig på slagterier.
Ifølge artikel 11, stk. 1, skal slagteriers opførelse og grundplan og det
udstyr, der anvendes på slagterierne, overholde bestemmelserne i forsla-
gets bilag II, jf. herom pkt. 2.8 nedenfor.
Virksomhedslederne forelægger efter artikel 11, stk. 2, følgende for den
kompetente myndighed:
a) det maksimale antal dyr pr. time for hver slagtekæde,
b) kategori og vægt af de dyr, som det tilgængelige fastholdelses- el-
ler bedøvelsesudstyr kan anvendes til, og
c) den maksimale kapacitet af hvert opstaldningsareal.
Den kompetente myndighed vurderer herefter de modtagne oplysninger
ved godkendelse eller registrering af slagteriet.
For så vidt angår håndtering og fastholdelse inden slagtning skal virk-
somhedsledere ifølge artikel 12, stk. 1, sikre, at kravene i bilag III over-
holdes, jf. herom pkt. 2.8 nedenfor. Virksomhedsledere skal efter artikel
12, stk. 2, endvidere sikre, at dyr, der aflives efter artikel 4, stk. 2, om
rituel slagtning, fastholdes individuelt, og at drøvtyggere, der aflives på
denne vis, fastholdes mekanisk.
Herudover forbyder artikel 12, stk. 3, følgende fastholdelsesmetoder:
a) Ophængning eller ophejsning af dyr, der er ved bevidsthed.
b) Mekanisk sammenbinding eller tøjring af dyrs ben eller fødder.
c) Overskæring af rygmarven ved hjælp af f.eks. en puntilla eller en
dolk.
d) Anvendelse af elektrisk strøm til immobilisering af dyr, som ikke
bedøver eller afliver dyrene under kontrollerede forhold.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0009.png
Artikel 12, stk. 3, litra a og b, gælder dog ikke ved anvendelse af slagte-
bøjler til fjerkræ.
For så vidt angår overvågning i forbindelse med slagtning skal virksom-
hedslederne ifølge artikel 13, stk. 1, indføre og iværksætte passende
overvågningsprocedurer på slagterier med henblik på anvendelse af arti-
kel 5. Nærmere krav til disse overvågningsprocedurer er beskrevet i arti-
kel 13, stk. 2.
Der skal efter artikel 13, stk. 3, indføres en overvågningsprocedure for
hver slagtekæde.
Virksomhedslederne pålægges efter artikel 14, stk. 1, at udpege en dyre-
velfærdsansvarlig på hvert slagteri, som skal bistå dem med at overholde
forordningens bestemmelser.
Den dyrevelfærdsansvarlige skal rapportere direkte til virksomhedslede-
ren om forhold vedrørende dyrenes velfærd, jf. artikel 14, stk. 2. Den dy-
revelfærdsansvarlige skal kunne kræve, at slagteriets personale træffer de
nødvendige forholdsregler for at sikre overholdelse af forordningen.
Herudover skal slagteriets standardprocedure fastsætte den dyrevelfærds-
ansvarliges ansvarsområde, og det berørte personale på slagteriet skal
gøres effektivt opmærksom herpå, jf. artikel 14, stk. 3.
Den dyrevelfærdsansvarlige skal endvidere være i besiddelse af et kom-
petencebevis, som er udstedt for alle de processer, der finder sted på de
slagterier, som vedkommende er ansvarlig for, jf. artikel 14, stk. 4. Den
dyrevelfærdsansvarlige skal efter artikel 14, stk. 4 a, føre optegnelser
over de skridt, der tages for at forbedre dyrevelfærden på det slagteri,
hvor vedkommende udfører sine opgaver.
Det reviderede forslag indeholder i lighed med det oprindeligt fremsatte
forslag i artikel 14, stk. 5, en begrænsning af kravet om udpegelse af en
dyrevelfærdsansvarlig. Det fremgår således, at kravet om udpegelse af en
dyrevelfærdsansvarlig ikke gælder på slagterier, hvor der slagtes under
1.000 storkreaturer (pattedyr) eller 150.000 fugle eller kaniner om året.
Bestemmelserne i forslagets kapitel III indebærer ændringer i forhold til
slagte- og aflivningsdirektivet, herunder navnlig kravet om udpegelse af
en dyrevelfærdsansvarlig på slagterier.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0010.png
2.4. Sanering og nødaflivning (forslagets kapitel IV)
Forslagets kapitel IV indeholder regler om sanering og nødaflivning.
Regler om sanering fremgår af forslagets artikel 15. Ifølge bestemmelsen
skal den kompetente myndighed og de virksomhedsledere, der deltager i
en sanering, udarbejde en handlingsplan for at sikre, at forordningen
overholdes, før saneringen påbegyndes, jf. artikel 15, stk. 1. Den kompe-
tente myndighed og de virksomhedsledere, der deltager i saneringen, skal
sikre, at saneringen gennemføres i overensstemmelse med den udarbej-
dede handlingsplan, ligesom der skal træffes alle fornødne foranstaltnin-
ger for at sikre dyrenes velfærd under de bedst mulige betingelser, jf. ar-
tikel 15, stk. 2.
Den kompetente myndighed kan under ekstraordinære omstændigheder
indrømme undtagelser fra en eller flere af forordningens bestemmelser,
hvis myndigheden finder, at overholdelsen af bestemmelserne kan påvir-
ke menneskers sundhed eller forsinke udryddelsen af en sygdom betrag-
teligt, jf. artikel 15, stk. 3.
Senest et år efter saneringens afslutning forelægger den kompetente
myndighed en evalueringsrapport om nedslagtningens resultater for
Kommissionen og gør den offentligt tilgængelig, jf. artikel 15, stk. 4.
Forslagets artikel 16 omhandler nødaflivning.
Ved ”nødaflivning” forstås efter artikel 2, litra d, aflivning af tilskade-
komne dyr eller af dyr, som lider af en sygdom, der er forbundet med sto-
re smerter eller lidelser, og hvor der ikke er nogen anden praktisk mulig-
hed for at lindre disse smerter eller lidelser.
Forslagets artikel 16 fastlægger, at den person, der har ansvaret for de
berørte dyr, om nødvendigt skal træffe alle de nødvendige foranstaltnin-
ger for at aflive dyrene hurtigst muligt.
Bestemmelserne i forslagets kapitel IV indebærer ændringer i forhold til
slagte- og aflivningsdirektivet, herunder udgør navnlig reglerne om sane-
ring en skærpelse i forhold til direktivet.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0011.png
2.5. Kompetent myndighed (forslagets kapitel V)
Artikel 17 indeholdt i det oprindeligt fremsatte forslag et krav om, at
medlemslandene skulle udpege et nationalt referencecenter, der bl.a.
skulle yde bistand i forbindelse med godkendelse af slagterier. Dette krav
er imidlertid udgået under forhandlingerne, og i stedet indeholder artikel
17 en generel bestemmelse om, at medlemslandene på en række nærmere
angivne måder skal sikre, at den kompetente myndighed får tilstrækkelig
uafhængig videnskabelig bistand.
Artikel 18 omhandler kompetencebeviser. Kravet om kompetencebeviser
er – som nævnt under pkt. 2.2. ovenfor – en nydannelse i forhold til slag-
te- og aflivningsdirektivet.
Ifølge artikel 18, stk. 1, skal medlemslandene udpege den kompetente
myndighed, der skal være ansvarlig for at
a) sikre, at der tilbydes kurser til personale, der beskæftiger sig med
aflivning og dermed forbundne aktiviteter,
b) udstede kompetencebeviser, hvori det attesteres, at indehaveren
har bestået en uafhængig afsluttende prøve,
c) godkende uddannelsesprogrammer for de kurser, der er nævnt i
litra a, og form og indhold af den prøve, der er nævnt i litra b.
Emnerne for prøven nævnt i litra b skal være relevante for de berørte dy-
rekategorier og svare til de operationer, der er nævnt i artikel 7, stk. 2, og
de emner, der er anført i bilag IV, jf. herom pkt. 2.8 nedenfor.
Efter artikel 18, stk. 2, kan den kompetente myndighed delegere tilrette-
læggelsen af kurserne, den afsluttende prøve og udstedelsen af kompe-
tencebeviser til et selvstændigt organ eller en selvstændig enhed, hvis en
række nærmere angivne krav er opfyldt.
Efter artikel 18, stk. 3, skal kompetencebeviser indeholde oplysninger
om, hvilke dyrekategorier, hvilket udstyr og hvilke operationer og aktivi-
teter beviset gælder for. I modsætning til det oprindeligt fremsatte for-
slag, der begrænsede kompetencebevisets gyldighedsperiode til fem år,
indeholder det reviderede forslag ingen begrænsning af kompetencebevi-
sets gyldighedsperiode.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0012.png
Et medlemsland skal ifølge artikel 18, stk. 4, anerkende kompetencebevi-
ser, der er udstedt i et andet medlemsland. Endvidere kan medlemslande
anerkende kvalifikationer som ligestillet med kompetencebeviser, forud-
sat at de er erhvervet på samme betingelser som dem, der er fastsat i arti-
kel 18, jf. artikel 18, stk. 5.
Herudover indeholder artikel 18 en bestemmelse, som giver et medlems-
land mulighed for under visse nærmere angivne betingelser at udstede
midlertidige kompetencebeviser, jf. artikel 18, stk. 4 a.
Det fremgår endvidere af det reviderede forslag, at der kun må udstedes
et kompetencebevis, herunder et midlertidigt kompetencebevis, hvis an-
søgeren fremlægger en skriftlig erklæring om, at vedkommende ikke har
gjort sig skyldig i en grov overtrædelse af fællesskabslovgivningen
og/eller den nationale lovgivning om dyrebeskyttelse i de tre år, der lig-
ger forud for kompetencebevisets gyldighedsperiode, jf. artikel 18, stk. 4
b.
2.6. Manglende overholdelse, sanktioner og gennemførelsesbeføjelser
(forslagets kapitel VI)
Artikel 19 omhandler manglende overholdelse af forordningen. Den
kompetente myndighed kan således – med det formål at anvende artikel
54 i forordning 882/2004/EF om offentlig kontrol med henblik på at sik-
re, at foderstof-, fødevare-, dyresundheds- og dyrevelfærdslovgivningen
overholdes – navnlig
a) kræve, at virksomhedsledere ændrer deres standardprocedurer og
især sætter produktionshastigheden ned eller helt standser pro-
duktionen,
b) kræve, at virksomhedsledere øger hyppigheden af den kontrol,
der er omhandlet i artikel 5, og ændrer de overvågningsprocedu-
rer, der er nævnt i artikel 13,
c) suspendere eller inddrage kompetencebeviser fra en person, der
ikke viser tilstrækkelig kompetence, viden eller opmærksomhed
med hensyn til sine opgaver,
d) suspendere eller tilbagekalde den delegering af beføjelser, der er
omhandlet i artikel 18, stk. 2, og
e) kræve ændring af de anvisninger, der er omhandlet i artikel 8.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0013.png
For så vidt angår sanktionerne for overtrædelsen af forordningen forplig-
ter artikel 20 medlemslandene til nationalt at fastsætte sanktioner, der
skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsernes grovhed og
have afskrækkende virkning.
2.7. Afsluttende bestemmelser (forslagets kapitel VII)
Efter artikel 22 a,
stk. 1,
kan medlemslandene opretholde nationale reg-
ler, der fastsætter højere standarder for dyrebeskyttelse på aflivningstids-
punktet end reglerne i forordningen,
hvis reglerne er gældende på tids-
punktet for forordningens ikrafttræden.
Endvidere kan medlemslandene efter artikel 22 a, stk. 2, fastsætte natio-
nale regler, der sigter mod at give dyr en videre beskyttelse, for så vidt
angår:
a) aflivning af dyr uden for slagterier,
b)
slagtning af opdrættet vildt
og
rensdyr
samt
c) slagtning af dyr i overensstemmelse med artikel 4, stk. 2, om ritu-
el slagtning.
Det bemærkes i den forbindelse, at artikel 22 a, stk. 1, litra c, ikke blot
indebærer, at medlemslandene kan indføre skærpede krav til rituelle
slagtninger uden forudgående bedøvelse, men også at medlemslandene
nationalt vil kunne forbyde rituelle slagtninger uden forudgående bedø-
velse.
Herudover kan medlemslandene fastsætte skærpede nationale regler for
så vidt angår samtlige bedøvelsesmetoder nævnt i forordningens bilag I
efter proceduren beskrevet i artikel 22 a, stk. 3. Det følger af bestemmel-
sen, at et medlemsland, der på baggrund af ny videnskabelig viden finder
det nødvendigt at iværksætte videregående foranstaltninger for så vidt
angår bedøvelsesmetoderne nævnt i forordningens bilag I, notificerer
Kommissionen herom. Kommissionen godkender eller afviser herefter de
nationale foranstaltninger inden for en periode på seks måneder efter
høring af Den Europæiske Fødevareautoritet (EFSA) og i overensstem-
melse med proceduren beskrevet i forslagets artikel 22, stk. 2.
Herudover fremgår det af artikel 22 b, at Kommissionen senest fem år
efter forordningens ikrafttræden skal forelægge Europa-Parlamentet og
Rådet en rapport om muligheden for at indføre visse krav vedrørende be-
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0014.png
skyttelse af fisk på aflivningstidspunktet. Hvis det er hensigtsmæssigt,
skal rapporten ledsages af et forslag til specifikke regler om beskyttelse
af fisk på aflivningstidspunktet. Indtil disse foranstaltninger vedtages,
kan medlemslandene opretholde eller vedtage nationale regler om be-
skyttelse af fisk på slagte- eller aflivningstidspunktet.
Det nugældende direktiv 93/119/EF af 22. december 1993 om beskyttelse
af dyr på slagte- eller aflivningstidspunktet med senere ændringer ophæ-
ves, jf. forslagets artikel 23. Der er dog i artikel 23 og artikel 24 foreslået
overgangsbestemmelser. Bl.a. foreslås, at forslagets artikel 11, stk. 1,
indtil ti år efter forslagets ikrafttræden alene finder anvendelse på nye
slagterier eller enhver ny opførelse, grundplan eller udstyr, som ikke er
taget i drift på anvendelsesdatoen eller ikrafttrædelsesdatoen for forord-
ningen, jf. artikel 24, stk. 1. Endvidere foreslås, at medlemslandene indtil
seks år efter forslagets ikrafttræden kan fastsætte bestemmelser om, at
kompetencebeviser kan udstedes ved en forenklet procedure til personer,
som kan dokumentere mindst tre års relevant faglig erfaring, jf. artikel
24, stk. 2.
2.8. Forordningsforslagets bilag I-IV
Bilag I indeholder i kapitel I fire tabeller med en opregning af bedøvel-
ses- og aflivningsmetoder. Der foretages i tabellerne en beskrivelse af
den pågældende bedøvelses- og aflivningsmetode, en angivelse af den
dyrekategori, som metoden kan anvendes på, og en angivelse af de særli-
ge forhold, der er relevante ved anvendelsen af metoden (nøgleparamet-
re).
I tabel I beskrives de mekaniske metoder. Disse metoder er anvendelse af
penetrerende boltpistol, anvendelse af ikke-penetrerende boltpistol, an-
vendelse af skydevåben med skarp ammunition, knusning, cervikal dis-
lokation (manuel eller mekanisk strækning eller vridning af halsen) og
slag i hovedet.
I tabel II beskrives de elektriske metoder. Disse metoder er bedøvelse
med elektrisk strøm, der kun ledes gennem hovedet, aflivning med elek-
trisk strøm, der ledes gennem dyret, og vandbad, hvor strøm ledes gen-
nem dyret.
I tabel III beskrives metoder med gas. Disse metoder er anvendelse af en
høj koncentration kuldioxid, anvendelse af kuldioxid i to faser, anvendel-
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0015.png
se af kuldioxid i forbindelse med inaktive gasser, anvendelse af inaktive
gasser (f.eks. argon eller nitrogen), anvendelse af ren kulilte og anven-
delse af kulilte i forbindelse med andre gasser.
I tabel IV beskrives dødelig injektion.
Bilag I indeholder i kapitel II særlige krav til visse af de metoder, der er
opregnet i kapitel I. Der er i den forbindelse bl.a. fastsat krav til de mi-
nimumsstrømstyrker, som skal anvendes ved bedøvelse og aflivning med
elektrisk strøm.
Der er i forhold til det oprindeligt fremsatte forslag foretaget en række
skærpelser af kravene til de tilladte bedøvelsesmetoder i bilag I, herunder
er eksempelvis den tilladte minimumskoncentration ved aflivning af grise
med kuldioxid blevet hævet.
Forordningsforslagets bilag II indeholder de supplerende krav til opførel-
se, grundplan og udstyr, som ifølge artikel 11 skal opfyldes af slagterier.
Der fastsættes i bilaget særlige krav til opstaldning på slagterier, fasthol-
delsesudstyr og -anlæg, elektrisk bedøvelsesudstyr, herunder udstyr til
bedøvelse i vandbad, udstyr til bedøvelse af svin ved hjælp af gas samt
udstyr til bedøvelse af fjerkræ ved hjælp af gas.
Forordningsforslagets bilag III indeholder de operationelle bestemmelser,
som virksomhedslederne ifølge artikel 12 skal overholde.
Der fastsættes i bilaget bl.a. krav til slagterierne i forbindelse med dyrs
ankomst, flytning og håndtering.
Ud over kravene vedrørende ankomst, flytning og håndtering fastsættes
der visse supplerende bestemmelser for opstaldede pattedyr bortset fra
kaniner og harer. Endvidere fastsættes der særlige bestemmelser om af-
blødning, herunder at halspulsårer eller de blodårer, som halspulsårerne
udløber af, systematisk skal åbnes, hvis bedøvelsen ikke afliver dyret.
Reglerne om behandlingen af fostre ved udtagning af visse typer væv
(f.eks. blod), som tidligere under forhandlingerne var blevet indsat, er
udgået i formandskabets seneste udgave af forslaget.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0016.png
Det oprindeligt fremsatte forslag indeholdt i bilag III bestemmelser om
den maksimale transporttid for slagtedyr. Disse bestemmelser er imidler-
tid udgået under forhandlingerne om forslaget.
Forordningsforslagets bilag IV indeholder en beskrivelse af de emner,
som det personale, der beskæftiger sig med aflivning af dyr og dermed
forbundne aktiviteter, skal eksamineres i for at få udstedt et kompetence-
bevis. Emnerne er bl.a. dyrs smerteopfattelse, bedøvelse af dyr, ophæng-
ning og ophejsning af levende dyr og afblødning af levende dyr.
Bilag I-IV indebærer en række ændringer i forhold til de gældende regler
i slagte- og aflivningsdirektivet, herunder navnlig kravene til aflivnings-
og bedøvelsesmetoderne.
3. Gældende dansk ret
3.1. Dyreværnsloven samt slagte- og aflivningsbekendtgørelsen
Efter § 13, stk. 1, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4.
december 2007, skal den, der vil aflive dyr, sikre sig, at dyret aflives så
hurtigt og smertefrit som muligt.
Justitsministeren kan ifølge dyreværnslovens § 13, stk. 2, fastsætte nær-
mere regler om aflivning af dyr, herunder regler om slagtning og om for-
bud mod visse aflivningsformer samt regler om, at aflivning af visse stør-
re dyr kun må foretages af en dyrlæge eller anden autoriseret person.
Denne bemyndigelse er senest udnyttet ved bekendtgørelse nr. 583 af 6.
juni 2007 om slagtning og aflivning af dyr (slagte- og aflivningsbekendt-
gørelsen), der trådte i kraft den 1. juli 2007. Samtidig ophævedes be-
kendtgørelse nr. 1037 af 14. december 1994 om slagtning og aflivning af
dyr med senere ændringer.
Slagte- og aflivningsbekendtgørelsen indeholder bestemmelser, som
gennemfører Rådets direktiv 119/93/EF af 23. december 1993 om be-
skyttelse af dyr på slagte- eller aflivningstidspunktet med senere ændrin-
ger. Endvidere indeholder bekendtgørelsen en række dyrevelfærdsmæs-
sige skærpelser i forhold til direktivet.
Bekendtgørelsen finder efter § 1, stk. 1, anvendelse på flytning, opstald-
ning, fastholdelse, bedøvelse, slagtning og aflivning af dyr, der opdrættes
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og holdes med henblik på fremstilling af kød, skind, pelsværk eller andre
produkter, samt på aflivning af heste, hunde og katte.
Ved ”aflivning” forstås enhver metode, som medfører, at et dyr dør, jf.
bekendtgørelsens § 1, stk. 6. ”Ved ”slagtning” forstås aflivning af dyr
med henblik på produktion af kød til konsum, jf. bekendtgørelsens § 1,
stk. 7.
Bekendtgørelsen finder ifølge § 1, stk. 2, nr. 1, ikke anvendelse på tekni-
ske og videnskabelige undersøgelser udført under tilsyn af Dyreforsøgs-
tilsynet, ligesom bekendtgørelsen ifølge § 1, stk. 2, nr. 2, ikke finder an-
vendelse på vildtlevende vildt, der aflives på et jagtområde med de jagt-
redskaber, der er tilladt efter lovgivning om jagt og vildtforvaltning.
Bekendtgørelsens kapitel 3 (§§ 5-10) fastsætter regler om slagtning på
slagterier, herunder at flytning, opstaldning, fastholdelse, bedøvelse,
slagtning eller aflivning af dyr på slagterier kun må foretages af personer,
der har det fornødne kendskab og de fornødne færdigheder til at udføre
arbejdet humant og effektivt i overensstemmelse med bekendtgørelsen,
jf. bekendtgørelsens § 10.
For så vidt angår enhovede dyr (typisk heste), drøvtyggere, svin, kaniner
og fjerkræ, som er tilført til slagtning på slagterier, er der endvidere fast-
sat særlige regler i bekendtgørelsens kapitel 5-10 (§§ 17-55).
Bekendtgørelsens kapitel 5 indeholder en række generelle bestemmelser
om flytning og opstaldning på slagterierne af de pågældende dyr. Herud-
over indeholder bekendtgørelsens kapitel 6 bestemmelser om flytning og
opstaldning på slagterierne af de dyr, der ikke leveres i containere, mens
bekendtgørelsens kapitel 7 indeholder bestemmelser om flytning og op-
staldning på slagterierne af dyr, der leveres i containere.
Regler for, hvordan dyrene på slagterierne skal fastholdes inden bedøvel-
se, slagtning eller aflivning, samt for, hvilke bedøvelses- og aflivnings-
metoder der skal anvendes på slagterierne ved slagtning af dyrene og ved
afblødning af dyrene, fremgår af kapitel 8-10 (§§ 36-55).
Det følger bl.a. heraf, at de pågældende dyr enten skal aflives omgående
ved en af metoderne angivet i kapitel 9 (f.eks. anvendelse af en pistol
med skarp ammunition) eller bedøves ved en af metoderne angivet i ka-
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
pitel 9 (f.eks. anvendelse af boltpistol) og umiddelbart herefter afblødes i
overensstemmelse med reglerne om afblødning i kapitel 10.
Der kan som udgangspunkt ikke foretages afblødning af dyr uden forud-
gående bedøvelse. For så vidt angår rituel slagtning af dyr følger det dog
af bekendtgørelsens § 7, stk. 1, at det – bortset fra ved slagtning af strud-
sefugle – er tilladt på slagterier at slagte husdyr uden forudgående bedø-
velse, når slagtningen foretages efter jødisk eller islamisk ritus. I § 7, stk.
2-5, er fastsat nærmere krav til den rituelle slagtning, herunder at slagt-
ningen skal overvåges af en embedsdyrlæge.
For så vidt angår slagtning og aflivning af dyr uden for slagterier er der
fastsat regler herom i bekendtgørelsens kapitel 4 (§§ 11-16).
Ifølge bekendtgørelsens § 11, stk. 1, finder bestemmelserne i kapitlerne
8-10 tilsvarende anvendelse ved slagtning uden for slagterier af enhovede
dyr, drøvtyggere, svin, kaniner og fjerkræ. Bekendtgørelsens § 11, stk. 2,
indeholder herudover en regel om, at fjerkræ bortset fra strudsefugle kan
slagtes eller aflives ved dislokation af halsen.
Ifølge bekendtgørelsens § 13, stk. 1, må slagtning eller aflivning uden for
slagterier af enhovede dyr, kvæg og strudsefugle kun foretages af dyrlæ-
ger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modta-
get uddannelse i slagtning eller aflivning.
Aflivning af hunde og katte må efter bekendtgørelsens § 13, stk. 2, lige-
ledes kun foretages af ovennævnte personer. Dette gælder dog ikke, hvis
der er tale om aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, og aflivningen
sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter
fødslen.
Efter bekendtgørelsens § 15, stk. 2, skal der ved aflivning uden for slag-
terier af svin over 5 kg anvendes en boltpistol, medmindre aflivningen
foretages af en dyrlæge eller en anden af de personer, der er nævnt i § 13,
stk. 1.
Ud over ovenstående regler indeholder bekendtgørelsens kapitel 11 (§§
56-62) og kapitel 12 (§§ 63-66) bestemmelser om metoder til aflivning af
henholdsvis pelsdyr og overskydende daggamle kyllinger og embryoner i
rugeriaffald.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0019.png
3.2. Øvrige regler
Lov nr. 269 af 21. april 2004 om forbud mod slagtning og aflivning af
drægtige produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af drægtigheds-
perioden indeholder et forbud mod slagtning og aflivning af drægtige
produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden, jf.
lovens § 1, stk. 1.
Lovens slagteforbud gælder ikke, hvis der er tale om nødslagtning, hvor
dyret aflives på bedriften, eller hvis dyret er blevet transporteret til et
slagteri med henblik på slagtning, jf. lovens § 2, stk. 1. Moderdyret skal i
sådanne tilfælde bedøves, hvorefter fosteret skal skæres ud af livmoderen
og som udgangspunkt straks aflives, jf. § 2, stk. 2 og 3. Slagtningen skal
udføres af en dyrlæge eller af en person under dennes tilsyn, jf. § 2, stk.
4. Forbudet mod slagtning af højdrægtige dyr er således kun absolut for
så vidt angår hjemmeslagtning, som ikke er nødslagtning.
Lovens aflivningsforbud gælder ikke, hvis aflivningen sker ved intrave-
nøs injektion af en dosis af bedøvelsesmiddel, der er dødelig for dyret,
hvis aflivningen sker som led i offentlig sygdomsbekæmpelse, eller hvis
aflivningen sker i forbindelse med tekniske og videnskabelige undersø-
gelser, der udføres under tilsyn af Dyreforsøgstilsynet, jf. lovens § 3.
Bekendtgørelse nr. 754 af 28. juli 2005 om opdræt af hjortedyr med sene-
re ændringer indeholder visse regler om aflivning af hjortedyr, jf. be-
kendtgørelsens § 10.
Regler om aflivning af forsøgsdyr findes i bekendtgørelse nr. 687 af 25.
juli 2003 om forsøgsdyrs pasning og opstaldning og anvendelse af ud-
ryddelsestruede og vildtlevende dyr til forsøg mv., og regler om aflivning
af vildt findes bl.a. i bekendtgørelse nr. 417 af 27. april 2007 om efter-
søgning og aflivning af nødstedt vildt og bekendtgørelse nr. 901 af 11.
juli 2007 om fredning af visse dyre- og plantearter mv., indfangning af
og handel med vildt og pleje af tilskadekommet vildt.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
En forordning er ifølge EF-traktatens artikel 249, stk. 2, almengyldigt
bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hvert EU-
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsland. Det indebærer, at medlemslandene som udgangspunkt ikke
kan udstede retsakter til gennemførelse af en forordning, medmindre for-
ordningen overlader det til medlemslandene at fastsætte supplerende eller
udfyldende regler.
Nationale regler om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet vil derfor
alene kunne fastsættes eller opretholdes, i det omfang medlemslandene
ifølge forordningen har mulighed for at opretholde eller fastsætte skær-
pende nationale regler om dyrevelfærd. Medlemslandene har ifølge arti-
kel 22 a og 22 b i forslaget til forordning om beskyttelse af dyr på afliv-
ningstidspunktet en sådan adgang på visse nærmere angivne områder.
Hvis forslaget vedtages i sin nuværende form, vil det navnlig indebære
følgende ændringer af de danske regler om beskyttelse af dyr på afliv-
ningstidspunktet:
En række slagteoperationer samt overvågning af aflivning af
pelsdyr vil alene kunne udføres af personer, der har bestået en
prøve og fået tildelt et kompetencebevis.
Slagterier, hvor der slagtes 1.000 eller flere storkreaturer eller
150.000 eller flere fugle eller kaniner om året, vil skulle udpege
en dyrevelfærdsansvarlig, der vil skulle bistå virksomhedslederne
med overholdelsen af forordningens bestemmelser. Den dyrevel-
færdsansvarlige vil skulle være i besiddelse af et kompetencebe-
vis, som omfatter alle slagteprocesserne på slagteriet.
Reglerne om de tilladte bedøvelses- og aflivningsmetoder samt
om slagteriers opførelse og udstyr og om flytning, opstaldning,
fastholdelse mv. af dyr på slagterier vil blive
skærpet,
herunder
navnlig fordi kravene til de tilladte bedøvelsesmetoder udbygges
og præciseres i overensstemmelse med den nyeste forskning på
området. Som eksempel på en skærpelse i forhold til de gældende
danske regler kan nævnes, at forslaget som udgangspunkt fastsæt-
ter et forbud mod aflivning af fjerkræ ved afhugning af hovedet
uden forudgående bedøvelse.
De danske regler om slagtning og aflivning af højdrægtige dyr vil
ikke kunne opretholdes, hvis de ikke i dyrevelfærdsmæssig hen-
seende udgør en skærpelse i forhold til forslaget.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det indebærer navnlig, at lovens § 2, stk. 2, der fastlægger den
metode, som skal anvendes ved slagtning af højdrægtige heste og
produktionsdyr, ikke vil kunne opretholdes.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne nedenfor under pkt. 8.
De gældende danske regler om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunk-
tet omhandler en række forhold, som ikke er reguleret ved det forelig-
gende forordningsforslag, og som derfor vil kunne opretholdes, hvis for-
slaget vedtages i sin nuværende form. Hertil kommer, at forslaget som
anført på visse nærmere angivne områder giver medlemslandene mulig-
hed for at fastsætte skærpede regler om beskyttelsen af dyrevelfærden.
Navnlig følgende bestemmelser i de gældende danske regler vil kunne
opretholdes:
Forordningsforslaget giver medlemslandene mulighed for at fast-
sætte skærpede regler om rituel slagtning. De gældende regler i
slagte- og aflivningsbekendtgørelsens § 7 om rituel slagtning vil
derfor kunne opretholdes.
Forordningsforslaget giver medlemslandene mulighed for at op-
retholde skærpede nationale regler om dyrevelfærd, hvis reglerne
er gældende på tidspunktet for forordningens ikrafttræden.
Det indebærer bl.a., at Danmark vil kunne opretholde reglerne i
slagte- og aflivningsbekendtgørelsens § 13 om, hvilke personer
der kan aflive dyr uden for slagterier, og kravet i slagte- og afliv-
ningsbekendtgørelsens § 31 om, at lakterende dyr skal malkes se-
nest otte timer efter ankomsten til slagteriet.
Endvidere vil de danske regler om
slagtning og aflivning af høj-
drægtige dyr kunne opretholdes, i det omfang det må lægges til
grund, at de danske regler i dyrevelfærdsmæssig henseende udgør
en dyrevelfærdsmæssig skærpelse i forhold til forslagets bestem-
melse. Det indebærer navnlig, at lovens forbud mod hjemme-
slagtning af højdrægtige heste og produktionsdyr vil kunne opret-
holdes.
Forordningsforslaget giver medlemslandene mulighed for at fast-
sætte skærpede regler om aflivning af dyr uden for slagterier.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark
vil derfor bl.a. kunne
fastsætte skærpede regler om af-
livning af pelsdyr, jf. herved slagte- og aflivningsbekendtgørel-
sens kapitel 11.
Forordningsforslaget berører ikke de danske regler om aflivning
af forsøgsdyr og aflivning i forbindelse med jagt. Forslaget berø-
rer heller ikke slagte- og aflivningsbekendtgørelsens regler om af-
livning af hunde og katte, da reguleringen heraf som udgangs-
punkt falder uden for forslagets anvendelsesområde.
4.2. Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser samt ad-
ministrative konsekvenser for erhvervslivet
Da kravet om oprettelse af et nationalt referencecenter er udgået, vurde-
res forslaget ikke at medføre merudgifter for det offentlige af betydning.
Forslaget vurderes at kunne indebære visse samfundsøkonomiske konse-
kvenser og administrative konsekvenser for erhvervslivet, herunder navn-
lig som følge af reglerne om, at bl.a. en række slagteoperationer alene
kan udføres af personer med et kompetencebevis. Erhvervslivet får imid-
lertid den konkurrencemæssige fordel, at der i videre omfang vil gælde
ensartede regler i EU.
5. Høring
Det oprindeligt fremsatte forslag til forordning har været sendt i høring
hos følgende myndigheder, organisationer mv.:
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære Sund-
hedsråd, Dyreforsøgstilsynet, Dyreværnsrådet, Aktive Dyrerettigheder,
Alle Dyrs Ret, Danish Meat Association, Dansk Akvakultur, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Danske Slagtermestre, Dansk Gede
Union, Dansk Industri, Dansk Kvæg, Dansk Landbrug, Dansk Land-
brugsrådgivning, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Svineproduktion,
Dansk Transport og Logistik, Danske Regioner, Danske Slagterier, Dan-
ske Speditører, Danske Svineproducenter, Den Danske Dyrlægeforening,
Det Danske Fjerkræraad, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen
Freja, DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation (DOSO),
Fagligt Fælles Forbund – 3F, Hesteinternatet af 1999, Hestens Værn, In-
ges Kattehjem, ITD – International Transport Danmark, Kommunernes
Landsforening, Kødbranchens Fællesråd, Landbrugsraadet, OASA – Or-
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ganisation Against the Suffering Animals, SamMark, Sammenslutningen
af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Slagteriernes Forskningsinstitut,
SPF-Selskabet, Økologisk Landsforening, Det Biovidenskabelige Fakul-
tet ved Københavns Universitet og Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
ved Aarhus Universitet.
Rigspolitiet, Dyreforsøgstilsynet, Dansk Arbejdsgiverforening
og
Den Danske Dyrlægeforening
har ingen bemærkninger til forslaget.
Det Dyreetiske Råd
vurderer, at en række af initiativerne i forslaget vil
medvirke til at sikre, at dyr beskyttes bedst muligt på aflivningstidspunk-
tet. Rådet fremhæver i den forbindelse kravet om kompetencebeviser,
reglerne om oprettelsen af et nationalt referencecenter, reglerne om over-
vågningsprocedurer og kravet om udpegning af en dyrevelfærdsansvarlig
på slagterierne.
Rådet ville foretrække, at forslaget forbyder rituel slagtning af dyr uden
forudgående bedøvelse. Hvis det i forslaget imidlertid fastholdes, at med-
lemslandene skal kunne tillade rituel slagtning uden forudgående bedø-
velse, bør det være et krav, at kvæg bedøves umiddelbart efter, at hals-
snittet er lagt.
Rådet kan ikke tilslutte sig undtagelsen i artikel 14, stk. 5, hvorefter kra-
vet om udpegning af en dyrevelfærdsansvarlig ikke gælder for slagterier,
hvor der slagtes under 1.000 pattedyr eller 150.000 enheder fjerkræ om
året.
Rådet kan ligeledes ikke tilslutte sig den særlige overgangsregel i artikel
24, stk. 2, hvorefter der kan udstedes kompetencebevis til personer uden
eksamen, som kan dokumentere mindst 10 års relevant uafbrudt faglig
erfaring. Rådet finder således, at erfaring ikke i sig selv er en garanti for,
at den pågældende har de nødvendige kompetencer. Det bemærkes, at
denne bestemmelse er blevet ændret under de efterfølgende forhandlin-
ger, således at medlemslandene kan fastsætte bestemmelser om, at kom-
petencebeviser kan udstedes ved en forenklet procedure til personer, der
kan dokumentere mindst tre års relevant faglig erfaring.
Rådet har herudover en række konkrete bemærkninger til visse af forsla-
gets øvrige bestemmelser.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dyreværnsrådet
finder, at bestemmelsen i artikel 14 om udpegning af
en dyrevelfærdsansvarlig har et for snævert anvendelsesområde. Be-
stemmelsen bør ifølge rådet ligeledes finde anvendelse på mindre slagte-
rier.
For så vidt angår bestemmelsen i forslagets artikel 24, stk. 2, er det efter
rådets opfattelse nødvendigt at sikre, at de personer, der modtager et
kompetencebevis uden at have gennemført et kursus og bestået en eksa-
men, har tilsvarende kvalifikationer som de personer, der har gennemført
et sådant kursus og bestået en eksamen.
For så vidt angår reglerne i forslagets bilag III om transport af slagtedyr
er det rådets opfattelse, at en transport på 19 timer af ikke-fravænnede
dyr er for lang, og den tilladte transporttid for sådanne dyr bør derfor re-
duceres. Det bemærkes, at bestemmelserne om maksimal transporttid for
slagtedyr er udgået under de efterfølgende forhandlinger.
Rådet har herudover en række konkrete bemærkninger til visse af forsla-
gets øvrige bestemmelser.
Aktive Dyrerettigheder
finder, at slagtning og aflivning af dyr uden
forudgående bedøvelse bør forbydes. Herudover bør det fastsættes, at dyr
ikke må overvære slagtning og aflivning af andre dyr. Endvidere finder
foreningen bl.a., at der bør indføres et forbud mod aflivning af daggamle
kyllinger og andet fjerkræ ved knusning samt et forbud mod aflivning af
pelsdyr med strøm.
Danish Meat Association, Dansk Landbrug
og
Landbrugsraadet
har
afgivet et samlet høringssvar.
Organisationerne støtter, at reglerne om aflivning af dyr fastsættes i en
forordning, der harmoniserer området i EU, og hilser bl.a. forslagets reg-
ler om egenkontrol velkommen.
Det er efter organisationernes opfattelse imidlertid betænkeligt, at der i
artikel 11, stk. 2, er indført en godkendelsesordning med hensyn til slag-
teriernes maksimale kapacitet mv., når der ikke på forhånd foreligger do-
kumentation for, at en godkendelsesordning vil give bedre dyrevelfærd.
Organisationerne har herudover en række yderligere bemærkninger til
den foreslåede godkendelsesordning og finder under hensyn til problem-
stillingens kompleksitet, at Kommissionen bør forpligtes til efter 5 år at
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udarbejde en rapport om godkendelsesordningens praktiske virkninger i
medlemsstaterne. Det bemærkes, at artikel 11, stk. 2, er blevet ændret
under de efterfølgende forhandlinger, således at maksimal kapacitet mv.
ikke skal godkendes, men alene oplyses over for den kompetente myn-
dighed som led i behandlingen af godkendelse eller registrering af slagte-
riet.
For så vidt angår artikel 14, stk. 5, er det efter organisationernes opfattel-
se uheldigt, at mindre slagterier ikke også er omfattet af kravet om ud-
pegning af en dyrevelfærdsansvarlig.
Organisationerne anser det for positivt, at personale, der beskæftiger sig
med aflivning og dermed forbundne aktiviteter, skal have en kompeten-
cegivende uddannelse som omhandlet i artikel 18. Organisationerne fin-
der dog, at en gyldighedsperiode på kun 5 år er for kort. Det bemærkes,
at bestemmelsen om gyldighedsperiode er udgået under de efterfølgende
forhandlinger.
Med hensyn til overgangsreglen i artikel 24, stk. 2, om tildeling af kom-
petencebeviser til personer uden eksamen er det organisationernes opfat-
telse, at erfaring i et år – i stedet for de foreslåede ti år – er tilstrækkelig.
Det bemærkes, at denne bestemmelse er blevet ændret under de efterføl-
gende forhandlinger, således at medlemslandene kan fastsætte bestem-
melser om, at kompetencebeviser kan udstedes ved en forenklet procedu-
re til personer, der kan dokumentere mindst tre års relevant faglig erfa-
ring.
For så vidt angår bilag III kritiserer organisationerne, at der i pkt. 1.2 er
fastsat en tidsbegrænsning for pålæsning, transport og slagtning. Dette er
en skjult begrænsning af transporttiden, som ikke er hensigtsmæssig. Det
bemærkes, at bestemmelserne om maksimal transporttid for slagtedyr er
udgået under de efterfølgende forhandlinger.
Organisationerne har herudover en række konkrete bemærkninger til vis-
se af forslagets øvrige bestemmelser.
Dansk Akvakultur
ser positivt på forslaget og noterer sig, at der i for-
slaget tages hensyn til de specielle forhold, der gør sig gældende for fisk,
idet forslaget lægger op til, at der skal fastsættes særskilte regler om be-
skyttelsen af fisk på aflivningstidspunktet.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danske Slagtemestre
kan som udgangspunkt tilslutte sig høringssvaret
fra Danish Meat Association, Dansk Landbrug og Landbrugsraadet, jf.
ovenfor. I modsætning til Danish Meat Association, Dansk Landbrug og
Landbrugsraadet finder foreningen dog, at det vil være konkurrencefor-
vridende, hvis små slagterier omfattes af kravet om udpegning af en dy-
revelfærdsansvarlig, jf. forslagets artikel 14, stk. 5. Endvidere finder for-
eningen, at grænsen i artikel 14, stk. 5, med fordel kan hæves, således at
kravet om udpegning af en dyrevelfærdsansvarlig ikke gælder for slagte-
rier, hvor der slagtes under 1.500 pattedyr årligt (i modsætning til den
foreslåede grænse på 1.000 pattedyr årligt).
Dansk Pelsdyravlerforening
anser det for positivt, at forslaget har taget
udgangspunkt i det foreliggende faglige grundlag på pelsdyrområdet.
Endvidere støtter foreningen, at der i forslaget stilles krav om uddannelse
ved aflivning af pelsdyr. Det bør dog fremgå klart af forordningen, at
kravet om erhvervelsen af kompetencebevis er rettet til den avler, der er
ansvarlig for pelsholdet, og som kan instruere det øvrige personale i af-
livning forud for pelsningssæsonen.
Dyrenes Beskyttelse
er overordnet tilfreds med, at reglerne om beskyt-
telse af dyr på aflivningstidspunktet ændres. Der er imidlertid efter for-
eningens opfattelse en række problemer forbundet med forordningsfor-
slaget.
Efter foreningens opfattelse bør det være muligt at opretholde danske
regler om dyrevelfærd, der udgør en skærpelse i forhold til forordnings-
forslaget. Endvidere er det bl.a. problematisk, at forordningen i vidt om-
fang har karakter af ”rammelovgivning”, og forordningen bør ifølge for-
eningen suppleres med tilstrækkeligt velbeskrevne og detaljerede regler.
For så vidt angår de enkelte bestemmelser i forslaget finder foreningen
bl.a., at bestemmelsen i artikel 14, stk. 5, bør fjernes, idet også små slag-
terier bør omfattes af kravet om udpegning af en dyrevelfærdsansvarlig.
Endvidere finder foreningen, at overgangsperioden i forslagets artikel 24,
stk. 1, hvorefter forordningens krav i bilag II til slagteriers opførelse,
grundplan og udstyr indtil den 31. december 2018 ikke finder anvendelse
på allerede etablerede slagterier eller allerede etablerede opførelser mv.,
er for lang og bør erstattes af en dispensationsordning. Endvidere kan
foreningen ikke tiltræde, at der efter artikel 24, stk. 2, er mulighed for at
undtage fra forslagets uddannelseskrav. Det bemærkes, at overgangsord-
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ningen i artikel 24, stk. 1, er blevet ændret under de efterfølgende for-
handlinger, således at den finder anvendelse til ti år efter forordningens
ikrafttræden.
Bilag II bør efter foreningens opfattelse ændres, således at der indføres et
forbud mod brug af el-drivstave på slagterier.
Endvidere kan foreningen ikke tilslutte sig, at der i bilag III fastsættes
regler om maksimale transporttider af slagtedyr, idet sådanne regler bør
fastsættes i anden lovgivning. Det bemærkes, at bestemmelserne om
maksimal transporttid for slagtedyr er udgået under de efterfølgende for-
handlinger.
Foreningen har herudover en række konkrete bemærkninger til visse af
forslagets øvrige bestemmelser.
DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation (DOSO)
vur-
derer, at forslaget indeholder en lang række initiativer, der vil medvirke
til at sikre, at dyr beskyttes bedst muligt på aflivningstidspunktet.
Foreningen finder imidlertid, at brugen af kuldioxid som aflivningsmeto-
de for svin, fugle og pelsdyr samt brugen af vandbade som aflivningsme-
tode for fugle bør udfases hurtigst muligt.
For så vidt angår forslagets artikel 14 om udpegning af en dyrevelfærds-
ansvarlig finder foreningen endvidere, at bestemmelsen bør ændres, såle-
des at der også skal udpeges en dyrevelfærdsansvarlig på mindre slagte-
rier.
Foreningen har herudover en række konkrete bemærkninger til visse af
forslagets øvrige bestemmelser.
Hestens Værn
anser det for positivt, at der med forslaget sker en stram-
ning af reglerne om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet. Forenin-
gen hilser særligt reglerne om egenkontrol og om udpegning af en dyre-
velfærdsansvarlig velkommen. Foreningen finder dog bl.a., at de foreslå-
ede maksimale transporttider i bilag III bør forkortes, således at der gæl-
der et krav om en transporttid på maksimalt 8 timer, medmindre der er
længere afstand til nærmeste slagteri. Det bemærkes, at bestemmelserne
om maksimal transporttid for slagtedyr er udgået under de efterfølgende
forhandlinger.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Linco Food Systems A/S
har visse konkrete bemærkninger til regler i
forslagets bilag I om aflivning med kuldioxid.
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet
anser
det for et vigtigt redskab til forbedring af dyrevelfærd uden konkurrence-
forvridning, at reglerne om aflivning af dyr fastsættes i en forordning i
stedet for et direktiv.
For så vidt angår reglerne om udpegning af en dyrevelfærdsansvarlig fin-
der Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, at også små slagterier som
omhandlet i artikel 14, stk. 5, bør forpligtes til at udpege en dyrevel-
færdsansvarlig.
Endvidere finder Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, at de maksimale
transporttider for slagtedyr i forslagets bilag III ikke er videnskabeligt
dokumenterede, og at de set i forhold til den gængse viden er for lange.
Det bør derfor sikres, at de anførte tider kan reguleres i takt med øget vi-
den. Det bemærkes, at bestemmelserne om maksimal transporttid for
slagtedyr er udgået under de efterfølgende forhandlinger.
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet har herudover en række konkrete
bemærkninger til visse af forslagets øvrige bestemmelser.
Justitsministeriet har efter høringens afslutning modtaget et høringssvar
fra virksomheden Butina A/S, der bl.a. producerer CO2-udstyr til bedø-
velse af grise. I sit høringssvar fremsætter Butina A/S visse konkrete tek-
niske bemærkninger til forslaget, herunder vedrørende reglerne om over-
vågning af bedøvelsen.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen anser forslaget for at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, idet formålet med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemslandene selv.
Kommissionen henviser i den forbindelse til, at produkter, der fremstilles
i forbindelse med aflivning af dyr (kød, pels mv.), handles frit inden for
EU. Tilsvarende gør sig gældende for så vidt angår det bedøvelses- og
fastholdelsesudstyr, der anvendes ved aflivning af dyr. Forskelle i med-
lemslandenes regler om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet påvir-
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0029.png
ker derfor konkurrenceevnen hos slagterier, landbrugere, rugerier og pro-
ducenter af aflivningsudstyr.
En foranstaltning på fællesskabsplan vil ifølge Kommissionen sandsyn-
ligvis have en mere sammenhængende virkning og vil bedre kunne op-
fylde de mål, som forslaget forfølger.
Kommissionen fremhæver endvidere, at forslaget omhandler et område,
der i forvejen i vidt omfang er harmoniseret ved anden fællesskabslov-
givning, at forslaget ikke finder anvendelse på aflivning af kæledyr og på
aflivning i forbindelse med jagt og sportsaktiviteter, og at forslaget tager
hensyn til at sikre respekten for religiøse ritualer, kulturelle traditioner og
regionale skikke.
Regeringen finder, at forslaget må anses for at være i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Det bemærkes i den forbindelse, at forslaget
omhandler et område, der allerede på nuværende tidspunkt i vidt omfang
er harmoniseret ved Rådets direktiv 93/110/EF af 22. december 1993 om
beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet med senere ændringer.
7. Andre landes kendte holdninger
Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om andre medlemslandes
holdning til forslaget.
8. Foreløbig dansk holdning
Den danske regering er overordnet positiv over for forslaget, der indebæ-
rer en dyrevelfærdsmæssig forbedring i forhold til det gældende slagte-
og aflivningsdirektiv.
Den danske regering er navnlig positiv over for forslagets bestemmelser
om kompetencebeviser, dvs. kravet om, at personer, der udfører visse
slagteoperationer mv., skal erhverve et kompetencebevis. Det er i den
forbindelse den danske regerings opfattelse, at uddannelse i dyrevelfærd
kan være med til at forbedre forholdene for dyr på aflivningstidspunktet.
Den danske regering er endvidere positiv over for forslagets bestemmel-
ser om, at der på slagterier skal udpeges en dyrevelfærdsansvarlig, som
får til opgave at sikre, at forordningens bestemmelser overholdes på slag-
teriet. Den danske regering finder således, at en dyrevelfærdsansvarlig vil
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0030.png
kunne øge opmærksomheden over for dyrevelfærdsmæssige aspekter i
forbindelse med aflivning af dyr og dermed gavne forholdene for dyr på
slagterierne.
Den danske regering beklager, at bestemmelserne om maksimale trans-
porttider for visse slagtedyr i det oprindeligt fremsatte forslag er udgået
under forhandlingerne. Imidlertid har Kommissionen oplyst, at den inden
udgangen af 2009 vil fremsætte et forslag til ændring af de gældende EU-
regler om transport af dyr. Den danske regering vil arbejde for,
at der
snarest fremsættes et sådant forslag, og
at der i det kommende forslag
fastsættes regler om maksimal transporttid for slagtedyr.
Herudover er den danske regering positiv over for forslagets bestemmel-
ser om, at rituelle slagtninger uden forudgående bedøvelse i alle tilfælde
skal foregå på et slagteri, og om, at den ansvarlige for den rituelle slagt-
ning systematisk skal kontrollere, at dyrene ikke viser tegn på liv, før de
løses fra fastholdelse eller gennemgår andre smertefulde procedurer.
Den danske regering lægger i øvrigt afgørende vægt på, at medlemslan-
dene – i mangel af detaljerede fællesskabsregler herom – bevarer mulig-
heden for at fastsætte skærpede nationale regler om rituel slagtning af
dyr uden forudgående bedøvelse.
Den danske regering kan støtte, at reglerne om slagtning og aflivning af
dyr fastsættes i en forordning. For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt
medlemslandene skal have en generel mulighed for at fastsætte og opret-
holde skærpede nationale regler om beskyttelse af dyrevelfærden,
er der
samtidig efter den danske regerings opfattelse gode argumenter for, at
der indsættes en sådan mulighed i forordningen, og den danske regering
vil arbejde for dette.
Den danske regering vil imidlertid som led i et samlet kompromis kunne
acceptere en løsning, der indebærer, at medlemslandene på en række
centrale områder får adgang til at fastsætte skærpede regler, herunder
navnlig for så vidt angår rituelle slagtninger uden forudgående bedøvel-
se og aflivninger af dyr uden for slagterier. Dette skal ses i lyset af, at
forslaget samlet set indebærer en væsentlig forbedring af beskyttelsen af
dyr på aflivningstidspunktet på slagterier bl.a. som følge af kravene om,
at slagterier skal udpege en dyrevelfærdsansvarlig, og om, at en række
slagteoperationer alene skal kunne udføres af personer med et kompe-
tencebevis. Det bemærkes i den forbindelse, at forordningsforslaget efter
den danske regerings opfattelse indebærer væsentlige forbedringer i for-
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697642_0031.png
hold til det gældende direktiv, således at det under alle omstændigheder
vil være bedre, at det foreliggende forslag – også uden en generel mulig-
hed for at fastsætte skærpede nationale regler – vedtages, end at de nu-
gældende EU-regler videreføres uændret.
For så vidt angår de danske regler om slagtning og aflivning af højdræg-
tige heste og produktionsdyr, jf. lov nr. 269 af 21. april 2004, har den
danske regering noteret sig, at navnlig lovens § 2, stk. 2, om den frem-
gangsmåde, der skal følges ved slagtning af højdrægtige produktionsdyr,
ikke kan opretholdes.
I den forbindelse skal den danske regering bemærke, at Det Veterinære
Sundhedsråd den 17. marts 2003 afgav en udtalelse om slagtning og af-
livning af højdrægtige produktionsdyr. I udtalelsen konkluderede Det
Veterinære Sundhedsråd bl.a., at fostre ikke oplever smerte, lidelse eller
væsentlig ulempe i forbindelse med en regelret aflivning eller slagtning
af højdrægtige dyr. På baggrund af udtalelsen fra Det Veterinære Sund-
hedsråd anførte Dyreværnsrådet i sit høringssvar af 15. januar 2004 ved-
rørende et udkast til forslag til lov om slagtning og aflivning af drægtige
heste og produktionsdyr i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden, at
forslagets regler måtte anses for overflødige. Efterfølgende har Dyre-
værnsrådet den 12. april 2007 afgivet en udtalelse om den fremgangsmå-
de, der ifølge lovens § 2, stk. 2, skal anvendes ved slagtning af højdræg-
tige heste og produktionsdyr. Dyreværnsrådet konkluderer i udtalelsen, at
den foreskrevne fremgangsmåde kan give anledning til, at fostre lider
mere i forbindelse med slagtningen, end de ville have gjort, hvis moder-
dyret blot blev slagtet, uden at fostret skæres ud. Bestemmelsen i lovens
§ 2, stk. 2, er ifølge Dyreværnsrådet således ikke blot overflødig, men
ligeledes i strid med lovens intention om at sikre fostre mod lidelse.
På den baggrund finder den danske regering ikke grundlag for at arbejde
for ændringer af forslaget for så vidt angår aflivning og slagtning af høj-
drægtige dyr.
9. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet er i medfør af EF-traktatens artikel 37 blevet hørt
over Kommissionens forslag af 18. september 2008 til forordning om
beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet.
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet vedtog den 6. maj 2009 en betænkning om forslaget.
Betænkningen er udarbejdet af Udvalget om Landbrug og Udvikling af
Landdistrikter efter høring af Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fø-
devaresikkerhed, og den indeholder en række forslag til ændringer af
Kommissionens forslag.
Betænkningen indeholder bl.a. et forslag om, at medlemslandene ikke
skal have mulighed for at fastsætte et nationalt forbud mod rituel slagt-
ning af dyr uden forudgående bedøvelse, hvilket indebærer, at medlems-
landene heller ikke vil kunne opretholde eller fastholde skærpede regler
om rituel slagtning af dyr. Det anføres i den forbindelse i betænkningen,
at det er nødvendigt at harmonisere de forskellige slagtemetoder for at
sikre, at alle Fællesskabets producenter opfylder de samme dyrevelfærds-
standarder.
Endvidere foreslås det i betænkningen, at kravet om oprettelse af et nati-
onalt referencecenter udgår, jf. artikel 17 i det oprindeligt fremsatte for-
slag. Herudover foreslås det, at begrænsningen af gyldighedsperioden for
et kompetencebevis bortfalder, jf. artikel 18, stk. 3, i det oprindeligt
fremsatte forslag.
Europa-Parlamentets udtalelse er alene af vejledende karakter, og par-
lamentets forslag vedrørende rituel slagtning af dyr uden forudgående
bedøvelse er ikke blevet fulgt i formandskabets efterfølgende reviderede
udgaver af forslaget.
10. Den Nationale Komité vedrørende Landbrugsdyr
Der har den 18. december 2008, den 4. marts 2009 og den 15. maj 2009
været afholdt møder om forslaget i Den Nationale Komité vedrørende
Landbrugsdyr med repræsentanter fra bl.a. dyreværnsorganisationer,
slagteriorganisationer, Fødevarestyrelsen og Justitsministeriet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Grundnotatet blev den 23. oktober 2008 oversendt til Folketingets Euro-
paudvalg, Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
Folketingets Retsudvalg. Supplerende grundnotat med en gennemgang af
de indkomne høringssvar blev den 17. december 2008 oversendt til Fol-
ketingets Europaudvalg, Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri og Folketingets Retsudvalg.
Et
samlenotat
blev den 18. maj 2009
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
oversendt til Folketingets Europaudvalg, Folketingets Udvalg for Føde-
varer, Landbrug og Fiskeri og Folketingets Retsudvalg.
Sagen har den 20. maj 2009 været forelagt for Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og den 29. maj 2009 for Folketingets
Europaudvalg.
33