Europaudvalget 2008-09
2956 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
704676_0001.png
Notat
MILJØMINISTERIET
EU og Internationalt politisk sekretariat
29. juni 2009
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg om:
Rådsmøde (land og fisk) den 13. juli 2009 - miljødelen
Rådsmøde (land og fisk) den 13. 2009- miljødelen
2. Forslag om optagelse og ikke-optagelse af aktivstoffer på bilag 1 i
Side 2
direktivet om plantebeskyttelsesmidler
vedtagelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
704676_0002.png
PUNKT 2
Kommissionens forslag om ikke-optagelse af triazoxid, diphenylamin, og bifenthrin
og forslag om optagelse af tetraconazol på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Revideret notat
Resumé
Kommissionen foreslår, at aktivstofferne triazoxid, diphenylamin og bifenthrin ikke optages
på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Bilag I er den såkaldte
positivliste.
Hvis forslagene bliver vedtaget, vil det betyde, at stofferne optages på bilaget over ikke-
optagne aktivstoffer, til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen.
Det vurderes, at forslagene har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark.
Endvidere foreslår Kommissionen, at aktivstoffet tetraconazol optages på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at
stoffet optages på bilag til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Forslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for borgerne og kun marginale konsekvenser for staten og
erhvervsliv. Det er ikke muligt umiddelbart at vurdere konsekvenserne af forslaget for
beskyttelsesniveauet.
1. Status
Forslag til følgende rådsbeslutninger:
-
Rådets beslutning Kom(2009) 244 endelig om afvisning af at optage triazoxid på
bilag I til Rådets Direktiv 91/414/EØF og om tilbagekaldelse af godkendelser med
dette stof.
-
Rådets beslutning Kom(2009) 240 endelig om afvisning af at optage diphenylamin
bilag I til Rådets Direktiv 91/414/EØF og om tilbagekaldelse af godkendelser med
dette stof.
-
Rådets beslutning Kom(2009) 241 endelig om afisning af at optage bifenthrin på
bilag I til Rådets Direktiv 91/414/EØF og om tilbagekaldelse af godkendelser med
dette stof.
Forslag til rådsdirektiv:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
704676_0003.png
-
Rådets Direktiv Kom(2009) endelig om optagelse af tetraconazol som aktivt stof.
Forslagene er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler,
artikel 6, som fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilag I til direktivet
(positivlisten).
Kommissionens forslag om ikke-optagelse af triazoxid og diphenylamin samt forslag om
optagelse af tetraconazol blev forelagt den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 26. februar 2009, hvor der ikke var kvalificeret flertal for forslagene.
Kommissionens forslag om ikke-optagelse af bifenthrin blev forelagt den Stående Komité
for Fødevarekæden og Dyresundhed den 22. marts 2009, hvor der ikke var kvalificeret
flertal for forslaget.
I henhold til artikel 19 i direktiv 91/414/EØF og i overensstemmelse med artikel 5 i Rådets
afgørelse 1999/468/EF skal Kommissionen derfor forelægge Rådet et forslag til de
foranstaltninger, der skal træffes, idet Rådet inden for en frist på tre måneder træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
Det er ikke nødvendigt at forelægge Europa-Parlamentet disse forslag til beslutning til
nærmere behandling (artikel 8 i Rådets afgørelse 1999/468/EF).
Da stofferne har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for
forslagene direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU
før den 26. juli 1993 skal vurderes.
2. Formål og indhold
Forslagene om ikke-optagelse af triazoxid, diphenylamin og bifenthrin er begrundet med, at
det ikke er vist, at stofferne opfylder kriterierne i artikel 5 i direktiv 91/414/EØF.
Forslaget om optagelse af tetraconazol er begrundet med, at vurderingen af stoffet ud fra
de ansøgte anvendelsesområder har vist, at det kan antages, at stoffet opfylder
betingelserne i artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er
uacceptable effekter på sundhed og miljø. Optagelsen er begrænset til markafgrøder med
en maksimal dosering på 0,1 kg/ha hvert tredje år på samme mark, og der må ikke
nationalt godkendes anvendelse i æbler og vin.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
704676_0004.png
Stofferne er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i
mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen eller i
arbejdsgrupper under EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet). EFSA har
udarbejdet en konklusionsrapport
1
over risikovurderingen af stofferne.
Forslagene om ikke-optagelse pålægger medlemsstaterne at tilbagekalde godkendelser af
plantebeskyttelsesmidler, der indeholder triazoxid, diphenylamin og bifenthrin som aktivt
stof senest 6 måneder efter beslutningernes vedtagelse. Medlemsstaterne pålægges
endvidere fremover ikke at give godkendelser eller forny sådanne til
plantebeskyttelsesmidler med triazoxid, diphenylamin og bifenthrin efter direktivets
overgangsregel i artikel 8 (2). Endelig skal medlemsstaterne give en frist for afvikling af
salg og anvendelse, der er så kort som mulig og ikke længere end 18 måneder efter
beslutningernes vedtagelse.
Forslaget om optagelse af tetraconazol pålægger medlemsstaterne at tage stilling til,
om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det
pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede
principper” (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved
vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som
er knyttet til direktivforslaget samt i EFSA’s konklusion.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende
stoffet, skal der ifølge forslaget tages særligt hensyn til visse risici og kræves yderligere
data efter optagelsen. Der skal tages særligt hensyn til beskyttelse af vandorganismer,
ikke-mål planter og grundvand, og der skal kræves yderligere data om risiko for forbrugere,
skæbne af nedbrydningsprodukter, data til brug for risikovurdering af
nedbrydningsprodukters effekter på fugle, vandorganismer og ikke-målarter og mulige
hormonforstyrrende effekter på fugle, pattedyr og fisk.
3. Nærhedsprincippet
Rapporterne er tilgængelige på EFSA’s hjemmeside
http://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html
1
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
704676_0005.png
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om
gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen
vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Som følge af forslagene om ikke-optagelse vil triazoxid, diphenylamin og bifenthrin skulle
optages på bilag 9 til bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler. Bilag 9 er listen over
aktivstoffer, for hvilke der er vedtaget en beslutning om ikke-optagelse på bilag I til
plantebeskyttelsesmiddeldirektivet.
Der er ikke godkendt plantebeskyttelsesmidler med triazoxid, diphenylamin og bifenthrin i
Danmark.
Som følge af forslaget om optagelse af tetraconazol vil stoffet blive optaget på bilag 7 til
bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler.
Der er ikke godkendt plantebeskyttelsesmidler med tetraconazol i Danmark.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forslagene om ikke-optagelse af triazoxid, diphenylamin og og bifenthrin får ingen
økonomiske konsekvenser for firmaerne, idet der ikke er godkendt midler med disse stoffer
i Danmark.
Ifølge forslaget om optagelse af tetraconazol på bilag I vil ikrafttrædelsen være 1. januar
2010. Det skal være implementeret senest 30. juni 2010 og senest denne dato, skal
landene have ændret evt. godkendelser af produkter med tetraconazol til at følge reglerne i
optagelsesdirektivet herunder de angivne restriktioner. Vurdering af øvrige effekter skal
være gjort inden 30. juni 2014 for produkter, der allerede er godkendt. Dette får ingen
konsekvenser i Danmark, da der ikke er godkendt produkter med tetraconazol i Danmark.
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslagene om ikke-optagelse af stoffer har en positiv indflydelse på
beskyttelsesniveauet i EU og i Danmark.
Mht. forslaget om optagelse af tetraconazol er det ikke umiddelbart muligt at vurdere
konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet effekten på beskyttelsesniveauet
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
704676_0006.png
vil afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af et middel med det
pågældende aktivstof i Danmark, og dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om
midlerne kan godkendes under danske forhold.
5. Høring
Sagen blev behandlet i miljøspecialudvalget den 3. juni 2009, hvor ingen bemærkninger
indkom omkring de aktuelle stoffer.
6. Forhandlingssituation
Forslagene har været forelagt den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed,
hvor der ikke var kvalificeret flertal for forslagene.
7. Dansk holdning
Danmark støtter, at triazoxid og bifenthrin ikke-optages på bilag I, da der ikke er vist sikker
anvendelse af stofferne i EU.
For så vidt angår stoffet diphenylamin, så var forventningen forud for komitémødet d. 1.-2.
december 2008, at Kommissionen ville fremlægge er forslag om optagelse af stoffet
diphenylamin på bilag I til direktiv 91/414/EØF, hvilket Danmark kunne støtte.
Kommissionen fremlagde imidlertid et forslag om ikke-optagelse af diphenylamin på bilag I
til direktivet, da man ikke vurderede, at der var vist sikker anvendelse af stoffet i EU
specielt mht. risiko for forbrugere. Danmark støttede denne indstilling på mødet.
Danmark støtter stadig, at diphenylamin ikke optages på bilag I, idet der ikke er vist sikker
anvendelse af stoffet i EU.
Danmark støtter ikke, at tetraconazol optages på bilag I, da der i flg. EFSA’s konklusion
mangler data til tilstrækkelig belysning af udvaskning til grundvandet af
nedbrydningsprodukter, og da der mangler data til at vurdere risikoen for fugle og pattedyr,
dvs. der er ikke ved optagelsen vist sikker anvendelse i EU.
8. Tidligere forelæggelser
Den 19. juni 2009 – forud for Rådsmøde miljø den 25. juni 2009 – blev sagen forelagt
Folketingets Europaudvalg, hvor der blev givet forhandlingsmandat.
6