Europaudvalget 2008-09
2957+2958 Almindelige Anl. Bilag 3
Offentligt
709058_0001.png
UDENRJGSMINISTERIET
Medlemmerne af Folketingets Europaudvaig
og deres stedfortredere
Asiatisk Plans 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http: //ww\v.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Bilag
J ournalnummer
Kontor
400. C.2-0
EUK
23. juli 2009
Skriftlig forekeggelse af râdsmodet (almindelige anhiggender og
eksterne relationer) den 27.-28. juli 2009.
Dagsordenen for râdsmødet (alniindeige anliggender og eksterne relati-
oner) den
27.-28. juli 2009 omfatter
Pr2sentation af det svenskeformand-
sleabsprogram, Pra?sentation afKommissionens strategifor Ostersoregionen, Somalia,
Iran, Georgien, Nordkorea, Hensti//ingfra Kommissionen til Radet vedr. ind/edning
afforhandlinger mel/em EU og USA vedr. international aftale om udveks/ing af
finansiel data fra EU dl USA for atforhindre og bek2mpe terrorisme ogfinansie-
ring afterrorisme (SiT(71FT) samt (evt.) Udvidelsen
-
islandsk EU-
medlemskabsansogning. Alie punkter forehegges hermed Folketingets Euro-
paudvaig dl orientering. Der henvises i øvrigt dl samienotatet for ràds-
mødet, der tilgik Europaudvalget hhv. den 16. juli og den 20. juli 2009.
Presentation af det svenske formandskabsprogram. Fra
dansk side
agter man at hilse det svenske formandskabs program veikommen og vii
tage prasentationen til efterretning. Det svenske formandskab vii have to
altoverskyggende hovedprioriteter: Deis hàndteringen af økonomisk kri-
se og ledighed. Dels en indsats for at samle verden i kampen mod klima-
forandringer. Det er to vigtige og rigtige hovedprioriteter, som vi fra
dansk side kan støtte. Hvad angr de konkrete forsiag, som matte resul-
tere af formandskabets prioriteter, vil de selvsagt blive forelagt efter
normal procedure, nâr forsiagene foreligger.
Pa
radsmødet forventes en
Presentation af Kommissionens strategi
for Ostersøregionen. Regeringen er positivt indstillet over for strategi-
en. Danmark forventes at pàtage sig et betydeligt ansvar i forhoid til
gennemforelsen af strategien, hvilket afspejles i engagementet i de mange
høringssvar, som sttategien har afstedkommet. De øvrige iandes hold-
ninger er ikke kendt endnu, men der forventes bred opbakning til øster-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
709058_0002.png
2
søstrategien og dens handlingsplan. Serligt landene omkring østersoen
forventes at indtage en positiv hoidning.
Fra dansk side er man parat til at koordinere fire prioritetsomrâder samt
pàtage sig delt koordinationsansvar for yderligere to. Herudover forven-
tes Danmark at koordinere en rekke flagskibsprojekter. Danmark bliver
derved det land blandt de otte EU-østersolande, der pàtaget sig den
storste del af opfolgningen pa handlingsplanen.
Regeringen vurderer det positivt, at det centrale element i strategien er en
konkret handlingsplan. Endvidere er det positivt, at der ikke etableres et
nyt permanent sekretariat for strategien. Kommissionen skal fungere
som sekretariat suppleret med en netverksstruktur. Netvrket bestar af
enkelte medlemslande og allerede eksisterende organisationer som
østersøràdet og Helsingforskommissionen, som samarbejder pa kryds
og tvars inden for den overordnede ramme af den samlede strategi.
Pa ministerniveau forankres sagen i Ràdet for (almindelige anliggender
og eksterne forbindelser). Det er det svenske formandskabs intention at
fa vedtaget strategien pa Det Europatiske Rad den 29.-30. oktober 2009.
Pa ràdsmodet vil der desuden vere en droftelse af
Somalia
med fokus
pa mulighederne for at styrke EU's tilgang i lyset af de seneste mâneders
forverring af sikkerheds situation i landet. Siden starten af maj 2009 hat
islamiske oprorsgrupper lagt pres pa samlingsregeringen, hvilket hat fort
til voidsomme kampe i hovedstaden og en forverring af de humanitare
vilkar.
Pa ràdsmodet forventes s2erligt en droftelse af EU's muligheder for at
bidrage dl stabilisering af situationen. Mulighederne omfatter bl.a. oget
støtte dl AU, øget stotte dl civile og rnilitere sikkerhedskapaciteter samt
udarbejdelse af en samlet bistandsstrategi for EU. Ogsa udvikling af re-
gional maritim kapacitet med bredt fokus pa indsatsen mod pitateri samt
pa maritime sikkerhedsudfordringer sa som fiskeri og miljobeskyttelse
forventes diskuteret. Der er ogsà overvejelser om, hvorvidt det vil vre
hensigtsmassigt at udpege en srlig reprasentant fra EU's side for situa-
donen pa Afrikas Horn.
Regeringen stotter fortsat en akdv opbakning fra EU's side dl samlings-
regeringen i Somalia, hvor der samddig hegges vegt pa internadonait
samarbejde og koordinadon, samt at nabolandene bor spille en konstruk-
dv rolle. Danmark stutter EU's arbejde frem mod en fleksibel og holi-
sdsk digang, der forsoger at samtnke polidske, sikkerhedsmssige, hu-
manitare og udviklingsmessige ma1setninger. Danmark vii, under hen-
syntagen dl det danske forsvarsforbehold stotte eventuelle fremddige
EU-initiadver pa bekmpelse af pirateri, herunder arbejdet for en inter-
national ramme for retsforfolgelse af pirater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
709058_0003.png
3
Under ràdsmodet vil drøftelserne af situationen i
Iran
efter president-
valget samt af EU's forhold til Iran blive fortsat. Efter prsidentva1get
den 12. juni 2009 blev den siddende president Mahmoud Ahmedinejad
som bekendt officielt erk1aret vinder af valget. Der blev dog fra flere
sider rapporteret om urege1mssigheder samt decideret valgsvindel, og
reformkandidaterne Mousavi og Karrubi hat afvist at anerkende vaigre-
sultatet. Vaigresultatet blev mødt med store folkelige protestdemonstra-
tioner og støtte til Mousavi. Myndighederne har ved flere lejligheder slàet
hàrdt ned p demonstranterne. Et antal demonstranter hat mistet livet og
mange er blevet sâret og atresteret. Samtidigt hat de iranske myndigheder
forhindret uafhiengig mediediekning af begivenhederne og beskyldt vest-
lige lande for indblanding i Trans interne anliggender. Under ràdsmodet
forventer jeg en drøftelse af rapporterne om menneskerettighedsover-
greb i forbindelse med de flcngslede demonstranter.
Regeringen er fortaler for en konsekvent, fast EU-linje i forhold dl Iran.
EU's udenrigsministre hat i en rkke erkkeringet af den 15., 19. og 22.
juni 2009 bl.a. udtrykt alvorlig bekymring over situationen, fordomt an-
greb pa journalister, medier og demonstranter og betegnet de iranske
anklager mod vestlige lande for indblanding i interne anliggender som
uacceptable. Pa bl.a. dansk foranledning mødtes EU's udenrigsministre
uformelt pa Korfu den 28. juni 2009 for at drøfte Iran. Her opfordrede
EU Iran di straks at iøslade de tiibageholdte ansatte fra den britiske am-
bassade. EU hat herefter iverksat en rekke tiltag med henblik pa at oge
presset p Iran for løsladelse af den sidste tilbageholdte medarbejder,
herunder en EU-kootdinetet demarchering i EU-hovedstderne. Fra
dansk side hat situationen efter valget varet rejst over for den hervten-
de iranske ambassador, der hat vetet indkaldt til samtaier pa højt ntveau
i
Udenrigsministetiet hhv. den 23. juni 2009, hvor man fra dansk side for-
domte styrets angreb pa journalister, mediet og demonstranter og den 3.
juli, hvor sagen om de tilbageholdte fra den britiske ambassade blev rejst.
Ogsâ ved to ydetligete samtaler i Udenrigsministeriet den 17. juni 2009
og den 9. juli 2009 har man fra dansk side udtrykt alvorlig bekymring
over udviklingen. Den sidste af de britiske ambassadeansatte er flu bievet
løsladt mod kaution. Det er endnu usikkert, hvorvidt styret vii retsforføl-
ge de løsladte.
Drøftelserne kan ogsâ konime md pa stilstanden i sagen om Trans atom-
program. Iran afviser fottsat at overhoide sine internationale forpligtelser
og skabe sikkerhed for, at landets atomprograrn udelukkende hat fredeli-
ge formal. EU3+3 kredsen (de fern permanente medlemmer af FN's
Sikkerhedstad samt Tyskland) hat gennem EU's Høje Representant,
J avier Solana, invitetet Iran iii nye forhandlinger, men Iran hat endnu
ikke svaret. Den iranske udenrigsminister hat i meget vage vendinger
omtait en forestaende 'ny iransk forhandlingspakke'. Indholdet er ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
709058_0004.png
4
konkretiseret. EU har i udtalelserne efter prsidentva1get understreget
ønsket om at engagere Iran, herunder i sporgsmàlet om Trans atompro-
gram. Under det nyligt afholdte G8-topmøde i Italien den 8.-lO. juli 2009
udttykte G8-kredsen bekymring over den manglende iranske samar-
bejdsvilje i sagen og opfordrede Iran di at udnytte de muligheder, der er
for en diplomatisk losning af sagen. G8-kredsen tilkendegav, at man un-
der FN's Generalforsamling i september i àr vil gøre status i sagen.
Regeringen stotter Obama-administrationens tiltag i forhandlingssporet.
Obama-administrationen bar erkheret
sig
parat til at sidde med ved bor-
det under forhandlinger meliem EU3+3 og Iran. Samtidig bar Washing-
ton gjort kiart, at man vii arbejde for betydelige stramninger af FN-
sanktionsregimet, hvis engagementet slat feji, og Iran ikke viser vilje di at
gà konstruktivt md i forhandlingerne. Regeringen støtter, at det multila-
terale pres over for Iran fastholdes. Tiltag vedtaget i FN er forstepriori-
tet, men regeringen er rede til at stotte EU-tiltag i et forsøg pa at fremme
mulighederne i forhandlingssporet.
Omkring
Georgien
ventes en drøftelse af forlngelse af mandatet for
EU's observatørmission i Georgien. Det nuverende mandat for observa-
tørmissionen udiøber i september. Udsendelsen af 200 observatorer i en
EU's Monitorerings Mission EUMM) var et vsentlig element i váben-
hvileaftalerne efter krigen i august 2008 og et element som Rusland til-
lagde vegt i forbindeise med tilbagetrkningen af sine styrker fra buffer-
zonerne i seive Georgien. Der er p.t. 319 internationale medarbejdere fra
22 forskeilige EU-iande ved missionen. Det danske bidrag er pa 10 ob-
servatører. Missionens opgaver omfatter den politiske udvikling, herun-
der impiementering af vàbenhvileaftalerne, bevage1sesfrihed, internt for-
drevne og genhusning, menneskerettighedskrcnkeiser, mindretaisbeskyt-
telse, humanitcr foikeret og den humanitre situation genereit.
Det er den almindeige vurdering, at EU's observatørmission bar bidra-
get dl en stabilisering af situationen omkring de to georgiske udbryder-
omràder Abkhasien og Sydossetien. Pa trods af denne stabilisering er det
russisk-georgiske forhold stadlig srde1es anstrengt og den grundieggen-
de mistillid er usvekket pa begge sider af de-facto grenserne. Rusiand
nedlagde den 15. juni 2009 i FN's Sikkerhedsrâd veto mod videreførelse
af FN's observatørmission i Georgien, UNOMIG, som var dl stede i
Abkhasien. Rusiand bar ogsà biokeret for en forlngelse af mandatet for
OSCE's mission i Georgien, der var dl stede i Sydossetien, og hvor akti-
viteterne ophørte med udgangen af juni.
EUMM bliver sàledes snart den eneste internationale observatorstyrke i
Georgien. Hermed kommer EU-mis sionen iiil at stâ centralt som det h -
ternationale samfunds øjne og ører iangs de-facto grnserne, en rolle der
bliver stadig mere betydningsfuld i takt mcd, at de internationale obser-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
709058_0005.png
5
vatører inde i selve udbryderomtàderne tnekkes tilbage. EUMM kan ikke
erstatte FN's og OSCE's tilstedevarelse men vii dog udgøre en vsentlig
kilde til information om udviklingen omkring disse omràder. Regeringen
støtter forsiaget om at foringe EUMM ligesom der p ràdsmødet yen-
tes generel støtte iii mandatforliengeisen.
Det kan ikke udelukkes at der ogsâ vii komme en drøftelse af eventuelt
tredjelandsdeitageise i EUMM, hviiket vi fra danske side vii
vre
âbne
over for.
Râdet ventes ogsâ at foringe mandatet for EU's serlige representant
for konflikten i Georgien, Pierre Morei, der er medformand for de sà-
kaidte Genéve-samtaier meilem partnerne. Det er hàbet, at disse for-
handlinger kan medvirke til en fredelig biiggeise af konflikten.
Vedr.
Nordkorea
forventes vedtageise af en Fe1ies Hoidning til gen-
nemførelse af Sikkerhedsràdsresoiution 1874. FN's Sikkerhedsràd vedtog
den 12. juni 2009 Sikkerhedsràdsresoiution 1874, som indforer nye sank-
tioner overfor Nordkorea efter atomprøvespnengningen den 25. maj
2009. Resoiutionen indeholder yderligere og nye sanktioner i forhoid til
den eksisterende Sikkerhedsrádsresoiution 1718 fra 2006. I de fortsatte
forhandlinger om udmøntningen af Sikkerhedsràdsresolution 1874 i EU
bakkes der fra dansk side op om FN's sanktionsregime og dermed en
snarlig impiementering heraf i EU, samt om en - i overensstemmelse
med erkiringen fra Det Europatiske Râd af den 18.-19. juni 2009 - "ro-
bust" og effektiv implementering. I forhandlingerne om den mermere
konkretisering af implementeringen af inspektionsregimet, vii der fra
dansk side blive iagt vegt pa en effektiv impiementering og pa, at han-
deisrestriktioner i forhoid dl iuksusvarer og dual-use produkter bliver sâ
effektive og restriktive som muligt. Endelig vii det i arbejdet med imple-
menteringen skuiie sikres, at opbakningen di en meget hard fortolkning
af "robust" impiementering geider alie EU-iande, saledes at der i praksis
skabes ens rammeviikar for europiske virksomheder.
Fsva.
SWIFT
forventes Kommissionens forhandlingsmandat vedtaget
uden bemrkninger. Regeringen et positiv over for Kommissionens for-
handlingsmandat, idet de finansieiie data, som de amerikanske myndig-
heder hat behandlet, hat skabt et betydeligt antai efterretningsspor, som
medlemsstaternes tjenester hat kunnet udnytte i kampen mod terrorisme
i Den Europeiske Union. Danmark hegger endvidere vegt pa, at der i
forhandlingsmandatet liegges op di, at aftaien skal indehoide beskyttel-
ses- og kontroiforanstaitninger, som sikrer tiistrekkelig beskytteise af
persondata.
(Evt.) Udvidelsen
-
islandsk EU-medlemskabsansøgning. Ràdet
ventes at drøfte den isiandske EU-medlemskabsansøgning, der biev ved-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
709058_0006.png
6
taget i det islandske Alting den 16. juli 2009. Râdet vii muligvis anmode
Kommissionen om at udarbejde en udtalelse om ansøgningen. Der kan
blive vedtaget rádskonklusioner. Rdets stillingtagen dl selve medlem-
skabsansøgningen finder efterfølgende sted pa grundlag af Kommissio-
nens udtalelse.
Fra dansk side hilser vi den islandske ansøgning velkommen. Regeringen
vii stotte, at Ràdet anmoder Kommissionen om at udarbejde en udtalelse
om den islandske ansøgning, sàfremt formandskabet liegger op til dette.
Den danske hoidning dl udvidelsesprocessen er undret. Danmark beg-
get i udvidelsesforhandlingerne genereit vegt pa en stram og forsvarlig
proces i overensstemmelse med den opstrammede forhandlingsramme.
Kandidatlandes dimermelser dl EU baserer sig pa fremskridt i det enkelte
lands egne reformbestrebe1ser. Fra dansk side er vi selvsagt parate dl at
bistà Island med tad og vejledning under optagelsesforhandlingerne, hvis
Island matte ønske det.
Punktet om SWIFT horer under økononii og Erhvervsmimsteriets ressort.
øvrige punkter borer under Udenrigsministeriets ressort.