Europaudvalget 2008-09
2959 - Landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
25. august 2009
FVM 687
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. september 2009
____________________________________________________________________
1.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet om markedssituationen for mælk og mejeripro-
dukter i 2009
- Forelæggelse ved Kommissionen og udveksling af synspunkter
KOM (2009) 385
Side 2
Arbejdet i Gruppen på Højt Plan om Fødevareindustriens Konkurrenceevne
- Orientering fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Side 8
3.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fæl-
les markedsordning for landbrugsprodukter for så vidt angår handelsnormer for fjerkræ-
kød
- Vedtagelse
KOM (2008) 336
Side11
2.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
716219_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 7. september 2009
1.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet om markedssituationen for mælk og
mejeriprodukter i 2009
KOM (2009) 385
Nyt notat
Resumé
Markedssituationen for mælk blev drøftet på Det Europæiske Råd den 18.-19. juni 2009, og i kon-
klusionerne fra mødet blev Kommissionen anmodet om at udarbejde en dybtgående markedsanaly-
se. Analysen skulle indeholde eventuelle muligheder for at stabilisere markedet, men samtidig re-
spektere resultatet af sundhedstjekket. Kommissionens rapport gennemgår de allerede iværksatte
tiltag samt redegør for yderligere muligheder for at stabilisere markedet. Kommissionen fastholder,
at resultaterne af sundhedstjekket skal respekteres, herunder forøgelsen af mælkekvoterne frem til
kvoternes afskaffelse i 2015.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2009) 385 af 22. juli 2009 fremsendt en meddelelse om markedssitu-
ationen for mælk og mejeriprodukter i 2009. Meddelelsen er oversendt til Rådet i en dansk sprog-
udgave den 27. juli 2009.
Markedssituationen for mælk blev drøftet på Det Europæiske Råd den 18.-19. juni 2009, og der
blev fremlagt følgende konklusioner: ”Det Europæiske Råd drøftede den nuværende situation på
mælkemarkedet. Det opfordrede Kommissionen til at fremlægge en dybtgående markedsanalyse in-
den for de næste to måneder, der omfatter eventuelle muligheder for at stabilisere mælkemarkedet
og samtidig respekterer resultatet af sundhedstjekket.”
Meddelelsen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 7. september 2009 med
henblik på præsentation og udveksling af synspunkter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en meddelelse og ikke om forslag til egentlige retsakter. På denne baggrund er
spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.
Formål og indhold
Meddelelsen beskriver reformerne af den fælles landbrugspolitik med Dagsorden 2000, reformen i
2003 og sundhedstjekket i 2008. Der er med reformerne løbende sket en markedsorientering af
mælkesektoren med en reduktion af interventionsprisen på mælk, der blev kompenseret i form af di-
rekte støtte til mælkeproducenterne. Med sundhedstjekket blev der opnået enighed om en gradvis
forøgelse af mælkekvoterne for at sikre en blød landing inden kvoternes afskaffelse i 2015.
I forhold til markedssituationen for mælk nævnes det, at mælkeproduktionen i EU ved udløbet af
kvoteåret 2008/2009 den 31. marts 2009 var 4,2 % under EU’s samlede mælkekvote. Kun få med-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lemsstater havde overskredet deres kvote. Det omtales samtidigt, at situationen på verdensmarkedet,
med øget produktion i store eksportlande som New Zealand, Australien og indtil for nylig i USA,
sammenholdt med vigende efterspørgsel har påvirket EU’s eksport i nedadgående retning. Fald i
EU’s eksport og fald i den interne efterspørgsel, har medført store prisfald. Således er producentpri-
sen i EU faldet omkring 10 cent/kg og er i gennemsnit nu nede på omkring 24 cent/kg. De priser,
hvortil der kan ske opkøb til intervention af smør og skummetmælkspulver ækvivalerer med en
producentpris på 21 cent/kg.
Kommissionen forudser på kort sigt kun en marginal forbedring af markedssituationen på baggrund
af en lille øgning i efterspørgslen. Da der ikke p.t. forventes stigende priser på EU’s marked, kan
der påregnes stigende interventionslagre for smør og skummetmælkspulver. Kommissionen forud-
ser også, at eksportrestitutioner fortsat vil være nødvendige.
Gennemførte tiltag
Meddelelsen nævner en række tiltag, der allerede er gennemført med henblik på at hjælpe mælke-
sektoren, herunder støtte til privat oplagring af smør, fortsat opkøb ved intervention, fremskyndet
udbetaling af direkte støtte og genindførsel af eksportrestitutioner tilbage i januar 2009. Der er p.t.
oplagret 105.800 tons smør ved privat oplagring, og der er opkøbt 81.900 tons smør og 231.000
tons skummetmælkspulver ved intervention. Desuden har Kommissionen, som led i bestræbelserne
for at afhjælpe situationen på mælkemarkedet, fastsat regler, som fremskynder tidsfristerne for at
søge om promotionskampagner for mælk og mejeriprodukter.
Planlagte tiltag
I meddelelsen overvejes blandt andet følgende tiltag med henblik på at støtte mælkesektoren:
Forlængelse af intervention:
Med henvisning til den usædvanlige situation på mejerimarkedet
har Kommissionen fremlagt forslag om at videreføre interventionsopkøb af smør og skummet-
mælkspulver efter den 31. august 2009 midlertidigt for 2009/10 og potentielt også for 2010/11.
En forlængelse af interventionsperioden til den 28. februar 2010 kræver, at Rådet på baggrund
af udtalelse fra Europa-Parlamentet vedtager Kommissionens forslag. Idet Europa-Parlamentet
endnu ikke har konstitueret sig, har Kommissionen midlertidigt forlænget interventionsperioden
til 30. november 2009 med hjemmel i en nødprocedure i artikel 191 i Rådets forordning (EF) nr.
1234/2007.
Skolemælk:
Kommissionen har forberedt ændringer i reglerne om de produkter, der kan udbydes
under skolemælksordningen. Ændringerne vedrører en udvidelse af listen med støtteberettigede
produkter. Det foreslås at nedsætte kravet til minimumsindholdet af mælkebestanddele i visse af
produkterne til 75 %. Kommissionen har endvidere lagt op til, at den maksimale mængde suk-
ker, der kan tilsættes produkterne, sættes op fra 7 % til 9 %. Der lægges op til, at de ændrede
rammer er frivillige, således at medlemsstaterne stadigt kan administrere skolemælksordningen
efter de nuværende regler. Forslaget kan vedtages i en forvaltningskomitéprocedure.
Mælkekvoter:
Kommissionen lægger vægt på, at sundhedstjekket skal respekteres, som det også
fremgår af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i juni 2009. Sundhedstjekket indebærer, at
kvoterne skal forøges med 5 % over 5 år, med 1 % årligt frem til kvoternes afskaffelse i 2015,
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med henblik på at sikre en blød landing af kvotesystemet. Kommissionen afviser derfor ideer
om reduktion af kvoten med 5 % eller fastfrysning af kvoterne. Det ville ikke være juridisk mu-
ligt at inddrage den første et-procentstigning af kvoten for kvoteåret 2009/2010 på grund af pro-
ducenternes berettigede forventninger. Kommissionen overvejer dog muligheden for midlerti-
digt at tillade medlemsstaterne, hvor den nationale kvote ikke er overskredet, men hvor myn-
dighederne har opkrævet overskudsafgift ved producenter, som har overskredet deres individu-
elle kvote, at undlade at tilbagebetale afgifterne til de producenter, der har betalt afgiften. De
inddragne midler kan for eksempel anvendes til støtte til producenter, der ønsker at ophøre med
deres produktion. Efter de gældende regler i Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 kan der kun
opkræves overskudsafgift hos de producenter, der har overskredet deres individuelle kvoter,
hvis medlemsstatens nationale kvote også er overskredet.
Endvidere overvejer Kommissionen at gøre det muligt for medlemsstaterne ikke at håndhæve
reglen i Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 artikel 72, stk. 2 om at mindst 85 % af producen-
ternes individuelle kvote skal udnyttes. Denne eksisterende mulighed for medlemsstaterne til
ikke at håndhæve reglen om mindsteudnyttelse af kvoten vil medføre større mængde uudnyttet
kvote og dermed mindre produktion end, hvis producenter der ikke udnytter deres kvote, frata-
ges kvoten eller tvinges til at afhænde den. Endelig vil Kommissionen overveje at gøre det mu-
ligt, for medlemsstaterne at reservere kvoteudvidelserne til brug for direkte salg, hvilket i prak-
sis vil medføre, at udvidelserne ikke udnyttes.
Statsstøtte:
Kommissionen overvejer at ændre reglerne for
de minimis
statsstøtte til den primære
landbrugssektor, således at der midlertidigt frem til udgangen af 2010 kan ydes
de minimis
statsstøtte på 15.000 € (ca. 112.000 kr.) pr. landbrugsbedrift over 3 år mod tidligere 7.500 € (ca.
56.000 kr.). Det vil gælde alle landbrugsbedrifter og ikke alene mælkebedrifterne.
Artikel 68:
Kommissionen henviser til medlemsstaternes mulighed for, med artikel 68 i Rådets
forordning (EF) nr. 73/2009 om fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for di-
rekte støtte til landbrugere, at anvende dele af den direkte støtte til at yde støtte til mælkeprodu-
centerne. Dele af støtten kan udgøre en koblet støtte til mælkeproducenterne.
Forhøjelse af interventionspriserne:
Kommissionen fastslår, at den nuværende interventionspris
ikke vil blive hævet som led i at sikre mælkeproducenterne et vist indkomstniveau. Mælkepro-
ducenterne er blevet kompenseret for nedsættelsen af interventionspriserne i form af en direkte
støtte på ca. 5 milliarder € årligt. Den direkte støtte er nu afkoblet fra produktionen.
Landdistriktsudvikling:
Kommissionen påpeger desuden, at der under landdistriktspolitikken er
mulighed for at støtte mælkesektoren, forbedre sektorens konkurrenceevne og opretholde mæl-
keproduktionen i traditionelle mejeriregioner, hvor sektoren bidrager til at opretholde landdi-
strikterne. Omstruktureringen af mælkesektoren er i forbindelse med sundhedstjekket i 2008
blevet udpeget som en af de nye udfordringer, hvortil der kan ydes støtte til blandt andet inve-
steringer og miljøvenlige produktionsformer. Der blev endvidere med den økonomiske genop-
retningsplan i foråret 2009 afsat yderligere midler til bredbånd og de nye udfordringer i landdi-
striktspolitikken.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
716219_0005.png
Slagtepræmie:
Kommissionen omtaler desuden det amerikanske slagtepræmiesystem, som har
til hensigt at reducere antallet af malkekøer. Kommissionen beskriver kortfattet muligheden for
at introducere en europæisk parallel med den begrundelse, at det er den mest direkte måde at re-
ducere produktionen på og dermed udbuddet. Kommissionen finder dog denne mulighed van-
skelig med den begrundelse, at det vil være svært at legitimere brugen af skatteyders penge på
en sådan foranstaltning.
Markedstransparens og fair konkurrence:
Kommissionen peger på de eksisterende konkurren-
ceregler som mulighed for at dæmme op for urimelig fordeling af profit til henholdsvis primær-
producenter, forarbejdningsled og detailhandel. Kommissionens analyse viser, at på trods af sto-
re prisfald på henholdsvis 31 % for konsummælk, 39 % for smør, 49 % for skummetmælkspul-
ver og 18 % for ost, er forbrugerpriserne blot faldet med 2 %. Kommissionen finder på den bag-
grund, at EU’s forsyningskæde for mejeriprodukter ikke fungerer effektivt. Kommissionen pe-
ger i den forbindelse på producenternes mulighed for at slutte sig sammen for at bryde forar-
bejdningsleddets og detailsektorens magt. Hermed kan producenterne sikre dialogen i hele kæ-
den, idet konkurrencereglerne dog fortsat skal overholdes. Der kan desuden etableres branche-
organisationer dækkende hele forsyningskæden med henblik på at fremme dialogen mellem ak-
tørerne i kæden.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen.
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, administrative eller lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer bemærker, at baggrunden for Kommissionens meddelelse er den meget al-
vorlige udvikling i markedssituationen for mælk og mejeriprodukter, hvilket også har ramt danske
mælkeproducenter og mejerier hårdt. Landbrug & Fødevarer noterer sig derfor med tilfredshed, at
Det Europæiske Råd på deres møde i juni 2009 tog initiativ til den meddelelse, som Kommissionen
nu har udarbejdet, idet man anser meddelelsen som et nødvendigt grundlag for eventuelle yderligere
politiske initiativer.
Landbrug & Fødevarer anerkender i den forbindelse, at Kommissionen allerede har taget en række
initiativer til stabilisering af markedet – senest med forslaget om forlængelsen af interventionsperi-
oden for smør og skummetmælkspulver til og med februar 2010. Landbrug & Fødevarer har støttet
dette forslag og henviser til selvstændigt høringssvar herom. Landbrug & Fødevarer vurderer, at en
meget væsentlig værdi ved dette tiltag er, at det vil give et klart signal til markedet om, at der ikke
vil ske yderligere prisfald i interventionsperioden. Det vurderes endvidere, at det ikke vil føre til en
meget stor forøgelse af interventionsmængderne.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Generelt skal det dog understreges, at det er meget vigtigt for Landbrug & Fødevarer, at man i EU
holder fast i den gradvise fortsatte markedsorientering og sikrer erhvervet en lang planlægningsho-
risont. Samtidigt er det afgørende, at den fælles politik på området i så høj grad som muligt sikres
og ikke undergraves af nationale særordninger. Det er derfor også vigtigt, at Det Europæiske Råd i
sit mandat til Kommissionen slog fast, at eventuelle tiltag skulle respektere resultatet af sundheds-
tjekket.
Landbrug & Fødevarer har følgende bemærkninger til konkrete elementer i meddelelsen:
Kvotesystemet
Landbrug & Fødevarer noterer med stor tilfredshed, at Kommissionen står fast på kvoteudvidelser-
ne på 5 x 1 %, som det blev besluttet i sundhedstjekket. Udvidelserne er nødvendige for at sikre en
gradvis markedsorientering af mælkesektoren og er nødvendige for at sikre forudsigelighed for er-
hvervet, inden kvoterne afskaffes i 2015. Kommissionen overvejer muligheden for at tillade, at
medlemslandene kan undlade tilbagebetaling af opkrævet superafgift til de producenter, der har be-
talt superafgift, uanset at medlemsstaternes nationale kvote
ikke
er overskredet. Landbrug & Føde-
varer respekterer, at ordningen kan være frivillig på landeniveau for en begrænset periode, men øn-
sker dog ikke en sådan ordning i Danmark, da dette vil forhindre en effektiv udnyttelse af landekvo-
ten og straffe de mest driftige producenter. Ydermere vil enkelte mælkeproducenter være tvunget til
at investere i yderligere kvote for at undgå superafgift, hvilket vil være en unødvendig udgift for et i
forvejen trængt erhverv.
Statsstøtte
Kommissionen nævner i meddelelsen muligheden for, at man midlertidigt kan forhøje loftet for
de
minimis
statsstøtte til den primære landbrugssektor fra € 7.500 til €15.000; med andre ord give mu-
lighed for, at man i hvert enkelt EU-land kan beslutte nationalt at yde en statsstøtte på op til godt kr.
110.000 per bedrift. Landbrug & Fødevarer vil kraftigt advare mod et sådant tiltag, da det vil med-
føre en yderligere markedsforvridning og fare for en renationalisering af landbrugsstøtten mellem
de lande i EU, som ønsker at støtte deres landbrug og de lande, som ikke ønsker at støtte deres
landbrug. På grund af de varierende bedriftsstørrelser i Europa vil ændrede regler for
de minimis
statsstøtte per landbrugsbedrift ydermere betyde, at mælkeproduktionen i lande med små land-
brugsbedrifter støttes forholdsvis mere end i lande med store bedrifter præget af strukturtilpasning.
Slagtepræmiesystem for malkekvæg
Kommissionen nævner, at en EU-finansieret slagtepræmie til malkekvæg vil være den mest effekti-
ve måde på kort sigt at reducere mælkeproduktionen og dermed udbuddet – men nævner samtidigt,
at anvendelse af skattemidler til en sådan ordning vil være svær at retfærdiggøre. Landbrug & Fø-
devarer er enig i Kommissionens vurdering af, at det vil være vanskeligt at legitimere brugen af
skatteydernes penge på en slagtepræmie af denne type. Erhvervet kan derfor ikke støtte indførelsen
af en sådan EU-finansieret slagtepræmie, hverken på EU-niveau eller nationalt i Danmark.
Omvendt er Landbrug & Fødevarer åbne for, at der i den aktuelle situation midlertidigt gives mu-
lighed for, at andre EU-lande nationalt kan indføre ordningen. Ligeledes vil Landbrug & Fødevarer
være indforståede med, at der skabes mulighed for, at sammenslutninger af producenter m.v. på fri-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
villigt grundlag etablerer egenfinansierede ordninger (inspireret af det amerikanske CWT Herd Re-
tirement Scheme).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil tage Kommissionens rapport til efterretning. Regeringen arbejder for, at markedsin-
strumenter som intervention og prisstøtte enten ophører eller opretholdes på et minimum som et re-
elt sikkerhedsnet. Regeringen vil endvidere modsætte sig en udskydelse af gennemførelsen af cen-
trale dele af sundhedstjekket, således at strategien for afvikling af mælkekvoterne ligger fast. Rege-
ringens principielle holdning er, at statsstøtte skal begrænses mest muligt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der må forventes at være bred tilslutning til Kommissionens meddelelse, da en lang række med-
lemsstater er bekymrede over udviklingen i mælkesektoren. Tyskland og Frankrig sendte den 2. juli
2009 et brev til Kommissær Mariann Fischer Boel, hvori de udtrykte deres bekymring for situatio-
nen i mælkesektoren. Efter meddelelsens offentliggørelse den 22. juli 2009 fremsendt de et nyt brev
til kommissæren. Det nye brev støttes af Østrig, Grækenland, Letland, Litauen, Slovakiet og Slove-
nien. Begge breve lægger op til, at der tages mere hensyn til sektoren ved blandt andet at yde yder-
ligere eksportstøtte, øge
de minimis
statsstøtte satserne, fastfryse kvoteudvidelserne samt tillade et
højere budget for salgsfremme/promotion inden for mælkesektoren.
Italien har ligeledes fremsendt et brev med anmodning om støtte til oplagring af ost og støtte til op-
hør af produktionen. Derudover har Italien blandt andet foreslået indførelse af krav om oprindel-
sesmærkning af frisk mælk, langtidsholdbar mælk, mælkepulver og ingredienser til fremstilling af
oste- og mælkeprodukter.
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 13. juli 2009 var der bred opbakning til forslaget om for-
længelse af interventionsperioden, og en lang række medlemsstater efterspurgte ved den lejlighed
flere støttetiltag i form af yderligere eksportrestitutioner, støtte til oplagring af ost, støtte til tilbage-
trækning af malkekøer (slagtning) samt mere fleksible regler for national statsstøtte. Særligt Storbri-
tannien og Danmark var forbeholdne overfor forslaget og ønskede en så kortvarig forlængelse af in-
terventionsperioden som muligt, mens Italien og Grækenland var forbeholdne overfor forslaget, da
disse medlemsstater fandt, at der var behov for flere og bredere støttetiltag.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat om forlængelse af interventionsperioden til Folketingets Europaudvalg
den 21. juli 2009. Sagen har været forelagt med henblik på forhandlingsoplæg for Folketingets Eu-
ropaudvalg den 10. juli 2009 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 13. juli 2009, jf. samle-
notat oversendt den 2. juli 2009.
Der er endvidere oversendt notat og grundnotat om tilpasningen af skolemælksordningen (komité-
sag) til Folketingets Europaudvalg den 16. juli 2009.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
716219_0008.png
2.
Arbejdet i Gruppen på Højt Plan om Fødevareindustriens Konkurrenceevne
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
I Kommissionens regi er gennemført en udredning med deltagelse af erhverv, forbrugere og enkelte
medlemsstater med henblik på en samlet vurdering af fødevareindustriens forudsætninger og mu-
ligheder med henblik på konkurrencedygtighed. Rapporten fra arbejdet indeholder 30 anbefalinger
og tilhørende køreplan for disses realisering.
Baggrund
Efter en konference i 2007 om den europæiske fødevareindustris konkurrenceevne oprettede Kom-
missionen i april 2008 en "Gruppe på Højt Plan om Fødevareindustriens Konkurrenceevne". Den
primære opgave var at identificere forhold af betydning for fødevareindustriens konkurrenceevne
og overveje mulige tiltag på kort, mellemlang og lang sigt til fremme af den europæiske fødevare-
industris bæredygtige udvikling og konkurrenceevne.
Kommissionens næstformand Günther Verheugen (industri) og hans kommissærkolleger Mariann
Fischer Boel (landbrug), Meglena Kuneva (forbrugerbeskyttelse) samt Androulla Vassiliou (sund-
hed) var formænd for Gruppen på Højt Plan. Dens øvrige 27 medlemmer omfattede ministre fra otte
medlemsstater (Bulgarien, Danmark, Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Italien, Polen Spanien og
formandskabet) samt repræsentanter for fødevareindustrien og forbruger- og erhvervssammenslut-
ninger i EU. Gruppen på højt plan omfattede desuden en række observatører.
Gruppen på Højt Plan indledte sit arbejde i juni 2008 med at udpege de vigtigste problemstillinger
og udfordringer, som fødevareindustrien står overfor inden for følgende områder:
landbrugs- og miljøpolitik
det indre marked for fødevarer
produktions- og distributionskædens funktion
forskning og innovation
handel og eksport.
På baggrund af forberedende arbejde i en stedfortrædende ”sherpa-gruppe” og efter en bred offent-
lig høring af interessenter i sommeren 2008 vedtog Gruppen på Højt Plan i marts 2009 sin endelige
rapport, der blandt andet indeholder 30 anbefalinger. På det afsluttende møde i gruppen på højt plan
i juli 2009 gav medlemmerne deres tilslutning til en ”køreplan for nøgleinitiativer”, der indeholder
en foreslået tidsplan for foranstaltningerne til gennemførelse af de 30 anbefalinger
1
.
1
Den endelige rapport og køreplanen er tilgængelige på:
http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemshortdetail.cfm?item_id=2954&lang=sv&tpa_id=156
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
716219_0009.png
Rapporten er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 7. september 2009 med
henblik på orientering.
Nærhedsprincippet
Der er ikke tale om forslag til retsakter. På denne baggrund er spørgsmålet om nærhedsprincippet
ikke relevant.
Formål og indhold
Rapporten dækker hele kæden fra jord til bord. Den har i vidt omfang opmærksomhed rettet mod
vilkårene for små og mellemstore virksomheder og fokuserer endvidere en del på samspillet med 3.
lande. Med hensyn til spørgsmål om konkurrencemæssig balance og prissætning i fødevarekæden,
indeholder køreplanen ligeledes anbefalinger i retning af monitering og transparens.
Kommissionen har udarbejdet en ”køreplan for nøgleinitiativer” (et såkaldt
roadmap),
der angiver
forslag til en tidsplan for håndtering af anbefalingerne og en angivelse af, hvem der forventes at bi-
drage aktivt hertil (EU, medlemsstater, fødevareindustrien etc.). Der er her alene tale om anbefalin-
ger og ikke juridisk bindende beslutninger. Tiltagene drejer sig typisk om monitering og evaluering
samt implementeringen af vedtagne beslutninger.
Rapporten lægger blandt andet op til en afbalanceret anvendelse af markedsinstrumenter, men med
større gennemslagskraft for markedssignaler. Monitering af markeds- og prisdannelse på fødevare-
området anbefales i lyset af høje fødevarepriser og konkurrenceforholdene for små og mellemstore
virksomheder. I forhold til forskning og innovation lægges op til en jord til bord politik med fokus –
også i det 7. rammeprogram – på udvikling af bæredygtig produktion og fremstillingsprocesser.
Handelspolitisk lægges især op til snarlig og succesrig afslutning af WTO-forhandlingerne og sup-
plerende styrkelse af bilaterale aftaler.
Gruppen på Højt Plan forventes indkaldt ca. en gang årligt fremover til monitering af opfølgningen
på de foreslåede tiltag.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Konsekvenser
Rapporten og dens anbefalinger har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer er overordnet tilfredse med rapporten fra gruppen, herunder de 30 anbefa-
linger. Der er anvendt en helhedsorienteret tilgang, hvor man har holdt sig for øje, at konkurrence-
evnen i
hele
kæden fra jord til bord skal sikres. Dette er centralt, fordi der ofte er stærke kræfter, der
fokuserer på de enkelte led i kæden.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landbrug & Fødevarer havde gerne set, at rapportens anbefalinger på en lang række områder havde
været mere konkret og i større grad havde forholdt sig til, at EU ikke kan isolere sig fra udviklingen
i den øvrige verden. Det gælder ikke mindst på det bioteknologiske område, selvom det skal aner-
kendes, at rapporten forholder sig mere reelt til problemerne end ofte set. Dog savnes der konkrete
tiltag til at fremme udviklingen af GM-afgrøder og -produkter, som bidrager til at løse de udfor-
dringer, hele sektoren står over for i forhold til miljø, klima, sundhed, ernæring mv., som også kan
bidrage til en mere positiv holdning til genteknologien.
Bekymringen i forhold til, at rapportens anbefalinger er for generelt formulerede gælder også i for-
hold til den udarbejdede ”køreplan” (”roadmap”), hvor de 30 anbefalinger er blevet operationalise-
ret. I forhold til rapporten fra marts måned 2009 havde Landbrug & Fødevarer gerne set mere kon-
krete anbefalinger inden for følgende områder:
Bilaterale frihandelsaftaler
EU bør have en mere ambitiøs dagsorden – både for at presse en WTO-aftale igennem og
for at udnytte europæisk landbrugs komparative fordele på en række højværdimarkeder, ik-
ke mindst Japan.
GMO – nultolerance
Det er glædeligt at se, at rapporten understreger vigtigheden af at sikre forsyning af foder og
andre råvarer til konkurrencedygtige priser, herunder specielt i forhold til GMO. Der er
imidlertid behov for konkrete tiltag i forhold til at løse problemerne med nultolerancen for
GMO, som er godkendt og omsættes på verdensmarkedet, men som endnu ikke er godkendt
i EU.
Joint Technology Initiative for jordbrugs- og fødevarer
EU bør indlede etableringen af et jordbrugs- og fødevare-Joint Technology Initiative (JTI)
omkring fødevareklyngen. Ved at samle de offentlige parter, vidensinstitutioner og industri-
en i en forpligtende samarbejde bliver JTI’erne effektive forskningspolitiske redskaber til
fremme af vidensniveauet og videnspredningen i Europa.
Det indre marked
Landbrug & Fødevarer havde gerne set, at anbefalingerne om det indre marked i større grad
havde afspejlet, at fødevaremarkedet er globalt. Det anerkendes, at impact assessment er en
vigtig forudsætning for at bedømme lovgivningsmæssige tiltag i relation til konkurrence-
kraften, men at pege på et allerede kendt instrument i lovgivningsprocessen er ikke ambiti-
øst. Anbefalingerne reflekterer desværre heller ikke over behovet for internationaliseringen
af lovgivningen og anviser ikke måder, hvorpå den udfordring kan håndteres.
Afslutningsvis understreger Landbrug & Fødevarer, at det er vigtigt, at anbefalingerne bliver foran-
kret både i den kommende Kommission og i Rådet. For at sikre den fortsatte opmærksomhed om-
kring rapportens anbefalinger, bør der med jævne mellemrum – for eksempel årligt – ske en tilba-
gemelding til Rådet om, hvor langt man er nået med gennemførelsen af de 30 anbefalinger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har i gruppen generelt lagt vægt på, at overvejelser om EU-tiltag skal fokusere på ram-
mevilkår og det nødvendige for at få gennemført allerede vedtagne EU-målsætninger, herunder for-
enkling og harmonisering af EU-regulering, idet erhvervets rolle og ansvar ligeledes bør være i fo-
kus. Endvidere er der lagt vægt på gode rammevilkår for forskning og innovation, og adgangen til
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
716219_0011.png
kommercielt at udnytte bioteknologiske landvindinger. Regeringen lægger stor vægt på, at der ind-
gås en global frihandelsaftale.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en generelt positiv holdning til rapporten og de ledsagende anbefalinger i dokumen-
tet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 om
en fælles markedsordning for landbrugsprodukter for så vidt angår handels-
normer for fjerkrækød
KOM (2008) 336
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 30. juni 2008. Æn-
dringer er markeret i marginen.
Resumé
Forslaget indebærer en ændring af fusionsmarkedsordningen for så vidt angår handelsnormer for
fjerkrækød. Kommissionen foreslog i 2008 i henhold til hygiejneforordningen, at der blev givet til-
ladelse til at anvende visse stoffer til fjernelse af overfladeforureningen fra fjerkrækroppe, hvilket i
givet fald forudsatte ændring af definitionen af ”fjerkrækød” i handelsnormerne. Forslaget til æn-
dring af hygiejneforordningen blev dog afvist, idet der ikke var støtte fra nogen af medlemsstaterne.
Disse elementer er herefter fjernet fra forslaget
Endvidere indeholder forslaget en udvidelse af reglerne til også at gælde for tilberedt fjerkrækød,
f.eks. marineret fjerkrækød, der er genstand for en stadig stigende omsætning. Definitionerne af
”fersk”, ”frosset” og ”dybfrosset” kød er desuden strammet op og er udvidet til også at gælde for
tilberedt fjerkrækød, som ifølge forslaget kun må sælges i én af de tre former.
Forslaget forventes ikke i sig selv at indvirke på beskyttelsesniveauet i Danmark.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 336 fremsendt forslag til Rådets forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter, for så vidt an-
går handelsnormer for fjerkrækød. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogudgave den 12. juni
2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter høring af Europa-Parlamentet.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
716219_0012.png
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 7. september 2009 med
henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører ændringer til eksisterende fødevarelovgivning. Det er derfor regeringens hold-
ning, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Forslaget indebærer en ændring af handelsnormerne for fjerkrækød. Det er generelt fundet nødven-
digt at tage handelsnormerne for fjerkrækød op til fornyet overvejelse, idet bestemmelserne ikke har
været revideret grundigt siden 1990. Siden dengang er der sket en udvikling, dels teknologisk på
produktionsstederne, dels på markedet for fjerkrækød med hensyn til produktudvikling og forbru-
gervaner.
Konkret indeholder forslaget følgende ændringer:
Handelsnormerne for fjerkrækød er udvidet til at gælde for fjerkrækød i saltlage.
I definitionen af ”fersk fjerkrækød” er det tilføjet at kødet på intet tidspunkt må være stivnet
på grund af kulde, hvilket er en skærpelse i forhold til den nuværende definition.
Definitionen af ”frosset fjerkrækød” er ændret, således at det ikke længere vil være muligt
for Kommissionen at fastsætte visse tolerancer for opbevaringstemperaturen. Denne må for
frosset fjerkrækød ikke være højere end - 12 ºC.
Der er indsat en definition af ”tilberedning baseret på fersk fjerkrækød”. Herved forstås til-
beredt kød, hvortil der er benyttet fersk fjerkrækød. Tilberedt kød er kendetegnet ved at til-
beredningen ikke ændrer kødets karakter af fersk kød. Eksempler er marineret kød, kant-
krydret kød og kød omviklet med bacon.
Der er indsat en definition af ”fjerkrækødprodukt”. Eksempler er pølser, røget bacon og pa-
té.
Muligheden for underinddeling af kvalitetsklasse A fjerkrækød i klasserne A1 og A2 er af
forenklingshensyn fjernet, idet denne ikke har fundet anvendelse i praksis.
De nuværende handelsnormer fastsætter at fjerkrækød kun må udbydes til salg i én af føl-
gende former: fersk, frosset eller dybfrosset. Denne bestemmelse er i forslaget udvidet til
også at gælde for tilberedninger baseret på fjerkrækød. Det vil sige, at det ikke længere vil
være tilladt at markedsføre f.eks. marineret, optøet fjerkrækød.
Forslaget indeholder
ikke
længere forslag om ændring af hygiejneforordningen med henblik på, at
det skulle være muligt at anvende disse stoffer til fjernelse af overfladeforureningen fra fjerkræ-
kroppe (dekontaminering).
Udtalelser
Europa-Parlamentet i sin udtalelse fremlagt ændringsforslag, herunder krav om tilføjelse af supple-
rende, obligatoriske mærkningsoplysninger. Blandt andet om angivelse af kødets oprindelse eller
ophavssted, angivelse af fjerkræets slagtedato, foruden oplysninger om alt vand, der udgør mere end
5 % af et fødevareprodukts vægt.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
716219_0013.png
Gældende dansk ret
Bestemmelserne i Kommissionens forslag til ændring af forordning 1234/2007 for så vidt angår
handelsnormer for fjerkrækød vil være umiddelbart anvendelige og vil ikke medføre ændringer af
den nationale lovgivning.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsmæssige konsekvenser. Forslaget vur-
deres at kunne medføre øgede administrative byrder for erhvervet, idet forordningens supplerende
mærkningsbestemmelser også kommer til at gælde for tilberedt fjerkrækød.
Forslaget forventes ikke at indvirke på beskyttelsesniveauet i Danmark eller EU.
Høring
Forslaget er lagt på høringsportalen fra den 16. juni 2008. Der er den 24. juni 2008 foretaget skrift-
lig høring af §2 udvalget (landbrug). Det reviderede forslag er lagt på høringsportalen den 5. marts
2009. Der er foretaget en fornyet høring af §2-udvalget (landbrug) den 24. august 2009, hvor der
ikke er fremkommet nye høringssvar.
Det Danske Fjerkræråd, er særdeles tilfredse med at det med de forslåede ændringer ikke længere
vil kunne tillades at optø frosset og dybfrosset fjerkrækød og sælge dette som et kølet produkt.
Ved høring i §2-udvalget den 24. juni 2008 henviser Det Danske Fjerkræråd til tidligere høringssvar
og tilføjer yderligere, at der bør med hensyn til udtrykkende fersk og kølet fjerkrækød udvises på-
passelighed og entydighed, da disse begreber ofte anvendes i flæng. Udtrykket fersk bør anvendes
om behandlingsgraden og udtrykket kølet bør anvendes om opbevaringstemperaturen. Fersk kød,
herunder fersk fjerkrækød er defineret i Bilag I i forordning 853/2004. Fjerkrærådet finder det sær
deles vigtigt, at definitionerne i forordning 1234/2007 er i overensstemmelse med definitionerne i
bilag I forordning 853/2004. Som eneste undtagelse finder Fjerkrærådet det acceptabelt at definitio
nen af fjerkrækød i forordning 1234/2007 er begrænset til kød af opdrættede fugle under KN-kode
0105, hvor den jo i forordning 853/2004 omfatter kød af alle opdrættede fugle med undtagelse af
strudsefugle.
De Samvirkende Købmænd anfører, at forslaget indebærer en udvidelse af gyldighedsområdet og
dermed endnu flere regler, en butik skal holde styr på. Endvidere mener DSK, at hvis der er brug
for definition af begreber som fersk burde det gøres horisontalt og ikke i en handelsnorm. DSK går
ikke ind for kemisk dekontaminering. Da de foreslåede ændringer bl.a. vedrører mærkning af pro-
dukter, som fremstilles i butikkernes slagter- og delikatesseafdelinger anføres det, at de kan
få vidtgående konsekvenser i form af flere administrative byrder.
Ved høring af det reviderede forslag den 3.-5. marts 2009 på høringsportalen er der yderligere
fremkommet følgende bemærkninger:
Danske Slagtermestre mener, at muligheden for at optø og tilberede fjerkrækød skal bevares. Her
fremhæves især salg af ænder enten om sommeren eller ved juletid, hvor mængden af ferske ænder
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
716219_0014.png
er begrænset og butikkerne gerne vil have muligheden for at optø og tilberede ænder til kunderne.
Danske Slagtermestre mener, det bør være muligt at opstille regler, blandt andet for at undgå vild-
ledning, således at det er forsvarligt stadig at sælge optøet tilberedt fjerkrækød. Hertil har Det Dan-
ske Fjerkræråd bemærket, at Fjerkrærådet ikke kan tilslutte sig, at det bør tillades at markedsføre
tilberedt, optøet fjerkrækød – heller ikke selvom der mærkes med oplysning til forbrugeren om, at
der er tale om optøet kød. Denne praksis opfattes af Fjerkrærådet som ødelæggende for fjerkrækø-
dets image hos forbrugerne. Landbrug & Fødevarer tilslutter sig høringssvaret fra Det Danske Fjer-
kræråd og er således også imod tilladelsen til at anvende optøet fjerkrækød i tilberedninger. De
Samvirkende Købmænd mener, at der ikke er grund til at have særlige regler vedrørende optøning
af fjerkrækød, idet for eksempel svinekød kan optøs og sælges, uanset om det er tilberedt eller ej.
De Samvirkende Købmænd henviser til de generelle vildledningsregler, hvorefter optøede produk-
ter kan mærkes med oplysning herom. Dansk Erhverv henviser til høringssvaret fra De Samvirken-
de Købmænd.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslaget, idet der er behov for en opdatering af
reglerne for handelsnormer for fjerkrækød set i lyset af den teknologiske udvikling og ændrede for-
brugervaner de seneste år.
Samtidig medvirker forslaget til en mere præcis forbrugeroplysning, herunder ved at foreskrive at
fjerkræprodukter, der sælges som værende fersk, ikke må have været frosset.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er udvidelsen af handelsnormer til også at gælde for tilberedte produkter blevet positivt
modtaget hos medlemsstaterne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 30. juni 2008. Sagen har været fore-
lagt med henblik på forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg den 4. juli 2008 forud for
rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. juli 2008, jf. samlenotat oversendt den 26. juni 2008.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
14