8. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og Rumænien
KOM (2009) 0401, KOM (2009) 0402
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage rådskonklusioner om status for samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien
og Rumænien med udgangspunkt i Kommissionens monitoreringsrapport for hvert af de to lande.
Rådskonklusionerne ventes at opfordre til hurtige resultater på de udeståender Kommissionen har påpeget. Der
forventes som udgangspunkt ingen substansdrøftelse.
2. Baggrund
Samarbejds- og verifikationsmekanismen indgik som en del af Bulgariens og Rumæniens EU-
tiltrædelse den 1. januar 2007. Mekanismen er med hjemmel i tiltrædelsestraktaten for de to
lande etableret ved to separate Kommissionsbeslutninger i efteråret 2006 og omhandler
udeståender på det retslige område, herunder bekæmpelse af korruption og organiseret
kriminalitet. Konkret har Kommissionen vedtaget 6 benchmarks for Bulgarien og 4
benchmarks for Rumænien. Kommissionen udarbejder i medfør af mekanismen to rapporter
årligt om de to landes overholdelse af de formulerede benchmarks. Mekanismen vil være i kraft,
indtil alle benchmarks er opfyldt. Såfremt Bulgarien eller Rumænien vurderes ikke at gøre
tilstrækkeligt i retning af opfyldelse af de fastsatte benchmarks, kan sikkerhedsklausuler på
grundlag af tiltrædelsestraktatens artikel 37 og 38 aktiveres i op til tre år efter tiltrædelsen (dvs.
indtil 31. december 2009), herunder suspension af medlemsstaternes forpligtelse til at
anerkende og fuldbyrde de to landes domme og retlige beslutninger.
Kommissionen offentliggjorde den 22. juli 2009 sine seneste rapporter under mekanismen for
de to lande. De to monitoreringsrapporter peger på fremskridt i begge lande, men understreger
samtidig, at der fortsat er væsentlige udeståender på det retslige område. Kommissionen lægger
ikke op til anvendelse af sikkerhedsklausulerne.
I forhold til Rumænien konkluderer rapporten, at der er indtruffet en holdningsændring. Der er
tegn på en samlet tilgang fra regeringens side med vedtagelser af ny strafferetlig og civilretlig
lovgivning. Derudover gøres der en indsats fra domstolenes side for at fremme en ensartet
retspraksis. Rumænien slås dog stadig med et kludetæppe af retsplejelove, hvilket fører til en
uensartet retspraksis og langsommelige strafferetlige procedurer, som hindrer en effektiv
retsforfølgelse. Reformerne er ikke dybt rodfæstede.
I forhold til Bulgarien konkluderer rapporten, at der er sket visse fremskridt. Bulgarien har især
på teknisk niveau taget skridt, der fortjener støtte og anerkendelse. Disse skridt er dog ikke
bakket op af en bred politisk enighed eller en overbevisende strategi for at gøre kampen mod
organiseret kriminalitet og korruption til Bulgariens topprioritet. Rapporten konkluderer, at der
er behov for væsentlige fremskridt vedr. efterforskning, retsforfølgelse og domfældelse i sager