Europaudvalget 2009-10
2970+2971 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
743191_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 14. oktober 2009
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 26.-27. oktober 2009
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 29.-30. oktober 2009 ................................................ 2
2. EU’s strategi for Østersøregionen ............................................................................................. 4
3. Afghanistan/Pakistan ................................................................................................................ 9
4. Det vestlige Balkan ................................................................................................................... 12
5. Mellemøsten ............................................................................................................................. 15
6. Sri Lanka ................................................................................................................................... 17
7. Udvikling i sikkerhedssituationen i Sahel-bæltet..................................................................... 19
8. Usbekistan ................................................................................................................................ 21
9. EU-Syrien-aftale ...................................................................................................................... 23
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 29.-30. oktober 2009
-
Formandskabets udkast til konklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Der foreligger endnu ikke et udkast til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd den 29.-30. oktober
2009. Mødets hovedpunkter vil blive fastlæggelse af EU’s forhandlingsposition forud for COP15 i december
2009 med særlig vægt på finansieringsmekanismer samt institutionelle anliggender, herunder bl.a. opfølgning på
den irske folkeafstemning, de nye embeder i Lissabon-traktaten og stillingtagen til Kommissionen. Derudover vil
den økonomiske situation, herunder exit-strategier samt finansiel regulering og tilsyn, vedtagelse af Østersøstrate-
gien samt ulovlig indvandring blive drøftet. Endelig vil Det Europæiske Råd under punktet eksterne relationer
drøfte to-tre internationale emner af aktuel relevans. Formandskabets udkast til konklusioner vil blive tilsendt
udvalget, så snart det foreligger.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 29.-30. oktober 2009 er et ordinært møde. I henhold til gæl-
dende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det Europæ-
iske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevante.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante.
5. Formål og indhold
Formandskabet har endnu ikke præsenteret sit første udkast til konklusioner for mødet i Det
Europæiske Råd den 29.-30. oktober 2009. Det forventes at ske forud for mødet i Coreper den
22. oktober 2009. Forud for mødet i Coreper den 9. september 2009 fremlagde formandskabet
sit udkast til kommenteret dagsorden, som er tilgået udvalget.
Et af hovedemnerne for mødet ventes at blive klimadagsordenen med henblik på at fastlægge
EU´s forhandlingsposition inklusiv finansiering forud for klimatopmødet i København i de-
cember 2009. I medfør af konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 18.-19. juni 2009 skal
der træffes passende afgørelser om alle aspekter vedrørende finansieringen på grundlag af
Kommissionens meddelelse af 10. september 2009. Drøftelsen om klimafinansiering forberedes
i ECOFIN den 20. oktober samt i Miljørådet den 21. oktober 2009. Et andet hovedpunkt for-
ventes at blive institutionelle anliggender, herunder bl.a. opfølgning på den irske afstemning, de
nye embeder i Lissabon-traktaten og stillingtagen til Kommissionen. Udenrigsministrene ventes
under udenrigsrådsmødet også at drøfte mulige anbefalinger til indretningen af den fælles uden-
rigstjeneste (FUT). Anbefalingerne ventes forelagt Det Europæisk Råd i form af en rapport,
mens forslaget om tjenestens indretning først vil blive fremlagt af den Høje Repræsentant efter
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
traktatens ikrafttræden, hvorefter det vil skulle høres i Europa-Parlamentet, godkendes i Kom-
missionen og vedtages i Rådet. Den aktuelle finansielle og økonomiske situation vil atter blive
drøftet, og der vil blive gjort status over de tiltag, der er gennemført i forhold til etablering af
finansielt tilsyn og regulering. Derudover ventes Det Europæiske Råd i overensstemmelse med
konklusioner fra Det Europæiske Råd den 18.-19. juni 2009 at vedtage en strategi for Østersø-
en. Der vil også være en drøftelse af ulovlig indvandring, hvor man vil gøre status over de tiltag,
der er gennemført siden Det Europæiske Råd i juni 2009. Endelig vil der blive en drøftelse af
en række eksterne relationer, som endnu ikke er præciseret.
Formandskabets udkast til konklusioner vil blive tilsendt udvalget, så snart det foreligger.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Det første udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd den 29.-30. oktober 2009 foreligger
endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden indebærer ikke i sig selv statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete rets-
akter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan
dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Med udgangspunkt i formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske
Råd den 29.-30. oktober 2009 forventer regeringen at kunne tage formandskabets orientering
om det første udkast til konklusioner til efterretning. Fra dansk side lægges særskilt vægt på, at
Det Europæiske Råd sikrer fremdrift i processen med fastlæggelse af EU’s position vedr. finan-
sieringsmekanismer i COP15-aftalen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 29.-30. okto-
ber 2009 har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. september 2009.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0004.png
2. EU’s strategi for Østersøregionen
KOM (2009) 0248
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15.
september 2009. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. oktober 2009 at ved-
tage rådskonklusioner om EU-strategien for Østersøregionen efter Kommissionens meddelelse af 10. juni 2009.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd besluttede på sit møde i december 2007 at iværksætte arbejdet med ud-
formningen af en EU-strategi for Østersøregionen, og Kommissionen blev i DER-
konklusionerne opfordret til at fremlægge en strategi senest i juni 2009. Kommissionen frem-
lagde den 10. juni 2009 sit udkast til strategi og dertil hørende handlingsplan. Rådet indledte sit
arbejde med strategien i juli 2009. På ministerniveau er sagen forankret i Rådet for almindelige
anliggender og eksterne forbindelser. Det er det svenske formandskabs intention at få vedtaget
strategien på DER den 29.-30. oktober 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
EU-strategien for Østersøregionen ventes at blive et centralt omdrejningspunkt for samarbejdet
i regionen i de kommende år. Strategien er en hovedprioritet for det svenske formandskab. Po-
len har tilkendegivet, at strategien ligeledes vil blive en prioritet under polsk EU-formandskab i
2011, hvor man forventer at gennemføre den første evaluering.
Der lægges ikke op til, at Østersøstrategien tilfører nye EU-midler til regionen. Det er tanken, at
en del af finansieringen af de konkrete projekter vil kunne ske via strukturfondsmidlerne. Sam-
tidig er en meget stor del af de konkrete initiativer i handlingsplanen tiltag, der allerede er
iværksat individuelt i forskellige sammenhænge. Sigtet med strategien er i vid udstrækning at
sikre sammenhæng i det regionale samarbejde, mellem de regionale tiltag og den overordnede
EU-politik. Derudover sigter strategien på at skabe en struktur, hvor man med mere faste
rammer og monitorering løbende vil kunne følge op på, om de mange individuelle initiativer,
der iværksættes i regionen, fører til resultater.
Projekterne i handlingsplanen er grupperet omkring fire søjler, der repræsenterer de centrale
fokusområder for strategien:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0005.png
1) gøre regionen til et miljømæssigt bæredygtigt område,
2) gøre regionen mere velstående,
3) gøre regionen mere attraktiv herunder en styrkelse af infrastrukturen, samt
4) gøre regionen mere sikker herunder øget maritim sikkerhed.
Det understreges, at handlingsplanen er åben og dynamisk, og derfor vil kunne udvikles i lyset
af de erfaringer, der høstes, efterhånden som arbejdet skrider frem.
Handlingsplanen indeholder 15 prioritetsområder, der er grupperet under de fire søjler med
dertil hørende konkrete flagskibsprojekter. Disse er:
1) Gøre regionen til et miljømæssigt bæredygtigt område
1. Reduktion af næringsinput til havet til acceptable niveauer.
2. Bevarelse af naturzoner og biodiversitet inklusivt fiskeri.
3. Reduktion af brugen af og effekten af sundhedsfarlige stoffer.
4. At regionen bliver et forbillede for ren skibsfart.
5. Nedsættelse af og tilpasning til klimaforandringer.
2) Gøre regionen mere velstående
6. Fjernelse af hindringer for det indre marked i Østersøregionen herunder forbedring af sam-
arbejdet på told- og skatteområdet.
7. Udnyttelse af regionens fulde potentiale indenfor forskning og innovation.
8. Implementering af ”Small Business Act”: Fremme af entreprenørskab, styrkelse af SMV’er
og forøgelse af den effektive brug af menneskelige ressourcer.
9. Forstærket bæredygtighed indenfor landbrug, skovbrug og fiskeri.
3) Gøre regionen mere attraktiv, herunder en styrkelse af infrastrukturen
10. Forbedring af adgangen til, effektiviteten af og sikkerheden for energimarkeder.
11. Forbedring af interne og eksterne transportforbindelser.
12. Bevaring og styrkelse af Østersøregionens tiltrækningskraft særligt gennem uddannelse, tu-
risme og sundhed.
4) Gøre regionen mere sikker, herunder øget maritim sikkerhed
13. At regionen bliver førende indenfor maritim tryghed og sikkerhed.
14. Styrkelse af beskyttelsen mod større nødsituationer til havs og på land.
15. Nedsættelse af mængden og skaden forvoldt af grænseoverskridende kriminalitet.
I en EU-sammenhæng er Østersøstrategien det første eksempel på en makroregional strategi.
Den vil derfor kunne tjene som model for lignende fremtidige tiltag i andre dele af EU. Af
samme årsag tillægges Østersøstrategiens organisering og strukturering stor betydning, idet der
skal skabes en model, som alle medlemslandene kan støtte op om også i forhold til andre frem-
tidige regionale samarbejder.
Udgangspunktet for strategiens organisering og strukturering er, at det er en intern EU-strategi,
der primært sigter på de otte EU-lande omkring Østersøen. Strategien er dog principielt åben
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0006.png
for alle EU-lande, der ønsker at holde sig orienteret om samarbejdet. Derfor er det også tanken,
at Rådet for almindelige anliggender og eksterne forbindelser med jævne mellemrum vil modta-
ge rapporter om udviklingen i samarbejdet. Den eksterne dimension af samarbejdet med ind-
dragelsen af Rusland og Norge er væsentlig. De eksterne partnere har været involveret i det
forberedende arbejde med strategien og vil også blive inddraget i implementeringen primært
gennem den Nordlige Dimension, men også via en række af de allerede eksisterende regionale
samarbejdsorganisationer som f.eks. Helsingforskommissionen (HELCOM), Nordisk Minister-
råd og Østersørådet. Disse er impliceret i en række af de konkrete initiativer og projekter i
handlingsplanen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Gennemførelsen af de foreslåede projekter i handlingsplanen forventes generelt at have positive
samfundsøkonomiske og miljømæssige konsekvenser. I det omfang en række af de opstillede
projekter vil skulle implementeres, vil det kunne medføre mindre statsfinansielle konsekvenser,
som finansieres efter gældende retningslinjer.
9. Høring
Dokumentet har været sendt i høring blandt relevante ministerier og styrelser samt eksterne
parter, herunder Danske regioner, Kommuners Landsforening, Energinet.dk, Dansk Energi,
Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk Erhverv, Dansk Arbejdsgiverforening, LO, Hånd-
værksrådet, Baltic Development Forum, Landbrugsrådet, CIRIUS, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Maritime, Danmarks Rederiforening, Danske Havne, Danmarks Fiskeriforening,
Dansk Akvakultur, Dansk Transport og Logistik samt Bornholms Regionskommune.
De mange høringssvar vidner om stor interesse for strategien. LO hilser strategien velkommen
men beklager, at der ikke tilføres nye midler. LO efterspørger en større involvering af arbejds-
markedets parter i forbindelse med Kommissionens udarbejdelse af strategien, ligesom der ef-
terspørges en større vægt på beskæftigelsesforhold. Dansk Transport og Logistik (DTL) finder
det positivt, at transport, logistik og infrastruktur prioriteres i strategien, og at strategien omfat-
ter en koordinering af nationale transportpolitikker og infrastrukturinvesteringer. DTL foreslår
udbredelsen af modulvogntog til resten af regionen og foreslår fokus på fjernelse af flaskehalse i
transport til Rusland. Baltic Development Forum(BDF) påpeger, at strategiens største svaghed
er, at der ikke afsættes nye midler. Derudover efterspørges en klarere profil for energi og klima,
herunder særligt med fokus på energieffektivitet. Strategiens indhold af videnøkonomiske tiltag
hilses velkommen, herunder forskning og innovation, om end der kunne have været mere fokus
på dette område. BDF påpeger vigtigheden af at involvere ikke-statslige aktører. Danmarks Re-
deriforening lægger vægt på, at der ikke skabes en ny bureaukratisk struktur for Østersøstrategi-
en og fremhæver vigtigheden af, at nye tiltag ikke underminerer nærskibsfartens konkurrence-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0007.png
evne i forhold til landtransport. Dansk Erhverv roser strategiens hensigt om at koordinere tiltag
inden for regionen og værdsætter, at eksterne parter inddrages. Dansk Erhverv anbefaler at ar-
bejde for, at adgangen til midler til SMV’er gøres lettere. Endelig støttes strategiens udbredte
fokus på infrastruktur, transport og turisme. KL understreger vigtigheden af, at strategien byg-
ger videre på eksisterende institutioner og samarbejdsfora. Det fremhæves, at såfremt der ikke
følger nye midler med til strategiens initiativer inden for miljøområdet, kan implementeringen
blive problematisk for kommunerne. KL lægger vægt på, at strategien bidrager konkret i for-
hold til den økonomiske udvikling i regionen. Strategiens maritime fokus roses, om end der
kunne være mere fokus på havnenes betydning for den lokale erhvervsudvikling. Endelig øn-
skes en lettelse af arbejdskraftens mobilitet. Danske Maritime ønsker, at der arbejdes for at fjer-
ne eller reducere hindringer for arbejdskraftens frie bevægelighed, således at en virksomhed kan
flytte arbejdskraft fra en afdeling i ét land til en afdeling i et andet land uden at opleve hindrin-
ger i forhold til sociale ydelser (f.eks. pension og sikring ved sygdom). Danske Regioner påpe-
ger nødvendigheden af involvering af transnationale organisationer for at skabe horisontal for-
ankring af strategien. Bornholms Regionskommune efterspørger en tydeligere prioritering af
det mellemfolkelige aspekt af strategien. Der udtrykkes betænkelighed ved, at strategien skal
udføres inden for eksisterende midler. Det foreslås at sikre en mere struktureret dialog med
grænseregionale samarbejdsorganisationer om den løbende implementering, koordinering og
evaluering af handlingsplanen. Dansk Akvakultur udtrykker bekymring for, at initiativer under
strategien vil indebære skærpede miljøkrav, der vil besværliggøre driften af dambrug i Danmark.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for EU-strategien for Østersøregionen. Fra dansk side er
man parat til at koordinere fire prioritetsområder samt påtage sig delt koordinationsansvar for
yderligere to. Herudover forventes Danmark at koordinere en række flagskibsprojekter. Dan-
mark forventes således at påtage sig et betydeligt ansvar i forhold til gennemførelsen af strategi-
en.
Danmark har tilbudt at påtage sig et selvstændigt koordinationsansvar for følgende konkrete
prioritetsområder (numrene refererer til handlingsplanen):
4. At regionen bliver et forbillede for ren skibsfart.
5. Nedsætning af og tilpasning til klimaforandringer.
8. Implementering af ”Small Business Act”: Fremme af entreprenørskab, styrkelse af SMV’er
og forøgelse af den effektive brug af menneskelige ressourcer.
14. Styrkelse af beskyttelsen mod større nødsituationer til havs og på land.
Derudover har Danmark tilbudt at påtage sig et delt koordinationsansvar på yderligere to om-
råder:
10. Forbedring af adgangen til, effektiviteten af og sikkerheden for energimarkeder (i samarbej-
de med Letland).
13. At regionen bliver førende indenfor maritim tryghed og sikkerhed (i samarbejde med Fin-
land).
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0008.png
Endelig har Danmark (enten alene eller i samarbejde med andre) tilbudt at koordinere en række
flagskibsprojekter herunder blandt andet:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Putting best practices in agriculture into work.
Anticipate regional and local impacts of climate change through research.
Create a network of sustainable cities and villages.
Promote young entrepreneurs.
Establish a Forum for Incentive and Sustainable Manure Processing.
Demonstration of coordinated offshore wind farm connection solutions.
Become a pilot region for e-navigation
Map existing maritime pollution response capacities and make sub-regional
plans for cross-border response cooperation.
I det omfang der er behov for EU-strukturfondsmidler ved gennemførelsen af projekter under
strategien, vil der være mulighed for at ansøge om midler fra de territorielle programmer, her-
under særligt midlerne i Østersøprogrammet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til Østersøstrategien, dens handlingsplan og udkastet til råds-
konklusioner. Særligt landene omkring Østersøen har indtaget en positiv holdning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU-strategi for Østersøregionen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til for-
handlingsoplæg den 11. september 2009
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0009.png
3. Afghanistan/Pakistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. juni 2009 blev Kommissionen og
Rådssekretariatet anmodet om at udarbejde et fællespapir om styrkelse af EU’s indsats i Afghanistan og Paki-
stan. Drøftelserne på rådsmødet den 26.-27. oktober 2009 forventes at føre til vedtagelsen af dette fællespapir
samt rådskonklusioner, der også omhandler den politiske situation i Afghanistan efter præsident- og provins-
rådsvalgene den 20. august 2009.
2. Baggrund
Det svenske EU-formandskab har generelt placeret Afghanistan-Pakistan højt på dagsordenen,
herunder taget initiativ til udarbejdelse af et fælles EU-strategipapir vedr. styrkelse af EU’s ind-
sats i Afghanistan og Pakistan.
Afghanistan
Den politiske situation i Afghanistan er fortsat uafklaret efter valgene til præsidentposten og
provinsrådene den 20. august 2009. Den 16. september 2009 blev det samlede foreløbige valg-
resultat for præsidentvalget offentliggjort af valgkommissionen (IEC). Karzai modtog 54,6 pct.
af stemmerne og Abdullah 27,8 pct. Samtidig blev det offentliggjort, at den samlede valgdelta-
gelse ved præsidentvalget havde været 38,7 pct., dog med store forskelle mellem provinserne.
Siden er valgklagekommissionens kontrol og genoptælling af stemmesedlerne fra udvalgte
stemmebokse igangsat. På baggrund af drøftelser mellem valgkommissionen og valgklagekom-
missionen er det besluttet, at undersøge et repræsentativt udsnit på 358 stemmebokse af de i alt
3.498 stemmebokse fra valgsteder, hvor der er registreret tegn på valgsvindel. Hvis valgkom-
missionens undersøgelser fører til annullering af et meget stort antal stemmer, kan en anden
valgrunde blive nødvendig. Det endelige resultat af disse undersøgelser forventes medio okto-
ber 2009.
Der er enighed i såvel EU-kredsen som resten af det internationale samfund om at stille stærke
krav til den nye afghanske præsident om bedre regeringsførelse og væsentlige fremskridt inden
for bl.a. menneskerettigheder og anti-korruption.
EU ser i overensstemmelse med det øvrige internationale samfund bl.a. afghansk ejerskab, kor-
ruptionsbekæmpelse, overholdelse af menneskerettighederne og opbygning af lokale strukturer
som afgørende for en positiv udvikling i landet. Fællesskabet vil i perioden 2007-2010 yde 600
mio. EUR i bistand, hvortil kan komme midler fra bl.a. EU’s stabilitetsinstrument og instru-
mentet for menneskerettighedsbistand samt humanitær bistand.
EU’s politimission i Afghanistan (EUPOL) fokuserer i sit mandat på udformning af en over-
ordnet strategi for det internationale samfunds støtte til reformen af afghansk politi samt råd-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
givning, træning og monitorering af de afghanske politistyrker. Man besluttede i forbindelse
med rådsmødet (generelle anliggender og eksterne forbindelser) i maj 2008 at fordoble
EUPOL’s internationale stab til ca. 400 mand per april 2009. Fra dansk side har man arbejdet
for et øget EUPOL-engagement, herunder at medlemslandene i højere grad udsender politiper-
sonel til Afghanistan. Der er fortsat behov for at gøre en fokuseret indsats for at få gennemført
fordoblingen af missionen, og Danmark arbejder aktivt for, at EUPOL skal nå bemandingen på
400 mand. Der var ultimo august ca. 265 mand i missionen. EUPOL har siden oktober 2008
været under ledelse af danske Kai Vittrup, der arbejder tæt sammen med nationale og internati-
onale aktører i Kabul.
Pakistan
Den militære operation mod pakistansk Taliban i Swat og Malakand i forsommeren medførte,
at godt 2 mio. blev internt fordrevet i Pakistan. Langt hovedparten af de fordrevne er allerede
nu vendt hjem. Den militære operation har sammen med drabet på Talebans leder i Pakistan
den 5. august 2009 under et amerikansk droneangreb i Sydwaziristan sat Taliban under pres.
Bevægelsen er dog stadig i stand til at gennemføre store terrorangreb overalt i landet.
Pakistans regering har udarbejdet en integreret strategi for genopbygningen af Swat og Mala-
kand, der bl.a. er blevet hilst velkommen, da Friends of Democratic Pakistan mødtes på stats-
og regeringschefsniveau i New York den 24. september d.å. Der er generel enighed om, at den
integrerede strategi (sikkerhed, udvikling og økonomi) er et stort fremskridt for den pakistanske
regerings tilgang til løsning af udfordringerne. Det er vigtigt, at det internationale samfund fast-
holder den strategiske dialog med Pakistan om såvel implementeringen af Malakand-strategien
som de andre udfordringer, landet står overfor, herunder governance og udbredelse af retstats-
principper.
Danmark har bidraget med 15 mio. kr. i humanitær bistand. Herudover giver Danmark 40 mil-
lioner i bistand til Pakistan over de næste fire år primært med henblik på at støtte de svage de-
mokratiske institutioner og fremme stabilitet i grænseområderne.
EU har givet tilsagn om 72 mio. EUR (ca. 100 mio. USD) i humanitær bistand og yderligere 50
millioner EUR til støtte for rehabilitering og genopbygning. Som led i arbejdet med at styrke
relationerne med Pakistan holdt EU den 17. juni sit første topmøde med Pakistan som tegn på
EU’s støtte til den demokratiske regering i Pakistan. På handelssiden blev der på sigt stillet Pa-
kistan en frihandelsaftale i udsigt, mens der på kortere sigt skal arbejdes for at øge markedsad-
gangen for pakistanske fiskeriprodukter og øge Pakistans handelskapacitet.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
På rådsmødet forventes vedtagelse af et fællespapir om styrkelse af EU’s indsats i Afghanistan
og Pakistan samt rådskonklusioner, der også omhandler den politiske situation i Afghanistan
efter præsident- og provinsrådsvalgene den 20. august 2009.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er fortaler for en styrkelse af EU’s rolle i Afghanistan og Pakistan og har derfor
støttet udarbejdelsen af fællespapiret.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at andre medlemslande vil være enige i nødvendigheden af at fastholde og styrke
EU’s engagement i Afghanistan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Afghanistan/Pakistan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den
11. september 2009.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0012.png
4. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af Det vestlige Balkan med fokus på Bosnien-Hercegovina.
2. Baggrund
Fredsimplementeringsrådet (PIC) besluttede i februar 2008 at lade spørgsmålet om lukning af
Den Høje Repræsentants Kontor (OHR) i Bosnien-Hercegovina afhænge af landets opfyldelse
af en række betingelser, herunder den overordnede stabilitet i landet, frem for at fastsætte et
tidspunkt for lukningen. PIC rådgiver den Høje Repræsentant (HR) i Bosnien-Hercegovina,
Valentin Inzko, som også er EU’s særlige repræsentant (EUSR). PIC mødes næste gang den
18.-19. november 2009 med henblik på at vurdere, om Bosnien-Hercegovina opfylder de stille-
de betingelser, og i så fald hvornår lukningen af OHR og den forudsete overgang til et styrket
EU-engagement i landet skønnes at kunne finde sted.
Situationen i Bosnien-Hercegovina er generelt vanskelig, fordi de ledende politikere fra de 3
etniske grupper i de to entiteter (Republika Srpska og Føderationen af bosniakker og kroater)
savner en fælles forståelse af landets fremtid og nødvendigheden af et velfungerende statsligt
system, som ikke mindst er påkrævet af hensyn til evnen til at kunne gennemføre nødvendige
reformer og EU’s regelsæt som led i tilnærmelsen til EU. På længere sigt er en forfatnings-
reform nødvendig i Bosnien-Hercegovina, men en sådan reform er ikke blandt de betingelser,
som skal opfyldes for lukningen af OHR.
Bosnien-Hercegovina har en stabiliserings- og associeringsaftale med EU, og det næste skridt i
Bosnien-Hercegovinas tilnærmelse til EU vil være en medlemsansøgning i lighed med Monte-
negro og Albanien. EU’s udvidelseskommissær, Olli Rehn, gjorde det i en tale til parlamentet i
Sarajevo i juli måned klart, at en medlemsansøgning til EU ikke ville give mening i en situation,
hvor Bosnien-Hercegovina i stort omfang er styret af det internationale samfund (OHR). Rehn
opfordrede politikerne i Bosnien-Hercegovina til at udvise politisk modenhed og lederskab.
For at forsøge at bryde det politiske dødvande i Bosnien-Hercegovina - og dermed skabe for-
udsætninger for en beslutning om lukning af OHR og dermed muliggøre fremskridt i Bosnien-
Hercegovinas ambitioner om yderligere tilnærmelse til EU og NATO – mødtes EU (svenske
udenrigsminister Bildt og kommissær Rehn) og USA med de ledende politikere i Bosnien-
Hercegovina i Sarajevo den 8.-9. oktober 2009.
Serbien har undertegnet en stabiliserings- og associeringsaftale med EU, men i forbindelse med
undertegnelsen af aftalen i april 2008 blev det samtidig besluttet, at såvel iværksættelse af inte-
rimsaftalen om handel som indledning af nationale ratifikationsprocedurer for selve aftalen
skulle afvente en beslutning i Rådet om, at Serbien samarbejder fuldt ud med Krigsforbryder-
tribunalet for det tidligere Jugoslavien (ICTY). Den krigsforbryderanklagede Radovan Karadzic
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
blev taget til fange i juli 2008 af de serbiske myndigheder og efterfølgende overført til Krigsfor-
brydertribunalet i Haag. Der er herefter kun to ICTY-tiltalte på fri fod, herunder Mladic.
Albanien indgav den 28. april 2009 en ansøgning om medlemskab af EU. Rådet har endnu ikke
behandlet ansøgningen.
Kommissionen forventes medio oktober at offentliggøre sin årlige meddelelse om EU’s udvi-
delsesstrategi, herunder fremskridtsrapporter for hvert enkelt land inklusive landene på Det
vestlige Balkan. Fremskridtsrapporterne forventes behandlet på rådsmødet i december.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en generel drøftelse af situationen i Bosnien-Hercegovina på baggrund af besøget af
EU og USA i Sarajevo og drøftelserne med de ledende politikere i Bosnien-Hercegovina. Der-
udover kan spørgsmålene om Serbiens samarbejde med ICTY og Albaniens ansøgning om
medlemskab af EU blive berørt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter bestræbelserne på at bryde det politiske dødvande og skabe en ny dynamik i
Bosnien-Hercegovina. Fra dansk side støttes generelt, at Det vestlige Balkans tilnærmelse til EU
baserer sig på fremskridt i det enkelte lands egne reformbestræbelser (egne meritter).
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det vestlige Balkan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12.
juni 2009. Albaniens ansøgning om medlemskab af EU har senest været forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering den 11. september 2009.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0015.png
5. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling, herunder EU’s rolle i freds-
processen.
2. Baggrund
Forhandlingerne mellem Israel og palæstinenserne er ikke genoptaget efter afbrydelsen i de-
cember 2008 trods en intensiv amerikansk indsats herfor. Israelske bosættelser på Vestbredden,
herunder i Øst-Jerusalem, står centralt i forbindelse med en genoptagelse af forhandlingerne.
Den amerikanske mellemøstudsending, George Mitchell, foretager intensive konsultationer
med parterne for at fremme udsigterne til et gennembrud. Det gennemførte treparts-møde mel-
lem præsident Obama, præsident Abbas og premierminister Netanyahu under FN-
generalforsamlingen i september blev ikke som håbet indledningen på nye fredsforhandlinger
mellem de to parter, men det vurderes, at mødets afholdelse har bidraget til at komme en gen-
optagelse nærmere. EU vil under alle omstændigheder være indstillet på at støtte et amerikansk
initiativ og har ved flere lejligheder over for den israelske regering understreget forventningen
om, at denne vil arbejde for fred, en tostats-løsning samt gennemførelse af Køreplanen for
Fred. EU har den seneste tid derudover sendt klare budskaber til den israelske regering om, at
bosættelser og husnedrivninger er uacceptable. Egypten arbejder fortsat med bestræbelserne på
at skabe forsoning mellem alle palæstinensiske fraktioner og forhandler med særligt Fatah og
Hamas om en aftale, indtil videre uden et gennembrud.
Situationen i Gaza og det sydlige Israel er forholdsvis rolig, om end fortsat anspændt og usik-
ker. Den humanitære situation i Gaza er ved at være stabiliseret, men konflikten har haft omfat-
tende menneskelige konsekvenser, og infrastrukturen i området er blevet beskadiget. Der er
ikke forhandlet en holdbar våbenhvile. FN’s Menneskerettighedsråd modtog i september en
rapport fra den af sydafrikaneren Richard Goldstone ledede fact finding mission til undersøgel-
se af forhold vedrørende Gaza-konflikten. Rapporten finder grund til hård kritik af såvel israel-
ske som væbnede palæstinensiske gruppers handlinger i forbindelse med Gaza-konflikten. En
opfølgning i Menneskerettighedsrådet af rapporten er udsat til Menneskerettighedsrådets næste
samling i marts 2010.
Fra syrisk side har man udtrykt vilje til at engagere sig i fredsprocessen, herunder i forhold til
støtte til palæstinensisk forsoning og fredsforhandlinger mellem Israel og palæstinenserne og
Syriens eget forhold til Israel.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
EU arbejder for, at fredsprocessen hurtigst muligt genoptages med henblik på at bygge videre
på de fremskridt, der blev opnået i 2008 og for parternes efterlevelse af forpligtelserne i Køre-
planen for Fred. Dette har EU den seneste tid rejst flere gange over for den israelske regering
vedrørende blandt andet bosættelser og husnedrivninger.
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder de fortsatte forhandlinger om palæstinensisk forsoning samt EU’s rolle i fredsproces-
sen og samarbejdet med andre internationale partnere, herunder den amerikanske tilgang til
genoptagelse af fredsforhandlingerne. Herudover vil Rådet drøfte øvrige relevante spørgsmål
relateret til fredsprocessen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante regionale og inter-
nationale partnere, herunder den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er, i
samarbejde med det internationale samfund og regionale partnere, at få parterne til at genopta-
ge fredsforhandlingerne. Grundstammen herfor − en to-stats løsning og en omfattende regio-
nal fred − har ikke ændret sig.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv EU-
indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at bringe
fredsforhandlingerne tilbage på sporet så hurtigt som muligt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Mellemøsten har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. sep-
tember 2009.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0017.png
6. Sri Lanka
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af situationen i Sri Lanka med fokus på menneskerettigheder og den meget alvorlige hu-
manitære situation for de internt fordrevne. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Den væbnede konflikt i Sri Lanka blev afsluttet den 18. maj 2009 med regeringshærens ned-
kæmpelse af de Tamilske Tigre (LTTE). Konflikten har medført store civile tab og lidelser. Re-
geringen tilbageholder fortsat omkring 260.000 internt fordrevne i lukkede lejre, der er kontrol-
leret af militæret. Det forventes, at monsunen i løbet af oktober vil forværre de i forvejen dårli-
ge leveforhold i lejrene. FN og andre hjælpeorganisationer har kun begrænset adgang til lejrene
og tillades ikke i tilstrækkeligt omfang at udføre arbejde, der sigter på at fremme de internt for-
drevnes sikkerhed og rettigheder. Den srilankanske regering ønsker, at FN og hjælpeorganisati-
onerne skal bidrage med etablering af bedre infrastruktur i lejrene, så de er egnet til at modstå
monsunen. De vestlige donorer og FN afviser at bidrage med en sådan form for nødhjælp, der
kan gøre lejrene permanente og har opfordret regeringen til at fremlægge en plan for sikker
hjemvenden og genopbygning. Regeringen har tidligere lovet, at 80 pct. af de internt fordrevne
kan vende hjem inden årets udgang, men ser ikke ud til at efterleve dette løfte.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af den alvorlige humanitære situation med en stærk opfordring til Sri
Lankas regering om at respektere menneskerettighederne. Herunder understregning af fri be-
vægelighed for de civile internt fordrevne samt fuld og uhindret adgang for FN og nødhjælps-
organisationer til at levere humanitær hjælp og beskyttelse. Endvidere opfordring til frivillig og
sikker hjemvenden for de internt fordrevne samt en demokratisk fredelig proces, der tager hen-
syn til de etniske mindretal. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Udgifter til Kommissionens bidrag til indsatsen vil blive afholdt in-
den for eksisterende rammer.
9. Høring
Ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Drøftelsen af Sri Lanka sker på dansk foranledning, og regeringen arbejder aktivt for at bidrage
til en løsning af problemerne for de internt fordrevne og en varig fredelig politisk løsning på
konflikten i Sri Lanka med respekt for alle etniske grupper og menneskerettighederne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at andre medlemslande vil være enige i behovet for at give en stærk opfordring
til respekt for menneskerettighederne og en frivillig og sikker hjemvenden for de internt for-
drevne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sri Lanka har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 15. maj 2009.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0019.png
7. Udvikling i sikkerhedssituationen i Sahel-bæltet
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at udtrykke bekymring over situationen i Sahel samt støtte til et stærkt EU engagement i regio-
nen med fokus på sammenhængen imellem sikkerhed og udvikling.
2. Baggrund
Der har gennem længere tid været en bekymrende udvikling i sikkerhedssituationen i Sahel-
bæltet, herunder (den nordlige del af) Mali, Niger og Mauretanien. Sahara/Sahel problematik-
ken er yderligere vanskeliggjort af de politiske realiteter i flere berørte lande, bl.a. Mauretanien
(indtil det nylige valg) samt Niger (præsidenten har gennemtrumfet ændringer i forfatningen for
at sikre genvalg).
Sahara/Sahel repræsenterer et enormt areal som er vanskeligt at kontrollere og med en beske-
den befolkning. Regionen har de senere år været plaget af en tiltagende smugling af narkotika,
våben og illegal migration. Det er samtidig klart, at der er en indbyrdes sammenhæng mellem
den tiltagende organiserede kriminalitet og smugling af kokain fra Vestafrika (primært via Gui-
nea-Bissau) samt terroraktiviteterne og terrorangreb i Sahel-landene. Der er tilstedeværelse af
terrorceller, Al Qaeda i Maghreb (AQIM) og i Sahel-bæltet (herunder Mauretanien, Mali og Ni-
ger), hvor de lejlighedsvist også slår til. Drabet på et britisk gidsel og en centralt placeret malisk
officer i sommeren 2009 har i Mali bragt kampen mod AQIM øverst på dagsordnen. Saha-
ra/Sahel konflikten er ikke blot præget af AQIM, men også af etniske, geografiske, politiske og
økonomiske undertoner, hvor grupperinger af touareger, som er et folkeslag bosat i Sahel-
området, forårsager uroligheder, herunder især i det nordlige Mali.
EU udarbejdede i 2008 et optionspapir for mulige interventioner i Sahara/Sahel og udsendte
som opfølgning i juli 2009 en fact finding mission, i første omgang til Mali med planlagt op-
følgning i Mauretanien i november og i Niger når/hvis den politiske situation tillader det. Mis-
sionen til Mali havde dansk deltagelse, hvilket også overvejes i forbindelse med missionen til
Mauretanien. EU’s antiterrorkoordinator har udpeget Sahara/Sahel som et af to prioritetsom-
råder, hvor Pakistan er det andet. Kommissionen har også prioriteret Sahel-området, som mod-
tager af teknisk bistand under Stabilitetsinstrumentet. På trods af flere fact finding missioner til
området er den faktiske gennemførelse endnu ikke kommet i gang. Kommissionen har peget
på, at der ikke har været den nødvendige politiske opbakning til gennemførelse af konkrete pro-
jekter.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Rådet forventes at udtrykke bekymring over situationen i Sahel samt støtte til et stærkt EU en-
gagement i regionen med fokus på sammenhængen imellem sikkerhed og udvikling, samt signa-
lere et styrket og målrettet EU engagement i regionen, herunder en hensigtserklæring om at
accelerere arbejdet for, at en mere konkret udmøntning materialiserer sig i regionen. Der for-
ventes vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes et stærkt EU engagement i regionen. Regeringen forventer at kunne støt-
te rådskonklusionerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de andre medlemslande vil støtte rådskonklusionerne.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0021.png
8. Usbekistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU-sanktionerne, omfattende visumrestriktioner og våbenembargo, mod Usbekistan, som blev indført i 2005,
udløber i november dette år. Visumrestriktionerne har været suspenderet siden november 2007, mens våbenem-
bargoen stadig er i kraft.
2. Baggrund
EU indførte i november 2005 et sanktionsregime over for Usbekistan som reaktion på myndig-
hedernes grove menneskerettighedskrænkelser under håndteringen af Andijan-urolighederne i
maj 2005 og den usbekiske afvisning af bl.a. EU’s og FN’s krav om en uvildig, international
undersøgelse heraf. Sanktionerne omfatter såvel en våbenembargo som visumrestriktioner mod
myndighedspersoner, som havde tilknytning til håndteringen af Andijan-urolighederne. Visum-
restriktionerne har været suspenderet siden november 2007, mens våbenembargoen stadig er i
kraft. Suspensionen af visumrestriktionerne skete på baggrund af, at der var konstateret en ræk-
ke mindre fremskridt på menneskerettighedsområdet. Siden er suspensionen blevet forlænget
på rådsmøder i april og november 2008.
Fremskridtene i menneskerettighedssituationen omfatter, at der er løsladt seks ud af 12 menne-
skerettighedsaktivister, som stod opført på en liste, som EU overdrog til Usbekistan sidste år,
og flere løsladelser ventes. Internationalt Røde Kors har fået adgang til at inspicere fængsler.
Der er sket fremskridt i implementeringen af forpligtelser i forhold til OSCE. Der er sket en
konsolidering af menneskerettighedsdialogen med EU, ligesom Usbekistan deltager aktivt i
EU’s Rule of Law proces.
Sanktionerne bortfalder i november, med mindre der kan opnås konsensus blandt EU’s med-
lemslande om nye sanktioner.
EU’s Centralasien-strategi fra juni 2007 lægger op til et bredt og fremadrettet samarbejde med
Centralasien på flere områder, herunder en struktureret og resultatorienteret menneskeret-
tighedsdialog med hvert enkelt land i Centralasien. Usbekistan var det første centralasiatiske
land, som indvilligede i det nye format for EU’s menneskerettighedsdialog, og det usbekiske
styre har udvist en vis imødekommenhed under denne dialog. Det første menneskerettigheds-
dialogmøde fandt sted den 5. juni 2008 og det seneste møde, som var det tredje i rækken, fandt
sted 9. juni dette år.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet vil skulle træffe en beslutning om, hvorvidt man ønsker sanktioner genindført mod Us-
bekistan. Der forventes ikke at kunne opnås den nødvendige konsensus for vedtagelse af nye
sanktioner. Der forventes imidlertid at kunne opnås enighed om rådskonklusioner om menne-
skerettighedsspørgsmålet i Usbekistan med en klausul, der skal sikre, at Rådet vil vende tilbage
til spørgsmålet i maj 2010, samt muligvis også en EU demarche i Tasjkent, hvor EU’s holdnin-
ger bliver gjort klart.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støttede vedtagelsen af sanktionerne i 2005. Samtidig har regeringen lagt vægt på, at
der sker forbedringer i den kritiske menneskerettighedssituation i Usbekistan. Erfaringerne fra
suspensionen af visumrestriktionerne har vist, at der er sket moderate positive fremskridt på
området.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes ikke tilslutning til nye sanktioner, men det forventes, at det i punkt 5 opridsede
kompromis vil kunne gennemføres.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Våbenembargoen over for Usbekistan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering den 10. oktober 2008.
Visumrestriktionerne har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den
25. april 2008.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
743191_0023.png
9. EU-Syrien-aftale
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU-Syrien associeringsaftalen ventes undertegnet i marginen af mødet. Aftalen har været drøftet siden 1997.
Den nuværende aftale er en opdatering af den aftale, der blev færdigforhandlet i 2004. Der ventes at være enig-
hed i Rådet om undertegnelsen af aftalen.
2. Baggrund
Associeringsaftalen mellem EU og Syrien har været drøftet siden 1997, og aftalen blev færdig-
forhandlet i 2004 mellem Kommissionen og Syrien. Sagen har været indstillet efter mordet på
Libanons premierminister Rafiq al-Hariri i 2005 og blev genoptaget i efteråret 2008. Aftalen
blev paraferet af Kommissionen og Syrien i december 2008.
EU-Syrien associeringsaftalen er i sin nuværende form substansmæssigt ikke grundlæggende
forskellig fra den aftale, der opnåedes enighed om i 2004, men er teknisk opdateret af hensyn til
udvidelsen, nye toldtariffer mv. Aftalen har overordnet til formål at skabe passende rammer for
den fremtidige dialog mellem EU og Syrien på alle de områder, de to parter anser som relevan-
te. Dernæst skal der gennem aftalen fastsættes betingelser for en gradvis liberalisering af ud-
vekslingen af varer, tjenesteydelser og kapital. Samvirket og udviklingen af afbalancerede øko-
nomiske og sociale forbindelser mellem parterne skal fremmes. Endeligt søger man gennem
aftalen at tilskynde til et bredere regionalt samarbejde såvel indenfor Euro-Middelhavs-
samarbejdet som mellem Syrien og dets regionale partnere. De politiske dele af associeringsafta-
len, herunder menneskerettigheds- og masseødelæggelsesvåbens-klausuler, er sammenlignelige
med andre lignende aftaler.
Der er enighed i EU-kredsen om aftalens vigtighed og overordnede formål om at tilføre EU et
redskab, der giver mulighed for at føre en dialog med Syrien om alle emner. I forhold til den
mellemøstlige fredsproces og det regionale perspektiv er Syrien en væsentlig spiller, som man
fra EU’s side har en interesse i en dialog med. En række lande, herunder Danmark, har lagt
vægt på at igangsætte dialogen og det praktiske samarbejde på både det økonomiske og det po-
litiske område, også når det gælder menneskerettigheder.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Rådet ventes at træffe beslutning om, at associeringsaftalen mellem EU og Syrien kan under-
tegnes.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal efter undertegnelsen i Rådet give samtykke til indgåelsen af aftalen i
henhold til proceduren om samstemmende udtalelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter undertegnelsen af associeringsaftalen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed om undertegnelsen af EU-Syrien associeringsaftalen blandt
samtlige medlemslande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU-Syrien har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. juni 2009.
24