Europaudvalget 2009-10
2973+2974 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
748903_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 28. oktober 2009
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser - udviklingsdelen)
den 16.-17. november 2009
SAMLENOTAT
1. Demokratiopbygning ................................................................................................................. 2
2. Bistandsvolumen ....................................................................................................................... 4
3. Klimaændringer og udvikling .................................................................................................... 6
4. Politik-kohærens ........................................................................................................................ 9
5. Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem EU og AVS-landene....
11
6. Bistandseffektivitet ................................................................................................................... 14
7. Budgetstøtte .............................................................................................................................. 16
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
748903_0002.png
1. Demokratiopbygning
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser med deltagelse af udviklingsministeren) den 16.-17. no-
vember 2009 ventes at drøfte demokratiopbygning.
2. Baggrund
På bl.a. svensk–tjekkisk foranledning er der igangsat en tvær-søjle proces om EU’s tilgang til
demokrati. Baggrunden for initiativet er en erkendelse af, at EU’s forskellige politikker og in-
strumenter til støtte for demokrati i tredjelande ikke alle er internt kohærente og ikke altid ko-
ordineres på tværs af søjler. Der ses behov for en mere koordineret og effektiv anvendelse af
eksisterende politikker og instrumenter inden for udenrigspolitik, udvikling, handel og sikker-
hed.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der er i løbet af foråret udarbejdet et ”rullende papir” om demokratistøtte i EU’s eksterne for-
bindelser, som beskriver baggrunden for EU’s demokratistøtte og opridser centrale elementer
af EU’s demokratiopfattelse. Kommissionen og Rådsekretariatet har desuden udarbejdet et fæl-
les papir, som giver et samlet overblik over EU’s instrumenter i forhold til demokratistøtte i
tredjelande og indeholder en række anbefalinger til en bedre og mere koordineret brug af eksi-
sterende instrumenter. Det svenske formandskab har på denne baggrund udarbejdet et udkast
til rådskonklusioner med en handlingsplan for det videre arbejde, som forventes drøftet på
rådsmødet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet.
Orienteringen har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en mere koordineret og kohærent brug af eksisterende EU-instrumenter til
støtte for demokrati i tredjelande.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel opbakning til EU-formandskabets udkast til konklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
748903_0004.png
2. Bistandsvolumen
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte EU’s bistandsforpligtelser, og hvorledes det kan sikres, at EU opfylder disse forpligtelser.
2. Baggrund
På rådsmødet i maj vedtog Rådet konklusioner, der bekræfter medlemslandenes bistandsfor-
pligtelser om kollektivt at bidrage med 0,56 pct. af BNI i udviklingsbistand i 2010 og 0,7 pct. af
BNI i udviklingsbistand i 2015.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at gøre status over gennemførelsen af EU-landenes bistandsforplig-
telser, herunder drøfte udsigterne for at nå målet om kollektivt at bidrage med 0,56 pct. af BNI
i udviklingsbistand i 2010 og med 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand i 2015.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger stor vægt på, at EU-landene overholder deres bistandsforpligtelser og sikrer
et højt bistandsniveau til trods for den finansielle krise.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være tilslutning til, at Rådet gør status over sine bistandsforpligtelser samt vur-
derer, hvordan disse kan nås fremover.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
748903_0006.png
3. Klimaændringer og udvikling
KOM (2009) 0475
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt udkast til rådskonklusioner om klimaændringer og udvikling, der især fokuserer
på samspillet mellem klimaindsatser og udviklingsbistand efter vedtagelsen af en ny klimaaftale. Betydningen af
en styrkelse på kort og lang sigt af sammenhængen mellem klimaindsatser og udviklingsbistand understreges med
sigte på, at internationale mål på klima- og udviklingsområdet nås, og at kampen mod fattigdom og opnåelsen
af 2015-målene på udviklingsområdet ikke undermineres. Indsatser på klimaområdet bør integreres yderligere i
udviklingssamarbejdet med særlig fokus på klimatilpasninger i de fattigste lande. EU’s medlemsstater og Kom-
missionen opfordres bl.a. til at støtte udviklingslandene i formulering og implementering af nationale tilpasnings-
strategier i landenes nationale udviklingsplaner og budgetter.
2. Baggrund
Kommissionen og det svenske EU-formandskab har på baggrund af Kommissionens meddelel-
se ”Stepping up international climate finance: A European blueprint for the Copenhagen deal”
(KOM (2009) 0475) og rapporten ”Closing the Gaps” fra den svenske ”International Commis-
sion on Climate Change and Development” udarbejdet et fælles papir om klimaændringer og
udvikling.
Formandskabet har på baggrund heraf udarbejdet udkast til rådskonklusioner om klima-
ændringer og udvikling. Der henvises i udkastet til vedtagne rådskonklusioner om klima og
EU’s forberedelser frem mod COP15 fra marts (miljø, ECOFIN og GAERC), oktober (miljø)
samt DER- konklusioner fra marts og juni 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabets udkast til rådskonklusioner om klimaændringer og udvikling fokuserer især på
samspillet mellem klimatilpasningsindsatser og udviklingsbistand efter vedtagelsen af en ny kli-
maaftale. Konklusionsudkastet berører dog også spørgsmål om forebyggelsesindsatser samt
finansiering og finansiel arkitektur i en ny klimaaftale.
Indledning
Betydningen af en styrkelse på kort og lang sigt af sammenhængen mellem klimaindsatser og
udviklingsbistand understreges. Det bør sikres, at internationale mål på klima- og udviklingsom-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rådet nås, og at kampen mod fattigdom og opnåelsen af 2015-målene på udviklingsområdet
ikke undermineres. Indsatser på klimaområdet bør integreres yderligere i udviklingssamarbejdet
med særlig fokus på klimatilpasninger i de fattigste lande.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til at støtte udviklingslandenes integration af
klimaindsatser i deres nationale udviklingsstrategier under respekt for landenes nationale ejer-
skab og ret til udvikling.
Endvidere opfordres til at støtte udviklingslandene i deres forberedelse af ”low carbon deve-
lopment strategies”, kapacitetsopbygning samt udvikling og overførsel af klimavenlig teknologi
under overholdelse af etablerede principper om bistandseffektivitet.
Klimatilpasning
Det anerkendes, at udviklingssamarbejdet har en vigtig rolle at spille i forbindelse med støtte til
udviklingslandenes indsatser inden for klimatilpasning. Rådet understreger den menneskelige
dimension af klimaændringer, herunder hensynet til ligestillingsaspekter. De fattigste er dem,
der er mest udsatte som følge af klimaændringer.
Det understreges, at effektiv tilpasning til klimaændringer kan opnås gennem investeringer i
bl.a. sundhed og uddannelse, forbedret adgang til vand og energi, beskyttelse af økosystemer og
investeringer i infrastruktur. Vigtigheden af indsatser, som reducerer risikoen for natur-
katastrofer, anerkendes.
Forebyggelse
Det understreges, at udviklingssamarbejde til støtte af forebyggelsesindsatser i de mindst udvik-
lede og sårbare lande bør rettes mod fremme af ”win-win” strategier for tilpasning, forebyggel-
se og bæredygtig udvikling. En sådan støtte bør primært fokusere på adgang til moderne energi-
systemer, omstilling til energieffektiv teknologi, bæredygtig energi, øget energisikkerhed samt
bæredygtig forvaltning af land og marine økosystemer, grøn vækst samt kapacitetsopbygning i
forhold til skovforvaltning.
Finansiering og finansiel arkitektur
Det anerkendes, at en klimaaftale i København vil kræve en gradvis, men signifikant stigning af
både offentlig og privat finansiering til udviklingslandene - inklusiv gennem carbon markedet -
til støtte af tilpasning, forebyggelse, reduktion af afskovning, teknologioverførsel og kapacitets-
opbygning. Alle lande, undtagen de mindst udviklede, skal bidrage med deres fair andel af den
internationale finansiering af klimaindsatser i udviklingslandene, og de udviklede lande må gå
forrest. Det understreges, at hovedprincipperne for bidrag bør være betalingsevne og ansvar for
udledninger.
EU’s afgivne tilsagn om officiel bistand (ODA) noteres, og det understreges, at ODA vil fort-
sætte med at spille en afgørende rolle, hovedsagelig til støtte af tilpasningsindsatser inklusiv ind-
satser, der mindsker risikoen for naturkatastrofer. Alle EU-lande opfordres til at leve op til de-
res fælles tilsagn om ODA på 0,7 pct. af BNI i 2015.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fremadrettet indsats
EU’s medlemsstater og Kommission opfordres til yderligere integration af indsatser rettet mod
klimatilpasning og risikoforebyggelse og forebyggelse af klimaændringer i udviklingssamarbejdet
med de fattigste lande.
Endvidere opfordres til at støtte formulering og implementering af udviklingslandenes tilpas-
ningsstrategier i landenes nationale udviklingsplaner og budgetter samt til at støtte prioriterede
indsatser i udviklingslandenes eksisterende tilpasningsstrategier.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Sagen har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt, at der i relevante rådsformationer vedtages konklusioner, som fast-
lægger en samlet EU holdning til de centrale spørgsmål i en ny klimaaftale, som forhandles un-
der COP15. Regeringen lægger vægt på, at EU fastlægger en ambitiøs, konkret og afbalanceret
linje med sigte på, hvad der kan bidrage til at lukke en ambitiøs global aftale i København.
Regeringen støtter i denne sammenhæng, at der vedtages rådskonklusioner, der understreger
betydningen af samspillet mellem klimaindsatser og udviklingsbistand, samt at der bør arbejdes
mod, at internationale mål på klima- og udviklingsområdet nås, uden at kampen mod fattigdom
og opnåelsen af 2015- målene på udviklingsområdet derved undermineres.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet vil være genstand for yderligere drøftelser i rådsarbejdsgruppen. Detaljeret viden om
andre landes holdning til udkastet foreligger endnu ikke.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
748903_0009.png
4. Politik-kohærens
KOM (2009) 0458 af
15.09.2009
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte udviklingen af EU’s tilgang til politik-kohærens for udvikling, som Kommissionen har
arbejdet med siden 2005.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde i september 2009 en ny meddelelse om politik-kohærens (samtænk-
ning) for udvikling, som søger at styrke Kommissionens arbejde med kohærens. Kommissionen
har arbejdet med politik-kohærens siden 2005 inden for 12 indsatsområder: handel, miljø, kli-
maforandring, sikkerhed, landbrug, fiskeri, den sociale dimension af globalisering som beskæfti-
gelse og arbejdsvilkår, migration, forskning og innovation, informations samfundet, transport
og endelig energi.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at styrke EU’s arbejde med politik-kohærens gennem en fokusering på et mindre
antal prioritetsområder, hvor EU skal arbejde mere proaktivt. Disse områder ventes at være
handel og udvikling, klimaforandringer, global fødevaresikkerhed, migration og udvikling samt
sikkerhed og udvikling.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter det løbende arbejde for at sikre større sammenhæng mellem EU’s politikker
af betydning for udviklingslandene, herunder at der laves særlige tiltag med henblik på at styrke
den praktiske gennemførelse af sammenhængen mellem EU’s forskellige politikker.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være tilslutning til styrkelsen af EU’s arbejde med politik-kohærens.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
748903_0011.png
5. Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem EU og AVS-
landene
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16.-17. november 2009 forventes Kommis-
sionen at orientere Rådet om status for forhandlingerne om økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem EU
og regionale grupper af udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-landene).
2. Baggrund
Under forhandlingerne mellem regionale sammenslutninger af udviklingslande i Afrika, Vestin-
dien og Stillehavet (AVS-landene) og EU er der indtil nu indgået aftaler med i alt 36 AVS-lande.
Ved at indgå aftalerne har disse AVS-lande opnået told- og kvotefri markedsadgang i EU for
alle varer – herunder landbrugsvarer - dog med undtagelse af våben og ammunition. 13 af disse
36 AVS-lande – det er AVS-lande i Vestindien - har indgået komplette EPA-aftaler, der for-
uden varehandel omfatter investeringer og handel med tjenesteydelser mv. 42 AVS-lande har
indtil videre valgt ikke at indgå en aftale. 31 af disse 42 AVS-lande er mindst udviklede lande
(LDC’er). De mindst udviklede AVS-lande er fortsat begunstiget af told- og kvotefri adgang til
EU’s marked under den såkaldte ”Alt undtagen våben” del af EU’s generelle toldpræference-
system, GSP, hvor der ikke stilles krav om gensidig toldafvikling.
10 AVS-lande, som ikke har indgået aftaler, og som ikke er mindst udviklede, vil skulle basere
sig på EU’s almindelige GSP-ordning. Sydafrika fortsætter med den særlige handels- og udvik-
lingsaftale, som landet allerede har med EU. Der vil imidlertid fortsat kunne forhandles om
deltagelse i en EPA-aftale, hvis Sydafrika skulle ønske det.
Nogle af de aftaler, der er indgået, er blevet teknisk gennemgået og oversat til de relevante
sprog. Det har navnlig taget meget lang tid at oversætte aftalerne og de meget omfangsrige bilag
til alle EU-sprogene.
Der er underskrevet komplette aftaler med AVS-lande i Vestindien og meddelelse herom er
givet til WTO. Vareaftalerne med Centralafrika (dvs. med Cameroun) og med Elfenbenskysten
er blevet underskrevet og notificeret WTO. Der er også underskrevet vareaftaler med Papua
New Guinea og med fire lande i det sydlige Afrika (Botswana, Lesotho, Swaziland og Mozam-
bique). Også med AVS-lande i det østlige og sydlige Afrika er der underskrevet vareaftaler.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) forventes Kommissionen at
orientere Rådet om status for forhandlingerne om økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mel-
lem EU og regionale grupperinger af AVS-lande.
Kommissionen har fortsat forhandlingerne om komplette EPA-aftaler, der omfatter flere for-
handlingsemner end varehandel, med de AVS-lande, der allerede er indgået aftaler med, som
ikke er komplette. Kommissionen har ligeledes forhandlet med AVS-lande, der ikke er indgået
aftaler med.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Statusorienteringen har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har støttet indgåelsen af aftalerne med de 36 AVS-lande, da aftalerne blandt andet
sikrer, at der ikke er sket en forringelse af handelsadgangen til EU for AVS-landenes varer den
1. januar 2008, da WTO-undtagelsen til fordel for AVS-landene ophørte. Regeringen støtter
bestræbelserne for i de videre forhandlinger at nå frem til resultater, der kan styrke AVS-
landenes udvikling. I de videre forhandlinger vil regeringen fortsat arbejde for udviklingsvenlige
resultater i overensstemmelse med retningslinjerne i folketingsvedtagelserne V 41 af 25. januar
2007 og V 62 af 21. maj 2008 - herunder at eventuelle regler om tjenesteydelser m.m. skal tjene
AVS-landenes udviklingsinteresser og egne ønsker.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringen har med basis i folketingsvedtagelserne V 41 og V 62 i samarbejde med andre lige-
sindede EU-medlemslande bidraget til at fremme den udviklingspolitiske profil i forhandlinger-
ne. Flere medlemslande har løbende anmodet Kommissionen om at udvise fornøden fleksibili-
tet i de videre forhandlinger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forventede statusredegørelse har ikke tidligere været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg. Forhandlinger med AVS-landene om økonomiske partnerskabsaftaler har løbende
været forelagt for Folketingets Europaudvalg, senest på mødet i Folketingets Europaudvalg den
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15. maj 2009 til orientering og til forhandlingsoplæg på mødet i Folketingets Europaudvalg den
7. februar 2008.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
748903_0014.png
6. Bistandseffektivitet
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte EU’s bestræbelser på og nye tiltag til at sikre effektivitet i bistanden.
2. Baggrund
Rådet vedtog i 2007 rådskonklusioner om et adfærdskodex for komplementaritet og arbejdsde-
ling i udviklingsbistanden, som skal fremme arbejdsdelingen blandt donorerne i partnerlandene
og sikre en mere effektiv bistand. I 2008 vedtog det internationale samfund en ny handlingsplan
for bistandseffektivitet på et topmøde i Accra i Ghana, som vil blive fulgt op af et nyt topmøde
i Seoul i 2011, hvor det internationale samfund igen vil gøre status over gennemførelsen af for-
pligtelserne fra Accra til at sikre en effektiv bistand baseret på nationalt ejerskab og drøfte nye
tiltag.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at skabe en operationel ramme for en styrket praktisk gennemførelse af de forplig-
telser, som EU har påtaget sig på topmødet i Accra til at fremme bistandseffektivitet inden for
arbejdsdeling, brug af landenes egne systemer samt teknisk samarbejde for kapacitetsopbygning.
EU har længe arbejdet seriøst med bistandseffektivitet, men arbejdet er komplekst og har taget
tid. Med vedtagelsen af den operationelle ramme for bistandseffektivitet tilskyndes nu en hurti-
gere opfølgning.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet.
9. Høring
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at EU styrker arbejdet med bistandseffektivitet i samarbejde med alle rele-
vante donorer og med afsæt i forholdene i partnerlandene.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være tilslutning til at styrke EU’s arbejde med at gennemføre bistandseffektivi-
seringsdagsordnen fra Accra topmødet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
748903_0016.png
7. Budgetstøtte
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte koordinering af den generelle budgetstøtte inkl. politikdialog og betingelser for denne form
for støtte og i den forbindelse at drøfte et konkret eksempel på manglende koordinering af budgetstøtten blandt
medlemslandene og Kommissionen.
2. Baggrund
På foranledning af et medlemsland er budgetstøtte sat på dagsordenen for en frokostdrøftelse.
Der ønskes en bedre koordinering af Kommissionens og medlemslandenes generelle budget-
støtte samt politikdialogen om og betingelserne for generel budgetstøtte, samt at EU i højere
grad taler med én stemme på dette område. Ønsket om at sætte budgetstøtte på dagsordenen
skal ses på baggrund af eksempler på, at en række medlemslande - grundet en vurdering om en
negativ politisk udvikling - har nedjusteret udbetalinger til generel budgetstøtte i en række lande
samtidig med, at Kommissionen har udbetalt budgetstøtte. Sammen med et andet medlemsland
har Danmark udtrykt ønske om, at der drøftes et konkret eksempel på at koordineringen kan
forbedres.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at drøfte, hvordan koordinationen mellem EU-kommissionen og medlemslandenes
politik for generel budgetstøtte inkl. politikdialog og betingelserne i forbindelse hermed kan
styrkes.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at medlemslandene og Kommissionen styrker koordineringen af politikdia-
logen om og betingelserne for generel budgetstøtte, herunder at medlemslandene og Kommis-
sionen øger forudsigeligheden og gennemsigtigheden i udbetalingen af den generelle budget-
støtte mhp. at opnå bedre resultater af den generelle budgetstøtte.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række lande kan forventes at dele Danmarks ønske om en styrkelse af koordineringen af
politikdialogen om og betingelserne for generel budgetstøtte. Udover Danmark har visse lande
udtrykt skepsis overfor Kommissionens beslutning om at genoptage budgetstøtten til Nicara-
gua.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
17