Europaudvalget 2009-10
2973+2974 - Almindelige anl. Bilag 5
Offentligt
761561_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
REFERAT
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 20. november 2009
Rådsmøde (almindelige anliggen-
der og eksterne forbindelser) den
16.-17. november 2009.
1. Præsentation af den kommenterede dagsorden for DER 10.-11.12.09
Der var en relativ kort drøftelse præget af uvished om, hvilke emner, som vil fylde mest på
topmødets dagsorden. Formandskabet præsenterede den kommenterede dagsorden for Det
Europæiske Råd den 10.-11. december. Hovedemnerne vil være: 1) Institutionelle spørgsmål –
Lissabon-traktatens ikrafttræden, 2) Den økonomiske og finansielle situation, herunder også
anden del af de Larosière-pakken om mikrofinansielt tilsyn og regulering, 3) Stockholm-
programmet om retlige og indre anliggender, 4) drøftelse om COP15-forhandlingerne og 5)
eksterne relationer. Der vil blive rundsendt udkast til DER-konklusioner tættere på topmødet.
2. Post Lissabonstrategi
Kommissionen indledte diskussionen med en præsentation af sit reflektionspapir for den
kommende EU strategi for vækst og jobs (oversendt til Folketingets Europaudvalg den 20.
november 2009). Medlemslandene støttede op om Kommissionens papir og understregede
navnlig spørgsmålet om governance, den eksterne dimension, de midlertidige kriseforanstalt-
ninger, industripolitik, navnet på strategien samt tidshorisonten for vedtagelse af strategien.
Kommissionen nævnte, at man senere vil udarbejde et mere omfattende papir, som skal danne
baggrund for input fra medlemslandene, Europa-Parlamentet og andre interessenter. I starten
af det nye år fremsættes formentlig det endelige strategiforslag med henblik på vedtagelse på
forårstopmødet i Det Europæiske Råd.
3. WTO, det multilaterale handelssystem og det globale økonomiske klima
Sagen blev taget af dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbin-
delser) den 16.-17. november 2009, men vil blive drøftet i EU-kredsen den 30. november
2009 som led i WTO’s ministerkonference i Genève den 30. november – 2. december 2009.
4. EU’s bæredygtighedsstrategi
Formandskabets orienterende debat gav anledning til, at en række delegationer tog ordet. De-
legationerne støttede generelt op om Kommissionens meddelelse, herunder prioritetsområ-
derne og en øget koordinering og synergi mellem EU’s strategi for bæredygtig udvikling og
Lissabon strategien samt fremme eco-efficient economy. Flere delegationer støttede eksplicit
rådsmødets (generelle anliggender og eksterne relationer) koordinerende rolle.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761561_0002.png
2
5. Ukraine EU/Ukraine-topmødet
Rådet havde en kort drøftelse af situationen i Ukraine og forberedelsen af det kommende EU-
Ukraine topmøde den 4. december i Kiev. Der var enighed om, at topmødet var en god an-
ledning til at drøfte den politiske og økonomiske situation i landet, herunder behovet for poli-
tisk ansvarlighed og stabilitet, energispørgsmål, og behovet for fremdrift i reformarbejdet. Der
var bred enighed om fortsat at arbejde for Ukraines stærke tilknytning til EU.
6. Det vestlige Balkan
Punktet blev taget af dagsordenen.
7. Rusland
Der var generel tilslutning til formandskabets og Kommissionens tilgang til Rusland, herunder
EU-Rusland topmødet den 18. november 2009. Rusland blev fremhævet som en vigtig, lige-
værdig partner, med hvem man måtte tale i klart sprog om klima (COP 15), mulig ny energi-
krise, WTO, protektionisme, mangler på menneskerettighedsområdet, visumlettelser og nabo-
skab, herunder manglende efterlevelse af aftale om Georgien.
8. Hviderusland
Under ”Evt.” udtryktes ønske om at engagere Hviderusland i folk-til-folk-relationer gennem
visumfacilitering. Det blev i den forbindelse nævnt, at der havde været fremskridt på menne-
skerettighedsområdet i Hviderusland, om end situationen fortsat var bekymrende.
9. Afghanistan
UNSR Kai Eide gav en vurdering af den aktuelle situation i Afghanistan. UNSR Kai Eide
fremhævede især vigtigheden af at fastholde presset på præsident Karzai med henblik på at få
den nye afghanske regering til at levere resultater. Der var blandt medlemslandene bred op-
bakning hertil. Desuden gav medlemslandene udtryk for, at de gerne havde set yderligere kon-
sultationer med USA i forbindelse med forberedelsen af den nye amerikanske strategi.
10. (Evt.) Somalia (våbenembargo og sanktioner)
Punktet forventes forelagt Rådet på et senere tidspunkt.
11. Religionsfrihed
Punktet blev vedtaget uden debat.
12. Den Europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
Forsvarsministermødet fokuserede på EU’s militære operationer ud for Somalias kyst
(EUNAVFOR Atalanta) og i Bosnien-Hercegovina (Operation Althea). Inden mødet af-
holdt Forsvarsagenturet styrelsesrådsmøde i forsvarsministerformat. Danmark var på
grund af forsvarsforbeholdet afskåret fra at deltage i dette møde.
Vedrørende pirateribekæmpelse og EUNAVFOR Atalanta var der generelt tilfredshed
med operationens resultater og overdragelsesaftalerne med Kenya og Seychellerne. Der var
dog samtidig enighed om, at pirateriproblemet ikke kan løses til vands alene. Ministrene
drøftede i den forbindelse oprettelsen af en ESDP-træningsmission med det formål at træ-
ne somaliske sikkerhedsstyrker. Der var enighed om at gå videre med undersøgelsen af de
konkrete muligheder herfor. I denne forbindelse blev et Crisis Management Concept for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761561_0003.png
3
en mulig ESDP-træningsmission godkendt. Det blev samtidig understreget, at vedtagelsen
af selve operationen ville kræve en selvstændig politisk beslutning.
Vedrørende Operation Althea i Bosnien-Hercegovina blev der drøftet modeller for over-
gangen til en trænings- og kapacitetsopbygningsmission, herunder det igangværende sam-
arbejde med USA om at tilvejebringe betingelserne for at lukke Office of the High Repre-
sentative (Butmir processen). De igangværende forhandlinger vurderedes at skabe mulig-
hed for, at rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) i december ville kunne
lægge sig fast på et overgangskoncept. Det blev samtidig understreget, at godkendelsen af
overgangskonceptet ikke ændrede ved, at en egentlig transition af operationen ville kræve
en selvstændig politisk beslutning. Flere understregede vigtigheden af, at landene ikke en-
sidigt trak styrker ud af operationen, inden der var opnået enighed om et overgangskon-
cept.
På det fælles møde mellem forsvars- og udenrigsministrene blev civile kapaciteter – herunder
også EUPOL Afghanistan – kort drøftet. Det blev understreget, at man i år har gjort store
fremskridt vedrørende rekrutterings- og indkøbsprocedurer, træning og hurtig deployering
samt finansielle forhold og medlemsstaternes nationale strategier for styrkegenerering. Yderli-
gere burde man overveje at udbygge samarbejdet mellem ESDP og RIA, da størstedelen af
missionernes personel udgjordes af politifolk.
Vedrørende EUPOL Afghanistan blev det fremhævet, at EU måtte leve op til sine forpligtel-
ser om at stille tilstrækkeligt mandskab til rådighed for politimissionen EUPOL i Afghanistan.
13. Integration af maritim overvågning
Punktet blev vedtaget uden debat.
14. Mellemøsten
Kort informationspunkt, hvor HR Solana orienterede om situationen på palæstinensisk side.
Solana så skift i fokus hos en række regionale aktører fra bosættelsesstop til afklaring grænser.
Solana opfordrede til fortsat at støtte Fayyad-planen og styrke samarbejdet med PA, samt
fortsætte overvejelserne om EU’s rolle i og bidrag til relancering af fredsforhandlingerne.