Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2975 - Økofin
Offentligt
1453763_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2975. samling i Rådet
Økonomi og finans
Budget
Bruxelles, den 18. november 2009
Formand
Hans Lindblad
Statssekretær, Sveriges Finansministerium
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5394 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0002.png
18.XI.2009
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede ved andenbehandlingen med enstemmighed til enighed om
forslaget
til EU's alminde-
lige
budget
for
2010.
Denne enighed vil blive formelt vedtaget på samlingen i Rådet (landbrug og
fiskeri) den 20. november 2009.
Efter aftale med Europa-Parlamentet omfatter Rådets andenbehandling finansieringen af
anden del
af den europæiske økonomiske genopretningsplan
(2,4 mia. EUR), en
ekstraordinær mælkefor-
anstaltning
(300 mio. EUR), finansieringen af den fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitik
(281,5 mio. EUR) og
nedlukningen af Kozloduykernekraftværket
i Bulgarien (75 mio. EUR).
Med henblik på finansieringen af den europæiske økonomiske genopretningsplan godkendte Rådet
og Europa-Parlamentet
revisionen af den flerårige finansielle ramme
under overholdelse af det
overordnede loft for den finansielle ramme, og enedes om at mobilisere 120 mio. EUR inden for
fleksibilitetsinstrumentet
og om at
omfordele
81 mio. EUR. Endvidere accepterede Rådet at an-
vende 16,5 mio. EUR fra sine egne administrationsudgifter for at bidrage til genopretningen efter
den aktuelle økonomiske krise.
Rådet og Europa-Parlamentet nåede til enighed om at fastsætte
det samlede beløb for betalingsbe-
villingerne
for 2010-budgetet til
122 937 mia. EUR,
svarende til 1,04 % af EU's bruttonational-
produkt (BNI). Enigheden afspejler Rådets ønske om at give en saltvandsindsprøjtning til den euro-
pæiske økonomi samtidig med, at der tages hensyn til de aktuelle begrænsninger for de nationale
budgetter.
Rådet og Europa-Parlamentet vedtog fire fælles erklæringer, bl.a. en erklæring om kontinuitet i
budgetproceduren for 2010 med henblik på
Lissabontraktatens
ikrafttræden.
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0003.png
18.XI.2009
INDHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT ...........................................................................................6
FORVALTNING AF EU-BUDGETTET - REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING ...................6
SAMRÅDSMØDE MED EUROPA-PARLAMENTET OM BUDGETTET FOR 2010....................6
RÅDETS ANDENBEHANDLING AF BUDGETFORSLAGET FOR 2010...................................11
FÆLLES ERKLÆRINGER...............................................................................................................13
ERKLÆRINGER FRA RÅDET ........................................................................................................18
ERKLÆRINGER FRA KOMMISSIONEN ......................................................................................20
ENSIDIG ERKLÆRING FRA POLEN.............................................................................................21
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ingen
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0004.png
18.XI.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Melchior WATHELET
Statssekretær for budget under premierministeren og stats-
sekretær for familiepolitik under beskæftigelsesministeren
og, for så vidt angår de personretlige og familieretlige
aspekter, under justitsministeren
Vicefinansminister
Vicefinansminister, Afdelingen for det Offentlige Budget
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Viceminister, Finansministeriet, herunder med særligt
ansvar for Kontoret for Offentlige Arbejder, samt
Ministeriet for Kunst, Sport og Turisme, med særligt
ansvar for kunst
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Statssekretær, Finansministeriet
Vicefinansminister
Fast repræsentant
Statssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Europaminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Understatssekretær, Finansministeriet
Bulgarien:
Ana MIHAYLOVA
Den Tjekkiske Republik:
Bohdan HEJDUK
Danmark:
Poul Skytte CHRISTOFFERSEN
Tyskland:
Edmund DUCKWITZ
Estland:
Raul MÄLK
Irland:
Martin MANSERGH
Grækenland:
Theodoros N. SOTIROPOULOS
Spanien:
Carlos BASTARRECHE SAGÜES
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Ferdinando NELLI FEROCI
Cypern:
Andreas D. MAVROYIANNIS
Letland:
MārtiĦš BIČEVSKIS
Litauen:
Rolandas KRIŠČIŪNAS
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
Tamás KATONA
Malta:
Richard CACHIA CARUANA
Nederlandene:
Frans TIMMERMANS
Østrig:
Reinhold LOPATKA
Polen:
Jacek DOMINIK
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0005.png
18.XI.2009
Portugal:
Manuel LOBO ANTUNES
Rumænien:
Mihnea Ioan MOTOC
Slovenien:
Igor SENČAR
Slovakiet:
Ivan KORČOK
Finland:
Mari KIVINIEMI
Sverige:
Hans LINDBLAD
Det Forenede Kongerige:
Ian PEARSON
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Forvaltnings- og kommunalminister
Statssekretær under finansministeren
Statssekretær for økonomiske spørgsmål,
Finansministeriet
Kommissionen:
Algirdas ŠEMETA
Medlem
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0006.png
18.XI.2009
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORVALTNING AF EU-BUDGETTET - REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING
Rådet noterede sig formanden for Revisionsretten, Vítor Caldeiras, forelæggelse af Revisionsrettens
årsberetning om gennemførelsen af EU-budgettet for regnskabsåret 2008.
Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at gennemgå rapporten med henblik på udar-
bejdelse af en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen for
gennemførelsen af budgettet for 2008.
SAMRÅDSMØDE MED EUROPA-PARLAMENTET OM BUDGETTET FOR 2010
Før godkendelsen under andenbehandlingen af budgetforslaget for 2010 afholdt Rådet sit sædvanli-
ge samrådsmøde med en delegation fra Europa-Parlamentet, jf. den interinstitutionelle aftale om
budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning.
På dette møde nåede Rådet og Europa-Parlamentet til enighed om følgende spørgsmål:
Anden del (2,4 mia. EUR) af den europæiske økonomiske genopretningsplan, der i alt beløber
sig til 5 mia. EUR, finansieres ved hjælp af en kombination af forskellige kilder:
1.
1 779 mio. EUR i forpligtelser sikres via en
revision af den flerårige finansielle ramme
ved at forhøje loftet for udgiftsområde 1a (konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse)
for 2010 og reducere lofterne for andre udgiftsområder med i alt samme beløb:
– loftet for fem udgiftsområder i 2009 reduceres med et samlet beløb på
1 488,5 mio. EUR, heraf 1 306 mio. EUR under udgiftsområde 2 (beskyttelse og for-
valtning af naturressourcer), 173,5 mio. EUR under udgiftsområde 5 (administration),
hvoraf Rådet bidrager med et nettobeløb på 16,5 mio. EUR; de resterende 9 mio. EUR
stammer fra en nedsættelse af loftet for udgiftsområde 1a (3 mio. EUR), udgiftsområde
1b (samhørighed for vækst og beskæftigelse: 1 mio. EUR) og udgiftsområde 3a (frihed,
sikkerhed og retfærdighed: 5 mio. EUR)
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0007.png
18.XI.2009
– i 2010 nedsættes tre udgiftsområder i 2010 nedsættes med et beløb på i alt
290,5 mio. EUR, heraf 158 mio. EUR under udgiftsområde 2, 126,5 mio. EUR under
udgiftsområde 5 og 6 mio. EUR under udgiftsområde 1b (samhørighed for vækst og be-
skæftigelse).
(i mio. EUR, i forpligtelsesbevillinger)
Udgiftsområde eller
underudgiftsområde
1a (konkurrenceevne
for vækst og beskæf-
tigelse)
1b (samhørighed for
vækst og beskæftigel-
se)
2 (beskyttelse og for-
valtning af naturres-
sourcer)
3a (frihed, sikkerhed
og retfærdighed)
5 (administration)
Ændring i alt
2009
2010
I alt
-3
+ 1 779
+ 1 776
-1
-6
-7
- 1 306
- 158
- 1 464
-5
-5
- 173.5
- 1 488.5
- 126.5
+ 1 488.5
- 300
0
2.
420 mio. EUR i forpligtelser finansieres inden for udvikling af landdistrikter under ud-
giftsområde 2 og stilles til rådighed for bredbåndsinternet og "nye udfordringer" (som
f.eks. omstruktureringen af mejerisektoren).
81 mio. EUR i forpligtelser sikres ved hjælp af omfordeling af kreditter under udgiftsom-
råde 1a (konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse).
3.
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0008.png
18.XI.2009
4.
120 mio. EUR i forpligtelser finansieres via fleksibilitetsinstrumentet, hvilket giver et be-
løb på 115 mio. EUR til uforudsete begivenheder i 2010.
(i mio. EUR, i forpligtelsesbevillinger)
Revision af den flerårige finansielle ramme
Beløb til bredbåndsinternet og "nye udfordringer", finansieret af margenen
under udgiftsområde 2
Omlægning inden for udgiftsområde 1a
Fleksibilitetsinstrument
Anden del af den europæiske økonomiske genopretningsplan (forpligtelsesbe-
villinger)
1 779
420
81
120
2 400
Til finansieringen af ekstraordinære foranstaltninger i mejerisektoren stilles der yderligere
300 mio. EUR til rådighed inden for landbrugsbudgettet, idet 20 mio. EUR overføres fra budget-
posten for mælkeeksportrestitutioner, hvor Kommissionen foreslog en forhøjelse med samme be-
løb i sin ændringsskrivelse nr. 2 for 2010.
75 mio. EUR i forpligtelser stilles til rådighed for nedlukningen af Kozloduykernekraftværket i
Bulgarien og finansieres via fleksibilitetsinstrumentet.
Beløbet af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitiks budget er fastsat til 281,5 mio. EUR i for-
pligtelser.
Det samlede beløb af betalingsbevillingerne på 2010-budgettet er fastsat til 122 937 mia. EUR,
svarende til 1,04 % af EU's bruttonationalindkomst (BNI) og en stigning på 5,7 % i sammenlig-
ning med 2009-budgettet, som ændret ved ændringsskrivelser nr. 1-9.
Aftalen mellem Rådet og Europa-Parlamentet udgør en pakke, der omfatter accept af:
det foreløbige forslag til ændringsbudget nr. 10 for 2009 som ajourført af Kommissionen
den 11. november 2009 og som ændret under samrådsmødet
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.XI.2009
ændringsskrivelse nr. 2 for 2010 som foreslået af Kommissionen og efter hensyntagen til
den indgåede aftale om de ekstraordinære mælkeforanstaltninger, finansieringen af den eu-
ropæiske økonomiske genopretningsplan, mobiliseringen af fleksibilitetsinstrumentet og
omfordelingerne inden for udgiftsområde 1a
revisionen af den flerårige finansielle ramme for årene 2009 og 2010 for at give mulighed
for fuldstændig finansiering af den europæiske økonomiske genopretningsplan i 2010.
Rådet og Europa-Parlamentet drøftede også de praktiske virkninger af Lissabontraktatens ikrafttræ-
den den 1. december 2009 i relation til budgettet. De nåede til enighed om en fælles erklæring om
kontinuitet i budgetproceduren for 2010.
Teksten vedrørende kontinuitet i budgetproceduren for 2010 findes i bilaget sammen med de fælles
erklæringer vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet om følgende spørgsmål:
EU-institutionernes og -organernes bygningspolitik
forenkling og mere målrettet anvendelse af struktur- og samhørighedsfondene i forbindelse
med den økonomiske krise
udgiftsområde 5 i 2010.
De to institutioner forpligtede sig desuden til før den 1. december 2009 at vedtage en fælles erklæ-
ring om de budgetmæssige overgangsforanstaltninger (såsom vedtagelsen af ændringsbudgettet og
beslutningen om overførsler), der skal anvendes, indtil den nye lovgivning om gennemførelsen af
Lissabontraktaten er vedtaget.
Rådet vedtog ensidige erklæringer om følgende emner, der også findes i bilaget:
betalingsbevillinger
ændringsskrivelse nr. 2/2010
rekruttering i forbindelse med udvidelserne i 2004 og 2007
ændringsskrivelse nr. 3/2010
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.XI.2009
Kommissionen vedtog erklæringer (jf. bilag) om
underområde 1 b
udgiftsområde 2.
Polen vedtog en ensidig erklæring om underområde 1 b (jf. bilag).
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0011.png
18.XI.2009
RÅDETS ANDENBEHANDLING AF BUDGETFORSLAGET FOR 2010
Efter mødet med Europa-Parlamentet og på basis af det forberedende arbejde i De Faste Repræsen-
tanters Komité nåede Rådet til enighed om andenbehandlingen af budgetforslaget for regnskabsåret
2010, der stort set bekræfter førstebehandlingen som ændret ved ændringsskrivelse nr. 1 og 2
(16329/09
+
16329/09 ADD 1
+
16328/09
+
16328/09 ADD 1).
Rådet nåede også til enighed om det reviderede foreløbige forslag til ændringsbudget nr. 10 til det
almindelige budget for 2009, som aftalt med Europa-Parlamentet på samrådsmødet, jf. Kommissio-
nens forslag (16327/09 +
16327/09 ADD 1).
Endvidere nåede Rådet til enighed om revisionen af den flerårige finansielle ramme med henblik på
at sikre den fulde finansiering af den europæiske økonomiske genopretningsplan i 2010 (17045/09
+
16794/09
+
16794/09 COR 1).
Rådet godkendte ændringsskrivelse nr. 3 til forslaget til Den Europæiske Unions almindelige bud-
get for regnskabsåret 2010 (16763/09
+ 16763/09 ADD 1).
De nærmere beløb for hvert udgiftsområde og politikområde som vedtaget af Rådet ved andenbe-
handlingen findes i følgende tabeller.
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0012.png
18.XI.2009
Rådets andenbehandling af 2010-budgettet
(mio. EUR
)
Udgiftsområde
Rådets andenbehandling
(inkl. ÆS nr. 1-3/2010)
Forpligtelser
Betalinger
Procentvis forskel i forhold
Margen (efter revideret
flerårig finansiel
til 2009-budgettet
ramme)
(inkl. ÆB 1-9/2009)
Forpligtelser
Betalinger
1. Bæredygtig vækst
1a. Konkurrenceevne for
vækst og beskæftigelse
1b. Samhørighed for vækst
og beskæftigelse
I alt
Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliserin-
gen
2. Beskyttelse og forvaltning
af naturressourcer
heraf markedsrelaterede ud-
gifter og direkte støtte
3. Unionsborgerskab, frihed,
sikkerhed og retfærdighed
3a. Frihed, sikkerhed og
retfærdighed
3b. Unionsborgerskab
I alt
4. EU som global partner
Reserve til nødhjælp
I alt
5. Administration
6. Kompensationer
TILSAMMEN
Betalingsbevillinger, i % af
BNI
14 245 189 253
49 382 092 092
63 627 281 345
500 000 000
10 972 022 303
36 089 285 000
47 061 307 303
+7,3
+2,0
+3,1
+0,9
+3,2
+2,7
+116 810 747
+5 907 908
+122 718 655
59 449 553 302
43 818 801 768
58 068 145 809
43 698 207 586
+4,7
+11,0
+505 446 698
974 270 370
634 128 000
1 608 398 370
7 685 053 270
248 882 000
7 933 935 270
7 852 697 094
p.m.
140 971 865 381
692 113 370
613 530 500
1 305 643 870
7 223 220 753
7 223 220 753
7 853 192 094
p.m.
121 511 509 829
1,03%
+12,5
-49,9
-24,6
-2,2
-2,1
+2,1
+2,8
+12,1
-52,6
-31,7
-10,6
-13,2
+2,1
+4,5
+50 729 630
+33 872 000
+84 601 630
+207 946 730
+108 802 906
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0013.png
18.XI.2009
Bilag
FÆLLES ERKLÆRINGER
Kontinuitet i budgetproceduren for 2010
"Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen noterer sig, at budgetproceduren for 2010-budgettet
indtil den 30. november 2009 er blevet gennemført efter Nicetraktaten.
Når Lissabontraktaten træder i kraft den 1. december 2009, vil proceduren blive afsluttet efter arti-
kel 314, stk. 9, i henhold til denne traktat, således at Europa-Parlamentets formand fastslår, at bud-
gettet er endeligt vedtaget.
De tre institutioner ser budgetproceduren som et sammenhængende forløb under de to ovennævnte
traktater, og de er derfor enige om, at de faser af proceduren, der er afsluttet under Nicetraktaten, er
afsluttede faser af proceduren i henhold til artikel 314 i Lissabontraktaten.
De tre institutioner finder i overensstemmelse med denne overgang, at den enighed om budgetterne
for 2009 og 2010, som Europa-Parlamentet og Rådet nåede frem til på samrådsmødet den
18. november 2009 forud for Rådets andenbehandling, og resultatet af Europa-Parlamentets anden-
behandling i det væsentlige kan anses for at være en enighed om et fælles budgetforslag i henhold
til artikel 314 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde i fuld overensstemmelse med
den flerårige finansielle ramme."
_____________________
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0014.png
18.XI.2009
EU-institutionernes og -organernes bygningspolitik
"Europa-Parlamentet og Rådet erindrer om deres respektive konklusioner om Revisionsrettens sær-
beretning nr. 2/2007 om institutionernes udgifter til bygninger, de anerkender, at udgifter til byg-
ninger udgør en væsentlig del af EU-institutionernes samlede administrative udgifter, og bekræfter
på ny, at det er nødvendigt med en forsvarlig økonomisk forvaltning af udgifterne til bygninger.
De gentager, at det er vigtigt med et effektivt samarbejde mellem institutionerne på dette område,
og opfordrer institutionerne til yderligere at øge dette samarbejde og til at være fælles om faciliteter,
når det er hensigtsmæssigt, uden at dette bliver en hæmsko for den enkelte institutions virke. De
noterer sig med tilfredshed, at institutionerne allerede har gjort en indsats på dette område.
De betoner, at det af hensyn til en forsvarlig planlægning og en forsvarlig økonomisk forvaltning er
væsentligt at opstille bygningsstrategier på mellemlang og lang sigt.
De understreger, at gennemsigtige og kontrollerbare procedurer er væsentlige med henblik på effek-
tive og efficiente løsninger og en forsvarlig økonomisk forvaltning.
De opfordrer institutionerne til at fortsætte og udbygge energieffektivitets- og miljøforanstaltnin-
gerne i deres bygninger, herunder certificering i henhold til miljøstandarderne, når det er relevant og
muligt med de givne ressourcer, og de ser med stor tilfredshed på de fremskridt, der allerede er gjort
på dette område.
Med hensyn til finansforordningens bestemmelser, navnlig konsultationerne i henhold til arti-
kel 179, lægger de stor vægt på i god tid at modtage alle de oplysninger om projektet, der er nød-
vendige for at træffe en beslutning. Uanset de formelle frister bør disse oplysninger være til rådig-
hed så betids, at budgetmyndighedens to parter kan tage stilling uden tidspres. Oplysningerne bør
omfatte vurderinger og cost-benefit-analyser vedrørende de forskellige alternative løsninger med
angivelse af mulighederne for at leje eller købe samt gennemsigtige oplysninger om alternative fi-
nansieringsmuligheder, om de finansielle følger på lang sigt og om foreneligheden med den fleråri-
ge finansielle ramme.
De noterer sig med tilfredshed det arbejde, Kommissionen har iværksat om alternative finansie-
ringsmetoder, og afventer den kommende rapport.
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.XI.2009
De opfordrer institutionernes generalsekretærer til at forelægge udførlige oplysninger om bygnings-
spørgsmål sammen med det foreløbige budgetforslag/de foreløbige overslag.
De anerkender de enkelte institutioners særlige behov og de enkelte projekters særlige karakter,
men opfordrer samtidig institutionerne til at fortsætte arbejdet med at harmonisere disse oplysninger
gennem fælles definitioner og indikatorer, der gør det muligt at sammenligne bygningsarealer og
udgifter til bygninger, herunder nå frem til en fælles forståelse af metoderne til beregning af de årli-
ge udgifter til ejendomme fordelt over hele anvendelsesperioden. I den forbindelse noterer de sig
med tilfredshed den aftale om fælles retningslinjer for definition og måling af bygningsarealer, der
for nylig blev opnået mellem de interinstitutionelle arbejdsgrupper.
De minder om, at disse bemærkninger, hvor det er relevant, også gælder forvaltningsorganernes og
de decentrale organers særlige situation.
De noterer sig det fortrinlige samarbejde mellem institutionerne og værtsmedlemsstaternes myndig-
heder."
_____________________
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0016.png
18.XI.2009
Forenkling og mere målrettet anvendelse af struktur- og samhørighedsfondene
i forbindelse med den økonomiske krise
"Europa-Parlamentet og Rådet erindrer om de fælles erklæringer fra november 2008 og april 2009
fra de tre institutioner om gennemførelsen af samhørighedspolitikken og understreger nødvendighe-
den af yderligere at fremskynde gennemførelsen af struktur- og samhørighedsfondene. De noterer
sig, at godkendelsesraten for forvaltnings- og kontrolsystemer (MCS) og for store projekter (MP)
gradvis er blevet bedre, men finder, at det er gået for langsomt med godkendelsen. De opfordrer
indtrængende Kommissionen til at fortsætte bestræbelserne for at forenkle gennemførelsesprocedu-
rerne i tæt samarbejde med medlemsstaterne og især til at udvirke en hurtigere godkendelse af MP
og derved fremskynde betalingerne.
Europa-Parlamentet og Rådet er af den opfattelse, at alle de muligheder, der er forbundet med an-
vendelsen af strukturfondene, kan mobiliseres til mere målrettede foranstaltninger, der gør det
nemmere at overvinde virkningerne af den økonomiske krise, navnlig foranstaltninger, der støtter
vækst og konkurrenceevne og begrænser tabet af arbejdspladser. Europa-Parlamentet og Rådet un-
derstreger, at de nuværende regler allerede giver mulighed for tilpasning og revision af de operatio-
nelle programmer. Europa-Parlamentet og Rådet opfordrer Kommissionen til ved hjælp af effektive
og hurtige procedurer at gøre det muligt for medlemsstaterne at fremsætte anmodninger herom.
Endvidere minder Europa-Parlamentet og Rådet om vigtigheden af en fuldstændig og effektiv an-
vendelse af de disponible bevillinger."
________________________
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0017.png
18.XI.2009
Udgiftsområde 5
"Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen noterer sig, at ændringsskrivelse nr. 3/2010 vedrø-
rende Sektion II - Rådet - til finansiering af Det Europæiske Råd i 2010 med et beløb på
23,5 mio. EUR ikke berører anvendelsen af margenen under udgiftsområde 5, der fortsat er på
72 mio. EUR, og er enige om, at i betragtning af den snævre margen under udgiftsområde 5 i 2010
og nødvendigheden af at sikre fuld finansiering af den europæiske økonomiske genopretningsplan,
bør den margen under udgiftsområde 5, der er til rådighed, først og fremmest anvendes til finansie-
ring af yderligere udgifter, der er en direkte følge af Lissabontraktatens ikrafttræden. I den forbin-
delse vil de tre institutioner bestræbe sig på at dække alle administrative behov, der vedrører veder-
lag til de ansatte, ved hjælp af de bevillinger, der er opført under deres respektive sektioner i 2010-
budgettet.
Europa-Parlamentet og Rådet opfordrer de øvrige institutioner til, så vidt det overhovedet er muligt,
at finansiere administrative behov, der vedrører vederlag til deres ansatte, inden for de bevillinger,
der er opført under deres respektive sektioner i 2010-budgettet. Anmodningerne om supplerende
bevillinger vil kun blive taget i betragtning, efter at institutionerne har godtgjort, at alle muligheder
for intern omfordeling er opbrugt."
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0018.png
18.XI.2009
ERKLÆRINGER FRA RÅDET
1.
Betalingsbevillinger
"Rådet anmoder Kommissionen om at fremlægge et ændringsbudget, hvis det viser sig, at bevillin-
gerne på budgettet for 2010 ikke er tilstrækkelige til at dække udgifterne under underudgiftsområde
1a (konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse), underudgiftsområde 1b (samhørighed for vækst
og beskæftigelse), udgiftsområde 2 (bevarelse og forvaltning af naturressourcer) og udgiftsområde 4
(EU som global aktør)."
2.
a)
Ændringsskrivelse nr. 2/2010
"Rådet erklærer, at dets tilslutning til Kommissionens forslag vedrørende finansieringen af
nedlukningen af Kozloduykernekraftværket som indeholdt i ændringsskrivelse nr. 2/2010
ikke foregriber resultatet af den igangværende behandling af retsgrundlaget".
"Rådet erklærer, at dets tilslutning til Kommissionens forslag vedrørende finansieringen af
den ekstraordinære mælkeforanstaltning som indeholdt i ændringsskrivelse nr. 2/2010 ikke
foregriber resultatet af den igangværende behandling af retsgrundlaget".
Rekruttering i forbindelse med udvidelserne i 2004 og 2007
b)
3.
"Rådet understreger igen betydningen af, at alle stillinger i forbindelse med udvidelserne i 2004 og
2007, særlig på mellem- og toplederniveau, besættes, og understreger, at institutionerne og specielt
EPSO bør gøre alt for at sikre, at der gøres det fornødne for at fremskynde hele processen med at
besætte de stillinger, som budgetmyndigheden har bevilget, med tjenestemænd. Kriterierne bør væ-
re som fastsat i vedtægtens artikel 27 og tilsigte, at der snarest muligt opnås det bredest mulige geo-
grafisk proportionale grundlag.
Rådet agter fortsat at føre nøje tilsyn med den igangværende rekrutteringsproces. Det anmoder i den
forbindelse de enkelte institutioner og EPSO om to gange årligt, i marts og oktober, at forelægge
budgetmyndigheden oplysninger om situationen for så vidt angår rekrutteringen i forbindelse med
udvidelserne i 2004 og 2007."
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.XI.2009
4.
Ændringsskrivelse nr. 3/2010
"Der er enighed om, at inden for det nye beløb på 6 mio. EUR til reserven til uforudsete udgifter,
der er en følge af ændringsskrivelse nr. 3 til det foreløbige budgetforslag for 2010 (Sektion II - Rå-
det), er et beløb på 5 mio. EUR øremærket til Det Europæiske Råd, så de nødvendige ressourcer vil
være til rådighed til finansiering af uforudsete begivenheder såsom afholdelse af ekstraordinære
topmøder. Det samlede resultat er, at Det Europæiske Råd vil råde over et budget for 2010 på i alt
25 mio. EUR."
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0020.png
18.XI.2009
ERKLÆRINGER FRA KOMMISSIONEN
1.
Underområde 1b
"Kommissionen bekræfter, at margenen i FBF 2010 under underområde 1b udelukkende stammer
fra nyvurderingen af behovene for teknisk bistand på Kommissionens initiativ og/eller på dennes
vegne, jf. artikel 45 i Rådets forordning nr. 1083/2006. Som følge heraf har den ingen indvirkning
på programmeringen eller på forpligtelserne i de operationelle programmer."
2.
Udgiftsområde 2
"På baggrund af de seneste oplysninger om landbrugsmarkedet vurderer Kommissionen i dag, at
anvendelsen af 34 mio. EUR af margenen under udgiftsområde 2 ikke vil give anledning til vanske-
ligheder for budgetåret 2010."
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453763_0021.png
18.XI.2009
ENSIDIG ERKLÆRING FRA POLEN
Underområde 1b
"Med hensyn til vedtagelsen af Rådets holdning til budgetforslaget for 2010 og i lyset af Kommis-
sionens forslag om at anvende 2010-margenen i underområde 1b til finansiering af den resterende
del af den europæiske økonomiske genopretningsplan ønsker Polen at understrege, at alle midler fra
underområde 1b udelukkende bør øremærkes til formål i forbindelse med samhørighedspolitikken.
Finansieringen af den resterende del af den europæiske økonomiske genopretningsplan kræver eks-
traordinære foranstaltninger. Under hensyntagen til, at samhørighedspolitikken er et vigtigt redskab
i bekæmpelsen af den økonomiske krise, bør anvendelsen af 2010-margenen i underområde 1b dog
betragtes som en ekstraordinær løsning, der kun kan accepteres som sidste udvej, efter at alle andre
budgetmuligheder er udtømt.
Polen lægger stor vægt på Kommissionens erklæring om underområde 1b og betragter den som en
bindende forpligtelser for Kommissionen til at sikre et passende niveau for forpligtelsesbevillinger
til de operationelle programmer."
16014/1/09 REV 1 (Presse 333)
21
DA